Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:30

op n stal bij mij in de regio (zeg ff niet welke) hadden ze een ponytje gekocht in de veronderstelling dat t ponytje 4 was veearts er bij zegt na kijken gebit pony is pas 2,5 jaar !!!! en zelfs nu die stal/manege dat weet laten ze die pony nog elke dag een uur lopen ..*KAN IK ZO BOOS OM WORDEN* dit vindt ik echt slecht zeker als je t weet!!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:46

sja, die zal wel vroeg versleten zijn. JAmmer is dat he.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:30

Marije1984 schreef:
Mireille1970 schreef:
Daar gaan we scheef in dit topic. Voor velen is Z einddoel en heel hoog en knap en moeilijke dingen doen enzo, voor een ander begint het daar. Dus een paard dat een half jaar zadelmak is en aangereden wordt op M niveau is heel normaal op 4 jaar.

Vervolgens koopt een ander die en die vind hem dan "overnomen"...

Tja... verschil in kwaliteit/mening.

Z kan een einddoel zijn, maar ik vindt dat jij te makkelijk over de Z denkt voor jonge paard. Ik vindt de graad van verzameling en de wissels veel te belastend voor deze paarden. Als je ze goed voorelkaar hebt en goed hebt getraind zitten ze er zo in als ze een jaar 6 zijn, en dan zijn de spieren ook sterk genoeg en de gewrichten sterk genoeg en kan je aan de zwaardere traingen beginnen voor de de ''hogere'' dressuur. Ik denk altijd
4=L
5=M
6=Z en hoger

En M op 4 jarige leeftijd vindt niet ik normaal. Dan kmen ze bij mij voor het eerst op concours, maar wel L klaar. Ben wel benieuwd wat deze mensen dan met hun paarden doen. Als ze op 4 jaar in het M lopen ben naar mijn idee kunstjes aan het rijden ipv paardrijden. Als ze 4 zijn doe ik niks meer en minder dan basis werk. Als dat goed is knal je die oefeningen er ook zo uit

Juist dat laatste bedoel ik ook. De basis doe je tot en met GP. Dagelijks basis basis basis. De oefeningen zijn 't 'm niet. Het gaat om de gradatie van verzameling.

Een 5 jarige hoef je dus niet keihard te trainen om Z aan te kunnen. En een 2,5 jarige zadelmak maken en vervolgens wegzetten bevordert veel. Het is voor het paard ook lekker om na de eerste zadelmak maak periode met veel nieuwe indrukken lekker op rust te gaan en alles geestelijk en lichamelijk te verwerken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:39

@ desiree , ik vindt dat schandalig als je datals manege weet en m dan toch nog gebruikt... maar goed er is al naar DB enz gebeld en ik bel morgen ook!!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:42

avanti4ever schreef:
@ desiree , ik vindt dat schandalig als je datals manege weet en m dan toch nog gebruikt... maar goed er is al naar DB enz gebeld en ik bel morgen ook!!!!

Als ie er gezond en goed uitziet, een schone box heeft, vers water en voer krijgt dan doet de DB helemaal niets meer hoor.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:44

@mireile zo schoon zijn die stallen daar niet imo..maar goed ik vindt het erg zielig..ze weten het dan zet je die pony toch niet meer in?? lijkt mij??? ik kan me er echt kwaad om maken,, En ik hoop dat als er genoeg mensen bellen er wel wat aan gedaan wordt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:13

Yvonnelind schreef:
Waar hebben we het over; een 3,5 jarige mag niet eens M starten en een 4 jarige geen Z (5 jarige volgens mij ook niet eens). De KNHS heeft niet voor niks leeftijdsgrenzen ingesteld.
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening en ik vind het dus onzin dat een paard op zijn 6e Z zou moeten zijn. Het kàn wel, maar het hoeft zeker niet.

Ik denk heel zeker te weten dat het gezonder voor een paard is om rustig de tijd te nemen.

Amen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:32

Marije1984 schreef:
Yvonnelind schreef:
Waar hebben we het over; een 3,5 jarige mag niet eens M starten en een 4 jarige geen Z (5 jarige volgens mij ook niet eens). De KNHS heeft niet voor niks leeftijdsgrenzen ingesteld.
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening en ik vind het dus onzin dat een paard op zijn 6e Z zou moeten zijn. Het kàn wel, maar het hoeft zeker niet.

Ik denk heel zeker te weten dat het gezonder voor een paard is om rustig de tijd te nemen.

Amen

Het HOEFT ook niet, maar rustig de tijd nemen is niet op hun 10e pas z zijn ofzo............ Rustig de tijd nemen: 2,5 jaar zadelmak maken en stuurproof aanrijden, dan lekker een zomerseizoen in de wei dag en nacht, dan ophalen en een winterseizoen alleen los en aan de molen of beetje longeren, dan met 3,5 aanrijden en verder door gaan rijden en werken aan de basis. Als je dan 3 of 4 dagen in de week rijdt en spelenderwijs er steeds een onderdeel bij pakt (op aangeven het liefst) heb je zo een 4,5 jarige die allang Z klaar is. Starten is een andere vraag... Maar vervolgens netjes doortrainen, en een LT 6jarige is ook al heel normaal. DAARNA volgen de puntjes op de i en het doorverzamelen... maar tot die tijd zoals boven - en dat is wat ik bedoel te zeggen - heel rustig aan!

Geen stress, geen moeten, geen tijdspanne, geen zweep, geen druk.

Wel plezier, aanleg, rust, regelmaat, vrije tijd en werk gecombineert.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:40

avanti4ever schreef:

Maneges, he, tja....... Groot gelijk dat je belt, al vrees ik dat de DB hier weinig aan zal doen, aangezien paarden eerst halfdood moeten liggen, voordat ze eens ingrijpen. Helaas.

Mireille, waarom rij je een paard niet op z'n 3e in? En zet je hem dan nog een tijdje op rust?
Ik moet er echt niet aan denken nu al op mijn pony's rug te gaan zitten. Zelfs als hij 3 is moet ik nog maar zien. En ik ben niet bepaald zwaar, hoor, ben een tenger persoontje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:01

Omdat hij op haar manier mooier uitgroeit, zo is haar ervaring. Dat heeft ze eerder al gezegd.

En inderdaad, de dierenbescherming doet daar toch niets aan. Maar een goede manege is ook zuinig op zijn paarden en gaat er niet zo mee om.

Met een 3 jarige moet je niet dagelijks rijden en ook niet langer dan een half uurtje, af en toe misschien een keertje langer. Dus met een 2,5 jarige al helemaal niet.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:08

ik vind dat het aan de bouw ligt..
voledig onder het zadel zetten zeker niet en dat zou je mij ook niet zien doen, wel zou ik als mijn paard zijn groei speurt heeft gehad dus rond de 2,5 er best 1 week gewoon op kunnen zitten..beetje in de ronte hobbelen en hem dan weer op het land zetten en zo weer zijn rust geven..dan kan die het een beetje ''verwerken'' en als die dan ouder als 3 is iets van 3,5 dan is die makkelijker op te pakken..
en longeren op 2,5 jaar zou ik hem best bijzetten dan is het toch makkelijker om zijn evenwicht te houden?

maar nogmaals ik zou niet snel op een 2,5 jarige gaan zitten en al helemaal niet vaak longeren ook niet. laat ze van mij maar lekker 3 jaar worden en even uitgroeien en spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:15

Dat is nonsens. Een paard wat zwaarder van bouw is, heeft zelfs (aangetoond) meer tijd nodig om uit te groeien. Ik vind die manier waarop Mireille het doet leuk, lijkt me ook niet overbelastend, persoonlijk ga ik er liever pas met 4 jaar op, bij een Fries of een IJslander met 5 of 6 jaar. Gewoon voor de zekerheid.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:19

ik vind dat als die zo goed als hoe ik het noem zijn groei speurt dus de tijd waar in die het hardste groeit gehad heeft je er best wel even op kan gaan zitten...dit verschilt dus ook per paard..
maar ik ben er wel voor als je hem dus na die speurt in rijd je hem zowiezo erna weer op het land zet..en hem de rust gunt om het te verwerken, en hem dan pas weer op te halen uit het land als die zeker 3,5 is. en dan hem pas weer rustig oppakken.

ik vind zowiezo dat je hem een tussen pauze moet geven. Dat is toch veel relaxter voor zo'n paard? een beetje alles verwerken en niet alles van we beginnen en we gaan door met rijden.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:35

Mijn pony is nu 2,5 jaar, maar bij mij loopt hij wel 2 a 3 keer 10 minuutjes aan de longe. Vooral voor het commando werk. En ik moet zeggen, hij doet het echt geweldig. Hij hoeft geen zware testen te ondergaan om het zo maar te noemen. Lekker vrij en speels. Hij vind het leuk, dus hij blij...ik blij. Verder staat hij dag en nacht op de wei, lekker jong te zijn. Ik ben van mening dat je met een jong paard wel lekker bezig moet zijn, maar training ed, laat dat nou gewoon zitten. Ze zijn volop in de groei, en je kan beter iets langer wachten met erop te kruipen dan dat je er te vroeg op zit. Het beestje moet nog meer dan 20 jaar mee, begin je verkeerd, heb je het voor de rest van dat beestje z'n leven verpest. En ik denk dat de meerderheid er ook niet op zit te wachten om een paard/pony met een zwakke rug of andere mankementen te hebben of te kopen. Voor het paard, maar ook voor jezelf!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:32

Nadya schreef:
avanti4ever schreef:

Maneges, he, tja....... Groot gelijk dat je belt, al vrees ik dat de DB hier weinig aan zal doen, aangezien paarden eerst halfdood moeten liggen, voordat ze eens ingrijpen. Helaas.

Mireille, waarom rij je een paard niet op z'n 3e in? En zet je hem dan nog een tijdje op rust?
Ik moet er echt niet aan denken nu al op mijn pony's rug te gaan zitten. Zelfs als hij 3 is moet ik nog maar zien. En ik ben niet bepaald zwaar, hoor, ben een tenger persoontje.

Omdat ik te maken heb met grote 2,5 jarige hengsten, die na het zomerseizoen naar binnen moeten. Om er dan niets mee te doen is niet handig. Als je ze dan veel in de hand wil hebben is het verstandig ze te wassen, scheren en zadelmak te maken rustig. Zodra het mooi weer is gooi je ze dan lekker buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:19

@Mireille; Ik zie nog steeds het verschil niet wat betreft kracht tussen 2, 5 of 3 jaar, heel eerlijk gezegd. Wel qua groei van de rug, daar zie ik wel verschil in. Ik heb hier zo'n groeischema van de ruggewervels e.d.
Nogmaals, het is jouw manier van doen (en ik weet dat je voorzichtig met ze omgaat gezien je verhaal), maar mij zie je niet op een paard jonger dan 3 jaar, liefst nog ouder. Ik ben persoonlijk ook niet van het wassen en scheren, maar goed, ik hou mijn eigen pony op een totaal andere manier en da's weer een hele andere discussie.

@Desiree; paarden groeien juist lekker uit als ze de eerste jaren genieten van weidegang in de kudde. Ik geloof niet, dat als ze eerst ingereden zijn en dan nog een 'pauze' krijgen, ze dan nog beter uitgroeien (zowel lichamelijk als mentaal). En dat is mijn ervaring (en ik heb diverse jonge paarden in mijn leven meegemaakt). Paarden groeien trouwens nog jaren door na hun 3de.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:30

Nadya schreef:
@Mireille; Ik zie nog steeds het verschil niet wat betreft kracht tussen 2, 5 of 3 jaar, heel eerlijk gezegd. Wel qua groei van de rug, daar zie ik wel verschil in. Ik heb hier zo'n groeischema van de ruggewervels e.d.
Nogmaals, het is jouw manier van doen (en ik weet dat je voorzichtig met ze omgaat gezien je verhaal), maar mij zie je niet op een paard jonger dan 3 jaar, liefst nog ouder. Ik ben persoonlijk ook niet van het wassen en scheren, maar goed, ik hou mijn eigen pony op een totaal andere manier en da's weer een hele andere discussie.

@Desiree; paarden groeien juist lekker uit als ze de eerste jaren genieten van weidegang in de kudde. Ik geloof niet, dat als ze eerst ingereden zijn en dan nog een 'pauze' krijgen, ze dan nog beter uitgroeien (zowel lichamelijk als mentaal). En dat is mijn ervaring (en ik heb diverse jonge paarden in mijn leven meegemaakt). Paarden groeien trouwens nog jaren door na hun 3de.

Wat je tekst aan mij betreft maakt dat het grote verschil inderdaad. Mijn welsh-a Japie behandelde ik ook anders dan mijn Darwin-hengst.

Wat betreft je tekst aan Desiree: probeer maar eens. Werkt echt, de rust doet ze goed, de spieropbouw ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:25

Mireille, ik ga echt niet op mijn pony zitten voorlopig. Hij is er niet klaar voor en ik ben echt voorzichtig met zijn rug. Ik wil nog jarenlang van hem genieten. En als ik hem volgende zomer (als hij tegen de 3,5 aanloopt) inrij, doe ik heel rustig aan. Ik zal het eerste jaar dan niet veel en lang gaan rijden. En misschien laat ik hem in de winter wel lekker gewoon staan, doe ik helemaal niets, dat weet ik nu nog niet. Hij staat sowieso goed in de kudde en zo hou ik hem ook in de toekomst, of ik nou wel of niet rij. Ik denk dat hij prima uitgroeit zo, dat zie ik nu al aan hem.

Ik heb best begrip voor je verhaal, maar ik doe het liever anders bij mijn eigen paardje. Ik heb diverse paarden ingereden voorheen, maar ben er nooit voor hun 3e op gaan zitten. Mensen om me heen vragen ook vaak 'heb je er al opgezeten?' Misschien ben ik te voorzichtig, maar liever dat, dan er te snel op gaan zitten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:14

Nadya schreef:

Ik zie wel een verschil tussen grote hengsten en een ponyruintje.

Nadya schreef:

ja maar ik denk ook dat je bepaalde dingen niet WIL geloven. Ik denk ook dat jij wel een grote hekel zal hebben aan hoe sportmensen vaak met paarden om gaan. Mijn persoonlijke ervaring is dat als je met jonge paarden op een prettige en ontspannen manier aan de gang gaat, of ze nu 2,5 of 3 zijn, dat ze het fysiek en mentaal gewoon goed doen. En persoonlijk vind ik weidegang belangrijk voor paarden op elke leeftijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:22

Ik hou inderdaad niet zo van de paardensport, ik heb er persoonlijk helemaal niets mee. Heb vroeger wel springwedstirijden gedaan, hoor, op mijn toenmalige New Forest. Maar ik ben helemaal om en neig nu meer naar een 'natural', zoals ze hier zo mooi in hokjes stoppen. So what?

En Desiree; mijn 'ponyruintje', tja, daar ben ik heel zuinig op. Mag ik? Ik vind een jong paard nou eenmaal een enorme verantwoording. Je bepaalt nogal wat met je manier van omgaan en inrijden. Daar mogen mensen zich best bewust van zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:30

DAt mag jij zeker. Mogen andere mensen dan hun maatstaven en normen toepassen? Daar is namelijk ook niet zo heel veel mis mee.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:31

Desiree schreef:
DAt mag jij zeker. Mogen andere mensen dan hun maatstaven en normen toepassen? Daar is namelijk ook niet zo heel veel mis mee.

Pecies Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:09

Leven en laten leven. Maar niet veroordelen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:12

Mireille1970 schreef:

Zeg dat maar tegen Desiree met haar eeuwige kattennijd Haha! Haha! Haha!

Ik veroordeel verder niemand, hoor, maar ik (voor de zoveelste keer) ben nou eenmaal geen voorstander van vroeg inrijden. Mireille, succes met je paarden. Ik ga naar mijn jonge 'ponyruintje' toe Haha! Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:29

Nadya schreef:
Mireille1970 schreef:

Zeg dat maar tegen Desiree met haar eeuwige kattennijd Haha! Haha! Haha!

Ik veroordeel verder niemand, hoor, maar ik (voor de zoveelste keer) ben nou eenmaal geen voorstander van vroeg inrijden. Mireille, succes met je paarden. Ik ga naar mijn jonge 'ponyruintje' toe Haha! Haha! Haha!

Je hebt gelijk, doe altijd zoals je zelf wilt. Maar accepteer dat er meerdere wegen zijn.