paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan heeft?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:39

Laten we nou maar on-topic blijven anders moeten we veder gaan in het andere discussie topic over ruiters met overgewicht

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:40

het ging niet over overgewicht,

het ging over de combi van jonge pony met jonge ruiter lijkt me vrij ontoppic.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:43

Citaat:
Een zwaarder persoon die op een jonge pony zonder bespiering gaat zitten is echt niet gezond bezig voor de pony.


en mijn bericht waren wel degelijk off-topic Vork Is mijn mening

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:46

oke Haha! dat klopt, dat is idd iets voor in dat toppic, maar mijn bericht ging daar niet over, mare schop jezelf even Tong uitsteken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:12


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:45

omdat de meeste ruiters van deze leeftijden niet goed in staat zijn om een paard/pony op te lijden.

natuurlijk zijn er uitzonderingen!

het toppic waar ik het over had gaf een heel ander beeld als de foto's van hier boven.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:49

Ik denk dat het afhankelijk van de situatie is. En ik zou in de meeste voor een ruin gaan.
Mensen zonder 'hengsten-ervaring', daar loopt het altijd verkeerd af.

Ik ben gelukkig wel opgegroeid met hengsten, maar ookal is iemand ouder en ervarener dan mij, zonder hengsten-ervaring, is het nog onverstandig. Ze hebben hun eigen karakter, en ze zijn maar op één ding uit..
[Tenminste de meeste] Schijnheilig

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:52

Citaat:
Ik snap niet ze goed wat de leeftijd van de ruiter hier mee te maken heeft.


Omdat zij vaak/meestal nog maar weinig ervaring hebben.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:29

Maar kunnen wel DE ervaring hebben om een jonge pony op te leiden Haha!

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:41

Als ik nu een paard zou kopen, zou ik voor een ruin van een jaar of 6 à 7 gaan die al wat niveau heeft gelopen. Dan denk ik aan de L/M.

Ik zou zelf lekker willen rijden en als we daar aan toe zijn lekker starten. Omdat ik van mijzelf best fanatiek ben en fanatieker word naarmate het rijden goed gaat, ben ik bang dat ik een jong paard snel zou overvragen.

Marinda_
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-11-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:52

@ Totally
Ik lees dat je zegt dat je het niet echt een prestatie vind als je hoog rijd met een paard/pony die al hoog heeft gelopen..
Ik ben het daar zelf niet helemaal mee eens, omdat ik zelf een pony heb die al 2 maal ZZ heeft gelopen en het niet bepaald de makkelijkste is om te rijden, en al zeker niet met springen Knipoog (ik doe alleen aan springwedstrijden Haha! )
Zodra ik er niet bij ben en ze het gevoel heeft dat ze alles alleen moet doen, stopt ze Koe
Daar maakt ze me dan ook meteen weer wakker mee Knipoog
Ze is dan ook eigenlijk véél te slim voor mij omdat ik vergeleken met haar een leek ben Clown
Het is dus niet zo dat ik gewoon met een slap teugeltje haar op een sprong afstuur en ze zelf haar afstanden regelt en gewoon springt, ook al kan ze dat wel heel goed Cool
Het is af en toe nog hard werken om ze aan het springen te krijgen Tong uitsteken
Ook heb ik sinds korte tijd een nieuwe pony, een 4-jarige die alleen nog maar zadelmak was..
Waarom ? Omdat het me welleens leuk leek om een pony zelf op te leiden Knipoog
Die pony is in tegenstelling tot die andere pony wel heel makkelijk te rijden Tong uitsteken
Maarja van 2 zulke verschillende pony's leer ik uiteindelijk wel goed rijden, hopelijk Haha!
Oja, ff voor de duidelijkheid, dit is gewoon aardig bedoeld hoor, geen commentaar ofzo, want ik weet dat woorden die getypt zijn af en toe op de een of andere manier toch rot over kunnen komen Knipoog
Ik wou alleen ff mijn verhaal vertellen Knipoog

MarloesV89

Berichten: 2163
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Harmelen

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:11

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor een jong paard kiezen dat niks heeft gedaan. Deze is nog 'puur' en kan je dus naar je 'eigen hand' zetten. Een paard dat al het een en ander heeft gelopen heeft ervaring maar dat kan ook negatief zijn. Weet jij veel wat er vroeger allemaal is gebeurd met het beest?! De 'knoppen' kunnen erop zitten maar ook de verkeerde knoppen.
Maar als je voor een jong paard kiest vind ik wel dat daar goede begeleiding bij hoort want een paard verpesten is niet moeilijk. je kan met 1 trailerritje van een kwartiertje al een hele hoop verpesten als maar je weet wat je doet (in negatieve zin dan)

Marinda_
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-11-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:20

Ik weet wel alles van wat er met mijn pony is gebeurd, ken namelijk de vorige eigenaren Tong uitsteken

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:34

Ook iemand met een Z paard kan nog steeds geen rijkunstig gevoel hebben..
Want als dat Z paard nooit goed is afgericht, en je hebt daarvoor ook nooit een goed paard leren aanvoelen, dan nog ben je niet toe aan een jong paard.
Ik denk dat je heel goed naar jezelf moet kunnen kijken of je daar wel de juiste persoon voor bent.
Ik heb nu twee paarden in de Z2, en nog twijfel ik of ik zelf onze jaarling over 2.5 jaar in moet gaan rijden. Je moet daar zo ontzettend handig voor zijn.
Ik weet wel dat ik hm weg breng om zadelmak te maken en dat er aardig mee weg te rijden valt. En erna kies ik ervoor om onder deskundige begeleiding het jonge dier op te leiden..
Tuurlijk de trucjes zal je er zo ingekregen hebben. Maar juist het ontspannen over de rug en benen gaan lijkt mij het moeilijkst..

Naar mezelf kijkende, is er bij mij de laatste jaren zoveel ingeslopen ondanks dat er instructie naast de kant stond, maar het niet nodig vond om te verfijnen. Nu ik sinds een paar maanden bij iemand anders les, zie ik pas hoeveel hulpen ik gaf om mn paard zelfs al aan het lopen te houden. Stel ik zou met de informatie van een paar maanden geleden een jong paard aanrijden, dan had ik al snel een slome knol, die niet te buigen was. Nu weet ik inmiddels ( ook hoe het aanvoelt trouwens) om een zeer flexibel paard te hebben die echt fijn aan de hulpen is..

Misschien kan iemand een jong paard tien keer beter opleiden die zelf meerdere goed aangereden jonge paarden heeft gereden onder goede begeleiding dan iemand die ooit 1 x een Z paard heeft gekocht en denkt het te kunnen, maar die nieteens weet hoe een goed opgeleid paard nou werkelijk aanvoelt en niks aanneemt van iemand.

edit: toevoeging

hvmepaarden

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-10-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:16

ik zou kiezen voor een paard dat nog niet veel kan want dan kun je hem alles zelf leren en krijg je een veel betere band omdat je dan zoveel met hem meegemaakt en je leert er ook veel meer van omdat je hem alles zelf aanleert en je hem zelf naar een hoog niveau rijd. want als je een paard hebt die alles al kan kun je al meteen wedstrijden rijden terwijl je hem niks zelf hebt geleerd. ik heb van het zomer ook een springpony gekocht die nog niks kon, ze wist wel wat springen was en rijden ook wel maar ze kon geen echte oefeningen. het enige wat ze kon was springen:P
verder een heel braaf beestje..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:20

IK heb dezelfde mening als jou Lachen Ik zou gaan voor ertussen in denk ik, een paardje dat al wel wat kent maar nog niet alles.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:19

Veel mensen onderschatte zichzelf niet maar overschatte mensen zich, kwa kennis kwa kunnen. Simpel heb in de 21 jaar heel wat tranen zien lopen paarden die werden verkocht en waarom ? omdat mensen zichzelf overschatte met een aankoop van een jong paard en het mooiste daarvan is, het is het paard zijn schuld gek he!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:06

Het paard krijgt altijd de schuld... direct of indirect.
als de prestatie uitblijven, als het niet klikt, niet lukt, wil, enz.
Sommigen denken dat paardrijden net als fietsen is, als je er niet afvalt kun je fietsen...

Tarn

Berichten: 1070
Geregistreerd: 22-11-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:17

Mijn mening is het zelfde als de jouwe.. Knipoog

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:19

Heb zelf een niet echt jong dier, maar hij is wel nog behoorlijk onervaren. En dat bevalt me prima. Ik vind wel dat je als onervaren of onzekere ruiter beter een paard kunt hebben dat jou echt "helpt".

tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:47

Precious20 schreef:
Yamcha schreef:
Ik zeg niet dat jouw paard verpest is, lijkt mij een bijzonder goed gemanierd paard. Maar ik reageerde op een meisje van 14? 15? die een veulen wil kopen, want dat lijkt haar zo schattig. Waarschijnlijk ben jij uniek.
Want 80% van de mensen heeft namelijk een paard met beroerde manieren, soms zelfs ronduit gevaarlijk. Moet ik dan tegen een tienermeisje zeggen: ja natuurlijk, vooral doen? Terwijl ik weet dat het op ongelukken en een heleboel ellende uit kan lopen? Ik vind dat onverantwoordelijk. Het lijkt mij dan wel zo eerlijk om ook de risico's erbij te noemen.
Ik laat een kind geen hond opvoeden, laat staan een paard. Een tiener kan imo die verantwoordelijkheid gewoon niet dragen. Jij doet het goed, ondanks jouw gebrek aan ervaring, en dat is super. Maar je bent wel een uitzondering, de meeste hobbyruiters kunnen geen paarden goed opvoeden, je moet van een uitzondering geen regel maken.
Kijk voor de lol eens op: rijtechnische problemen, op: omgang. Er zijn verschrikkelijk veel mensen die hun paard als probleempaard omschrijven. Dat komt wel ergens vandaan, en in 99% van de gevallen is de mens de schuld. Als je dat kunt voorkomen door te waarschuwen, lijkt me dat niet meer dan eerlijk.

Edit: dat meisje wat een veulen wil kopen is 13. Lijkt me in dit geval heel verstandig om te waarschuwen.


Ow het meisje is pas 13 jaar? Daar moet ik dan ergens over gelezen hebben! Dit verandert de zaak natuurlijk wel!
Ik zou een kind/tiener nooit aanraden om een veulen te kopen en zeker en vast niet als dat het eerste paard is. Dat is idd vragen om problemen! Tieners zijn daar, in mijn ogen, te wispelturig, niet consequent genoeg en weten vrijwel niets over opvoeden.
Ik snap ook wel dat je zegt dat een kind/jonge tiener niet met een pasopgeleerd paard moet rijden. Het kan idd goed fout gaan, maar er zijn wel uitzonderingen.
Maar ik dacht dat de vraag van de TS meer algemeen was. Of je, ongeacht je leeftijd, beter voor een goed leerpaard zou kiezen of toch voor een jong dier.

Edit: ik heb zonet eens even op "omgang" gekeken. Je hebt gelijk Yamcha, die situaties zijn om te wenen. En 80% van de TS is 14 -15 jaar. In alle jaren dat ik paarden heb, heb ik nog nooit zoiets meegemaakt. Mijn paarden hebben altijd veel respect voor mij. Ik snap nu waarom jij tegen de combinatie jong- jong bent. In de gevallen van die TS is dat idd vragen om ongelukken.


ik ben bijna 16, en rijd al 13 jaar paard. alles al zo ongeveer gehad, (en nu rijd ik in de vakantie wel is bij mensen uit de buurt de friezen ..( 4 en 5 jaar,kunnen nog nix en gaat super!)
vragen om ongelukken? zou je er dan bij willen zetten, dat dat bij sommige is? iemand die 30 is, en nog geen jaar paardrijd, heeft veeeeel minder kans;)
maar het was ook in het 'algemeen' bedoeld, en toen er heel veel reacties waren, wou ik zelf toch ook wel wat informatie hebben;) mezelf als voorbeeld gebruikt dus;P

tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:52

Marinda_ schreef:
@ Totally
Ik lees dat je zegt dat je het niet echt een prestatie vind als je hoog rijd met een paard/pony die al hoog heeft gelopen..
Ik ben het daar zelf niet helemaal mee eens, omdat ik zelf een pony heb die al 2 maal ZZ heeft gelopen en het niet bepaald de makkelijkste is om te rijden, en al zeker niet met springen Knipoog (ik doe alleen aan springwedstrijden Haha! )
Zodra ik er niet bij ben en ze het gevoel heeft dat ze alles alleen moet doen, stopt ze Koe
Daar maakt ze me dan ook meteen weer wakker mee Knipoog
Ze is dan ook eigenlijk véél te slim voor mij omdat ik vergeleken met haar een leek ben Clown
Het is dus niet zo dat ik gewoon met een slap teugeltje haar op een sprong afstuur en ze zelf haar afstanden regelt en gewoon springt, ook al kan ze dat wel heel goed Cool
Het is af en toe nog hard werken om ze aan het springen te krijgen Tong uitsteken
Ook heb ik sinds korte tijd een nieuwe pony, een 4-jarige die alleen nog maar zadelmak was..
Waarom ? Omdat het me welleens leuk leek om een pony zelf op te leiden Knipoog
Die pony is in tegenstelling tot die andere pony wel heel makkelijk te rijden Tong uitsteken
Maarja van 2 zulke verschillende pony's leer ik uiteindelijk wel goed rijden, hopelijk Haha!
Oja, ff voor de duidelijkheid, dit is gewoon aardig bedoeld hoor, geen commentaar ofzo, want ik weet dat woorden die getypt zijn af en toe op de een of andere manier toch rot over kunnen komen Knipoog
Ik wou alleen ff mijn verhaal vertellen Knipoog


dat heb je helemaal goed! dat is mijn mening. ik wil niet zeggen dat het nix is,als je in het Z terecht komt met een paard dat het al heeft gelopen,
maar ik heb meer bewondering voor iemand met een 'groen' paard. dit om echt te bewijzen dat je het een paard allemaal kunt leren, in plaats van de knopjes terug te vinden.
ook dit is niet negatief bedoeld, dit is alleen maar mijn mening Vingers aflikken

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:49

Ik heb 2 maanden geleden een E-pony gekocht en die heeft Z gelopen en is 14 jaar.
en daar kan ikzelf nog heel veel van leren. ik ben 14 jaar en rij 8 jaar.
Hij is hardstikke braaf je kan er van alles mee doen en ga ook wedstrijden rijden ( voor de eerste keer ) . Als ik later nog van paarden houd koop ik denk ik wel een veulen, dat lijkt mij wel een uitdaging en dan weet je natuurlijk al meer, ik vind het hardstikke leuk een veulen enzo maar ik vind dat ik nu nog te weinig kennis heb om hem in te kunnen rijden enz.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:03

LAten we niet lopen te kletsen... d'r is maar 1 peerd wat hoog loopt... en dat is Americo (zelfs klaas had liever de oceaan overgestoken Huilen gelukkig was/waren de stoomboot en/of de pakjes boten niet oceaanproof)
maar in ieergeval... B of Z die huppelen allemaal op de begane grond... en alleen de witte van Klaas gaat over daken/nokken/flatgebouwen en wolkenkrabbers....
dussssss waar hebben we het over? over leeftijd icm het nivo van de ruiter icm het paard...
een B- ruiter start met ieder peerd onderaan... dé bodém... B dus Clown

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:34

Alane schreef:
LAten we niet lopen te kletsen... d'r is maar 1 peerd wat hoog loopt... en dat is Americo


Haha!