Marije1984 schreef:
Zeker mee eens!! Maar ik probeer uit te leggen dat sporen niet nodig zijn om bepaalde gangen en/of dressuurmatige onderdelen zoals bijvoorbeeld wijken of wat dan ook, te kunnen uitoefenen. De reactie op het been is, zoals eerder gezegd een aangeleerde reactie. (waar we overigens heel zuinig mee moeten omgaan) Met geduld en de juiste training kan je het ook zonder sporen bereiken..
Als je de spoor dus goed gebruikt raakt deze het paard niet als het niet nodig is. Als je dus gaat wijken kan je je spoor omhouden en het wijken in zetten zonder dat de spoor het paard raakt.
Dus wat jij zegt klopt wel, maar kan je je spoor er gewoon bij aan houden.
Wat ik altijd zeg: Je kan MET spoor rijden en OP spoor rijden. Dat laatse willen we niet hebben. Het eerste wel.
In principe kan je een 3 jarige ook met spoor rijden, zonder dat de spoor ooit het hele dier raakt.
Het voordeel is weer dat als je bijvoorbeeld gaat wijken en hij zijn reactie is niet juist kan je dit weer verduidelijken met je spoor. Zaak is wel om de oefening daarna weer te doen en dan zonder de spoor erbij te gebruiken (jaja wie zegt dat paardrijden makkelijk is?)
[/quote]
Misschien ga ik nu wel erg diep hoor maar als je je sporen niet hoeft te gebruiken waarom zouden we ze dan omdoen? Of lees ik het misschien verkeerd?
Het moraal van het hele verhaal is dat je zonder sporen best datgene kunt bereiken wat je graag wilt. En ja het voorbeeld dat je een 3 jarige in principe ook met sporen kan rijden gaat mij iets te ver aangezien ik, afgezien van het feit dat ik zonder sporen rijd, mijn pony's pas inrijd op 6 jarige leeftijd. Maar hiermee ga ik offtopic en das niet de bedoeling.
Tja en je hebt gelijk paardrijden is zeker niet gemakkelijk!