Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjeus

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:51

daf100 schreef:
ik vind van niet als je ze goed gebruikt Lachen

daar ben ik het helemaal mee eens. Als je de sporen gebruikt om je paard te straffen vind ik het slecht, maar als je ze gebruikt om je paard voorwaarts te laten gaan dan zie ik het meer als een hulpstuk, net als een zweep.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:26

Yinnar schreef:
Marije1984 schreef:
Wat jij aanhaalt Yinnar ligt dus niet aan de sporen maar de ruiter die ze draagt

Zeker mee eens!! Maar ik probeer uit te leggen dat sporen niet nodig zijn om bepaalde gangen en/of dressuurmatige onderdelen zoals bijvoorbeeld wijken of wat dan ook, te kunnen uitoefenen. De reactie op het been is, zoals eerder gezegd een aangeleerde reactie. (waar we overigens heel zuinig mee moeten omgaan) Met geduld en de juiste training kan je het ook zonder sporen bereiken..

Als je de spoor dus goed gebruikt raakt deze het paard niet als het niet nodig is. Als je dus gaat wijken kan je je spoor omhouden en het wijken in zetten zonder dat de spoor het paard raakt.
Dus wat jij zegt klopt wel, maar kan je je spoor er gewoon bij aan houden.

Wat ik altijd zeg: Je kan MET spoor rijden en OP spoor rijden. Dat laatse willen we niet hebben. Het eerste wel.

In principe kan je een 3 jarige ook met spoor rijden, zonder dat de spoor ooit het hele dier raakt.

Het voordeel is weer dat als je bijvoorbeeld gaat wijken en hij zijn reactie is niet juist kan je dit weer verduidelijken met je spoor. Zaak is wel om de oefening daarna weer te doen en dan zonder de spoor erbij te gebruiken (jaja wie zegt dat paardrijden makkelijk is?)

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:39

Ik vind dat rijden met sporen slecht is als mensen zonder voldoende ervaring ze omhebben om te laten zien dat 'ze ook met sporen rijden'.. Zodra de ruiter er aan toe is is het helemaal niet slecht, het is een hulpmiddel waarmee je je paard net iets fijner aan de hulpen kan krijgen.. En je HOEFT ze niet te gebruiken, alleen even wanneer het nodig is... Wat is super slecht vind is dat ze dan met 2 benen tegelijk in de buik lopen te porren.. (terwijl n paard maar 1 been tegelijk op kan tillen(als we vanuit de achterhand werken?!?!))

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:14

Veel mensen rijden met spoor terwijl het helemaal niet nodig is...... maar puur voor de "sier"......... En zich dan maar afvragen waarom het paard geirriteerd is

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:33

Marije1984 schreef:

Zeker mee eens!! Maar ik probeer uit te leggen dat sporen niet nodig zijn om bepaalde gangen en/of dressuurmatige onderdelen zoals bijvoorbeeld wijken of wat dan ook, te kunnen uitoefenen. De reactie op het been is, zoals eerder gezegd een aangeleerde reactie. (waar we overigens heel zuinig mee moeten omgaan) Met geduld en de juiste training kan je het ook zonder sporen bereiken..

Als je de spoor dus goed gebruikt raakt deze het paard niet als het niet nodig is. Als je dus gaat wijken kan je je spoor omhouden en het wijken in zetten zonder dat de spoor het paard raakt.
Dus wat jij zegt klopt wel, maar kan je je spoor er gewoon bij aan houden.

Wat ik altijd zeg: Je kan MET spoor rijden en OP spoor rijden. Dat laatse willen we niet hebben. Het eerste wel.

In principe kan je een 3 jarige ook met spoor rijden, zonder dat de spoor ooit het hele dier raakt.

Het voordeel is weer dat als je bijvoorbeeld gaat wijken en hij zijn reactie is niet juist kan je dit weer verduidelijken met je spoor. Zaak is wel om de oefening daarna weer te doen en dan zonder de spoor erbij te gebruiken (jaja wie zegt dat paardrijden makkelijk is?)
[/quote]

Misschien ga ik nu wel erg diep hoor maar als je je sporen niet hoeft te gebruiken waarom zouden we ze dan omdoen? Of lees ik het misschien verkeerd? Verward Het moraal van het hele verhaal is dat je zonder sporen best datgene kunt bereiken wat je graag wilt. En ja het voorbeeld dat je een 3 jarige in principe ook met sporen kan rijden gaat mij iets te ver aangezien ik, afgezien van het feit dat ik zonder sporen rijd, mijn pony's pas inrijd op 6 jarige leeftijd. Maar hiermee ga ik offtopic en das niet de bedoeling. Knipoog Tja en je hebt gelijk paardrijden is zeker niet gemakkelijk! Ja

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:54

Petra_O schreef:
ik heb deze vergelijking geloof ik wel eens op bokt gelezen, maar ik weet niet meer van wie hij was.

Probeer eens met je vuisten te typen. dat gaat niet lukken omdat je teveel knoppen tegelijk raakt. Zo is het ook bij het paard in de hogere dressuur. die hebben zoveel 'knopjes' dat je de sporen moet gebruiken om nauwkeurig duidelijk te maken wat je bedoelt. Anders raak je teveel knopjes tegelijk en raakt het paard in de war (loopt de computer vast)

ik ben het niet met je eens want je kan inderdaat niet met je vuist typen dat is namelijk onmagelijk maar dat is niet zo bij paarden want je drijft met je kuiten op de midden hand en dat is wel wat groter!! dan kleine knopjes. en ik vind dat sporen en extra hulp is die mensen gebruiken als ze ze nodig heben dus niet goed genoeg kunnen rijden en dat vind ik slecht want met sporen kan je je paard ook verwonden en mij lijkt het ook niet een leker gevoel om een punt in me zij te hebben. en al b.v anky sporen gebruikt vind ik dat kunnen maar niet steretjes want dat vind ik mishandeling en botte puntjes mag je van mij gebruiken als je helen hoogen wedstrijden rijd en ik vind dat het ook dan nog niet nodig is want je kan altijd ZONDER!! EN SPOREN ZIJN ER NIET VOOR ALS JE PAARD NIET AAN DE BEEN IS WANT DAN MOET JE MAAR MEER MET JE ZIT GAAN RIJDEN EN NIET MET SPOREN IN JE PAARD ZIJ POREN!!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:28

@ Yinnar een spoor kan je dus om hebben voor het moment dat je paard niet voldoende op je hulp reageerd. Als verduideling dus. Dat is ook de bedoeling van de spoor. Dat je je been stiller kan houden en dat als je oefening maakt bijv wijken of schouderbinnenwaarts en het paard reageert onvoldoende kan je met je spoor verduidelijken zonder hem gelijk een schop hoeven te geven. Je kan je been dus mooi stil houden.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:58

Ik ben nu zelf ook bezig met in inrijden van een 4 jarig paardje en daarbij gebruik ik ook sporen. Dat wil dan niet zeggen dat ik alleen maar aan het prikken ben, maar dat wil zeggen dat ik mijn paard attent op mijn been maak wanneer ze tegen mijn been in gaat of mijn hulpen negeert .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:00

nou heb ik wat geks Haha! Haha! mijn meneer is super aan het been, heeft een goed basistempo en is heel fijn te rijden...........

Maar ga ik er zonder spoor op zitten moet ik me helemaal de klere werken Haha! heeft ie gewoon scheit aan mij Haha!

en met een spoor, hoef ik eigenlijk niet eens in te komen.......

nu jullie weer Haha! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:05

Ben benieuwd....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:06

Of ben je gewoon een keer heel gemeen geweest Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:08

heeft hij altijd al gehad Haha! Haha! sinds broekkie Haha! Niet te rijden zonder spoortje Haha! Haha! zelfs toen hij net onder het zadel was........ ik begin altijd zonder spoor, maar na 5 minuten zei ik....... doet u mij die maar Haha! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:13

KiWiKo schreef:
heeft hij altijd al gehad Haha! Haha! sinds broekkie Haha! Niet te rijden zonder spoortje Haha! Haha! zelfs toen hij net onder het zadel was........ ik begin altijd zonder spoor, maar na 5 minuten zei ik....... doet u mij die maar Haha! Haha!

Haha ja die neiging heb ik ook met mijn 3 jarige. Ben alleen extreem voorzichtig met deze omdat ik zoveel ellende met mijn vorige heb meegemaakt. Maar mijn instructrice zei dat ik er best wel eens een zweepje bij kon pakken.
Vooral in het begin moest ik me de klere werken om hem uberhaupt in draf te krijgen.
(moet ik eerlijk zeggen dat meneer ook liever lui is als moe)
Misschien is hij wel net zo en met spoor heel fijn, geen idee dus

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:28

KiWiKo schreef:
nou heb ik wat geks Haha! Haha! mijn meneer is super aan het been, heeft een goed basistempo en is heel fijn te rijden...........

Maar ga ik er zonder spoor op zitten moet ik me helemaal de klere werken Haha! heeft ie gewoon scheit aan mij Haha!

en met een spoor, hoef ik eigenlijk niet eens in te komen.......

nu jullie weer Haha! Haha!

Afgod Ken het gevoel hahahahahaha die van mij is net zo.

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:09

Maar dan is het een hulpmiddel en niet om te straffen. Net als je soms alleen maar een zweepje hoeft vast te houden en dat dan al genoeg is

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:14

Marije1984 schreef:
@ Yinnar een spoor kan je dus om hebben voor het moment dat je paard niet voldoende op je hulp reageerd. Als verduideling dus. Dat is ook de bedoeling van de spoor. Dat je je been stiller kan houden en dat als je oefening maakt bijv wijken of schouderbinnenwaarts en het paard reageert onvoldoende kan je met je spoor verduidelijken zonder hem gelijk een schop hoeven te geven. Je kan je been dus mooi stil houden.

Oke Marije dat begrijp ik maar ik probeer te zeggen dat je dit ook zonder spoor kan bereiken. Drijven doe je met je kuiten. Je spant als het ware je spieren in je kuiten en hierdoor blijft je been ook stil liggen. Schoppen is uit den boze uiteraard! Nogmaals neem de tijd en heb geduld en het lukt je om ook zonder die ondingen je paard op je beenhulpen te laten reageren. Het is mij ook gelukt dus waarom anderen ook niet?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:28

ik denk niet dat het meteen slecht is hangt er alleen van af voor welk doel je ze gebruikt.. sommige met sporen vind ik wel degelijk slecht omdat ze de sporen misbruiken en niet gebruiken

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:16

inderdaad het ligt er aan waarvoor je ze gebruikt!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:55

Uiteraard kan je dat ook wel zonder spoor gebruiken, maar als wedstrijd ruiter moet je er eens aan en dan kan je het maar beter wel goed doen.

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:37

Helemaal mee eens Marije1984........ Hoewel het dan ook nog wel eens ernstig mis gaat. Heb het wel een gezien een paard met aan beide kanten 2 bloedsporen, tijdens een wedstrijd. Deze mocht van de jury ook niet starten omdat ze eerst maar eens normaal moest leren rijden zonder haar paard open te rijden

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:25

Dosi schreef:
Helemaal mee eens Marije1984........ Hoewel het dan ook nog wel eens ernstig mis gaat. Heb het wel een gezien een paard met aan beide kanten 2 bloedsporen, tijdens een wedstrijd. Deze mocht van de jury ook niet starten omdat ze eerst maar eens normaal moest leren rijden zonder haar paard open te rijden

Echt te belacheijk voor woorden. Zulke mensen zijn geen paard waard. Hoe kinderachtig dat ook klinkt

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:20

Als je er goed mee om kunt gaan niet... Vork

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:35

ppppppppffffff dan ben ik een goede ruiter Tong uitsteken
oke nu even serieus het is wel onzin dat je een slechte ruiter bent als je met sporen rijdt ik rij op mn merrie nog niet met sporen dat komt wel als de m nadert (en dat duurt nog wel even)
op dit moment heb ik genoeg aan een zweepje in mn hand ik hoef hem niet eens te gebruiken.

ik heb ook zat paarden en pony's met sporen gereden omdat ze net dat beetje extra nodig hadden.

cavaljolit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:54

ze zijn nou ook weer niet slecht
zolang het bij een lichte spoor blijft
sommige gaan wieldjes gebruiken dat vind ik echt zielig....

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:20

Ik vind sporen bij goed gebruik niet slecht mits goed gebruikt.

Sporen zijn in mijn ogen alleen voor de verfijning van de hulpen. Je meot ze pas gebruiken als je je paard ook goed loopt zonder sporen.

sporen zijn niet bedoeld als hulpmiddel voor rijtechinsche problemen.