menollyke schreef:
Ik ken de methode niet zo goed, dus weet niet of ik het volgende goed uitleg. Als iemand me kan vertellen als ik het verkeerd zie, graag.
Door naar binnen te gaan zitten dwing je het paard de volte te rijden. Het paard wil altijd onder je lopen, dat is nu eenmaal het makkelijkste voor het paard. Dus wij moeten recht op het paard zitten. Nu gaat de ruiter niet recht zitten, maar laat deze het paard uit zichzelf onder de ruiter komen.
Dit mag dan ook alleen op de moeilijke kant. (dus bij een linksgebogen paard op rechts) Het paard wil je dan graag op zijn buitenkant hebben, dat is zijn makkelijke kant en werpt je in de volte dan ook iets naar buiten. Als je je gewicht naar binnen plaatst dan plaats het paard zich onder je, maar wel op zijn moeilijke kant. Waardoor het paard dus rechter wordt.
Nu rij ik op dit moment alleen maar bochten, geen voltes. Alleen soms op de moeiljike kant, maar ook daar geldt hetzelfde principe. Het paard heeft een voorkeur op welke kant hij je graag wilt hebben. Dit veranderd door deze methode.
Dit begrijp ik niet zo goed:
Een rechtsgebogen paard zal z'n ruiter altijd meer naar links laten zitten.
Door de contrastelling verander je niet alleen de korte spieren in z'n gehele lichaam, maar verander je ook je zit tov de rug. Door de contrastelling ga je als het ware eindelijk 'recht' op z'n rug zitten.
Omgekeerd zal een linksgebogen paard de ruiter naar rechts laten zitten, wederom wordt dat door contrastelling verhinderd.Door de contrastelling laat je je paard dus recht onder je lopen. Dus in feite zit iedereen niet helemaal recht op z'n paard (behalve als ie rechtgericht is), maar vaak is het verschil heel klein. Bij erger doorgereden paarden is dat verschil dan wel weer groter.