Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:13

yulan schreef:
Beweging van de arm komt in mijn ogen toch wel vanuit de schouder, en niet vanuit de elleboog..
Tevens is het de bedoeling dat in de KD ,de onderarm recht blijft, en dat er gestuurd wordt dmv een beweging in de elleboog,die voortgestuwd wordt in de schouder.

, beweging bij het paardrijden hoort echt niet uit de schouder te komen. Je bovenarm hoort gewoon ontspannen naast je lichaam te hangen, en de bewegingen komen uit je elleboog. Je hoort niet veel met je armen te doen, en met (grote) bewegingen uit je schouders kan je echt niet de subtiele minieme hulpen geven die je met je teugels hoort te geven.
En ik heb zelf dressuurles volgens de Klassieke Dressuur, van een lesgeven die zijn bereiter-diploma heeft gehaald in Duitsland, dus opperen dat het in de KD zo is gaat er bij mij echt niet in.

Sustainable Dressage

is een erg interessante site over Klassieke dressuur, maar jammer genoeg zijn ze het stuk over de houding en hulpgeving net aan het updaten dus dat kan je daar nu momenteel niet gaan nakijken.
missblue schreef:
Ik denk dat Yulan efkes verstrooid is, het moet wel de lijn van mond naar elleboog zijn

En als je mede-lesgenoot je zelfs tegenspreekt...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 13:16

Jach, verstrooid, weetikveel, kben momenteel gek aan het worden van die eindeloze latijnse teksten.
Wat ik bedoel, het is idd de lijn van mond naar elleboog,srry , maar ik probeer met m'n uitspraak wel duidelijk te maken dat het vanuit een losse schouder/elleboog komt.
Ook is die lijn geen aanleiding om met lage handen te gaan rijden.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:17

Dan spreek je dus bijna alle beginselen van de dressuur tegen.. Overal vind je: Je moet een rechte lijn vormen met de mond..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 13:22

Aja, dus ik ben ook tegen ontspanning ofzo?
'kHeb net 5u zitten werken aan voorbereiding voor m'n examen, mag ik me ook eff vergissen ja?

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:31

yulan schreef:
Wat ik bedoel, het is idd de lijn van mond naar elleboog,srry , maar ik probeer met m'n uitspraak wel duidelijk te maken dat het vanuit een losse schouder/elleboog komt.
Ook is die lijn geen aanleiding om met lage handen te gaan rijden.

Vergissen is inderdaad menselijk, maar als je toegeeft dat het inderdaad een rechte lijn is van mond naar elleboog, moet je toch ook toegeven dat (bv op deze foto)
Afbeelding
Je hoge handhouding deze lijn niet volgt, en dus zorgt voor een foute teugelvoering en -hulpgeving?

Urielle

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:35

Cowgirl schreef:
En dat ik na 2 lessen al vooruitgang boekte zegt wel weer genoeg over het nivo van les geven in NL.

Het dressuurniveau in Nederland ligt ook veel lager dan dat in Belgie natuurlijk
Bij de gemiddelde Belgische instructeur, vooral degenen die niet over de grens bij Nederland of Duitsland zijn gaan kijken, zie je vooral een stugge hand en dan nog pluk-trek-sleur. Ik hoop dat AdB dat beter doet in realiteit.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 13:42

Ja, kgeef m'n fout toe, maar daarmee geef ik nog altijd niet toe dat ik akkoord ga met het 'lage-handen' rijden

Het dressuurniveau is in België inmiddels al wat op gekrikt hoor Onze belg Jeroen Devroe heeft Marlies in Hansbeke mooi verslaan
In de maneges vind je idd nog te veel lesgevers die te weinig onderricht zijn in de basis.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:02

wegens ernstig offtopic gaan, even een reactie per PB

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:58

Citaat:
Het dressuurniveau in Nederland ligt ook veel lager dan dat in Belgie natuurlijk

Een dagje meelezen op rijtechnisch zegt wat mij betreft al genoeg.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:02

AstraGirlie schreef:
Ik denk ook dat De Bodt zijn lessen eerst en vooral eye openers zijn voor mensen die ergens vast zaten in hun training. Die kunnen weer aan het werk gezet worden op een redelijk nieuwe manier. Die nieuwe en goede aanpak kan je idd ook bij Tyrza en vele andere goede instructeurs vinden. Je krijgt er theoretische onderbouwing en je leert echt iets bij. Ik ben ook niet 100% eens met de methode (op paar kleine punten van de ontspanningsfase) maar als je ziet wat sommige mensen kunnen doen voor en na de lessen, vind ik het toch knap.

Toch had ik een goede instructrice, ze kon het goed onderbouwen en ik geloofde ook werkelijk wat ze zei. Zij gaf ook via de klassieke dressuur les en ze deed het goed. Alleen mijn paard werd er alleen maar schever van. En waarom? Omdat ze schudde en dus nauwelijks te sturen was, alleen op haar al makkelijke kant ging het enigzins. Je kan indenken dat ze dan dus alleen maar schever worden en meer gaan schudden en nog minder goed zjin te rijden. Op een gegeven moment was ze op twee kanten niet meer te sturen, maar waren alleen nog hele rondes te rijden.

Bij de AdB methode moet je veel meer sturen en vooral in het begin. Zodra mijn paard recht mag lopen, gaat ze schudden, dan zet ze haar rug vast en is het gewoon niet leuk meer. Nu rij ik alleen maar bochten en ze loopt beter. Na een half uur kan ik zelfs korte rechte stukken rijden.

Ik ben dan wel rijtechnisch niet goed onderlegt, maar geen van de vorige instructrices kon mij vertellen hoe de scheefheid opgelost kon worden. Ze konden het vertellen, maar hun manier werkte niet door het schudden. Ik kon niet zus en zo sturen. Dat was gewoon op dat moment onmogelijk.

Het gaat er dan ook niet om of AdB een wereldwonder is, of de meest fantastische methode heeft ontwikkelt. Hij heeft een methode ontwikkelt die voor veel paarden werkt en ook voor veel ruiters. Het gaat er niet om of Tyrza beter is, of een Anky als instructrice. Er is altijd wel iemand die beter is dan een ander. Het gaat erom welke instructie werkt voor welk paard+ruiter combinatie.

En natuurlijk kan een ander je ook op zo'n niveau brengen, anders dan had niemand les kunnen hebben want was die ene fantastische persoon altijd door iedereen bezet. Er zijn verschillende manieren en methoden en instructeurs en instructrices naast elkaar. En dat is maar goed ook. Daar moet deze discussie ook niet over gaan. Het maakt niet uit wie je nog meer op een ander niveau kan krijgen.

Deze discussies gaat over ervaringen met de methode. Dus welk paard is er van opgeknapt, welk paard niet? Vragen kunnen gesteld worden aan de mensen die de antwoorden weten. Maar nu nog wordt er commentaar gegeven op Yulan terwijl ze nu zelf ook aangegeven heeft dat zij nog veel moet leren. Zij plaats trainingsfoto's en ze is nog niet zo ver als de mensen het hier willen zien. Niet iedereen rijdt op een hoog niveau of kan binnen 10 lessen opeens een Z proef neerzetten. Houdt daar gewoon rekening mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:31

Cowgirl schreef:
Citaat:

Een dagje meelezen op rijtechnisch zegt wat mij betreft al genoeg.

Je bent van harte welkom om een dagje mee te kijken op concours hier. De tranen springen je in de ogen.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:47

Menollyke, wat ik me dan afvraag is: waarom kan je bij AdB ineens wel sturen? Ik neem aan dat je paard niet ineens magisch is gestopt met schudden meteen toen je de bak bij Adb binnenkwam?

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:09

Anjatjeuh schreef:

Menollyke
, wat ik me dan afvraag is: waarom kan je bij AdB ineens wel sturen? Ik neem aan dat je paard niet ineens magisch is gestopt met schudden meteen toen je de bak bij Adb binnenkwam?

Klopt. Ze bleef wel lichtelijk schudden tot ze losser werd aan beide kanten en zo in de bochten stopten met schudden. Bij de andere instructrices heb ik altijd grote voltes moeten rijden. Gewicht iets naar buiten plaatsen en mijn paard liep tijdens het schudden of gewoon rechtdoor tegen het hek, of ze ging naar standaard naar links. (haar makkelijke kant)

Bij AdB methode (heb niet bij hem zelf gelest) moest ik slingerlijntjes blijven rijden. Gewicht de kant op plaatsen waar je heen wilt en dan sturen. Mijn paard reageert daar beter op, ze blijft dan onder je. Verder ben je dus contenu bezig met bochten maken waardoor ze losser wordt. Je draait kleinere bochten, waardoor de kans dat ze haar rug vastzet minder aanwezig is. (vergelijkbaar met een volte halve baan)

Dus het verschil wat ik tot nu toe gemerkt hebt is met gewicht werken. Bij de laatste instructrice, die echt volgens de klassieke dressuur lesgaf, moest ik recht op mijn paard blijven zitten en helemaal niet met gewicht werken. Bij die daarvoor moest ik iets het gewicht naar buiten plaatsen op de volte zodat ze niet naar binnen viel. Bij beide kon ik dus op een gegeven moment niet meer goed sturen. En zonder het stuur is rechtrichten natuurlijk ook een stuk moeilijker.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:32

yulan schreef:
:\ Haha hoe ironisch.
Blijkbaar heb je niet goed gelezen dat het niet aanvallend bedoeld is maargoed.
Tuurlijk doen paarden het vanzelf (aan de longe), welk paard wil nu niet ontspannen zijn.
Helaas zie ik vaak mensen die het hetzelfde proberen maar dan met lage handen, inwerkende binnenteugel en kantelende zit.

Daar wil ik nog even op reageren.
Jij werkt wel degelijk ook met je binnenteugel in, ook al zijn je handen hoger je werkt er echt mee in.
Het is een fout die veel ruiters maken, waaronder jij, en ook ik.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:36

Urielle schreef:
Cowgirl schreef:
En dat ik na 2 lessen al vooruitgang boekte zegt wel weer genoeg over het nivo van les geven in NL.

Bij de gemiddelde Belgische instructeur, vooral degenen die niet over de grens bij Nederland of Duitsland zijn gaan kijken, zie je vooral een stugge hand en dan nog pluk-trek-sleur. Ik hoop dat AdB dat beter doet in realiteit.

Niet te algemeen worden, vind ik. Er zijn in Belgie ook een heleboel goeie instructeurs. Helaas niet overal.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:16

Menollyke, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik hoop dat de methode voor jou en je paard blijft werken en het hoofdschudden wegblijft, heb zelf een hoofdschudder gehad waar ik jammer genoeg een maand geleden de strijd bij verloren heb, het hoofdschudden werd elke zomer (winter deed ze het niet) erger, zo erg dat het gewoon erg gevaarlijk werd (waren al een keer overkop gegaan). Gelukkig heeft ze nu een goede thuis waar ze weidekabouter mag spelen, maar toch wens ik het niemand toe om zn paard door zoiets te moeten afstaan. Dus hoedje af voor Adb als hij dat voor jou kan voorkomen. Al vind ik het wel een beetje een vreemde redenering om naar binnen te gaan zitten als je paard naar binnen valt, kan je misschien eventjes kort uitleggen wat hier de redenering achter is?

bonitobol schreef:
Niet te algemeen worden, vind ik. Er zijn in Belgie ook een heleboel goeie instructeurs. Helaas niet overal.

Ja, diegene die in het buitenland hun opleiding zijn gaan doen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:25

@anjatjeuh: we zijn enorm topic aan het gaan, maar ik vind dat een gewaagde uitspraak van je.
Als je de opleiding in paardenscholen bedoelt dan heb je wel gelijk dat het in belgie echt LAAG is ... Maar anders?!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:55

Urielle schreef:

Je bent van harte welkom om een dagje mee te kijken op concours hier. De tranen springen je in de ogen.

Belgie é?
Sluit ik me helemaal bij aan!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:58

bonitobol schreef:
Daar wil ik nog even op reageren.
Jij werkt wel degelijk ook met je binnenteugel in, ook al zijn je handen hoger je werkt er echt mee in.
Het is een fout die veel ruiters maken, waaronder jij, en ook ik.

Je hebt echt gekeken é vandaag
Nouja, het grote verschil is dat ik inwerk met m'n binnenteugel (zónder contact op de buitenteugel te verliezen) om m'n paard soepeler door de rug te krijgen. Is het je toevallig niet opgevallen dat ik enkel op de rechterhand inwerkte met m'n binnenhand? Wat jij aanmerkt, is dat ik je heel vaak zie rijden met paarden die aan de teugel lopen dóor de binnenteugel aan te nemen.
Daarin ligt het verschil

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:03

bonitobol schreef:
@anjatjeuh: we zijn enorm topic aan het gaan, maar ik vind dat een gewaagde uitspraak van je.
Als je de opleiding in paardenscholen bedoelt dan heb je wel gelijk dat het in belgie echt LAAG is ... Maar anders?!

Wat anders?

We hebben in België enkele opkomende toppers, die bijna allen onder begeleiding staan van een niet-Belg. (ik leg nadruk op: bijna)
En onze paardenscholen, het spijt me voor de liefhebbers, maar ze trekken gewoon op de ballen. Hun lesgeven is totaal nada,niets theoritisch onderlegd óf verklaarbaar. Natuurlijk zijn er wel weer uitzonderingen, maar hier zijn die zeldzaam. Soms zie ik mensen op wedstrijd ofzo rijden, dat ik denk van gut.. , en dan hoor ik dat ze in dé paardenschool hebben gezeten.
Maar om maar niet onder te doen Bij Antoine was er eens een meisje dat 4 jaar in Deurne had gezeten en der paard was zo gebogen dat het altijd blokkeerde aan de linkerkant, als ik me niet vergis, waardoor ie echt heel hoog ging steigeren. Op het eind van de les heeft ie geen enkele keer meer gesteigerd.
Maar ik herhaal: Dat is allemaal afzonderlijk te bekijken.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:08

@yulan: ja de paardenschool is slecht, zei ik toch?!

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:20

Anjatjeuh schreef:

Menollyke
, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik hoop dat de methode voor jou en je paard blijft werken en het hoofdschudden wegblijft, heb zelf een hoofdschudder gehad waar ik jammer genoeg een maand geleden de strijd bij verloren heb, het hoofdschudden werd elke zomer (winter deed ze het niet) erger, zo erg dat het gewoon erg gevaarlijk werd (waren al een keer overkop gegaan). Gelukkig heeft ze nu een goede thuis waar ze weidekabouter mag spelen, maar toch wens ik het niemand toe om zn paard door zoiets te moeten afstaan. Dus hoedje af voor Adb als hij dat voor jou kan voorkomen.

Allereerst, wat vreselijk dat je dat hebt mee moeten maken. Ze was dus helemaal niet meer berijdbaar? Ik kan er een beetje over meepraten, maar hoop dat het nu alleen maar beter gaat met het paard wat ik rij. Ik begon erachter te komen dat het rijtechnisch was door het feit dat met springen het paard er geen last van heeft. (logisch, dan moet ze de rug wel loslaten)

Anjatjeuh schreef:
Al vind ik het wel een beetje een vreemde redenering om naar binnen te gaan zitten als je paard naar binnen valt, kan je misschien eventjes kort uitleggen wat hier de redenering achter is?

Ik ken de methode niet zo goed, dus weet niet of ik het volgende goed uitleg. Als iemand me kan vertellen als ik het verkeerd zie, graag.

Door naar binnen te gaan zitten dwing je het paard de volte te rijden. Het paard wil altijd onder je lopen, dat is nu eenmaal het makkelijkste voor het paard. Dus wij moeten recht op het paard zitten. Nu gaat de ruiter niet recht zitten, maar laat deze het paard uit zichzelf onder de ruiter komen.

Dit mag dan ook alleen op de moeilijke kant. (dus bij een linksgebogen paard op rechts) Het paard wil je dan graag op zijn buitenkant hebben, dat is zijn makkelijke kant en werpt je in de volte dan ook iets naar buiten. Als je je gewicht naar binnen plaatst dan plaats het paard zich onder je, maar wel op zijn moeilijke kant. Waardoor het paard dus rechter wordt.

Nu rij ik op dit moment alleen maar bochten, geen voltes. Alleen soms op de moeiljike kant, maar ook daar geldt hetzelfde principe. Het paard heeft een voorkeur op welke kant hij je graag wilt hebben. Dit veranderd door deze methode.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:31

bonitobol schreef:
@yulan: ja de paardenschool is slecht, zei ik toch?!

Het was een kleine verduidelijking voor degene die niet echt meezijn met het Belgisch paardenwereldje.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:37

menollyke schreef:

Ik ken de methode niet zo goed, dus weet niet of ik het volgende goed uitleg. Als iemand me kan vertellen als ik het verkeerd zie, graag.

Door naar binnen te gaan zitten dwing je het paard de volte te rijden. Het paard wil altijd onder je lopen, dat is nu eenmaal het makkelijkste voor het paard. Dus wij moeten recht op het paard zitten. Nu gaat de ruiter niet recht zitten, maar laat deze het paard uit zichzelf onder de ruiter komen.

Dit mag dan ook alleen op de moeilijke kant. (dus bij een linksgebogen paard op rechts) Het paard wil je dan graag op zijn buitenkant hebbe
n, dat is zijn makkelijke kant en werpt je in de volte dan ook iets naar buiten. Als je je gewicht naar binnen plaatst dan plaats het paard zich onder je, maar wel op zijn moeilijke kant. Waardoor het paard dus rechter wordt.

Nu rij ik op dit moment alleen maar bochten, geen voltes. Alleen soms op de moeiljike kant, maar ook daar geldt hetzelfde principe. Het paard heeft een voorkeur op welke kant hij je graag wilt hebben. Dit veranderd door deze methode.

Dit begrijp ik niet zo goed:
Een rechtsgebogen paard zal z'n ruiter altijd meer naar links laten zitten.
Door de contrastelling verander je niet alleen de korte spieren in z'n gehele lichaam, maar verander je ook je zit tov de rug. Door de contrastelling ga je als het ware eindelijk 'recht' op z'n rug zitten.
Omgekeerd zal een linksgebogen paard de ruiter naar rechts laten zitten, wederom wordt dat door contrastelling verhinderd.Door de contrastelling laat je je paard dus recht onder je lopen. Dus in feite zit iedereen niet helemaal recht op z'n paard (behalve als ie rechtgericht is), maar vaak is het verschil heel klein. Bij erger doorgereden paarden is dat verschil dan wel weer groter.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:40

@Yulan, dat bedoel ik ook. Zat een beetje in de war. Maar je hebt gelijk. Ik zit nog steeds af en toe te hannessen met links en rechtsgebogen.

Al zijn wij nog niet toe aan contrastelling, daarvoor is het paard te onrustig nog. Voorlopig dus alleen slingeren en blijven buigen om haar soepel te maken.
Laatst bijgewerkt door menollyke op 10-06-06 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt