yulan schreef:Beweging van de arm komt in mijn ogen toch wel vanuit de schouder, en niet vanuit de elleboog..
Tevens is het de bedoeling dat in de KD ,de onderarm recht blijft, en dat er gestuurd wordt dmv een beweging in de elleboog,die voortgestuwd wordt in de schouder.
, beweging bij het paardrijden hoort echt niet uit de schouder te komen. Je bovenarm hoort gewoon ontspannen naast je lichaam te hangen, en de bewegingen komen uit je elleboog. Je hoort niet veel met je armen te doen, en met (grote) bewegingen uit je schouders kan je echt niet de subtiele minieme hulpen geven die je met je teugels hoort te geven.En ik heb zelf dressuurles volgens de Klassieke Dressuur, van een lesgeven die zijn bereiter-diploma heeft gehaald in Duitsland, dus opperen dat het in de KD zo is gaat er bij mij echt niet in.

Sustainable Dressage
is een erg interessante site over Klassieke dressuur, maar jammer genoeg zijn ze het stuk over de houding en hulpgeving net aan het updaten dus dat kan je daar nu momenteel niet gaan nakijken.
missblue schreef:Ik denk dat Yulan efkes verstrooid is, het moet wel de lijn van mond naar elleboog zijn
En als je mede-lesgenoot je zelfs tegenspreekt...
, maar ik probeer met m'n uitspraak wel duidelijk te maken dat het vanuit een losse schouder/elleboog komt.