DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:18

Blijf je prijswinnaars houden waarvoor aan het publiek stilte wordt gevraagd, die niet te paard naar de prijsuitrijking kunnen, die geen brood kunnen kopen in het dorp terwijl ze net een prijs voor een rijproef gekregen hebben....

HC[/quote]
he he ik heb net even in je profiel gekeken en we leven hier nou eenmaal niet zo als bij jouw.....fietsen is al gevaarlijk laat staan rijden !

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:05

horseyfries schreef:
En jij vraagt jezelf dan niet af als de DVD zo een objectief beeld zou willen geven van het systeem LDR waarom er dan in geknipt, geplakt en vertraagd is?

Omdat de dvd anders een uur duurt. De beelden die vertraagd worden afgespeeld, worden eerst op normale snelheid getoond.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:50

Ja en dan zouden de momenten waarop het wel goed gaat er ook nog in passen en dat was natuurlijk niet de bedoeling?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:02

kohtje schreef:
Blijf je prijswinnaars houden waarvoor aan het publiek stilte wordt gevraagd, die niet te paard naar de prijsuitrijking kunnen, die geen brood kunnen kopen in het dorp terwijl ze net een prijs voor een rijproef gekregen hebben....

HC

he he ik heb net even in je profiel gekeken en we leven hier nou eenmaal niet zo als bij jouw.....fietsen is al gevaarlijk laat staan rijden !
[/quote]
Je hebt blijkbaar geen idee doch dit is irrelevant. Het is erg kinderachtig om weer naar de boodschapper te meppen.
Het punt BLIJFT dat het onlogisch is dat iemand die een prijs krijgt voor een oefening in goed paardrijden niet met dat paard kan RIJDEN.
Tijd voor een renaissance van het RIJDEN lijkt mij en dat spijt me dan voor iedereen die vind dat een rondje in een omheinde zandbak, hoe knap gestyleerd uitgevoerd ook, paardrijden is.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:11

Och, HC.. je kan tegen een voetbal aan schoppen en wel zien waar die terecht komt. Kan je dan meteen voetballen, of niet?
Je kan richten, passen, spelen en scoren.. kan je dan meteen voetballen, of niet?
Je speelt mee met het WK voetbal.. kan je dan voetballen?

De vraag is maar net wat jij onder paardrijden verstaat.. iets dat voor iedereen anders zal zijn. En, voor jou is dat kennelijk

Citaat:
Paardrijden is voor mij: het betrouwbaar en veilig van een willekeurig punt A naar een willekeurig punt B rijden op elk moment, onder alle omstandigheden, via elke route.

En hoe je het ook wendt of keert.. in de bak kan zoiets ook

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:20

WildWings schreef:
Och, HC.. je kan tegen een voetbal aan schoppen en wel zien waar die terecht komt. Kan je dan meteen voetballen, of niet?
Je kan richten, passen, spelen en scoren.. kan je dan meteen voetballen, of niet?

Wat heeft voetbal met paardrijden te maken:?
Een voetbal is een ding zonder gevoelens zonder eigen wil en gedachtes.
Paarden daaraantegen hebben deze dingen allemaal wél (interessante ontdekking he...)
Ik vindt het erg triest dat je paardrijden in verbinding voetbal brengt want dan wordt er alleen maar weer door mij bevestigt dat het paardrijden steeds meer naar de machinele kant op gaat.

hns

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:53

Citaat:
Jij haalt hier twee dingen door elkaar: het trainen van het paard, waarbij je alle tijd van de wereld hebt om te corrigeren en als het vandaag niet lukt, dan morgen wel, en het corrigeren van paarden die vlak voor een belangrijke wedstrijd staan en waar je op dat moment niet kan zeggen "lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen wel". Dan zie je inderdaad wel eens minder fraaie dingen, ben ik helemaal met je eens. Dat achteroverhangen is iets wat zelden voorkomt en zoals ik al eerder zei zie je dit meestal bij dekhengsten die in het voorjaar iets heel anders aan hun hoofd hebben dan zo'n mensje die op hun zit en dan kun je thuis nog zo'n goede basis hebben gelegd, je moet op dat moment koste wat het kost zorgen dat je de controle weer terug krijgt.
Jouw voorbeeld (David De Wispelaere) zie je ook alleen maar in training rijden dus is het niet te vergelijken met het losrijden vlak voor een belangrijke wedstrijd waarin hij de tijd niet heeft om "even een stapje terug te doen". Als je thuis de training van LDR ruiters bijwoont zie je niet anders dus dat is hetzelfde als bij David. Verschil is dat zij ook de confrontatie in de ring aangaan en dus ook momenten kennen waarop het MOET gebeuren!

Dus je denkt dat iedereen traint met alle geduld van de wereld?
Ooit eens erbij geweest hoe het paard aan het zadel wordt gewend?
Of misschien eens bij een dagelijkse normale training geweest?
Niet voor wedstrijden en niet voor clinics dan.
Je hebt mensen die met geduld werken maar bij veel kun je het geduld gaan zoeken.
Het MOETEN gebueren op een wedstrijd vind ik een absoluut taboe.
Ik zie wedstrijden als een test op jou vaardigheden en die van jou paard.
Ook om je vaardigheden te testen wat het aanpakken van foutjes betreft.
Maar het blijkt dat een wedstrijd eerder gebaseerd is op hoe het paard MOET lopen en of de ruiter wel een goede houding heeft en de goede hulpen geeft.
En als je als ruiter controle verlangt via zo een methode...
Dan vertelt me dát alleen al hoe goed die zijn paard wel niet kent.

Citaat:
Verder wil ik er nogmaals op wijzen dat jullie telkens weer beginnen over deze foto's waarbij je absoluut geen idee hebt wat de randomstandigheden op dat moment zijn. Als ik bij David de Wispelaere met een crossmotor langs de rand van zijn open rijbak rijdt kan iemand anders op dat moment ook foto's maken van David die aan de teugels hangt. Dan zie je later ook alleen David op de foto die aan het trekken is. Is dat een maatstaf voor zijn algehele rijden? Nee. Waarom kunnen jullie dus niet net zo denken als het een LDR ruiter betreft? Het lijkt erop dat mensen omdat er totaal geen tastbare bewijzen zijn de heksenjacht maar voortzetten op basis van een soort van helderziend vermogen wat ze allemaal van een paar foto' s kunnen aflezen.

Dan zijn er wel veel crossmotors voorbij gereden.

Citaat:
Denk nou eens logisch na? Denk je nu echt dat als het zo erg was, de hele wereldtop zo bleef rijden?

Waarom houden we allemaal paarden op stal terwijl ze eigenlijk op de wei horen?
Waarom worden er nog steeds bitten gebruikt op manege's waar veel beginners komen die geen 'lichte hand' hebben?
Waarom zijn er zwepen op de markt?
Als een fout iemand toegang heeft tot een zweep kan er veel misgaan.
etc. etc.

Alles basseerd op foute informatie die we hebben gekregen en die wij krijgen.
Wij hebben het niet anders geleerd.
Als er mensen zijn die succes hebben met deze methode kan het toch niet zo slecht zijn, toch?
toch?

Maar wat is nou een ruiter die in de stijgbeugels gaat staan en met zijn gewicht in de mond gaat hangen?

Antwoord graag.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 01:33

Citaat:
Dus als jij op een hengst rijdt die liever de buurvrouw dekt en daarom zijn hoofd omhoog wil steken dan zeg jij schatje doe je hoofd wat lager alsjeblieft en als hij het niet doet ach, dan dekt hij de buurvrouw maar? Zo ongeveer?
Is wel héél paardvriendelijk ja .

Ik zie wel meerdere ruiters met een hengst rijden, die zich niet bedienen van het Ldr-systeem. Nathalie Hobday op Outdoor Gelderland is hier een voorbeeld van. Jazz is ook een hengst maar wordt niet gereden volgens het Ldr-systeem. Salinero daarentegen is een ruin en zou dus helemaal niet met het LDR- systeem te maken hoeven hebben.

Wat lager en ronder instellen daar heb ik geen probleem mee, mits het maar niet gebeurd met een overmatig stang msbruik.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 01:56

Ulissa schreef:
Citaat:
Dus als jij op een hengst rijdt die liever de buurvrouw dekt en daarom zijn hoofd omhoog wil steken dan zeg jij schatje doe je hoofd wat lager alsjeblieft en als hij het niet doet ach, dan dekt hij de buurvrouw maar? Zo ongeveer?
Is wel héél paardvriendelijk ja .

Ik zie wel meerdere ruiters met een hengst rijden, die zich niet bedienen van het Ldr-systeem. Nathalie Hobday op Outdoor Gelderland is hier een voorbeeld van. Jazz is ook een hengst maar wordt niet gereden volgens het Ldr-systeem. Salinero daarentegen is een ruin en zou dus helemaal niet met het LDR- systeem te maken hoeven hebben.

Wat lager en ronder instellen daar heb ik geen probleem mee, mits het maar niet gebeurd met een overmatig stang msbruik.

Ken zelfs mensen die hengsten op halsringen rijden.
Hun hebben dan wel nog de teugels erbij maar die worden nooit gebruikt dus die zijn alleen maar voor het geval dát.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 02:04

HNS, jij hebt het over slecht paardrijden en zoals al zovaak gezegd, dat kan je met elke methode van Kikkuli tot LDR.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 02:07

Karl66 schreef:
HNS, jij hebt het over slecht paardrijden en zoals al zovaak gezegd, dat kan je met elke methode van Kikkuli tot LDR.

Ja maar ik verwacht dit toch niet van een top.
''Maar wat is nou een ruiter die in de stijgbeugels gaat staan en met zijn gewicht in de mond gaat hangen?''

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 02:18

HNS, dat is een momentopname die niks met LDR te maken heeft. Niet meer en niet minder.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:48

dat is iemand die het eerst vriendelijk gevraagd heeft, toen rijtechnisch geeist en daarna komt de maakt niet uit hoe, als het maar gebeurd.........

Even over het sportpaard, en dan het topsportpaard. Een van de dingen waardoor een paard een topper wordt is karakter, een paard zonder karakter kan nooit een topsporter worden. Net zoals karaktervolle mensen zijn karaktervolle paarden ook net even anders. Een ding kan ik je wel vertellen, oneerlijk moet je niet zijn tegen zo een dier want die gooit veel harder de kont tegen de krib dan je doorsnee fjord (en die kunnen er al veel van)

Lijkt me zinvol om voordat iemand een mening geeft over een of ander dat diegene eerst eens gaat kijken, en dan niet uit boekjes, foto's of filmpjes maar gewoon in het echt.

Misschien leer je nog wat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:15

hns schreef:
WildWings schreef:

Paarden daaraantegen hebben deze dingen allemaal wél (interessante ontdekking he...)
Ik vindt het erg triest dat je paardrijden in verbinding voetbal brengt want dan wordt er alleen maar weer door mij bevestigt dat het paardrijden steeds meer naar de machinele kant op gaat.

Paardrijden heeft alleen met voetbal te maken dat het beide sporten zijn en dat je bij beiden voor jezelf moet beslissen wanneer je het echt een sport vindt. Niets meer en niets minder. Ik ga dan ook in op HC, niet op LDR of iets in die richting.

Je kan op een paard gaan zitten met harnachement en zooi erop gegooid, een stukkie door 't bos stappen met begeleiding- kan je dan paardrijden? Je kan ook een stukkie gaan stappen door 't bos met begeleiding op een paard zonder tuig, met begeleiding.. kan je dan paardrijden? Je kan met of zonder tuig stappen, draven en galopperen.. kan je dan paardrijden? Etc..
Alles wat ik daarmee wil zeggen is dat iedereen iets anders verstaat onder 'paardrijden', dat we niet allemaal dezelfde visie op paardrijden hebben als HC dat heeft en dat daarmee voor mij 'een rondje in een omheindezandbak' wel paardrijden is.

Ik vind het erg triest dat jij meteen concludeerd dat ik paarden als machines zie zonder eigen wil en gedachtes, en je gedraagt alsof ik een idioot ben. Beetje zwakke manier van 'discussiëren'- voor zover je dit nog een discussie kan noemen.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:22

Hns ik denk dat ik de vraag terug kan spelen want Ja, ik ben niet één keer, maar ontelbare keren bij trainingen van LDR paarden op topniveau geweest en niet alleen op afspraak, maar dagelijks zodat er niets wat "achter de schermen" gebeurde mij kon ontgaan.
JIJ OOK???

En het achterover aan de teugels hangen is een noodingreep die niets heeft te maken met het systeem LDR, net zoals ik klassieke ruiters ook wel eens dingen zie doen die niets met klassiek te maken hebben en dat ook weer in hun dagelijkse training thuis, een jaar aan een stuk.
In beide gevallen kan ik zeggen dat de paarden gezond en gelukkig waren en zijn en op de best mogelijke manier verzorgd worden en getraind worden.
Het begint er hier een beetje op te lijken dat sommige mensen denken dat alleen de manier waarop zij paardrijden zaligmakend is en dat iets anders bij voorbaat al slecht is. Daarbij vergeten ze dan wel even dat hun systeem absoluut niets met dressuur in de dressuurring te maken heeft en dus wordt nu zelfs maar gezegd dat dat veranderd moet worden. Ja hoor, zo lust ik er nog wel een paar. Als ik niet goed kan schaatsen dan vind ik het schaatsen op blote voeten uit en verwacht ik vervolgens dat de sport wordt aangepast aan mij...... En nu weer terug op aarde aub!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:11

WildWings schreef:
Citaat:
Paardrijden is voor mij: het betrouwbaar en veilig van een willekeurig punt A naar een willekeurig punt B rijden op elk moment, onder alle omstandigheden, via elke route.

En hoe je het ook wendt of keert.. in de bak kan zoiets ook

Jammer dat je dat niet ook van mijn site knipt, want dat schrijf ik er nota bene zelf bij in dezelfde regel!
Dat is verder de essentie van mijn opmerking over de benodigde renaissance van ringdressuur helemaal niet.
Die essentie is dat het erg triest is dat iemand niet buiten de bak KAN. Voor mij is het ringrijden failliet als de winnende combinatie daarbinnen er buiten niet betrouwbaar kan rijden. Dan is het een kunstje doen geworden. Geen kunst geen paardrijden.

Crosmotoren en allerhande landbouwmateriaal zijn hier schering en inslag net als ENORME wagens van de steengroeve en hersenloze toeristen. Dat hoort erbij. Net als bij aanvallende erfhonden, door de bergwind opgejaagde plastic zakken, omvallende vuilcontainers, noem het op.
Mijn eigen hengst loopt elke dag twee keer met de hele groep los met me mee van de ene naar de andere wei terwijl de merries en hengsten van de buren in zijn blikveld staan te roepen.
Allemaal omstandigheden die een integraal onderdeel zijn van dressuur, het dresseren, het opvoeden, in mij ogen. Zit dat niet goed, dan heb je de basis niet goed verankerd.
Dat je daarop als doel oefeningen in de ring wil perfectioneren is wat anders.
De kern is dat ringdressuur geen bewijs voor goed kunnen paardrijden meer is en wel zo bedoeld was. DAT behoeft in mijn ogen een wedergeboorte.

HC

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:21

horseyfries schreef:
Hns ik denk dat ik de vraag terug kan spelen want Ja, ik ben niet één keer, maar ontelbare keren bij trainingen van LDR paarden op topniveau geweest en niet alleen op afspraak, maar dagelijks zodat er niets wat "achter de schermen" gebeurde mij kon ontgaan.
JIJ OOK???

Ja.

Citaat:
En het achterover aan de teugels hangen is een noodingreep die niets heeft te maken met het systeem LDR, net zoals ik klassieke ruiters ook wel eens dingen zie doen die niets met klassiek te maken hebben en dat ook weer in hun dagelijkse training thuis, een jaar aan een stuk.
In beide gevallen kan ik zeggen dat de paarden gezond en gelukkig waren en zijn en op de best mogelijke manier verzorgd worden en getraind worden.
Het begint er hier een beetje op te lijken dat sommige mensen denken dat alleen de manier waarop zij paardrijden zaligmakend is en dat iets anders bij voorbaat al slecht is. Daarbij vergeten ze dan wel even dat hun systeem absoluut niets met dressuur in de dressuurring te maken heeft en dus wordt nu zelfs maar gezegd dat dat veranderd moet worden. Ja hoor, zo lust ik er nog wel een paar. Als ik niet goed kan schaatsen dan vind ik het schaatsen op blote voeten uit en verwacht ik vervolgens dat de sport wordt aangepast aan mij...... En nu weer terug op aarde aub!

Noodoplossing of niet het is en blijft pijnlijk en slecht.
Ik zie mijn manier van rijden niet als dé manier van rijden.
Iedereen wil wel iets anders bereiken van springen tot western.
Maar bereik deze dingen dan met zo min mogelijk geweld en inspanning.
Als het paard na alle mogelijke pogingen niet in de LDR wil gaan laat het paard dan gewoon met rust aanstat dat je met al je kracht en gewicht aan de mond gaat hangen.
Jammer voor de punten dan, je kunt nog altijd op een andere manier winnen dan met de LDR.
Of hebben ze dit ook weer veranderd?

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:31

WildWings schreef:

Paardrijden heeft alleen met voetbal te maken dat het beide sporten zijn en dat je bij beiden voor jezelf moet beslissen wanneer je het echt een sport vindt. Niets meer en niets minder. Ik ga dan ook in op HC, niet op LDR of iets in die richting.

Je kan op een paard gaan zitten met harnachement en zooi erop gegooid, een stukkie door 't bos stappen met begeleiding- kan je dan paardrijden? Je kan ook een stukkie gaan stappen door 't bos met begeleiding op een paard zonder tuig, met begeleiding.. kan je dan paardrijden? Je kan met of zonder tuig stappen, draven en galopperen.. kan je dan paardrijden? Etc..
Alles wat ik daarmee wil zeggen is dat iedereen iets anders verstaat onder 'paardrijden', dat we niet allemaal dezelfde visie op paardrijden hebben als HC dat heeft en dat daarmee voor mij 'een rondje in een omheindezandbak' wel paardrijden is.

Das al een betere verwoording

Citaat:
Ik vind het erg triest dat jij meteen concludeerd dat ik paarden als machines zie zonder eigen wil en gedachtes, en je gedraagt alsof ik een idioot ben. Beetje zwakke manier van 'discussiëren'- voor zover je dit nog een discussie kan noemen.

Ik heb niet gezegd dat ik denk dat jij paarden als machines ziet.
Jij gebruikte voetbal als voorbeeld.
Dát vond ik triest, omdat er al genoeg mensen zijn die machineel denken en het gaan vergelijken met 'mensensport'.
Sorry als je je persoonlijk aangevallen voelt want dit is niet mijn bedoeling.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:50

hns schreef:
WildWings schreef:

Das al een betere verwoording

[quote]

WildWings schildert bewust een onjuist plaatje van wat op mijn site staat. Ze kopieert de tweede helft van dezelfde zin niet mee. Dat gaat niet per ongeluk en is dus bewust schijnargumenteren. Ja, dat is persoonlijk kritiek op haar manier van dit punt benaderen. Ze manipuleert bewust een citaat door het niet volledig weer te geven en ik reken haar dit zwaar aan.
Maar goed iedereen kan de volledige zin in de juiste context zelf lezen op mijn site.

Wat mij betreft is het met ringrijden hetzelfde als met opstappen met een krukje. Prima als je het doet, geweldig als je het goed doet, volkomen FOUT als je niet anders KAN.

HC

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:41

met een krukje opstappen is beter voor paard en ruiter.
niets mis mee in Engeland doen ze niet anders !

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:46

Citaat:

Wat mij betreft is het met ringrijden hetzelfde als met opstappen met een krukje. Prima als je het doet, geweldig als je het goed doet, volkomen FOUT als je niet anders KAN.

HC

En wat als je niet anders geleerd hebt?
Niet weet dat ringrijden kan?
Gewoonweg dat het niet bestaat?
Wat jij doet HC is voor andere wonderen, wat ik doe zijn voor andere mensen wonderen.
Terwijl wij het allemaal normaal ondervinden.
No big deal om je paard met halsring te beleren en te rijden, net als het werken in vrijheid met je paard.
Voor andere onmogelijk te geloven dat je een paard bij je kunt houden zonder halster.
No big deal om je paard 24/7 het hele jaar door buiten te zetten en zonder hoefijzers op straat te gaan.
Voor de andere onmogelijk.
Jij bent weer anders, jou paard is geschikt daarvoor de mijne niet of soms ook ik ben te bang om zo te werk te gaan.
Het is maar wat je kent en geleerd hebt.
Die zelf denkt die wil en wie zoekt die vindt.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:46

kohtje schreef:

Daarvoor doen ze wel genoeg andere dingen die slecht zijn.
Niet meer zo erg als vroeger maar toch.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:57

HNS, omdat het jouw manier niet is, wil niet zeggen dat het slecht is.

Gaat jouw voorkeur uit naar NH prima, maar dat wil a niet zeggen dat paardesport daardoor per definitie slecht is en b niet zeggen dat er in de NH ook geen dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

En als je daarover wilt discussieëren prima, alleen dit topic gaat over LDR en niet over slecht met paarden omgaan in het algemeen, dus dan zou ik in jouw geval daar een apart topic over openen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:09

Karl66 schreef:
HNS, omdat het jouw manier niet is, wil niet zeggen dat het slecht is.

Gaat jouw voorkeur uit naar NH prima, maar dat wil a niet zeggen dat paardesport daardoor per definitie slecht is en b niet zeggen dat er in de NH ook geen dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

En als je daarover wilt discussieëren prima, alleen dit topic gaat over LDR en niet over slecht met paarden omgaan in het algemeen, dus dan zou ik in jouw geval daar een apart topic over openen.

Citaat:
Noodoplossing of niet het is en blijft pijnlijk en slecht.
Ik zie mijn manier van rijden niet als dé manier van rijden.Iedereen wil wel iets anders bereiken van springen tot western.
Maar bereik deze dingen dan met zo min mogelijk geweld en inspanning.
Als het paard na alle mogelijke pogingen niet in de LDR wil gaan laat het paard dan gewoon met rust aanstat dat je met al je kracht en gewicht aan de mond gaat hangen.
Jammer voor de punten dan, je kunt nog altijd op een andere manier winnen dan met de LDR.
Of hebben ze dit ook weer veranderd?

Natural Horsemanship bestaat niet.
Ik vindt het wel allemaal beter maar ik ben niet met alles eens.
Niks is perfect.
Wat ík over NH vindt is een ander verhaal.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:14

kohtje schreef:

Kunnen jullie niet LEZEN????? Is dat waarom studeren not done is bij de hoofdstroom rijders soms?

Ik schrijf luid en duidelijk dat het fantastisch is als je het DOET maar een ramp als je niet anders KAN!

Het is tegenwoordig niet meer bespreekbaar maar het zou normaal moeten zijn als ruiters eerst in de sportschool aan hun lenigheid en fitheid zouden werken, eerst met een houten paard leerden afstappen en opstijgen, eerst leerden zitten.
Een fitte, lenige en vaardige ruiter stapt ook zonder bokje minder belastend af en op. Kan het dan alsnog wel gebruiken maar dat staat er LOS van.
Pas daarna met een paard vanaf de grond leren omgaan, dan voltigeren, dan dode man aan de longe en HEEL VEEL later pas met teugels in de hand aan een kaptoom.
De realiteit is tegenwoordig anders, maar daarom nog niet goed.
Hetzelfde lijkt met begrijpend lezen aan de hand.

@HNS, NH bestaat wel degelijk, dat is wat de US paardengoeroes en hun volgelingen doen. Niet meer en niet minder. De term is soms zelfs auteursrechtelijk beschermd! Dat is een marketing term. Dat jij (en ik) er de natural beweging een schijnbeweging vinden is wat anders.

HC