Ben dus net terug Mét hulpteugel. Heb de martingaal eraan gehad maar dan wel de ringen achter de passantjes, dus eigenlijk was het sier
Maar mijn paard had dondersgoed in de gate dat er een hulptroep was ingeschakeld. Conclusie heerlijk gereden, was vederlicht, heb lange stukken gedraafd en gegaloppeerd in een rustig tempo en paardje liep wel wat te lang en laag, dus niet opgericht, hoeft ook niet, maar wel met licht contactteugeltje en met heel lichte druk ronder te rijden....... Hij is dus flink gefopt!!!
Kijk dat is nog eens andere koek voor de bangerds
Bang wordt je wel als je paard omkeerd, tegen alle druk ingaat, rug wegdrukt, kaken op elkaar en hoofdomhoog gooit en gaat met die banaan. Heeft niks met angst van de ruiter of spanning te maken, gewoon een dwarse knol die zijn zin wil doordrijven. QQQQ een paard kan heel voorwaarts zijn, maar toch die kop ophoog gooien, rug wegdrukken. Een hulpteugel is niet altijd om zijn kop naar beneden te trekken. Ook als je dat doet heb je nog niets, rug kan dan nog steeds als een plank zijn en het dier kan dan nog steeds in een racetempo verder gaan. Vind ik dus onzin dat je alleen met hulpteugel je paard aan de teugel kan rijden als je het zonder niet kan. Een paard kan heel voorwaarts zijn zowel rond als lang, weggedrukte rug en kop omhoog. BTW ik laat hem ook wel als ik weet dat hij gehoorzame bui heeft in zijn eigen tempo draven en dat is een ruime draf in een hoog tempo, hoofd ver voor de loodlijn, hals naar voren. Vind hij fijn, zijn klungelige manier van lopen, dan is hij super voorwaats heel actieve achterhand, ziet er niet uit, is niet dressuurmatig zoals het hoort, niks rond, maar wel door het hele lijf. Ga ik met een hulpteugel zijn kop naar beneden trekken, wordt hij heel kort en ook nog eens heel sterk. Heeft niks met aan de teugel te rijden te maken, dat lukt alleen als hij zelf wil.
) zijn sommige paarden gewoon echte slimme irritantjes. 
maar dat heb ik al 100x getypt dus zal jullie niet meer met mijn verhaal lastig vallen.
!
. Een paard dat voorwaarts is zal over de rug lopen, en dus ook het hoofd mee naar beneden nemen.