Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:18

Karl66 schreef:
Maar hoe weet je nu dan dat hij de volgende keer niet alsnog wegspringt voor een schaduw en daarmee een verkeersgevaarlijke situatie creëert?

Met sedalin heb je alleen maar het gevolg, niet de oorzaak weggenomen en je komt vanzelf weer een keer een oorzaak tegen op een het moment dat dat gevaarlijk is.

Daar zat ik ook aan te denken. Ik begrijp het ook niet helemaal (maar misschien moet ik eerst verder lezen ) want eerst zeg je dat je wilt weten hoe hij in het verkeer reageert en verderop zeg je dat je weet dat hij niet bang is voor verkeer maar meer voor prullenbakken e.d., en dat kan minstens zulke gevaarlijke situaties opleveren.

En als je die 'test' dan met een paard uitvoert dat sedalin heeft gekregen dan weet je nog steeds niet hòe ver hij gaat.

Aan één kant begrijp ik je redenering wel maar naar mijn mening had je het nooit in de praktijk moeten brengen. Er wordt - in het algemeen - wel heel snel naar sedalin gegrepen terwijl het naar mijn idee alleen voor medische doeleinden gebruikt zou moeten worden. Paard laat zich niet scheren, wassen etc? Hup, sedalin erin. Het zou niet vrij verkrijgbaar moeten zijn.

Maar goed, ik neem aan dat het bij deze ene keer blijft.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:29

Het is ook niet vrij verkrijgbaar toch?Alleen via de veearts dacht ik...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 11:30

Ik heb toen Sedasan gewoon gekocht bij de ruitersportzaak, het is gewoon vrij verkrijgbaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:38

En dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:58

Ik neem ook altijd een borrel als ik naar buiten ga.

*hips*

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:48

SuperPepeijn schreef:
Ik neem ook altijd een borrel als ik naar buiten ga.

*hips*

Laat ik daar nou een tekening van hebben

Afbeelding

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:48

hahahahahaha

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:49

sarabande schreef:
Daar ging de post van Prompertje niet over, maar je hebt gelijk dat is nu precies wat Kim met Toronto doet, op haar manier en gezien de reacties van vooral mensen met meer ervaring, niet echt een afwijkende manier.

Daar ging mijn post wél over. Wij hebben zo vaak volwassen dravers van andere stallen in training gekregen, al dan niet met uitgebreide gebruiksaanwijzing en met en zonder trauma's. En die dieren moesten elke 4 weken naar de smid, die moesten geregeld naar een drafbaan vervoerd worden en daar nog prestaties leveren ook. Daar kwam nóóit sedatie bij kijken. Ik had het niet alleen over mijn eigen paarden .
Laatst bijgewerkt door prompter op 15-05-06 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:50

Ben er ook mee eens dat je het niet zo kan kopen in de ruitersport zaken

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:53

Citaat:
Dan snap ik niet dat je voor alle zekerheid naar het bos (zonder al te veel andere paarden) met sedalin en slof gaat en twee weken laten naar concours zonder slof en verdoving. Als je dat aandurft is het bos toch een eitje!

ben het hier niet eens een bos rit is geen vergelijk met een wedstrijd
ik kon lezen en schrijven met mijn vorige paard en was toppertje op / bij drukke gelegenheden , losse teugel dwars door de stad maar een bos is doooooood eng

Citaat:
Misschien kan ze beter het paard eens laten uitbesteden aan een ervaren iemand!!

whahahah , oeps sorrie ...

Citaat:
Aangezien het dier na die 3 maanden volgens jouw eigen zeggen nog altijd 'niet verkeersmak was' had ik toch wat langer "gewandeld" aan de hand (opgetuigd of niet). In ieder geval totdat het paard keer op keer rustig reageert op het drukke verkeer en je aan een halster + boogje in het touw wel rustig de kruisingingen over kan steken. Pas dan lijkt het me verantwoord er ook nog eens op te gaan zitten en de route te rijden.

Citaat:
Een paard wat al 50x een vrachtwagen heeft gezien schikt misschien daar nog wel van.. een paard dat al 100x die vrachtwagen heeft gezien niet meer. En in dat laatste geval was de Sedalin ook overbodig geweest, en waren je cap, bp en eventueel de slof toch genoeg geweest naar mijn mening

Citaat:
hebben we gedaan, we zijn al 3 maanden aan het "wandelen "

aan de hand verkeersmak houd helaas idd niet in dat een paard onder de man dan ook ineens verkeersmak is

Citaat:
Als ze het paardje niet kan handelen had ze hem niet moeten kopen! Pfffff wat een belachelijke zooi, er lopen toch écht rare mensen rond!!

hummm ga ik wel of niet reageren

Citaat:
.
Als het om 'zomaar' een paard zou gaan - één van de vele paarden die komen en gaan om op te voeden, te berijden en te verkopen - zou ik er misschien nog enigszins begrip voor hebben.
Maar dit vind ik toch echt iets anders. Het is haar EIGEN paard. En met je eigen paard wil je toch geen maatregelen treffen zoals deze?

dus bij "zomaar" een paard had het wel oke geweest ? en bij eigenpaard niet ? en dat is dus niet met 2 maten meten ??

Citaat:
En begrijp ook niet waarom Kiwiko nog steeds zit te lachen met al die

ikke wel

ken wel meer mensen die hun licht explosive paard licht sederen bij een buitenrit en niet slechts alleen de 1e keer

zelf heb ik heel sedalin of wat ever nog nooit aangeraakt maar bij sommige paarden en in sommige omstandigheden kan ik me heel goed voorstellen dat men dit doet

de grootste angst is idd dat " puber meiden " zomaar gaan sederen
als je niet weet waar je mee bezig bent lijkt het me geen strakke actie
maar dat zelfde geld voor uberhaubt alles wat met paarden en rijden en mennen etc etc te maken heeft

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:22

Mag ik dan vragen waarom je het dan uiteindelijk doet.
En wat je hoopt ermee te bereiken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:31

Afbeelding

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:31

KiWiKo schreef:
Dan heb je dus net even niet goed gelezen Moniek ...... Prullenbakken, bankies, water en verkleuringen in de ondergrond zijn eng

Ik vind het ook niet erg als hij daarop reageert, dat mag best ik heb hem de sedalin gegeven omdat ik geen "ik ben vandaag zo vrolijk" acties van hem wilde hebben op de weg.

Hij was genoeg bij om overal op te reageren om alles te zien

@arabesk kweet zeker van wel

En daarom snap ik dus niet waarom jij je paard gesedeerd hebt, of denk je dat hij bij een tweede buitenrit opeens geen last meer heeft van "ik ben vandaag zo vrolijk"-acties op de weg?

Mijn gevoel is dat het meer een "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"-actie is die voor je eigen zekerheid bedoeld was, waardoor je nou ook met een ongesedeerd paard op pad durft.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:39

Ik heb niet de complete 13 pagina's gelezen. Volgens mij ook wat ruzie in de tent??

Vooropgesteld: er is niks heroisch aan verongelukken met je paard dat is voor mij punt 1.
Na net een half jaar een wat moeilijker beessie gehad te hebben begrijp ik best dat je in sommige situaties naar een hulpmiddeltje grijpt, in dit geval dan Sedalin.
Wat ik zelf als een goed middel ervaren hebt is Bach rescuespray.
Ik gaf dat maffe vorige paard van mij een spraytje en nam er zelf ook 1, en dat hielp!

Toen ik 2 weken geleden mijn nieuwe jonge paard opgehaald heb had ik ook iets dergelijks als sedalin bij me. Maar ik heb haar gelukkig toch op de trailer gekregen zonder dat ze wat nodig had(en ik ook niet gelukkig!!) want ik ben wel van mening dat ik ze liever bij volle bewustzijn dingen mee laat maken.

En als het inderdaad voor jou een actie was om jezelf zekerder te voelen en je nu zonder sedatie op pad durft nou prima dan toch! Dan heeft het dus gewerkt!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:23

Had ik dat ook kunnen doen, mijn paard sederen, ipv 2 1/2 jaar lang grondwerk en vertrouwensoefeningen en heel rustig aan doen met alles ? En dan heb ik het ook over wederzijds vertrouwen, niet alleen dat van hem in mij, maar ook van mij in hem. Waarom hebben mensen geen geduld meer ?

*heb trouwens het hele topic gelezen. De opmerking geldt ook voor smid, scheren, trailerladen etc. De enige situatie waarin ik het nut zie van het gebruik van verdovende middelen is in uiterste noodsituaties, waarbij het voor de gezondheid van het paard noodzakelijk is. Bijvoorbeeld een gevaarlijk gewond paard op de vrachtwagen te laten liggen om het naar de kliniek te vervoeren, zonder dat het de verwondingen verergerd. Of een ernstig verwaarloosd paard bekappen, desnoods liggend, als het niet meer op de benen kan staan vanwege de slechte hoeven. *

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:32

Kim, volgens mij is het je al vaker gezegd, maar ik stoor me enorm aan de overmaat van smileys in jouw teksten.
Hoe kan iemand je nou serieus nemen als iedere zin vergezeld wordt van ?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:40

nickyu schreef:
Citaat:
Dan snap ik niet dat je voor alle zekerheid naar het bos (zonder al te veel andere paarden) met sedalin en slof gaat en twee weken laten naar concours zonder slof en verdoving. Als je dat aandurft is het bos toch een eitje!

ben het hier niet eens een bos rit is geen vergelijk met een wedstrijd
ik kon lezen en schrijven met mijn vorige paard en was toppertje op / bij drukke gelegenheden , losse teugel dwars door de stad maar een bos is doooooood eng

Kim geeft zelf aan dat hij super verkeersmak is maar vreselijk bang voor ruiters te paard, nou kom je die toch veel vaker tegen in een losrijring dan in het bos!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:50

MissJ schreef:
Kim, volgens mij is het je al vaker gezegd, maar ik stoor me enorm aan de overmaat van smileys in jouw teksten.
Hoe kan iemand je nou serieus nemen als iedere zin vergezeld wordt van ?

Totally agree
Het maakt je niet geloofwaardiger, Kim, zeker niet in dit soort discussies.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:58

on topic:
Ik vind sederen voor een buitenrit belachelijk. Sederen doe je IMO in noodgevallen... niet voor iets 'plezierigs' als een buitenrit...
En dan nog doen ook alsof het in het belang van het paard is! Woehaha!! Voor de afwisseling!! (en maar lachen...) ...
Sedeert Kim haar kind ook? Of voedt ze die wel 'gewoon' op??!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:01

nienke07 schreef:
on topic:
Ik vind sederen voor een buitenrit belachelijk. Sederen doe je IMO in noodgevallen... niet voor iets 'plezierigs' als een buitenrit...
En dan nog doen ook alsof het in het belang van het paard is! Woehaha!! Voor de afwisseling!! (en maar lachen...) ...
Sedeert Kim haar kind ook? Of voedt ze die wel 'gewoon' op??!!

Moet zeggen dat ik de vergelijking met de opvoeding van het kind heel kwalijk vind..........

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:06

...en ik vind een paard sederen voor je eigen gemak ipv werken aan een oplossing (wat dan waarschijnlijkwat langer duurt) heel kwalijk!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:08

Sommige mensen geven hun kinderen Ritalin (hoe heet dat spul tegen ADHD) terwijl die kids niet echt adhd hebben, maar de ouders hebben een opvoedkundig probleem

dit even terzijde

Je paard sederen is een quick fix!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:08

Daar ben ik het ook niet mee eens, maar dat is geen reden om aan de opvoeding van haar kind te twijfelen. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken.
Verder was het sederen in haar optiek een onderdeel van het werken aan een oplossing, dus zo erg als jij het stelt is het niet.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:11

Ik twijfel niet aan de opvoeding van haar kind...daar weet ik namelijk niets van... daarom stel ik die vraag!.. ik twijfel wel aan de opvoeding van haar paard!!! (en aan haar optiek hieromtrent!!!) Het laatste o.a. vanwege het onderwerp in dit topic en Kim haar uitleg hierbij!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:13

Alleen de gedachte dat ue een kind Sedalin zou geven is al absurd.
Maar goed, het is wel weer duidelijk uit welke hoek dit komt
Onverdraagzaamheid is het toverwoord van de Naturals blijkbaar