Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:39

@QQQQ: ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn. Onze manieren zijn anders maar het doel hetzelfde. Je zal zien dat wij het toch ondanks deze discussie op heel veel punten eens zullen zijn. en nogmaals: ik ben niet voor- of tegen LDR. En ik zal het zéker niet toepassen, dat laat ik aan anderen over.
Nogmaals,ook GP ruiters zijn menselijk, ook zíj maken fouten, maar als zij die fouten al maken, zouden wij die dan niet zéker maken. Een gp ruiter is niet heilig, en ik ga er niet vanuit dat degene met de meeste lintjes het het beste zal weten, echt niet, het enige wat ik bedoel te zeggen, is dat er hier veel mensen zijn, die niet weten waar ze het over hebben, de plaatjes op pagina 1 zien van het diep en rond, en denken oohhh das zieluuuggg en vervolgens een reactie plaatsen die níets maar dan ook níets aan de discussie bijdraagt en kant nog wal raakt.

@noekje:inderdaad dat is ook de manier waarop LDR zóu moeten zijn.

@adil18: Inderdaad, het is hoe dan ook een leerzame ervaring. Het is een kans die maar weinig mensen krijgen, en ik wil en ga die (in ieder geval voor nu) met beide handen aannemen.

webbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:18

Leuke discussie hiero. Vooral nu het doel wat men met LDR beoogt ter sprake komt. Volgens mij weten de meeste ruiters sowieso niet wat ze aan het doen zijn dus of ze nu klassiek of LDR prediken maakt mij niets uit. De meeste ruiters hebben als doel de beker op een wedstrijd winnen en hoe ze dat doen maakt ze geen ene moer uit. Kijk maar eens rond op een gemiddelde wedstrijd. Praten over doelen is mooi, maar wie heeft er nu echt nog een paard voor de hobby? Zodra er geld mee gemoeid is, wordt b.v. het doel "netjes en correct opleiden" direct overboord gezet. Tja, ik ben wat cynisch, maar het is wat ik dagelijks zie.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:37

webbie ik ben het helemaal met je eens .Ik heb het daar vandaag nog over gehad met een leerling van mij . Ik vraag mij ook af , stel dat er geen wedstrijden er meer gehouden mogen worden, hoeveel mensen rijden er dan nog??? Hoeveel mensen zijn er nog die plezier in het paardrijden hebben ?
Er werd mij vanavond verteld dat er in de dressuur (zelfs B) valium wordt geslikt voor de wedSTRIJD . Voor de nodige ontspanning tja...... waar zijn ze mee bezig , ......hobby ??????????

j0rien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:39

Ze lopen achter de loodlijn, dat is al een reden waarom dit zeker niet goed is ..

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:45

IK heb nog echt mijn paard voor mijn hobby!!En ik ben er van overtuigd dat mensen die met paaren hun geld moeten verdienen (over het agemeen) prima met hun dieren omgaan! We hebben het hier specifiek over LDR maar er zijn veel meer methodes de vragen op kunnen roepen! Maar daar zijn niet alleen DIE mensen debet aan, ook bv het KWPN stelt erg hoge eisen aan vaak erg jonge paarden, als je dan geld moet maken met je dieren moetj e wel aan de voorwaarden voldoen! Als je niet wilt dat je paard geblesseerd raakt moet je ok niet gaan rijden want dat brengt altijd een risico met zich mee! En ik denk toch nog steeds dat er meer paarden worden "verpest" door onkunde dan door ervaren mensen die wat extremere trainingsmethodes gebruiken!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:06

Ik denk dat de meeste amateurs het niet om het geld te doen is. Mijn ervaring nl. dat het alleen maar geld kost, zelfs als je veel wint.
Voor de mensen die paarden profesioneel rijden is het inderdaad wel anders, maar die hebben vaak zoveel zelfvertrouwen dat valium niet meer nodig is...

Ik ben het wel met jullie eens dat er steeds meer wedstrijdruiters komen voor wie het paard gewoon het middel is om het doel (aanzien door presteren in een sport) te bereiken, zulke mensen denken niet in de eerste instantie aan het welzijn van het dier, maar aan zichzelf. Het winnen is dan zeker niet belangrijk omdat het geld opbrengt; nee, het gaat om de roem. Het idee dat je beter bent dan anderen geeft sommige mensen een kick... Meestal zijn dit niet de aardigste mensen om mee om te gaan.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 00:23

Er wordt gewoon teveel verwacht van paarden. Over alle paarden worden dingen geroepen die je eigenlijk allemaal alleen kan krijgen door lang en doelbewust trainen. Tegenwoordig moeten ze allemaal maar van de grond af en vlug zijn achter èn dragen en bergop en mooi gebogen en sterk en vooral het blijven doen.
4 jarige paarden en dit soort kreten hoor je overal, langs de pavocupbaan, maar ook gewoon bij de stal op de hoek waar juist de gewone paarden staan die het allemaal niet zo erg in huis hebben.

Anoniem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:22

Helemaal mee eens en als je niet zo een paard hebt, tel je niet mee. Je telt al niet mee als je geen Z rijdt, maar als je dan ook nog een paard die, zoals jij noemt Fronton, dat allemaal niet in zich heeft, ben je niks.
Die dressuur vind ik de laatste jaren uit zijn verband getrokken.

Ga lekker genieten van je Fan, Anky e.d. en daarnaast gewoon lol met je knol.

Ik heb les gehad van een vent die mijn paard afkraakte want hij is springpaard en geen dressuurpaard, na een aantal lessen had ik het wel gezien. Idd sprak hij zo als je vernoemd Fronton, mijn paard heeft dat Allemaal Niet en daardoor was het verloren tijd om dressuurles te nemen Ik moest lekker rondjes hobbelen in de bossen.... Mag ik ook nog gewoon de basis goed leren beheersen of is dat mijn paard niet waardig.....

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:34

Het beste uit het paard halen, daar draait dressuur toch om? Maar dan wel voor elk paard zijn eigen kunnen. Het is jammer dat het zo moet tegenwoordig.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:45

Tjaa, inderdaad, bij ons staat er nu ook een op stal met versleten pezen, omdat hij al zo vroeg was ingereden ivm hengstenkeuringen enzo, komt waarschijnlijk niet meer goed. en dat alleen voor een hengstenkeuring, waarbij hij uiteindelijk niet eens zo goed heeft gepresteerd. Alles voor niets dus. Als je aan de zgn. 'top' moet komen ten koste van je paard, dan heb ik zoiets van : laat ook maar.
Ja ik rij voor de lol, maar ook voor de wedstrijden, ik rij de wedstrijden voor mijn lol, ook al wil ik zeker wel presteren. Maar dat mag/hoeft op geen móment ten koste van je paard gaan.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:11

Yvonnelind schreef:
Voor de mensen die paarden profesioneel rijden is het inderdaad wel anders, maar die hebben vaak zoveel zelfvertrouwen dat valium niet meer nodig is...

Maar zo weinig vertrouwen in hun paarden dat ze deze beestjes met allerlei pepmiddeltjes willen "helpen"

Ik rij paarden op wedstrijden om hun waarde te bevestigen. Ik bedoel, de Friezen die ik nu rij zijn ook voor de fok, een merrie die in het Z loopt maakt het veulentje wat bij haar aan de voet loopt een stuk interessanter...! Maar om hun waarde te bevestigen laat ik de paarden tijdens training en wedstrijden ook in hun waarde, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Een paard moet groeien in zijn/haar werk en dus ook wedstrijden. Een paard wat in een paar jaar z-niveau bereikt kan net zo goed zijn als een paard die dat binnen een jaar doet, beide hebben dan een ongeveer gelijke waarde (niet in geld uitgedruk), behalve dat ik vind dat je de waarde van het paard die er een paar jaar over doet als het ware gewaarborgt hebt. Waarom komt de Lippizaner pas rond zijn 10e levensjaar in de 'shows' kijken? Waarom wordt hij pas rond zijn 4e levensjaar aan het werk gezet en duurt het gemiddeld 6 jaar voor dat een dergelijk paard er klaar voor is? Omdat een paard zich moet ontwikkelen! Ze zijn met drie niet uitgegroeit, lichamelijk niet maar ook nog zeker geestelijk niet! Dan kunnen mensen mij wel zo trots een paard laten zien die met 5 jaar (leeftijd) en misschien anderhalfjaar training al in het Z lopen, ik vraag mezelf dan altijd af hoe deze paarden zich verder gaan ontwikkelen...Gaan ze door of worden ze 'gebroken' en geven ze na 1 jaar, of 5 jaar (ik noem maar wat) op?

In Amerika noemen ze niet voor niets een zadelmak paard een 'broken horse', zijn wil is immers gebroken (ik heb gezien hoe ze daar paarden zadelmak maken met eigen ogen, ver van beschaaft, maar dat is mijn mening).

Met dit alles in mijn hoofd plaats ik dus vraagtekens bij rijtechnieken als LDR....heeft het dier hier wel lol aan? Mag het paard onder het zadel nog een beetje paard blijven of maken we er een machine van?

Tja, nu kun je zeggen: laten we dan maar meteen stoppen met de paardensport. Maar dat vind ik ook niet noodzakelijk. Ik denk namelijk dat er echt paarden zijn die lol hebben aan het rijden. Ik denk ook dat er wel paarden zijn die met LDR getraint worden en nog steeds lol hebben (Bonfire...?). Maar wat ik nu al wel weet: Rij alleen met de LDR-techniek als je je volledig bewust bent van hoe LDR in elkaar zit en als je weet dat jij het op de juiste manier toe kunt passen....

Misschien een beetje een onsamenhangend verhaal allemaal, maar ik heb m'n zegje gedaan....!

Trouwens, als wedstrijden niet meer zouden bestaan zou ik gewoon blijven rijden. Puur alleen al om het feit dat het zo'n voldaan gevoel geeft wanneer je een wordt met je paard (na lang getraint te hebben )!!!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:23

goed verhaal adil.
dat van die lippizaners met hun 10e jaar is duidelijk genoeg!

Dat ene zinnetje zegt meer dan hele discussies hier op bokt.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:30

Arabesk schreef:
goed verhaal adil.
dat van die lippizaners met hun 10e jaar is duidelijk genoeg!

Dat ene zinnetje zegt meer dan hele discussies hier op bokt.

Dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:37

Hoeveel mensen die dressuur beoefenen en bv LDR willen gaan toepassen zijn thuis is de anatomie van het paard?

Eerst pas dan mag je er over gaan denken en dan een instrukteur die daar ook verstand van heeft, zowel zelf LDR kunnen rijden en de anatomie van paard door en door kent. Daar zitten de wannabees niet echt tussen als ik zie met welke verbeten gezichten en stijfgetrokken halsen er bezig zijn prestatie neer te zetten.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:36

Adil 18 , Ik ben het helemaal met je eens !!!

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:20

Lang en laag vindt ik er altijd wel ontspannen uit zien. Lijkt me ook wel een aardig gezonde houding voor een paard.
Maar dit..........als dit LDR is dan vind ik dat niks. Het ziet er echt onwijs gespannen uit en die paarden lopen echt met hun kin op hun borst.

Nou ja, iedereen z'n eigen ideeën maar als je het mij vraagt is dit nou ook niet echt mooi ofzo

Rachelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:27

Wat jij zegt, Adil 18 Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zet idd ook regelmatig er mijn vraagtekens bij als ik ergens een paard van bijv. 6 jaar zie staan die al Z loopt. Laat dat beestje lekker nog een beetje kind zijn als ze zo jong zijn, en doe gewoon op een leuke speelse manier steeds iets erbij leren.

Zofietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:36

Als ik mijn paard los rij dan rij ik hem laag en rond, maar op de foto's is wel een btje overdreven
Mijn paard is 3 en daarom is het heel goed vind ik om hem laag en rond te rijden voordat ik hem op pak, want daardoor komt die lkkr los in zijn lichaam en omdat die jong is leert die ook goed op zijn eigen benen te lopen.
Mij lijkt dat als je een jong paard gelijk goed in de krul rijd dat die dan ook korter in zijn passen gaat lopen..
, maar op de foto's vind ik t wel een btje overdreven, maarja iedereen heeft zijn eigen tactiek..
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-04-06 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: kleur en grootte aangepast + groetjes weggehaald

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:20

DresslOver schreef:
@QQQQ: ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn. Onze manieren zijn anders maar het doel hetzelfde. Je zal zien dat wij het toch ondanks deze discussie op heel veel punten eens zullen zijn. en nogmaals: ik ben niet voor- of tegen LDR. En ik zal het zéker niet toepassen, dat laat ik aan anderen over.
Nogmaals,ook GP ruiters zijn menselijk, ook zíj maken fouten, maar als zij die fouten al maken, zouden wij die dan niet zéker maken. Een gp ruiter is niet heilig, en ik ga er niet vanuit dat degene met de meeste lintjes het het beste zal weten, echt niet, het enige wat ik bedoel te zeggen, is dat er hier veel mensen zijn, die niet weten waar ze het over hebben, de plaatjes op pagina 1 zien van het diep en rond, en denken oohhh das zieluuuggg en vervolgens een reactie plaatsen die níets maar dan ook níets aan de discussie bijdraagt en kant nog wal raakt.

hier sluit ik mij helemaal bij aan.

QQQQ schreef:
Mijn filosofie is dat paardrijden, en met name de training van je paard een doel heeft

ook hier ben ik het mee eens
(maar je hebt mijn vraag nog niet beantwoord qqqq)

Mijn doel met m'n paard is om haar zo vrolijk en levenslustig te houden zoals ze nu is, en haar qua bespiering dmv doelgerichte training zo mooi mogelijk te maken.
Mijn doel is niet om te starten, als ik dit ooit weer ga doen, dan is het om te checken of we goed bezig zijn.
Ik rij voor m'n plezier.
Zo zijn we allemaal weer anders en daar is niets mis mee zolang het winstpunten rijden geen obsessie word en het ( idd vaak nog geestelijk en lichamelijk, jonge paard, daar onder moet lijden.)

j0rien schreef:
Ze lopen achter de loodlijn, dat is al een reden waarom dit zeker niet goed is ..

start daar maar eens een nieuw topic over jorien.

die hele loodlijn is al een interessante discussie waard, dat is weer eens iets anders dan LDR. al zal het dan ongetwijfeld dan uiteindelijk op dezelfde discussie uitdraaien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:27

Afbeelding

Over momentopnames gesproken....

Afbeelding

Zo ziet een ontevreden paard eruit wat duidelijk lijdt.....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:45

shan schreef:
qqqq: geef jij nou eens antwoordt op deze vraag, in voor iedereen begrijpelijk nederlands.

Daar heb ik al veel vaker antwoord op gegeven hoor !
Er zijn nog geen harde bewijzen voor, maar wel op verschillende fronten onderbouwde vermoedens. Die gaan over verschillende fysieke en psychische effecten. Aangezien de paarden ons niet kunnen vertellen wat ze er van vinden en ze van ons afhankelijk zijn, vind ik het normaal om ze het voordeel van de twijfel te geven. LDR voorstanders hebben zoiets van "zolang het niet bewezen slecht is, gaan we er lekker mee door". Dat zie ik als struisvogelpolitiek, want er is net zo min bewezen dat het goed voor ze is.

Daarnaast is het rijtechnisch nut ver te zoeken. Ja, voor de ruiter zie ik veel voordelen, maar voor het paard niet. En de dressuur is er voor het paard!
shan schreef:
(maar je hebt mijn vraag nog niet beantwoord qqqq)
niet zo ongeduldig hè?
DresslOver schreef:
Dan ga ik er maar vanuit dat je daarmee niet naar mij refereert
webbie schreef:
Leuke discussie hiero. Vooral nu het doel wat men met LDR beoogt ter sprake komt. Volgens mij weten de meeste ruiters sowieso niet wat ze aan het doen zijn dus of ze nu klassiek of LDR prediken maakt mij niets uit. De meeste ruiters hebben als doel de beker op een wedstrijd winnen en hoe ze dat doen maakt ze geen ene moer uit. Kijk maar eens rond op een gemiddelde wedstrijd. Praten over doelen is mooi, maar wie heeft er nu echt nog een paard voor de hobby? Zodra er geld mee gemoeid is, wordt b.v. het doel "netjes en correct opleiden" direct overboord gezet. Tja, ik ben wat cynisch, maar het is wat ik dagelijks zie.
Helemaal met je eens. Het doel van de fanatieke wedstrijdruiter ligt vaak erg ver af van het doel van de klassieke rijkunst, waar de wedstrijdregelementen op zijn gebaseerd.
j0rien schreef:
Waarom is dat een rede? Omdat "men" zegt dat het niet hoort? Onderbouw je stelling eens wat uitgebreider.
iepsel schreef:
ik denk toch nog steeds dat er meer paarden worden "verpest" door onkunde dan door ervaren mensen die wat extremere trainingsmethodes gebruiken!
Dat laatste vindt erg vaak de oorzaak in het eerste!
Adil18 schreef:
Met dit alles in mijn hoofd plaats ik dus vraagtekens bij rijtechnieken als LDR....heeft het dier hier wel lol aan? Mag het paard onder het zadel nog een beetje paard blijven of maken we er een machine van?
Dat is vrees ik in heel veel gevallen inderdaad zo
Adil18 schreef:
Rij alleen met de LDR-techniek als je je volledig bewust bent van hoe LDR in elkaar zit en als je weet dat jij het op de juiste manier toe kunt passen....
Niemand die het gebruikt blijkt het goed uit te kunnen leggen. Zal er dan wel iemand zijn die LDR toepast én zich volledig bewust is van hoe het werkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:56

horseyfries schreef:

Afbeelding

Zo ziet een ontevreden paard eruit wat duidelijk lijdt.....
Ik zie een paard dat aan de voorkant de grond in loopt. Waaruit maak jij op dat ie "happy" is op dat moment? Iig niet uit z'n vrolijke oogopslag, want die is niet te zien...

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:24

Zooo wat een discussie zeg! Ga proberen in te haken al heb ik niet alle bladzijden gelezen. Die foto's op pag. 1 gaan nergens over, dat is niet LDR zoals ik het ken iig. Ik heb een 2 jaar op een handelstal gewerkt waar van de eigenaresse ook groot voorstander was van LDR. Ik werd dus ook opgeleid om op deze manier te rijden, helaas werd deze stal opgedoekt toen ik het net een beetje door begon te krijgen.

Ik ken dus alleen een beetje de basis, maar krijg het zelf niet voor elkaar en ga het dus ook niet proberen bij mijn eigen paard. Als het goed gebeurt is LDR volgens mij niet schadelijk, als je het niet onder de knie hebt kun je het beter niet doen denk ik, behalve met hele goede instructie. Die amazone waar ik het over had, had vooral hele grote paarden, vanaf 1.70m, en als het goed is heb je minder kracht nodig met LDR. Volgens mij is het ook niet zo dat je het paard constant met zijn kin op zijn borst rijdt, maar juist de afwisseling met oppakken en naar beneden rijden zorgt voor een mooie spieropbouw en ontspanning, en niet onbelangrijk: een goed achterbeen gebruik.

Er zijn natuurlijk nog meer manieren om een paard goed los te rijden, maar wat je veel ziet is dat paarden in de krul lopen zonder dat er veel ontspanning is (ook op hoger niveau), en deze paarden laten zich dan ook niet los in het lichaam. Sommigen hier zeggen dat het onnatuurlijk is om je paard zo laag te rijden, maar het is ook onnatuurlijk om je paard constant in dezelfde houding te rijden. Dat kan ook genoeg problemen veroorzaken, zoals stijve spieren etc. Het doel van LDR is in mijn ogen gymnastiseren en soepel maken.

QQQQ schreef:
zie een paard dat aan de voorkant de grond in loopt. Waaruit maak jij op dat ie "happy" is op dat moment? Iig niet uit z'n vrolijke oogopslag, want die is niet te zien...

Hier ben ik het niet mee eens, jij let alleen op de voorkant, maar het achterbeen treedt imo goed onder en hij loopt goed over de rug, laat zijn lichaam mooi los. Zo kun je uiteraard geen proef rijden, maar als je hem opricht loopt hij iig niet in een valse krul.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:15

Oortjes Q, oortjes!!

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:28

Waarom denk je dat er zoiets als de 'loodlijn' bestaat?