Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:21

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat mij opvalt is dat men vaak voor het bepalen van de loodlijn niet naar de bouw van het paard kijkt, sommige paarden hebben een bepaalde bouw waardoor het altijd lijkt of ze net achter de loodlijn lopen. (kijk bijv naar Everdale) terwijl ze voor hun bouw gewoon voor zichzelf toch 100% het neusje er uit hebben.

Andersom gebeurd ook, paard lijkt de hele tijd prachtig voor de loodlijn te lopen maar drukt zich juist steeds op of houdt de kaken vast wat terug te zien is in het verdwijnen van de souplesse in de rug.

Hetzelfde geldt voor de halsvorm. Bij een gespierde hals lijkt het soms of de derde, vierde halswervel het hoogste punt is, terwijl het paard dan wel degelijk de nek als hoogste punt is, maar de bespiering vertekent dan.

Gezien we het toch over Everdale hebben neem ik die even als voorbeeld:

[ [url=m/qwPqB3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard in natuurlijke opstelling in zijn natuurlijke houding. Hoogste punt lijkt nu al verder naar achteren te liggen dan de nek.

Dit paard heeft gewoon een doodnormale anatomie (behalve dat ie heel knap is :D ). Z'n neus is ver voor de loodlijn, z'n nek is het hoogste punt. Ik zie hier niets afwijkend aan. Z'n derde en vierde halswervel liggen zo ongeveer halverwege de hals.

Neusje eruit is letterlijk synoniem voor neus voor de loodlijn. Elke paard heeft in rust z'n neus ver voor de loodlijn, dus laten we niet doen alsof dat een heel speciaal anatomisch defect is ofzo. Dat is gewoon de norm.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:37

Elisa2 schreef:
Ik wordt toch niet gelukkig als ik zo'n clinic zie:

https://www.youtube.com/watch?v=_ZYh-qA5sqo

Paard loopt totaal niet over de rug, scheef en als het dier stukjes zakt om nageeflijk te lopen dan wordt de verbinding aan de voorkant weer verbroken.

Er zit zo'n verschil tussen nageeflijk en naar de hand toe rijden, en met de hand een houding afdwingen. Vind het jammer dat zo iemand niet gewoon geleerd wordt hoe je een paard fijn naar de hand toe kan rijden zonder dat de ruiter zelf druk gebruikt of gaat zitten vasthouden etc. maar gewoon leert mee te gaan met de hand in de beweging vanuit een onafhankelijke zit.

Ik vraag me serieus af of je het filmpje gekeken hebt?

Dit paard is op net geen 4 jarige leeftijd bij deze ruiter gekomen en was toen al stuk gereden:
vocht in de sprongen, problemen rondom de poll, en tactmatig incorrect.

Dit was voor het paard de aller eerste kennismaking met nieuwe concepten en gezien het de eerste clinic betreft ook de eerste clinic op verplaatsing als combinatie. Waarbij er dan ook nog is maximaal 15 minuten per sessie effectief gereden is en de rest op de grond gewerkt is..

Dat je daar dan dergelijke conclussies aan verbind noem ik dan maar bijzonder.

Elisa2 schreef:
En dit paard oogt ook totaal niet happy, sorry maar ik wordt hier echt verdrietig van:
https://www.youtube.com/watch?v=X8vWHmBvCP8

Dat mag je vinden. Ik zie een paard dat gefocused bezig is met moeilijkere oefeningen en daar vrij gelaten wordt om er iets van te vinden. Bij lange na niet perfect maar een work in progress.

Maar goed ik wordt dan weer verdrietig van het gros van de FEI ruiters aan de top.
Laatst bijgewerkt door jannico op 05-01-22 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:39

sanne83 schreef:
Dit paard heeft gewoon een doodnormale anatomie (behalve dat ie heel knap is :D ). Z'n neus is ver voor de loodlijn, z'n nek is het hoogste punt. Ik zie hier niets afwijkend aan. Z'n derde en vierde halswervel liggen zo ongeveer halverwege de hals.

Dat wilde ik ook net schrijven, ik zie ook de nek als hoogste punt bij Everdale.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:46

sanne83 schreef:
996981 schreef:

Hetzelfde geldt voor de halsvorm. Bij een gespierde hals lijkt het soms of de derde, vierde halswervel het hoogste punt is, terwijl het paard dan wel degelijk de nek als hoogste punt is, maar de bespiering vertekent dan.

Gezien we het toch over Everdale hebben neem ik die even als voorbeeld:

[ [url=m/qwPqB3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard in natuurlijke opstelling in zijn natuurlijke houding. Hoogste punt lijkt nu al verder naar achteren te liggen dan de nek.

Neusje eruit is letterlijk synoniem voor neus voor de loodlijn. Elke paard heeft in rust z'n neus ver voor de loodlijn, dus laten we niet doen alsof dat een heel speciaal anatomisch defect is ofzo. Dat is gewoon de norm.

Mwa, doodnormaal? Dit paard scoort helemaal links op de balk van verticaal - horizontaal qua halsaanzetting én heeft overduidelijk een bespierde “hengsten”kap. Dit zorgt ervoor dat de hals extreem gewelfd lijkt in aanspanning wat vertekening kan geven in welk punt het hoogste is.

Fijn dat jullie dit niet hebben :) veel mensen die beginnen met het paard “biomechanisch” analyseren maken die fout wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:47

jannico schreef:
Elisa2 schreef:

Paard loopt totaal niet over de rug, scheef en als het dier stukjes zakt om nageeflijk te lopen dan wordt de verbinding aan de voorkant weer verbroken.

Er zit zo'n verschil tussen nageeflijk en naar de hand toe rijden, en met de hand een houding afdwingen. Vind het jammer dat zo iemand niet gewoon geleerd wordt hoe je een paard fijn naar de hand toe kan rijden zonder dat de ruiter zelf druk gebruikt of gaat zitten vasthouden etc. maar gewoon leert mee te gaan met de hand in de beweging vanuit een onafhankelijke zit.

Dit paard is op net geen 4 jarige leeftijd bij deze ruiter gekomen en was toen al stuk gereden:

Dit was voor het paard de aller eerste kennismaking met nieuwe concepten en gezien het de eerste clinic betreft ook de eerste clinic op verplaatsing als combinatie. Waarbij er dan ook nog is maximaal 15 minuten per sessie effectief gereden is en de rest op de grond gewerkt is..

Elisa2 schreef:
En dit paard oogt ook totaal niet happy, sorry maar ik wordt hier echt verdrietig van:

Dat mag je vinden. Ik zie een paard dat gefocused bezig is met moeilijkere oefeningen en daar vrij gelaten wordt om er iets van te vinden. Bij lange na niet perfect maar een work in progress.

Maar goed ik wordt dan weer verdrietig van het gros van de FEI ruiters aan de top.

Je wordt ongelukkig van Jesscica von Bredow-Werndl, Charlotte Dujardin en Cathrine Dufour? Waarom?
Laatst bijgewerkt door 996981 op 05-01-22 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:55

Elisa2 schreef:

Precies. En dan wordt er “in de natuurlijke houding gereden” maar als het paard er teveel inzakt in galop, wat ze bij voorkeur doet, worden de handen gelift om de nek te openen. Hoe is dat natuurlijk? Het afdwingen van een hoofd-halspositie omdat zij vinden dat daar de natuurlijke positie is?

Avalanche

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:08

Dat dus :j zolang het vanuit het paard zelf komt is het natuurlijk imo.

Net als dat een paard wat niets geleerd heeft met een mens die ook nog niet zoveel geleerd heeft, met een weggedrukte rug gaat lopen en het hoofd in de lucht.

En dat lossen we ook niet met de handen op, dus in wezen worden ons dan dingen verweten die ze zelf ook doen, en erger.

Dat gezegd hebbende, denk dat je wel eerlijk moet zijn, je handhouding heeft absoluut iets met nageeflijkheid te maken, maar dan het schouders/elleboog/pols/hand verhaal.
Als in schouders laten vallen, bovenarm los, onderarm dragen, pols los, hand dragen, en sommige paarden geven alleen op die hand al na. Maar ik ga niet mijn handen liften om dat hoofd weer omhoog te krijgen, of de nek te openen, als ie daar wil lopen is het prima :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:12

Avalanche81 schreef:

Net als dat een paard wat niets geleerd heeft met een mens die ook nog niet zoveel geleerd heeft, met een weggedrukte rug gaat lopen en het hoofd in de lucht.

En dat lossen we ook niet met de handen op, dus in wezen worden ons dan dingen verweten die ze zelf ook doen, en erger.

Dat gezegd hebbende, denk dat je wel eerlijk moet zijn, je handhouding heeft absoluut iets met nageeflijkheid te maken, maar dan het schouders/elleboog/pols/hand verhaal.
Als in schouders laten vallen, bovenarm los, onderarm dragen, pols los, hand dragen, en sommige paarden geven alleen op die hand al na. Maar ik ga niet mijn handen liften om dat hoofd weer omhoog te krijgen, of de nek te openen, als ie daar wil lopen is het prima :)

Precies. Als hij er teveel inzakt vergroot je vanuit je been de activiteit en de aanspanning. Dat is wat het paard mist als hij er zo inzakt; aanspanning.

Dat woord lijkt in deze stromingen echter niet voor te komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:21

Vanuit been en zit, ja. Ik ben bezig met een meisje om haar te leren vanuit de zit te verruimen ipv teveel been en versnellen, en dan zie je de hoofd/halshouding direct veranderen, dan komt het neusje er ook meer uit, maar dan omdat er meer activiteit is :D toen wilde paard ook halsstrekken naar voren en naar beneden :') en ik ben zo een vreselijke persoon die af en toe LDR gebruikt. Waar de mama van dit meisje een groot probleem mee had, maar ze vindt nu toch wel dat ik leuk lesgeef, en paard in een paar lessen al veel beter is gaan lopen :=

Cognitive dissonance probleem dus nu, want waarom kregen die andere mensen het niet voor elkaar? :')
Ik blijf kalmpjes lesgeven intussen :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:26

Avalanche81 schreef:

Ik heb geen probleem als mensen iets met hun hand doen :) Zolang het met lichte druk gebeurt en het paard snapt wat de bedoeling is.
Ik heb er wel problemen mee als mensen zeggen niks met de hand te doen. Uit teugeldrukmetingen blijkt dat namelijk niet waar te zijn. Nou kan je denken, wat maakt dat uit dat iemand niet doet wat hij zegt, als het vriendelijk is? En daar is uiteraard rijtechnisch niets mis mee.
Maar ik denk dat door net te doen alsof je nooit wat met je hand doet, je zowel het paard vaak niet goed uitlegt wat die hand dan betekent, plus met lesgeven is het niet duidelijk omdat de lesgever zegt: niks met je handen doen, maar ondertussen geeft de instructeur zelf allemaal (hopelijk) subtiele hulpen met de hand en zal de lesnemer er nooit wat van maken op die manier.

Ik denk dat je eerst een paard moet helpen om in de natuurlijk/neutrale houding terug te komen en dat is de saaiste houding die er is. Je paard niet in de weg zitten is stap één en dit hoort daar eigenlijk wel bij. Je laat je paard niet rondlopen met weggedrukte rug, keihard wegrennend, hoofd enorm hoog of laag of diep etc. Ook Rien begint met de contactteugel, waar het paard eerst gewoon neutraal moet zijn met het contact, in een neutrale houding.
Ik heb geen probleem met het hoofd omhoog te vragen als het paard te laag komt. Duidelijk vraag, duidelijk antwoord.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:34

Contact = druk, zo simpel is het, en zolang je die teugels vasthoudt doe je uiteraard iets met je handen, dus ook in het nageeflijk rijden.

Dan is het wel zo dat nageeflijkheid niet hetzelfde is als wijken voor druk, zoals sommigen het lijken te begrijpen, aanleuning komt vanuit het paard, contact vanuit de ruiter, beiden moeten nageeflijk zijn, en dat is een stuk moeilijker bij een mens aan te leren dan bij een paard, want mensen kunnen niet loslaten.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:40

jannico schreef:
Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:

Citaat:
Je wordt ongelukkig van Jesscica von Bredow-Werndl, Charlotte Dujardin en Cathrine Dufour? Waarom?

https://www.youtube.com/watch?v=oyGWlfruLZo jij ziet hier wel een heel gelukkig paard dat graag de ring in wil..

https://www.youtube.com/watch?v=fklUkZGmxVI deze bokt natuurlijk uit plezier en niet omdat het spoor al regelmatig behoorlijk in prikt.

Daarbij rijden ze allemaal met behoorlijke druk aan de voorkant. Daarnaast rijden ze vrijwel allemaal met een veel te strakke neusriem.. een aantal jaar terug waren alle ruiters tegen het gebruik van een objectieve tool om de ruimte van neusriem te meten. Er is intussen niks veranderd en de aansnoer neusriem is nog altijd de norm. Er is genoeg onderzoek naar de impact hiervan.

Citaat:
Precies. En dan wordt er “in de natuurlijke houding gereden” maar als het paard er teveel inzakt in galop, wat ze bij voorkeur doet, worden de handen gelift om de nek te openen. Hoe is dat natuurlijk? Het afdwingen van een hoofd-halspositie omdat zij vinden dat daar de natuurlijke positie is?

Het ligt er aan welk moment en welk filmpje je bedoeld. Handen liften gebeurt op een resem aan verschillende manieren voor verschillende doeleinden. Het kan een demi aret zijn, het kan action reaction zijn.

Er wordt nog steeds gewerkt naar een verzameld paard, een paard dat zelfhouding heeft en geen onnodige druk aan de voorkant nodig heeft om daar te blijven. Dit betekent uiteraard dat er niet enkel en alleen in een neutrale positie gereden wordt. Sterker nog het grote gros komt in aanraking met Legerete of andere stromingen omdat paarden stuk gaan of vastlopen in het moderne skala. Als gevolg is er nog al wat correctie werk nodig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:41

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Wat ik wel kan waarderen in het eerste filmpje is dat ze het paard uitnodigen om zelf contact op te nemen met de hand, je ziet dat het paard dit niet gewend is. Over de hoofdlift ben ik nog niet uit, als ik het zie als een uitnodiging in zoiets als, "paard probeer eens of je lekkerder loopt met je hoofd wat hoger" dan zie ik er wel een meerwaarde in. Mijn algemeen beeld is dat het paard fijn in kadans met een ontspannen meeswingende staart loopt. Ik wordt wel rustig van het eindbeeld :j

Het paard op het 2e filmpje vind ik ook wat geïrriteerd ogen. Heb het idee dat de ruiter niet gewend is de meest vriendelijke hulpen te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:50

das fingerspitzengefühl daar komt het op aan en als je als ruiter dat gevoel mist is alles heel lastig
om vanuit het paard te blijven denken en doen

want uiteindelijk is het paard de atleet en ik als trainer/coach/instructie/ruiter moet het helpen ontwikkelen en dat is per paard verschillen, daarom moet je als trainer/coach/instructeur/ruiter
een heel groot pakhuis hebben met heel veel kennis en kunde om elk paard de juist hulp te kunnen bieden, maar ook dat kan per paard per dag verschillend zijn en dus moet je als trainer/coach/instrcutie/ruite ook hel snel je rijplan kunnen veranderen, want niet wat ik wil maar wat het paard kan moet leidend zijn, denk ik

tenzij je alsmaar in een houding rijdt dan stompt het wel af en doet het braaf zijn/haar rondjes, zijn ook genoeg mensen tevreden mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:54

Voor degene die oordelen over Everdale op stand, bekijk hem eens in een GP proef dan snap je wat ik bedoel. ;-) Want daar ging het over wbt de loodlijn.

Ja Jannico, ik heb het hele filmpje bekeken..ik blijf bij wat ik schrijf. Ik wordt er ongelukkig van dat men denkt verzameling te krijgen en moeilijke oefeningen te doen met een paard die daar loopt met het hoofd. In mijn ogen ben je dan geen haar beter dan de rollkur en hyperflexie ruiters die van voor naar achteren rijden.

Als de paarden of ruiters vastlopen in het skala dan heeft het te maken met slechte rijderij of instructie maar niet met het skala.

En denk niet dat ik dit allemaal niet weet of nog nooit gezien heb, ik ben ook zoekende geweest vroeger en heb ook weleens zulke clinics gereden waarbij ik m'n handen moest liften en op een niet nageeflijk paard moest rijden. Voor mij is dit gewoon niet de manier en ik sta open voor andere stromingen maar een paard moet er wel beter van worden en niet slechter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:58

Avalanche81 schreef:

Been geven zorgt voor aanspanning en een hoofd wat hoger komt, zo moeilijk is het allemaal niet. Met ja hand doe je gewoon zo min mogelijk. Meegaan in de beweging, een keer opvangen, hand openen, zorgen dat het paard niets heeft om op vast te houden zodat het op eigen benen blijft lopen. Denk voor veel mensen moeilijk te begrijpen die dit gevoel niet kennen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:07

MCE schreef:
das fingerspitzengefühl daar komt het op aan en als je als ruiter dat gevoel mist is alles heel lastig

want uiteindelijk is het paard de atleet en ik als trainer/coach/instructie/ruiter moet het helpen ontwikkelen en dat is per paard verschillen, daarom moet je als trainer/coach/instructeur/ruiter
een heel groot pakhuis hebben met heel veel kennis en kunde om elk paard de juist hulp te kunnen bieden, maar ook dat kan per paard per dag verschillend zijn en dus moet je als trainer/coach/instrcutie/ruite ook hel snel je rijplan kunnen veranderen, want niet wat ik wil maar wat het paard kan moet leidend zijn, denk ik

tenzij je alsmaar in een houding rijdt dan stompt het wel af en doet het braaf zijn/haar rondjes, zijn ook genoeg mensen tevreden mee

Hmmm ik hang niet zo aan ruitergevoel.
Dat gevoel heeft alleen maar nut als je ook weet wat je moet voelen. Ik heb mensen "op gevoel" echt achterlijke dingen zien doen, en dan snapten ze niet waarom het niet werkte :=

Goede instructie, training, goede techniek, dat is waar goed rijden vandaan komt. En als dat allemaal in orde is, weet je wat je moet voelen. Rijden is iets wat me altijd heel makkelijk af is gegaan, doe het voor, leg het uit en ik kan het. Ik kan ook leren door gewoon te kijken wat je doet en ik doe je zo na.

Maar ik heb ook gewoon begrip nodig van hoe het werkt, waarom het werkt, hoe zo'n lijf in elkaar zit, waarom we doen wat we doen. En een beetje kritisch denken ook. Als iets onzinnig voelt, kan het de moeite lonen om uit te vinden of het ook echt onzin is en zo ja waarom.

Tegelijk heb ik vroeger dingen onzin gevonden omdat ik ze gewoon niet begreep, en vind ik dat nu niet meer.

Elisa2 schreef:
Been geven zorgt voor aanspanning en een hoofd wat hoger komt, zo moeilijk is het allemaal niet.
been geven zorgt voor aanspanning: hoeft niet, kan wel.
Been geven zorgt voor een hoofd dat hoger komt: nee, dan is je aanleuning gewoon niet in orde, en de aanspanning niet. Als je onderlijn aangespannen/bovenlijn ontspannen hebt, komt dat hoofd niet omhoog.

Het is het been wat slecht getimed is waardoor het hoofd omhoog komt want de verbinding wordt verbroken, als de timing goed is, blijft het hoofd laag, want been past perfect in de beweging.

Elisa2 schreef:
Met ja hand doe je gewoon zo min mogelijk. Meegaan in de beweging, een keer opvangen, hand openen, zorgen dat het paard niets heeft om op vast te houden zodat het op eigen benen blijft lopen. Denk voor veel mensen moeilijk te begrijpen die dit gevoel niet kennen.

Met mijn hand bepaal ik ook waar ik dat hoofd eigenlijk wil hebben, bepaal ik stelling.
Dus ik doe iets meer dan alleen dit...... als ik een paard soms wat dieper wil hebben, laat ik de buitenhand even staan of pak iets meer druk, of til de binnenhand een fractie op.

Ik rijd altijd met een open hand, en voordeel is dat ik ook mijn vingers dicht kan knijpen, hand heel iets kantelen, is allemaal millimeterwerk en je ziet het niet eens als je staat te kijken, en Elisa weet hoe een open verbinding ik heb.
Maar mijn handen zijn wel gewoon onderdeel van de instrumenten die ik heb, en ik gebruik ze ook zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:07

jannico schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=oyGWlfruLZo jij ziet hier wel een heel gelukkig paard dat graag de ring in wil..

https://www.youtube.com/watch?v=fklUkZGmxVI deze bokt natuurlijk uit plezier en niet omdat het spoor al regelmatig behoorlijk in prikt.

Daarbij rijden ze allemaal met behoorlijke druk aan de voorkant. Daarnaast rijden ze vrijwel allemaal met een veel te strakke neusriem.. een aantal jaar terug waren alle ruiters tegen het gebruik van een objectieve tool om de ruimte van neusriem te meten. Er is intussen niks veranderd en de aansnoer neusriem is nog altijd de norm. Er is genoeg onderzoek naar de impact hiervan.

Citaat:

Het ligt er aan welk moment en welk filmpje je bedoeld. Handen liften gebeurt op een resem aan verschillende manieren voor verschillende doeleinden. Het kan een demi aret zijn, het kan action reaction zijn.

Er wordt nog steeds gewerkt naar een verzameld paard, een paard dat zelfhouding heeft en geen onnodige druk aan de voorkant nodig heeft om daar te blijven. Dit betekent uiteraard dat er niet enkel en alleen in een neutrale positie gereden wordt. Sterker nog het grote gros komt in aanraking met Legerete of andere stromingen omdat paarden stuk gaan of vastlopen in het moderne skala. Als gevolg is er nog al wat correctie werk nodig.

Uiteraard neem je het enige concours ooit waar dit paard eliminated is…

Afbeelding

Wat jij drukt noemt, heet aanspanning van achter naar voren. Maar zoals gezegd; in sommige stromingen kennen ze dat niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:18

Avalanche81 schreef:
MCE schreef:

Hmmm ik hang niet zo aan ruitergevoel.
Dat gevoel heeft alleen maar nut als je ook weet wat je moet voelen. Ik heb mensen "op gevoel" echt achterlijke dingen zien doen, en dan snapten ze niet waarom het niet werkte :=

Goede instructie, training, goede techniek, dat is waar goed rijden vandaan komt. En als dat allemaal in orde is, weet je wat je moet voelen. Rijden is iets wat me altijd heel makkelijk af is gegaan, doe het voor, leg het uit en ik kan het. Ik kan ook leren door gewoon te kijken wat je doet en ik doe je zo na.

Maar ik heb ook gewoon begrip nodig van hoe het werkt, waarom het werkt, hoe zo'n lijf in elkaar zit, waarom we doen wat we doen. En een beetje kritisch denken ook. Als iets onzinnig voelt, kan het de moeite lonen om uit te vinden of het ook echt onzin is en zo ja waarom.

Tegelijk heb ik vroeger dingen onzin gevonden omdat ik ze gewoon niet begreep, en vind ik dat nu niet meer.

Elisa2 schreef:
Been geven zorgt voor aanspanning en een hoofd wat hoger komt, zo moeilijk is het allemaal niet.
been geven zorgt voor aanspanning: hoeft niet, kan wel.
Been geven zorgt voor een hoofd dat hoger komt: nee, dan is je aanleuning gewoon niet in orde, en de aanspanning niet. Als je onderlijn aangespannen/bovenlijn ontspannen hebt, komt dat hoofd niet omhoog.

Het is het been wat slecht getimed is waardoor het hoofd omhoog komt want de verbinding wordt verbroken, als de timing goed is, blijft het hoofd laag, want been past perfect in de beweging.

Elisa2 schreef:
Met ja hand doe je gewoon zo min mogelijk. Meegaan in de beweging, een keer opvangen, hand openen, zorgen dat het paard niets heeft om op vast te houden zodat het op eigen benen blijft lopen. Denk voor veel mensen moeilijk te begrijpen die dit gevoel niet kennen.

Met mijn hand bepaal ik ook waar ik dat hoofd eigenlijk wil hebben, bepaal ik stelling.
Dus ik doe iets meer dan alleen dit...... als ik een paard soms wat dieper wil hebben, laat ik de buitenhand even staan of pak iets meer druk, of til de binnenhand een fractie op.

Ik rijd altijd met een open hand, en voordeel is dat ik ook mijn vingers dicht kan knijpen, hand heel iets kantelen, is allemaal millimeterwerk en je ziet het niet eens als je staat te kijken, en Elisa weet hoe een open verbinding ik heb.
Maar mijn handen zijn wel gewoon onderdeel van de instrumenten die ik heb, en ik gebruik ze ook zo.

Ik denk toch dat wij net even wat anders rijden/ geleerd hebben.
Ik heb nooit met mijn hand bepaald waar het hoofd komt maar met mijn been, daarnaast hoe meer activiteit achter en een achterbeen wat meer gaat buigen en meer afdruk krijgt. Hoe automatischer het hoofd mee komt in oprichting als een gevolg van de daling van de achterhand.
Altijd aanvullen met been, juist als een paard net even wat omhoog komt met het hoofd..als dat opgelost wordt met de hand..dan is het van voor naar achter ipv andersom.

Stukje film wat ik van je gezien heb zag er idd goed uit wbt de verbinding vond ik.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 05-01-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:19

Elisa2 schreef:
Voor degene die oordelen over Everdale op stand, bekijk hem eens in een GP proef dan snap je wat ik bedoel. ;-) Want daar ging het over wbt de loodlijn.

Dat was mij ook al eens opgevallen ja.

Avalanche81 schreef:
Contact = druk, zo simpel is het, en zolang je die teugels vasthoudt doe je uiteraard iets met je handen, dus ook in het nageeflijk rijden.

Dan is het wel zo dat nageeflijkheid niet hetzelfde is als wijken voor druk, zoals sommigen het lijken te begrijpen, aanleuning komt vanuit het paard, contact vanuit de ruiter, beiden moeten nageeflijk zijn, en dat is een stuk moeilijker bij een mens aan te leren dan bij een paard, want mensen kunnen niet loslaten.

mmm...is denk ik een kwestie van de betekenis die je aan de woorden toekent. Voor mij kan een paard prima nageeflijk zijn zonder dat je druk op de teugels zet, dus b.v een lange teugel met licht contact.
Voor mij is contact dat je via je handen kunt communiceren met het paard, dus zoiets als; je sluit 1 hand een beetje, paard geeft een knabbel aan die kant. Voor mij is contact dus niet gelijk aan druk. Druk ken ik eigenlijk niet als ruiterhulp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:22

Zo zie ik het ook irmaz..ik vind druk een naar woord en ken wel paarden die op druk gereden zijn en heb zelf ook weleens zo moeten rijden en ik vind het afschuwelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:27

het ruitergevoel is voor mij essentieel om paarden goed aan te kunnen voelen,

en als ik dat niet heb is het zaak om te gaan ontdekken/ontwikkelen/onder het stof vandaanhalen - sommige ruiters hebben het wel maar wisten het niet - en dan maar hopen dat er iemand naast je staat die het aangeeft vanuit zijn/haar eigen gevoel,

is voor mij het punt om een paard goed te kunnen trainen/rijden

druk is imo ogen ook geen hulp, soms kun je iets weerstand geven als signaal dat je niet naar voren hoeft maar een andere opwaartse houding kunt hebben om je impuls/voorwaartse drang te verwerken, dat is een kwestie van communiceren

maar als ik als ruiter niet weet dat je vanuit de schoft omhoog moet naar de oprichting met de nek als hoogste verlengstuk van een goed gereden oprichting,

wat dan, dan grijp je makkelijk naar de hand denk ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:39

Mja, sorry, maar ik vind "ruitergevoel" zo een vaag begrip dat impliceert dat paardrijden iets mystieks is waar je gevoel voor hebt of het anders kunt vergeten....... en dat is niet het geval. Paardrijden is voor een groot deel gewoon een combinatie van techniek en timing, en als ik dat kan leren, dan een ander ook.

Wat ik doe naast het paard is wel voor een groot deel intuïtie en gevoel en ervaring, en de fijne kneepjes daarvan kan ik je niet leren, en toch zie je in mijn volgtopic dat mensen daar ook heel veel van opsteken.

Maar ik heb een probleem met dingen zoals "fingershpitzengefuhl" of "rijden op gevoel".
Je maakt het rijden dan heel mystiek. Mijn doel is voor zoveel mogelijk mensen en zoveel mogelijk paarden het rijden maar ook de omgang te verbeteren, en er zijn technieken die mensen prima kunnen leren.
M2 dressuur is haalbaar voor iedere ruiter, en Z voor ieder paard. Echt.

MCE schreef:
maar als ik als ruiter niet weet dat je vanuit de schoft omhoog moet naar de oprichting met de nek als hoogste verlengstuk van een goed gereden oprichting,

wat dan, dan grijp je makkelijk naar de hand denk ik.

En daar komt dus gewoon een stuk kennis en techniek in beeld, want dit zijn dingen die mensen niet aanvoelen, en moeten dus gewoon aangeleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:41

En daar komt dus gewoon een stuk kennis en techniek in beeld,
want dit zijn dingen die mensen niet aanvoelen, en moeten dus gewoon aangeleerd worden(quoteAvalanche)

is dat niet een erkenning van missen van het ruitergevoel, kennis en kunde

als ik niet weet wat ik moet voelen hoe kan ik dan voelen of iets goed voelt!! Dat is toch waar het omdraait! als ik bij een paard iets wil ontwikkelen, schouder binnen b.v.
wat moet ik voelen als het goed uitgevoerd wordt?? anders doe ik maar gewoon iets

iets aanleren kan niet, wel ontwikkelen als het in de aanleg aanwezig is, denk ik

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:50

996981 schreef:
In het tweede artikel word een belangrijke bevinding gedaan. Maar gezien die niet in het straatje past wordt die genegeerd?

Ik had over dit 2e stuk nog een belofte gedaan dus bij deze:

Dit afstudeeronderzoek is een literatuurstudie mbt onderzoek dat is gedaan op het gebied van de invloed van hoofd-halshouding op de beweging van het paard.
Er wordt in het verslag geen overall conclusie gegeven, in de samenvatting kan iets van een conclusie gelezen worden en deze luidt dat er veel onderzoeken zijn gedaan met verschillende opzetten waarbij de resultaten elkaar regelmatig tegenspreken. De titel van het verslag doet vermoeden dat het over diverse hoofd-hals verbindingen gaat, in de samenvatting wordt echter verteld dat er met name naar de rollkür houding is gekeken.
Onder de kop "Discussie" is uiteindelijk een conclusie te vinden:
Citaat:
De conclusie is dat er nood is aan studies die het effect van de verschillende hoofd-halshoudingen
bestuderen op een gestandaardiseerde manier en daarbij ook dezelfde groepen paarden vergelijken.
Daarnaast is er ook nood aan studies op lange termijn om de mogelijke schadelijke effecten van
rollkür en andere hoofd-halshoudingen te onderzoeken. Ook de richtlijnen opgesteld door de FEI
dienen verduidelijkt te worden, zodat deze effectief gebruikt kunnen worden in het veld.

Helaas mist de studie opzet wel een goede wetenschappelijke basis, zo wordt er gesteld dat er wordt gekeken naar de belangrijkste studies Ik zou dan toch ergens een hoofstuk verwachten op basis van welke criteria de belangrijkheid van de studie wordt bepaald.

Overall is het een heel toegankelijk verslag en goed leesbaar voor de geïnformeerde en geïntereseerde leek. Er wordt een mooi overzicht gegeven van diverse onderzoeken die er zijn gedaan :j
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Waarom zou dit verslag niet in mijn straatje passen?