Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nietsmar

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:47

Blussum, heb je ooit wel eens een burn out gehad? Denk het niet he?
Wist je dat je daar ook van aan kunt komen, door stress, cortisol?
En dat heeft 0.0 te maken met je vol stouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:54

Waarom wordt er altijd op de felste berichten ingegaan? Zo kom je toch nooit tot een open dialoog? Je kan 100 mensen een genuanceerd, goed onderbouwd bericht laten schrijven, er moet maar 1 iemand tussenkomen met een felle opmerking, en je weet zo waar iedereen op gaat reageren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:03

DuoPenotti schreef:
Jammer dat jullie haar massaal quoten, zo heeft mijn foeilijst ook geen zin. :+
Nergens in geen enkel topic heeft zij prettige en normale bijdrage.
AUB don't feed de trol en negeer deze opmerkingen, dan houd het een keer op, zo nooit.

nogmaals.

Ze maakt hele discussies expres kapot, maar jullie laten dat gebeuren.
Zonder nuance wat roeptoeterenen bokkers reageren, snap het niet. :\

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:43

Inderdaad, als je mensen die lopen te trollen links laat liggen, krijg je een stuk zinvollere discussie. Daarnaast wordt het trollen ook meteen een stuk minder leuk, winwin...

Ik vind dit wel een lastige discussie. Allereerst vind ik dat je met overgewicht niet zou moeten rijden, maar dat is natuurlijk nogal ongenuanceerd. Want wat is té zwaar? Dat hangt imo van zo veel factoren af, dat daar bijna geen cijfertje op te drukken is. Want ieder paard is anders, maar ook ieder mens. Ik denk dat een paard minder last heeft van iemand van 100 kg die gespierd is met een goede lichaamsbeheersing, dan van iemand met veel vetmassa wat op en neer hobbelt. Maar dat is meer onderbuikgevoel dan echt een onderbouwde mening.

Daarnaast heb je de discussie over hoe moeilijk of makkelijk afvallen zou moeten zijn. Als mens met overgewicht heb ik inmiddels wel geleerd dat veel mensen zonder overgewicht echt geen idee hebben. "Gewoon minder eten" is écht niet zo simpel, als dat wel zo was, waren er niet zoveel mensen te zwaar.
Er zijn ontzettend veel factoren die een rol spelen, die het gewoon echt niet zo makkelijk maken. Naast de lichamelijke problemen (die eigenlijk maar een relatief kleine rol spelen bij de meeste mensen) speelt de psyche een enorme rol, en is de (vaak jarenlange) strijd eentje die je helemaal leeg kan trekken.

Overigens gaat het argument dat we paarden ook gewoon minder laten eten en meer bewegen ook niet echt op, dan zouden al die dikke paarden er immers ook niet meer zijn, en daar zijn er toch echt ontzettend veel van.

Maar goed, eigenlijk maakt de reden van het overgewicht ook niet echt uit, of je nou dik bent omdat je gewoon van lekker en veel eten houdt, of door stofwisselingsproblemen, medicijnen of wat dan ook, het effect op de paardenrug is hetzelfde.
Ik worstel al mijn hele volwassen leven met mijn gewicht, maar na 2 zwangerschappen en medicatie die het alleen maar lastiger maken, ben ik op een punt beland dat ik het voor mezelf niet goed kan praten om op te stappen.
Daarom kies ik er al jaren voor om niet te rijden. En ja, dat vind ik ontzettend verdrietig. Maar het is ook míjn probleem...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:52

Als lijnen echt zo makkelijk zou zijn dan zouden er niet zoveel mensen moeite hebben met afvallen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:54

Mindim schreef:
Ineke2 schreef:
Het kan mij geen reet schelen of je wel of niet te zwaar bent als mens. Het gaat er in dit topic toch om dat je niet op een paard moet stappen als je voor het betreffende paard te zwaar bent.

Nu komen er een aantal mensen klagen dat ze er niets aan kunnen doen dat ze te zwaar zijn door medicijnen / ziekte.
Als je kiest voor een paard die jou gewicht nog goed kan dragen is dat prima, maar mocht er geluid komen bij voorkeur uit je omgeving dat er twijfel bestaat wees dan zo eerlijk om er niet meer op te stappen. Dat gaat nog teveel mis met allerlei kulargumenten erbij.

Voor de meeste mensen is het ( gelukkig zou ik zo zeggen) een kwestie van gezondere keuzes maken en meer bewegen. Voor de mensen waar dat niet bij geld is het echt erg als je je geliefde hobby niet meer volledig kan uitoefenen, maar voor het paard wel zo eerlijk om er naast te blijven.

Nou precies dat.

Op zich eens.
Maar het is de toon die de muziek maakt. Sommigen hier kiezen voor een onnodig harde en veroordelende toon en zwart-wit stellingname, en dat vind ik jammer. Want wat denk je ermee te bereiken? Geef eens opbouwende tips en adviezen, for a change.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:02

Excuses voor mijn knauw richting Blussem. Was het even oprecht beu :o

Suzanne F. schreef:
Nou ja ergens heeft Blussem wel een punt. Als ons paard te dik is dan zetten we hem op dieet. Minder voeren, lekker bewegen en de kilo’s vliegen eraf. Dat paard zal ook honger hebben maar kan niet aangeven dat hij zich flauw voelt of duizelig is. Hij krijgt gewoon minder eten, een graasmasker en wordt flink aan het werk gezet.
Maar bij onszelf hebben we daar blijkbaar veel meer moeite mee. De discipline om minder te eten is als we daar zelf controle over hebben toch minder aanwezig.
Maar goed, dat is weer een andere discussie dan te zwaar op een paard gaan zitten.

Zeker is dat een punt, alleen kunnen jij en een aantal anderen dit gelukkig wel op een normale manier ter discussie brengen _/-\o_

Het verneukeratieve in discipline rondom eten zit hem in je eigen hormoonstofwisseling en programmering. Zodra de link eten/suiker = dopamine = geluksgevoel sterk aangelegd is is het onwijs moeilijk om die te doorbreken zonder goede begeleiding. Er zijn veel mede-dikkies die grote problemen hebben met het doorbreken van een emotioneel eetpatroon. Het stigma rondom deze problemen en de reacties als "Ja maar lieverd, dan ga je toch simpelweg minder eten?" werkt bij deze groepen vaak averechts omdat het schuldgevoelens en een gevoel van falen bij zichzelf oproept. Mensen wéten het vaak echt wel, maar hebben geen enkel handvat om die discipline praktisch toe te leren passen en de craving te vervangen door bijv. dezelfde kick uit beweging te leren halen. Resultaat: vervallen in bekend eetgedrag.

Ik ben tussen 2015 en 2017 op eigen kracht 50kg afgevallen door te leren om te gaan bewegen in plaats van eten. Bewegen deed ik altijd al, gezond eten ook, maar at me helemaal misselijk aan suikers als er iets negatiefs gebeurde (en dat was veel en vaak :o ) waardoor ik dus niet af viel. Door op momenten van tegenslag te gaan wandelen, fitnessen in een fijne sportschool met support of een stuk met teamies te gaan skaten kwam er een linkje bewegen = goed voelen en ineens was de drang om te eten nagenoeg weg.

Als er iemand hier trouwens zichzelf in herkent en een ei kwijt wil dan staat de PB altijd open :+:

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:29

Askja schreef:
Op zich eens.
Maar het is de toon die de muziek maakt. Sommigen hier kiezen voor een onnodig harde en veroordelende toon en zwart-wit stellingname, en dat vind ik jammer. Want wat denk je ermee te bereiken? Geef eens opbouwende tips en adviezen, for a change.

In een eerder bericht heb ik geschreven dat ik samen met iemand naar de sportschool ben gegaan en naar de diëtist.
Mensen zijn individuen en hebben advies op maat nodig en de nodige motivatie én steun in hun omgeving. Voor die ene persoon was ik de motivatie en steun en dat heeft voor haar gewerkt. En voor mezelf ook, want goed voor mijn eigen conditie en zelf ook extra op mijn eten letten etc. Ik deed echt mijn best om haar te helpen. Die steun doet veel naar mijn idee.

Dus dat is mijn tip.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:10

Op de hele bovengenoemde discussie ga ik niet in.

Er zit natuurlijk een verschil tussen iets overgewicht en wat rondingen (curvy) en iemand die echt dik is. Ik ben 20 kilo afgevallen en voel mezelf echt wel een stuk beter maar ben nog steeds curvy en niet mager. Zou ik dan nooit meer mogen rijden?

Ik vind veel afhankelijk van de bouw van de amazone alswel het paard. Een d pony kan minder hebben dan een fors gebouwde KWPN’er.
Ik moet ook wel zeggen dat met name rijbroeken enorm smal vallen. Toen ik op mijn dikst was kon ik amper aan broeken komen en zo extreem dik was ik nou ook weer niet.

Wat ik wel denk is dat iemand met broek maat 52 niet op een paard moet gaan zitten, ongeacht wat voor paard het is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 01:43

Ineke2 schreef:
Het kan mij geen reet schelen of je wel of niet te zwaar bent als mens. Het gaat er in dit topic toch om dat je niet op een paard moet stappen als je voor het betreffende paard te zwaar bent.

Ineke2 schreef:
Daphara schreef:

Née, daar gaat het topic niet over!
Het topic gaat over dat een ruiters met een vollere maat beoordeeld worden op de maat die ze hebben in plaats van het paard dat ze rijden.

Lees de OP nog maar eens.

O excuses.
Het komt er alleen wel bij omdat er ( meestal) niet zomaar een rijbroek word gekocht en er werden door een aantal mensen toch ook foto’s geplaatst. Daarnaast werd door mensen die zich aangesproken voelden al gelijk in de verdediging gesprongen vandaar mijn vorige reactie.

Vind je het gek dat men in de verdediging gaat? Wanneer ik alleen al je eerste opmerking in dit topic lees, nou niet echt meteen een subtiele vraag gezien het werkelijke onderwerp van dit topic. Maar daaruit blijkt voor mij wel dat slanke mensen, die nooit een vollere maat hebben gehad, imo wat te weinig inlevingsvermogen hebben.

En ja, als er hier ook nog dingen gezegd worden als “afvallen is een keuze” en “mensen met overgewicht horen niet op een paard thuis” dan is het imo ook niet heel vreemd dat mensen zich aangesproken voelen en in de verdediging gaan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 07:15

Ik ben zelf ook te zwaar geweest, kom aan van lucht, maar vind nog steeds dat bijna iedereen zelf wat kan doen aan zn overgewicht.
Heeft niks met wel of geen inlevingsvermogen te maken, zijn puur feiten over hoe afvallen/aankomen werkt ;)
Dat mag alleen nidt gezegd worden, want dan zou je mensen die te zwaar zijn beledigen.

Andersom mogen die mensen naar mij toe wel zeggen 'ach, jij hebt goede genen, voor jou is op gewicht blijven makkelijk'. Nee, dat is het niet, ik moet ook gewoon normaal doen en opletten wat ik eet.

Maar dat is nog steeds niet waar dit topic over gaat. En ja, heb je fors overgewicht, dan zijn er idd weinig/geen paarden die dit kunnen hebben.

Iemand van 1.80 met overgewicht gaat het bvb al moeilijker krijgen dan iemand van 1.60 met overgewicht, kijkende naar hoevel % van het paardengewicht je zou mogen wegen.
Of je dan wel of niet op een paard gaat zitten, is ten alle tijde je eigen keuze.

En ik bedoel ook niet eens alleen mensen mdt overgewicht ivm vet. Ook echte bodybuilders hoeven van mij niet met hun 100 kg op mijn paard te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 07:30

met of zonder overgewicht statische ruiters zijn voor een paard als atleet ook niet prettig

als een ruiter niet kan ontspannen - los en soepel mee kan bewegen - werkt het tegen je en dat is - lijkt me- voor beide ook niet fijn

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:18

Dilan, je hebt zeker een punt dat de meeste mensen wat aan hun overgewicht kunnen doen. Het scheelt echter wel heel erg per persoon (en zelfs moment) hóeveel je daarvoor moet doen. Normaal doen en opletten en dan slank blijven klinkt mij op dit moment als een droom in de oren. Dat was ooit hoe het voor mij ook werkte (of nou ja, echt slank ben ik nooit geweest, maar nu zou ik er een moord voor doen), helaas heb ik het toen een periode laten verslappen. Inmiddels werkt mn lichaam zo dat ik echt heel streng op dieet moet, maar doordat ik chronisch vermoeid ben red ik het niet op zo weinig energie. Het is een hele delicate balans, waarbij ik nu in ieder geval niet meer aankom, soms zelfs een onsje afval, maar meer dan dat zit er nu niet in. Mijn hele leven bestaat net zo goed uit normaal doen en opletten, behalve het stukje van slank zijn dan...

Maar goed, dat gezegd hebbende, blijft dat mijn probleem en niet dat van iemand anders, dus ook geen paard. Hoeft dus ook niemand anders zich druk om te maken :)

Wat betreft kledingmaten: toen ik nog niet zo heel zwaar was, had ik qua onderkleding al maat 44, rijbroeken vaak nog groter door de pasvorm. Een vriendin die even zwaar was maar anders gebouwd, kon met gemak maatje 40 aan. Dus zoveel zegt de maat niet.
En, ook in periodes dat ik niet reed maar wel andere dingen deed met paarden (mennen, grondwerk etc) droeg ik rijbroeken, dus ja, het is wel fijn als het er in grotere maten is. Het moedigt heus niet opeens zwaardere ruiters aan om te gaan rijden, die dat eerder niet deden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:23

Als ik niet op zou letten bijna elke dag woog ik nu 120 kilo denk ik.
Juist doordat ik zo enorm oplet weeg ik rond de 82.
En weet je hoe rot dat klinkt als andere dan zeggen, ik moet ook opletten hoor, daarom ben ik nu slank, moeten andere dat ook maar doen....

net zoals de ene pony/paard op het gras kan en gewoon mooi op gewicht blijft, ben ik die Tinker/fjord die daar dik van word.
Het is gewoon niet gelijk hoe snel iemand afvalt of aankomt.
En heb het zelf ervaren met flink ondergewicht en vreten als nu overgewicht en op letten.

Maar inderdaad het paard maakt het waarom niet uit.
Maar gelukkig zijn niet alle paarden van die hypermobile slanke poot paardjes, gelukkig zijn er ook nog stevig gebouwde paarden. Met brede ruggengraat, brede boeg en stevige pootjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:28

Daphara schreef:
Vind je het gek dat men in de verdediging gaat? Wanneer ik alleen al je eerste opmerking in dit topic lees, nou niet echt meteen een subtiele vraag gezien het werkelijke onderwerp van dit topic. Maar daaruit blijkt voor mij wel dat slanke mensen, die nooit een vollere maat hebben gehad, imo wat te weinig inlevingsvermogen hebben.

En ja, als er hier ook nog dingen gezegd worden als “afvallen is een keuze” en “mensen met overgewicht horen niet op een paard thuis” dan is het imo ook niet heel vreemd dat mensen zich aangesproken voelen en in de verdediging gaan.

Ja ik vind het gek dat men zich verdedigt met kulargumenten als je echt te zwaar bent voor je paard. Als je echt houd van je paard stap je wanneer je te zwaar bent voor dat paard niet meer op. Dat kun je “ weinig inlevingsvermogen “ vinden maar is wel de waarheid.

Je laatste alinea zijn woorden die ik niet gezegd heb. Juist omdat mensen dan inderdaad erg in de verdediging gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:36

inlevingsvermogen, relativeren het is niet iedereen gegeven

willen rijden tegen beter weten in, is een issue wat men niet makkelijk aanpakt

maar dat geldt voor statische ruiters en ruiters die het nooit onder knie krijgen, voor wie het een status is, ook

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:54

Het is en blijft een taboe onderwerp, dat zie je hier ook maar weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:58

Laura82 schreef:
Inderdaad, als je mensen die lopen te trollen links laat liggen, krijg je een stuk zinvollere discussie. Daarnaast wordt het trollen ook meteen een stuk minder leuk, winwin...

Ik vind dit wel een lastige discussie. Allereerst vind ik dat je met overgewicht niet zou moeten rijden, maar dat is natuurlijk nogal ongenuanceerd. Want wat is té zwaar? Dat hangt imo van zo veel factoren af, dat daar bijna geen cijfertje op te drukken is. Want ieder paard is anders, maar ook ieder mens. Ik denk dat een paard minder last heeft van iemand van 100 kg die gespierd is met een goede lichaamsbeheersing, dan van iemand met veel vetmassa wat op en neer hobbelt. Maar dat is meer onderbuikgevoel dan echt een onderbouwde mening.

Daarnaast heb je de discussie over hoe moeilijk of makkelijk afvallen zou moeten zijn. Als mens met overgewicht heb ik inmiddels wel geleerd dat veel mensen zonder overgewicht echt geen idee hebben. "Gewoon minder eten" is écht niet zo simpel, als dat wel zo was, waren er niet zoveel mensen te zwaar.
Er zijn ontzettend veel factoren die een rol spelen, die het gewoon echt niet zo makkelijk maken. Naast de lichamelijke problemen (die eigenlijk maar een relatief kleine rol spelen bij de meeste mensen) speelt de psyche een enorme rol, en is de (vaak jarenlange) strijd eentje die je helemaal leeg kan trekken.

Overigens gaat het argument dat we paarden ook gewoon minder laten eten en meer bewegen ook niet echt op, dan zouden al die dikke paarden er immers ook niet meer zijn, en daar zijn er toch echt ontzettend veel van.

Maar goed, eigenlijk maakt de reden van het overgewicht ook niet echt uit, of je nou dik bent omdat je gewoon van lekker en veel eten houdt, of door stofwisselingsproblemen, medicijnen of wat dan ook, het effect op de paardenrug is hetzelfde.
Ik worstel al mijn hele volwassen leven met mijn gewicht, maar na 2 zwangerschappen en medicatie die het alleen maar lastiger maken, ben ik op een punt beland dat ik het voor mezelf niet goed kan praten om op te stappen.
Daarom kies ik er al jaren voor om niet te rijden. En ja, dat vind ik ontzettend verdrietig. Maar het is ook míjn probleem...

Mooie evenwichtige post Laura. Sterkte meid.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:04

Laura82 schreef:
Dilan, je hebt zeker een punt dat de meeste mensen wat aan hun overgewicht kunnen doen. Het scheelt echter wel heel erg per persoon (en zelfs moment) hóeveel je daarvoor moet doen. Normaal doen en opletten en dan slank blijven klinkt mij op dit moment als een droom in de oren. Dat was ooit hoe het voor mij ook werkte (of nou ja, echt slank ben ik nooit geweest, maar nu zou ik er een moord voor doen), helaas heb ik het toen een periode laten verslappen. Inmiddels werkt mn lichaam zo dat ik echt heel streng op dieet moet, maar doordat ik chronisch vermoeid ben red ik het niet op zo weinig energie. Het is een hele delicate balans, waarbij ik nu in ieder geval niet meer aankom, soms zelfs een onsje afval, maar meer dan dat zit er nu niet in. Mijn hele leven bestaat net zo goed uit normaal doen en opletten, behalve het stukje van slank zijn dan...

Maar goed, dat gezegd hebbende, blijft dat mijn probleem en niet dat van iemand anders, dus ook geen paard. Hoeft dus ook niemand anders zich druk om te maken :)

Wat betreft kledingmaten: toen ik nog niet zo heel zwaar was, had ik qua onderkleding al maat 44, rijbroeken vaak nog groter door de pasvorm. Een vriendin die even zwaar was maar anders gebouwd, kon met gemak maatje 40 aan. Dus zoveel zegt de maat niet.
En, ook in periodes dat ik niet reed maar wel andere dingen deed met paarden (mennen, grondwerk etc) droeg ik rijbroeken, dus ja, het is wel fijn als het er in grotere maten is. Het moedigt heus niet opeens zwaardere ruiters aan om te gaan rijden, die dat eerder niet deden.

Maar met medische problemen vind ik het al een heel ander verhaal he ;)
Overigens is er nogal een verschil tussen wat te zwaar zijn en echt overgewicht.

Ik heb zelf (voornamelijk bij mn schouders) al gauw dat kleding te strak zit. Ben niet tenger gebouwd. Is ook een reden dat ik bvb niet gauw een Arabier van onder de 1.50 zou kopen. Omdat ik mezelf daar al gauw te grof/zwaar voor vind.

Ik vind het trouwens wel knap dat je, ondanks chronische vermoeidheid, toch die balans hebt gevonden :j

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:14

Ik lees hier in het topic een aantal keer "ik vind... Noem procent, moet kunnen"
Je hebt daarin weinig te vinden eigenlijk, voor een paard is de bovengrens inclusief harnachement 15% hoger dan dat geeft het ongemak, wat op lange duur schade geeft en hoger dan 20% laten ze onmiddellijk serieuze reacties zien.
Dit is gewoon wetenschappelijk bevonden en dat die 15% serieuze gevolgen heeft voor de sport zou gewoon imo realiteit moeten zijn. Die 15% is er van uitgaande dat de ruiter in proportie is met het paard, goed kan meebewegen, het zadel goed past en het paard moet zelf in goede conditie zijn en zijn rug kunnen gebruiken.

De gevolgen van hier geen rekening mee te houden op lange termijn ondervinden we nu al bij veel (sport)paarden zijnde artrose, peesblessures, kissing spines, si klachten, gedragsproblemen,...

Dat wij WILLEN paardrijden geeft ons niet het recht om onze kont zomaar in dat zadel te ploffen en voor een heel aantal mensen betekent dat absoluut dat ze niet het juiste paard hebben gekocht.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:24

Nou, terugkomend op de op: zijn er echt mensen boven maat 46 (tot deze maat is alles allang verkrijgbaar) die op een paard passen qua gewicht? Er zijn nu een paar mensen in dit topic geweest die zeggen maat 42/44 te hebben en ergens midden 80 wegen. Dat past natuurlijk nog op een redelijk aantal paarden.

Elke kledingmaat is toch al gauw 5 kilo toch, of is dit te kort door de bocht gedacht? Dan zouden deze mensen, als ze 3 maten groter zouden worden, toch 95- 100 kilo wegen.. En dat past toch gewoon niet, op geen enkel paard?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:43

Sinatra, in spijkerbroeken heb ik 42/44 in paardenbroeken 46.
Dus maten zeggen niks. Ook nog per merk verschillend.
Ik zou eens willen dat wereldwijd de maten in echte centimeters (en inch) aangegeven werden ipv 42 of L of wat ook. Dan was het gelijk, welk merk ook.

Caatje, het ene onderzoek geeft aan 15 % het andere 20.
En wat is dan de duur van wat de paarden moeten doen?
Ik heb nog geen duidelijke onderzoeken gezien eigenlijk, wel wat wazige onderzoeken.

Daarnaast KS als voorbeeld, daar hoorde je vroeger nooit van, ik hoor het ook zelden bij de steviger/ouderwetse gebouwde paarden.
Ken er ook recht van het land af met KS, volgens mij is dat vooral een fok probleem, wat er uit komt als de paarden gereden gaan worden.
Peesblessures zie ik voornamelijk bij stalpaarden die te weinig vrije beweging krijgen en met rijden teveel op de voorhand en scheef lopen en ook bij slanke ruiters, heeft niets met die procenten te maken.

Artose, zie ik ook bij paarden van alle maten ruiters.

Misschien geen dingen erbij halen wat niet met gewicht te maken heeft.
Misschien bij rijden aan zich, maar sommige dingen zijn ook gewoon ouderdom.
En fokken we ook niet met de strekste paarden, maar wat wij mooi vinden. Dat is ook niet echt ten goede van het paardenras.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:11

Ik kan niet reageren op jouw post op insta, Daphara. En misschien maar goed ook, want ik ben ook zo’n “slanke den”.
Ik vind dit soort collecties van PS of Sweden belachelijk, maar wat ik het oneerlijkst vind van alles is dat “slanke dennen” niks mogen zeggen over dit soort onderwerpen. Alsof hun gewicht hen komt aanwaaien. Geloof mij maar: als ik alles vreet wat los en vast zit, weeg ik ook binnen de kortste keren teveel voor mijn paard. Zo werkt ons lichaam gewoon. Als ik me meng in een discussie over ruitergewicht, wil ik daarmee niet zeggen dat iedereen er zo uit moet zien als ik, maar wel dat ik van mening ben dat de dames zoals de “curvy” lijn van PS, niet op een paard thuis horen in het kader van paardenwelzijn.
Zo. Nu niet meer zeuren over “slanke dennen”. We noemen mensen met een maatje meer ook geen rolmopsen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:14

PeerAppel schreef:
Ik kan niet reageren op jouw post op insta, Daphara. En misschien maar goed ook, want ik ben ook zo’n “slanke den”.
Ik vind dit soort collecties van PS of Sweden belachelijk, maar wat ik het oneerlijkst vind van alles is dat “slanke dennen” niks mogen zeggen over dit soort onderwerpen. Alsof hun gewicht hen komt aanwaaien. Geloof mij maar: als ik alles vreet wat los en vast zit, weeg ik ook binnen de kortste keren teveel voor mijn paard. Zo werkt ons lichaam gewoon. Als ik me meng in een discussie over ruitergewicht, wil ik daarmee niet zeggen dat iedereen er zo uit moet zien als ik, maar wel dat ik van mening ben dat de dames zoals de “curvy” lijn van PS, niet op een paard thuis horen in het kader van paardenwelzijn.
Zo. Nu niet meer zeuren over “slanke dennen”. We noemen mensen met een maatje meer ook geen rolmopsen.

en dit is dus precies wat men probeert uit te leggen....

Mag ik ff kotsen :r

En nee slanke dennen hoeft niet, maar een bericht als het jouwe zeker niet, dan niet gaan klagen dat mensen daar op reageren zonder nuance, omdat jij die ook geen hebt.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:17

Dan zal ik het even verklaren en nuanceren. Ik probeer ermee te zeggen dat ik ook m’n best doe om op gewicht te blijven. Misschien gaat dat voor mij iets makkelijker dan iemand met een medische achtergrond. Er heerst het idee dat “magere” mensen “alles kunnen eten wat los en vast zit”. Dat is echt niet zo. We letten ook gewoon op onze voeding en beweging. :j

Begreep je het als: mensen met een maatje meer vreten alles wat los en vast zit? Want zo bedoelde ik het niet. Zie bovenstaande.