Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:25

neetoch schreef:
996981 schreef:

Een jurylid mag enkel bij uitgesproken kreupelheid een deelnemer uitsluiten. Dat wil zeggen dat het paard duidelijk iedere pas kreupel moet zijn, niet enkel af en toe onregelmatig in de wendingen en oefeningen met lengtebuiging, zoals bij dit paard.

Sorry maar dat vind ik een kwalijke zaak. Het paard loopt daar een grand prix kuur nota bene. En hij is niet af en toe onregelmatig in de wendingen, maar in iedere wending en elke lengtebuiging.

Dat mag, maar het verandert niets. Als je wil dat het verandert moet je zorgen dat je invloed krijgt. Dat krijg je niet via een forum :) de kortste klap
is jury worden. Dan heb je direct invloed op hoe je ermee omgaat mocht het voor je ogen gebeuren. Wil je dat de regel wordt aangepast zul je moeten zorgen dat je inspraak krijgt bij de KNHS en FEI.

Askja

Popstra schreef:
Plus je uit de ring word gehaald op een kreupel paard

En Totilas' laatste proef dan? Je weet wel, waar zo veel over te doen was destijds (en terecht)?

Jury's, op welk niveau en in welke tak van paardensport dan ook, mogen van mij veel strenger zijn op kreupelheid en onregelmatigheid. Bij twijfel niet door laten rijden. En onregelmatigheid niet kwalificeren als taktfouten.

Cinnepin

Ik zie het ook inderdaad

neetoch

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:31

Ook dat is niet waar wat jij schrijft 996981. Je hebt als jurylid juist geen bal te vertellen. Weet je nog die verklaringen die getekend moesten worden door jury leden een paar jaar geleden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:37

neetoch schreef:
Ook dat is niet waar wat jij schrijft 996981. Je hebt als jurylid juist geen bal te vertellen. Weet je nog die verklaringen die getekend moesten worden door jury leden een paar jaar geleden?

Je kunt wel degelijk op het moment dat je ziet dat een paard kreupel is deze uit de ring halen.

De gedragscode voor officials die je aanhaalt heeft daar 0,0 mee te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:41

996981 schreef:
neetoch schreef:
Nou het het hele filmpje dus nog maar even gekeken en die is echt niet rad.

Het is dus maar goed dat ik geen jurylid ben dan... :+ Ik had hem er idd uitgehaald.

Een jurylid mag enkel bij uitgesproken kreupelheid een deelnemer uitsluiten. Dat wil zeggen dat het paard duidelijk iedere pas kreupel moet zijn, niet enkel af en toe onregelmatig in de wendingen en oefeningen met lengtebuiging, zoals bij dit paard.

... als dit zo is (ik ben geen jury)
... dan hoort de onregelmatigheid WEL bestraft te worden in de punten.
(Want qua Skala: niet ontspannen, niet recht, geen zuivere gang/ takt.)
Een score van 71% is dan gewoon niet haalbaar.
... en dat is wel wat ze kreeg.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:43

Als dat het geval is volgens jou dan geld toch dat eerste regeltje van jou al niet meer dat een paard elke stap kreupel moet lopen? Als een jury lid als die dit zag als op het filmpje als niet rad ziet?

Dus ja dan vind ik het nog steeds een kwalijke zaak dat hier niet beter op wordt gelet. En om on topic te blijven de laatste wedstrijd van totilas dan? Heeft die ook gewoon kreupel, niet rad af gemaakt, omdat hij niet eruit is gehaald door de jury. Gebeurt dus vaker op hoog niveau.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:47

Janneke2 schreef:

Je eerste deel klopt :) je tweede deel niet per definitie. Per onderdeel wordt gekeken hoe het paard gaat volgens het skala, maar ook hoe de oefening wordt uitgevoerd.

Iedere oefening op dit niveau bestaat uit meerdere “onderdelen”. Als de takt dus even niet zuiver is, maar de rest van de “onderdelen” wel voldoende worden uitgevoerd kan een oefening alsnog voldoende zijn onderdaan de streep.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:49

neetoch schreef:
Als dat het geval is volgens jou dan geld toch dat eerste regeltje van jou al niet meer dat een paard elke stap kreupel moet lopen? Als een jury lid als die dit zag als op het filmpje als niet rad ziet?

Dus ja dan vind ik het nog steeds een kwalijke zaak dat hier niet beter op wordt gelet. En om on topic te blijven de laatste wedstrijd van totilas dan? Heeft die ook gewoon kreupel, niet rad af gemaakt, omdat hij niet eruit is gehaald door de jury. Gebeurt dus vaker op hoog niveau.

Dat klopt wel. Kreupelheid is namelijk relatief. Jij kunt als jury een paard heel kreupel vinden en besluiten het paard uit te sluiten. Daar heb je recht op en die beslissing is onherroepelijk.

De entourage en de ruiter zullen het paard uiteraard minder kreupel vinden, maar dat is van ondergeschikt belang.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:49

neetoch schreef:

... als gezegd: ik ben geen jury.

Wat stond er in die verklaring?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:51

Ik zou deze nooit uitsluiten in ieder geval. Daar is hij niet onregelmatig genoeg voor. Ik vind hem hooguit achter soms wat kort lang maar vind hem niet zodanig kreupel dat ik hem uit zou sluiten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:51

Janneke2 schreef:
neetoch schreef:

... als gezegd: ik ben geen jury.

Wat stond er in die verklaring?

Ik ook niet :) die verklaring is gewoon te downloaden op internet. Evenals het dressuurreglement waarin beschreven wordt hoe met kreupelheden om wordt gegaan.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:53

996981 schreef:
neetoch schreef:

Dat klopt wel. Kreupelheid is namelijk relatief. Jij kunt als jury een paard heel kreupel vinden en besluiten het paard uit te sluiten. Daar heb je recht op en die beslissing is onherroepelijk.

De entourage en de ruiter zullen het paard uiteraard minder kreupel vinden, maar dat is van ondergeschikt belang.

Dank je wel voor de uitleg!

Prettig discuseren met jou kan ik oprecht zeggen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:54

neetoch schreef:
Dank je wel voor de uitleg!

Prettig discuseren met jou kan ik oprecht zeggen.

Gelukkig :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:55

996981 schreef:
Janneke2 schreef:

Citaat:
Je eerste deel klopt :) je tweede deel niet per definitie. Per onderdeel wordt gekeken hoe het paard gaat volgens het skala, maar ook hoe de oefening wordt uitgevoerd.

Iedere oefening op dit niveau bestaat uit meerdere “onderdelen”. Als de takt dus even niet zuiver is, maar de rest van de “onderdelen” wel voldoende worden uitgevoerd kan een oefening alsnog voldoende zijn onderdaan de streep.

????

Als 'de takt even niet zuiver is', wordt de oefening per definitie niet met een 7 of 8 beoordeeld.
Als één en ander samenhangt met scheefheid, spanning en bijvoorbeeld geen correcte lengtebuiging zie ik niet in dat er boven de 5 wordt gepunt.

Ik vind 'kreupel' een wat groot woord, maar het dier is niet rad, niet zuiver.
Dat de combinatie niet is uitgebeld kan ik mee uit de voeten, maar die score van 71% vind ik kwalijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:10

Janneke2 schreef:
????

Als 'de takt even niet zuiver is', wordt de oefening per definitie niet met een 7 of 8 beoordeeld.
Als één en ander samenhangt met scheefheid, spanning en bijvoorbeeld geen correcte lengtebuiging zie ik niet in dat er boven de 5 wordt gepunt.

Ik vind 'kreupel' een wat groot woord, maar het dier is niet rad, niet zuiver.
Dat de combinatie niet is uitgebeld kan ik mee uit de voeten, maar die score van 71% vind ik kwalijk.

Neem een piroutte.
Naast het skala worden ook de volgende dingen beoordeeld:

Ritme
Aantal galopspongen
Grootte van de cirkel
De voorbereiding
Het ''eruit rijden''

Dat zijn dus onwijs veel onderdelen voor 1 punt. Als de takt op een moment niet voldoende is, kan de oefening dus nog wel een voldoende worden.

Snap je het nu? :)

Daarnaast is er in de geplaatste proef met name onregelmatigheid in de ''grijze gebied'' dus daar waar geen oefening wordt gevraagd. Veel meer dan dit licht meenemen in de oefening na dat grijze gebied kun je niet.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:29

Ik wou even zeggen dat ik dit een leerzaam topic vind worden. Er wordt, vooral op de laatste paar pagina's, fijn gediscussieerd en als stille meelezer vind ik het erg boeiend.

**kruipt terug onder hunebed**

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:30

Over dat filmpje, ik heb het niet bekeken maar klinkt als gewone takt fouten? Ik lees gebrek aan balans, kreupel, kortere pas, etc... maar wellicht gaat het gewoon om een taktfout? De oorzaak laat ik in het midden want ik ken Totilas enkel van ziens en niet in real life ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:36

Maar dan nog, als er zo veel tact fouten zijn is de basis niet ok en horen ze daar niet zo voor beloond te worden. De basis zou toch zwaarder moeten doorwegen dan de rest? Want op die basis is alles gebouwd. Als de basis niet ok is en voor tactfouten zorgt dan zijn de andere oefeningen in mijn ogen niet meer dan een aangeleerd kunstje.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:41

Moestuin schreef:
Maar dan nog, als er zo veel tact fouten zijn is de basis niet ok en horen ze daar niet zo voor beloond te worden. De basis zou toch zwaarder moeten doorwegen dan de rest? Want op die basis is alles gebouwd. Als de basis niet ok is en voor tactfouten zorgt dan zijn de andere oefeningen in mijn ogen niet meer dan een aangeleerd kunstje.

Akkoord, maar dat de jurering vaak onlogisch is of er teveel/te weinig punten toegekend worden is toch iets wat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Dus dan is het niet zo gek dat er bij sommige combinaties veel punten worden gegeven ondanks zaken zoals die takt fouten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:50

Citaat:
Neem een piroutte.

Ritme
Aantal galopspongen
Grootte van de cirkel
De voorbereiding
Het ''eruit rijden''

Dat zijn dus onwijs veel onderdelen voor 1 punt. Als de takt op een moment niet voldoende is, kan de oefening dus nog wel een voldoende worden.

Mens, :) ik ben oma, geen kleuter!

Als de takt (galop is een moeilijke gang om kreupelheid in te beoordelen en het kwam ook niet in die twee minuten van het filmpje voor)
... de takt van de galoppirouette even niet op orde is,
zou dat samen KUNNEN hangen met
contrastelling,
verlies van ritme,
en denkbaar het te groot worden of 'plek verlaten' voor de 360 graden gedraaid zijn.

Gewoon omdat de beoordeling volgens het Skala net niet 'los' staat van de technische beoordeling van een onderdeel.

Uiteraard gaat het over nuances, maar ik kan me goed voorstellen dat 'een tactfoutje' niet alleen een taktfoutje is,
maar zoals wel vaker een symptoom is van spanning, balansverlies etc etc. en dus op allerlei andere fronten terug komt.
Citaat:
Daarnaast is er in de geplaatste proef met name onregelmatigheid in de ''grijze gebied'' dus daar waar geen oefening wordt gevraagd. Veel meer dan dit licht meenemen in de oefening na dat grijze gebied kun je niet.

Dat lijkt mij hogere logica in regelementenland.
(Tussen de pirouette en de uitgestrekte galop moet je een x aantal meters verzamelde galop rijden en idd: hoe goed moet je kijken als jurylid en in hoeverre mag je wegkijken...)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:51

Heleennn schreef:
Moestuin schreef:

Akkoord, maar dat de jurering vaak onlogisch is of er teveel/te weinig punten toegekend worden is toch iets wat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Dus dan is het niet zo gek dat er bij sommige combinaties veel punten worden gegeven ondanks zaken zoals die takt fouten.

Ik zou iedereen adviseren een cursus jureren te doen. Vanuit mijn opleiding heb ik deze gehad en heb daardoor enorm veel bewondering gekregen voor juryleden.

Dit filmpje bijvoorbeeld is natuurlijk heel mooi vanaf de zijlijn gemaakt. Als jury zit je echter op de AC-lijn. Vanaf daar zien dingen er al heel anders uit. Daarnaast gebeurd er onwijs veel in die paar minuten dat een combinatie in de ring is. Ten slotte ben en blijf je mens, maar wordt er wel van je verwacht in die paar seconden dat een oefening duurt het hele skala en alle onderdelen waaruit een oefening bestaat te beoordelen en vanuit daar een cijfer te bepalen. Echt niet zo makkelijk als het lijkt :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:57

Janneke2 schreef:
Citaat:
Neem een piroutte.

Ritme
Aantal galopspongen
Grootte van de cirkel
De voorbereiding
Het ''eruit rijden''

Mens, :) ik ben oma, geen kleuter!

Als de takt (galop is een moeilijke gang om kreupelheid in te beoordelen en het kwam ook niet in die twee minuten van het filmpje voor)
... de takt van de galoppirouette even niet op orde is,
zou dat samen KUNNEN hangen met
contrastelling,
verlies van ritme,
en denkbaar het te groot worden of 'plek verlaten' voor de 360 graden gedraaid zijn.

Gewoon omdat de beoordeling volgens het Skala net niet 'los' staat van de technische beoordeling van een onderdeel.

Uiteraard gaat het over nuances, maar ik kan me goed voorstellen dat 'een tactfoutje' niet alleen een taktfoutje is,
maar zoals wel vaker een symptoom is van spanning, balansverlies etc etc. en dus op allerlei andere fronten terug komt.
Citaat:

Dat lijkt mij hogere logica in regelementenland.
(Tussen de pirouette en de uitgestrekte galop moet je een x aantal meters verzamelde galop rijden en idd: hoe goed moet je kijken als jurylid en in hoeverre mag je wegkijken...)

Hoe is het relevant dat je oma bent? Uit je vraagteken gebruik concludeerde ik dat je m’n vorige uitleg niet snapte. Die probeerde ik enkel te verduidelijken. Ik probeerde je niet de les te lezen (ik denk dat je dat bedoelt met “ik ben geen kleuter”?)

De uitleg over een pirouette was dus ook enkel om een beeld te schetsen uit hoeveel onderdelen een oefening bestaat en stond los van de proef die hier werd gedeeld.

Dat die proef hier wordt gedeeld vind ik sowieso wel iets van. Voornamelijk omdat deze door de filmers van het evenement is geplaatst en niet door de ruiter zelf. Zij heeft er niet om gevraagd om op een forum kritisch onder de loep te worden genomen, ze heeft ervoor gekozen zich op een concours te laten beoordelen door een jury die daar een lange opleiding voor heeft gehad.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:24

996981 schreef:
Dat die proef hier wordt gedeeld vind ik sowieso wel iets van. Voornamelijk omdat deze door de filmers van het evenement is geplaatst en niet door de ruiter zelf. Zij heeft er niet om gevraagd om op een forum kritisch onder de loep te worden genomen, ze heeft ervoor gekozen zich op een concours te laten beoordelen door een jury die daar een lange opleiding voor heeft gehad.

Helemaal met je eens :) Eerder in dit topic werden filmpjes van TS besproken en dat is dan niet ‘kosher’, maar zodra het om een willekeurige derde gaat moet het blijkbaar wel kunnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:31

Mooie discussie :)

Dit is dus wat het allemaal zo moeilijk maakt, 1 vind kreupel ander ziet niks. En vind dat best interessant!

Persoonlijk denk ik dat als een paard te weinig balans heeft, te slap is of gewoon zo krom als een banaan is, niet thuishoort op een landenwedstrijd. Wie weet over een jaar wel maar denk dat iedereen te snel en te veel wil. Daarom zijn ze snel stuk, in het lijf of in het hoofd. En ik vind dat jammer, beter langzaam en goed en lang genieten dan ff snel knopjes d’r op, geld vangen en volgende.

Schrijf het wat ongenuanceerd misschien maar heb zelf de laatste tijd teveel ellende langs zien komen met ongelooflijk getalenteerde en vooral lieve paarden.

Toevoeging: dit filmpje staat openbaar gedeeld en ik en anderen zeggen niks over degene die het paard rijd.