Na aanleiding van het topic
[VN] Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling open ik dit topic om verder te kunnen discussiëren.
Zoals in de titel staat, ben ik gestopt met paardrijden. Ik begon me steeds vaker af te vragen of de paardensport (ook de recreatiesport) ethisch gezien correct is. Dit komt bijvoorbeeld doordat mensen in mijn netwerk die niks met paarden te maken hebben wel eens zeiden, 'goh, ook zielig zo'n paard in de trailer'. Of ze vroegen aan mij, 'vind een paard dat nou echt leuk, rondjes lopen in de bak?'
Ik werd met mezelf geconfronteerd dat ik daar geen antwoord op wist.
Ik bleef rijden en verzon allerlei excuses daarvoor. Bijvoorbeeld, als ik goed voor het paard zorg, kan hij best een uurtje per dag werken. Of zonder baasje was dit paard allang ziek/dood. Maar ergens voelde dat als excuses maken, want als we eerlijk zijn, dat paard was er nooit geweest als mensen geen paardensport meer beoefenden. Dus in het beginsel, de fokkerij gaat het eigenlijk al fout. Wij fokken en kopen paarden om daar of geld aan te verdienen, of vermaak uit te halen. Een paard komt dus op de wereld in dienst van ons.
Ik begon ook met het luisteren van de paardenpodcast van horse in mind. Zowel de afleveringen van Zefanja Vermeulen en Remco Sikkel zijn mij toen bijgebleven.
Hier is ondere andere besproken dat alle paarden die bereden zijn geweest fysieke schade hebben die onbelaste paarden niet hebben. Hoe erg die schade precies is, verschilt natuurlijk en er moet nog veel onderzocht worden.
Maar het feit alleen al is voor mij genoeg. Waarom zou ik paarden, waar ik zoveel van houd, schade aanrichten voor mijn plezier?
Dat een paard getraind moet worden om ons goed te kunnen dragen, is al dubieus. Hun lichamen zijn er dus niet voor gemaakt.
Ook ben ik steeds meer gaan inzien dat paarden over het algemeen dienen te gehoorzamen. In het topic
[VN] Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling kwam aan bod hoe ik een bijtend paard zou corrigeren. Maar waarom moet een bijtend paard per sé gecorrigeerd worden? Omdat wij hem anders niet kunnen trainen?
Veel mensen willen een respectvolle band met hun paard. Er zijn veel trainingsmethodes die dat ook veel meer nastreven dan de reguliere manier van met paarden omgaan en het rijden (zoals bijvoorbeeld op veel maneges). Maar dan nog, hoe kan er een respectvolle relatie zijn als we het lichaam van het paard blijven gebruiken? Om als roofdier op een vluchtdier te gaan zitten?
In het dagelijks leven en omgang met paarden voelt het niet alsof wij iets fout doen. Paarden zijn namelijk hele lieve vergevingsgezinde dieren. Het zadelmak maken gaat geleidelijk, mensen gaan steeds een stapje verder en uiteindelijk gaan we op de rug zitten. Als we een paard uit de opfok nemen en we gaan er meteen op zitten, is dit vaak geen goed idee voor je eigen veiligheid. Het paard zal je er wel degelijk af willen krijgen.
Ik vraag me af hoeveel beter het is om geleidelijk zadelmak te maken. Het paard vind het in principe niet goed, maar laat het wel toe. Is het dan ineens wel oke? Ik vind dus van niet.
Ik heb geprobeerd om de openingspost zo duidelijk en volledig mogelijk te maken. En het vooral bij mezelf te houden. Ik wil niemand aanvallen met dit topic! Ik hoop ook op een fijne en respectvolle discussie.