Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:38

Nikass schreef:
Is dat het enige wat je op mijn bericht te zeggen hebt?
Jij gaat van heel veel dingen uit. Imo vaak onterecht, want je weet het niet.

Wat had je graag nog meer beantwoord gezien?
Het is onmogelijk voor mij om op iedereen lang te reageren, in het topic is ook al veel gezegd. Maar ik hoor het graag.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:38

Nee dat klopt, er zijn vast andere stukken van haar te vinden die specifiek gaan over het rijden.
Over het laten lopen zoals ze willen: blijkbaar zoeken ze toch vanzelf de goede houding om ook met het extra ruitergewicht om te gaan. Ik besef me trouwens dat ik niet helemaal niets doe: op al die buiteritten zorg ik wel dat ze recht lopen. Twee van mijn pony's waren erg scheef gereden bij aankomst en dat is langzaam erg verbeterd. Ook voer ik ze takken en soms hooi hoog zodat zij zichzelf recht stellen. Maar dat zou ik nog meer kunnen doen.
En sommigen komen toch, zonder enige aangenomen teugel, in de aan de teugel houding.
Ik vraag me inderdaad erg af of die dressuurtraining wel zo gezond is voor paarden, maar ik weet het niet zeker, ik twijfel erg. Over de dressuur praat iedereen elkaar ook maar na over dat het zo belangrijk is terwijl ik vooral zie hoe het paard iedere paar seconden eigenlijk zijn hoofd of hals in een andere houding zou willen doen. En wanneer je dat eenmaal ziet, kan je het niet meer niet zien... Die starre, constante houding die het paard opgelegd krijgt, ontneemt hem het vrije gebruik van zijn hals als evenwichtsorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:43

brokjes schreef:
Na aanleiding van het topic [VN] Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling open ik dit topic om verder te kunnen discussiëren.
Zoals in de titel staat, ben ik gestopt met paardrijden. Ik begon me steeds vaker af te vragen of de paardensport (ook de recreatiesport) ethisch gezien correct is. Dit komt bijvoorbeeld doordat mensen in mijn netwerk die niks met paarden te maken hebben wel eens zeiden, 'goh, ook zielig zo'n paard in de trailer'. Of ze vroegen aan mij, 'vind een paard dat nou echt leuk, rondjes lopen in de bak?'
Ik werd met mezelf geconfronteerd dat ik daar geen antwoord op wist.
Ik bleef rijden en verzon allerlei excuses daarvoor. Bijvoorbeeld, als ik goed voor het paard zorg, kan hij best een uurtje per dag werken. Of zonder baasje was dit paard allang ziek/dood. Maar ergens voelde dat als excuses maken, want als we eerlijk zijn, dat paard was er nooit geweest als mensen geen paardensport meer beoefenden. Dus in het beginsel, de fokkerij gaat het eigenlijk al fout. Wij fokken en kopen paarden om daar of geld aan te verdienen, of vermaak uit te halen. Een paard komt dus op de wereld in dienst van ons.

Ik begon ook met het luisteren van de paardenpodcast van horse in mind. Zowel de afleveringen van Zefanja Vermeulen en Remco Sikkel zijn mij toen bijgebleven.
Hier is ondere andere besproken dat alle paarden die bereden zijn geweest fysieke schade hebben die onbelaste paarden niet hebben. Hoe erg die schade precies is, verschilt natuurlijk en er moet nog veel onderzocht worden.
Maar het feit alleen al is voor mij genoeg. Waarom zou ik paarden, waar ik zoveel van houd, schade aanrichten voor mijn plezier?
Dat een paard getraind moet worden om ons goed te kunnen dragen, is al dubieus. Hun lichamen zijn er dus niet voor gemaakt.
Ook ben ik steeds meer gaan inzien dat paarden over het algemeen dienen te gehoorzamen. In het topic [VN] Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling kwam aan bod hoe ik een bijtend paard zou corrigeren. Maar waarom moet een bijtend paard per sé gecorrigeerd worden? Omdat wij hem anders niet kunnen trainen?

Veel mensen willen een respectvolle band met hun paard. Er zijn veel trainingsmethodes die dat ook veel meer nastreven dan de reguliere manier van met paarden omgaan en het rijden (zoals bijvoorbeeld op veel maneges). Maar dan nog, hoe kan er een respectvolle relatie zijn als we het lichaam van het paard blijven gebruiken? Om als roofdier op een vluchtdier te gaan zitten?

In het dagelijks leven en omgang met paarden voelt het niet alsof wij iets fout doen. Paarden zijn namelijk hele lieve vergevingsgezinde dieren. Het zadelmak maken gaat geleidelijk, mensen gaan steeds een stapje verder en uiteindelijk gaan we op de rug zitten. Als we een paard uit de opfok nemen en we gaan er meteen op zitten, is dit vaak geen goed idee voor je eigen veiligheid. Het paard zal je er wel degelijk af willen krijgen.
Ik vraag me af hoeveel beter het is om geleidelijk zadelmak te maken. Het paard vind het in principe niet goed, maar laat het wel toe. Is het dan ineens wel oke? Ik vind dus van niet.

Ik heb geprobeerd om de openingspost zo duidelijk en volledig mogelijk te maken. En het vooral bij mezelf te houden. Ik wil niemand aanvallen met dit topic! Ik hoop ook op een fijne en respectvolle discussie.


U schrijft o.a.:
Veel mensen willen een respectvolle band met hun paard. Er zijn veel trainingsmethodes die dat ook veel meer nastreven dan de reguliere manier van met paarden omgaan en het rijden (zoals bijvoorbeeld op veel maneges). Maar dan nog, hoe kan er een respectvolle relatie zijn als we het lichaam van het paard blijven gebruiken?


kijk eens door de ogen van een sporter/atleet/ danser die in de relatie trainer/coach/instructie samenwerkt om tot een prestatie te komen

dat kan alleen als er met respect naar ieders vermogen (fysiek/mentaal) gewerkt/getraind wordt
ieders kwaliteiten beschermen door ze niet te overvragen

niet het - beoogde - einddoel maar de weg er naar toe moet de belangrijkste keuze zijn
maar daar gaat het meestal al fout, talent moet direct aan de top/op top niveau trainen want.............ieder heeft zo zijn/haar eigen motivatie/doel

helaas is sport niet meer zoals sport ooit bedoeld is, het is nu " big business" en daarvoor en daarin is veel - zo niet alles - geoorloofd (kngu is inmiddels hierover ook volop in beeld) en zolang de FEI geen officials heeft die de regels hanteren - stewards die niet weg kijken op voorterreinen b.v., juryleden die de happyatleet nog herkennen en belonen ect.- zal een groot deel onze mooie sport negatief in beeld brengen

hoop wel dat u het plezier in rijden behoud en u met veel plezier kunt samenwerken met uw paard en kunt genieten van deze mooie sport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:44

@Elisa2, heb je daar een bron van, dat het niet waar is?
Er is nog een artikel, 'levensverhaal van binnenuit' (alleen pdf) waar weer aan het licht komt dat alle bereden paarden schade hebben. Onderzocht door middel van dissectie.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:49

En een paard zal voor hem de op dat moment handigste houding pakken, dat hoeft geen houding te zijn waarmee hij gezond oud word.
Maar 1 waarin hij momenteel het sterkte is.

In een dressuurtraining hoor je ook niet het paard steeds in een starre houding te hebben.
En een fijn gereden paard zoekt zelf inderdaad die houding op van wat we aan de teugel noemen.
In een training begin en eindig altijd al met voorwaarts neerwaarts.
Tussen door ook. Overigens rij ik nooit een uur, zie ik nooit als meerwaarde.
Elke paar seconden een andere houding is ook weer niet nodig.

Ook oefeningen doe je maar een paar keer achter elkaar, om niet te verzuren.
Ik weet ook dat er ruiters zijn die het wel 10 keer doen en zich verbazen dat dit niet gaat.
Maar dat is ook niet hoe dat hoort. Afwisselen van houding en oefeningen is juist wat steeds moet gebeuren.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:49

elnienjo schreef:
Ygritte schreef:
Dat maakt het wel lastiger om te beweren dat mensen exceptioneel zijn, of uniek zijn, en daarom beter zijn. Het is dus niet zo dat mensen uniek zijn omdat mensen uniek een zelfbewustzijn, of een "ik" gevoel hebben die dieren niet (kunnen) hebben. Ook pijn, lijden, en verdriet lijken dieren te kunnen voelen en ervaren. Je weet natuurlijk nooit 100% zeker wat en hoe dieren dingen voelen en ervaren, maar er zijn zeer sterke aanwijzingen dat dit zo is.

Natuurlijk is het wel zo dat mensen een complexe samenleving hebben, en over het algemeen meer over een complexe toekomst denken. Het interessante is dan: maakt ons dit automatisch de rechtmatigen om te bepalen wat goed is voor andere wezens? Of geeft dit ons het recht op het gebruik van andere wezens voor ons eigen plezier? Ikzelf denk dat laatste in elk geval van niet.

Geen enkel ander dier is qua bewustzijn in staat een organisatie zoals de mensheid op te zetten en andere diersoorten in te zetten voor hun eigen belang. Daarin is de mensheid uniek. Dat wil niet zeggen beter, maar wij hebben meer mogelijkheden en die benutten wij maximaal.
Wie weet hebben ze over een aantal eeuwen wel mechanische paarden voor de sport, maar of het daar leuker door wordt? Het is juist de interactie met 'n dier dat paardensport een uniek karakter geeft. Met 'n paard heb je als ruiter een hechtere band dan met welk ander (huis)dier ook, omdat je ook samen sport en een team bent.

Mieren hebben wel een maatschappij. En ze houden er kuddes bladluizen op na vanwege de zoete afscheiding die deze diertjes kunnen geven. Ook voeren mieren oorlogen met andere mierengroepen,als je dat zou willen zien als een teken van "beschaving" die mensen ook hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:50

@MCE, het verschil tussen bijvoorbeeld een trainer en een menselijke sporter is dat de sporter vrij is om te gaan. Hij kan een training overslaan, zich uitschrijven bij de sportclub, een andere trainer zoeken ect.
Ik ben het met je eens dat paardentrainers hun paarden goed verzorgen om een sportprestatie te leveren, ik twijfel daar niet aan, maar dit neemt het probleem niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:54

anjali schreef:
Mieren hebben wel een maatschappij. En ze houden er kuddes bladluizen op na vanwege de zoete afscheiding die deze diertjes kunnen geven. Ook voeren mieren oorlogen met andere mierengroepen,als je dat zou willen zien als een teken van "beschaving" die mensen ook hebben.

Dit boek https://www.bol.com/nl/f/het-innerlijke ... 059367353/ gaat ook over dit onderwerp. Aanrader, als je het mij vraagt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:56

brokjes schreef:
@MCE, het verschil tussen bijvoorbeeld een trainer en een menselijke sporter is dat de sporter vrij is om te gaan. Hij kan een training overslaan, zich uitschrijven bij de sportclub, een andere trainer zoeken ect.
Ik ben het met je eens dat paardentrainers hun paarden goed verzorgen om een sportprestatie te leveren, ik twijfel daar niet over, maar dit neemt het probleem niet weg.

Waar,
Maar een ruiter die zijn paard kent en respecteert zal ook niet elke training doorzetten zoals die bij aanvang gedacht had, maar inspelen in wat het paard op dat moment aanbied.

Ik ben wel eens gaan trainen en het ging al vanaf de eerste seconde al niet fijn.
Ben dan afgestapt, of naar het bos gegaan.
Ik zeg wel eens gekscherend, misschien heeft mijn paard vandaag een snipperdag genomen :D
Of, en dat meen ik echt, heeft hij wel koppijn. Dat hoeft niet echt zichtbaar te zijn, maar gewoon niet lekker.
En een paard dat altijd zijn best doet en die dag niet, dan denk ik dat er wat is. Die forseer ik dan niet.
En ja in die tijd was ik een fanatiek wedstrijdruiter en deze insteek heft ze niet minder doen presteren, integendeel.

Dus ja je legt een paard training op, dat valt niet te ontkennen, maar een ruiter die luistert naar zijn paard zal deze training wel aanpassen per keer.
Ik kan dus ook niets met mensen die perse een uur vol willen rijden, of perse een appuyement willen oefenen, want soms gaat dat niet. En een andere dag bied het paard ze als vanzelf aan.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:22

JeanneV schreef:
Dus omdat jij niet kan uitleggen aan een buitenstaander waarom bepaalde dingen in de paardensport werken zoals ze werken ben je maar gestopt met rijden?

Ik denk dat het heel verstandig is dat je gestopt bent.


Onder de gordel, erg jammer.
Zwaktebod.

Ik ben het eens met de TS, zoals ik ook al aangaf in dat eerdere topic. Ga er even over nadenken.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:24

josien_m_ schreef:
Huh? Nee, niet door Dier en recht maar door prominente onderzoekers zoals Sharon Mae Davis. Zij stelt de slijtage aan de botten vast na dissecties. Zij heeft verschillen gevonden bij dieren die wel en niet gereden waren. Hierbij een bespreking van haar werk in Bit: https://www.bitmagazine.nl/welzijn/shar ... oit/94576/


Slijtage an sich is helemaal niet erg. Hoort bij het leven. Je slijt tot je dood gaat.
Wat je wil voorkomen is slijtage waar je blijvend last van hebt. En dan al helemaal slijtage die er voor zorgt dat je paard er onbelast zelfs last van heeft.

Dus dát er slijtage ontstaat door het rijden. Dikke prima. Aan de ruiter de uitdaging om dat binnen de perken te houden. En zelfs als er slijtage komt aan een paard, en je paard krijgt er tijdens het werk last van. Ook nog te overzien. Dan stop je er mee en geef je een ander invulling aan het leven van je paard.
Ik heb daar echt oprecht geen moeite mee.
Een paard zo opgebruiken 'voor zijn tijd' dat hij er de hele dag last van zou hebben wil je wel echt vermijden, vind ik.

En ja, heb zelf ook slijtage. Iets meer dan gemiddeld. Dat is geen ramp.
En een 24 jarige die niet anders dan volop slijtage kan hebben. Die heb ik al 21 jaar onder het zadel. Maar doe hem niet met pensioen, en laat hem ook niet te veel truttige dingen doen. Die wil mee, mee crossen. Dan leeft hij helemaal op. Dat kleurt mijn mening uiteraard. Het kán dus wel. Gezond en blij oud worden.
Ik maak voor hem een heel bewuste keuze. Hij kan beter blijvend geblesseerd raken terwijl hij uitdagende dingen kan blijven doen. Er bij is. Dan hier suf weg kwijnen en meer jaren hebben. Want die jaren hebben dan minder waarde.
Hij hóeft niet meer te lopen, voor mij niet. Ik heb er nog 1 staan die ik kan rijden. Ik zou de tijd echt anders kunnen besteden. Maar ik geloof er oprecht in dat dit de beste keuze voor hem is.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:30

Alle houdingen en bewegingen die we van het paard tijdens het rijden vragen, zijn uiteraard zijn natuurlijke bewegingen. Maar daar kiest het paard zelf en verandert ook zelf zijn houding of gang. Hoe je een training opbouwt heb ik inderdaad geleerd tijdens mijn opleidingen als instructeur en voltigeleider. Over zo'n opbouw heb ik geen twijfels. Wel over de dwang die ik zou moeten toepassen om hem zo te trainen. Of dat nou met een bit is, bitloos of met stemcomando's. Hoewel, nu ik dit schrijf, wanneer je met stemcomando's werkt, heeft hij wel vrij rug en halsgebruik. Helemaal zonder conditionering met paarden omgaan, lukt inderdaad niet. Een halster kunnen gebruiken is wel handig. :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:35

josien_m_ schreef:
Alle houdingen en bewegingen die we van het paard tijdens het rijden vragen, zijn uiteraard zijn natuurlijke bewegingen. Maar daar kiest het paard zelf en verandert ook zelf zijn houding of gang. Hoe je een training opbouwt heb ik inderdaad geleerd tijdens mijn opleidingen als instructeur en voltigeleider. Over zo'n opbouw heb ik geen twijfels. Wel over de dwang die ik zou moeten toepassen om hem zo te trainen. Of dat nou met een bit is, bitloos of met stemcomando's. Hoewel, nu ik dit schrijf, wanneer je met stemcomando's werkt, heeft hij wel vrij rug en halsgebruik. Helemaal zonder conditionering met paarden omgaan, lukt inderdaad niet. Een halster kunnen gebruiken is wel handig. :)

Dwang?
Leg die dwang eens uit dan?

Ja ik ken mensen die aan de voorkant moeten knijpen, rammelen, kneepjes geven.
Maar waar is de ontspannen hand die met de mond mee beweegt? Daar waar het paard zelf een zeer licht contact in gaat zoeken.
is dat de dwang die je bedoeld?

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:39

Nikass, je verwijst telkens naar honden. En ja, ook daar komt geweld voor. Ik denk dat het van niemand hier de bedoeling is om te zeggen dat alle dieren 100% goed behandeld worden met uitzondering van het paard. Zo is het inderdaad niet. Maar het gaat om de perceptie van geweld. Bij een hond wordt al sneller iets als geweld gedefinieerd, daar waar we bij een paard er misschien minder bij stil staan. En om dat te verduidelijken wil ik even mijn vorige bericht opnieuw aanhalen.

Gini schreef:
Nikass schreef:
Gini: het gaat er in de hondensport nou juist vaak helemaal niet vriendelijk aan toe. Er wordt nog heel veel met - verkeerd gegeven -straf gewerkt, met dwang en zelfs met stroom. Maar meer nog dan dat gaat er heel veel onbedoeld fout omdat er te weinig inzicht is in hondengedrag. Zeker ook bij instructeurs.
Ook een paard opnieuw voor de hindernis zetten en een paar ferme tikken geven valt wat mij betreft onder onkunde.
Dit heeft weinig te maken met het rijden an sich.


Het is daarom ook zeker niet mijn bedoeling om twee sporten met elkaar te vergelijken om dan de ene als 100% goed en de andere als 100% slecht te bestempelen.
Het gaat mij meer om hoe we bepaalde dingen percipiëren. Zo geef je in een volgend bericht het geruk aan een slipketting aan. Inderdaad, ik kan me zo voor ogen halen wat je bedoelt. Opgefokt baasje met een al even opgefokte hond die de situatie alleen maar kan handelen door een paar venijnige rukken aan de leiband te geven. Dat vind ik inderdaad ook not done.
Maar als we de sliplijn dus al als 'heel erg' categoriseren omdat door die ketting gemakkelijker overgestapt kan worden naar 'het dier iets laten doen door pijn', in welke categorie plaatsen we dan het bit? Bijvoorbeeld he. Ik wil ook zeker geen bitloos versus bit-discussie opstarten. :)

Maar snap je een beetje waar ik heen wil? Bij een hond percipiëren we de sliplijn al als een best wel zwaar trainingsmiddel dat alleen in handen van goede trainers misschien, mogelijk een positief effect heeft. De meeste honden echter, zeker de honden die niet in de sport uitgebracht worden, lopen gewoon rond met een halsbandje of tuigje. Bij het paard stoppen we "zonder nadenken" een bit in de mond en is dit gewoon de normale tuigage, ook bij niet-sportpaarden, ook wanneer die zesjarige koter voor het eerst in zijn leven op een pony stapt.

*knip*

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:45

De dwang zit voor mij in de rijbaan, de figuren, het tempo, alles wat niet het eigen scharrelen of trekken is wat een paard zelf doet in zijn kudde.

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:55

ik zou dat betitelen als onvrijheid. Maar onvrijheid is ook als je een paard in een door jou bepaalde kudde op een door jou bepaald gebied zit. Hij heeft nog steeds geen vrijheid om te verkassen naar NO Groningen (om maar iets te noemen). In die zin vind ik die discussie ook niet interessant, we maken namelijk allemaal keuzes voor onze paarden, die ze moeten accepteren. De voor mij interessante discussie is welke keuzes zijn nog wel acceptabel, welke niet meer, en vooral waarom.

Is er trouwens onderzoek gedaan naar 'zelfontplooiing' bij paarden, zeg maar de piramide van Maslov? Het is al eerder genoemd, maar ik herken ook het beeld dat een paard dat 'goed in het werk staat' en samen met zijn ruiter plezier beleeft eraan, ook een heel andere uitstraling krijgt. Noem het trots of vrolijk, maar van die vrolijke wakkere ondeugende koppies. En die zie ik maar zelden bij paarden die 24/7 alleen hun eigen ding doen. En natuurlijk is dit anecdotisch, en puur op basis van eigen ervaring.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:58

josien_m_ schreef:
De dwang zit voor mij in de rijbaan, de figuren, het tempo, alles wat niet het eigen scharrelen of trekken is wat een paard zelf doet in zijn kudde.

Ja hij moet draven, ed als ik dat zeg, dat klopt.

Maar het is niet zo dat een paard dat in een kudde niet doet.
Maar ook daar worden paarden door een ander gemaand aan de kant te gaan, is dat niet snel genoeg jagen ze er ook een paar meter achter aan.
Dan denk ik dat veel ruiters het toch een stuk aardiger vragen.

Ik denk in die zin dat het niet zo erg is als wat jij denkt.
Je ziet dat wel aan andere diersoorten die niet echt tam te krijgen zijn.
Je ziet het verschil al tussen hond en kat.De kat is dan wel tam, maar toch een heel ander level dan de meeste honden.
Maar ook tussen Zebra en paard zie je de verschillen.
Paarden hebben door de eeuwen heen de mensen ook als aangenaam ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:59

brokjes schreef:
@MCE, het verschil tussen bijvoorbeeld een trainer en een menselijke sporter is dat de sporter vrij is om te gaan. Hij kan een training overslaan, zich uitschrijven bij de sportclub, een andere trainer zoeken ect.
Ik ben het met je eens dat paardentrainers hun paarden goed verzorgen om een sportprestatie te leveren, ik twijfel daar niet aan, maar dit neemt het probleem niet weg.


ik kan dat probleem ook niet wegnemen, ethiek is een variabel gegeven, wat voor de een geldt is voor de ander flauwekul, hoe kijk je door je eigen bril - handel, prestatie, hobby, amateur, professional, dierenarts, farmacie -

de kngu is daarvan recent nog een mooi voorbeeld, er is 6 jaar geleden al de misstanden binnen deze bond aangegeven maar..................alles tot ??? eer en meerdere glorie van trainers/coaches/macht en aanzien
onder het tapijt geschoven, en ook bij mensen gaat compenseren goed totdat het fysiek en mentaal kapot is en de schade onherstelbaar

mensentaal kun je horen - dreigen met schadeclaims b.v. om te veranderen of te stoppen b.v - doen het in de mensenwereld goed

paardentaal kun je leren verstaan - mits je daartoe de bereidheid hebt- als je als trainer/coach/instructeur kennis van zaken hebt en de kennis en kunde hebt om een paard op te leiden
kun je samen heel veel plezier hebben aan de sport

nog altijd zijn er mensen (ook in het opleidingskader) die het paard als een - financieel zeer lucratief - ding zien en zolang wij de tribunes nog vullen en klappen voor een foutloos rondje - terwijl weten hoe dit tot stand gekomen kan zijn- houden we het in stand

zolang wij onze rondjes nog mee hobbelen in een manegeles zal daarvanuit ook geen verandering te verwachten zijn

zolang sport en commercie niet uit elkaar gehaald worden zal er weinig of niets veranderen ondanks alle goedbedoelde onderzoeken, aanvullende regeltjes

want als de knhs/fnrs/fei geen officials hebben die - ook op de kleiner wedstrijden - de regels durven hanteren zal er niets veranderen

desalniettemin blijf ik mijn bijdragen een de basissport geven door mens en paard op te leiden tot de happy atleet, fysiek en mentaal in balans, elk op eigen niveau

excuus voor mijn late reactie, maar het gaat zo snel dat ik soms een pagina mis

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:13


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:50

josien_m_ schreef:
Alle houdingen en bewegingen die we van het paard tijdens het rijden vragen, zijn uiteraard zijn natuurlijke bewegingen. Maar daar kiest het paard zelf en verandert ook zelf zijn houding of gang. Hoe je een training opbouwt heb ik inderdaad geleerd tijdens mijn opleidingen als instructeur en voltigeleider. Over zo'n opbouw heb ik geen twijfels. Wel over de dwang die ik zou moeten toepassen om hem zo te trainen. Of dat nou met een bit is, bitloos of met stemcomando's. Hoewel, nu ik dit schrijf, wanneer je met stemcomando's werkt, heeft hij wel vrij rug en halsgebruik. Helemaal zonder conditionering met paarden omgaan, lukt inderdaad niet. Een halster kunnen gebruiken is wel handig. :)



ik ken geen dwang in het opleiden (ook niet geleerd in mijn opleiding destijds nog de KNF) ,

longeer en rij altijd zonder enig hang en sluitwerk, het paard kan en mag op veel momenten met het hoofd naar links en rechts zelfs hoog, omhoog - zijn voor mij zijn gymnastische oefeningen -

de hoofd hals houding is voor mij pas het laatste waar ik me mee bezig houd, wel de krachttrainings oefeningen om het paard zelf tot dragen te kunnen laten komen, die krachtsinspanning zijn maar korte momentjes om het ook voor het paard speels te houden

afwisseling tussen ontspanning en inspanning zijn dan erg belangrijk een goede doorbloeding en het speels en uitdagend te houden voor het paard -maar hier gaan velen de fout in door te lang en te eenzijdig op iets door werken, en vergeten dat je afwisseling en oefenen meer bereikt-

ik kijk naar een atleet, las pauzes in om even een motiverings oefening te doen

overredingsgesprekken soms nodig om een stukje discipline te trainen

maar ook gewoon lekker door het bos en dan ontdekt ik dat je sommige oefeningen ook speels kunt oefenen door b.v. van links naar rechts op een bos bospad te wijken of de wissels te springen

en krachttrainen kun je kook over kleine boomstammetjes in het bos is een paard er mentaal heel anders bij betrokken

samen bezig zijn en genieten van de vorderingen, je zult er van verbaast staan waartoe - mits goed opgeleid - ze instaat zijn en zich in willen zetten

maar er zijn wel altijd beperking, tja die heb ik als humane sporter/atleet/danser ook, de creatieve trainer/coach/instructeur zorgen voor het plezier
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:25

Lielle schreef:
Lielle schreef:
Is er trouwens onderzoek gedaan naar 'zelfontplooiing' bij paarden, zeg maar de piramide van Maslov?


alvast wat info voor mezelf en andere geinteresseerden
https://winter2019.iaabcjournal.org/maslow-for-horses/

Simpson, H. (2004). Teach Yourself Horse.


O, dank, interessant, die ga ik dit jaar gebruiken met mijn studenten!
Ik heb wel eens samen met hen deze exercitie gedaan: probeer eens in te vullen wat de paarden bij deze stappen kunnen ervaren. Ik gebruik hem trouwens als cirkel omdat Maslow later tot de conclusie kwam dat al die treden verbonden zijn en er niet zozeer sprake is van een opeenvolgende lijn. Dat is ook zoals de paardencoaching, de Crefmethode hem gebruikt.

Wij kwamen op het uitvoeren van andere rollen in de kudde. Dat kan komen door leeftijd of door vertrek of aanwas binnen een kudde. En verder werd het rijden en het coachen met de paarden genoemd.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:55

elnienjo schreef:
brokjes schreef:
@elnienjo, waarom staan dieren lager in de rangorde dan de mens?

Wat denk je zelf? De mens is so far het enige zoogdier met een vorm van bewustzijn die niet bij dieren aanwezig is. Ook dieren zijn niet gelijkwaardig, je hebt roofdieren en prooidieren.

Wie maakt uit wat de hoogste rangorde is?Voor mij persoonlijk staan degenen (mens en dier) het hoogste in rangorde waar ik een liefdes-of vriendschapsband mee heb.Daar doe ik van alles voor en geef ik ook mijn geld aan uit. In objectieve zin in deze maatschappij zijn het de rijke blanke mannen die het hoogste in rangorde staan.Als vrouw heb je in deze wereld zowiezo meestal een lagere status dan mannen,al is dat in de Westerse wereld aardig gelijkgetrokken momenteel.Voor mij heeft iemand die agressief is of gemeen helemaal geen status maar je kunt er wel last van hebben.En die vorm van bewustzijn die jij aan mensen toeschrijft tref ik helaas niet bij iedereen aan.Veel dieren vind ik veel bewuster en veel leuker.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:08

josien_m_ schreef:
De dwang zit voor mij in de rijbaan, de figuren, het tempo, alles wat niet het eigen scharrelen of trekken is wat een paard zelf doet in zijn kudde.

Als dat het uitgangspunt is dan beter helemaal geen paarden te nemen. Want we kiezen uit in welke kudde ze staan, op welk stuk grond, ook nog een afgezet stuk grond, wat ze te eten krijgen en ga zo maar door. Dan kun je beter zeggen dat je tegen paardenhouderij bent, als je wilt dat paarden altijd een vrije keuze moeten hebben.


Mijn paard heeft ook wel eens lik op stuk gehad, als ik hem sta te poetsen en hij besluit met zijn achterhoef achter zijn oren te krabben, zodat ik zijn hoef voorbij zie komen, nou dan doet ie dat niet een tweede keer als ik daar sta, met bijten net zo.
En ja, ik geef ook een ruk aan het halster als hij besluit gras te gaan eten een meter verderop plotseling.

Paarden hebben duidelijkheid nodig, niet alleen voor hun veiligheid, maar ook voor de onze en dat ia enkel al ernaast, niet eens erop.

Een paard maar overal zijn gang in laten gaan en hem overal maar zijn zin in geven, lijkt me hoogst onverstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:11

Lielle schreef:
Lielle schreef:
Is er trouwens onderzoek gedaan naar 'zelfontplooiing' bij paarden, zeg maar de piramide van Maslov?


alvast wat info voor mezelf en andere geinteresseerden
https://winter2019.iaabcjournal.org/maslow-for-horses/

Simpson, H. (2004). Teach Yourself Horse.



voor mij is dit wetenschap, ondezoeken leuk om te lezen en om te onthouden , maar in de praktijk heb ik er niet zoveel aan en kan ik niet zonder de praktijkervaring, want elke keer is een paard anders en heb ik meestal niets aan een standaard oplossing

zo rijden en opleiden doen wij al ons hele paardenleven

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:13

Je kunt het zien als "duidelijkheid nodig" wat ik trouwens zeker niet ontken, maar ook als: zelf meer in contact met je paard zijn en opletten hoe hij zich voelt. Ik doe een stap opzij als mijn paard zich achter de oren wil krabben. Waarom zou mijn wens, het poetsen voorrang hebben op zijn ongemak: jeuk?