Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:10

Bedankt! Ben ook heel blij! Heb mijn maatje terug <3 . Klopt dat hij nog steeds meer zijn rug moet leren gebruiken. Eerst kroop hij echt zwaar achter de teugel, nu durft hij al in mijn hand te lopen. Maar daar kom ik dan tegen dat hij erg gaat tegenduwen. Er zijn maar kleine momenten waarvan ik denk ok nu is hij goed. Maar dat houdt hij nog maar kort vol. Plus hij is voor een lusitano van 156cm zeer lang (past zonder problemen een 18inch op hihi) en heeft wat weke lendenen en nog weinig spier. Dus het kost hem nog veel moeite. Moest hem ook tijdens de les proberen kleiner te houden in het voorbeen. Omdat hij erg groot beweegt en zichzelf klein beetje begint te overlopen. En dat vond hij erg lastig. Zadel is zeker goed. Vorige week zondag is zadelpasser nog maar geweest om iets bij te vullen. Maar ik had er ook al ook op gelet dat ik telkens teveel achterin mijn zadel ga zitten. Al van voor dat ze zadelmaker kwam. En voorraan heb ik nog plaats zat. Wel ben ik zelf minder soepel in mijn bekken geworden door zo weinig gereden te hebben. Ga maar eens dringend stretchten. Hopelijk kan ik mijn been dan wat langer onder mijn lijf houden.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 25-07-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:16

Wat superfijn Chocooprins dat je weer zonder angst en met plezier kan rijden. The only way is up *\o/*

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:19

oji schreef:
Wat superfijn Chocooprins dat je weer zonder angst en met plezier kan rijden. The only way is up *\o/*

*\o/* absoluut! Heb er ook weer zin in. Om aan mezelf en paard te werken. Dat was na heel het verhaal helemaal weg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:56

Dat wordt gymmen choco!
:D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:15

Stil hier...en dat terwijl het belangrijkste dressuurtoernooi in 4 jaar in volle gang is :D

Ik moet zeggen, ik heb weinig van de dressuur gezien. Eventing heb ik zoveel als mogelijk (met haperende app) wel gevolgd, maar dressuur echt weinig van gezien, en wat ik gezien heb was via de telefoon, dus niet echt een beeld waarop je iets goed kunt beoordelen.
Dus dacht ik, dan maar op Bokt lezen wat er gebeurt/gebeurd is. Maar sjonge jonge, waar komt toch die haat en nijd in het dressuurwereldje vandaan. Echt, de gifspuiterij als iemands rijstijl je niet aanstaat, de valse insinuaties als er best wel een groot persoonlijk drama Adelinde overkomt. Reserves die zich te goed voelen om voor een reserve plek af te reizen ipv het een grote eer te vinden mee te mogen en onderdeel uit te maken van een team...en dan ook nog natrappen... ik heb weer met open mond alles zitten lezen.

Dit alles kom je toch niet tegen in de spring en al helemaal niet in de eventing wereld. Belangen zijn net zo groot, maar men gunt elkaar veel en veel meer, zeikt elkaar niet af. Je merkt het gewoon al op de basis wedstrijden...de sfeer zo anders en minder prettig bij de dressuur al bij springen en eventing.

Ik vraag me oprecht af, waar het vandaan komt, dat misgunnen en die azijnpisserij in de dressuurwereld. Op zich willen we toch allemaal hetzelfde, een zo atletisch mogelijk paard dat de oefeningen (of dat nou dressuuroefeningen of technische hindernissen zijn) zou goed mogelijk uitvoert. Dat er verschillende meningen bestaan over hoe je dat bereikt en verschillende trainingsmethoden, dat is overal zo, in elke sport. Maar waarom is het in de dressuur dat andermans trainingswijzen al gauw als misdadig, dierenmishandeling etc etc wordt afgeschilderd. Ik blijf er toch bij dat als een paard mishandeld en structureel unfair gereden wordt, dat ze het gewoon niet meer voor je doen op een gegeven moment en dat je nooit dat niveau bereikt. En ja, ik heb ook mijn voorkeuren, maar denk wel dat iedereen die daar rijdt in wezen gewoon van zijn paard houdt en het op zijn of haar manier probeert het beste te doen. Wel met het beste resultaat als uitgangspunt, maar hé, hebben we dat op ons eigen niveau niet allemaal.

Geef mij dan maar de eventing hoor...heerlijk genoten...en een werkelijk geweldige ruiter en paard die er met het goud vandoor zijn gegaan!!!!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:40

Ik kijk de dressuur niet meer. Heb de keren dat ik keek niet echt een harmonieuze combinatie voorbij zien komen. Was benieuwd naar Charlotte en Valegro. Maar die heb ik helaas moeten missen. Dat vind ik wel altijd een fijne combi om te zien. Ik zie graag plezier. En natuurlijk is het topsport en moet iedereen zich onwijs concentreren. Iedereen eil naturlijk die medaille. Maar ik vind dat zelf niet leuk om naar te kijken.

Kilian en ik rijden samen onze eigen olympische spelen momenteel. Het gaat zo vreselijk goed. De spieren vliegen er aan. Waardoor hij het vwnw in draf op de volte ook wat soepeler kan uitvoeren. Hij begint er heerlijk van te swingen.
We zijn ook bezig om de overgangen wat soepeler te maken. Nu komt hij nog met zijn hoofd omhoog en dribbelt hij nog een beetje voordat hij aandraaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:04

oji schreef:
Stil hier...en dat terwijl het belangrijkste dressuurtoernooi in 4 jaar in volle gang is :D

Ik moet zeggen, ik heb weinig van de dressuur gezien. Eventing heb ik zoveel als mogelijk (met haperende app) wel gevolgd, maar dressuur echt weinig van gezien, en wat ik gezien heb was via de telefoon, dus niet echt een beeld waarop je iets goed kunt beoordelen.
Dus dacht ik, dan maar op Bokt lezen wat er gebeurt/gebeurd is. Maar sjonge jonge, waar komt toch die haat en nijd in het dressuurwereldje vandaan. Echt, de gifspuiterij als iemands rijstijl je niet aanstaat, de valse insinuaties als er best wel een groot persoonlijk drama Adelinde overkomt. Reserves die zich te goed voelen om voor een reserve plek af te reizen ipv het een grote eer te vinden mee te mogen en onderdeel uit te maken van een team...en dan ook nog natrappen... ik heb weer met open mond alles zitten lezen.

Dit alles kom je toch niet tegen in de spring en al helemaal niet in de eventing wereld. Belangen zijn net zo groot, maar men gunt elkaar veel en veel meer, zeikt elkaar niet af. Je merkt het gewoon al op de basis wedstrijden...de sfeer zo anders en minder prettig bij de dressuur al bij springen en eventing.

Ik vraag me oprecht af, waar het vandaan komt, dat misgunnen en die azijnpisserij in de dressuurwereld. Op zich willen we toch allemaal hetzelfde, een zo atletisch mogelijk paard dat de oefeningen (of dat nou dressuuroefeningen of technische hindernissen zijn) zou goed mogelijk uitvoert. Dat er verschillende meningen bestaan over hoe je dat bereikt en verschillende trainingsmethoden, dat is overal zo, in elke sport. Maar waarom is het in de dressuur dat andermans trainingswijzen al gauw als misdadig, dierenmishandeling etc etc wordt afgeschilderd. Ik blijf er toch bij dat als een paard mishandeld en structureel unfair gereden wordt, dat ze het gewoon niet meer voor je doen op een gegeven moment en dat je nooit dat niveau bereikt. En ja, ik heb ook mijn voorkeuren, maar denk wel dat iedereen die daar rijdt in wezen gewoon van zijn paard houdt en het op zijn of haar manier probeert het beste te doen. Wel met het beste resultaat als uitgangspunt, maar hé, hebben we dat op ons eigen niveau niet allemaal.

Geef mij dan maar de eventing hoor...heerlijk genoten...en een werkelijk geweldige ruiter en paard die er met het goud vandoor zijn gegaan!!!!

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vraag me af of de zin die jij schrijft (cursief en onderstreept) wel waar is? Ik heb af en toe (eigenlijk best vaak) het idee, dat in de basissport het niet gaat of men een zo atletisch mogelijk paard voorstelt en dat men dáár voor aan het trainen is, maar dat men graag met een lintje, een cadeaubon van 7,50 en bewondering van mederuiters naar huis wil en dat het paard dient als "middel tot". Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:33

Ja ik heb me ook aan al het commentaar geergerd toen Adelinde afgroette. Eerst werd het insectenbeetverhaal niet geloofd en toen de foto's op internet verschenen was het ook weer niet goed dat ze uberhaupt gestart was. Die heeft onverdiend een bak bagger over zich heen gekregen, vooral van de wannabee's heb ik de indruk. Bah! Ik vond het ontzettend sneu.
Ik heb me ook dood geergerd aan de NL jury die het nodig vond om het braafste jongetje van de klas te zijn en de eigen equipe onder het gemiddelde van de internationale jury te punten. Zeker Diederik had meer mogen krijgen c.q. had er een groter verschil mogen zijn met bijvoorbeeld Patrick Kittel, wiens paard met hangen en wurgen door de oefeningen liep.

Tja [***], ben het niet zo met je eens. Ik zie in de basissport zeker ook veel combi's die serieus en met liefde voor hun paard met hun sport bezig zijn. Ik zie ook wel wat Oji bedoelt, maar gelukkig is er nog wel een tegenwicht. Althans, dat is mijn ervaring. Natuurlijk vinden wij de bon van 7,50 ook leuk, maar daar doen we het eerlijk gezegd niet voor. Je wil je paard beter maken en wedstrijden zijn daar een goede graadmeter en drive voor :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 14:49

Ik heb toch wel eventjes in mijn haar gekrabd bij het lezen en het zien van de winnares van de eerste proef.

De commentaren over adelinde vind ik sneu, je zou er zelf maar eens staan en die keuzes moeten maken. In mijn ogen heeft ze juist gehandeld, maar ik ben ook wedstrijdruiter, ik kan mij voorstellen dat recreanten deze keuze niet zouden maken (anders zouden ze ook wedstrijdruiter zijn..)

En voor de rest laat ik de OS maar mooi voorbij gaan, genoeg werk thuis! :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:51

Tja, misschien ben ik naïef, maar ik geloof dat we in principe allemaal met de sport begonnen zijn uit liefde voor het paard. Ik geloof dat iedereen graag een fijn gaand paard wil, en graag zijn paard in lenigheid en kracht ziet verbeteren door de training. Dat niet iedereen het gevoel en de kunde heeft om een paard naar een fijn gaand paard te trainen, dat niet iedereen een paard koopt dat bij zijn/haar capaciteiten past en dat niet iedereen in staat is de juiste begeleiding te vinden of te betalen is ook een feit. Dat, plus vaak een stukje extra zenuwen bij een wedstrijd bij paard en/of ruiter, maakt dat het er niet altijd even "vriendelijk" uitziet op het wedstrijdterrein...maar toch...ik geloof dat iedereen het in principe goed bedoeld met zijn paard en denkt op de juiste weg te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:26

Ik zag er vandaag ook niet vriendelijk uit toen de tuttebel geen zin had om van het erf af te gaan en flink stampij maakte.
Ik was zeker niet lief terug.
(En dan daarna gewoon de hele weg aan een lange teugel lopen 8)7 )
Ik hoop dan ook altijd dat er niet net een wandelaar langskomt die meteen de ruiters weer in een slecht daglicht ziet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:03

:') Sizzle, zo herkenbaar...
Ja de olympische, wat zal ik ervan zeggen, ik zie mooie combinaties voorbij komen en combis die overgewaardeerd worden, adelinde is niet m'n favoriete ruiter maar wat haar gebeurd gun je nooit ever iemand, en de mensen die daar gebruik van maken en alleen maar door hun uitspraken zelf beter wikken worden zijn zo dom, die krijgen het ooit ergens nog wel een keer terug en meestal niet in t positieve. Die reserve ruiter zou ik nooit meer in m'n team willen hebben al scoort ze 95 %
Ik hou zomer vakantie, de paarden hebben 2 weken vrij ik heb al een paar weken zomerrooster in m'n lesgeven, lekker dagjes uit en gezellige dingen met t gezin doen. Ik ga misschien morgen weer s kijken of ik nog kan lichtrijden :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:20

oji schreef:

Heb je het topic wel gelezen? :D :+

Ik denk niet dat er veel mensen hier in dit topic kijken naar de olympische spelen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:16

Ach het blijft een jurysport en het is altijd maar afwachten wat de jury wil zien. Daar zijn talloze discussies over te voeren, wat en waarom punt de jury zoals ze punten??? Dat zie je op de OS maar ook op de basis wedstrijd om de hoek.

Dressuur is en blijft toch het verbeteren van je paard, het paard leniger en sterker maken. Dat willen we volgens mij allemaal, maar de een doet dat op manier A en de ander op manier B. En de ene trainingsmethode heeft bij paard C resultaat D, terwijl bij paard E dat resultaat F geeft. Tis maar net waar men voor kiest en of de jury nou resultaat D of F wil zien. Dat is toch maar afwachten. :P

En tja schijnbaar is jury korps op de OS niet heel gecharmeerd van onze ruiters en hun rijderij, althans niet gecharmeerd genoeg om ze dikke punten te geven waarna ze met een plak naar huis gaan. Dan kun je commentaar geven op de jury maar je kunt je ook afvragen waarom de jury deze punten geeft i.p.v. hoog van de daken schreeuwen dat het allemaal oneerlijk is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:44

Ik kijk altijd wel graag naar het springen, er zitten ook hele harmonieuze combinaties tussen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:46

Ik kijk zeker wel de OS, kreeg een beetje buikpijn van dat springen, maar dat is mijn persoonlijke zachtheid voor paarden. Dressuur heb ik eigenlijk echt wel mooie combinaties gezien, heb alleen geen flauw benul meer wie.
Vind het springen veel erger dan de dressuur...
De Franse ruiter die was gevallen vond ik wel een mooie combinatie, jammer dat precies zij en haar paard uit balans kwamen. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:01

Was penelope niet diegene die laatst in het nieuws was omdat ze haar struikelende paard een flinke klap gaf?

Ik vond enorm veel landen enorm verbeterd die 8 jaar geleden nog noosprongen maakte.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:06

Sizzle schreef:
Was penelope niet diegene die laatst in het nieuws was omdat ze haar struikelende paard een flinke klap gaf?

Ik vond enorm veel landen enorm verbeterd die 8 jaar geleden nog noosprongen maakte.

Jup, daar zijn wel meerdere niet zulke fraaie filmpjes van...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:23

Mwa, ik vind het sowieso niet kunnen, dat getrek aan die teugels. Ik snap het enthousiasme van de paarden, maar er is vaak gewoon slechte controle waar ik gewoon hoofdpijn van krijg als ik het zie.
Dat getrek ook niet met een watertrens, maar met dubbele bitten, optomingen en hackamore's....
Maar natuurlijk net zo bij sommigen in de dressuur...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:48

Mee eens hoor. Die filmpjes van Leprevost zijn overigens niet "gewoon" een beetje getrek aan de teugels... Dat ene filmpje waar toen ophef over was was een filmpje waarbij ze haar paard strafte omdat hij struikelde (hij viel haast https://www.youtube.com/watch?v=CCM2UwkXVsA), een tijdje later was er dit filmpje https://youtu.be/e2kupF0Bex4 ... nouja, mijn manier is het niet. Ik vind sowieso dat elke tak van paardensport naar zichzelf moet blijven kijken, net zoals elke ruiter dat imo zou moeten doen of je nou recreatief rijdt of in de sport.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:31

Gatver, dat gesjor, bah. Arm paard. Kind zou zogenaamd goed moet rijden, maar dit is gewoon zitten en hangen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:37

Zo, als ik dat paard was, had ik haar graag persoonlijk over de hindernis laten springen. Wat een naar filmpje.

We zijn heus niet allemaal altijd even vriendelijk voor ons paard, niemand is heilig. Ik denk ook heus wel eens "nou, en nu aan het werk." En dan geef ik een tikje extra.
Maar juist als je topsporter bent, zouden dit soort filmpjes toch niet moeten kunnen? Dan stap je toch af? Je rijdt op het hoogste niveau en hebt zo veel kennis, dan moet je dit toch op een goede manier kunnen oplossen? En zo niet, dan hoor je daar toch niet te rijden? Dan gaat er mi iets goed mis in de basis.
Ik zou denken: "mooi, genoeg geweest, niet klaar voor, we gaan naar huis." Maar dan komt er toch "geld" om de hoek kijken. En dan blijf je misschien toch zitten en ga je door? Ik ben iig blij dat ik geen topsporter ben (niet dat ik daar ooit kans op maak hoor _O- , laten we realistisch blijven).
Ik denk ik zelf eerlijker naar mijn paard kan kijken als er geen druk achter staat. Ik weet niet hoe dat voor anderen is.

Dit klinkt heel naar, maar ik vind het ergens fijn om te horen dat onze NL ruiters niet in de hoge punten rijden. Ik vind de NLse ruiters gewoon vaak niet vriendelijk rijden. Fijn dat dat in gezien wordt. Ik misgun het ze niet, heerlijk voor ze dat ze in Rio mogen rijden, maar ik vind het fijn om te horen dat vriendelijkere combinaties dus kennelijk hogere punten krijgen. Hoorde net even voorbij komen dat harmonieus en lichtheid hoge punten opleverde. Nou, dat vind ik al een flinke stap in de goede richting. Dit zijn allemaal aannames en "van horen zeggens" trouwens, want ik heb net 2 proeven zelf gezien en een stukje nieuws. Maar van wat ik hoor, vind ik dit een fijne jury.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:40

Hebben jullie klimke nog gezien in de cross?
Was een hele goede rit, super gereden met helaas 1 jammere misser.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:46

Ja! Die heb ik dus niet gemist gelukkig (ik mis echt alles wat ik graag wil zien =__=").
Ik ben fan van Klimke :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:52

En die heb ik dus wel gemist jammerlijk. Ik heb het nog razend druk zo vlak voor de vakantie en het lukt iedere x net niet te gaan kijken. Zo was ik vandaag net te laat voor de proef van de papa van History, maar heb ik Diederik en Arlando wel gezien. Zo jammer van de eners. Slim trouwens van zo'n extra ingebouwd lijntje (wist ik niet). Dan kun je zo'n fout nog een beetje goedmaken.