Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:48

Ohhh ik kan wel tegen een grapje hoor :') Maar paarden bereiden kunnen we uiteindelijk altijd nog doen als ooit blijkt dat rijden echt niet meer zou kunnen . Geven we een massale bokt BBQ :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:49

terpentijn schreef:
Niet allemaal, hoor....er zijn ook nog mensen die logisch kunnen nadenken en géén smoezen nodig hebben en niet hun eigen plezier en belang voor dat van hun dier (paard of anders) laten gaan.

Het is een stukje verantwoordelijkheid en zelfinzicht waar het vaak aan ontbreekt.

Nee klopt, niet allemaal, maar vind de oprechte mensen wel heel zeldzaam helaas

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:51

Collie2008, natuurlijk heb je altijd een groep die daar niet naar wil luisteren. Maar ik denk ook dat een groot deel onwetend is of niet anders gewend.

Voor mij persoonlijk is de 10% nieuw. Ik dacht dat het altijd tussen de 15% en 20% lag afhankelijk van hoe sterk het paard is en zijn conditie.
En ook nu vind ik de 10% regel lastig te geloven. Neem een Haflinger van 500 kilo. Die mag maar 50 kilo dragen. Trek daar nog ongeveer 10 kilo voor het zadel af dan heb je max 40 kilo. Dan heb je dus een kind. In mijn omgeving rijden er vooral ook veel jongeren en volwassenen op Haflingers en deze zijn zeker zwaarder dan 40 of 50 kilo, maar ik heb niet het idee dat ze dit niet aankunnen. Leven voor zover ik weet en hoor lang en gezond. Daarom vind ik het lastig om te geloven dat 10% de max is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:51

Gelukkig heb ik er grote kring mensen om me heen die wel oprecht zijn.
Maar misschien scheelt het al dat ik al in de regio zit waar winter weidegang geen zeldzaamheid is.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:54

xyzutu2 schreef:
Dit is al verschillende keren behandeld: bij de 10-12% INCLUSIEF ZADEL-regel wordt uitgegaan van het GEZONDE GEWICHT van het paard.. Om de formule compleet te maken moet je vervolgens ELKE KILO DIE HET PAARD TE ZWAAR OF TE LICHT IS VAN DE HET AANTAL BELASTBARE KILO's AFTREKKEN.
Even in hoofdletters omdat dit blijkbaar al verschillende keren over het hoofd is gezien.

Dat is het probleem dus (weer) van één kant bekeken!!
Ik heb het niet over de kilo's (van jezelf en/of je paard), maar over goede bespiering van je paard, waardoor hij je op een gezonde manier KAN dragen.
Het feit dat je zo reageert, bevestigt mijn punt...

Of je nou 50 kg weegt of 90 kg - hoe kan je je paard trainen om zijn spieren sterk genoeg te maken om jou te dragen? DAAR hoor ik niets over?

Mijn punt was: een goed getraind paard kan meer gewicht hebben dan een arm bespierd paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:58

Mareintje schreef:
Mijn punt was: een goed getraind paard kan meer gewicht hebben dan een arm bespierd paard.

Klopt helemaal, maar ook een gespierd paard heeft grenzen :D Daarbij zijn de bespiedde paarden vaak in bezig van de kundige ruiters en zijn die doorgaans ook meestal niet heel erg zwaar (ja, ja uitzonderingen daargelaten)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:02

Nikki schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Wat is er mis met gewoon kijken naar je paard.
Het is toch niet zo lastig inschatten lijkt mij?

Als je iemand ziet rijden op een paard waarvan de rug echt doorzakt dan gaat het te ver hoor m.i.
Als iemand gewoon net een beetje te zwaar is maar echt let op de houding en het paard verder geen last heeft is heel iets anders. Idd het in de mond raggen etc is veel erger. Maar er zijn er dus ook die al die factoren bezitten om hun paardje maar zoveel mogelijk in de weg te zitten.

Dus het gaat niet te ver als het op lange termijn ook schade levert?

Bruintje123 waar zie je iets dat op overdrijven lijkt? We praten over levende wezens die helaas zelf niets terug kunnen zeggen.

Elke ruiter zou op lange termijn zijn paard beschadigen, elk paard krijgt rug klachten of andere problemen veroorzaakt door rijden of werken. Of je nou 90 kilo of 40 bent maakt dan niet heel veel uit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:03

Nou, ik ken iemand die heeft best wel rijgevoel. Is fijn met de handen en kan paarden wel goed nageeflijk rijden. Maar ze is eigenlijk veel te zwaar om te rijden. IK heb haar ook gezegd dat ze moet afvallen omdat ze zichzelf in de weg zit. Ze is ook nog eens bang om te vallen, en dat is wel logisch, want als zij valt, valt ze ook echt een gat in de grond.
Ik ben zelf ook veel zwaarder geweest en toen ik een keer viel, viel ik ook veel harder dan vroeger, toen ik nog veel lichter was.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:05

Collie2008 schreef:
rien10 schreef:
Collie2008, ik denk niet dat hier veel mensen hun eigen paard bereiden. :D

:') huh, ik zie het niet staan :P

Laatste alinea van je post "ik twijfel dan ook ....."

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:20

Misschien helpt het als ruitersportzaken geen rijbroeken meer gaan verkopen boven maat 42-44

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:22

Gillbo schreef:
Misschien helpt het als ruitersportzaken geen rijbroeken meer gaan verkopen boven maat 42-44

:') dan zie je allemaal ruiters met opengeknapte broeken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:22

Of dat broeken eens niet 3 keer kleiner vallen dan de gewone spijkerbroek.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:24

mie123gie schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Wat is er mis met gewoon kijken naar je paard.
Het is toch niet zo lastig inschatten lijkt mij?

Als je iemand ziet rijden op een paard waarvan de rug echt doorzakt dan gaat het te ver hoor m.i.
Als iemand gewoon net een beetje te zwaar is maar echt let op de houding en het paard verder geen last heeft is heel iets anders. Idd het in de mond raggen etc is veel erger. Maar er zijn er dus ook die al die factoren bezitten om hun paardje maar zoveel mogelijk in de weg te zitten.

Bruintje123 waar zie je iets dat op overdrijven lijkt? We praten over levende wezens die helaas zelf niets terug kunnen zeggen.

Elke ruiter zou op lange termijn zijn paard beschadigen, elk paard krijgt rug klachten of andere problemen veroorzaakt door rijden of werken. Of je nou 90 kilo of 40 bent maakt dan niet heel veel uit.[/quote]

Nou zeg je toch hele gekke dingen hoor ;)
Iemand die echt te zwaar is maakt wel veel meer stuk aan een paardje dan iemand die gewoon een normaal postuur heeft. Je doet nu net of dat het niets uit maakt. Maar dat is dus wel zo.

Maar iemand met een normaal postuur kan door, verkeerd rijden, ook veel stuk maken.

Desiree

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:28

Ik denk aan kissing spines. Dat is eigenlijk het eerste wat in mij op komt. Het lijkt mij namelijk zó voor de hand liggend!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:29

Desiree schreef:
Ik denk aan kissing spines. Dat is eigenlijk het eerste wat in mij op komt. Het lijkt mij namelijk zó voor de hand liggend!

huh???
Kan inderdaad KS in de hand werken,een veel te zware ruiter die ook nog niet kan rijden.
Maar ik vermoed dat je in het verkeerde topic zit?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:31

Maar ik zie ks juist bij de wedstrijd ruiter die paard de kop erop trekt in een zogenaamde wedstrijd houding en dus niet over de rug rijd.

Heeft dat dan met overgewicht te maken?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:31

Desiree schreef:

Bij paarden met een doorgezakte rug?

Er komen trouwens wel meer factoren kijken.
Zo kon ik iemand die een bels van 2 al opzadelde en opsteeg en gewoon in de bak ermee ging rijden.
Dan krijg je een beld ook naar de uhm klote maar weet niet of ik dat mag zeggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:33

Nou, als iemand te zwaar is, en overgewicht heeft, dat hotst toch op die rug, en dan drukt dat de rug toch gemakkelijk naar beneden? Het paard moet enorm sterke buikspieren hebben om die rug dan nog omhoog te duwen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:35

Dan heb je het wel over flink te zwaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:35

geerke schreef:
Gillbo schreef:

:') dan zie je allemaal ruiters met opengeknapte broeken

Dat weet je ook dat je kont te dik is om op een paard te stappen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:41

Je kan ook de taille maat nodig hebben voor je buik.
Mijn kont past in een 17,5" met vlakke hand ruimte achter mijn kont.
Maar rijbroek in maat 42 gaat toch echt niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:43

bruintje123 schreef:
Dan heb je het wel over flink te zwaar.

Waarschijnlijk doelde ze op mijn reactie van het paard met de doorgezakte rug.
En ja dat is denk die aandoening.
En ja daar zat iemand op die flink, maar dan ook flink te zwaar was ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:52

Rijbroeken in maat 48 of 50 zal ik ook nooit snappen. Begrijp niet dat een paardensportmerk dat wil fabriceren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:09

Misschien willen mensen dat wel aan om de stal te mesten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:15

bruintje123 schreef:
Misschien willen mensen dat wel aan om de stal te mesten?
Of in te [***]. :D