Simpelman schreef:Xavier, ik zou ook het paard van Torres op twee kunnen hebben gezet.
Begrijp me goed, ik heb geen enkele kritiek op dit soort van rijkunst, ik kan diep genieten van Torres en iedereen doet maar wat hem goed dunkt.
Beide video's zijn om te laten zien dat men in de Iberische rijkunst niet bezig is met het vervolmaken van de natuurlijke eigenschappen van het paard, die worden er zichtbaar niet beter van.
Men beoogt iets anders.
Je moet het dus niet met elkaar vergelijken, de appels en de peren.
Maar doe je het alsnog, doorzie dan eerst dat men nu aan deze rijkunst een factor heeft toegevoegd, het in harmonie vervolmaken van de natuurlijke eigenschappen van het paard met volledig respect voor het organisme.
Precies dat heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt.
En een Nederlandse of Duitse cavaleriemethode beoogde dat wel, terwijl een reeks aan traditionele dressuurmethoden die bij aanvang spraken over 'natuurlijkheid' (sprezzature, in de Franse academische traditie was dat de invulling van 'grace') niet? Ik volg jouw zeer discreet onderscheid tussen algemene training en toepassing niet, maar in die logica lijkt de methode waar jijzelf voornamelijk op terugvalt ook niet in het rijtje te passen (ik denk niet dat de cavalerie in eerste instantie de harmonieuze en natuurlijke ontwikkeling voor ogen had).
Ik denk dat de doelstelling die jij beschrijft van dressuur als een losstaand doel overigens het meest overeenkomt met in de la Guerinière. Hij wijdt immers een eerste gedeelte uitsluitend aan de natuurlijke schoonheid van het paard en mogelijke afwijkingen daarvan. Om vervolgens tot de dressuur te komen, waar hij steeds benadrukt hoe een gebrek aan theorie en kennis van de principes zal leiden tot het ingaan tegen die natuur, en waar hij het doel van de dressuur vervolgens definieert in: "qu'ne infinité de gens négligent un si noble & si utile exercice, dont tout le but est d'assouplir les chevaux, de les rendre doux & obéissans, & de les asseoir sur les hanches" (Ecole de Cavalerie, I, p. 113) (vertaling: een oneindig aantal mensen negeert zo een edele en nuttige oefening, waarvan het gehele doel is paarden te ontspannen, om ze zacht en gehoorzaam te maken en om ze op de achterhand te zetten.") De la Guerinière wijst er wel op dat dit effectief ook van nut is voor welk eender toepassing.
Ik leid uit jouw perspectief van een zeer discreet onderscheid tussen methodes volgens hun doelstellingen af dat jij de dressuur op basis van de Nederlandse cavaleriemethoden dan achter jou zal laten en je zal schikken naar de inzichten van de la Guerinière, inclusief zijn teugelvoering.