Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:55

Simpelman schreef:
Waarom zouden al die duizenden domkoppen die de Klassieke Dressuur doorgeevolueerd hebben dan de moeite gedaan hebben hun paard met stang en trens op te leiden?
Met een neusriempje, veel simpeler.

Omdat al die 'domkoppen' er zo nodig van alles in moeten hangen om hun paard onder controle te houden? Omdat de meeste paarden die in het Z starten en met S&T gereden worden vaak gewoon in de krul getrokken worden, of lopen omdat ze niet anders kunnen door het getrek in de mond? Dat is ooit verzonnen door iemand en dat is gebleven, maar ben er van overtuigd dat het wel degelijk kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:58

Domkop:

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:00

Simpelman schreef:
Domkop:

[ Afbeelding ]

Ik zeg MEESTE.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:16

Toch vind ik dat ook niet echt een fijn plaatje Simpelman. Ik vind het paard niet relaxed ogen, ik zie een gespannen onderhals en ik vind hem haast achter de teugel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:09

Simpelman schreef:
Er staat hoe kom je daar?
Niet hoe je daarbij komt.... :)

En, de foto van Branderup was om te laten zien hoe het niet moet.

Idd LU. Dat is wat ik ook wilde zeggen. Het kan maar is het resultaat van een lange weg ernaar toe. Het paard van Uta is gewoon getraind met bit. Correct getraind, want bitloos kan ze het ook.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:14

Ik vind Nuno Oliveira nu ook niet een voorbeeld van hoe je het nu zou willen. Ik heb er filmpjes van gezien die je ook niet wil zien, omdat het raakt aan dierenleed. Maar dat was toen. En ook toen telde het resultaat.

Maar de paardensport is geevolueerd met nieuwe inzichten die heus niet allemaal "slecht" zijn. De paarden zijn veranderd specifiek gefokt naar hun doel. Dat maakt echt nog wel wat uit in wat kan en wat niet kan en wat je kunt bereiken. Niet ieder paard past precies in het Skala. Je moet kijken naar wat het paard je aanbiedt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 17:25

Horseware schreef:
Toch vind ik dat ook niet echt een fijn plaatje Simpelman. Ik vind het paard niet relaxed ogen, ik zie een gespannen onderhals en ik vind hem haast achter de teugel.

Er is geen teugel meer, dit is totale oprichting, alle spieren zijn aangespannen, alles is volledig onder controle en in harmonie.
Het paard is hier net zo relaxed als een gewichtheffer die 150kg omhoog houdt.
Het is een ultieme krachtsinspanning, maar zonder stress en zonder dwang, het is het paard dat dit doet.
Het heeft dit stukje bij beetje geleerd te beheersen, het begrijpt en participeert.
Je ziet het toppunt van Klassieke Dressuur, uitgevoerd door een echte meester, maar met een nog relatief onervaren paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:40

Ik dacht dat de onderhalsspieren nooit aangespannen mogen zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:41

Tja sorry Simpelman, ik weet dat je fan van hem bent, maar de hele foto (van Nuno Oliveira) drukt voor mij weerstand uit. Oren naar achteren, strak in de spieren (onderhals), rug weg gedrukt en als het een filmpje was dan zou de staart waarschijnlijk ook nog zwaaien. Ik zie spanning, spanning, spanning.
Er zijn vast wel betere foto's van hem te vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 17:55

Dit is Philippe Karl, nu, Olivièra is 1960.
De enige spanning die je ziet is ultieme inspanning.

Ik woon vlak bij Ph K, wij kennen elkaar.
Zacht en rustig, gevoelig, beschaafd, beheerst, ethisch, intelligent, gepassioneerd, zijn leven doorgebracht in de hogere rijkunst, Equier-Cadre Noir. Heel diepgaande kennis, een autoriteit, diverse boeken op niveau.
Ik ben geen fan, ik kom uit een andere school, maar heb groot respect omdat ik weet hoe de getoonde "beelden" in jaren opgebouwd worden.

We zijn alleen maar niet gewend aan dit soort beelden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:03

O haha, sorry ze lijken op elkaar zo op het eerste gezicht.
Maar even goed vind ik de foto niet fijn ogen. Kan een momentopname zijn.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:31

Starbreeze schreef:
Heeft aanleuning ook niet te maken met het ontspannen van de kaken? Indien ja, hoe werkt dat dan als je bitloos rijdt.

Ontspanning kan dus niet zonder dat er een bit in de mond van het paard zit waar de ruiter vervolgens op verschillende manieren aan 'stuurt'. Ontspanning in schouders, nek en kaken welke vanuit een actieve achterhand en aangespannen buik is bereikt kan volgens mij zowel met als zonder bit daar is het bit geen wetmatigheid in.

Ik vind alle foto's ook onzin en daar kijk ik eigenlijk niet naar. Maar als ik als groom of vrijwilliger op diverse concoursen rond loop zijn er toch echt heel veel ruiters die, omdat ze de basis missen, op deze manier op hun paard rondhobbelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 18:40

Ontspanning is niet hetzelfde als nageeflijkheid en Dürchlassigheit.
De laaste twee zijn waar we met behulp van een bit naar toe werken en dat heeft weer niets te maken met dat wat we erg veel zien, "het paard met het bit bij de kop pakken en in een frame stellen".
Het bit is een subtiel gereedschap waarmee we op verschillende manieren kunnen communiceren om aan ons paard duidelijk te maken welke houding hij het best aan kan nemen, waar zich los te laten, waar niet naar toe te gaan, welk soort van beweging uit te voeren, enz..
Wel kunnen we met behulp van een bit het paard helpen te voelen waar het zich los kan laten in zijn lijf.
Paarden hebben in eerste instantie geen bewustzijn van hun onwillekeurige spanningen.

Bekwaam en gevoelig gebruikt dringt het bit heel diep door in het lichaam en in de psyche van het paard.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:42

Hier in beweging met een paard dat wat verder is (inmiddels wel met pensioen). De piaffe op de foto van simpleman is zoals hij al eerder aangaf nog niet "af" Maargoed perceptie is alles en er zijn nog al verschillende stijlen en uitvoeringen van oefeningen waarbij het kunnen van het paard ook nog is een rol speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:47

De piaffe op dat filmpje is ook niet goed, want het voorbeen is te ver onder de massa.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:51

Dit omdat de piaffe naar een levade gereden wordt :).

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:43

Jullie gaan snel zeg.
Ik ga toch mijn filmpjes plaatsen. Ben benieuwd. We zijn nu een 6 tal maand een duo.
Helaas heeft hij nu een blessure. Dus we liggen even stil. Binnen een maand mogen we opbouwen.
De eerste keer erop. Ik was heel bang geworden. Dus ik erg rommelig. En paard was ook nog niet goed bevestigd. Maakte toen erg makkelijk taktfouten.
http://youtu.be/lxNqAzTH-8A

Algemene problemen waar we tegenaan lopen. Hij kruipt graag beetje achter de teugel. En hij is nukkig op je been met momenten, en durft dan ook te slaan naar je been of bokken. Ik had altijd de indruk erg te moeten zoeken met mijn been. Teveel ervanaf werd hij uiteraard nog feller en hectischer van. Er teveel aan werd hij soms beetje boos van. Is altijd een beetje puzzelen met hem.
Hangt beetje allemaal samen natuurlijk.
En rechtrichten werken we ook aan. Helemaal op het laatst was hij echt al veel rechter. Wisselde voordien van voorkeurskant. En de laatste week had ik geen idee welke kant hij lastiger vond. En dan durfde hij ook echt contact op te zoeken. Helaas geen filmpjes van de laatste periode.
Edit: kantelen hebben we ook heel hard aan moeten werken. Hij voelde soms gelijk aan op 2 teugels maar kantelde toch net zijn hoofd.

Filmpje een maand later.
http://youtu.be/eBeRmdqRRGk

En dan nog een maand later. Onze eerste keer proefwedstrijd. Heel veel spanning. Maar was blij hoe braaf hij bleef.
http://youtu.be/1IAzhEknEG0

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:08

Gaaf paard ChocooPrins. Even kort mijn reactie. Hij is al wat minder hectisch geworden in de beweging, maakt de passen in het tweede filmpje beter af dan in het eerste filmpje. Wel zie je goed dat hij een houdinkje aan neemt, ik denk dat hij je hand nog niet volgt naar voor toe? En dan bedoel ik echt de neus naar voor toe uitleggen met lengte in de hals. Ik denk dat hij dan eerder op wil krullen. Het lijkt mij dat dat stukje (belangrijke) basis nog ontbreekt.
Ik vind het moeilijk om daar nu een rijtechnische tip voor te geven aangezien ik altijd werk vanuit eerst het werk a/d hand en dan rijden. De oplossing ligt denk ik voor een deel in het wederzijds vertrouwen en dat moet groeien met de tijd. :) Erg leuk paard hoor!

Edit: wel een tip, wat vaak werkt is om zachtjes been te geven precies op het moment dat het binnenachterbeen naar voor stapt. Dan spant het paard de buikspier extra aan om de pas naar voor te maken. Wellicht voel je dat aan de voorkant doorkomen. Dit werkt alleen als het paard op jouw been reageert en niet vlugt. Dat kan ik zo niet inschatten. Eerst in stap proberen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 12:48

@ChocooPrins,

Probeer hem langer te maken.
Hij loopt nu in de krul en heeft daardoor niet voldoende rugvrijheid, het zweefmoment is heel beperkt.

Wanneer je hem langer laat worden dan krijg je het gevoel de controle te verliezen, dat is goed.
In dat gevoel drijf je voorwaarts.
Langer laten worden is laten reiken naar het bit, de neus altijd voor de loodlijn.
Zakt hij dan in de hals dan is dit de houding die hij aankan, daarboven is geforceerd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:23

@chocooprins heel knap dier !! Hoe gaat het nu met 'm ondertussen ?

@simpelman bedankt voor je toelichting...hier kan ik ook wat mee :j Mijn pre loopt wel niet in de krul en wordt ook niet hectisch in de beweging ( ja, ik weet het...a-typisch spaans dus :+ ), maar met name je laatste 2 zinnen zijn even de opfrisser die ik nodig had :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:22

Klopt hoor hij volgt de hand nog niet. En in het begin was hij er ofwel achter ofwel tegen de hand. Maar ben zeker dat dat wel komt. Want op het laast vond ik hem al een heel fijne aanleuning hebben. Nog niet met neusje eruit, maar spieren rekken ook niet van dag op dag natuurlijk.
Soms laat hij stukjes dat je al een eind kan uitschuiven. Maar zelfs dan is dit nog geen groot verschil. Als ik het achteraf op film of foto zie schrik ik dat hij zich zo weinig langer maakt, terwijl ik toen wel dacht, aah we zijn op goede weg.
Mag ik jullie erop wijzen dat dit geen goed gereden paard is geweest. Dus is eigenlijk nog groen. En is altijd met slof gereden, omdat ze hem niet naar beneden kregen. Wat ik helemaal niet begrijp, want hij loopt al te makkelijk achter de loodlijn. En volgens de handelaar die spaanse/portugese paarden importeerd, was hij daar ook niet goed gereden geweest. En eigenlijk vind ik dat de handelaar heel snel zegt, fijn gereden paard. Terwijl ze aan 4 jaar met s&t toegereden zijn en niet eens de alllerbeginselen kennen zoals halt en voorvaarts..
Ook was hij voor ik ermee reedt zo vast dat hij niet eens zijn hoeven liet uitkrabben omdat hij het gewoon niet kon houden om op 3 benen te staan. Na een aantal osteo behandelingen en hoefsmid is hij helemaal opgeknapt.
Dus ik ben wel al heel blij dat hij zo snel evolueert.

Simpelman ik ben het wel niet helemaal eens met jouw oplossing. Losgooien en drijven heeft geen zin. Ik hou nu gewoon licht contact en probeer met dezelfde druk vanvoor hem te laten zakken. Van achter naar voor. Naar mijn hand toerijden, meer niet. Hij zal zich niet langer maken van zichzelf. Ook niet met lange teugel. Hij ontwijkt de 'druk', dus ik rij hem weer naar de druk toe, en daar ontspant hij zich meer en meer zodat de lengte ook terugkomt. Ik geef mee als ik voel dat hij volgt, anders heeft het ook geen zin.
Hij heeft/had de neiging enorm te kauwen op het bit, en zijn boventanden te ontbloten.
Als ik hem gewoon simpeltjes rij en alleen maar denk van achter naar voor, en de energie van achteren laat doorvloeien en daar kleine stukjes met een keer lengte laat nemen dan word hij rustiger met zijn mond ook. Vanaf ik teveel meegeef en contact verlies kruipt hij er weer achter en begint hij weer enorm te knabbelen.
Of heb ik je misbegrepen?
Ik vroeg me wel al af als hij ooit een zweefmoment zal hebben... Ik vind het al beter als je het laatste filmpje ziet. Eerst was het precies een krab. Maar ik dacht altijd dat hij gewoon zo beweegt. Nu zou tof zijn als we daar naartoe zouden kunnen rijden natuurlijk :))

Pandora. Het gaat goed met hem. We zijn halverwege. Nog een maand stappen en stilletjes terug opbouwen. Mag er wel al terug op en 45 min stappen. Dus eergisteren de eerste keer erop. En meteen voor het allereerst een buitenrit. Hij was heel braaf. Echt super trots op hem! (En op mezelf, want over die angst was ik nog niet heen...)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:07

Ik kan iedereen die een paard heeft die verkeerd gereden is, een houding aanneemt en achter de ll kruipt een chambon aanraden. Ik longeer er nu een weekje mee en heb net les gehad. Paard liep echt super fijn. Hij liet hele mooie stukken van complete losgelatenheid zien, wat hij ook nog redelijk lang vol kon houden. Dat voelde eigenlijk heel erg vreemd aan. Ik had het idee dat we heel langzaam gingen maar onder me voelde ik een paard wat enorm veerde (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Mijn juf zei nog, je zou zijn afdruk achter nu eens moeten zien. Me happy..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 17:42

ChocooPrins schreef:
Simpelman ik ben het wel niet helemaal eens met jouw oplossing.
Losgooien en drijven heeft geen zin.
Ik hou nu gewoon licht contact en probeer met dezelfde druk vanvoor hem te laten zakken.
Van achter naar voor.
Naar mijn hand toerijden, meer niet.

Waar staat losgooien en drijven?
Er staat probeer hem langer te maken.
Langer worden is laten reiken naar het bit.
Dat bit is er wel degelijk, het is de begrenzing, maar die begrenzing ligt nét voor waar hij zich zelf in wil stellen.
Je brengt hem naar die begrenzing door hem te laten strekken en dan te drijven.
Dat is de hele kunst van het correct rijden.
Altijd voor de loodlijn.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-06-15 17:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 17:46

Een mooie oefening voor iedereen?

Knoop een lintje of een elastiekje in de manenkam op precies één handbreedte voor het zadel.
Gewoon als je er naast staat.

Ga nu rijden en kijk hoever je dat lintje naar voren kunt laten komen.
Voel wat er gebeurt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:03

damian23 schreef:
Ik kan iedereen die een paard heeft die verkeerd gereden is, een houding aanneemt en achter de ll kruipt een chambon aanraden. Ik longeer er nu een weekje mee en heb net les gehad. Paard liep echt super fijn. Hij liet hele mooie stukken van complete losgelatenheid zien, wat hij ook nog redelijk lang vol kon houden. Dat voelde eigenlijk heel erg vreemd aan. Ik had het idee dat we heel langzaam gingen maar onder me voelde ik een paard wat enorm veerde (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Mijn juf zei nog, je zou zijn afdruk achter nu eens moeten zien. Me happy..

Wat goed! Ik heb precies dezelfde ervaring met de chambon. En dat veren herken ik ook. Als mijn paard helemaal stretcht en loslaat aan beide kanten komt hij wat terug in tempo, gaat hij heel constant lopen, heb ik ineens volledig tempocontrole en veert hij. Super gevoel is dat heh?