Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 21:34

Mijn instructrice geeft precies hetzelfde les met als zonder bit.
Zo hoort het ook want in principe hoort er geen verschil te zijn in het rijden.
Want je handen horen inderdaad het minste te doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:01

nombrado schreef:
TamaraFloor schreef:
Onderwerp zegt het al!
Gister mijn laatste 2 winstpunten gereden voor het M! Super blij met een mooie eerste en tweede plek. 188 187 punten.
En dan nu?
Ik wil dolgraag bitloos blijven rijden. Omdat mijn paard hier gewoon veel beter op reageert. Super fijn en ontspannen op loopt.
Met bit word ze onrustig, steekt haar tong aan de voorkant uit. Ik denk dat het bit gewoon niet fijn past, dat haar tong de dik is en er niet genoeg ruimte is.
Maar ik wil wel heel graag verder met wedstrijden. En dat mag dus niet!
In de les oefenen we met bit. Soms gaat super goed maar meestal ook niet. En komt de tong en zo weer.
Ik wil dus als het even kan bitloos blijven.
Heb knhs een mail gestuurd over dit en ben benieuwd wat ze gaan zeggen!

Top dat je dit wilt en doorzet!
Kan je niet gewoon bitloos starten? En zien wat ze zeggen?
Of anders een dierenartsverklaring ofzo., dat je paard last heeft met bit in?
Het moet in ieder geval rijtechnisch kunnen!
https://www.youtube.com/watch?v=KpB-nHl ... ture=share

Wat een gaaf filmpje! Hoewel ik me dan stiekem weer afvraag of het geen aangeleerde houding is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:51

Gypsy schreef:
Wat een gaaf filmpje! Hoewel ik me dan stiekem weer afvraag of het geen aangeleerde houding is?

Nee hoor...
als je namelijk een paard ziet, die zonder enig optoming een verzameling doet?
Zie je dat de hoofd /halshouding precies wordt, zoals in het boekje van de perfecte "aanleuning" :+
Wil niet zeggen, dat dit paard beleerd is met een bit hoor. Dat denk ik wel.
Maar als je dit met dit goed doet, kan je het heel eenvoudig zonder bit ook.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:02

Gypsy schreef:

Zoals er al eerder vermeld wordt zie je inderdaad dit halsgebruik ook terug in vrijheid. Daarnaast als een paard geleerd heeft dat het werk op deze manier het fijnst is zal hij snel die houding aannemen omdat het een koppelijk heeft met een fijn gevoel. Ik merk het zelf nu ook dat als het paard goed loopt en ik net een binnenbeen bij geef krult ze zich ook zo vanzelf op. Alleen bij mij is het nog verre van constant :P .

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:20

Nuja bij vd zie je weleens dat deze houding met snoep aangeleerd word. Van echte verzameling is dan geen sprake. Het ziet er idd heel natuurlijk uit, zeker het terugnemen van de uitgestrekte draf. Maar soms tuin je er met open ogen in en blijkt het toch met geweld aangeleerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:27

Er is ook nog een verschil tussen narijden en opleren.
Er is geen ruiter die grand-prix verzameling laat zien zonder optoming zonder dat dit paard voorheen traditioneel getrained is.
Dan nog is het knap, maar het is geen vergelijk.
Zelfde met lange teugel werk, dit gaat nagenoeg vanzelf als het paard al zeer ver in het werk is. Om dit vanuit 0 alleen vanaf de grond op te bouwen is zeer veel moeilijker.

Hoe dan ook gaat het hier om bitloos, niet hoffdstelloos.
Ik denk ook dat men zich gewoon in de kijker moet rijden om gelijk te halen.
Ik zou rustig HC starten om mijn punt te maken. Het is niet zo dat je in nederland enorme sloten prijzengeld krijgt of zo :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:36

Gypsy schreef:
Nuja bij vd zie je weleens dat deze houding met snoep aangeleerd word. Van echte verzameling is dan geen sprake. Het ziet er idd heel natuurlijk uit, zeker het terugnemen van de uitgestrekte draf. Maar soms tuin je er met open ogen in en blijkt het toch met geweld aangeleerd.

haha
zoiets :+
https://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:48

wow... tijdje niet online geweest en heel wat gemist van de discussie.

kan het niet zo zijn, dat bitloos een te trage hulp geeft in de (hogere) verzameling? je moet dan namelijk wel veel sneller zijn met het nageven van je handen en het paard moet ook op veel fijnere hulpen reageren (fijnere hulpen = snellere hulpen). ik kan me voorstellen, dat dit bij een normale bitloze optoming voor problemen kan zorgen.

dat het daarom steeds moeilijker wordt om een paard, dat niet van oorsprong met bit is opgeleerd helemaal tot het einde bitloos te beleren? (maar misschien andersom: eerst met bit en daarna dus bitloos, wel werkt)

en ik blijf erbij, dat ik het oneerlijk zou vinden als iemand bitloos mag starten om tongproblemen/aanleuningsproblemen te omzeilen terwijl iemand die met bit start dezelfde problemen zou kunnen tegenkomen en deze wel oplost door goed les te nemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:52

wawawa schreef:
wow... tijdje niet online geweest en heel wat gemist van de discussie.

kan het niet zo zijn, dat bitloos een te trage hulp geeft in de (hogere) verzameling? je moet dan namelijk wel veel sneller zijn met het nageven van je handen en het paard moet ook op veel fijnere hulpen reageren (fijnere hulpen = snellere hulpen). ik kan me voorstellen, dat dit bij een normale bitloze optoming voor problemen kan zorgen.

dat het daarom steeds moeilijker wordt om een paard, dat niet van oorsprong met bit is opgeleerd helemaal tot het einde bitloos te beleren? (maar misschien andersom: eerst met bit en daarna dus bitloos, wel werkt)

en ik blijf erbij, dat ik het oneerlijk zou vinden als iemand bitloos mag starten om tongproblemen/aanleuningsproblemen te omzeilen terwijl iemand die met bit start dezelfde problemen zou kunnen tegenkomen en deze wel oplost door goed les te nemen.

Hoezo? Diegene heeft dan toch ook de kans om dat "probleem" te omzeilen?

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:59

als een paard aanleunigsproblemen heeft met bit kun je dat niet echt omzeilen.

oh je bedoelt dat die dan ook bitloos mag starten?

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:01

het gevolg is dan dus dat op wedstrijd het niet meer gaat om een goed gereden paard te presenteren, want je kunt problemen omzeilen. terwijl volgens mij het er juist om gaat, dat je door de manier van rijden laat zien dat het paard goed en correct is afgericht/gereden en dat je daarom winstpunten verdient enz.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:02

nombrado schreef:
Gypsy schreef:

haha
zoiets :+
https://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ

Nee ik meen het, kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=Q3VPWOi-acA

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:02

Met een aanleuningsprobleem kom je vroeger of later altijd in de problemen, met of zonder bit.
Aanleuningsproblemen komen namelijk niet vanuit de mond maar vanuit het lichaam.
Dus zelfs al zou je daarmee het probleem voor het plaatje een tijdje 'onzichtbaar' maken, je loopt ergens een keer vast in de hogere klassen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:30

wawawa schreef:
het gevolg is dan dus dat op wedstrijd het niet meer gaat om een goed gereden paard te presenteren, want je kunt problemen omzeilen. terwijl volgens mij het er juist om gaat, dat je door de manier van rijden laat zien dat het paard goed en correct is afgericht/gereden en dat je daarom winstpunten verdient enz.

Ik zie, met welke optoming dan ook, meer dan genoeg voorbeelden van paarden die niet correct opgeleerd zijn.
Die kunnen de hand niet volgen bij halsstrekken, raken uit balans.
Hals strekken is slechts 1 onderdeel in een proef, maar ik vind het een onderschatte oefening, het is de controle of het paard van achter uit naar de hand gereden wordt en die hand netjes kan volgen.
En daarbij op eigen benen blijft lopen en niet uit elkaar valt, omdat het normaal op de ruiterhand loopt.

En dan is er ook nog een groep paarden, waarbij je je de hele proef afvraagt of ie wel zuiver is en die je bij het halsstrekken ineens veel ruimer en zuiverder ziet gaan, eindelijk even los van die hinderende ruiterhand.

Ik denk alleen dat het paard wat op de ruiterhand loopt, bij een bitloze optoming veel eerder door de mand valt en zichtbaar hangt, dan een paard wat op een bit gereden wordt.

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:53

ok interessant punt zo had k het nog niet bekeken. inderdaad zou mooi zijn om dat eens op wedstrijden te kunnen zien, of het zo werkt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:59

Gypsy schreef:

Nope, dat is circus...

Ook afbuigen dmv neckrope, die inwerkt op een druk punt waarop het paard 'knikt' en die knik belonen is feitelijk een veredelde vorm van circus.

Een goede ruiter krijgt het paard vanuit zijn/haar been actief op het achterbeen wat daling van hals en bolling van rug veroorzaakt. Gevolg hiervan is vermeerderd ondertreden van de achterbenen, welving van de hals en ontspanning van kaak- en nekspieren, hierdoor wordt het paard scherp en alert op de kleinste hulpen, hetgeen dúrchlassigheid ten gevolge heeft.

Is daar echt een bit voor nodig? Nee, ik denk het niet. Ik denk wel dat een bit het voor veel paarden makkelijker te begrijpen maakt in verband met het feit dat door het schuimen van de mond (hetgeen afkauwen en slikken bewerkstelligd), het paard de kaak- en nekspieren makkelijker ontspant.

Hiermee zeg ik niet dat een paard zonder bit niet schuimt of afkauwt. Sterker nog, je kunt een paard laten schuimen en afkauwen zonder dat je er op zit, maar het maakt het wel eenvoudiger. Helaas is 95% van paardrijdend Nederland niet in het bezit van zoveel ruitergevoel dat ze ieder willekeurig paard, ongeacht type en moeilijkheidsgraad, bitloos een Z proef kunnen leren lopen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:01

Niets aan toe te voegen. Waarbij ik wel eerlijk moet vermelden, dat ik de laatste ben die z'n paard bitloos naar een Z proef zal rijden, maar dat houd me niet tegen om er over te wauwelen. :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:10

Met je eens Gypsy, de theorie is te overzien, maar het allemaal even doen is toch weer even een flinke stap verder.

Maar ik denk dat de theorie kennen, je daar bewust van zijn en er zo goed mogelijk naar handelen al een enorme stap voorwaarts is, ook zeker voor het paard.

En dat de uitvoering nog niet Z-waardig is, vind ik dan minder belangrijk.

Liever dat, dan met 'handige kneepjes' en veel forceren toch Z rijden.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:29

Jeetje wat veel pagina's om te lezen :)
Het is iig een goede stap van de knhs om het te bekijken voor 2016.
Is het geen idee om iets op te starten met handtekeningen of iets dergelijks zodat ze ook kunnen zien hoeveel vraag daar naar is? Denk dat dat meer effect heeft dan dat ieder voor zich een mailtje stuurt.

Ik geloof er ook in dat je heel hoog kan komen met een bitloze optoming. Als jij je paard netjes vanuit z'n achterhand kan rijden moet dat geen probleem zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:10

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:18

minikatje schreef:
Alexander Nezorov leidt al zijn paarden bitloos op.
https://www.youtube.com/watch?v=qFjPmaYfCzc

Dat is echt kul! What you see is not always what you get.

Vind Nevzorov overigens een slecht voorbeeld, die stond bekend als een van de meest grove ruiters uit zijn tijd. Heeft ineens het 'licht' gezien en keurt een ieder die zijn mening niet deelt keihard af. De paarden waarmee hij zijn bekendheid heeft vergaart, waren al opgeleid, met bit en niet op meest vriendelijke wijze. Een heel naar mannetje is dat.

Maar ach...

Goeroe... dan lopen alle Penny's blind achter je aan...

Do i need to say more?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:21

Eens met suelza!! Die nezorov is echt het slechtste voorbeeld dat je geven kan!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:44

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:23

Ik krijg goed les.

En ze is met bit opgeleid tot en met Z1.
Altijd in meer of mindere mate last van gehad.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:40

Suelza schreef:
minikatje schreef:
Alexander Nezorov leidt al zijn paarden bitloos op.
https://www.youtube.com/watch?v=qFjPmaYfCzc

Dat is echt kul! What you see is not always what you get.

Vind Nevzorov overigens een slecht voorbeeld, die stond bekend als een van de meest grove ruiters uit zijn tijd. Heeft ineens het 'licht' gezien en keurt een ieder die zijn mening niet deelt keihard af. De paarden waarmee hij zijn bekendheid heeft vergaart, waren al opgeleid, met bit en niet op meest vriendelijke wijze. Een heel naar mannetje is dat.

Maar ach...

Goeroe... dan lopen alle Penny's blind achter je aan...

Do i need to say more?

Gaap, schoppen is zo 2000.
Kan het ietsje minder?
Dankje :)