Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:TamaraFloor schreef:Onderwerp zegt het al!
Gister mijn laatste 2 winstpunten gereden voor het M! Super blij met een mooie eerste en tweede plek. 188 187 punten.
En dan nu?
Ik wil dolgraag bitloos blijven rijden. Omdat mijn paard hier gewoon veel beter op reageert. Super fijn en ontspannen op loopt.
Met bit word ze onrustig, steekt haar tong aan de voorkant uit. Ik denk dat het bit gewoon niet fijn past, dat haar tong de dik is en er niet genoeg ruimte is.
Maar ik wil wel heel graag verder met wedstrijden. En dat mag dus niet!
In de les oefenen we met bit. Soms gaat super goed maar meestal ook niet. En komt de tong en zo weer.
Ik wil dus als het even kan bitloos blijven.
Heb knhs een mail gestuurd over dit en ben benieuwd wat ze gaan zeggen!
Top dat je dit wilt en doorzet!
Kan je niet gewoon bitloos starten? En zien wat ze zeggen?
Of anders een dierenartsverklaring ofzo., dat je paard last heeft met bit in?
Het moet in ieder geval rijtechnisch kunnen!
https://www.youtube.com/watch?v=KpB-nHl ... ture=share
Gypsy schreef:Wat een gaaf filmpje! Hoewel ik me dan stiekem weer afvraag of het geen aangeleerde houding is?
Gypsy schreef:Wat een gaaf filmpje! Hoewel ik me dan stiekem weer afvraag of het geen aangeleerde houding is?
Gypsy schreef:Nuja bij vd zie je weleens dat deze houding met snoep aangeleerd word. Van echte verzameling is dan geen sprake. Het ziet er idd heel natuurlijk uit, zeker het terugnemen van de uitgestrekte draf. Maar soms tuin je er met open ogen in en blijkt het toch met geweld aangeleerd.
wawawa schreef:wow... tijdje niet online geweest en heel wat gemist van de discussie.
kan het niet zo zijn, dat bitloos een te trage hulp geeft in de (hogere) verzameling? je moet dan namelijk wel veel sneller zijn met het nageven van je handen en het paard moet ook op veel fijnere hulpen reageren (fijnere hulpen = snellere hulpen). ik kan me voorstellen, dat dit bij een normale bitloze optoming voor problemen kan zorgen.
dat het daarom steeds moeilijker wordt om een paard, dat niet van oorsprong met bit is opgeleerd helemaal tot het einde bitloos te beleren? (maar misschien andersom: eerst met bit en daarna dus bitloos, wel werkt)
en ik blijf erbij, dat ik het oneerlijk zou vinden als iemand bitloos mag starten om tongproblemen/aanleuningsproblemen te omzeilen terwijl iemand die met bit start dezelfde problemen zou kunnen tegenkomen en deze wel oplost door goed les te nemen.
nombrado schreef:Gypsy schreef:Nuja bij vd zie je weleens dat deze houding met snoep aangeleerd word. Van echte verzameling is dan geen sprake. Het ziet er idd heel natuurlijk uit, zeker het terugnemen van de uitgestrekte draf. Maar soms tuin je er met open ogen in en blijkt het toch met geweld aangeleerd.
haha
zoiets![]()
https://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ
wawawa schreef:het gevolg is dan dus dat op wedstrijd het niet meer gaat om een goed gereden paard te presenteren, want je kunt problemen omzeilen. terwijl volgens mij het er juist om gaat, dat je door de manier van rijden laat zien dat het paard goed en correct is afgericht/gereden en dat je daarom winstpunten verdient enz.
Gypsy schreef:Nuja bij vd zie je weleens dat deze houding met snoep aangeleerd word. Van echte verzameling is dan geen sprake. Het ziet er idd heel natuurlijk uit, zeker het terugnemen van de uitgestrekte draf. Maar soms tuin je er met open ogen in en blijkt het toch met geweld aangeleerd.
minikatje schreef:
Suelza schreef:minikatje schreef:
Dat is echt kul! What you see is not always what you get.
Vind Nevzorov overigens een slecht voorbeeld, die stond bekend als een van de meest grove ruiters uit zijn tijd. Heeft ineens het 'licht' gezien en keurt een ieder die zijn mening niet deelt keihard af. De paarden waarmee hij zijn bekendheid heeft vergaart, waren al opgeleid, met bit en niet op meest vriendelijke wijze. Een heel naar mannetje is dat.
Maar ach...
Goeroe... dan lopen alle Penny's blind achter je aan...
Do i need to say more?