Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 18:49

ART_UMA schreef:
Simpelman schreef:

Ik ben wel een fan van Karl, zijn methode van aanleren naar bv piaffe en passage vindt ik mooi. Het geven van hulpen legt hij goed uit. Het (overdreven) hoog instellen past me wat minder, maar misschien is dat wel juist heel klassiek

Ph Karl komt vanuit het Cadre Noir in Saumur.
50 Jaar ervaring, professional, hij heeft wel eens beetje nagedacht over het paardrijden, verschillende boeken op hoog niveau gschreven.
Wanneer je wilt weten waarom hij de paarden hoog in stelt is het aan te bevelen om eens een boekje van hem te kopen voor het oordelen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:05

Simpelman schreef:
ART_UMA schreef:
Ik ben wel een fan van Karl, zijn methode van aanleren naar bv piaffe en passage vindt ik mooi. Het geven van hulpen legt hij goed uit. Het (overdreven) hoog instellen past me wat minder, maar misschien is dat wel juist heel klassiek

50 Jaar ervaring, professional, hij heeft wel eens beetje nagedacht over het paardrijden, verschillende boeken op hoog niveau gschreven.
Wanneer je wilt weten waarom hij de paarden hoog in stelt is het aan te bevelen om eens een boekje van hem te kopen voor het oordelen.
Tip komt wat te laat, want die boeken heb ik al gelezen en zn dvd's gezien en daarop is het geïnformeerd gebaseerd. Persoonlijk zie ik graag een stabielere aanleuning en een wat ronder frame.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:05

Simpelman schreef:

Boeken, boeken en nog eens boeken....
Kijk en vergelijk het beeld zou ik zeggen :Z
50 jaar ervaring met strakke ruggen zegt me dus echt niks :n

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:19

FriesWytske schreef:
Simpelman schreef:

Als jij dit goed vind, snap ik je herhalingen steeds meer. Want het enige wat je nu doet is steeds hetzelfde riedeltje opzeggen, simpelman. En vooral geen antwoord geven op de vragen die je worden gesteld.

Brek my de tnûle net iepen ;)

moorcats

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:04

Ik snap de filosofie van de Ecole de Legerete, even simpel gezegd; het lichter maken van de voorhand zodat het paard het gewicht van de ruiter beter kan dragen, maar tijdens de show doet het mij te geforceerd aan, High Noon loopt niet van nature zo. Als meneer Karl de uitgestrekte draf inzet, laat hij hem wat meer los en dan vind ik het al een fijner beeld. Te diep is slecht want het laat de achterhand niet dragen, breekt het paard in tweeen, maar te hoog instellen doet dit ook en zorgt voor verstoring in de takt. Daarom die middenweg, iets voor of op de loodlijn, dat zorgt voor balans, gelijkmatige gangen, een swingende rug en voldoende gedragenheid. Dat is mijn filosofie!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:23

Omdat Simpelman niet op mijn vraag in wilde gaan wat hij vond van het filmpje heb ik het aan mijn instructrice gevraagd. Vanavond kreeg ik een mailtje terug waar ik een samenvatting van neerzet. Diegene die willen kunnen dan met haar commentaar nog eens kijken, wat ik ook heb gedaan.

“Kijk, er zijn goede dingen te melden en minder goede zaken.
Allereerst zie je dat die amazone wel probeert haar paardje van achteren naar voren te rijden. Ze rijdt níet modern! Dat is al heel wat!
Maar, ..... het is zeker geen Grand Prix-waardig, verre van zelfs.
Wat niet goed is is het ontbreken van elke fijnheid van hulpen, ofschoon ze wel een "aardig" handje schijnt te hebben, maar (nog) niet heel gevoelvol. Hulpgeving is grof, vooral beenhulp en spoorgebruik.
Wat ik niet fijn vind is de open mond, die er enigszins getergd uitziet. Bij momenten zie je dat het paardje HARD de onder- en boventanden op elkaar bijt. Dit is vanuit ongenoegen. Ik weet niet op welke neusriem zij dit paardje rijdt, maar het is iets Amerikaans, denk ik. Dus, dat gezegd hebbende ....... hoe kan het dan in orde zijn met de aanleuning en de nageeflijkheid ....?? Laatstaan Durchlässigkeit ..... ……Daarnaast gaat dit paardje natuurlijk veel teveel op de kop/voorhand. Dus zeker niet het niveau waardig waarop ze uitkomt, snap je……. maar goed voor Amerika (die geen dressuur-historie hebben) is dit al heel wat. En dat is weer positief”. Tot zo verre mijn instructrice waarvoor dank!

Voor mij is het belangrijkste de opmerking dat dit paardje van achteren naar voren word gereden. Dat meende ik namelijk te zien en ben blij dat ik daarin bevestigd ben. Verder ben ik het eigenlijk met alle op- en aanmerkingen eens van mijn instructrice. Zeker als je met haar opmerkingen terug kijkt naar het filmpje.

Als je dan Helen L. neemt met Damon Hill dan zie je inderdaad het hele grote verschil. Maar tja dan heb je ook de top van de grand prix.

Eventjes voor het sentiment plaats ik deze link http://www.youtube.co/watch?v=uCZ7qkNM2pg#t=122 . Zonde dat we deze amazone niet meer zullen zien met Damon Hill.

De opmerking van Peetstap integreerde me, dus de computer van mijn man eventjes geleend om filmpje van Karl de bekijken.

Ik vind het zeer zeker fijn en correct gereden. Het lastige vind ik zelf aan het paard van Karl dat ik daar helemaal niets mee heb. Wel vind ik het knap dat hij zo’n lang paard zo gereden krijgt want het lijkt me geen gemakkelijk paard om correct te rijden vanwege die lange rug. Zelf zie ik dan veel liever die drie schimmels, Lippizaners met de vrouwen erop. Ik val meer op die compacte paarden (jaja weer dikke billen, ik weet het <3 ). Het is een wat rommelig optreden omdat de paarden zo reageren op dat gefluit van het publiek. Maar het rijden is zacht, correct en er zitten nogal wat uitvoeringsfoutjes in. Ik zou zo toch wel willen kunnen rijden :o :(:) .

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:20

Simpelman schreef:

Ik vind dit er wederom niet fijn uitzien. Het paard is zeer onrustig in zijn mond, erg strak in de rug en komt gespannen over. Het lijkt wel of hij blij is dat het even naar voren word gereden(lees uitgestrekte draf) en daarbij ook zijn hoofd iets naar voren mag brengen. ik vind de aanleuning er wat geforceerd uitzien. Ik mis ook een stukje gedragenheid in dit paard, het sloft met zijn achterbenen, deze komen ook niet voorbij de knie van het paard en het heeft moeite met de overgangen piaffe naar de draf, weet niet hoe oud dit paard is hoor.. De barokke paarden daarentegen lopen al iets fijner maar hebben mijn inziens ook wat minder moeite met de verzameling omdat ze van nature al wat krachtiger zijn. Maar het kan toch niet zo zijn dat iets wat er minder fijn uitziet persé beter is?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:33

Simpelman schreef:

Vreselijk! erg scheef in het lijf, totaal zonder rug, de gehele tijd zn mond open. Ruiter is grof in de hand en heeft moeite met het in balans meezitten.

Nee................

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 02:08

Opvallend toch dat ondanks dat dit paard nu wel heel blijft. Toch een vooruitgang van de pees blessures aan beide voorbenen waarmee hij afgeschreven werd bij de hengstenkeuring.

Maargoed je kan veel vinden van Dhr Karl, maar grof in de mond is wel een label dat hem niet op te plakken is . Het is jammer dat de dichtgesnoerde " stille" mond de norm is geworden.

De Cession de machoire (flexion of the jaw, afkauwen) activeert de kaak en het TMJ gewricht, en is een basale hulp maar zeer belangrijke hulp

Maargoed zoals in zoveel van deze discussies speelt perceptie een belangrijke rol. Het kader en streven van simpleman (en voor mij trouwens ook)is duidelijk anders, dan de perceptie en insteek van anderen in deze discussie. Ik heb geen om een waarde oordeel te hangen aan die verschillen, dat veranderd namelijk niet zo veel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:09

pien_2010 schreef:
Sneeuwpop daarmee bedoel ik het volgende. Ik heb op goede KWPN gereden. Geweldige ervaring!
Dat zijn paarden met grotere bewegingen, moeilijker soms door te zitten, maar grote aanleg voor de .........

Zoals ik je verhaal lees denk ik meer aan overvragen van je instructrice als verklaring op het boos worden.. andere bouw, dus andere manier van rijden.

ik heb een luxere welsh cob gehad ( dus wat ranker en ruimere beweging) en die liep vreselijk makkelijk. Makkelijk dan de meeste van mijn kwpn-ers die idd groter bewegen (ook ivm hoogte, want 150 of 170 is een groot verschil)
Leerde makkelijk en vond veel leuk.
Nog steeds jammer dat ik daar niet mee kon starten toen...

nu hebben we sectie b welsh pony's en zie hetzelfde werkwillige lieve karakter die snel alles oppikken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:28

jannico schreef:
Opvallend toch dat ondanks dat dit paard nu wel heel blijft. Toch een vooruitgang van de pees blessures aan beide voorbenen waarmee hij afgeschreven werd bij de hengstenkeuring.

Maargoed je kan veel vinden van Dhr Karl, maar grof in de mond is wel een label dat hem niet op te plakken is . Het is jammer dat de dichtgesnoerde " stille" mond de norm is geworden.

De Cession de machoire (flexion of the jaw, afkauwen) activeert de kaak en het TMJ gewricht, en is een basale hulp maar zeer belangrijke hulp

Jannico fijne bijdrage! Ik vind het ook fijn gereden.

De Cession de machoire kun je daar iets meer over vertellen? Heeft dat te maken met het hoofd hoger houden waar hier over geschreven is?

Sneeuwpop het betrof mijn oud instructrice van 15 jaar geleden. Even voor alle duidelijkheid!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:47

sanne83 schreef:
jasmijn78 schreef:
Paardrijden doe je op gevoel, maar je gevoel kan je soms flink verraden. Met een teugeldrukmeter krijg je al dan niet een bevestiging bij je gevoel, het helpt je om je gevoel te staven. Ik vond het iig waanzinnig interessant :)

Helemaal eens! Altijd goed om objectieve maatstaven te gebruiken :j

Natuurlijk zegt de druk nog niets over de juiste houding van het paard, je kan (als je zou willen :D ) een paard aanleren om aan een los teugeltje in rollkur te lopen, maar het geeft je wel ontzettend veel waardevolle informatie over je hulpenvoering.

Nou het kan er juist wel veel over zeggen. Er kan bijvoorbeeld uitkomen dat een paard weliswaar op de ll gaat, maar dat de ruiter een hele strakke hand heeft en dat er met heel veel druk gereden wordt. En los-vaste aanleuning wordt ook erg duidelijk (ook niet bevorderlijk). Je kunt met een teugeldrukmeter heel duidelijk zien of een houding is afgedwongen of niet. Dus stel dat een paard ldr gereden wordt kun je ook zien of dat geforceerd en afgedwongen is of niet, of dat het paard slechts achter de teugel kruipt.

En volgens mij gaat het er om bij een goede aanleuning (ongeacht hoe hoog of hoe laag een paard is ingesteld) dat deze niet afgedwongen is en dat er sprake is van een constante lichte verbinding en dat er op tijd wordt nagegeven. Dat kun je absoluut uit de teugeldrukmeter halen.

Ik vind de focus op de ll verder ook echt een non-discussie. Je kunt door enkel naar de ll versus neus te kijken echt niet afleiden of een paard wel of niet goed gereden is. Het gaat om te totaal plaatje en de basisvoorwaarden zijn daarvoor volgens mij een onafhankelijke zit (belangrijkste voorwaarde om als ruiter een goede inwerking op en een goede aanleuning te krijgen met het paard) of het paard over de rug/met de schoft omhoog gereden wordt. Als je dat kunt, dan heb je als ruiter al veel gewonnen.

Wat LDR/Rolkur betreft; dat vind ik verder een andere discussie. Een beetje achter de LL is nog niet direct LDR of rollkur. En het niveau waarop die trainingsmethode mogelijk een toegevoegde waarde kan leveren haalt de gewone sterveling hier van zijn levensdagen waarschijnlijk niet.

Een beetje variëren in hh-houding is juist goed voor een paard, en door dit soort discussies worden mensen bang gemaakt. Stel je voor dat je paard een cm achter de LL komt, nou dat ben je volgens half bokt toch wel echt de allerslechtste en gemeenste ruiter ooit. Dat is gewoon onzin. Dit soort discussies worden altijd weer in extremen getrokken. Tussen de range kort-met-kin-op-de-borst en over-de-teugel-nek-hoogste-punt maar wel voor de LL zit nog een heel groot gebied waarin prima gevarieerd kan worden. Aan jou als ruiter te bepalen hoe groot die bandbreedte is waarin je wilt en kunt variëren op zo'n manier dat het bijdraagt aan de gymnasticering van je paard. Dat is per paard en africhtingsniveau verschillend. Paardrijden blijft maatwerk en daarom vind ik dat geneuzel over de LL erg kortzichtig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:54

jannico schreef:

Ik weet niet of het je is opgevallen maar PK rijdt met een behoorlijke stang en een trens en je ziet regelmatig de teugel doorhangen. Dat houdt in dat er om sommige momenten helemaal geen contact is en er dus sprake is van een los-vast verbinding. Ook dat is niet wenselijk, want daarmee krijgt het paard dus iedere keer rukjes in zijn mond. Wat voor het oog verdoezeld wordt door de inwerking van de stang (hefboomwerking, kwestie van een beetje basis natuurkunde)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:57

jannico schreef:

Nelson van Anky was ook afgeschreven en die loopt toch ook al weer heel wat jaren vrolijk rond....
Dus wat is je punt? :)

jannico schreef:
Maargoed zoals in zoveel van deze discussies speelt perceptie een belangrijke rol.

Precies... het is maar wat je wil zien.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:21

pien_2010 schreef:
jannico schreef:

Jannico fijne bijdrage! Ik vind het ook fijn gereden.

De Cession de machoire kun je daar iets meer over vertellen? Heeft dat te maken met het hoofd hoger houden waar hier over geschreven is?

!

Nee de Cession de machoire heeft niet direct te maken met de hogere houding. Wel is mijn ervaring dat paarden het bij het aanleren makkelijker oppakken met hoofd iets hoger. De Cession de machoire wordt uitgevoerd met zachte druk omhoog (in de mondhoeken, dus niet op de tong of de kaak zelf) Waarna het paard een kauwende reactie geeft. Deze reactie zorgt ervoor dat alle spanning uit de tong en de kaak los gelaten kunnen worden. De cession de machoire moet altijd gevraagd kunnen worden.

http://philippe-karl.com/news/28/3/0/pu ... e-bit-quot Hier staat nog wat meer achterliggende informatie.

jasmijn78 schreef:
jannico schreef:

Ik weet niet of het je is opgevallen maar PK rijdt met een behoorlijke stang en een trens en je ziet regelmatig de teugel doorhangen. Dat houdt in dat er om sommige momenten helemaal geen contact is en er dus sprake is van een los-vast verbinding. Ook dat is niet wenselijk, want daarmee krijgt het paard dus iedere keer rukjes in zijn mond. Wat voor het oog verdoezeld wordt door de inwerking van de stang (hefboomwerking, kwestie van een beetje basis natuurkunde)

Wat je ziet gebeuren is de descente de main:

Citaat:
is when the rider stops using his hands when the frame, the balance, and the contact are correct. The horse continues the exercise without the support or direction of the rider’s hands and remains soft and light. You should feel only the weight of the reins in your hands. By allowing the aids to rest, the rider verifies and rewards the correctness of the frame and balance.

Is een degelijke "laymans" uitleg. Excuses dat ik het niet allemaal in eigen bewoording uit typ, maar ik zit niet bijster ruim in mijn tijd. En het concept van de "release" past uitermate goed binnen wijze waarop paarden omgaan met prikkels.

Die rukjes zijn mijn inziens afhankelijk van hoe het contact terug opgenomen wordt, mijn ervaring is dat dit uiterst zacht gebeurd. Wel is het zo dat high noon duidelijk gespannen is in de omgeving. De eerste trainings periode met dat paard is gedocumenteerd, en daar zie je een ander plaatje.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:33

jannico schreef:
Wat je ziet gebeuren is de descente de main:

Tsja... maar waar is de balans dan? Hij stopt met het gebruiken van zijn handen maar de balans is nog niet voor elkaar. Dat zie je bv in de overgang van de piaffe naar de draf. Dan valt het paard helemaal uit elkaar. Dus leuk dat er een term voor is voor rijderij met een niet constante aanleuning, maar hij gaat er bij mij niet in :)

jannico schreef:
En het concept van de "release" past uitermate goed binnen wijze waarop paarden omgaan met prikkels.

'release' is wat anders dan losgooien in mijn beleving.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:33

Jammer dat je lijkt te impliceren dat de Decente de main een "nieuwe term" is die zomaar bedacht is (misschien slechts mijn interpretatie) Dit is sowieso niet het geval.

is er een verschil in de wijze waarop het contact tot stand komt bij de Duitse school en de Franse school (even generaliserend)? In mij optiek wel. Ik geloof echter dat de wijze waarop het tot stand komt bij de franse school beter aansluit bij de wijze waarop een paard omgaat met prikkels en leert van deze prikkels.

Dat het paard na de descente de main de houding verliest is jammer. Maar dat betekent niet dat je het moment dat het wel goed is moet negeren, omdat het daarna mogelijkerwijs fout gaat.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:57

jannico schreef:
Jammer dat je lijkt te impliceren dat de Decente de main een "nieuwe term" is die zomaar bedacht is (misschien slechts mijn interpretatie) Dit is sowieso niet het geval.

is er een verschil in de wijze waarop het contact tot stand komt bij de Duitse school en de Franse school (even generaliserend)? In mij optiek wel. Ik geloof echter dat de wijze waarop het tot stand komt bij de franse school beter aansluit bij de wijze waarop een paard omgaat met prikkels en leert van deze prikkels.

Dat het paard na de descente de main de houding verliest is jammer. Maar dat betekent niet dat je het moment dat het wel goed is moet negeren, omdat het daarna mogelijkerwijs fout gaat.

Karl rijdt ook met de Fillis of franse teugel voering
Afbeelding

Bovenaan zijn scala staat Legerete (= lichtheid), en dat kan doorgevoerd worden tot "gewicht van de teugel", er is zelfhouding en balans. Uitgangspunt bij hulpen aanleren is belonen bij het begin van de reactie, losgooien is daarin niet fout, zelfs goed. Balans (of het verliezen daarvan) zou niet teugel afhankelijk moeten zijn, met de teugel in balans houden is ook niet een fysiek ding (er is geen stut met de grond)
Afbeelding

Ook Enest van Loon had het ideaal van "gewicht van de teugel"
Afbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:18

jannico schreef:

Dat impliceer ik nergens. Ik zeg wat ik zie gebeuren, jij verklaart dat met die term, en ik zie niet gebeuren wat jij verklaart met die term.

jannico schreef:
Dat het paard na de descente de main de houding verliest is jammer.

Nee, de balans was er daarvoor al niet. In mijn ogen laat hij het paard op een cruciaal moment aan zijn lot over door het van voren los te gooien.

ART_UMA schreef:

Met hoeveel gewicht rijden jullie dan eigenlijk? En dan bedoel ik in kilo's/cm2. Gewoon even uit jullie eigen praktijk en niet hoe het volgens een boek of een term zou moeten zijn. :) Ben ik wel benieuwd naar.

ART_UMA schreef:

Dat had ik al gezien, maar wat is je punt in relatie tot de discussie? :)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:10

jasmijn78 schreef:
ART_UMA schreef:

Met hoeveel gewicht rijden jullie dan eigenlijk? En dan bedoel ik in kilo's/cm2. Gewoon even uit jullie eigen praktijk en niet hoe het volgens een boek of een term zou moeten zijn. :) Ben ik wel benieuwd naar.
Als we het in SI eenheden houden, zouden het kilos of newtons moeten zijn }:0
Dan is het weinig als het lukt en veel als het niet lukt. Ik heb geen teugeldruk (of moet het dan in Pascal??) meting gedaan, maar weinig is tussen 2 vingers zonder hard knijpen contact kunnen houden, veel is duidelijk meer, bij weerstandbieden met een stille hand (als ze zo nodig toch moet en wil kijken en ze het dus wat mij betreft zelf uitlokt) kilo's. Dan is er ook geen sprake van aanleuning alleen een fors contact, en gelukkig kortstondig.
jasmijn78 schreef:
ART_UMA schreef:

Dat had ik al gezien, maar wat is je punt in relatie tot de discussie? :)
Meer een observatie als commentaar, de houding en gebruik is anders, je kunt meer spelen / verschil maken tussen stang en trens, wat bij de conventionele teugelvoering lastiger is, teugels zitten dan zeer dicht opelkaar en kantelen van hand heeft maar een beperkt effect.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:21

ART_UMA schreef:
[ Afbeelding ]

Misschien niet interessant voor het onderwerp, maar wel erg interessant voor mij :Y) . Ik kon deze manier van S&T teugels vast houden niet, maar de houding en het gebruik ziet er wel interessant uit. Zeker inderdaad wat je vertelt over het gebruik van de hand (kantelen).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:56

ART_UMA schreef:
Als we het in SI eenheden houden, zouden het kilos of newtons moeten zijn

Mag ook in newtons hoor, rekenen we het wel om naar kilo's. :)

ART_UMA schreef:
Ik heb geen teugeldruk (of moet het dan in Pascal??) meting gedaan, maar weinig is tussen 2 vingers zonder hard knijpen contact kunnen houden, veel is duidelijk meer, bij weerstandbieden met een stille hand (als ze zo nodig toch moet en wil kijken en ze het dus wat mij betreft zelf uitlokt) kilo's.

Dus je weet het niet? :)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:05

jasmijn78 schreef:
ART_UMA schreef:
Als we het in SI eenheden houden, zouden het kilos of newtons moeten zijn

Mag ook in newtons hoor, rekenen we het wel om naar kilo's. :)

ART_UMA schreef:
Ik heb geen teugeldruk (of moet het dan in Pascal??) meting gedaan, maar weinig is tussen 2 vingers zonder hard knijpen contact kunnen houden, veel is duidelijk meer, bij weerstandbieden met een stille hand (als ze zo nodig toch moet en wil kijken en ze het dus wat mij betreft zelf uitlokt) kilo's.

Dus je weet het niet? :)

Dat is een kwestie van nauwkeurigheid }> , spec: 50 kg +/- 50kg. Het is meer als nul en een stuk minder als 100, dus "ik weet het". Heb je natuurlijk niets aan, maar dat is wat anders :+

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:12

Cardy schreef:
ART_UMA schreef:
[ Afbeelding ]

Misschien niet interessant voor het onderwerp, maar wel erg interessant voor mij :Y) . Ik kon deze manier van S&T teugels vast houden niet, maar de houding en het gebruik ziet er wel interessant uit. Zeker inderdaad wat je vertelt over het gebruik van de hand (kantelen).

Karl heeft daar een hele filosofie met manier van inwerken bij, ik heb er wat mee gespeeld en het vraagt best wat oefening om deze manier te gebruiken. Ik wissel het een beetje af, bij het losrijden heb ik de stang eigenlijk los en de trens onder m'n pink, als de aanleuning fijn is en ik wil spelen met verzameling, kan het helpen zeker als ik de oprichting of neus er meer uit wat meer wil accentueren.
Ik heb het ook wel eens tjdens een wedstrijd gebruikt, geen commentaar op gekregen, dat viel mij al weer mee.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:26

ART_UMA schreef:
Dat is een kwestie van nauwkeurigheid , spec: 50 kg +/- 50kg. Het is meer als nul en een stuk minder als 100, dus "ik weet het". Heb je natuurlijk niets aan, maar dat is wat anders

Moet je nagaan wat het je op zou kunnen leveren als je het wel zou weten ;)

Verder mag ik hopen dat je niet op de 50 kg komt... Dan zou ik ernstig medelijden hebben met jouw paard. En met jou, want dat zal hij je gebruiken als 5e been. :+ Tenzij je rijdt met stang en hele lange scharen, in dat geval heb jij er een stuk minder last van, maar je paard des te meer.