Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:37

Heike schreef:
Vroeger wel, nu niet meer. En dat zie ik ook terug in dit topic.

De mensen die op elk paard stappen zijn bijna allemaal jong. De mensen die niet meer op elk paard stappen zijn allemaal mensen met meer ervaring. Verstand komt met de jaren en is ook heel logisch.

Ik ben bijna 50 maar ik stap overal op. Ben ik nu jong, of heb ik geen ervaring?
Er zijn genoeg ervaren rotten die, ondanks hun leeftijd, overal opstappen. En volgens mij zijn dàt juist de mensen die zonder enige inspanning een verschil maken.
Een gigantische berg ervaring, alles al gezien en alles al meegemaakt hebben, geeft de rust om zonder stress de kleine foutjes te corrigeren.

En krijg je dan eens een probleembok aangeboden dan heb je genoeg ervaring om te zeggen dat doe ik wel/doe ik niet.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:51

Ik schrijf ook 'bijna allemaal he?

Citaat:
ben ik nu jong, of heb ik geen ervaring?

Ik ken je niet, misschien prettig gestoord?
Nee geintje.

Waarschijnlijk heb je een goede zit en beschik je over genoeg zelf kennis over wat jezelf kunt. Ik ken genoeg 'oudere' mensen die ook op elk paard stappen. Gewoon omdat ze heel veel ervaring hebben met zogenaamde probleempaarden en weten dat ze de kennis hebben en de kunde. Dit zijn dan vaak mensen die heel veel van deze paarden rijden of heel veel jonge paarden rijden.

NatasjavE

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:56

Ik heb ook ervaring en ik stap ook overal op.
Of nou ja. Bijna alles.
Als van te voren bekend is dat het om een absolute halve zool gaat bedank ik er ook vriendelijk voor. En zadelmak maken hoeft ook zo niet meer.

Maar verder....mag ook best een lastige zijn hoor.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:06

Helaas ben ik van nature niet zo heldhaftig, hoewel ik nu wel weer m'n eigen paard ingereden heb.
Toen ik als groom/stalamazone werkte stapte ik wel overal op, ook op een paard van 1,80 die blind ging rennen (ook op concours :D )
De laatste jaren weinig gereden en merk wel dat ik weer heel voorzichtig ben, en daar baal ik behoorlijk van.
Het verschilt wel per paard.

De val van m'n moeder (ik was 4/5jr en ze werd gelanceerd voor mijn ogen, hoorde ook de "krak" van d'r rug) en zelf 2 nare vallen meegemaakt, zullen er zeker niet aan bijgedragen hebben om dapperder te zijn.
Veel verschillende paarden rijden werkt voor mij wel het beste.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:01

Ik vind het niet erg om zo op een paard te stappen.
Het is natuurlijk wel makkelijker als je weet wat het paard doet maar goed opletten en je voelt het vaak ook wel aan en ziet het aan lichaamstaal van het paard.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:13

Met de nodige voorbereiding en tijd om het paard te leren kennen (waardoor het dus eigenlijk al geen 'onbekend paard' meer is) wel ja. Zomaar op een paard stappen terwijl het jou niet kent en vertrouwt vind ik sowieso geen fijn idee. Ook voor het paard niet.

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:10

Vroeger, (toen ik nog een echte penny was := ), ging ik vaak als we op vakantie waren rijden en dus op pony's die ik totaal niet kenden. Is gelukkig wel altijd goed gedaan. Nu rijd ik nog steeds regelmatig op verschillende paarden, maar ben niet meer zo dapper als vroeger. :')

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:04

Heike schreef:
Ik schrijf ook 'bijna allemaal he?

Citaat:
ben ik nu jong, of heb ik geen ervaring?

Ik ken je niet, misschien prettig gestoord?
Nee geintje.

Je kent me ècht wel. Daar ben ik 100% zeker van.
En nee, ik ben niet prettig gestoord. En het geintje was niet leuk.
Ik weet gewoon wat ik kan, wat ik ken en wat ik nog moet leren.
Ja, een hele berg zelfvertrouwen maar met toch wat aandachtspuntjes.

En de jeugd mag dat van mij gerust komen afkijken.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:42

denisesilver schreef:
Hier zat ik dus gisteren over na te denken. Ik stap namelijk vrij snel op een paard dat ik niet ken bijv. met proefrijden of als mijn instructeur zegt dat het kan.

Maar (want er zit altijd een maar aan) alleen als ik niet weet wat een paard doet, als ik wel weet dat een bepaald paard bokt of iets maak ik mezelf bang en stap ik er niet op.

Dus wat doe jij? Toelichting graag!

Ik heb nee ingevuld. Om de simpele reden dat ik niet dapper ben en het bijzonder zuur zou vinden dat als ik van dat betreffende paard zou vallen en me flink zou bezeren, ik dan mijn eigen paard zou moeten laten staan en daar dus niet verder mee kan.

Er zijn wel bepaalde paarden op stal die ik wel zou durven rijden, omdat ik ze al zo vaak onder de man heb gezien en gesproken met de eigenaren dat je een meer dan redelijk beeld hebt van hoe dat paard is, maar een mij geheel onbekend paard :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:56

lhjw019 schreef:
Vroeger, (toen ik nog een echte penny was := ), ging ik vaak als we op vakantie waren rijden en dus op pony's die ik totaal niet kenden. Is gelukkig wel altijd goed gedaan. Nu rijd ik nog steeds regelmatig op verschillende paarden, maar ben niet meer zo dapper als vroeger. :')

Als wij op vakantie ergens gaan rijden zeggen we altijd: ja, wij zijn zeer ervaren ruiters. Wij hebben zoveel ervaring dat we graag fijne, brave paarden willen hebben om fijn mee te rijden. Als we maffe dingen willen, doen we dat wel met onze eigen paarden.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:19

ja. vanmiddag nog gedaan om eentje zadelmak te maken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:22

paardje1983 schreef:
ja. vanmiddag nog gedaan om eentje zadelmak te maken

Als dat een vreemd paard voor je was, ben je toch ergens heel elementair verkeerd bezig geweest........

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 09:58

Hoezo ikke? Het voor werk kan toch al gedaan zijn door de grondpersoon?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:33

denisesilver schreef:

Wanneer je je vak verstaat, heb je in dat voorwerk je aandeel gehad.......

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:56

Vroeger zeker wel maar nu niet meer. Ik ben in oktober van mijn paard gevallen met als resultaat een gebroken ruggewervel en een gefragmenteerde hernia en ik ben nog steeds revaliderend. Dus nee, op de rug van een vreemd paard kruip ik niet meer op.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:30

Ja ik stap zo op vreemde paarden, zoals al eerder gezegd: ik vertrouw een paard totdat het tegendeel bewezen is.

Ben wel eens lelijk gevallen maar dat houd me niet tegen, deze paarden kende ik trouwens ook wel langer.

Ik ben niet bang om op een vreemd paard te stappen. :j

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:31

Ik stap ook zo op en wil ook geen voorgeschiedenis :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 16:38

ikke schreef:
denisesilver schreef:

Nu ik erover nadenk idd, maar ligt er wel aan wat je onder voorwerk en vreemd verstaat. Ik vind toch wel dat je een onbeleerde als vreemd mag beschouwen, omdat je niet weet wat ze eventueel kunnen doen. :)

Snooki, met dezelfde reden of iets anders? :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:40

Ligt eraan.

Ik stap wel op een vreemd paard, maar als de val-garantie 200% is dan pas ik liever.
Wil graag ouder worden dan 22 :+.

Maar rij ik weleens op paarden van andere mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:50

denisesilver schreef:
ikke schreef:

Nu ik erover nadenk idd, maar ligt er wel aan wat je onder voorwerk en vreemd verstaat. Ik vind toch wel dat je een onbeleerde als vreemd mag beschouwen, omdat je niet weet wat ze eventueel kunnen doen. :)

Ook dan, als je je vak verstaat, kun je wel een behoorlijke inschatting maken. Natuurlijk heb je geen garantie, maar een paard dat heel rustig z'n opleiding doorloopt, zal grote kans geen gekke dingen doen als je erop stapt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 07:58

:j

Achja, ik heb altijd zoiets van we zien wel. Niet altijd zo handig :Y)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:29

Ik niet. Maar niet omdat ik het paard niet vertrouw, of omdat ik bang ben.
Ik vind paardrijden leuk vanwege de band tussen mijn paard en mij. Met een ander paard zou ik eerst een band op willem bouwen. Beetje grondwerken, lekker wandelen. En dan uiteindelijk er op. Dan heb ik rustig de tijd om aan het paard te wennen ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:34

Ja, maar minder als vroeger. We reden toen veel handelaarspaarden, ging een beetje zo: opzadelen, erop zien te geraken, rondje stap draf galop: braaf! Volgende! :+ Sommige paarden hadden nog nooit een zadel of ruiter gezien, achteraf onverantwoord. Het is ook niet zonder ongelukken gegaan (herinner me een memorabel moment dat ik er vijf keer op een kwartier afgegooid werd, dikke fun :') of de beroemde laatste woorden: "we hebben er deze voormiddag al eens over gehangen, dat ging wel"). Voor de handelaar wel helemaal prima want die kon de paarden voor zoveel euro meer verkopen als ingereden ;)

Tegenwoordig gaat het met veel meer beleid, meer aftasten, al eens longeren.. Voor de paarden die eruit zien alsof ze weleens gek gaan doen, pas ik. Geef mij dan maar die kalmaan tinker om uit te testen.

Op vakantie stap ik er zo op maar goed, die paarden zijn toeristen gewend. Inrijprojectjes van een vriendin stap ik ook zo op maar daarvan weet ik wel dat ze me niet op een gevaarlijk paard zou laten stappen (hoop ik :') )

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:22

Ik stap ook zo op, hou wel van een uitdaging ;-)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:44

Ja hoor, maar ik ben dan ook nog maar 18.
De stelling: als je ouder bent stap je minder snel op een jonkie is denk ik niet te wijden aan ervaring. Eerder aan minder kraakbeen in de botten en grotere gevolgen als je wel een keer een paar weken uit de running bent.

Voorbeeld:
Als ik er afval val ik ten eerste nooit hard of pijnlijk, heb valtraining gehad en ben nog jong genoeg om de klap op te vangen. Als ik een keer toch wat beschadig kan ik rustig een week plat gaan liggen zonder grote gevolgen.

Stel mijn moeder zou er afvallen, dan heeft ze hoogstwaarschijnlijk pijn en/of letsel. Moet ze dan ook een week plat, kan het kantoor en het huishouden een week niet draaien. Okee, het huishouden nog net, maar het kantoor zal een week dicht moeten of minder moeten draaien.