Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:10

Dressuur onnodig ingewikkeld maken, vind ik ook een kwalijke zaak. Maar ik kan je wel zeggen, dat het volgens mij wel een keer ophoudt met het simpel maken van dressuur. Naar mijn mening is dressuur niet simpel.

Verder is ook bij de trainers die volgens het skala lesgeven het niet de bedoeling dat een paard op de buitenteugel gaat. Het paard moet juist nageeflijk zijn (ook zeker dus aan de buitenteugel). Verder heb ik ook bij deze trainers geleerd vooral naar het paard te kijken en volgens mijn gevoel te rijden.
Dus ik snap niet zo goed waarom dat verkeerd is. Zo lijkt het net of de mensen die volgens het skala rijden, achtelijk zijn of zo en niet weten hoe je paard moet rijden.

Misschien vinden sommigen van de meelezers dit eens interessant om te beluisteren. Je kunt namelijk uren lang clinics vinden van dit soort mensen. En ja, ik sta dus voor veel dingen open. Ook voor wat zij te zeggen hebben. Het zijn tenslotte mensen die meer ervaring, kennis en kunde hebben dan ik. Zo sta ik ook nog steeds open voor wat Anky zegt en pik eruit wat ik denk dat ik kan gebruiken en de rest laat ik voor wat het is. Ook bij deze oude meesters doe ik dat.

Veel kijk- en luisterplezier.

http://www.youtube.com/watch?v=odWgHCfrWPI
http://www.youtube.com/watch?v=z71p5cnKqFk

Etc.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:26

vur schreef:
Dressuur onnodig ingewikkeld maken, vind ik ook een kwalijke zaak. Maar ik kan je wel zeggen, dat het volgens mij wel een keer ophoudt met het simpel maken van dressuur. Naar mijn mening is dressuur niet simpel.

Ik denk dat de moeilijkheidsgraad zit in het vinden van de juiste afstemming en dosering van je hulpen en niet in de theorie van de dressuur. Een turnoefening laat zich toch ook makkelijk omschrijven? driedubbele salto en een schroef. De uitvoering is een stuk gecompliceerder. De uitvoering ga je niet makkelijker maken door de theorie moelijker te maken. De uitvoering wordt pas makkelijker als je heel veel vlieguren maakt.

vur schreef:
Verder is ook bij de trainers die volgens het skala lesgeven het niet de bedoeling dat een paard op de buitenteugel gaat. Het paard moet juist nageeflijk zijn (ook zeker dus aan de buitenteugel). Verder heb ik ook bij deze trainers geleerd vooral naar het paard te kijken en volgens mijn gevoel te rijden.

Ik denk dat er ook meer overeenkomsten dan verschillen zitten in de visie van (hele) goede ruiters te en instructeurs, in tegenstelling tot wat sommige hier beweren. Daarom vind ik dat je je moet focussen op iemands eigen rijden voordat je er wat van gaat aannemen, en niet in eerste instantie afgaat op wat iemand zegt of in welk hokje iemand zou moeten horen.

vur schreef:
Zo sta ik ook nog steeds open voor wat Anky zegt en pik eruit wat ik denk dat ik kan gebruiken en de rest laat ik voor wat het is. Ook bij deze oude meesters doe ik dat.

Zo denk ik er ook over.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:34

Dank je, Vur! Leuk om te zien.

Ik ben het verder met je eens. Ik vind dat het allemaal al zo gesimplificeerd wordt, mensen krijgen weinig theorie mee. Als je geen idee hebt waarom je iets moet doen, dan kan je het ook nooit zelf herhalen zonder instructeur.

Ik ben wel voor een simpele uitleg. Daar ben ik het ook met Jasmijn eens. Je kan tegenwoordig met filmpjes, tekeningen en simpele uitleg dingen zoveel makkelijker maken, je hoeft geen 19e eeuwse teksten door te spitten om iets te kunnen begrijpen.

Of je nu het rijtje van het skala gebruikt voor je uitleg of je gebruikt balans, tempocontrole, rechtrichten, je moet duidelijk en simpel kunnen uitleggen waarom je iets doet. Het commentaar van Anky is dus ook meer gericht naar slecht lesgeven dan naar het skala, ik herken er in ieder geval helemaal niets in. Eigenlijk zelfs het tegenovergestelde, ik zie de voorbeelden die zij noemt vaker bij moderne dressuur types.

Het enige waar ik mij echt niet in kan vinden, is het verhaal over takt en ontspanning. Als je paard dat (nog) niet heeft, dan is het juist zaak om daaraan te werken, niet om het maar over te slaan.
Takt en ontspanning zijn voor mij basisvoorwaarden. Als je die niet hebt, dan is het voor mij weinig waard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:03

sanne83 schreef:
Het enige waar ik mij echt niet in kan vinden, is het verhaal over takt en ontspanning. Als je paard dat (nog) niet heeft, dan is het juist zaak om daaraan te werken, niet om het maar over te slaan.
Takt en ontspanning zijn voor mij basisvoorwaarden. Als je die niet hebt, dan is het voor mij weinig waard.

Anky zegt in dat artikel niet dat je dat moet overslaan. Ze zegt alleen dat zij de focus legt op tempocontrole en balans en dat dan de ontspanning vanzelf volgt. En dat vind ik ook logisch klinken. Want hoe wil je bij een jong paard de focus gaan leggen op takt en ontspanning als je geen rem en gas hebt? Als het niet in balans is en op eigen benen loopt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:17

Waar je de focus op legt kan bij elk paard verschillend zijn. Wel moeten altijd eerst bepaalde voorwaarden zijn voordat je een stapje verder kunt met andere dingen. En bv een (heel jong en/of beginnend) paard in (sterke) verzameling vragen voordat die andere voorwaarden bevestigd zijn, iets wat best veel mensen willen (onder het mom van tempo controle, lees: veel te veel aan de teugels zitten), is bv te gek voor woorden.

Ik ben het wel eens met je, Jasmijn, maar het basisprobleem is dat alles uit boeken (welk om het even) uitgelegd wordt naar eigen inzicht. En dat kan zowel de goede als verkeerde kant op.
Mijn voorbeeld is hoe het de verkeerde kant op wordt uitgelegd....

Daarom is voor sommige mensen een goede trainer onontbeerlijk, die dingen correct toe kan passen op een specifieke combinatie.

Anderen kunnen zelf goede inschattingen maken en een leidraad correct gebruiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:22

Het probleem voor sommige mensen is dat ze het verschil tussen ontspanning uit vertrouwen en zelfvertrouwen verwarren met ontspanning vanuit overgave.
Bij ontspanning in vertrouwen heb je geen "tempocontrole" door het paard bij de kop te pakken nodig, eerder het tegendeel, ontspannen paarden worden wat "lui".

Het kost wel wat meer tijd..., maar een paard dat in vertrouwen gaat krijgt ook steeds meer zelfvertrouwen en wordt daarmee uiteindelijk een heel ander dier dan een paard dat in overgave genomen wordt.

Bij het FEI hebben ze dat al heel lang geleden begrepen en daarom hebben ze de regel:
"Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. "
opgenomen in hun reglementen.
Het is een kwestie van ethiek.

Iedereen heeft in eerste instantie een goede trainer nodig.
Het probleem met boeken is dat ze niet alleen subjectief geïnterpreteerd worden, ze zijn ook nog eens subjectief, vanuit een bepaald kader en vanuit een bepaalde persoonlijkheid geschreven.
Het zijn geen wetboeken, je kunt van alle boeken iets leren, klakkeloos aannemen wat er staat is iets anders, wie het ook geschreven heeft.

Simpelman

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:28

En voor @Jasmijn, het mooie van totale anonimiteit is dat er uitsluitend met argumenten gediscussieerd kan worden i.p.v. met status.
Argumenten zie ik niet al teveel langskomen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:29

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:

Want hoe wil je bij een jong paard de focus gaan leggen op takt en ontspanning als je geen rem en gas hebt? Als het niet in balans is en op eigen benen loopt?

Dat heet de gewenningsperiode, die kost natuurlijk wél tijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:12

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:

Anky zegt in dat artikel niet dat je dat moet overslaan. Ze zegt alleen dat zij de focus legt op tempocontrole en balans en dat dan de ontspanning vanzelf volgt. En dat vind ik ook logisch klinken. Want hoe wil je bij een jong paard de focus gaan leggen op takt en ontspanning als je geen rem en gas hebt? Als het niet in balans is en op eigen benen loopt?

Je hebt helemaal gelijk. Ze geeft in het artikel alleen aan dat ze daar niet op focust en dat die ontspanning vanzelf volgt.
Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens en dat is ook gelijk mijn grootste bezwaar tegen deze manier van rijden. Natuurlijk wil je altijd eerst basis gehoorzaamheid hebben op alle hulpen, voordat je überhaupt ergens aan kan werken, dat is logisch.
Om een goed rem, gas, balans etc te hebben, zal je naar mijn idee toch eerst ontspanning moeten hebben. Anders ben je alleen maar vluchtgedrag aan het tegenwerken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:21

sanne83 schreef:
Om een goed rem, gas, balans etc te hebben, zal je naar mijn idee toch eerst ontspanning moeten hebben. Anders ben je alleen maar vluchtgedrag aan het tegenwerken.

Maar hoe werk jij dan aan ontspanning?

Als een paard vlucht of volledig over zijn (en jou) tempo in de rondte gaat, laat je hem dan maar gewoon rennen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:32

sanne83 schreef:
Anders ben je alleen maar vluchtgedrag aan het tegenwerken.

En daarom hebben "ze" nou net allerlei dingen "uitgevonden" (even tussen aanhalingsstekens omdat sommige methoden best al eerder voorkwamen) die, terecht, zo omstreden zijn.

Een correct opgeleid paard wordt "makkelijker" en geen bommetje dat niet meer normaal kan stappen of halthouden.

(Persoonlijk vind ik het halthouden meestal een goed visitekaartje van de opleiding...)

Als je een paard "in bedwang moet houden" of het gevoel hebt van die noodzaak, zijn er dingen in de opleiding goed mis gegaan....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:53

Lusitana schreef:
Een correct opgeleid paard wordt "makkelijker" en geen bommetje dat niet meer normaal kan stappen of halthouden.

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag :) Hoe werk je aan ontspanning als je daarbij zonder invloed uit te oefenen op het tempo?

Lusitana schreef:
Als je een paard "in bedwang moet houden" of het gevoel hebt van die noodzaak, zijn er dingen in de opleiding goed mis gegaan....

Maar wie heeft het over 'in bedwang houden'? Als ik het artikel van Anky lees wil die juist het paard zoveel mogelijk los laten aan de voorkant, geen steun geven. Ze wil dat het terug komt op hand en zit (rem) en voorwaarts gaat op het been (gas). Niet meer en niet minder. MI is dat ook het eerste wat je een paard moet leren.

Je kunt niet werken aan ontspanning zonder invloed uit te oefenen op het tempo van het paard. Je kunt niet werken aan takt zonder invloed uit te oefenen op het tempo. Als het paard takt verlies moet je het naar voren kunnen laten gaan of wat kunnen afremmen. Je krijgt geen takt als het paard niet in balans is. En het komt pas in balans als je hem op zijn eigen benen laat lopen en hem niet op je hand laat leunen of tegen je been aan laat hangen. Je krijgt pas vertrouwen van een paard als het hem duidelijk wordt wat je van hem wil en je niet over zijn grenzen gaat. Je krijgt geen vertrouwen door en maar passief op te gaan zitten en mee te liften en gaat wachten tot hij uit zichzelf gaan 'ontspannen'. Als je dat doet dan zijn ze niet ontspannen maar moe of afgeleid door de omgeving. En dat lijkt mij niet de bedoeling met een jong paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:10

Dat is precies mijn idee, Lusitana.

Takt is naar mijn idee gewoon iets wat er is (of zou moeten zijn bij gezonde paarden dan). Dat kan je als ruiter alleen maar verstoren. Een ontspannen paard dat nergens tegengehouden wordt, loopt meestal in een normale takt.
In de verdere training zal je vaak de takt (en fysieke ontspanning) moeten herstellen door bijv. inderdaad even naar voren te rijden, maar dat is vaak omdat je zelf net even iets gevraagd hebt wat buiten die comfortzone ligt, iets teveel terug gereden etc. Dan gaat het al echt om fysieke training.

Het begin met een jong paard (of slecht ingereden paard van alle leeftijden) is voor mij vooral mentale ontspanning. Dat gaat soms extreem langzaam :D . Acceptatie van de hulpen, ruiter, omgeving. Veel dingen die juist niets met voorwaarts te maken hebben. Vooral heel veel niet doen eigenlijk :D Steeds iets verder uit die comfortzone gaan, totdat het paard (zoals simpelman zo mooi zegt) zo kalm wordt dat het bijna lui aanvoelt. Dan pas kan je echt voorwaarts gaan rijden en iets gaan vragen.
Dit valt trouwens voor mij nog niet eens onder dressuur. Gewoon onder algemene basis, ook vooral nuttig voor alleen buitenrijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:35

sanne83 schreef:
Dat is precies mijn idee, Lusitana.

Takt is naar mijn idee gewoon iets wat er is (of zou moeten zijn bij gezonde paarden dan). Dat kan je als ruiter alleen maar verstoren. Een ontspannen paard dat nergens tegengehouden wordt, loopt meestal in een normale takt.
In de verdere training zal je vaak de takt (en fysieke ontspanning) moeten herstellen door bijv. inderdaad even naar voren te rijden, maar dat is vaak omdat je zelf net even iets gevraagd hebt wat buiten die comfortzone ligt, iets teveel terug gereden etc. Dan gaat het al echt om fysieke training.

Het begin met een jong paard (of slecht ingereden paard van alle leeftijden) is voor mij vooral mentale ontspanning. Dat gaat soms extreem langzaam :D . Acceptatie van de hulpen, ruiter, omgeving. Veel dingen die juist niets met voorwaarts te maken hebben. Vooral heel veel niet doen eigenlijk :D Steeds iets verder uit die comfortzone gaan, totdat het paard (zoals simpelman zo mooi zegt) zo kalm wordt dat het bijna lui aanvoelt. Dan pas kan je echt voorwaarts gaan rijden en iets gaan vragen.
Dit valt trouwens voor mij nog niet eens onder dressuur. Gewoon onder algemene basis, ook vooral nuttig voor alleen buitenrijden.

We zijn het (weer) eens sanne83.
Ontspanning en gehoorzaamheid en je hebt tact.

Je geven aan een paard, net als dat je kunt geven aan een kleuter, i.p.v. het paard nemen.

Pas als je paard lui wordt kun je beginnen met "werken".

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:09

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:

Als een paard vlucht of volledig over zijn (en jou) tempo in de rondte gaat, laat je hem dan maar gewoon rennen?

Nee, dan hou je je been eraan en neem je rustig doch beslist de leiding door actief te gaan rijden (en dat is wat anders dan remmen door aan de teugels te gaan hangen of je paard in de houdgreep te nemen en het zo aan jouw wil te onderwerpen of je paard net zo lang laten scheuren tot het moe is, laat dat duidelijk zijn).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:18

Lante schreef:
Nee, dan hou je je been eraan en neem je rustig doch beslist de leiding door actief te gaan rijden

En wat versta jij dan onder 'actief rijden'? Hoe neem jij de leiding bij een paard wat onder je vandaan scheurt zonder invloed uit te oefenen op het tempo?

Lante schreef:
(en dat is wat anders dan remmen door aan de teugels te gaan hangen of je paard in de houdgreep te nemen en het zo aan jouw wil te onderwerpen of je paard net zo lang laten scheuren tot het moe is, laat dat duidelijk zijn).

Wie heeft het over 'aan de teugels hangen'? Terugnemen op hand en zit is toch niet aan de teugels hangen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:24

Voor het geval mensen denken dat ik dat bedoel met been aanleggen en gaan rijden.

Over het algemeen kan ik gewoon sturen en kan ik bijvoorbeeld een grote volte rijden en deze sluiten tot de galop weer van mij is bijvoorbeeld, maar vaak komen ze ook al snel op het been en stem terug als je ze voor niet teveel vast pakt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:33

Lante schreef:
Over het algemeen kan ik gewoon sturen en kan ik bijvoorbeeld een grote volte rijden en deze sluiten tot de galop weer van mij is bijvoorbeeld

Maar dat doe je dan toch om het tempo te controleren? Dus dan zou je kunnen stellen dat je eerst het tempo moet kunnen controleren en dat daarna ontspanning en takt volgt.

Lante schreef:
maar vaak komen ze ook al snel op het been en stem terug als je ze voor niet teveel vast pakt.

Begrijp ik het dan goed dat jij been geeft om je paard terug te laten komen? Wat voor signaal geef jij dan om je paard weer voorwaarts te laten gaan?

Kun jij een paard terug laten komen in tempo zonder aan je teugels te komen? Je zegt: als e ze niet 'teveel' vastpakt. Dus je geeft toch een signaal met je hand in de overgang terug.

Anky zegt in haar artikel dat als je kunt sturen en het tempo kunt controleren dat je dan al een heel eind bent. Eigenlijk doe jij dat dan toch ook? Je stuurt en je controleert het tempo.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:44

Dat klopt. Ik hou echter mijn been er wakend aan. Ik steek het niet af. Ik houd verbinding aan de voorkant, en probeer dus van achter naar voor te rijden, waardoor het paard de rug ontspant, de hals laat vallen en gaat ontspannen. Daar kan ik dan weer verder mee. Daarnaast; als het schieterige paard voelt dat de mogelijkheid tot vluchten er is, dan geeft dat meestal een stuk vertrouwen en zal het de ruiter eerder als leider accepteren. Een paard is een vluchtdier, dat blijft zo. Het paard is echter ook een kuddedier en heeft graag een leider. Dat leiderschap zal je echter moeten verdienen. Dat kost tijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:47

Ik geef persoonlijk nooit een ophouding met twee teugels als het paard nog niet ontspannen is. Dat werkt over het algemeen erg averechts. Het paard kan dan makkelijk sterk worden en wordt daar vaak nog meer gespannen van omdat het zich opgesloten voelt.
Ik zal eerder actief doorrijden (als de spanning mild is) totdat het paard zelf graag langzamer wil. Als het heftiger is de volte kleiner maken, naar binnen spiralen, druk op binnenbeen en binnenteugel. Achterhand licht laten uitzwaaien.

Belangrijkste is om dan ook te accepteren dat het paard kalm wordt. Wat je vaak ziet is dat mensen op zo'n moment het paard langzaam voelen worden en dan gelijk weer been geven. Je bent op dat moment nog helemaal niet bezig om het paard flitsend aan de hulpen te krijgen of fysiek te trainen met overgangen. Daar moet je eerst een hele stabiele basis van ontspanning voor hebben.

Maar goed, dit is de strategie als het paard al heel gespannen is. Belangrijkste is om het door de juiste opbouw te voorkomen dat het zo ver komt. Elke keer een klein stapje uit die comfortzone, geen enorme sprongen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:52

Mee eens Sanne83. :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:01

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:

De ontspanning ontstaat in eerste instantie niet onder het zadel maar op de grond. Wanneer je met een paard veel werk op de grond doet zoals (dubbele) longe, (eigenlijk begint het natuurlijk al met de omgangsopvoeding) dus, de training op de grond. Daar wordt de eerste basis gelegd en de verhoudingen duidelijk gemaakt. Je creëert juist op de grond de ontspannen werkbasis. Deze wordt voortgezet onder het zadel ipv daar pas gecreëerd.
En dan heb je natuurlijk nog af en toe dat die verhouding onder het zadel wordt uitgetest door het paard en bevestigd moet worden door de ruiter, maar als je daar goed doorheen komt, heb je de ontspanning al veel meer te pakken dan dat je daar pas mee begint onder het zadel.

Check dit artikel : http://spellboundhorses.com/2013/03/07/horses-regularly-trained-with-ground-work-are-more-relaxed-when-ridden/
A recent study of dressage horses in Germany that looked at rein length and tension revealed a surprising finding: horses who were regularly trained in ground work/in-hand work had lower heart rates during ridden work than all of the other participating horses.T his wasn’t what the researchers were investigating, but it was clear in the results....
"Horses trained regularly with ground work understand the trainer’s criteria better. They have mastered the response to an aid before the rider mounts and know the “right answer” already once under saddle. They don’t experience any conflict when the rider asks for a behavior because the neural pathway has already been installed. They are more relaxed about being ridden because it rarely has caused confusion for them"
.

Ik verbaas me eigenlijk er altijd om dat er nog zoveel mensen alleen maar 1 dingen weten te doen met hun paard, en dat is erop klimmen. Dat is naar mijn mening zo beperkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:04

Klopt ook; je gaat niet eerder op een paard voor het ontspannen is op de grond.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:09

Lante schreef:
Klopt ook; je gaat niet eerder op een paard voor het ontspannen is op de grond.

Maar hoeveel mensen zie je daar ook daadwerkelijk hun tijd in steken? Het doel is altijd maar: hup hup hup zo snel mogelijk in dat zadel. Met een jong paard, met een net aangekocht paard. Ik denk altijd mensen, doe toch eens rustig, alle tijd die je geeft haal je later dubbel en dwars in.

"“In today’s horse culture there are clinics that brag about starting a colt in a day, as if the quickness of it was the miracle. But old horse people know it takes years to create art. Horses as great masterpieces are not created in a day. An artist does not need to rush.” We need more scientific studies like this one to encourage us to slow down and take our time with our horses.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:12

Klopt, ik hoef sowieso niet zo nodig op een drie jarige. Maar goed, we dwalen af. ;) Maar ontspanning vind ik wel erg belangrijk en persoonlijk heb ik graag sensibele paarden en tsjah, de schieten best wel eens weg, ook al zijn ze vanaf de grond heel ontspannen. Ik los het dan graag ontspannen op waarbij ik het paard in de waarde laat als het vluchtdier wat hij is. Maar ik lig er ook wel eens naast hoor. :+ Het blijft een dier.
Laatst bijgewerkt door Lante op 17-03-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt