Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

door steeds meer druk op de teugels te geven TOT hij weer omlaag ging. Al was het maar een stukje. Hierna is voor hem wel het kwartje gevallen, al vond ik het een vrij vervelend gevoel..... Martine_R schreef:Ayasha schreef:Iets kan niet uit niets komen. Mensen die beweren niet aan de voorkant te zitten hebben, ook in theorie, geen punt. Als je vanvoor geen moment vraagt, niks vraagt, gaat ie echt niet ineens "poeef" in de aanleuning komen. Ik zou niet weten waarom ie dat zou doen. Ik heb een zachte hand en wil zo min mogelijk gewicht in mijn handen maar ik geef wel degelijk kneepjes/ophoudingen.
Ik wil even wat zeggen. Ik ben helemaal geen fantastische ruiter, en heb ook helemaal niet zoveel theoretische kennis.
Maar ik heb vorig jaar een jonge ruin ingereden, waarmee ik ongeveer 1x per week wat ''aanmodderde'' in de bak. Hij liep vooral met zijn hoofd in de lucht, maar ik wilde niet aan de voorkant zitten, dus reed ik hem gewoon zo goed als kon.
Begin november ben ik terug gekomen uit Engeland, waar ik 2,5 maand geweest ben. Al die tijd heeft de ruin niets gedaan. Ik heb in Engeland met paarden gewerkt en heb geleerd hoe te longeren met dubbele lijnen. Dat ben ik dus ook met de (nu 4-jarige) ruin gaan oppakken.
Afgelopen maand heb ik hem zoveel sterker zien worden, en wat merkte ik opeens met rijden? Waar ik eerder zo gefrustreerd was dat hij maar met zijn hoofd in de wolken liep en af en toe een seconde naar beneden kwam, begon hij nu echt te ontspannen! Nog steeds zat ik 0,0 aan zijn mond (hield alleen contact) en warempel, hij ontspande en liep met zijn hoofd naar beneden!
Nog steeds zijn we wat zoekende, hij komt af en toe nog omhoog en hij wil teveel ruimte van voren, maar ik kan nu zeggen: Ja. Ik heb nooit aan zijn mond gezeten en hij zakt!
Als ik hem wat eerder sterker had gemaakt d.m.v. longeren, en hij had een betere ruiter gehad, weet ik zeker dat het ook wat minder lang had geduurd dan een jaar
Maar, even een vraag: Ik heb de eerste paar pagina's doorgelezen. Maar zijn de meesten van jullie erover eens dat je een paard hebben dat goed aan je been is en reageert op je hulpen, in theorie gèèn kneepjes moet geven?