Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noaenkelly

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:47

Ik zou het rond 3/4/5 jaar doen. Ligt een beetje van je paard af.

Jippelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:48

Tilmar schreef:
Ik heb mijn paard ingereden toen ze 3 was, daarvoor al wat mak gemaakt met dekjes en singeltjes en longeren (heel beperkt hoor).
De zomer heb ik haar weer vrij gegeven en daarna heb ik 3x per week 20 minuten gereden, het jaar daarna 4x per week een half uur. En zo verder opgebouwd.
Nu is ze bijna 8 en superfit! Zowel lichamelijk als geestelijk.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de opbouw vooral belangrijk is. Je kunt niet een 3 jarige ineens zwaar gaan belasten, alle pezen, botten en spieren moeten rustig kunnen groeien. Bij een correcte opbouw is het volgens mij ook niet nodig om te wachten tot een paard 5 is met inrijden.

_/-\o_

Mijn puppie van drie heb ik deze winter vrij gegeven nadat ik hem zadelmak en lichtjes doorgereden heb, een beetje grondwerk en verder veel buitenspelen. ergens in april ben ik weer van plan om het rijden rustig aan op te pakken.

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:22

Mijn paard friesx kwpn is nu bijna 3 ik heb m zelf beleerd vanaf 2 jaar beetje grond werk af en toe een dekje er op... vanaf 2.5 ben ik gaan beleren met zadel... hij is erg makkelijk maar af en toe moet ik opletten dat ik niet te hard ga... hij is sinds kort ruiter mak... en nu stap ik af en toe er op en stap een rondje en een klein stukje draf... dit maak niet veel uit maar maak niet te kleine rondjes ik merk aan mijn mannetje dat hij het geweldig vind... maar vanaf 3.5 mag hij wat lichtjes aan het werk.... vaak krijg ik een opmerking naar mijn hoofd geslingerd van hij is te jong! Maar ik vind stappen op een rug van een bijna 3 jarige paard niet erg en niet schadelijk pad als hij 4 is ga ik zwaardere dingen doen.... bij mij op stal gaan ze er pas met 4 a 5 op.... maar ik zie er zo vaak een af vliegen omdat ze erg sterk zijn... de mijne ""beseft dat nog niet zo"" en ik ben nog nooit gevallen met m... zou graag een foto er op willen zetten maar weet niet hoe dat moet....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:36

Die van mij word over in februari 3.
Ik moet er niet aan denken om er nu al op te gaan zitten. Hij is nog heel erg puppy en erg overbouwd.
Ik kijk over een jaar wel weer hoe hij er dan uit ziet.

leeftijd heeft niks met sterk te maken. Als je het gewoon goed voorbereid is er niks aan de hand.

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:39

felicity schreef:
Die van mij word over in februari 3.
Ik moet er niet aan denken om er nu al op te gaan zitten. Hij is nog heel erg puppy en erg overbouwd.
Ik kijk over een jaar wel weer hoe hij er dan uit ziet.

leeftijd heeft niks met sterk te maken. Als je het gewoon goed voorbereid is er niks aan de hand.

Klopt maar die van mij moet je ook niet psychisch te veel belasten maar lichamelijk kan hij het goed aan:-) en die van mij is niet echt puppy meer... maar moet m vaak tegen houden en ook mezelf omdat we te graag willen en waar veel mensen de fout maken is het ziet er ouder uit maar in hun hoofd zijn ze soms nog zo jong.... soms een beetje te en dan zou ik er ook niet aan beginnen

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:28

Ik vind dat het van het paard af hangt. Sommige paarden zijn er al vroeg klaar voor, maar anderen hebben meer tijd nodig. Ik vind zelf 4 jaar een goede leeftijd om te beginnen met rijden, maar geen zwaar werk omdat niet alle groeischijven volgroeid zijn.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:20

Mijn merrie heb ik gekocht toen ze bijna 3,5 was. De had er toen 2x keer iemand opgezeten. Ik heb haar toen rustig verder door gereden had toen ook me pony nog dus meer als 3x per week een half uurtje was ik haar niet aan het rijden. Ben op haar 5 voor het eerst met haar op wedstrijd gegaan omdat ik het idee had ze er eerder nog niet klaar voor was.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:31

ligt er een beetje aan hoe een paard gebouwd is, ik ben van mening dat een paard er klaar voor is als hij wat volwassener word in omgang van zijn als hij 3 jaar is maar ook als hij 4 jaar is

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:13

wij gaan pas na 3,5jaar, ze wordt in juni 3 dus aan het einde van het weideseizoen gaan we haar verder oppakken. Ik verwacht geen problemen want alles gaan zo makkelijk

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:22

Mijn gijs word in mei 3 ben nu 1x per week bezig 15 minuten bezig met een stap en een draf hij is zo slim dat hij het stuur al na 3x al kent (lichtjes) been hulp
Als hij 3 is ga ik 3x per week 20 minuten rijden hij kan het aan!
Idd het ligt aan het paard of je met 3 jaar er op kan of met 4 jaar...
De mijne is ook erg lief van karakter en dat merk ik ook met rijden een bok zit er niet in. Als hij boos word als een ander paard de bak uit gaat wil hij mee en strekt hij even met een hinnik... maar hij stresst niet hij bokt niet loopt uit zichzelf aan de teugel... ja ik zeg waarom niet toch?? En die 15 minuten is genoeg om m te laten wennen....
Bij mij op stal gaan ze er soms pas op als ze 5 zijn en dan zijn ze al lekker sterk dat ik ze vaak zie vallen... gijs kijkt meestal met een blik doe niet zo moeilijk! T is leuk !

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:43

Wat heeft sterk te maken met vallen?

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:44

Bokken stijgeren en er vandoor gaan maar ik denk zelf dat het ook te maken heeft met het karakter van het paard....

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:42

Mijn paard is beleerd door iemand anders op 6-jarige leeftijd. Persoonlijk vond ik dit een beetje laat.
Ik ben van plan om haar inmiddels bijna 4 jarige dochter met 4 en een half zelf te beleren :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:12

marissy90 schreef:
Bokken stijgeren en er vandoor gaan maar ik denk zelf dat het ook te maken heeft met het karakter van het paard....

Of met de manier waarop :+

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:47

Is al een tijdje niet gereageerd zie ik maar wil hem toch even volgen en ervaringen uit halen.
Verzorg sinds deze maand een haflinger merrie die 2 kinders heeft die nog in eigendom zijn van dezelfde eigenaresse. 1 daarvan word dit jaar 3 jaar en de eigenaresse wil hem alvast kennis laten maken met het hoofdstel en zadel en volgend jaar kennis laten maken met de ruiter, maar pas als hij daar klaar voor is, ze wil alle tijd nemen, waar ik ook een groot voorstander voor ben, dus hier liggen wij goed over op 1 lijn wat ik heel fijn vind :) Ze heeft aangegeven dat ik haar mag gaan helpen met beleren omdat ik veel ervaring heb met jonge paarden.

Toch ben ik benieuwd naar het volgende:
Lees steeds vaker dat mensen hun paard op 3 jarige leeftijd inrijden en dan weer lekker op het land zetten.. Waarom eigenlijk? Waarom niet gewoon tot zijn 4de jaar laten staan en dan pas beleren, ben wel benieuwd naar reacties.. :)

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:48

Mijn gijs was al zadel mak gemaakt met 2 jaar.... daarna op de wei gezet om alles even te laten bezinken en lekker paard kunnen zijn....

Ik ben met 3 jaar begonnen ruitermak te maken ga zaterdag beginnen met training en inrijden...
Waarom ik met 3 jaar begin is als volgt ik rijd een kwpnxfries mijn ervaringen zijn als ik alles op 4 jarige leeftijd pas leer zijn ze sterker ik vind 3 jarige leeftijd een mooie leeftijd om te beleren.... en daarna weer lekker op de wei om uit te groeien....

Mijn motto is jong geleerd oud gedaan....

Maarr persoonlijk vind ik wel dat het per paard verschild.. gijs is al volwassen in hoofd en bouw...
De ene is er aan toe en de andere niet.....

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:23

2 jaar!! Dat is vroeg zeg, toen was hij nog niet van jou begrijp ik uit je verhaal?
Wel goed dat je hem toen weer op de wei hebt gegooid!

xloveladyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:10

4/5jaar
Laatst bijgewerkt door xloveladyx op 27-02-14 08:30, in het totaal 3 keer bewerkt

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:10

En waarom 4/5 jaar?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:49

xloveladyx schreef:
4/5jaar

Wat is de reden van op die leeftijd inrijden?

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:53

PrimaDonna_ schreef:
xloveladyx schreef:
4/5jaar

Wat is de reden van op die leeftijd inrijden?

Ja vroeg ik me ook al af:p

xloveladyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:59

Op 4 jarige leeftijd zijn ze wat sterker ik vind op 4 jarige leeftijd zijn ze ook iets meer volwassener in hun hoofd om de dingen te leren en het licht eraan hoe je pony is

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:25

Hmm ik vind persoonlijk 3 zadelmak maken ruitermak.... 3.5 doorrijden en ff half jaartje op wei en dan door pakken... 4 jaar 4x 30 min pw rijden dat is mijn plan van aanpak

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:33

Ik ben begonnen met mijn paardje op 3 jarige leeftijd. Ze was werkwillig maar ze begreep veel dingen toch niet helemaal wat leidde tot frustraties. Ik zag een halfjaar later een grote ontwikkeling bij haar: ze was in bouw veel meer paard geworden en ik had het idee dat kwartjes sneller vielen bij haar als het ware.

Uiteraard zal het per paard verschillen. Rustig opbouwen is belangrijk. Ik ben eigenlijk blij met de keuze geweest om zo vroeg te beginnen: geen dwang en gewoon in een veilige setting opbouwen. Ik heb heel veel grondwerk gedaan en met haar aan de hand gewandeld. Zo leerde ze al vroeg respect te hebben voor ruimte en het omgaan met mensen en je werkt aan een band met je paard waar je veel baat bij hebt in het trainen. Ik merk dat ze bij mij veel werkwilliger maar ook inventiever is dan andere ruiters die ik zo af en toe op haar laat rijden. Het gaat om de team vorming en het samen werken aan dingen, niet alleen waar je paard aan toe is, maar waar ook jij aan toe bent als ruiter en of je je paard het kan bieden. Ik werd mij erg bewust dat mijn paard vaak niet uit onwil dingen niet deed maar uit onbegrip. Dus, ik moest leren haar het duidelijk te maken op andere manieren, of door vaak te herhalen. Het is een uitdaging die vooral te maken heeft met jouw eigen houding tegenover het paard en niet zo zeer wat je paard wel en niet wil. Werk vanuit respect, dat geeft je veel terug :)

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:53

Viv1992 schreef:
Ik ben begonnen met mijn paardje op 3 jarige leeftijd. Ze was werkwillig maar ze begreep veel dingen toch niet helemaal wat leidde tot frustraties. Ik zag een halfjaar later een grote ontwikkeling bij haar: ze was in bouw veel meer paard geworden en ik had het idee dat kwartjes sneller vielen bij haar als het ware.

Uiteraard zal het per paard verschillen. Rustig opbouwen is belangrijk. Ik ben eigenlijk blij met de keuze geweest om zo vroeg te beginnen: geen dwang en gewoon in een veilige setting opbouwen. Ik heb heel veel grondwerk gedaan en met haar aan de hand gewandeld. Zo leerde ze al vroeg respect te hebben voor ruimte en het omgaan met mensen en je werkt aan een band met je paard waar je veel baat bij hebt in het trainen. Ik merk dat ze bij mij veel werkwilliger maar ook inventiever is dan andere ruiters die ik zo af en toe op haar laat rijden. Het gaat om de team vorming en het samen werken aan dingen, niet alleen waar je paard aan toe is, maar waar ook jij aan toe bent als ruiter en of je je paard het kan bieden. Ik werd mij erg bewust dat mijn paard vaak niet uit onwil dingen niet deed maar uit onbegrip. Dus, ik moest leren haar het duidelijk te maken op andere manieren, of door vaak te herhalen. Het is een uitdaging die vooral te maken heeft met jouw eigen houding tegenover het paard en niet zo zeer wat je paard wel en niet wil. Werk vanuit respect, dat geeft je veel terug :)

Juist dat vind ik ook belangrijk en ik doe precies t zelfdw is mijn paard er niet aan toe.... dan doen we het op een rustiger tempo...
Wat ik merk is dat ik echt zijn leider ben... en ook dus alleen mij gehoorzaamd omdat ik vanaf toen ik m had eerst lekker grond werk met m gedaan heb...

Ik had er ook de tijd voor en heb m ook los gelaten in de bak en net zo lang blijven zitten tot hij mij op kwam zoeken en dit een paar keer gedaan te hebben zijn we onafscheidelijk! En zo veel vertrouwen in mij en ik in hem....
Ik heb als het ware hem ruiter mak gemaakt door middel van mijn stem... en stap voor stap en we hebben er beide heel veel plezier mee