Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tilmar schreef:Ik heb mijn paard ingereden toen ze 3 was, daarvoor al wat mak gemaakt met dekjes en singeltjes en longeren (heel beperkt hoor).
De zomer heb ik haar weer vrij gegeven en daarna heb ik 3x per week 20 minuten gereden, het jaar daarna 4x per week een half uur. En zo verder opgebouwd.
Nu is ze bijna 8 en superfit! Zowel lichamelijk als geestelijk.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de opbouw vooral belangrijk is. Je kunt niet een 3 jarige ineens zwaar gaan belasten, alle pezen, botten en spieren moeten rustig kunnen groeien. Bij een correcte opbouw is het volgens mij ook niet nodig om te wachten tot een paard 5 is met inrijden.
felicity schreef:Die van mij word over in februari 3.
Ik moet er niet aan denken om er nu al op te gaan zitten. Hij is nog heel erg puppy en erg overbouwd.
Ik kijk over een jaar wel weer hoe hij er dan uit ziet.
leeftijd heeft niks met sterk te maken. Als je het gewoon goed voorbereid is er niks aan de hand.
Ze heeft aangegeven dat ik haar mag gaan helpen met beleren omdat ik veel ervaring heb met jonge paarden.
Viv1992 schreef:Ik ben begonnen met mijn paardje op 3 jarige leeftijd. Ze was werkwillig maar ze begreep veel dingen toch niet helemaal wat leidde tot frustraties. Ik zag een halfjaar later een grote ontwikkeling bij haar: ze was in bouw veel meer paard geworden en ik had het idee dat kwartjes sneller vielen bij haar als het ware.
Uiteraard zal het per paard verschillen. Rustig opbouwen is belangrijk. Ik ben eigenlijk blij met de keuze geweest om zo vroeg te beginnen: geen dwang en gewoon in een veilige setting opbouwen. Ik heb heel veel grondwerk gedaan en met haar aan de hand gewandeld. Zo leerde ze al vroeg respect te hebben voor ruimte en het omgaan met mensen en je werkt aan een band met je paard waar je veel baat bij hebt in het trainen. Ik merk dat ze bij mij veel werkwilliger maar ook inventiever is dan andere ruiters die ik zo af en toe op haar laat rijden. Het gaat om de team vorming en het samen werken aan dingen, niet alleen waar je paard aan toe is, maar waar ook jij aan toe bent als ruiter en of je je paard het kan bieden. Ik werd mij erg bewust dat mijn paard vaak niet uit onwil dingen niet deed maar uit onbegrip. Dus, ik moest leren haar het duidelijk te maken op andere manieren, of door vaak te herhalen. Het is een uitdaging die vooral te maken heeft met jouw eigen houding tegenover het paard en niet zo zeer wat je paard wel en niet wil. Werk vanuit respect, dat geeft je veel terug