Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ansie schreef:Deze materie wordt steeds verder uitgewerkt door andere onderzoekers, dus het is nog in beweging.
Meen ik serieus, want als er echt iets verniewends uitkomt dan wil ik daar alles van weten.
Ayasha schreef:No offence maar je draait en je keert nu jasmijn... Jij beweerde dat een paard geen bewustzijn heeft. Dat heeft ie wel. Geen zelfbewustzijn, maar wel bewustzijn. Ook leek je te impliceren (maar dat kan ik ook fout opgevat hebben) dat paarden geen cognitieve vermogens hebben omdat ze niet ons geheugen hebben en niet in concepten denken. Maar het feit dat we ze dingen kunnen leren betekent dat ze wel cognitieve vermogens hebben (beperkt, inderdaad, maar ze zijn er)
Ayasha schreef:No offence maar je draait en je keert nu jasmijn... Jij beweerde dat een paard geen bewustzijn heeft. Dat heeft ie wel. Geen zelfbewustzijn, maar wel bewustzijn. Ook leek je te impliceren (maar dat kan ik ook fout opgevat hebben) dat paarden geen cognitieve vermogens hebben omdat ze niet ons geheugen hebben en niet in concepten denken. Maar het feit dat we ze dingen kunnen leren betekent dat ze wel cognitieve vermogens hebben (beperkt, inderdaad, maar ze zijn er)

Ayasha schreef:Een beetje OT maar die zijn er wel degelijk. Van o.a. dolfijnen is aangetoond dat ze een zelfbewustzijn hebben.
[/quote]Babootje schreef:Emiel Voest aan het woord:![]()
![]()
,,Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.
,,Een paard is een heel reactief dier, terwijl in de sport juist het pro-actieve wordt gevraagd. Het paard moet doen wat wij verwachten. Is gevoelig voor de hiërarchie. Je moet de opdracht zo in elkaar knutselen dat hij geen keus heeft. Gaat het eenmaal goed, beloon het paard daarvoor, dan heeft-ie geen reden om het de volgende keer anders te doen, dan voelt hij zich veilig."
Zeker bij paarden die heel reactief reageren en snel in de stress schieten kan dat een hoop verbetering geven (doordat ze dapperder worden) is mijn ervaring. En daar kan je het paard prima bij in zijn waarde laten. vur schreef:Ik weet niet wat jullie gaan doen, maar ik ga lekker de kur op muziek kijken in Munchen op Clipmyhorse.tv. Kijken hoe het moet.
Babootje schreef:Emiel Voest aan het woord:![]()
![]()
,,Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.
(en nu is een jack russel toch absoluut jachthond) thembi schreef:Wat wil je nu bereiken Ansie dat wij toch allemaal gaan vinden dat je een paard cognitief kan uitdagen. Heb het artikel vluchtig doorgekeken en wat zij zeggen wat een paard kan leren is toch d.m.v. conditionering en desensibilisatie. Ze zeggen dat paarden wegkwijnen als ze bv 24 uur in een donkere stal staan. Dat weten we toch al lang, heeft niks te maken met cognitie maar met het feit dat paarden nu eenmaal sensibele dieren zijn. Heb nog maar eens in de encyclopedie gekeken naar een omschrijving van cognitie en daar staat het volgende: Het denkvermogen. Het vermogen om alle informatie uit het dagelijks leven te interpreteren.* oriëntatie in tijd, plaats en persoon * aandacht en concentratie * tempo van informatieverwerking * geheugen * schoolse vaardigheden * redeneervermogen * leervermogen. Het bewustwordingsproces van voorwerpen of gedachten, van begrippen en rede. Dan moet je het toch met me eens zijn dat dit heel beperkt is bij een paard. Cognitie houdt wel iets meer in dan "leren" (aanleren) een vlo kun je ook leren springen
Ansie schreef:Ik vind alles prima, je hoeft er natuurlijk helemaal niks mee te doen, maar ik kan niet tegen onbegrip en belachelijkmakerij. Hier staat toch wat ik ook heb aangehaald, om maar iets te noemen; informatieverwerking, leervermogen, bewustwordingsproces van voorwerpen.. Inderdaad wellicht enigszins beperkt, een hond zal er beter in zijn..![]()
Even omgedraaid, dan ben je het toch ook met me eens dat een paard dus wel degelijk meer kan dan puur instinctief reageren.
thembi schreef:Ansie schreef:Ik vind alles prima, je hoeft er natuurlijk helemaal niks mee te doen, maar ik kan niet tegen onbegrip en belachelijkmakerij. Hier staat toch wat ik ook heb aangehaald, om maar iets te noemen; informatieverwerking, leervermogen, bewustwordingsproces van voorwerpen.. Inderdaad wellicht enigszins beperkt, een hond zal er beter in zijn..![]()
Even omgedraaid, dan ben je het toch ook met me eens dat een paard dus wel degelijk meer kan dan puur instinctief reageren.
Het is niet mijn bedoeling geweest om je belachelijk te maken maar je was zo star in je eigen denken dat het wel leek alsof je bij voorbaat gedachten van anderen meteen wegwuifde. En inderdaad ik ben het met je eens dat een paard meer kan dan puur instinctief reageren maar dan d.m.v. conditionering en desensibilisatie, dit had ik al gezegd en was al eerder gezegd door Babootje
, maar al met al kom ik weinig dingen tegen waar nou echt de wenkbrauwen van omhoog gaan. Babootje schreef:een paard zijn natuur is reactief. dat moet je proberen te gebruiken ipv proberen het te doorbreken
Ansie schreef:Babootje schreef:een paard zijn natuur is reactief. dat moet je proberen te gebruiken ipv proberen het te doorbreken
Dat schrijf ik niet.. ik schrijf patronen doorbreken. Dat wil zeggen in je dagelijkse omgang precies doen wat niet in de lijn der verwachting ligt. Dat geeft weer stof tot denken hoe daar mee om te gaan en geeft weer nieuwe situaties.