goldenarrow schreef:Zo, even een verslagje van dinsdag. Ik heb echt enorm lekker gereden. Ebke was heerlijk ontspannen en zocht mooi mijn hand op. Waar ik dan wel op moet letten is dat ik dan niet stiekem de teugels langer laat worden en dat ik zelf ook rechtop moet blijven zitten.
Ze leert ook zo ongelofelijk snel, die keer ervoor even een zweepje erbij gepakt zodat ik haar wat bij kon tikken om aan ye springen in galop. En nu geef ik been en springt ze netjes aan, terwijl ik de zweep niet eens vast heb. Veel op de volte gebleven, ook een keer een volte 10 meter meegepakt zodat ze leert een korter bochtje te draaien in galop ivm springen.
Ook veel geoefend met doorzitten, dit kan ik niet goed waardoor ik ga stuiteren en de ontspanning weg is. Dit resulteert erin dat Ebke gaat rennen en ik dus nog minder goed door kan zitten. Ben toen heel bewust terug gaan rijden en tijdens het doorzitten gaan zingen (dan denk ik niet meer zo krampachtig dat ik moet blijven zitten). Ze ontspande hier uiteindelijk ook in. Alleen ging ze heel langzaam lopen, wel nog met de achterhand er goed onder, maar gewoon heel sloom. Ik moet hier dus een middenweg in vinden.
Op ten duur was ze ook een tijdje echt super aan het lopen en toen besloten veulen en mams een sprintje te trekken. Dus Ebke erachter aan. Heel jammer omdat die ontspanning daarna een tijdje helemaal weg was. Ook met het wijken liep ze compleet door mijn been heen. Heb toen wel echt even zwaar moeten inkomen en toen ging ze wel opzij, al was het niet echt van harte.
En een paar dagen terug al over de 60cm gesprongen. Ben heel trots op haar, ze springt echt goed. Binnenkort maar wat meer hindernisjes opbouwen.
Fijn om te lezen!
Wat je kan proberen met doorzitten, is eerst een draftempo vinden waarin jij het volhoud om op je bibs te blijven zitten. Als je het in DAT tempo kan uitzitten, en een beetje gevoel hebt gekweekt, kan je eens een pasje gaan versnellen, en kijken tot waar jij het vol kan houden om mee te gaan met de beweging van je paard. Probeer idd te ontspannen. Zodra jij wat gaat klemmen met je benen of je benen/ billen verkrampt ga je idd stuiteren.