[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:46

@Joolien, ahh balen van je nek!
Bedankt voor je tips. Het wijken is idd een probleem. Hij kan het wel, maar gaat dan bijna horizontaal naar de hoefslag, en niet ook vooruit. Ik probeer dat wel op te vangen, maar dat is erruuug lastig :+. Watbetreft zijn stijfheid, dat klopt. Is ook de artrose, al liep hij zondag wel lekker zonder veel te struikelen. Vandaag was hij wel flink aan het struikelen, in de bochten had hij het wat moeilijk vandaag. Enig idee hoe ik dat wat soepeler krijg? Dat hij raar loopt met zijn achterbenen komt misschien ook wel wat doordat zijn benen wat scheef staan.. Als je van voren kijkt zie je zijn achterhoeven wat naar buiten wijzen, en zijn rechterachterbeen staat wat schever onder zijn lichaam dan zijn linker. Dat is er met de jaren heen ingeslopen.. Ik zou dalijk nog eens de filmpjes bekijken. Kijken of ik zie wat je bedoeld, want het is me nooit op gevallen.. Ergens op mijn Facebook staat ook een filmpje van het buitenrijden met hem. Een van de eerste keren met hem naar buiten := dus de baas was erbij en die vond het leuk om te filmen. Ik zou hem dalijk even opzoeken, en kijken of je hem ook kan zien als we geen vriendjes zijn. Nu eerst een douche :+

@jenniffer, en wat vind je er nogmeer van? Het is de bedoeling dat je zelf eerst echt commentaar op je eigen foto geeft, zodat wij weten waar jij je al van bewust bent. :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:55

Ik zou wat meer los mogen laten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:59

@xJennifx... wat verwacht je van mij? Dat ik nu na deze twee regeltjes jouw foto goed ga bekijken en bekritiseren... Wat wil je?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:14

Ja dat is mijn commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:18

LoveUggs schreef:
Bedankt voor je tips. Het wijken is idd een probleem. Hij kan het wel, maar gaat dan bijna horizontaal naar de hoefslag, en niet ook vooruit. Ik probeer dat wel op te vangen, maar dat is erruuug lastig :+. Watbetreft zijn stijfheid, dat klopt. Is ook de artrose, al liep hij zondag wel lekker zonder veel te struikelen. Vandaag was hij wel flink aan het struikelen, in de bochten had hij het wat moeilijk vandaag. Enig idee hoe ik dat wat soepeler krijg? Dat hij raar loopt met zijn achterbenen komt misschien ook wel wat doordat zijn benen wat scheef staan.. Als je van voren kijkt zie je zijn achterhoeven wat naar buiten wijzen, en zijn rechterachterbeen staat wat schever onder zijn lichaam dan zijn linker. Dat is er met de jaren heen ingeslopen.. Ik zou dalijk nog eens de filmpjes bekijken. Kijken of ik zie wat je bedoeld, want het is me nooit op gevallen.. Ergens op mijn Facebook staat ook een filmpje van het buitenrijden met hem. Een van de eerste keren met hem naar buiten := dus de baas was erbij en die vond het leuk om te filmen. Ik zou hem dalijk even opzoeken, en kijken of je hem ook kan zien als we geen vriendjes zijn. Nu eerst een douche :+

@jenniffer, en wat vind je er nogmeer van? Het is de bedoeling dat je zelf eerst echt commentaar op je eigen foto geeft, zodat wij weten waar jij je al van bewust bent. :)

Ik zou zeggen, het is ook een keer genoeg. Eigenlijk verbaast het me dat je met hem doorrijd als hij er zoveel moeite mee heeft... Karakterpaarden zijn fijn, maar ze houden vaak geen rekening met zichzelf. Ik kan je dan ook geen tips geven rijtechnisch maar meer de tip om goed na te denken of je zo nog met hem aan het werk wilt...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:23

Oeii Evelijn staat op scherp! :=

@Jenniffer, Wij willen graag dat je nog wat meer verteld. Wat zie je? Wat zijn je verbeterpunten? Waar loop je tegen aan? Niet twee zinnetjes.. Daar hebben we niet zo veel aan :) Kan je niet iets schrijven van minimaal 5 zinnen, waar we wel wat aan hebben? Wat vind je van het beengebruik van je paard? Jouw houding? Hoofdhouding van je paard? Lengte in de hals/hoofd, etc etc. Als je ons wat meer kan vertellen over jouw mening, geef ik jou MIJN mening, maar ik wil echt min 5 zinnen aan info. :)

@Joolien, Ik heb me dat heel vaak afgevraagd.. En iedere keer verbaasde hij mij opnieuw, met wat hij kon. En hij kan het nogsteeds, alleen hebben we nu een dipje -O- Het is nu misschien moeilijk aan te tonen, omdat ik nog niet zo lang mee doe met het topic, maar zodra het weer veranderd, gaat hij echt weer beter lopen. :j ik ga nu dat filmpje opzoeken! :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 23:25

AAAHH, het filmpje staat op mijn mobiel, maar ik ben mijn snoertje kwijt.. _-:( Morgen zoek ik ff t sd kaartje op waar ik de mijne in kan doen, zodat ik het filmpje op mijn laptop kan zetten :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:30

Loveuggs: Ik zat naar je filmpje te kijken. Maar echt iets over aan de teugel wil ik niet zeggen. Hij doet zo z'n best, dat vind ik 100x meer waard dan alles bij elkaar. En je moet een behoorlijk dapper paard zijn om in dat gegil braaf te blijven (dappere ruiter ook, ik zou gestoord worden).
Maar er zijn wel veel andere dingen die te zeggen zijn. Hij heeft erg veel moeite met lengte buiging. Dat kan lichamelijk zijn, maar het zou ook een stukje effectiviteit van jou hulpen kunnen zijn. Wees duidelijk, een hoek is een buiging. Hij valt er in galop uit, simpel omdat hij niet gaat buigen. Geef duidelijk aan met je hand en je been dat hij het moet. Slinger als het ware dat binnen achterbeen er een beetje in.
Je ziet dat wanneer hij moet buigen (op de slangevolte) dat hij zuiverder word en meer regelmatig (het mag nog wel meer). Daar ben jij duidelijk. Je komt ook veel zelfverzekerder over.
Ga dus veel figuren rijden. Slangevoltes, S-jes, 8-tjes, gebroken lijnen, rechts/links omkeerten enz.

Wijken vind ik geen goede oefening voor hem, hij word er te stijf in. Probeer eens schouderbinnenwaarts.

XJennifx: Het is zo makkelijk om veel over een foto te vertellen. Hoe oud is je paard, wat doe je. Wat gebeurde er op het moment van de foto. Wat zie je aan de benen en het hoofd enz. Maar goed, je krijgt van mij wat commentaar.

Je zit zo koninklijk op je paard. Alleen als ik je paard wegtrek, dan val je op je kont. Het geheel is net wat te strak. Daardoor zit je meer op je paard dan er in ook. Let er op dat het geheel prettig moet zijn om naar te kijken. Een vloeiende lijn tussen jou en je paard.
Je lijn elleboog-hand-teugel is mooi. Maar je hand erg dwingend. Ik zie ook een paard dat weinig smakelijk in de mond is. Het lijkt een vrij eenzijdig contact. Van jou naar hem, maar niet weer terug.
Opzicht komt hij mooi uit de schoft omhoog. De rug is niet extreem ingetrokken, de achterhand niet super traag. (Je bent hier aan het verruimen?) Rijtechnisch weet je goed hoe het moet, dat is te zien. Maar ik zou graag meer team zien en meer vriendelijkheid. Dan zal het geheel er ook krachtiger uit zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:06

LoveUggs schreef:
Ik moet op de volgende dingen letten:
- Handen meer dragen
- Benen stil
- Benen wat meer naar achter, geen stoelzit.
- Proberen paard wat meer actief te krijgen, zodat de achterhand net een tikkie beter mee doet.
- Iemand vinden die een vaste hand heeft, en normaal/stiller kan filmen :+
Mijn vriendin wist soms namelijk niet of de camera al aan het filmen was.
- Ohh en nog een klein puntje, ik zie mijzelf zo nu en dan naar mn paard kijken.. Moet ik ook weer even aan denken...

Iemand die een stukje kan schrijven over in de krul lopen..?

Nog een tip. De filmpjes recht op youtube zetten (heb kramp in mijn nek nu). :+
Hier mijn tips. Ik vind dat je er lekker op zit. Lekker ontspannen zo. Je benen stiller idd (zou al wat helpen als je rijlaarzen aantrekt).
Je teugelvoering vind ik wat te "los". Te weinig contact zo. Teugels korter en handen (een flink stuk) naar voren. (Je handen zijn nu teveel bij je lichaam). De Thiedemann teugel die je gebruikt heeft zo ook geen inwerking. (Waarom heb je die erom eigenlijk?).
Voor wat betreft Gaspard, hij is nog erg scheef. Sluit me hierbij aan bij Veulen84. Mis totaal de lengtebuiging. Zelfs de stelling is er niet (kijkt naar buiten, terwijl jij juist zijn binnenoog moet kunnen zien als je erop zit). Veel figuren rijden dus. En schouder voor of binnenwaarts.
Wijken is op zich ook een goede oefening, maar hier niet goed uitgevoerd (je laat hem over de schouder weglopen).
Voor wat betreft "het in de krul lopen". Ik mis wat activiteit (zeg je zelf al). Vervolgens laat je de activiteit wegvloeien, door te losse teugelvoering/contact. Waardoor je paard niet nageeflijk wordt.
Dus:
1. Activiteit (bijvoorbeeld opwekken door flink galopje)
2. Begrenzen. Zou ik doen op de volte (heeft ie ook minder gelegenheid om te gaan drammen). Je drijft het binnen achterbeen naar het buitenvoorbeen toe. En begrenst met je buitenteugel, buitenbeen. Waarbij je de schouder van het paard naar binnen houdt. (Goed je lijn rijden, wat betekent dat je volte eindigt waar je hem bent begonnen en niet een paar meter verder).
Gaspard is flink scheef, gevolg is dat hij in de wending door je been valt. Hij valt dan op de binnenschouder

Volgend stukje heb ik "geleend" van http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=11
Maakt het wellicht wat duidelijker voor je:

Door de laterale scheefheid en de diagonale scheefheid (zie hieronder), vallen paarden vaak op de binnen of buitenschouder. Een linksgebogen paard zal niet graag met zijn schouders naar een volte rechtsom draaien. Om toch de volte op te gaan, verplaatst het paard zijn gewicht iets naar de binnenschouder en 'valt' achter zijn gewicht aan.

Kenmerken van op de binnenschouder vallen zijn:

Bewegingsrichting van de voorhand is naar de binnenschouder
Paard pakt de binnenteugel vast
Stelling in de hals naar buiten
Moeilijk/niet voor je binnenbeen opzij gaan

Kenmerken van over de buitenschouder vallen zijn:

Bewegingsrichting van de voorhand is naar de buitenschouder
Paard pakt de buitenteugel vast
(Veel) stelling in de hals naar binnen
Moeilijk volte te verkleinen/af te wenden van de hoefslag

Afbeelding

Als hij dus op de binnenschouder valt, is een handige hulp (vlak voor de wending) de buitenteugel van de hals, binnenteugel tegen de hals (niet erover heen). Indien nodig, breng je binnenhand wat omhoog. Deze hulp zorgt ervoor dat de schouder die eerst nog naar binnen "valt" naar buiten toe wordt meegenomen, inclusief het geactiveerde achterbeen. Loopt hij dan over de schouder weg, kun je dat weer opvangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:19

DoxLover schreef:
Ik weet niet maar ik wil graag weten ..
Ik en Ronja zijn bezig met aan de teugel ( goede begeleiding zonder trek of zaag ) . Dit was gewoon in les en het ging ook niet al te best :o ( onrustige handen )
Wat ik er van vind : Handen niet naar voren steken , want daardoor krijg ik beugjes in teugel .
Als ik gewoon les heb van mijn buurvrouw loopt ze stukken beter probeer daar foto's van te krijgen !

[ Afbeelding ]

Ik vind je pony wel mooi ontspannen zo. Pas wel op dat je niet "mee gaat ontspannen" maar netjes rechtop je paard blijft zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:24

SheeNegro schreef:
Wij hebben graag dat jij even verteld hoe ze voelde, wat beter had gekunt en hoe je het graag wilt zien ;)

Volgens mij valt er niet veel aan op te merken.
Zit er keurig op en het paard valt ook niks aan te merken. Maar foto's zijn een moment opname (kunnen we de mooiste voor uitkiezen) en ik zie daarom eigenlijk liever filmpjes.
Jennifer, je kan in ieder geval wel zeggen hoe je paard aanvoelde op dat moment :D
Je lijkt me in schouders, armen, handen nog wat te "statisch" maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:33

LoveUggs schreef:

Tja, het ligt eraan hoever de artrose gevorderd is. Je kunt er niet heel veel aan doen. Niet meer dan een goede warming up en het geven van gelatinaat (bijvoorbeeld van Primeval). Gelatinaat is het enige voedingssuplement dat volgens mijn DA een goede invloed heeft op artrose. Maar artrose wordt natuurlijk wel steeds erger en op een gegeven moment is het ook niet meer eerlijk om zwaar met het paard te werken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 10:15

@Veulen & Babootje, ik reageer even op jullie reacties samen.. :j
Dat hij hier niet netjes aan de teugel loopt, vind ik idd niet erg. Ik heb liever dat de rest beter gaat, en dat hij daar ook kan gaan ontspannen, dan dat hij de heletijd aan de teugel loopt. Ik moet zeggen, dat ik Drievliet zelf soms nieteens meer hoor.. :+ Dat hij niet buigt in bochten, dat klopt idd. En ik begin nu na Babootje's stukje tekst toch te geloven dat hij idd wat scheef is. Als we rechtsom rijden, buigt hij wel mooi mee met volte's en bochten, en linksom heb ik het gevoel dat hij als een plank de bocht in gaat. Ook heb ik dan het idee dat hij 'scheef' de volte's loopt. Namelijk hoofd idd naar buiten, eerst de voorkant naar een bepaald punt en dan draait hij de achterkant pas bij. Met slangevoltes heb ik zelf het gevoel dat hij zichzelf in de weg zit, dat hij zijn passen niet afmaakt.. Als ik ze dus doe, doe ik ze enkel in stap, draf heeft hij echt meer ruimte voor nodig.. Voorbeeldje: ik probeerde het gister in draf.. Ik zit eigenlijk ALTIJD op het goede been. Simpelweg omdat ik het voel als ik op het verkeerde been rij. Toen ik begon met de slangevolte zat ik dan ook op het goede been, toen ik hem eindigde zat ik op het verkeerde been, en dat heb ik nieteens gemerkt. Ik zou meer slangevoltes gaan rijden met hem :j, maar wel in stap. Dan heb ik ook net even dat beetje meer tijd om hem om te stellen. Niet alleen Gas doet zijn best! :+ ik ook, Gas heeft echt een handleiding.. Als hij iets niet snapt, of echt moeilijk vind, gaat hij rennerig doen. Zo ook op de volte linksom. Met stelling ben ik heeeeel lang bezig geweest, maar dat is er een beetje uitgeslopen denk ik. Ook maar weer even oppakken! Ik mag ondertussen in mijn handjes klappen dat hij het allemaal nog kan, en dat hij er nog zo veel plezier in heeft. Hij wil ZO graag voor je werken, maar ik moet zelf blijven denken aan zijn artrose..
Babootje, wat je zegt over Gelatinaat... Als hij van mij was, had ik het zeker een kans gegeven! :j heel erg bedankt voor jullie feedback! :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:21

Zo, even een verslagje van dinsdag. Ik heb echt enorm lekker gereden. Ebke was heerlijk ontspannen en zocht mooi mijn hand op. Waar ik dan wel op moet letten is dat ik dan niet stiekem de teugels langer laat worden en dat ik zelf ook rechtop moet blijven zitten.
Ze leert ook zo ongelofelijk snel, die keer ervoor even een zweepje erbij gepakt zodat ik haar wat bij kon tikken om aan ye springen in galop. En nu geef ik been en springt ze netjes aan, terwijl ik de zweep niet eens vast heb. Veel op de volte gebleven, ook een keer een volte 10 meter meegepakt zodat ze leert een korter bochtje te draaien in galop ivm springen.
Ook veel geoefend met doorzitten, dit kan ik niet goed waardoor ik ga stuiteren en de ontspanning weg is. Dit resulteert erin dat Ebke gaat rennen en ik dus nog minder goed door kan zitten. Ben toen heel bewust terug gaan rijden en tijdens het doorzitten gaan zingen (dan denk ik niet meer zo krampachtig dat ik moet blijven zitten). Ze ontspande hier uiteindelijk ook in. Alleen ging ze heel langzaam lopen, wel nog met de achterhand er goed onder, maar gewoon heel sloom. Ik moet hier dus een middenweg in vinden.
Op ten duur was ze ook een tijdje echt super aan het lopen en toen besloten veulen en mams een sprintje te trekken. Dus Ebke erachter aan. Heel jammer omdat die ontspanning daarna een tijdje helemaal weg was. Ook met het wijken liep ze compleet door mijn been heen. Heb toen wel echt even zwaar moeten inkomen en toen ging ze wel opzij, al was het niet echt van harte.
En een paar dagen terug al over de 60cm gesprongen. Ben heel trots op haar, ze springt echt goed. Binnenkort maar wat meer hindernisjes opbouwen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 10:33

goldenarrow schreef:
Zo, even een verslagje van dinsdag. Ik heb echt enorm lekker gereden. Ebke was heerlijk ontspannen en zocht mooi mijn hand op. Waar ik dan wel op moet letten is dat ik dan niet stiekem de teugels langer laat worden en dat ik zelf ook rechtop moet blijven zitten.
Ze leert ook zo ongelofelijk snel, die keer ervoor even een zweepje erbij gepakt zodat ik haar wat bij kon tikken om aan ye springen in galop. En nu geef ik been en springt ze netjes aan, terwijl ik de zweep niet eens vast heb. Veel op de volte gebleven, ook een keer een volte 10 meter meegepakt zodat ze leert een korter bochtje te draaien in galop ivm springen.
Ook veel geoefend met doorzitten, dit kan ik niet goed waardoor ik ga stuiteren en de ontspanning weg is. Dit resulteert erin dat Ebke gaat rennen en ik dus nog minder goed door kan zitten. Ben toen heel bewust terug gaan rijden en tijdens het doorzitten gaan zingen (dan denk ik niet meer zo krampachtig dat ik moet blijven zitten). Ze ontspande hier uiteindelijk ook in. Alleen ging ze heel langzaam lopen, wel nog met de achterhand er goed onder, maar gewoon heel sloom. Ik moet hier dus een middenweg in vinden.
Op ten duur was ze ook een tijdje echt super aan het lopen en toen besloten veulen en mams een sprintje te trekken. Dus Ebke erachter aan. Heel jammer omdat die ontspanning daarna een tijdje helemaal weg was. Ook met het wijken liep ze compleet door mijn been heen. Heb toen wel echt even zwaar moeten inkomen en toen ging ze wel opzij, al was het niet echt van harte.
En een paar dagen terug al over de 60cm gesprongen. Ben heel trots op haar, ze springt echt goed. Binnenkort maar wat meer hindernisjes opbouwen.

Fijn om te lezen!
Wat je kan proberen met doorzitten, is eerst een draftempo vinden waarin jij het volhoud om op je bibs te blijven zitten. Als je het in DAT tempo kan uitzitten, en een beetje gevoel hebt gekweekt, kan je eens een pasje gaan versnellen, en kijken tot waar jij het vol kan houden om mee te gaan met de beweging van je paard. Probeer idd te ontspannen. Zodra jij wat gaat klemmen met je benen of je benen/ billen verkrampt ga je idd stuiteren.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:23

<3 <3 was jullie kwijt dank zij hulp weer gevonden
*\o/*

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:38

Babootje schreef:
DoxLover schreef:
Ik weet niet maar ik wil graag weten ..
Ik en Ronja zijn bezig met aan de teugel ( goede begeleiding zonder trek of zaag ) . Dit was gewoon in les en het ging ook niet al te best :o ( onrustige handen )
Wat ik er van vind : Handen niet naar voren steken , want daardoor krijg ik beugjes in teugel .
Als ik gewoon les heb van mijn buurvrouw loopt ze stukken beter probeer daar foto's van te krijgen !

[ Afbeelding ]

Ik vind je pony wel mooi ontspannen zo. Pas wel op dat je niet "mee gaat ontspannen" maar netjes rechtop je paard blijft zitten.

Dankje :D !

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:41

Ik ben er ook weer is! Heb twee weken niet kunnen rijden wegens allemaal verschillende redenen. Helaas. Maandag voor het eerst er weer op gegaan, en binnen 5 minuten lag ik er ook weer af :+ Meneer moest even zijn energie kwijt dus kreeg een paar bokken van hem. Toen ik er af lag stond hij wel een beetje te kijken van; 'WTF? :') ' Was niet helemaal zijn bedoeling geloof ik. Daarna heerlijk gereden! Niks geen gekke dingen. Gister les gehad, dat ging stukken minder.. Ben er weer "afgevallen" (eigenlijk afgesprongen na een miscommunicatie tussen ons) daarna is mijn instructrice er op gegaan omdat het vooral op de linkerhand niet lukte. Ik ben veel te sterk in mijn binnenhand en hij kan heel moeilijk buigen, dus geen goede combi.. Vandaag weer gereden, en het ging erg goed!! Heel blij en ontspannen gereden, maar blijf toch knoeien met mijn handen. Heb even twee fototjes voor jullie.

De eerste foto, draf.
Opzich wel blij met dit beeld, maar hij mag nog meer ontpannen. Verder heb ik ook het idee dat hij zich vast houd in zijn kaak? Dit durf ik niet zo goed te zeggen want heb daar niet heel veel verstand van.. Toch heb ik hem liever nog wat meer omlaag. Mijn handen mag ik nog meer dragen.
Afbeelding

Tweede foto, galop.
Het enige waar ik hier blij mee ben is dat hij zijn achterbeen er mooi onder treed, en mooi (ook voor mijn gevoel) mooi bergopwaarts springt. Verder, mijn handen.. Ohmy, shame on me.. :oo Moet ik echt niet doen.. Ik schrok er van, dus ga er nu nóg meer op letten. Ook meer op mijn billen gaan zitten en zelf ook durven ontspannen. We gaan nu weer lekker verder met oefenen!
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en kom maar op.. ~~}>

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:54

Ik vind dat je op de eerste foto wel mooi je handen naar voren doet, en mee geeft maar je mag ze idd meer dragen. Ik zou lekker gaan spelen in tempo want ik mis in draf nog wat activiteit. Zijn neusje mag er idd wat meer uit, en iets meer lengte in de hals ben ik ook met je eens.

Over je 2e foto.. Die vind ik erg lastig dus ik vertel gewoon wat ik zie.
Ik zie een ruiter met spanning in handen, ellebogen en schouders. :j heb idd het idee dat je wat voorover valt, en denk dat dat hiervandaan komt. Ik zie idd een mooi ondertredend achterbeen, en toch mis ik iets.. Kan de vinger er niet op leggen maar ik mis iets.. :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:58

Nou moet ik eerlijk bekennen, met de wind en nadat ik er twee keer voor het eerst deze week (en met de val maandag me best bezeerd had) ik ook wel wat gespannen was :o

Activiteit mis ik zelf ook nog heel erg, maar daar heeft hij altijd al moeite mee gehad. Dus hier werken we wel aan :j Hij sleept ook heel erg met zijn beide achterbenen. Zou dit nog ergens mee te maken kunnen hebben? Ik wil trouwens ook even informeren naar een osteopaat want hij is zo snel geïrriteerd.. Zwiept constant met zijn staart. En mijn instructrice zei dat hij ook wat moeite er mee had om zijn linkerheup mee te krijgen.
Bedankt voor je tips!! :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:59

Oh, die eerste zin is een beetje vreemd.. Ik bedoel, dat ik er maandag voor het eerst (dat hij onder het zadel is) er ben afgevallen, en gister dus ook een soort van..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:21

Kan je geen balkjes lopen met hem? Dan leert hij zijn achterbenen wat meer op te tillen. :j misschien kan een osteopaat je idd wat duidelijk geven of het iets ernstigs is, dat kan ik je niet vertellen, heb ook geen idee of dat ergens mee te maken kan hebben. Maar balkjes kan in je voordeel werken hoor! Leg eens wat balkjes neer door de gehele bak versprijd. (Als je daar mogelijkheid voor hebt) dat je met verschillende oefeningen over balkjes heen kan rijden. Of een rijtje balkjes.. Lekker spelen en oefenen daarmee.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:33

Twee weken niet rijden en dan stormachtig weer met een jong paard en voor de eerste zandhappen. Ik snap wel dat je er dan niet helemaal ontspannen opstapt. Longeer je hem dan wel voor de tijd?

Je arm is heel strak denk ik zo... je hebt je hele arm recht, geen knik bij de elleboog en op de tweede foto zie ik dat je je hand vastzet tegen het zadel. Hierop zal hij nooit ontspannen want jij kan hierop ook niet echt nageven. Je ziet dus dat hij zijn kaak vast zet en onderhals eruit duwt.
Tweede foto ziet er wel stoer bergop uit maar volgens mij mag je daar deels de fotograaf voor bedanken.
Ik vind het niet vreemd dat er veel spanning te zien is... maar je bent hem wel erg aan het blokkeren met je hand en zo kan je volgens mij niet verwachten dat hij met zijn achterbenen doortreedt en echt actief wordt.

O ja... als hij trouwens veel zwiept met zijn staart en niet lekker zijn heupen beweegt... is een osteopaat of chiropractor soms echt handig. :j Zou dat zeker doen als je het idee hebt dat er toch niet iets helemaal lekker zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:37

@floor. Op de buitenfoto's zie je eigenlijk pas goed wat een leuk paard het is :D :D.
Eens met de andere twee commentaren. Je zet je hand vast zo. Teugels moeten minimaal 10 cm korter en je handen meer naar voren. Ik zal zelf eens fotootje maken (als ik eraan denk) waar je handen moeten.
Als je je handen meer naar voren hebt, kun je ze niet zo sterk maken.
Verder moet je op foto 1 ook wat meer rechtop gaan zitten. (Voor in het zadel gaan zitten en bekken kantelen. Misschien een gaatje langer gaan zitten)
Verder heb ik het idee (maar misschien heb ik het mis) dat je nog geen onafhankelijke zit hebt.
Dat leid ik vooral af uit foto 2, waar je je lijkt vast te houden aan de teugels en knijpt met je benen, waardoor je als het ware jezelf een beetje uit het zadel drukt. Maar het kan ook duiden op gespannenheid zoals je zelf ook zegt. Ook hier val je wat naar voren (als je de foto recht zet :D :D ). Dus jezelf ontspannen, benen ontspannen, op je billen zitten, vooruit kijken, teugels korter en handen naar voren.
Verder zou ik je aanraden (omdat ik de indruk heb dat je nog wat onervaren bent) je paard minimaal 1 x per week te laten rijden door een ervaren ruiter die je helpt je paard recht te richten, zodat je wat sneller door dat moeilijke stukje komt (linker lengtebuiging).
Je paardje loopt verder lekker zo te zien. Mag nog iets meer vanuit de achterhand. Het strakke komt ongetwijfeld door jouw hand

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:56

Afbeelding

Deze foto heb ik vorig jaar kunnen maken van mijn haflinger.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op de houding van Athos.