Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:jullie kunnen wel kritiek geven dat dat niet is wat "we" willen zien, maar blijkbaar vonden meerdere juryleden het wel degelijk winstpuntwaardig, anders waren ze nooit zo ver gekomen.
joyce B schreef:Er wordt in elk geval ook nog erg vriendelijk gereden en dat kun je lang niet van iedere combinatie zeggen...
Ariebren schreef:Ondanks dat ze groot en log tonen.
Gangen hebben ze wel.
joyce B schreef:Ik heb de Z2 proef niet uitgekeken vanwege de slechte beeldkwaliteit, maar de Z1 proef zag er in mijn ogen niet zo raar uit. En zeker niet "afgedwongen"
joyce B schreef:Je kunt ook gewoon lol hebben met je knol, ook met dressuurproefjes rijden en oefeningen rijden en dat dit trekpaard doorstroomt vind ik knap
joyce B schreef:En misschien is het reeeler geen topsport paarden en topsport bewegingen en topsportruiters te verwachten in de basissport.
joyce B schreef:En als je de bouw en mogelijkheden van een paard meeneemt in je beoordeling van wat je ziet wordt de rijkunst van de ruiter er niet minder op.
joyce B schreef:Leden van de Landelijke rijvereniging op het platteland begonnen met lichte werkpaarden en tuigers
en daar deden ze alles mee... buitenrijden, springen, dressuur, ringsteken, zoveel-tallen rijden...
Ben je die tijd vergeten?
joyce B schreef:Daarnaast is dressuur bedoelt om een paard op een gezonde manier een ruiter te kunnen laten dragen door hem sterker, leniger en rechter te maken en dat is goed voor elk paard.
jasmijn78 schreef:Maar wat is 'vriendelijk'? Is dat wanneer een paard geen openlijk verzet toont? Of is dat wanneer iemand duidelijk over het grenzen van het kunnen van een paard heen gaat? Het beest heeft duidelijk een enorm goed karakter dat hij nog zo goed mogelijk probeert het voor zijn ruiter te doen. Daarom vind ik het eigenlijk nog zieliger...
Van dat trekpaard wordt verwacht dat hij uit een onmogelijke galop ook nog eens wissels gaat springen en het arme dier probeert het ook nog! Als ik met mijn paard vanuit zo'n slechte galop wissels wil springen, dan zet hij toch echt zijn hakken in het zand. Die is wel goed, maar niet gek....
fransje23 schreef:Misschien geeft het niet tonen van verzet wel aan dat het paard zelf niet vind dat er over zijn grenzen wordt gegaan?
jasmijn78 schreef:fransje23 schreef:Misschien geeft het niet tonen van verzet wel aan dat het paard zelf niet vind dat er over zijn grenzen wordt gegaan?
Maar moet je dat als ruiter willen? Ik zou geen plezier beleven aan het rijden van Z proeven met een dier dat moet zwoegen... Dat eigenlijk gewoon niet goed kan wat ik van hem verlang. Waarom 'moet' alles maar kunnen? Zo'n dier komt toch helemaal tot zijn recht als je hem inzet waar hij goed in is?
Kijk naar die cutting-beelden. Dat paard heeft daar duidelijk talent voor! Het plezier straalt er af. DAT vind ik prachtig om te zien. Dat paard komt tot zijn recht. Dat paard wordt gerespecteert om wat hij is, ze proberen er niet iets anders van te maken.
Ik word niet blij van kijken naar beelden van een paard dat vanuit een zwoegende galop heel moeizaam een foute wissel springt....
Citaat:Daarnaast is dressuur bedoelt om een paard op een gezonde manier een ruiter te kunnen laten dragen door hem sterker, leniger en rechter te maken en dat is goed voor elk paard.
De oefeningen van de M en Zdressuur worden in de training ook al eerder gebruikt als trainingsoefeningen om het paard rechter en sterker te maken. Bij de instructrice waar ik les van had in elkgeval wel. Oefeningen die die klassieke instructeur reed uit dat filmpje, waren ook oefeningen die wij mee namen in de les. Grappig, die herkenning. Daar hoef je echt geen toppaard voor te hebben of Z voor te rijden, dat zijn gewoon oefeningen die een doel hebben in de training die de wedstrijdsport in een testje achter elkaar heeft gezet zodat de uitvoering in wedstrijdomstandigheden zo gelijk mogelijk getoetst en beoordeeld kunnen worden. Het "examen" waarbij je uitblinkers hebt, en diegenen die met alle moeite met de hakken over de sloot een voldoende scoren... Toch kunnen ook zij hun diploma halen...
Citaat:Ik heb vorig weekend op een ZZ-licht wedstrijd een stuk meer getalenteerde paarden gezien die beduidend meer protest toonde, tot staken aan toe. Dat vond ik minder fijn om naar te kijken. Gaan die ruiters dan ook over een grens van het kunnen van hun paard?
Citaat:Daarnaast is dressuur bedoelt om een paard op een gezonde manier een ruiter te kunnen laten dragen door hem sterker, leniger en rechter te maken en dat is goed voor elk paard.
De oefeningen van de M en Zdressuur worden in de training ook al eerder gebruikt als trainingsoefeningen om het paard rechter en sterker te maken. Bij de instructrice waar ik les van had in elkgeval wel. Oefeningen die die klassieke instructeur reed uit dat filmpje, waren ook oefeningen die wij mee namen in de les. Grappig, die herkenning. Daar hoef je echt geen toppaard voor te hebben of Z voor te rijden, dat zijn gewoon oefeningen die een doel hebben in de training die de wedstrijdsport in een testje achter elkaar heeft gezet zodat de uitvoering in wedstrijdomstandigheden zo gelijk mogelijk getoetst en beoordeeld kunnen worden. Het "examen" waarbij je uitblinkers hebt, en diegenen die met alle moeite met de hakken over de sloot een voldoende scoren... Toch kunnen ook zij hun diploma halen...
Citaat:Ik heb vorig weekend op een ZZ-licht wedstrijd een stuk meer getalenteerde paarden gezien die beduidend meer protest toonde, tot staken aan toe. Dat vond ik minder fijn om naar te kijken. Gaan die ruiters dan ook over een grens van het kunnen van hun paard?
Citaat:Ik gruwel van de kreet 'lol met je knol' omdat het insenueert dat het paard ondergeschikt is aan het plezier van de ruiter. Het is knap als je een technisch goede verrichting laat zien op Z2 niveau en het paard er ook happy uit ziet. DAT is knap. Ik vind het zo'n doodoener: nou ja, het lijkt er niet op, maar ze heeft tenminste wel lol met haar knol.
Citaat:klopt. Maar al heel gauw gingen ze volbloed door die paarden heen fokken om die dieren meer geschikt te maken voor rij-doeleinden. Daarom is het niveau in de sport ook zo gestegen tov 30-40-50 jaar geleden. Er zijn nu betere paarden voorhanden, daardoor konden ruiters zich beter ontwikkelen en steeg het niveau.
Citaat:Tot op een bepaalde hoogte. Zie mijn eerdere opmerking over over de grenzen van je paard heen gaan...
jasmijn78 schreef:[joyce B schreef:Leden van de Landelijke rijvereniging op het platteland begonnen met lichte werkpaarden en tuigers
en daar deden ze alles mee... buitenrijden, springen, dressuur, ringsteken, zoveel-tallen rijden...
Ben je die tijd vergeten?
klopt.
paard heen gaan...
fransje23 schreef:Vind je het zwoegen? Ik heb alleen de Z1 gezien en daar vond ik het wel een, logischerwijs, zware galop maar nog niet zwoegen. Heb op dat filmpje niet het idee dat het paad over zijn grenzen gaat. Hij loopt bestontspannen en toont geen protest, de oefeningen zoals hij ze zo uitvoert zullen m.i.dan niet over de grens gaan.
Ik heb vorig weekend op een ZZ-licht wedstrijd een stuk meer getalenteerde paarden gezien die beduidend meer protest toonde, tot staken aan toe. Dat vond ik minder fijn om naar te kijken. Gaan die ruiters dan ook over een grens van het kunnen van hun paard?
Het is lastig om als mens te denken voor een paard, alles is eigen interpretatie en projectie.
Abacab schreef:In de klasse Z gaat het toch niet meer om wie de braafste proef kan rijden, dat is echt iets voor de klasse B/L. Stap en galop zijn gewoon slecht gereden, stuwend ipv dragend en niet door de hals. Als je kijk naar de rechniek van bewegen van dit paard dan is het ook bio-mechanisch onmogelijk om te gaan verlangen dat hij ooit een gedragen galop zal laten zien. Heel knap wat deze dame met dit paard doet, maar het is bij lange na niet Z-waardig.