Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:49

Zo daar zijn we weer.

Abacab, een paard is er inderdaad voor jou en als jij dat paard graag wil trainen is het wel aan jou dit op de juiste manier te doen. En voor de volle 100%. Dat wil dus zeggen dat je de Dressuur gebruikt om het paard beter te maken dus is de Dressuur er voor het paard. Niet omgekeerd zoals nu schijnbaar steeds vaker gebeurd. Niet paardenmensen kopen een goed paard, gaan daar mee dressuren, winnen prijzen en geld. Dan is het paard er dus voor de dressuur.

Er is geen verschil tussen je paard thuis in de achtertuin opleiden of in de ring. Als het goed is niet in iedergeval. Dat het tegenwoordig wel gebeurd is niet mijn verantwoordelijkheid. Je bent daar zelf bij.
Ik train mijn paarden omdat ze daar beter van worden en juist in de achtertuin gaat het om mijn paard. Ik denk dat als je op wedstrijd komt je wel enige prestatiedrang zult krijgen en dat het paard dan even niet het belangrijkste is maar de prijs winnen dus dat je dan meer prestatie gericht zal rijden dan dat je thuis doet. Ik zou het dus eerder omdraaien. Je rijdt in de ring (oefeningen) anders dan dat je thuis doet.

Al is dat nu allang niet meer van toepassing natuurlijk :D thuis wordt een traversale net zo slecht gereden als op wedstrijd. Paarden gaan rechtuit ipv opzij, er is halsbuiging in plaats van buiging in het lichaam, er wordt over het tempo gereden ipv in verzameling. Kortom, de wedstrijdsport gaat nu alleen nog uit van het oog, wat er spectaculair uitziet en dan voornamelijk voor leken. Maar als je echt gaat kijken zie je dat een paard niet werkelijk verzameld, opzij gaat of buigt in het lichaam. En dat is jammer. Deze mensen rijden voor het plaatje in plaats van voor het paard, omdat die er beter van wordt. En dat is ook duidelijk te zien aan de bespiering.

Tuurlijk moet je investeren maar de prijzen die sommige mensen vragen gaat buiten mijn boekje. Dat je zelf veel gepresteerd hebt wil nog niet zeggen dat je het een ander ook kan leren. En daarnaast is de manier waarop je veel gepresteerd hebt van groot belang natuurlijk. Ik hoef geen les van een LDR/Rollkur ruiter/trainer. Alleen omdat hij toevallig Edward Gal heet en prijzen behaald heeft.
En goede trainers zijn inderdaad niet snel te vinden daarom dat je inderdaad vaak ver weg moet of de trainer ver moet rijden om naar jou te komen, maar daar is toch niets mis mee?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:13

Sta ik achter xMarliez wat je schrijft.
Zelf ben ik grote voorstander om alle paarden als onderdeel van hun training te laten starten en paar wedstrijden mee te rijden. Voor mij was het een onderdeel van de training van mijn jonge paard die overal zo heftig op reageerde. Er hangt daar toch een wat ander sfeertje en mijn sensibel paardje reageerde daar ook op. Zij is er heel erg door opgeknapt door die specifieke ervaring te mogen hebben. Wat was ze heet de eerste keer op het terrein en op ons dode gemakje heeft ze overal naar mogen kijken en wennen. Ze vond alles doodeng, de auto van de jury al die mensen die heen en weer liepen en zij moest netjes proefje doen en concentratie opbrengen, zo moeilijk voor haar. Voor haar waren die wedstrijden een goede oefening en daardoor kan ze nu overal mee naar toe.
Ook dat valt onder rijkunst m.i., je paard overal aan laten wennen en zoals al eerder geschreven is heel veel mee doen (springen, dressuur, buiten ritten, wedstrijdje, vakantie langs het strand of in de bergen, zwemmen enz.).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:51

@marliez, kun jij eens antwoord geven op de vraag:

Abacab schreef:
Er is nog wel een verschil tussen thuis in je achtertuin de Z-oefeningen rijden of dat ook echt in de ring doen. Je verhaal klinkt goed maar de praktijk is toch echt anders. Hoe veel paarden heb je zelf al tm Z opgeleid?

Abacab schreef:
Klopt maar je moet ook wel wat willen investeren, voor niets gaat de zon op. En die trainers die voor een appel en een ei les geven en weten wat ze vertellen zijn met een lampje te zoeken en daar zul je dan wel het hele land voor door moeten. Het grappige is dat veel Bokkers menen die ene trainer gevonden te hebben en dat die nu net toevallig ook nog aan de overkant van de straat woont

Ja, ook heel bijzonder is dat... Als iemand nog een hele goede trainer weet waar ik voor 10,- per uur bij terecht kan? PB graag!!! Want mijn ervaring tot nu toe is dat ik bij zulke trainers alleen maar achteruit boerde. Ik betaal nu aanzielijk meer voor goed les. Ik les nu liever 1 keer per twee weken goed, en dan maar wat meer betalen. Dan wekelijks en dat ik er geen bal mee op schiet. Maar als iemand een trainer weet die mij ook op Z+ niveau kan begeleiden voor 10,- dan hoor ik dat graag hoor! Hoe ik tenminste ook eens wat geld over om een leuk setje te kopen of zo :+

pien_2010 schreef:
Zelf ben ik grote voorstander om alle paarden als onderdeel van hun training te laten starten en paar wedstrijden mee te rijden. Voor mij was het een onderdeel van de training van mijn jonge paard die overal zo heftig op reageerde. Er hangt daar toch een wat ander sfeertje en mijn sensibel paardje reageerde daar ook op. Zij is er heel erg door opgeknapt door die specifieke ervaring te mogen hebben.

Een sensibel paard kun je ook op andere plaatsen ervaring op laten doen. Daarvoor hoef je niet perse op wedstrijd. Wat waren je punten trouwens? Wat vond de jury van jullie verrichting?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:16

Abacab schreef:
Klopt maar je moet ook wel wat willen investeren, voor niets gaat de zon op. En die trainers die voor een appel en een ei les geven en weten wat ze vertellen zijn met een lampje te zoeken en daar zul je dan wel het hele land voor door moeten. Het grappige is dat veel Bokkers menen die ene trainer gevonden te hebben en dat die nu net toevallig ook nog aan de overkant van de straat woont

Ja, ook heel bijzonder is dat... Als iemand nog een hele goede trainer weet waar ik voor 10,- per uur bij terecht kan? PB graag!!! Want mijn ervaring tot nu toe is dat ik bij zulke trainers alleen maar achteruit boerde. Ik betaal nu aanzielijk meer voor goed les. Ik les nu liever 1 keer per twee weken goed, en dan maar wat meer betalen. Dan wekelijks en dat ik er geen bal mee op schiet. Maar als iemand een trainer weet die mij ook op Z+ niveau kan begeleiden voor 10,- dan hoor ik dat graag hoor! Hoe ik tenminste ook eens wat geld over om een leuk setje te kopen of zo

ben ik het een heel eind mee eens, maar er wordt helaas ook wel te vaak conclusie getrokken dat het wel een goede instrukteur zal zijn want het is een dure.. die vlieger gaat m.i .ook niet op.
ik hoor wel eens mensen les geven en die vragen een aanzienlijk bedrag per half uur en ik vraag me af waar ze dat vandaan durven halen...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:16

xmarliez schreef:
Er is geen verschil tussen je paard thuis in de achtertuin opleiden of in de ring. Als het goed is niet in iedergeval. Dat het tegenwoordig wel gebeurd is niet mijn verantwoordelijkheid. Je bent daar zelf bij.

Toch zit daar wel degelijk een verschil in. Want om in de ring te kunnen presteren op de precieze moment, daarvoor moet je heel ver boven de materie staan. Thuis rij je je SB als je paard er klaar voor is, in de ring rij je die oefening wanneer die gevraagd wordt.
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden of je zelf ook wedstrijdervaring hebt bij een KNHS?

Je schreef dat ieder paard [ongeacht ras of fokdoel] Z kan worden, ik betwijfel dat heel sterk. Daarom vroeg ik me af hoe veel paarden je zelf al tot Z hebt afgericht.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:37

Abacab schreef:
xmarliez schreef:

Toch zit daar wel degelijk een verschil in. Want om in de ring te kunnen presteren op de precieze moment, daarvoor moet je heel ver boven de materie staan. Thuis rij je je SB als je paard er klaar voor is, in de ring rij je die oefening wanneer die gevraagd wordt.
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden of je zelf ook wedstrijdervaring hebt bij een KNHS?

Je schreef dat ieder paard [ongeacht ras of fokdoel] Z kan worden, ik betwijfel dat heel sterk. Daarom vroeg ik me af hoe veel paarden je zelf al tot Z hebt afgericht.

Je kan ook pas een schouderbinnenwaarts op wedstrijd vertonen als je paard dat aan kan. Of wil jij zeggen dat als jij volgende week wedstrijd hebt en deze oefening komt voor in je proef dat jij dit binnen een week kunt 'leren'. Volgens mij zijn oefeningen geen trucjes die je uitvoerd voor het oog. Je 'leert' een oefening niet, je gebruikt een oefening om het paard te verbeteren. Mensen zeggen 'hij begint de oefeningen al steeds beter te begrijpen', dat klopt niet. Als jij de juiste hulp geeft voert je paard de oefening uit, en niet omdat hij nu weet dat de oefening komt. Dat is trucjes uitvoeren.
De oefening wordt beter naarmate de opleiding vorderd. Dan ziet het er allemaal harmonieuzer en fijner uit voor het oog, maar dat wil niet zeggen dat het in het eerdere stadium niets deed voor het paard. Het rijden van deze oefeningen heeft het paard zo los gewerkt en zo krachtig gemaakt dat het er nu voor het oog ontzettend fijn uitziet.
Zo wordt je paard beter en zo begrijpt hij dat als jij die hulp geeft jij die oefening van je paard vraagt en dán voert het paard deze uit en dan is het van groot belang dat de ruiter iedere pas controleerd om er zo voor te zorgen dat de oefening doet waarvoor hij bedoeld is. En dat is dus niet om er voor het oog prachtig uit te zien maar er voor te zorgen dat het voor het paard iets doet.
Een travers rijden is niet alleen de kont naar binnen zoals mensen denken. Een travers is veel meer dan dat maar daar wordt niet opgelet. Gaat de achterhand naar binnen? Oke, voldoende. Zo 'leert' een paard trucjes.
Net zoals mensen die menen dat een paard zonder optoming kan passageren. Dat is niets anders dan het stimuleren van de zweefdraf op een commando = trucje maar geen rijkunstige oefening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:53

knollentuin schreef:
maar er wordt helaas ook wel te vaak conclusie getrokken dat het wel een goede instrukteur zal zijn want het is een dure.. die vlieger gaat m.i .ook niet op.

Dat is ook waar... Ook in het 'duurdere segment' kun je door een instructeur de verkeerde kant op worden gestuurd. Er zijn gewoon niet zo heel veel echt goede instructeurs. En mijn ervaring is dat de betere en echt goede instructeurs gewoon een flinke duit kosten. En op zich ook wel terecht. Voor een register accountant met goede referenties betaal je nu eenmaal ook meer dan voor een medewerker financiele administratie.

De gevaarlijkste instructeurs zijn degene die het met een heleboel 'feel-good' theorie op zijn prachtigst kunnen vertellen, maar zelf te paard nog nooit iets noemenswaardigs kunnen laten zien. En elke vraag naar niveau/klassering/eigen ervaring negeert, omzeilt en als het echt niet anders kan beantwoord met dat dat er niet toe doet.

xmarliez: kun je ook uit eigen ervaring praten? Er is je al een paar keer gevraagd naar je eigen ervaring op wedstrijdgebied. Kun je daar concreet antwoord op geven? Jij beweert dat je met elk type paard de Z kunt halen. Kun je dat onderbouwen vanuit je eigen ervaring? Met wat voor (afwijkend tov het 'ideale' dressuurpaard) paard heb jij de Z gehaald? Hoe lang heb je er over gedaan? Hoe verliep dat proces? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 08-06-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:57

Doubtless schreef:
Blij dit topic tegen te komen :))

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter en acht mijn niveau daar ook nog niet hoog genoeg voor.
Echter laten de wel-wedstrijdruiters iets anders zien dan ik verwachtte.
Het laad en los terrein is vaak een drama: paarden die de trailer opgetrokken- en geduwd worden, geïrriteerde ruiters, overhaaste ouders...
& wanneer er dan gereden moet worden is er weinig kunst te zien. Ik stond echt versteld van de M proeven. Ruiters die niet fatsoenlijk door kunnen zitten, vastgezette handen en armen, sporen die de buik bij iedere keer aansporen aanraken, onderhals erop, valse knik, geen impuls... Vind het knap dat deze ruiters plezier beleven aan het rijden van wedstrijden :o

En het ergste is nog, ze worden beloond met een winstpunt en 1e plaats ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:59

knollentuin schreef:
Abacab schreef:

Ja, ook heel bijzonder is dat... Als iemand nog een hele goede trainer weet waar ik voor 10,- per uur bij terecht kan? PB graag!!! Want mijn ervaring tot nu toe is dat ik bij zulke trainers alleen maar achteruit boerde. Ik betaal nu aanzielijk meer voor goed les. Ik les nu liever 1 keer per twee weken goed, en dan maar wat meer betalen. Dan wekelijks en dat ik er geen bal mee op schiet. Maar als iemand een trainer weet die mij ook op Z+ niveau kan begeleiden voor 10,- dan hoor ik dat graag hoor! Hoe ik tenminste ook eens wat geld over om een leuk setje te kopen of zo

ben ik het een heel eind mee eens, maar er wordt helaas ook wel te vaak conclusie getrokken dat het wel een goede instrukteur zal zijn want het is een dure.. die vlieger gaat m.i .ook niet op.
ik hoor wel eens mensen les geven en die vragen een aanzienlijk bedrag per half uur en ik vraag me af waar ze dat vandaan durven halen...

Ben het eigenlijk met jullie beiden eens :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:00

Ik kom dit helaas ook veel op wedstrijden tegen en wordt er echt verdrietig van. Al die paarden die staken en de ruiters die erop los slaan met hun zweep omdat 'het paard vervelend is'. Ik ben ook niet de beste ruiter, en ik wil niet vol lof over mezelf praten, maar ik kan wel zeggen dat ik heel vaak samen met nog misschien 2 a 3 andere op kleinere wedstrijden de enige ben die niet loopt te trekken en te doen.

Het niveau gaat idd zwaaar achteruit, en dat is voor het welzijn van de paarden helemaal niet fijn :n

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:06

jasmijn78 schreef:
xmarliez: kun je ook uit eigen ervaring praten? Er is je al een paar keer gevraagd naar je eigen ervaring op wedstrijdgebied. Kun je daar concreet antwoord op geven?

Wat koop ik er voor als ik je dat geef? Heb ik de behoefte om dat iemand te vertellen? Nee. Ik zeg altijd, als er mensen zijn die zo geinteresseerd zijn in wat ik kan en doe, kom langs en bekijk het zelf.

Een goede instructeur is zeldzaam maar dat wil niet zeggen dat ze een flinke duit moeten kosten. En ik vind 10 euro nou niet echt een prijs om over te praten...... Ik ben best bereid een groot bedrag neer te tellen voor een les, maar dan verwacht ik wel echt LES te krijgen. Dus veel te leren en niet alleen maar luisteren naar onzinnige verhalen over hoe het moet en dat niet in de praktijk geleerd krijgen. Dan is 10 euro mij nog te veel.
Als ik les krijg wil ik leren, mijn paard wil leren en uiteindelijk is het de bedoeling dat je na een les weer vooruit kunt. Dat je weer een stap verder bent gekomen in de opleiding van jezelf en van je paard. Dat werk je thuis verder uit. Wat ik al zei, je begint aan een oefening, nemen de schouderbinnenwaarts. Deze is echt nog niet direct zo als het zijn moet. Dit oefen je en oefen je, in combinatie met nog vele andere oefeningen waardoor de schouderbinnenwaarts ook weer verbeterd. En dan komt het er steeds beter uit te zien maar ook steeds beter te voelen omdat het paard het steeds beter uit kan voeren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het dan perfect is (perfectie is immers niet haalbaar). De les daarna krijg je weer andere oefeningen mee of oefeningen/figuren waarbij je oefenigen in kunt brengen om ze zo niet alleen op de rechte lijn uit te voeren maar incombintie met figuren etc etc. Want JA ik zie hier nog steeds mensen om mij heen die denken dat oefeningen zoals travers, renvers, schouderbinnenwaarts etc alleen op de hoefslag of AC lijn uitgevoerd hoeven en kunnen worden.
En zo groei je iedere keer weer een stapje. En het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere paard (aanleg, bouw, verreden ja of nee) en zo ook met de ruiter.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:07

@ Marliez,
geef nu eens gewoon antwoord op de vraag.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:11

Abacab schreef:
@ Marliez,
geef nu eens gewoon antwoord op de vraag.

Welke vraag :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:18

xmarliez schreef:
Welke vraag

Deze :) :

Abacab schreef:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:27

jasmijn78 schreef:
xmarliez schreef:
Welke vraag

Deze :) :

Abacab schreef:

xmarliez schreef:
Wat koop ik er voor als ik je dat geef? Heb ik de behoefte om dat iemand te vertellen? Nee. Ik zeg altijd, als er mensen zijn die zo geinteresseerd zijn in wat ik kan en doe, kom langs en bekijk het zelf.

En dan zal ik je alles vertellen wat je weten wilt.

Mijn interesseert het toch ook geen moer wat jullie gepresteerd hebben ja of nee :D dat kan ik aan de teksten al deels lezen en daarnaast interesseert het me gewoon niet. Ik ben het met je eens ja of nee. Ongeacht wat je gepresteerd hebt.
Dit topic gaat niet over 'wat heeft die of die gepresteerd' maar over 'Waar is de rijkunst gebleven'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:32

jasmijn78 schreef:
pien_2010 schreef:
Zelf ben ik grote voorstander om alle paarden als onderdeel van hun training te laten starten en paar wedstrijden mee te rijden. Voor mij was het een onderdeel van de training van mijn jonge paard die overal zo heftig op reageerde. Er hangt daar toch een wat ander sfeertje en mijn sensibel paardje reageerde daar ook op. Zij is er heel erg door opgeknapt door die specifieke ervaring te mogen hebben.

Een sensibel paard kun je ook op andere plaatsen ervaring op laten doen. Daarvoor hoef je niet perse op wedstrijd. Wat waren je punten trouwens? Wat vond de jury van jullie verrichting?

Toen reed ik nog niet klassiek en wij zijn in 9 wedstrijden door de B gegaan. De laagste score was 181 en dat was de eerste keer. Voor een kleine merens van 1.43 bij de volwassenen vind ik dat niet slecht. Jury is in alle wedstrijden postitief over de kombinatie geweest. De twee winstpunten waren 193 punten en toen waren we eerste (laatste wedstrijd). Daar sta je dan tussen al die mooie warmbloeden te genieten (durf ik wel eerlijk voor uit te komen). Werd me (helaas) niet in dank afgenomen en er waren vrouwen die echt boos op ons waren. Omdat ik zelf ons niet goed vond rijden ben ik over gestapt op klassiek. Nu ben ik wel tevreden ondanks dat veel (ikke dus) nog veel beter kan.
Omdat we met paarden veel in Frankrijk zijn ben ik gestopt met de wedstrijd sport. Jammer vind ik dat wel want ik vind haar nu zoveel beter geworden dat ik graag de L met haar officieel had gedaan. Maar ja kan niet alles in het leven. Dus oefenen we gewoon verder op het achterterrein (weiland van de boer).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-06-12 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Abacab

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:41

@Marliez, als ik puur op je verhalen af ga dan krijg ik de indruk dat je nog nooit iets gepresteerd hebt en dat je nog niet in staat bent een paard op F1-niveau af te leveren. Ik krijg de indruk dat je vooral met je neus in de boeken zit maar dat je per maand misschien 1 uur op een paardenrug doorbrengt. Jouw verhalen gaan uit van algemeenheden en houden helemaal geen rekening met de verschillende hobbels die je tegenkomt onderweg en de creativiteit die er voor nodig is om daar goede oplossingen voor te vinden en de verschillende scenario's die je kunt gebuiken.
Maar goed, misschien ben ik te negatief, dus vandaar dat ik er naar vraag.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:22

Ik ben het er iig niet mee eens dat elk gezond paard wel Z kan lopen, ja KAN misschien wel, maar ik heb mijn oude merrie naar het Z gereden ondanks haar mindere exterieur, maar die wilde altijd, in haar koppie zo'n fijn paard.
Een ander meer getalenteerd paard heb ik als M paard maar verkocht als leerpaard, die kon super fijn lopen, maar hield er niet van om echt te trainen, zolang je niet aan haar grenzen kwam liep ze als een zonnetje, maar ja, dan kom je ook niet verder..

Bij een ander paard kreeg ik een aantal keren van juryleden het advies om er eens een slof aan te hangen, want ze moest ronder!
Nou zou ik dat toch nooit gedaan hebben, ronding komt bij verzameling als het paard sterk genoeg is om van achteruit ronder te worden, maar paard bleek later artrose in de hals te hebben, stel je eens voor als ik dit advies van MEERDERE juryleden wel aan had genomen, wat een ondragelijk leed dit veroorzaakt zou hebben! (terwijl ik zeker weet dat die juryleden met de beste bedoelingen uit hun auto kwamen om mij nog extra uitleg te geven, maar ze dachten blijkbaar meer aan het resultaat dan aan het paard)

Ik zou het goed vinden als wedstrijden veel strenger zouden worden, toch een theorie examen afleggen voor je voor het eerst naar een hogere klasse gaat, winstpunt niet laten meetellen bij onvoldoende voor houding en zit, alles begint toch bij het onafhankelijk zitten en een maximaal aantal te rijden wedstrijden per maand of per jaar.
Zodat mensen zelf eens na gaan denken, wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn, ipv die reacties als; bij deze jury rijd ik nou eenmaal nooit winst, nou ja, volgende week beter..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:45

xmarliez schreef:
Mijn interesseert het toch ook geen moer wat jullie gepresteerd hebben ja of nee dat kan ik aan de teksten al deels lezen en daarnaast interesseert het me gewoon niet. Ik ben het met je eens ja of nee. Ongeacht wat je gepresteerd hebt.

Het is jammer dat je weigert je stellingen te onderbouwen vanuit je eigen ervaring. Dat maakt disccusieren namelijk zoveel interessanter! Dan wordt het pas echt discussieren, ipv anderen je mening proberen op te dringen en de les te lezen met allerlei algemeenheden en boekenwijsheid. Jammer... Het geeft wel een indicatie van jouw ervaring. Als die de moeite waard zou zijn, waarom zou je die dan niet met ons willen delen?

[pien_2010] schreef:
Toen reed ik nog niet klassiek en wij zijn in 9 wedstrijden door de B gegaan. De laagste score was 181 en dat was de eerste keer. Voor een kleine merens van 1.43 bij de volwassenen vind ik dat niet slecht. Jury is in alle wedstrijden postitief over de kombinatie geweest. De twee winstpunten waren 193 punten en toen waren we eerste (laatste wedstrijd).

Fijn dat jij wel je ervaringen wilt delen, en goed te horen dat je zo'n goede start hebt gemaakt in de sport.

[pien_2010] schreef:
Jammer vind ik dat wel want ik vind haar nu zoveel beter geworden dat ik graag de L met haar officieel had gedaan.

Jammer dat je dat nu niet meer kunt testen op wedstrijd. Met alle respect voor je prestaties en ervaring is het wel zo dat je met B en L niveau slechts het begin van het begin hebt aangesneden. Om een voorspelling te kunnen maken of een paard met enig fatsoen de Z kan halen is het op zijn minst een keer doorlopen van het hele proces van B tm Z2 wel een essentiele ervaring. Pas als je echt een keer een goede Z2 proef hebt afgelegd kun je beter inschatten of je met een nieuw paard in opleiding enigzins op de goede weg bent als je dan weer in het L begint. Je hebt dan echt ervaren wat er van je verwacht wordt, kunt jezelf daar beter op voorbereiden.

Als ik terug kijk op mijn eerste paard dat ik opleidde tot het Z... Nou dan schaam ik mij nog wel eens diep... :o Nu ik meerdere paarden heb uitgebracht en opgeleid zou ik dat nu toch heel anders aanpakken. En ik leer nog steeds bij, want elk paard is anders.

Ik heb toch sterk het idee dat veel mensen die het hele proces van de opleiding tot een Z-paard zelf nog nooit in zijn geheel doorlopen hebben, het rijden van een goede Z proef toch heel sterk onderschatten. En daardoor ook menen dat dat met ieder paard haalbaar is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:56

jasmijn78 schreef:
[pien_2010] schreef:
Toen reed ik nog niet klassiek en wij zijn in 9 wedstrijden door de B gegaan. De laagste score was 181 en dat was de eerste keer. Voor een kleine merens van 1.43 bij de volwassenen vind ik dat niet slecht. Jury is in alle wedstrijden postitief over de kombinatie geweest. De twee winstpunten waren 193 punten en toen waren we eerste (laatste wedstrijd).

Fijn dat jij wel je ervaringen wilt delen, en goed te horen dat je zo'n goede start hebt gemaakt in de sport.

[pien_2010] schreef:
Jammer vind ik dat wel want ik vind haar nu zoveel beter geworden dat ik graag de L met haar officieel had gedaan.

Jammer dat je dat nu niet meer kunt testen op wedstrijd. Met alle respect voor je prestaties en ervaring is het wel zo dat je met B en L niveau slechts het begin van het begin hebt aangesneden. Om een voorspelling te kunnen maken of een paard met enig fatsoen de Z kan halen is het op zijn minst een keer doorlopen van het hele proces van B tm Z2 wel een essentiele ervaring. Pas als je echt een keer een goede Z2 proef hebt afgelegd kun je beter inschatten of je met een nieuw paard in opleiding enigzins op de goede weg bent als je dan weer in het L begint. Je hebt dan echt ervaren wat er van je verwacht wordt, kunt jezelf daar beter op voorbereiden.

Als ik terug kijk op mijn eerste paard dat ik opleidde tot het Z... Nou dan schaam ik mij nog wel eens diep... :o Nu ik meerdere paarden heb uitgebracht en opgeleid zou ik dat nu toch heel anders aanpakken. En ik leer nog steeds bij, want elk paard is anders.

Ik heb toch sterk het idee dat veel mensen die het hele proces van de opleiding tot een Z-paard zelf nog nooit in zijn geheel doorlopen hebben, het rijden van een goede Z proef toch heel sterk onderschatten. En daardoor ook menen dat dat met ieder paard haalbaar is.

Dat is ook zo wat je hierboven schrijft.

Met mijn andere merens zijn we tot en met de M1 gekomen. Zelf toen besloten om daar mee te stoppen want paardje vond er niets aan en ik vond hem niet goed genoeg voor het Z. Dat ging hem niet worden dus mee gestopt. Dat wist ik al hoor toen ik hem kocht dat het tot en met M zou gaan lukken en dat we dan moesten stoppen. Zelf kon ik toen veel minder rijden dus voor mij goed leerpaard.
Tweede paardje heeft veel meer modernheid, souplesse en voor haar is het wel gemakkelijker. Zij kan het Z niveau wel aan (zijn we wel heeeel wat jaartjes verder). Ik kan veel op haar leren. Dit paardje is zo soepel en intelligent. De M oefeningen kan ze goed aan terwijl we daar pas mee begonnen zijn.

Zelf ben ik overgestapt op klassiek omdat ik vond dat mijn paardje beter kon en het niet goed ging. Daar gaat het om en dat is eigenlijk los van elk niveau wat je rijdt. Of een paard goed door de baan gaat kun je zelf heel goed zien. Het gevoel is anders als het plaatje, dus toen plaatje in de dorpskrant kwam vanwege de eerste prijs schrok ik me rot. Was gewoon niet goed, dus roer om gegooid.
Dus ook al is mijn paardje niet verder dan het M gekomen ik kan wel heel goed zien vanaf de B tot en met grand prix of paard goed van achter naar voren wordt gereden of niet. Of het SKALA klopt of niet.
Vandaar dat als ik de kans krijg in Frankrijk mensen vraag of ze foto's of filmpje van me willen maken. Want dan zie je zelf de verschrikkelijke foute foto's maar ook de goede. En de laatste tijd zijn er veel goede foto's en dat maakt me blij. Het ziet altijd anders uit als dat het voelt als je zelf rijdt. Vandaar dat ik na de krant foto veel foto's laat maken om mezelf op het goede pad te houden.

Op de oude manier was ik voortdurend bezig om paardje te corrigeren want ze was scheef en veel klopte niet. Nu klopt het wel en is het rijden zoveel gemakkelijker geworden. En ik weet gewoon door de klassieke instructie en het begin wat we daarmee pas gemaakt hebben dat er nog veel meer in zit en met veel groter gemak als in het verleden.
Dus de stelling dat in principe elk ijverig goed gebouwd paard het Z moet kunnen halen (is basis) daar sta ik nog steeds achter. Alleen moet de ruiter het natuurlijk ook kunnen rijden. En dat is een hele kunst. Ik doe mijn best Jasmijn om zo ver te komen, maar eigen niveau en kunnen staat los van kunnen waarnemen wat bij mij en de andere niet goed is. Dat zijn twee verschillende zaken.
Dus zelfs als xMarliez achterste voren op haar paard zou zitten kan het toch goed zijn dat ze bij andere goed ziet wat er mis is in de huidige rijkunst.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-06-12 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:03

Abacab schreef:
@Marliez, als ik puur op je verhalen af ga dan krijg ik de indruk dat je nog nooit iets gepresteerd hebt en dat je nog niet in staat bent een paard op F1-niveau af te leveren. Ik krijg de indruk dat je vooral met je neus in de boeken zit maar dat je per maand misschien 1 uur op een paardenrug doorbrengt. Jouw verhalen gaan uit van algemeenheden en houden helemaal geen rekening met de verschillende hobbels die je tegenkomt onderweg en de creativiteit die er voor nodig is om daar goede oplossingen voor te vinden en de verschillende scenario's die je kunt gebuiken.
Maar goed, misschien ben ik te negatief, dus vandaar dat ik er naar vraag.

Als je het zo goed weet dan snap ik niet waarom je zo veel wilt weten. Ik hoef mezelf tegenover niemand te verantwoorden en het is jammer dat mensen een behoorlijk conclusie trekken en via het internet alles van je willen weten maar te beroerd zijn om dan echt eens te komen kijken. Dan zou je woorden zoals boekenwijsheid niet laten vallen, aangezien ik afgezien van romans verder geen boeken lees. En dan zou je zien dat ik wel vaker op een paard zit dan een uur in de maand. Alles wat ik typ is ontstaan vanuit eigen ervaring.

Maargoed, genoeg gehad over mij :D wat mij betreft staat wat ik zei, heb je interesse in wat ik zeg en wat ik doe ben je welkom. Maar ik heb geen behoefte daar nog verder over in te gaan in dit topic.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:06

pien_2010 schreef:
Dus ook al is mijn paardje niet verder dan het M gekomen ik kan wel heel goed zien vanaf de B tot en met grand prix of paard goed van achter naar voren wordt gereden of niet. Of het SKALA klopt of niet.

Sterker nog: je hoeft zelfs nog nooit op een paard gezeten te hebben om te kunnen beoordelen of iets naar behoren wordt uitgevoerd of niet. Je hoeft ook nog nooit van je leven een balletje getrapt te hebben om te kunnen zien of iets buiten spel is of niet...

Maar pas als je zelf ook ervaring hebt, kun je inzicht krijgen in hoe je problemen in de praktijk kunt oplossen. Pas als je verschillende paarden hebt getraint. Dan heb je bijvoorbeeld in de praktijk ervaren wat bepaalde exterieurmatige kenmerken aan rijtechnische 'uitdagingen' met zich mee kunnen brengen. En dat niet altijd alles haalbaar of op te lossen is met 'de juiste instelling en motivatie'. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:11

jasmijn78 schreef:
pien_2010 schreef:

Sterker nog: je hoeft zelfs nog nooit op een paard gezeten te hebben om te kunnen beoordelen of iets naar behoren wordt uitgevoerd of niet. Je hoeft ook nog nooit van je leven een balletje getrapt te hebben om te kunnen zien of iets buiten spel is of niet...

Maar pas als je zelf ook ervaring hebt, kun je inzicht krijgen in hoe je problemen in de praktijk kunt oplossen. Pas als je verschillende paarden hebt getraind. Dan heb je bijvoorbeeld in de praktijk ervaren wat bepaalde exterieur matige kenmerken aan rijtechnische 'uitdagingen' met zich mee kunnen brengen. En dat niet altijd alles haalbaar of op te lossen is met 'de juiste instelling en motivatie'. :D

Dat is natuurlijk ook zo. Een paard kan ook zijn grenzen aangeven zoals onze lieve barokke merens (er zat gewoon echt niet meer in, dat was zijn top of ik zou hem heel ongelukkig hebben gemaakt) en als ruiter moet je ervaring hebben en goede instructie om te leren hoe problemen op te lossen.
Goh Jasmijn wat zijn we het met elkaar eens hé :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:28

pien_2010 schreef:
Goh Jasmijn wat zijn we het met elkaar eens hé

Goed he? :D Wordt wel een beetje saai nu :+ ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:33

jasmijn78 schreef:
pien_2010 schreef:

Maar pas als je zelf ook ervaring hebt, kun je inzicht krijgen in hoe je problemen in de praktijk kunt oplossen. Pas als je verschillende paarden hebt getraint. Dan heb je bijvoorbeeld in de praktijk ervaren wat bepaalde exterieurmatige kenmerken aan rijtechnische 'uitdagingen' met zich mee kunnen brengen. En dat niet altijd alles haalbaar of op te lossen is met 'de juiste instelling en motivatie'. :D

Ben ik het niet mee eens. Als je kijkt naar de huidige wedstrijdsport dan ziet niemand dat een traversale met halsbuiging gereden wordt en in een hoog tempo ipv verzameld en dat het paard rechtuit gaat ipv opzij. Dit is tegenwoordig weer een nieuwe uitvoering maar een uitvoering voor de show in plaats van een uitvoering die het zou moeten zijn.
Paardrijden is veranderd in show rijden en het paard is daar toevallig een onderdeel van ipv diegene waar het om draait. Wat ik eerder al aanhaalde, een travers wordt al travers genoemd als de kont iets naar binnen is gesteld. Maar dat is geen travers.
Zo kan ik nog wel veel meer opnoemen. Een goed gaant paard zie je tegenwoordig niet meer, en daarom dat het voor een leek te zien is wat er gebeurd. Maar echt Dressuurrijden, dat kan een leek niet zien. Net zoals heel veel mensen met paarden dat ook niet kunnen zien.