Abacab, een paard is er inderdaad voor jou en als jij dat paard graag wil trainen is het wel aan jou dit op de juiste manier te doen. En voor de volle 100%. Dat wil dus zeggen dat je de Dressuur gebruikt om het paard beter te maken dus is de Dressuur er voor het paard. Niet omgekeerd zoals nu schijnbaar steeds vaker gebeurd. Niet paardenmensen kopen een goed paard, gaan daar mee dressuren, winnen prijzen en geld. Dan is het paard er dus voor de dressuur.
Er is geen verschil tussen je paard thuis in de achtertuin opleiden of in de ring. Als het goed is niet in iedergeval. Dat het tegenwoordig wel gebeurd is niet mijn verantwoordelijkheid. Je bent daar zelf bij.
Ik train mijn paarden omdat ze daar beter van worden en juist in de achtertuin gaat het om mijn paard. Ik denk dat als je op wedstrijd komt je wel enige prestatiedrang zult krijgen en dat het paard dan even niet het belangrijkste is maar de prijs winnen dus dat je dan meer prestatie gericht zal rijden dan dat je thuis doet. Ik zou het dus eerder omdraaien. Je rijdt in de ring (oefeningen) anders dan dat je thuis doet.
Al is dat nu allang niet meer van toepassing natuurlijk

Tuurlijk moet je investeren maar de prijzen die sommige mensen vragen gaat buiten mijn boekje. Dat je zelf veel gepresteerd hebt wil nog niet zeggen dat je het een ander ook kan leren. En daarnaast is de manier waarop je veel gepresteerd hebt van groot belang natuurlijk. Ik hoef geen les van een LDR/Rollkur ruiter/trainer. Alleen omdat hij toevallig Edward Gal heet en prijzen behaald heeft.
En goede trainers zijn inderdaad niet snel te vinden daarom dat je inderdaad vaak ver weg moet of de trainer ver moet rijden om naar jou te komen, maar daar is toch niets mis mee?