Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:36

Als het voor de wet niet mag (weer wat geleerd) dan mag het dus gewoon niet, lijkt me duidelijk dan.
Dat een stalhalster niet mag is wel apart trouwens, vraag me af of het dan nog uitmaakt of er een hengstenketting aan zit.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:42

Ik vraag me af of die "wet" die we geciteerd hebben klopt. Er stond namelijk ook bij dat je als ruiter niet in de berm mag, terwijl ik in de verkeersregels heb gelezen dat je op de weg of in de berm van de weg hoort te rijden.
Het kan ook zijn dat die jurist een eigen interpretatie geeft aan de wet, die waarschijnlijk in moeilijk te begrijpen taal is opgesteld.
En hoe groot is het verschil tussen een bitloos hoofdstel (wat volgens hem wel mag) en een halster?
En moeten we dit dan wel serieus nemen, terwijl blijkbaar heel het land in overtreding is als men met een paard aan het halster op de openbare weg komt?

Edit: Hier art. 8 gaat over de plek van ruiters in het verkeer:
http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31

art 8: Ruiters
1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.
Laatst bijgewerkt door Motje11 op 08-04-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:42

Sizzle schreef:
Als het voor de wet niet mag (weer wat geleerd) dan mag het dus gewoon niet, lijkt me duidelijk dan.
Dat een stalhalster niet mag is wel apart trouwens, vraag me af of het dan nog uitmaakt of er een hengstenketting aan zit.

In Nederland zijn daar geen regels voor.

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:44

Motje11 schreef:
Ik vraag me af of die "wet" die we geciteerd hebben klopt. Er stond namelijk ook bij dat je als ruiter niet in de berm mag, terwijl ik in de verkeersregels heb gelezen dat je op de weg of in de berm van de weg hoort te rijden.
Het kan ook zijn dat die jurist een eigen interpretatie geeft aan de wet, die waarschijnlijk in moeilijk te begrijpen taal is opgesteld.
En hoe groot is het verschil tussen een bitloos hoofdstel (wat volgens hem wel mag) en een halster?
En moeten we dit dan wel serieus nemen, terwijl blijkbaar heel het land in overtreding is als men met een paard aan het halster op de openbare weg komt?

Volgens mij klopt er ook geen bal van dat artikel.

Vroeger mochten koeien en schapen wel los gedreven worden over de weg maar paarden niet. Maar da's regelgeving van zeker 35 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 08-04-12 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:45

Anne_GTI schreef:
Volgens mij klopt er ook geen bal van dat artikel.

Nee, dat denk ik ook.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:47

Juut schreef:
Een discussie kan je pas voeren als een ander open staat voor je opvattingen. Naar mijn mening is dit hier praten tegen de Berlijnse muur.

Maar goed, even ene stukje geheel uit mezelf;
op de manege rijd ik een quarter; leuk beestje, goed op zit, en (nou komt ie) ook te rijden op neckrope. Iets wat ik dus regelmatig doe.
Hartstikke leuk en leerzaam, aangezien ik hiermee meer op mijn zit wordt terug gewordpen, maar er zijn een paar feiten;
- met hoofstel kan ik veel kortere wendingen rijden
- met neckrope kan paard veel makkelijker onder me vandaan rennen (recht op een ander paard af...heel fijn. Ik heb het geluk in een groep te rijden die veel van elkaar kan hebben)
- met hoofdstel kan ik meer verzameling vragen.

In een bak maakt het me niet zoveel uit als paard het op een rennen zet; verder als de 4 muren komt ie niet. Maar buiten wil ik een noodrem. Voor mijn veiligheid, voor de veiligheid van paard, en voor de veiligheid van anderen. En die noodrem zit dus niet op de neckrope, aangezien meneer daarmee op andere paarden af kan rennen.

Met dat paard ga je dus niet op neckrope naar buiten..

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:48

Motje11 schreef:

Hmm, dat is wel raar. Want ik heb bijv geen bitlooshoofdstel, maar rijd met touwhalster, wat dus ook als halster kan dienen. Zou dit betekenen dat ik wel daarmee naar buiten mag, mits ik er mijn touwteugels aan vast heb geklikt?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:50

Anne_GTI schreef:
Vroeger mochten koeien en schapen wel los gedreven worden over de weg maar paarden niet. Maar da's regelgeving van zeker 35 jaar oud.

Mag dat niet nog steeds? Bij ons gaan ze nog wel eens over de dijk hoor!
(is wel een stukje van 20meter maar toch, word een fiets voor en een fiets achter gezet en thats all..)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:20

Motje11 schreef:
Er staat daar nog iets opmerkelijks:
Als je meerdere paarden wilt meenemen is dat alleen toegestaan als de paarden door een touw aan hun halsters met elkaar zijn verbonden. Over dat halster moet een hoofdstel worden bevestigd en je moet de teugels van de (hooguit vier) paarden vasthouden. Het is niet toegestaan om paarden los of met halster en halstertouw mee te nemen.
Je mag dus 4 paarden die met halsters aan elkaar verbonden zijn en allemaal een hoofdstel om hebben waarvan jij de teugels in je handen hebt tegelijk meenemen, maar niet één paard aan een halster met halstertouw?

Ja knoop alles lekker aan elkaar vast... dat is veilig :=
'k reageer later wel wat uitgebreider maar ik ga nu onze shetlander van de wei halen met halster+halstertouw, wat zoals ik hier lees officieel niet zo mogen :')

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:44

NeverGiveUp schreef:
Juut schreef:
Een discussie kan je pas voeren als een ander open staat voor je opvattingen. Naar mijn mening is dit hier praten tegen de Berlijnse muur.

Maar goed, even ene stukje geheel uit mezelf;
op de manege rijd ik een quarter; leuk beestje, goed op zit, en (nou komt ie) ook te rijden op neckrope. Iets wat ik dus regelmatig doe.
Hartstikke leuk en leerzaam, aangezien ik hiermee meer op mijn zit wordt terug gewordpen, maar er zijn een paar feiten;
- met hoofstel kan ik veel kortere wendingen rijden
- met neckrope kan paard veel makkelijker onder me vandaan rennen (recht op een ander paard af...heel fijn. Ik heb het geluk in een groep te rijden die veel van elkaar kan hebben)
- met hoofdstel kan ik meer verzameling vragen.

In een bak maakt het me niet zoveel uit als paard het op een rennen zet; verder als de 4 muren komt ie niet. Maar buiten wil ik een noodrem. Voor mijn veiligheid, voor de veiligheid van paard, en voor de veiligheid van anderen. En die noodrem zit dus niet op de neckrope, aangezien meneer daarmee op andere paarden af kan rennen.

Met dat paard ga je dus niet op neckrope naar buiten..

Maar met andere paarden, die daar wel goed op reageren........... :D

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:53

In dat topic las ik net een reactie van iemand waar ik het volledig mee eens ben. Wij kennen het paard niet, ts wel. Wij kennen (wss) de omgeving niet, ts wel. En daarbij denk ik dat ts zelf wel weet wanneer het wel en niet kan, natuurlijk snap ik dat jullie er zo over denken zelf had ik het namelijk ook niet snel gedaan. Maar ze is nu gewaarschuwd en het is aan haar nu om te beslissen of ze er mee verder gaat of niet en niet aan ons.

Ik verwijs even naar de post van Bailey;

Mensen mensen Jullie zijn er niet zelf bij geweest en zien alleen een filmpje! Jullie hebben geen idee wáár het is, hoe het in die omgeving is (en geloof me, het is daar doodrustig), geen idee wat TS voelt, jullie kennen het paard niet en tóch wordt er meteen een oordeel getrokken.

Inderdaad een eindeloze discussie, maar TS kent nu de risico's , is gewaarschuwd en de keuze is nu aan haar of ze doorgaat ja/nee. Zullen we deze discussie dan nu maar beëindigen? Er is immers een speciaal topic voor gemaakt nu

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:57

nynkeenfred schreef:
In dat topic las ik net een reactie van iemand waar ik het volledig mee eens ben. Wij kennen het paard niet, ts wel. Wij kennen (wss) de omgeving niet, ts wel. En daarbij denk ik dat ts zelf wel weet wanneer het wel en niet kan, natuurlijk snap ik dat jullie er zo over denken zelf had ik het namelijk ook niet snel gedaan. Maar ze is nu gewaarschuwd en het is aan haar nu om te beslissen of ze er mee verder gaat of niet en niet aan ons.

Ik verwijs even naar de post van Bailey;

Mensen mensen Jullie zijn er niet zelf bij geweest en zien alleen een filmpje! Jullie hebben geen idee wáár het is, hoe het in die omgeving is (en geloof me, het is daar doodrustig), geen idee wat TS voelt, jullie kennen het paard niet en tóch wordt er meteen een oordeel getrokken.

Inderdaad een eindeloze discussie, maar TS kent nu de risico's , is gewaarschuwd en de keuze is nu aan haar of ze doorgaat ja/nee. Zullen we deze discussie dan nu maar beëindigen? Er is immers een speciaal topic voor gemaakt nu

Maar het gaat hier volgens mij ook helemaal niet over de aanleiding van dit topic, maar over het hoofdstelloos rijden over het algemeen op openbare weg.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:57

Geweldig dat je dat kan met je paard! En ik ben het met nynkeenfred eens, je zal zelf wel kunnen beoordelen of het verantwoord is. Wat niet wil zeggen dat er niet ooit iets mis kan gaan, maar dat is met een normale betuiging ook. Als je alles uit wilt sluiten moet je niet gaan paardrijden en thuis achter de geraniums gaan zitten. Al is dat ook niet altijd veilig, want de meeste ongelukken gebeuren in huis.

Ik kan alleen maar respect voor je opbrengen dat je dit zo kan met je paard. Ik hoef het in ieder geval niet te proberen, hang er met buitenrijden zelfs een pessoabit in als extra rem. Die ik overigens alleen in noodgevallen gebruik, verder loopt hij lekker aan een lang teugeltje. Maar als hij schrikt, dan schrikt hij echt en is die extra rem echt nodig.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:00

Bloodymary schreef:
Geweldig dat je dat kan met je paard! En ik ben het met nynkeenfred eens, je zal zelf wel kunnen beoordelen of het verantwoord is. Wat niet wil zeggen dat er niet ooit iets mis kan gaan, maar dat is met een normale betuiging ook. Als je alles uit wilt sluiten moet je niet gaan paardrijden en thuis achter de geraniums gaan zitten. Al is dat ook niet altijd veilig, want de meeste ongelukken gebeuren in huis.

Ik kan alleen maar respect voor je opbrengen dat je dit zo kan met je paard. Ik hoef het in ieder geval niet te proberen, hang er met buitenrijden zelfs een pessoabit in als extra rem. Die ik overigens alleen in noodgevallen gebruik, verder loopt hij lekker aan een lang teugeltje. Maar als hij schrikt, dan schrikt hij echt en is die extra rem echt nodig.

Toch licht het meestal aan de combinatie en niet aan het paard, of omdat het paard zo extreem schrikt. Met wat extra oefening en goede begeleiding kun je dat pessoabit gewoon in de kast laten liggen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:08

ach, een paard blijft naar mijn mening een vlucht dier. en sommige leren van fouten van een ander, de meeste moeten ze zelf eerst nog maken..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:10

MaritAriel schreef:
Bloodymary schreef:

Toch licht het meestal aan de combinatie en niet aan het paard, of omdat het paard zo extreem schrikt. Met wat extra oefening en goede begeleiding kun je dat pessoabit gewoon in de kast laten liggen.

Ach wat een onzin weer. Daar kun jij helemaal niet over oordelen. Ik rijd al 38 jaar en ken het paard door en door, maar het is een ontzettend paniekdier. Het is al knap dat ik uberhaupt alleen met hem buiten kan rijden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:15

Ik bedenk me net, de Ros is toch een Belgisch blad?
Het kan natuurlijk zijn dat daar over de Belgische wetten gesproken wordt en dat die anders zijn dat de Nederlandse, bijvoorbeeld het wel of niet in de berm mogen rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:17

Nee Ros is Nederlands volgens mij. Cap is een belgisch blad ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:17

Ben het deels met je eens dat het in een groot aantal gevallen aan de combi ligt. Maar denk niet dat het voor iedereen mogelijk is om dit te doen ook niet met extra training of begeleiding. Het gaat er om dat de ruiter zelf kan inschatten of het verantwoordelijk is of niet en dan ben ik blij met het inschatings vermogen van Bloodymary.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:20

@bloodymary
Ben ik het niet mee eens, met goede training is het nergens voor nodig. Hoewel ik jouw kennis niet in twijfel trek, denk ik wel dat met oefening en grondwerk een heel groot stuk weggenomen kan worden. Mijn eigen paard is het bewijs ;) was een druk, alert nerveus dier en dmv grondwerk en volhouden is het een toch bijna boomproof paard geworden(althans, bij mij, bij andere mensen heeft hij toch niet genoeg vertrouwen en wilt hij nog wel eens bang zijn van iets, maar er vandoor gaan doet hij niet).

Als je correct werkt met fases zal je je paard rustiger en gevoeliger kunnen rijden zonder dat er een scherper bit in gehangen moet worden,

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:23

Ik snap niet zo goed waarom mensen hier over bit vs. bitloos beginnen, want daar gaat het hier helemaal niet om.
Met een neckrope kan je met geen mogelijkheid het hoofd omtrekken, iets wat je met hoofdstel wel kan.
Denk je dat het andersom is dan mag je jezelf achter de oren krabben waarom we dan halsters hebben ipv. neckropes. Hoofd en nek is nou eenmaal minder kilo en een stuk buigzamer dan de romp.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:26

Air schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen hier over bit vs. bitloos beginnen, want daar gaat het hier helemaal niet om.
Met een neckrope kan je met geen mogelijkheid het hoofd omtrekken, iets wat je met hoofdstel wel kan.
Denk je dat het andersom is dan mag je jezelf achter de oren krabben waarom we dan halsters hebben ipv. neckropes. Hoofd en nek is nou eenmaal minder kilo en een stuk buigzamer dan de romp.

En dat kan ik wel ;) heb ik al eerder gezegd, ik heb geoefend hierop en ik kan mijn paard via idee "onereinstop" met neckrope ook stoppen :) en op verzoek(als jullie mij niet geloven) een filmpje van maken, alleen duurt dat wel even(zit in eindexamenjaar dus plannen met iemand die kan filmen en wanneer ik kan is moeilijk)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:59

Air schreef:

Zou zeggen kom s een keer rijden hier en trek [***] maar s om als ie er in blinde paniek van door gaat. ik kan je verzekeren, dan is er niks wat hem nog stopt ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:28

Laraax schreef:
@bloodymary
Ben ik het niet mee eens, met goede training is het nergens voor nodig. Hoewel ik jouw kennis niet in twijfel trek, denk ik wel dat met oefening en grondwerk een heel groot stuk weggenomen kan worden. Mijn eigen paard is het bewijs ;) was een druk, alert nerveus dier en dmv grondwerk en volhouden is het een toch bijna boomproof paard geworden(althans, bij mij, bij andere mensen heeft hij toch niet genoeg vertrouwen en wilt hij nog wel eens bang zijn van iets, maar er vandoor gaan doet hij niet).

Als je correct werkt met fases zal je je paard rustiger en gevoeliger kunnen rijden zonder dat er een scherper bit in gehangen moet worden,

Fijn voor jou, maar het ene paard is het andere niet. Je weet denk ik ook niet wat een pessoabit is, het is helemaal niet scherp, het is gewoon een normaal bit, maar heeft hefboomwerking, waardoor er naast druk in de mond ook druk achter het oor komt, indien nodig. Dus eigenlijk wordt de mond juist minder belast. Als mijn paard er in blinde paniek vandoor gaat werkt het goed en heb ik hem snel terug (laatst duurde het wat langer, maar toen waren we ook een struisvogel tegen gekomen wat natuurlijk mega-eng is). Dus ik begrijp het gezeur niet zo over zo'n pessoabit. Ik gebruik het alleen met buitenrijden, niet met dressuur of springen, en laat de teugel de hele rit vrij los, behalve bij gevaar, dan wordt de druk opgevoerd. Dus doe er a.u.b. niet zo dramatisch over allemaal alsof het iets heel ergs is!

En ik ben het wel met jee ens dat je met grondwerk en volhouden heel veel kunt bereiken, je kent hem bijna al niet meer terug, ik heb hem nu zes jaar, maar soms wordt het hem toch nog allemaal eens te veel. Ik rijd ook in een gebied met enorm veel vreemde landbouwvoertuigen en verder blijft hij bang voor andere dieren (koeien, vooral witte, rennende paarden, schapen die gedreven worden, etc.).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:37

Niet elk paard is altijd braaf en niet elk paard is altijd lastig.
Je kunt dus niet zeggen dat alles aan of af te leren is.
Er bestaat ook nog zoiets als karakter.
Ik had een doodbraaf paard, maar buiten had ik er toch altijd een slofteugel los bijhangen omdat er ongeveer 3x per jaar een knopje om leek te gaan en dan werd het een ongeleid projectiel. Die noodrem heeft mij letterlijk een aantal keer voor een zeer ernstig ongeluk behoedt.
Hoe vaak ik al niet heb aangehoord dat het onnodig was en zelfs zielig voor het paard........
Gelukkig ben ik niet zo dom geweest te luisteren naar kijkers op afstand anders had ik het misschien niet meer naverteld.
Omgekeerd zal ik dus ook echt niet oordelen over de betrouwbaarheid van een ander tenzij het tegendeel blijkt. Als iemand zeker weet dat het paard zonder hoofdstel net zo goed controlleerbaar is dan is het niet aan mij daar over te oordelen.
Ik ben het er echter inderdaad wel mee eens dat 'iets' om zijn hoofd (al is het voor de sier) waarschijnlijk
de medeweggebruiker vriendelijker stemt.