Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:06

Het "echte klieren", dus ook met de bedoeling om te klieren, wordt gedaan omdat de reactie die volgt op het geklierd als amusant of grappig wordt ervaren.
En ik denk wel dat dieren geamuseerd door iets kunnen zijn, dat ze iets leuk kunnen vinden. En in die zin zouden ze best kunnen klieren, want ze doen het onderling ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:17

Mee eens,ik merk wel dat ze sommige dingen echt als een soort spelletje beschouwen..ik heb er een die bijv. overal zijn tanden inzet,de slang uit de waterbak trekt als ik die aan het bijvullen ben,dekens sloopt,met z'n voorbeen gekruist gaat staan ,en het heel leuk vindt om de bovenste draad vast te pakken als er geen stroom op staat en die dan los te laten als ik langs kom met m'n andere paard,zodat die dan schrikt.Ook een soort "klier" gedrag maar ik zie dit paard gewoon als een intelligent paard die zich snel verveelt en dol is op aandacht,en er dus ook alles aan doet om aandacht te krijgen..zowel positief als negatief.
En daarbij is hij dus ook jaloers..want het aandacht vragen wordt erger als hij in de paddock moet blijven en ik met m'n andere paard bezig ben.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:37

Wij hebben een 24 jarige kwpnner die faked dat ze kreupel is...geloof het of niet. Als wij naar de binnenbak gaan of op buitenrit moeten we de eerste 400m hetzelfde stukje stappen. Als we veel buiten rijden loopt ze super rad het erf af en zodra we dan rechtdoor gaan richting binnenbak begint ze te hinken. Andersom ook... als we veel binnen rijden een tijd loopt ze kreupelend het erf af en zodra we rechtsaf naar het bos gaan loopt ze weer rad.

:? schiet mij maar lek!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:40

randalinpony schreef:
Ja, maar wat wil je daarmee zeggen?

Overigens, als het paard bij zijn eerste uitbraakpogingen ontmoedigd is, geeft ie het gauw op.

Als je een échte houdini wilt kweken, dan moet je iedere keer een nét niet sloop- of uitbraakvaste omheining plaatsen en als het paard er dan door komt, een verbetering aanbrengen die maar nét iets lastiger is voor het paard dan de vorige. :D

tis een beproefd concept. ;)

Ja! Hebben wij er ook één van... eerst dwarsbalkje, die ging open... toen een verticaal balkje erboven, werd opzij geduwd, toen een extra haak eraan, gaat ook open, dan een splitpen door de haak... gaat ook open, nu een plankje ervoor zodat hij er niet meer bij kon.

Hilarisch paard! En toen maakte hij de deur van de buurvrouw maar open :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:29

Randalinpony, Ik zeg juist niet dat een paard expres een boom tot de grond afbreekt om de baas dwars te zitten maar dat dit speelgedrag is. Dat het wel irritant is voor de baas betekend niet altijd dat je er boos om mag zijn.
Je interpreteerd mijn post dus verkeerd om

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:16

Nien1984 schreef:
randalinpony schreef:
Ja, maar wat wil je daarmee zeggen?

Overigens, als het paard bij zijn eerste uitbraakpogingen ontmoedigd is, geeft ie het gauw op.

Als je een échte houdini wilt kweken, dan moet je iedere keer een nét niet sloop- of uitbraakvaste omheining plaatsen en als het paard er dan door komt, een verbetering aanbrengen die maar nét iets lastiger is voor het paard dan de vorige. :D

tis een beproefd concept. ;)

Ja! Hebben wij er ook één van... eerst dwarsbalkje, die ging open... toen een verticaal balkje erboven, werd opzij geduwd, toen een extra haak eraan, gaat ook open, dan een splitpen door de haak... gaat ook open, nu een plankje ervoor zodat hij er niet meer bij kon.

Hilarisch paard! En toen maakte hij de deur van de buurvrouw maar open :')

Haha ik moet wel lachen om al die verhalen over die slimme paarden! ik heb ook wel door dat ze enorm kunnen spiegelen,zodat als jij net niet genoeg leiderschap toont..ze het ook net niet voor je doen. }>

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:35

Ik bedacht me vandaag iets leuks in de les.

De manegepaarden.lijken er de hilarische gewoonte van te hebben gemaakt om aan het verste eind van de bak te poepen. De instructrice moet dan de hele bak door sjouwen om het op te ruimen :P dat vinden wij erg grappig. Dat kan je als kliergedrag zien, maar beloon je de paarden niet gewoon door de positieve energie die er vrijkomt als wij de instructrice uit/toelachen? :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 02:09

Shanelle schreef:
Bij ons op stal staat een heel goed springpaardje, maar met een heel 'apart' karakter. Zo heeft hij al verscheidene mensen getrapt in de wei (die daar niet voor hem waren en hem al helemaal niet voor de voeten liepen), iemand aan d'r haren gepakt in de stal en enkele dagen terug was hij uit de piste gesprongen en toen -een zeer rustig en correct- iemand hem aan zijn halster wou pakken in de gang, beet hij in haar vinger, hield vast en trok haar naar de andere kant.

Dit is toch absoluut geen normale reactie meer? Oké, hij ontbreekt best wat opvoeding maar dit gaat mij toch een stap te ver eigenlijk... Zou dit dan geen gevalletje van 'de verkeerde kronkel' zijn?

volgens is dat een gevalletje van heel erg stout zijn en gewoon vals.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:27

Magrathea schreef:

De manegepaarden.lijken er de hilarische gewoonte van te hebben gemaakt om aan het verste eind van de bak te poepen. De instructrice moet dan de hele bak door sjouwen om het op te ruimen :P dat vinden wij erg grappig. Dat kan je als kliergedrag zien, maar beloon je de paarden niet gewoon door de positieve energie die er vrijkomt als wij de instructrice uit/toelachen? :)

Volgens mij wel...Ik heb niet voor niets altijd paarden met een heerlijk gevoel voor humor. Dacht eerst dat dat toeval was totdat er eens een keer weer eens een kwartje viel omdat dat na paard nummer nogwat toch wel héél erg toevallig werd...
Ik heb in principe gewoon altijd lol bij de paarden en kan ook erg makkelijk de humor van een bepaalde situatie inzien. Zeg nu zelf, als je speciekuipen staat te rapen, een paard je omdouwt (heel zachtjes met het neusje) zodat je op je snufferd ligt en ander paard precies dan jouw kant op hinnikt, net alsof ze je uitlacht, tja...hoe kun je jezelf dan nog strak houden? En dat is dan maar één van die hilarische acties.
Zo heeft de oudste ook de neiging om bij bepaalde opmerkingen achterom te kijken, als je aan het rijden bent, en dat geeft soms ook hilarische momenten, vooral als er dan zo'n 'O...M...G' zucht achteraan komt. Een ander paardje kon, bij voorkeur in de les als er net iets was uitgelegd, enorm dramatisch zuchten, en dan gingen we weer, inclusief trainer en publiek.
Tja, het is wat je er zelf in ziet natuurlijk, maar ik heb op die manier de grootste lol. En de paarden leren dan wel dat dat soort acties belonend zijn. Niet alleen voor de ontspanning van die muts bovenop je, maar ook voor de algehele sfeer en bovendien een gratis paar minuten stilstaan. Lachen en rondrijden werkt bij mij niet zo goed, namelijk :') .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:28

Sizzle schreef:
Randalinpony, Ik zeg juist niet dat een paard expres een boom tot de grond afbreekt om de baas dwars te zitten maar dat dit speelgedrag is. Dat het wel irritant is voor de baas betekend niet altijd dat je er boos om mag zijn.

Nee hoor, ik interpreteer je post niet verkeerd, ik reageerde op pmarena, al was dat wellicht niet helemaal duidelijk. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:06

Haha pluizebol, en dan ook nog zo'n koppie erbij van 'waaat? Nee ik deed echt niks hoor :+ ' dan begin ik ook echt wel in gevoel voor humor te geloven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:01

Magrathea schreef:

Nee dat lijkt me echt niet. Paarden poepen gewoon vaak op dezelfde plek in de bak, toevallig is dat achterin.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:15

Het is niet precies dezelfde plek, gewoon het achterste derde deel ofzo. In de binnenbak ook. In de paddock ligt het trouwens meer verspreid :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:11

randalinpony schreef:
Sizzle schreef:

Nee hoor, ik interpreteer je post niet verkeerd, ik reageerde op pmarena, al was dat wellicht niet helemaal duidelijk. :)

Ah, ok.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:15

Joolien schreef:
Magrathea schreef:

Nee dat lijkt me echt niet. Paarden poepen gewoon vaak op dezelfde plek in de bak, toevallig is dat achterin.

Ze ruiken elkaars keutels, en dan moeten ze ook mesten... is bekend mesthulpje in elk circus ;) voordat ze de ring ingaan...
enne : gisteren drukte m'n lespaard zelf maar effe de staldeur met een zwaai helemaal open, het wachten duurde em wat te lang denk ik en ik stond te kleppen met de buurman in box ernaast.
Je kon een z'n houding zien en oortjes dat ie er lol in had, en dat vaak doet.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:31

Mijn hengst kan ik op commando laten poepen, laat hem een drol van een ander ruiken en hij poept gelijk :D hij wilt dan zijn geur plaatsen en in de paddock word hij dan helemaal gek, ruiken, schrapen, ruiken. En weer schrapen. Ja iedereen mag weten dat hij de man is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:13

Mijn allereerste echte pony was een slim ding(dacht ie), die liep regelmatig weg, de stal uit, over de boxdeur nam ie een jump in het stro dat er vlakbij stond(deur 1.20 hoog, pony 1.18 hoog...klimkabouter.
Hij ging dan meestal op worteltjespikken pad, de moestuin van mijn moeder in en graven maar, ook heeft ie tot 3x toe een zak slobber en brokken gepikt, als ie betrapt werd greep ie die zak vast en sjeesde de wei ermee in, zijn laatste vangst was hilarisch...voor ons dan, die pikte een zak brokjes(dacht ie) en sjeesde as usual de wei ermee in toen ie betrapt werd...scheurde de zak aan stukken en was zwaar teleurgesteld dat het een halve zak cement bleek te zijn, vervolgens met de zak in zijn mond een ererondje gedaan zodat de inhoud overal verspreid lag, geen idee of het zijn humor was, maar ik vond het iig erg grappig :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:39

Ik denk dat het ook echt zooo vaak puur onbegrip is. Communicatie tussen mens en paard is nu eenmaal niet hetzelfde als communicatie tussen dezelfde diersoort.

Zo kwam ik er pasgeleden achter dat ook Zafirah en ik een communicatie probleempje hadden bij het longeren, héél onbewust. Ik stapte soms echt onbewust net wat meer richting haar voorhand, echt zo'n klein stukje dat ik het zelf niet eens opmerkte. Zafirah is daar dus wel gevoelig voor - en stond meteen stil. Ik intepreteerde dat dus als puur klieren - waarom eerst wel netjes draven en echt heel opeens stokstijfstil?- maar eigenlijk was het dus gewoon onbegrip van mijn kant. Ook maar bij toeval ontdekt, en zo denk ik dat er veel meer dingen zijn die mensen vaak over het hoofd zien.

Hier ook een paard dat deuren, hekken etc. openmaakt. Dat kun je uiteraard als klieren zien, maar als je goed nadenkt is dat het absoluut niet. Wat zou jouw eerste reactie zijn als je opgelsoten zit? Proberen weg te komen, vooral als je het niet gewend bent. Dat doe je dan toch niet om te klieren? Dat doe je uit puur oer-instinct, weg te komen uit gevangenschap, weg van gevaar. Zie dat dan ook niet als klieren.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:49

Ja hoor, kan best

De schuur waar mijn schuilstal in is verscholen is tevens garage/werkplaats. Blijkbaar kon mijn Haflinger bij de krik bedoeld om onze offroader op te kunnen krikken. Als je te lang over het eten deed ging ie de auto op staan te krikken :D Verteld dat dat niet mocht maar bleef het toch doen

KLIER }:)

:')

Nu even serieus, ik geloof niet dat paarden 'klieren' of 'vervelend doen' zonder reden. Die reden kan misschien moeilijk te vinden zijn zo klein en vind je misschien nooit maar die reden is er altijd.