[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:02

capopjekop : bedoel jij mijn fries of kwpn?

Jibbel: van het binnenachterbeen viel mij ook op. ik was wel een beetje een wending aan het maken, maar toch ziet het er niet helemaal ''goed'' uit.

en verder ben ik het eens met het kantelen enzo

capopjekop

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:07

Van je kwpn.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:08

capopjekop schreef:
Ik vind het ook erg leerzaam, maar ook erg lastig om het zelf goed te zien. Zoals ik het begrijp laat het paard met zijn buikspieren de bekken kantelen waardoor ze over de rug komen. Heb even gekeken naar een foto van mijn pony.

Afbeelding
Zo wat ik eruit haal kantelt ze haar bekken niet echt en loopt ze op de voorhand. Maar ik heb wel het idee dat ik haar buikspier zie werken? Zie ik dit verkeerd of is hier een verklaring voor? En als ik het goed zie loopt ze hier stuwend?

volgens mij is het inderdaad stuwend, maar ook ik moet het nog leren.
Ik zie wel een pony die hier zijn rug totaal niet gebruikt. De achterhand "komt mee" maar is zelf niet actief (en dus niet dragend dan, toch?) De voorhand geeft wel ruimte om het voorbeen naar voren te bewegen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:09

capopjekop schreef:
Van je kwpn.

dacht ik al, :o
was even beetje in de war. sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:52

ponyparadijs schreef:
loveulla94 schreef:
Uitstekende puntje van de kont? kun je dan een voorbeeld voor mij maken waar een paard wel zijn bekken kantelt (met streeepjes op paint ofzo :o) en 1tje waar een paard het niet doet?

Ik hou er niet zo van om foto's van andere te gebruiken als ik niet weet of dat mag.
Dus heb de foto's van mijn eigen paard maar even gepakt.
Niet de beste voorbeelden. Maar volgens mij snap je dan wel wat ik bedoel.
AfbeeldingAfbeelding

Oké, ik ga even verder op deze 2 in, vind dit wel echt heel leuk, hieraan kun je ook zien namelijk of de rug weggedrukt wordt.
Bij paard 2 zie je een heel mooie vloeiende lijn in de rug lopen.

Zoals hier: Afbeelding

En hier: Afbeelding

En nu: een weggedrukte rug. Weer heb ik een lijn getekend waar je het kunt zien. De rode lijn is het lendengebied, dat zou met een bolle rug mooi door moeten lopen naar het bekken. De roze lijn is het stuk achter de schoft, dat zou veel minder concaaf moeten zijn, dan je hier ziet. Ik heb die lijn erbij gezet, omdat ik weet wat de rug daar doet.
(ik ben heel gemeen: ik heb ons aller Toot even erbij gepakt, omdat hij een schitterend voorbeeld is, althans met Gal. Met MAR vind ik het ruggebruik persoonlijk beter)

Afbeelding

Even deze kanttekeningen:
Zonder ruiter drukt een paard de rug vrijwel nooit weg, maar zal hem ook niet heel erg gaan opbollen, simpelweg omdat hij niet hóeft te dragen. Er zit wel wat tussen erg weggedrukt en een paard dat helemaal over de rug gaat. Mijn merrie is momenteel in de fase dat ze haar rug zeker niet wegdrukt, maar hem ook nog niet helemaal bol maakt, maar zeer zeker wel over de rug gaat.

Een paard dat de rug helemaal wegdrukt, stuwt áltijd, zonder goed ruggebruik kan een paard niet dragen.

Aangespannen buikspieren (en er is verschil tussen aangespannen buikspieren, en buikspieren die te zien zijn, maar niet aangespannen) betekenen in ieder geval dat het paard de rug loslaat.

Een paard dat de rug goed gebruikt, zal dragend zijn of er dichtbij zitten.

Paarden zonder ruiter stuwen vaak, is makkelijker.
Dat een paard stuwt, betekent niet dat hij de rug wegdrukt, maar een volledig weggedrukte rug betekent wél altijd een stuwend paard, je kunt dit dus niet omdraaien.

Teigetje: waarom gerbuikt hij de rug niet volgens jou (of zij, ik kan het niet zien, sorry)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:57

Heldere post Yamcha, alleen vat ik nu even niet waar je naar kijkt als je die bolling ziet/tekent. Welke lijn volg je dan? Want met een zadel erop is het toch een beetje gokken hoe de rug loopt of zie ik dat verkeerd?

Het is een zij trouwens :) De pony in kwestie is al ruim 1,5 jaar niet meer gereden trouwens. Als het trouwens goed begrepen heb dan zijn de buikspieren bij mijn pony gewoon zichtbaar, maar niet aangespannen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:09

Bij een echt weggedrukte rug kun je een 'deukje' achter het zadel zien.

Hier zie je dat bijvoorbeeld niet:
Afbeelding
Je ziet de ruglijn mooi doorlopen in het bekken, zonder punten of deuken, mijn paard is daar vrolijk aan het stuwen, af en toe wil ze wel wat meer gaan dragen, ze laat de rug mooi los, en drukt hem niet weg.

Afbeelding
Hier zie je haar de buikspieren aanspannen, en ondanks de punt, omdat haar achterbeen op het verste punt is, zie je geen deukje achter het zadel, en aangespannen buikspieren -> losgelaten rug

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:13

Yamcha schreef:
ponyparadijs schreef:
Ik hou er niet zo van om foto's van andere te gebruiken als ik niet weet of dat mag.
Dus heb de foto's van mijn eigen paard maar even gepakt.
Niet de beste voorbeelden. Maar volgens mij snap je dan wel wat ik bedoel.
AfbeeldingAfbeelding

Oké, ik ga even verder op deze 2 in, vind dit wel echt heel leuk, hieraan kun je ook zien namelijk of de rug weggedrukt wordt.
Bij paard 2 zie je een heel mooie vloeiende lijn in de rug lopen.

Vindt je dat dit paard op foto 1 de rug weg drukt en foto 2 niet?
Naar mijn mening is het paard op foto 1 namelijk niet helemaal met een weggedrukte rug bezig.
Wel moet ik zeggen dat ze daar de rug ook niet optimaal gebruikt. Maar weg drukken met een lage hoofd-hals houding is volgens mij niet mogelijk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:40

@ Yamcha: geldt het voor elk paard dat het de rug wegdrukt als er een deukje achter het zadel te zien is? Heb je niet ook rekening te houden met de bouw van het paard?
Ik heb nl. een fries met een hele mooie strakke rug en een fries met een doorgezakte rug, weken lendenen en overbouwd (zie foto's vorige pagina). Bij de laatste zal je eerder dat deukje in de rug zien, ondanks dat ze haar rug niet wegdrukt en ontspant in haar lichaam.

even als voorbeeld deze foto's:
Afbeelding

Afbeelding

De linkjes zijn de eerder geplaatste foto's, maar meer schuin van voren genomen en misschien wat onduidelijker:
http://7.media.hyves-static.net/1208147 ... 47414.jpeg

http://4.media.hyves-static.net/1208149 ... 49019.jpeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:48

ponyparadijs schreef:
Vindt je dat dit paard op foto 1 de rug weg drukt en foto 2 niet?
Naar mijn mening is het paard op foto 1 namelijk niet helemaal met een weggedrukte rug bezig.
Wel moet ik zeggen dat ze daar de rug ook niet optimaal gebruikt. Maar weg drukken met een lage hoofd-hals houding is volgens mij niet mogelijk.

Nee, op foto 1 drukt ze de rug zeker neit weg, maar op foto 2 is OPTIMAAL ruggebruik te zien, en daarom vind ik hem zo gaaf...... daarom gebruikte ik je foto even.
Wegdrukken is met zo'n lage houding idd niet mogelijk, klopt (dat is het idee achter LDR ook: als je je paard zo diep de kin op de borst trekt, trek je de rug achter de schoft omhoog, dus voor een lossere rug werkt het zeker wel, maar het is van voor naar achter imo)

Jibbel: dit moet ik even goed uitleggen, denk ik, dat is weer zo een verhaal wat je niet om kunt draaien.
Als je een deukje ziet, is er sowieso geen bolle rug, nooit. Maar er kan wel een losgelaten rug zijn bij een paard met een doorgezakte rug, dat kan wel idd.

Bij een paard met een normale rug is er met zo een deukje wel sprake van een weggedrukte rug :j

Edit: de lijn bekken/rug loopt daar wel mooi door, er is niet echt een deuk te zien, eigenlijk. Ik zou, ook zonder te weten dat ie een doorgezakte rug heeft niet zeggen dat ie de rug weg drukt, ik dacht dat ie overbouwd was, en een beetje (nogal) op de voorhand liep. Maar ik zie wel een losgelaten rug, alleen hij gaat niet opbollen, en hij stuwt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:54

Yamcha schreef:
Nee, op foto 1 drukt ze de rug zeker neit weg, maar op foto 2 is OPTIMAAL ruggebruik te zien, en daarom vind ik hem zo gaaf...... daarom gebruikte ik je foto even.
Wegdrukken is met zo'n lage houding idd niet mogelijk, klopt (dat is het idee achter LDR ook: als je je paard zo diep de kin op de borst trekt, trek je de rug achter de schoft omhoog, dus voor een lossere rug werkt het zeker wel, maar het is van voor naar achter imo)

Dat LDR gebruiken wij ook. Want wij rijden mijn paard ook regelmatig rond, diep en achter de loodlijn. Omdat je juist door doe lossigheid beter vanuit de schoft kan oprichten.
Maar dat is een andere discussie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:18

Klopt mijn gedachte nog steeds dat een paard dus altijd stuwt als hij op de voorhand loopt en pas draagt als hij zijn bekken kantelt, dus zakt van achteren en rijst van voren? M.a.w. bijna alle paarden stuwen en alleen hoger opgeleide paarden dragen zichzelf (met ruiter op hun rug doel ik hier op).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:29

Ik denk dat je het hoger opgeleid niet helemaal zo moet zien. Want er zijn zat paarden in de Z en hoger die niet dragen. Ik denk ook dat het te maken heeft met de manier van opleiden. Want veel mensen rijden een plaatje. En niet een ontspannen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:31

Góed opgeleide paarden dragen zichzelf :j

En de rest stuwt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:34

Ok. goed opgeleide paarden dragen zichzelf, maar moeten ze daarvoor hoger opgeleid zijn? Doordat er daar al meer naar de verzameling wordt toegewerkt? Of maakt dat niet uit en kan een goed opgeleide 3 jarige zichzelf ook al dragen?

Ik had het idd beter moeten verwoorden, want ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Niet ieder paard wat hoog loopt, loopt ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:35

In theorie wel, maar welke 3-jarige is er nou al opgeleid?

Wat ik bedoel: het kan wel, maar het komt gewoon nooit voor.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:35

Ik gaf ook even een extreem voorbeeld om te checken of mijn beeld/idee klopt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:36

Ik denk dat goed opgeleide 3 jarige ook al kunnen dragen. Of in ieder geval meer gaan dragen.
Denk dat een 3 jarige de kracht nog mist om echt te dragen. Maar dat het wel begint te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:37

Dat bedoelde ik dus :D

Mijn merrie is nou 10 maanden onder het zadel, en die doet heus al pogingen tot echt gaan dragen, dus het kan wel :j

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:14

Hallo,
Ik lees al een stuk of 10 pagina´s mee, is het goed als ik mee ga reageren? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:19

Ja hoor :j

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:22

Dus als ik het goed begrijp is een paard dat de rug wegdrukt stuwt altijd, en als een paard met 'goede verhoudingen' een deukje heeft achter het zadel stuwt dus altijd? En een paard dat dat niet heeft, loopt dragend of is bezig om dragend te lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:24

eh, ja, ja, en nee, hoeft niet.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:27

Oke, dus als het dat deukje heeft drukt het de rug sowieso weg en loopt het dus stuwend. Zo niet kan het alsnog stuwen, maar ook dragen dat ligt er dan dus aan?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:29

Vind dit echt een heel interessant en leerzaam topic.

Yamcha, jouw ena laatste fotopost (die met toot) vind ik echt heel erg duidelijk en goed verwoord.
Dus bedankt voor deze super bijdrage, hier heb ik (en waarschijnlijk meerdere bokkers) echt iets aan!
Heel duidelijk, goed uitgelegd. Snap er nu een stuk meer van. Top! :j