@Moll
Maar is er dan verschil tussen wedstrijden rijden of shows zoals de Spaanse rijschool.
Het is toch bij allebei "een kunstje" of wat vriendelijker gezegd het resultaat van je africhting laten zien aan publiek op een afgesproken tijdstip. Hoe beter je dat kunt hoe meer publiek. Ik zie niet in dat het ene noodzakelijkerwijs meer "over de rug van het paard" zou gaan dan het andere.
Bij alle sport en show met dieren ligt het gevaar van misbruik op de loer. Maar wreedheden met dieren kunnen even goed voorkomen uit onwetendheid als uit ambitie.
@Kadankovitch
Ik vat het als een compliment op dat ik een mathematische benadering heb in deze discussie.
Mijn logica ontdekt langzamerhand een patroon.
Als een "klassiek" opgeleid paard sleept met een achterbeen of niet ondertreedt of zich opkrult of niet tactzuiver is dan ligt dat niet aan het systeem maar slechts aan het niet goed uitvoeren ervan of komt het paard kwaliteit te kort.
Indien een "modern" opgeleid paard dezelfde onvolkomenheden vertoont dan ligt het uitsluitend aan het systeem want dat systeem deugt niet en kan geen goed resultaat opleveren. In die gevallen waar het toch een goed resultaat oplevert ligt het uitsluitend aan de uitzonderlijke kwaliteit van het paard.
Verder liggen bij het "klassieke" systeem wreedheden nooit aan het systeem maar aan het individu, terwijl bij het "moderne" systeem wreedheden aan het systeem liggen en niet aan het individu.
O ja en klassiek opgeleide paarden worden gewoon verkocht om een bepaalde reden, modern opgeleide paarden worden afgevoerd door de achterdeur (soms de Duitse achterdeur van 10 miljoen

).
Verder is mij duidelijk geworden dat het internationale jurysysteem kennelijk een vreemde afwijking vertoont waarbij slecht rijden beloond wordt en goed rijden wordt afgestraft. Deze afwijking is op zijn zachts gezegd bijzonder in het voordeel van Nederland.
De "klassieke" beschrijving van de biomechanica van het paard is altijd correct, zelfs al stamt deze omschrijving uit een tijd toen men nog geen eens in staat was de galop van het paard waarheidsgetrouw af te beelden. Moderne inzichten in de biomechanica worden afgedaan met "onjuist" "klopt niet" of het favoriete "waar is de achterhand in dit verhaal".
Beste mensen aangezien ik het nu keurig op een rijtje heb gezet, haak ik af bij deze discussie. Als het allemaal zo simpel was dan zou er volgens mij geen probleem zijn. Mensen die misstanden willen bestrijden zullen wel eerst de misstand duidelijk moeten maken. De openingpost van dit topic is daartoe in mijn ogen totaal niet voor geschikt.
Het simpelste systeem en eentje waar ik me helemaal in kan vinden werd zo prachtig omschreven door de Britse ruiter Emile Faurie. Op de vraag wat de rode draad was bij zijn systeem van rijden en lesgeven zei hij gewoon:
"No bullying your horse that never leads to good results in the long run".
Met deze wijze woorden van Emile verlaat ik de discussie.