Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:16

Moll schreef:
setteke schreef:
Pfoe, dan hebben jullie het druk om te repareren met alles wat stuk is. Ik zou geen tijd meer hebben voor Bokt :D
Heel apart dat ik zulke mensen en paarden dus nagenoeg nooit tegenkom. Misschien komt het doordat ik geen mensen werf via dit forum.

of jou verwachting is niet dat wat murphy, mindfields en ik zelf verwachten, en zie jij die problemen niet, en beschouw je ze als wow momenten

Haha, wat grappig dit. Vooral omdat je mij helemaal niet kent en geen flauw idee hebt wat voor paarden ik rijd en hoe ik rijd. Misschien zie ik wel meer positieve dingen om me heen en vind het erg leuk om in alle keukens te kijken en er wat van te leren. Daar is absoluut niets mis mee. Zouden meer mensen moeten doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:17

setteke schreef:
xmarliez schreef:
aangezien hij nog geen deuk in een pakje boter rijdt

Heb je dat zelf gezien dan?

Wat ik ooit eens ergens gelezen of gehoord heb, traint SJ de (top)paarden van Anky op die momenten dat Anky zelf niet kan/kon.
Ik geloof dat dit ergens vermeld werd toen zij haar been gebroken had.
Dus zal vast nog wel ergens staan.

Waarschijnlijk kan hij dan dus wel IETS meer dan een deuk in een pakje boter rijden :D
Of iemand ervan houdt (de manier van rijden) is dan weer een tweede :+

Vergat ik nog te vermelden dat SJ ook wedstrijden gereden heeft op het hoogste niveau :+

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:42

Moll schreef:
is hij echt klassiek opgeleid?

Vind jij MAR niet echt klassiek opgeleid dan?
Wie is dan volgens jou wel echt klassiek bezig? Kun jij een ruiter noemen die in de sport rijdt die klassiek traint naar wat jij zuiver klassiek noemt?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:52

xmarliez schreef:
Sjef Janssen heeft gewoon te veel macht in de paardensport en dat is jammer aangezien hij nog geen deuk in een pakje boter rijdt en dus voor de centen kiest ipv het welzijn van de paarden.

Ik heb Sjef nog in de ring zien rijden met Oron en later met zijn Bo. Dat deed hij toch niet geheel onverdienstelijk, volgens mij schopte hij het tot een 4de plek op het NK, maar dat zeg ik uit mijn hoofd, het is zeker al wel dik 25 jaar terug. Bo is later naar Sven en Gonnelien gegaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:02

Abacab schreef:
Moll schreef:
is hij echt klassiek opgeleid?

Vind jij MAR niet echt klassiek opgeleid dan?
Wie is dan volgens jou wel echt klassiek bezig? Kun jij een ruiter noemen die in de sport rijdt die klassiek traint naar wat jij zuiver klassiek noemt?

nope kan ik niet, de klassiek ruiters waar ik me meer in verdiep, en over praat rijden geen wedstrijden, omdat zoals al eerder in dit topic genoemd ze het wedstrijd aspect over de rug van het paard vinden gaan.
echter kan ik me wel voorstellen dat je wedstrijd wil rijden, echter niet ten kosten van.

Sky_As

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:15

met andere woorden, er wordt al een heel topic lang appels met peren vergelijken....of nee wacht, het is niet eens dezelfde soort....het is meer hetzelfde als appels met auto's vergelijken.

wat turners en wielrenners doen is ook niet gezond voor je lichaan, maar moet ik mezelf, die iedere dag naar werk/school fiets dan vergelijken met een wielrenner?

zolang wedstrijd en -recreatieruiters (ik vind klassiekers die niet op wedstrijd gaan ook even onder recreatie vallen, want deze rijden geen wedstrijden en meten zich dus niet met anderen...) gaan discusseren, gaan ze er nooit uitkomen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:42

Recreatie is nog steeds vrijetijdsbesteding,nu ik klassiek bezig ben recreeer ik een stuk gedisciplineerder dan toen ik nog wedstrijdrijden ldr als recreatie bedreef. Overigens zijn er klassiekers die wel wedstrijden rijden. De meesten haken af daar ze het gevoel hebben tussen een andere discipline te rijden,danwel zoeken hun heil in onderling.
Het verschil zit hem daar in dat fietsen fietsen is en wielrennen een andere naam draagt. We hebben het hier echter over dressuur;er is geen andere benoeming voor.
Daarbij vergeet je even dat je niet de vergelijking kan trekken naar bv turnen als zijnde slijtage versnellende sport;de ruiter schaadt niet zichzelf maar de partner het paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:51

en wie zegt er dat klassiekers hun paarden niet verslijten?
Bonfire draaft op zijn 30e nog zo vrolijk door de wei omdat hij versleten is, evenals salinero die op 18 jarige leeftijd op hoog niveau loopt.
Hetzelfde geldt voor de paarden van de "spaanse" rijscholen, die ook op hogere leeftijd op niveau lopen.
dus wat betreft de schade, klassiekers slijten geen paarden?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:59

@Moll
Maar is er dan verschil tussen wedstrijden rijden of shows zoals de Spaanse rijschool.
Het is toch bij allebei "een kunstje" of wat vriendelijker gezegd het resultaat van je africhting laten zien aan publiek op een afgesproken tijdstip. Hoe beter je dat kunt hoe meer publiek. Ik zie niet in dat het ene noodzakelijkerwijs meer "over de rug van het paard" zou gaan dan het andere.

Bij alle sport en show met dieren ligt het gevaar van misbruik op de loer. Maar wreedheden met dieren kunnen even goed voorkomen uit onwetendheid als uit ambitie.

@Kadankovitch
Ik vat het als een compliment op dat ik een mathematische benadering heb in deze discussie.

Mijn logica ontdekt langzamerhand een patroon.

Als een "klassiek" opgeleid paard sleept met een achterbeen of niet ondertreedt of zich opkrult of niet tactzuiver is dan ligt dat niet aan het systeem maar slechts aan het niet goed uitvoeren ervan of komt het paard kwaliteit te kort.
Indien een "modern" opgeleid paard dezelfde onvolkomenheden vertoont dan ligt het uitsluitend aan het systeem want dat systeem deugt niet en kan geen goed resultaat opleveren. In die gevallen waar het toch een goed resultaat oplevert ligt het uitsluitend aan de uitzonderlijke kwaliteit van het paard.

Verder liggen bij het "klassieke" systeem wreedheden nooit aan het systeem maar aan het individu, terwijl bij het "moderne" systeem wreedheden aan het systeem liggen en niet aan het individu.
O ja en klassiek opgeleide paarden worden gewoon verkocht om een bepaalde reden, modern opgeleide paarden worden afgevoerd door de achterdeur (soms de Duitse achterdeur van 10 miljoen :D).

Verder is mij duidelijk geworden dat het internationale jurysysteem kennelijk een vreemde afwijking vertoont waarbij slecht rijden beloond wordt en goed rijden wordt afgestraft. Deze afwijking is op zijn zachts gezegd bijzonder in het voordeel van Nederland.

De "klassieke" beschrijving van de biomechanica van het paard is altijd correct, zelfs al stamt deze omschrijving uit een tijd toen men nog geen eens in staat was de galop van het paard waarheidsgetrouw af te beelden. Moderne inzichten in de biomechanica worden afgedaan met "onjuist" "klopt niet" of het favoriete "waar is de achterhand in dit verhaal".

Beste mensen aangezien ik het nu keurig op een rijtje heb gezet, haak ik af bij deze discussie. Als het allemaal zo simpel was dan zou er volgens mij geen probleem zijn. Mensen die misstanden willen bestrijden zullen wel eerst de misstand duidelijk moeten maken. De openingpost van dit topic is daartoe in mijn ogen totaal niet voor geschikt.

Het simpelste systeem en eentje waar ik me helemaal in kan vinden werd zo prachtig omschreven door de Britse ruiter Emile Faurie. Op de vraag wat de rode draad was bij zijn systeem van rijden en lesgeven zei hij gewoon:
"No bullying your horse that never leads to good results in the long run".

Met deze wijze woorden van Emile verlaat ik de discussie.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:03

Sky_As schreef:
Bonfire draaft op zijn 30e nog zo vrolijk door de wei omdat hij versleten is, evenals salinero die op 18 jarige leeftijd op hoog niveau loopt.
Hetzelfde geldt voor de paarden van de "spaanse" rijscholen, die ook op hogere leeftijd op niveau lopen.

Eh.. Bonfire liet het niet toe LDR getrained te worden en heeft het grootste deel van zijn leven klassieke training genoten en
voor wbt de SRS,bolwerk van de klassieke rijkunst? Wat is je punt?
Een correct klassiek gereden paard heeft geen extra botwoekeringen of degeneratie en verstijving in de nek (lig nuchae).
Tevens is de hoeveelheid en intensiteit van pees-en rugblessures en kreupelheden vele malen minder,zoniet zo goed als afwezig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:07

Hermelientje schreef:
@Moll
Maar is er dan verschil tussen wedstrijden rijden of shows zoals de Spaanse rijschool.
Het is toch bij allebei "een kunstje" of wat vriendelijker gezegd het resultaat van je africhting laten zien aan publiek op een afgesproken tijdstip. Hoe beter je dat kunt hoe meer publiek. Ik zie niet in dat het ene noodzakelijkerwijs meer "over de rug van het paard" zou gaan dan het andere.

Bij alle sport en show met dieren ligt het gevaar van misbruik op de loer. Maar wreedheden met dieren kunnen even goed voorkomen uit onwetendheid als uit ambitie.

@Kadankovitch
Ik vat het als een compliment op dat ik een mathematische benadering heb in deze discussie.

Mijn logica ontdekt langzamerhand een patroon.

Als een "klassiek" opgeleid paard sleept met een achterbeen of niet ondertreedt of zich opkrult of niet tactzuiver is dan ligt dat niet aan het systeem maar slechts aan het niet goed uitvoeren ervan of komt het paard kwaliteit te kort.
Indien een "modern" opgeleid paard dezelfde onvolkomenheden vertoont dan ligt het uitsluitend aan het systeem want dat systeem deugt niet en kan geen goed resultaat opleveren. In die gevallen waar het toch een goed resultaat oplevert ligt het uitsluitend aan de uitzonderlijke kwaliteit van het paard.

Verder liggen bij het "klassieke" systeem wreedheden nooit aan het systeem maar aan het individu, terwijl bij het "moderne" systeem wreedheden aan het systeem liggen en niet aan het individu.
O ja en klassiek opgeleide paarden worden gewoon verkocht om een bepaalde reden, modern opgeleide paarden worden afgevoerd door de achterdeur (soms de Duitse achterdeur van 10 miljoen :D).

Verder is mij duidelijk geworden dat het internationale jurysysteem kennelijk een vreemde afwijking vertoont waarbij slecht rijden beloond wordt en goed rijden wordt afgestraft. Deze afwijking is op zijn zachts gezegd bijzonder in het voordeel van Nederland.

De "klassieke" beschrijving van de biomechanica van het paard is altijd correct, zelfs al stamt deze omschrijving uit een tijd toen men nog geen eens in staat was de galop van het paard waarheidsgetrouw af te beelden. Moderne inzichten in de biomechanica worden afgedaan met "onjuist" "klopt niet" of het favoriete "waar is de achterhand in dit verhaal".

Beste mensen aangezien ik het nu keurig op een rijtje heb gezet, haak ik af bij deze discussie. Als het allemaal zo simpel was dan zou er volgens mij geen probleem zijn. Mensen die misstanden willen bestrijden zullen wel eerst de misstand duidelijk moeten maken. De openingpost van dit topic is daartoe in mijn ogen totaal niet voor geschikt.

Het simpelste systeem en eentje waar ik me helemaal in kan vinden werd zo prachtig omschreven door de Britse ruiter Emile Faurie. Op de vraag wat de rode draad was bij zijn systeem van rijden en lesgeven zei hij gewoon:
"No bullying your horse that never leads to good results in the long run".

Met deze wijze woorden van Emile verlaat ik de discussie.

goed samengevat zeg! dat je er nog uit kwam met al die moeilijke taal :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:16

piepenfiets schreef:
Sky_As schreef:

Eh.. Bonfire liet het niet toe LDR getrained te worden en heeft het grootste deel van zijn leven klassieke training genoten en
voor wbt de SRS,bolwerk van de klassieke rijkunst? Wat is je punt?
Een correct klassiek gereden paard heeft geen extra botwoekeringen of degeneratie en verstijving in de nek (lig nuchae).
Tevens is de hoeveelheid en intensiteit van pees-en rugblessures en kreupelheden vele malen minder,zoniet zo goed als afwezig.

En als bonfire in deze tijd zou moeten lopen op concours zou hij ook niet meer bovenaan eindigen ;) .....dan zijn we er toch al?
En salinero? die wordt met zijn mishandelde verleden nog steeds op zijn 18e wedstrijd gereden.
Je moet ook goede dingen van iets kunnen zien. En als je niet als doel hebt wedstrijden rijden, prima!

Overal gebeuren dingen die neit kunnen, kijk nou naar die foto's van die hackneys! geloof maar niet dat je bij Anky ze zo ziet staan.

En die klassiekers waar jullie het allemaal over hebben, heb je daar iedere dag bij gestaan bij het trainen? weet je echt zo zeker dat alles daar uit het boekje gebeurt?
Anky komt eerlijk uit voor haar trainingsmethode, geeft er zelfs demo's over met uitleg over het hoe en wat. Als je erop tegen bent, prima, maar kijk er dan niet naar.

Als ik sommige NH ship voorbij zie komen, met paard op de voorhand gaan bij mij mijn voorbenen ook al pijn doen (b.w.v.).

hoe zeggen ze dat ook alweer, als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst....misschien iets waar klassiekers naar moeten kijken.

Ik zeg niet of ik voor of tegen een bepaalde methode ben, maar om nu iets helemaal af te kraken terwijl je er niet dagelijk bij bent en dus niet weet hoe ze ook trainen....

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:24

Citaat:

Dit laatste ben ik met je eens

Citaat:

Nope,er word gewerkt met de kwaliteiten die het paard bezit,niet met de afwezigheid ervan,doel is het paard naar fysieke mogelijkheden optimaal te scholen,een bepaald resultaat of niveau is niet het uitgangspunt.

Citaat:

Gevallen? ik ken er maar één en zelfs in dat geval kan je weldegelijk zien waar de fout zit

Citaat:

Bijna mee eens; bij het moderne systeem speelt naast het systeem het individu net zo'n grote rol als bij klassiek

Citaat:
Verder is mij duidelijk geworden dat het internationale jurysysteem kennelijk een vreemde afwijking vertoont waarbij slecht rijden beloond wordt en goed rijden wordt afgestraft. Deze afwijking is op zijn zachts gezegd bijzonder in het voordeel van Nederland
.

Poeh, erg gechargeerd maar ook hier kan ik je geen ongelijk geven

Citaat:

Het mooie van de klassieke rijkunst is juist dat het onderbouwd kan worden met de huidige kennis van biomechanica,in die tijd ontwikkeld kijkend naar uitwerkingen van rijopleiding.Men had geenszins de kennis van biomechanica als nu,zeker niet op spier-pees fysiologisch niveau. Dit ZIJN de HUIDIGE inzichten!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:29

Citaat:
hoe zeggen ze dat ook alweer, als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst....misschien iets waar klassiekers naar moeten kijken

Nog eens speciaal voor jou Sky-as: De huidige ldr/rollkür techniek is een oudere dan die klassiekers gebruiken,come again..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:06

en zolang jullie als klassiekers niet die wedstrijdambitie hebben en daar willen scoren is het toch appels met auto's vergelijken? Ook al heet het dressuur.
Fietsen is fietsen, en wielrennen is ook niets anders dan fietsen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:34

wielrennen staat toch ook bol van verbode middelen en doping gebruik, dus fietsen kan je het niet meer noemen

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:40

Sky_As, zo lang de juryleden het spektakel prevaleren boven dressuur -het op een eerlijke manier gymnastiseren van een paard, waarbij de wedstrijd de toets hoort te zijn- zal het jureren op zich al paarden met auto's vergelijken zijn. De modern gereden paarden van nu zetten we immers ook "Aan en Uit"; daar zit ook een gas- en een rempedaal op en die schakelen we ook naar de volgende versnelling, terwijl men een fatsoenlijke overgang niet meer kan rijden: pure mechanica, die modern gereden paarden van nu.

Sorry Piepenfiets, ik moest hem weer even van je lenen.
En dát, Sky_As, is de reden waarom de klassiekrijdende ruiter weg blijft van het wedstrijdterrein: er wordt geen of nauwelijks dressuur gereden. En ofschoon de juryleden zich nog steeds dienen te houden aan de voorschriften, weergegeven in het Scala (hoe Klassiek!), zijn de meeste juryleden ondersteboven van die mechanica en van de kwaliteiten van het paard (ook al zijn die vaak al verregaande verziekt).
De goede juryleden daar gelaten, want die zijn er wel degelijk, maar veruit in de minderheid.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 29-02-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:41

het is nog steeds fietsen ;).....alleen hebben ze een " andere" trainingsmethode en " hulpmiddelen" (al dan niet verboden).
hetzelfde is dressuur..... LDR is een " andere" trainingsmethode, klassiek is in dit geval te vergelijken met de hobbyfietsers/wielrenners die niet op het hoogste niveau rijden (dus op wedstrijd, int. presteren) en de LDR methode of hoe je het ook wilt noemen met de top prof wielrenners...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:42

murphy102 schreef:
Sky_As, zo lang de juryleden het spektakel prevaleren boven dressuur -het op een eerlijke manier gymnastiseren van een paard, waarbij de wedstrijd de toets hoort te zijn- zal het jureren op zich al paarden met auto's vergelijken zijn. De modern gereden paarden van nu zetten we immers ook "Aan en Uit"; daar zit ook een gas- en een rempedaal op en die schakelen we ook naar de volgende versnelling: pure mechanica, die modern gereden paarden van nu.
En dát, Sky_As, is de reden waarom de klassiekrijdende ruiter weg blijft van het wedstrijdterrein: er wordt geen of nauwelijks dressuur gereden. En ofschoon de juryleden zich nog steeds dienen te houden aan de voorschriften, weergegeven in het Scala (hoe Klassiek!), zijn de meeste juryleden ondersteboven van die mechanica en van de kwaliteiten van het paard (ook al zijn die vaak al verregaande verziekt).
De goede juryleden daar gelaten, want die zijn er wel degelijk, maar veruit in de minderheid.

Daar zijn we dan toch al :D dan is dit toch een zinloze discussie. Want of je het er nu mee eens bent of niet, als je niet aan het spektakel meedoet, win je niks...... dus ja, het is maar net wat je doel is ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:45

Precies Sky_As, wát is je doelstelling?!
Je paard verbeteren of het eigen gewin ..!
Dan zijn we er uit en is dit dus een zinloze discussie, alhoewel het niet vaak genoeg gezegd kan worden:
Diep en Rond is niet oké voor een paard, maar wel schijnbaar voor de roem en voor de portemonnee
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 29-02-12 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:55

mijn doelstelling is niks ;) ik rijd enkel hobby matig jonge paarden en mijn eigen merrie is drachtig en rijd ik normaal gesproken M dressuur niveau (op wedstrijd). Ook ik heb niet heel veel lol in het wedstrijd rijden dus voor mij is het alweer 2 jaar geleden dat ik voor het laatst gestart ben.
maar dan kan ik nog wel een mening hebben ;)
Ik vind dat je niet bij een trainingsmethode kan zeggen, dit is goed, dat is fout.
Het hangt helemaal af van de manier van toepassing, bouw van het paard, niveau van de ruiter en nog tig andere dingen.
Ik denk dat iemand die niet kan rijden en " klassiek " probeert te rijden, zijn paard meer beschadigd dan iemand die diep en rond af en toe gebruikt om wat voor reden dan ook maar wel weet waarom en hoe hij dat doet. Maar dat is mijn mening ;) zoals iedereen een mening heeft.
Ik geef alleen aan, dat appels met peren vergelijken onnuttig is, en een discussie wordt waar niemand iets mee kan.
Betreft het paard verbeteren? ik denk dat als het paard dan toch mag kiezen, dat hij nog veel liever niemand op zijn rug heeft en lekker dag en nacht met vriendjes op de wei staat (weer een andere discussie)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:07

Zeker, daar hebben we het al vaker over gehad: mensen die denken dat ze goed bezig zijn en dat dan "klassiek" durven te noemen, maar daar hebben we het nu niet over. In elke discipline gaat ervan alles fout door onkunde en onwetendheid.
Dus nee, laten we even bij het topic blijven. Deze trainingsmethode is niet op een biomechanisch verantwoorde wijze uit te voeren en dat zou toch TEN ALLEN TIJDEN de richtlijn in ons rijden moeten zijn!!!
En om dan op die fietsers terug te komen: die fietsers zijn ware atleten, die weten precies zélf waar ze hun eigen grens leggen, iets waarvan de ruiter dat geheel niet weet bij deze trainingsmethode, ook al zegt men van wel. Paarden hebben helaas een te groot incasseringsvermogen. En degenen die dat níet hebben, ja die verdwijnen wel degelijk via de achterdeur!

En voor wat betreft je laatste zin:
Paarden zijn werkwillige bewegingsdieren en míts de arbeid eerlijk en dus biomechanisch verantwoord aangeboden wordt, leid je het paard op tot een HAPPY ATHLETE!
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 29-02-12 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:10

Sky_As schreef:
murphy102 schreef:
Sky_As, zo lang de juryleden het spektakel prevaleren boven dressuur -het op een eerlijke manier gymnastiseren van een paard, waarbij de wedstrijd de toets hoort te zijn- zal het jureren op zich al paarden met auto's vergelijken zijn. De modern gereden paarden van nu zetten we immers ook "Aan en Uit"; daar zit ook een gas- en een rempedaal op en die schakelen we ook naar de volgende versnelling: pure mechanica, die modern gereden paarden van nu.

Daar zijn we dan toch al :D dan is dit toch een zinloze discussie. Want of je het er nu mee eens bent of niet, als je niet aan het spektakel meedoet, win je niks...... dus ja, het is maar net wat je doel is ;)

Je kan heel prima winnen als je niet aan het spektakel meedoet,alleen niet op topniveau,pas daar gaat het gebrek aan spektakel echt spelen. Met de eeuwige bemerkingen van:brutaler rijden,meer "activiteit" of "voorwaartser"rijden op het protocol,kom je echt heel ver met correct gereden proeven. En daar hoef je dan geen dedicated dressuurgefokte zwarte parel voor te bezitten. Met correcte techniek komt zelfs een slechtgebouwd paard of -relatief- ongeschikt ras makkelijk naar de hogere regionen.
Jij geeft een mooi voorbeeld van de algemene aanname dat je vanaf de B je paard in de krul moet trekken om succesvol wedstrijden te kunnen rijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:32

piepenfiets schreef:
Je kan heel prima winnen als je niet aan het spektakel meedoet,alleen niet op topniveau,pas daar gaat het gebrek aan spektakel echt spelen. Met de eeuwige bemerkingen van:brutaler rijden,meer "activiteit" of "voorwaartser"rijden op het protocol,kom je echt heel ver met correct gereden proeven. En daar hoef je dan geen dedicated dressuurgefokte zwarte parel voor te bezitten. Met correcte techniek komt zelfs een slechtgebouwd paard of -relatief- ongeschikt ras makkelijk naar de hogere regionen.
Jij geeft een mooi voorbeeld van de algemene aanname dat je vanaf de B je paard in de krul moet trekken om succesvol wedstrijden te kunnen rijden.

Wat ik schrijf is overigens niet allemaal mijn mening he :) is gewoon een conclusie. maar als je wilt winnen, moet je wel aan het spektakel mee doen.
vb: als jij met je " klassieke" paard op concours gaat, en ik met mijn voorbeenzwaaiende circusact, weet ik bijna zeker dat ik 9 van de 10 keer meer punten ga scoren (moeten de oefeningen natuurlijk wel een beetje ergens op lijken). Ik zeg niet dat je niet " hoger" in de sport kunt rijden, maar in deze tijd ga je het echt niet winnen van een voorbeenzwaaier die ook redelijk correct zijn ding doet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:35

Ik heb anders in het Z2 aardig wat hele sjieke voorbeenzwaaiers achter me gelaten altijd, en ik reed met de wegwerpertjes van anderen, die allemaal qua bouw en qua bewegingen helemaal niets mee hadden, eerder tegen. Correcte proeven met een ontspannen paard werden altijd hoger gepunt dan het spektakel, is mijn ervaring.