Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freeride schreef:Dan heb ik nog een belangrijk punt om over na te denken:
Ook de kinderen worden alsmaar zwaarder, maar niet per definitie ook langer, dus hoe denken we over te zware kinderen op te kleine lichtgebouwde pony's?
Voor mij geldt hier ongeveer dezelfde regel, te zwaar is te zwaar, voor die pony's niet eerlijk, en daarbij nog rekening houdende met het feit dat kinderen meestal(niet altijd) minder lekker mee zijn in de beweging, vind ik dat daarvoor eigenlijk ook duidelijke regels opgesteld dienen te worden.
marjootje schreef:Dat is ook de reden dat mijn dochter niet meer op onze welsh pony mag rijden, en we daarom een tinker erbij hebben gekocht.
Ze is inmiddels 1,82, en 58 kilo, 13 jaar, de welsh kan het nog wel hebben, en ik laat haar af en toe nog een keer erop om het af te bouwen, want ze vind het heel erg.
Ze heeft op die pony leren rijden, en het is echt haar vriendinnetje, maar probeer haar nu duidelijk te maken dat als we nog lang plezier van haar vriendinnetje willen hebben, ze toch echt de overstap naar de tinker moet maken.
En we hebben in middels weer een hele leuke bijrijdster voor onze welsh gevonden, die haar met veel plezier rijd.
Dimple schreef:
Dinopino schreef:Eigenlijk is het interessant om te weten welke onderzoeken er nu openbaar zijn over de kracht die een ruiter op een paard uitoefent. Het is bekend dat wanneer men op een stilstaand paard een g kracht heeft van 0. Beweegt een paard in draf en komt de ruiter niet goed mee, dan verdubbelt zijn gewicht.
Voltige vind ik dus ook een rare sport. Wanneer je zo graag wil turnen pak een turnapparaat en laat een paard met rust.
[***] schreef:Dimple schreef:
Heb even door het topic gelezen en mij valt op dat daar heel aantal mensen zijn die zeggen dat een paard "veel meer kan hebben dan wij denken". Er is zelfs iemand die suggereert; ja, maar voltigepaarden zijn flink bijgezet, dus beter ruggebruik??????!!!! Dus is het niet erg als er 3 knieen in zijn zij of rug prikken.
Graag wil ik verwijzen naar onderzoek dat laatst gepresenteerd is bij de Fam Bartels (Equi Science day oid), waarin in een wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond dat paarden die LDR getraind werden geen extra stress hormoon (cortisol) aanmaakten, dan paarden die niet zo worden getraind. Uit een ander onderzoek blijkt echter ook dat de werkpaarden in India, die er zeer slecht aan toe zijn, ook geen extra cortisol aanmaken, terwijl die toch wel degelijk zeer gestresst zijn (pijn!).
Hierbij kom ik weer terug op mijn eerdere vraag: hoe weet je dat een paard geen last heeft van een (te) zware ruiter? Alleen omdat hij gewoon lekker zijn rondje loopt? Of zijn er andere tekenen waaraan je dit kunt aflezen?
freeride schreef:[***] schreef:
Heb even door het topic gelezen en mij valt op dat daar heel aantal mensen zijn die zeggen dat een paard "veel meer kan hebben dan wij denken". Er is zelfs iemand die suggereert; ja, maar voltigepaarden zijn flink bijgezet, dus beter ruggebruik??????!!!! Dus is het niet erg als er 3 knieen in zijn zij of rug prikken.
Graag wil ik verwijzen naar onderzoek dat laatst gepresenteerd is bij de Fam Bartels (Equi Science day oid), waarin in een wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond dat paarden die LDR getraind werden geen extra stress hormoon (cortisol) aanmaakten, dan paarden die niet zo worden getraind. Uit een ander onderzoek blijkt echter ook dat de werkpaarden in India, die er zeer slecht aan toe zijn, ook geen extra cortisol aanmaken, terwijl die toch wel degelijk zeer gestresst zijn (pijn!).
Hierbij kom ik weer terug op mijn eerdere vraag: hoe weet je dat een paard geen last heeft van een (te) zware ruiter? Alleen omdat hij gewoon lekker zijn rondje loopt? Of zijn er andere tekenen waaraan je dit kunt aflezen?
Tango1979 schreef:@Marjootje: superknap van je, dat knopje in je hoofd omzetten, is de eerste (en belangrijkste) stap. Wens je heel veel succes en (voor de zwakkere momenten) sterkte!! Blijf aan je paard denken en lees af en toe hier iets na, zodat je gemotiveerd blijft!! Helpt mij zeker.
Dat je met bijzet (zoals bij voltige) een paard zwaarder mag belasten, lijkt me onzin. Dat een paard met goed ruggebruik (ietsje) meer kan hebben, daar geloof ik wel in. Maar dan nog: drie ruiters erop, 150 kg, lijkt me dat iedereen hier dit toch behoorlijk veel vindt?! Maar zoals eerder gezegd, ik weet niks van voltige.
En wat is inderdaad aardig wat? Ik weeg denk ik rond de 85 kg en dat vind ik ook 'aardig wat'. Zou graag bijvoorbeeld 75 kg wegen. Maar voor iemand van 55 kg is diezelfde 75kg aardig wat...
@John: interessant stuk, ik denk dat een paard niet snel pijn laat merken en dat wordt hiermee bevestigd. Maakt het niet makkelijker voor mij als 'zwaardere' ruiter.