Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjootje

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:53

Bij mij is de knop om...............ik ben weer heel bewust aan het lijnen.......................en dit topic heeft mij zeker een duw in de goeie richting gegeven.
Ik was al weken bezig met het idee dat het moest gebeuren............dan denk ik iedere ochtend vanaf vandaag ga ik lijnen, en eind van de dag als het wederom mislukt is, dan denk ik morgen weer een nieuwe poging.
Baal dan als een stekker van mezelf, maar het lukt dan gewoon niet, de drang om te eten is dan sterker.
Ik krijg ook altijd een heel prettig, rustig gevoel als ik wat ga eten, staat voor mij gelijk aan ontspanning.
En ook hier hebben we regelmatig zware stress momenten, dus ja ik ben ook een emo-eter.
Denk dat veel mensen zich hier wel in herkennen.
Ik heb voor mezelf geen streefgewicht gezegd...............eigenlijk heb ik dat wel, maar dat ga ik niet hardop roepen.
Ik probeer te denken dat iedere kilo minder prettiger is voor mijn paardje.
Maar ik ben op dit moment weer zeer gemotiveerd, en ik lijn heel streng, anders lukt het gewoon niet.

En @brenndaa, het is ook nooit mijn bedoeling geweest om je aan te vallen, want ik snap maar al te goed hoe het voelt.
Vond het alleen jammer dat je zo vel werd, gezien het vorige topic.

En om ook nog even ontopic te blijven.
Ik heb eigenlijk nooit zo over voltige nagedacht en bij stil gestaan hoe dat voor een paard moet zijn.
Maar ik kan me zo voorstellen dat dat gespring en gehang op die paardenrug niet echt fijn is voor het paard.
En met 3 personen van 50 kilo maakt inderdaad 150 kilo................pffff
Nou denk ik wel dat die momenten wel heel kort zijn, en die meisjes zijn wel heel lenig, en zitten het paard niet in de weg.
Denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe vaak zo'n paard daarvoor gebruikt word.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:07

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:10

Dan heb ik nog een belangrijk punt om over na te denken:
Ook de kinderen worden alsmaar zwaarder, maar niet per definitie ook langer, dus hoe denken we over te zware kinderen op te kleine lichtgebouwde pony's?
Voor mij geldt hier ongeveer dezelfde regel, te zwaar is te zwaar, voor die pony's niet eerlijk, en daarbij nog rekening houdende met het feit dat kinderen meestal(niet altijd) minder lekker mee zijn in de beweging, vind ik dat daarvoor eigenlijk ook duidelijke regels opgesteld dienen te worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:11

Marjootje wat goed dat je hier motivatie hebt kunnen vinden, er zijn een aantal goede topics over gezond eten. Ik denk dat er heel weinig mensen beseffen wat we naar binnen werken qua voedsel. Wellicht kan je daar tips vinden voor gezond eten (en als je echt de goede producten kiest, krijg je ook geen lichamelijke trek)

En als het een dag mislukt, niet het hoofd laten hangen, we hebben allemaal wel eens een dag dat niets lukt..Kunst is om de volgende dag de schouders er weer onder te zetten

Succes, je paardje zal blij met je zijn :) Gaat je vast lukken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:13

freeride schreef:
Dan heb ik nog een belangrijk punt om over na te denken:
Ook de kinderen worden alsmaar zwaarder, maar niet per definitie ook langer, dus hoe denken we over te zware kinderen op te kleine lichtgebouwde pony's?
Voor mij geldt hier ongeveer dezelfde regel, te zwaar is te zwaar, voor die pony's niet eerlijk, en daarbij nog rekening houdende met het feit dat kinderen meestal(niet altijd) minder lekker mee zijn in de beweging, vind ik dat daarvoor eigenlijk ook duidelijke regels opgesteld dienen te worden.

Mooie aanvulling inderdaad, kinderen worden steeds dikker, als ik om me heen kijk vind ik dat erg zorgelijk, in mijn werk spreek ik ouders daar ook steevast op aan.
Dat is 1 van de redenen dat het mooi zou zijn als kids op een manege niet alleen komen rijden, maar ook meer aan beweging zouden doen, sla je 2 vliegen in 1 klap

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:22

Dat is ook de reden dat mijn dochter niet meer op onze welsh pony mag rijden, en we daarom een tinker erbij hebben gekocht.
Ze is inmiddels 1,82, en 58 kilo, 13 jaar, de welsh kan het nog wel hebben, en ik laat haar af en toe nog een keer erop om het af te bouwen, want ze vind het heel erg.
Ze heeft op die pony leren rijden, en het is echt haar vriendinnetje, maar probeer haar nu duidelijk te maken dat als we nog lang plezier van haar vriendinnetje willen hebben, ze toch echt de overstap naar de tinker moet maken.
En we hebben in middels weer een hele leuke bijrijdster voor onze welsh gevonden, die haar met veel plezier rijd.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:24

De manege's zouden kinderen (en ouders) al duidelijk moeten maken dat met overgewicht op een paard/pony stappen niet goed is voor het dier, maar ik denk dat op veel manege's iedere klant er 1 is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:04

marjootje schreef:
Dat is ook de reden dat mijn dochter niet meer op onze welsh pony mag rijden, en we daarom een tinker erbij hebben gekocht.
Ze is inmiddels 1,82, en 58 kilo, 13 jaar, de welsh kan het nog wel hebben, en ik laat haar af en toe nog een keer erop om het af te bouwen, want ze vind het heel erg.
Ze heeft op die pony leren rijden, en het is echt haar vriendinnetje, maar probeer haar nu duidelijk te maken dat als we nog lang plezier van haar vriendinnetje willen hebben, ze toch echt de overstap naar de tinker moet maken.
En we hebben in middels weer een hele leuke bijrijdster voor onze welsh gevonden, die haar met veel plezier rijd.

Voor jouw dochter is het wel een beetje moeilijk natuurlijk, ze is pas 13 jaar, maar gewoon erg lang, en daardoor te zwaar aan het worden voor je Welsh, wel super dat je nu al zo oplettend bent , en ik hoop voro haar en jou dat ze de tinker gaat waarderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:50

Dimple schreef:
[RT-D] te dikke ruiter...en voltige dan?????

Vond hier nog een oude discussie over voltige. ;)

Heb even door het topic gelezen en mij valt op dat daar heel aantal mensen zijn die zeggen dat een paard "veel meer kan hebben dan wij denken". Er is zelfs iemand die suggereert; ja, maar voltigepaarden zijn flink bijgezet, dus beter ruggebruik??????!!!! Dus is het niet erg als er 3 knieen in zijn zij of rug prikken.

Graag wil ik verwijzen naar onderzoek dat laatst gepresenteerd is bij de Fam Bartels (Equi Science day oid), waarin in een wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond dat paarden die LDR getraind werden geen extra stress hormoon (cortisol) aanmaakten, dan paarden die niet zo worden getraind. Uit een ander onderzoek blijkt echter ook dat de werkpaarden in India, die er zeer slecht aan toe zijn, ook geen extra cortisol aanmaken, terwijl die toch wel degelijk zeer gestresst zijn (pijn!).

Hierbij kom ik weer terug op mijn eerdere vraag: hoe weet je dat een paard geen last heeft van een (te) zware ruiter? Alleen omdat hij gewoon lekker zijn rondje loopt? Of zijn er andere tekenen waaraan je dit kunt aflezen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:51

Er zijn tekenen waar je het vanaf kan lezen, alleen de tekenen die wij herkennen zijn volgens mij de tekenen aan het einde van de keten oftewel als we dus al veel te ver zijn gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:55

@colway, tsja, daar ben ik inderdaad ook bang voor...

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:32

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:33

Dinopino schreef:
Eigenlijk is het interessant om te weten welke onderzoeken er nu openbaar zijn over de kracht die een ruiter op een paard uitoefent. Het is bekend dat wanneer men op een stilstaand paard een g kracht heeft van 0. Beweegt een paard in draf en komt de ruiter niet goed mee, dan verdubbelt zijn gewicht.

Voltige vind ik dus ook een rare sport. Wanneer je zo graag wil turnen pak een turnapparaat en laat een paard met rust.

Houd dan in ieder geval het onderzoek van Yoni Blom in de gaten, ik ben érg benieuwd naar de uitkomsten!! :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:35

[***] schreef:
Dimple schreef:
[RT-D] te dikke ruiter...en voltige dan?????

Vond hier nog een oude discussie over voltige. ;)

Heb even door het topic gelezen en mij valt op dat daar heel aantal mensen zijn die zeggen dat een paard "veel meer kan hebben dan wij denken". Er is zelfs iemand die suggereert; ja, maar voltigepaarden zijn flink bijgezet, dus beter ruggebruik??????!!!! Dus is het niet erg als er 3 knieen in zijn zij of rug prikken.

Graag wil ik verwijzen naar onderzoek dat laatst gepresenteerd is bij de Fam Bartels (Equi Science day oid), waarin in een wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond dat paarden die LDR getraind werden geen extra stress hormoon (cortisol) aanmaakten, dan paarden die niet zo worden getraind. Uit een ander onderzoek blijkt echter ook dat de werkpaarden in India, die er zeer slecht aan toe zijn, ook geen extra cortisol aanmaken, terwijl die toch wel degelijk zeer gestresst zijn (pijn!).

Hierbij kom ik weer terug op mijn eerdere vraag: hoe weet je dat een paard geen last heeft van een (te) zware ruiter? Alleen omdat hij gewoon lekker zijn rondje loopt? Of zijn er andere tekenen waaraan je dit kunt aflezen?

Dat er gesproken wordt(door mij oa) over flink bijgezet ivm voltigepaarden, klopt, maar imo is dat dus een extra belasting en komt het zeker niet ten goede van zo'n paard.

OMG, ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken, maar een onderzoek kun je doen zoals je wilt, je kunt bijv. de resultaten die in jouw straatje passen noemen, en eventueel minder voordelige resultaten negeren of niet meenemen in je besluit, de Fam. Bartels is giga voorstander van LDR en RK, dus die vlieger zal hier niet op kunnen gaan.
Verder is het dan wel erg grappig dat LDR en zwaar misbruikte paarden in india hetzelfde gehalte stresshormoon aanmaken, zijn ze tov een neutrale groep bekeken of enkel tegenover elkaar, want dan zou je het oo kzo kunnen uitleggen:
Het stresshormoon bij LDR gereden paarden ligt niet hoger dan bij de zwaar misbruikte karrepaarden van India.....

Waar wil je dus naartoe met dit stuk tekst?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:02

freeride schreef:
[***] schreef:

Dat er gesproken wordt(door mij oa) over flink bijgezet ivm voltigepaarden, klopt, maar imo is dat dus een extra belasting en komt het zeker niet ten goede van zo'n paard.

OMG, ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken, maar een onderzoek kun je doen zoals je wilt, je kunt bijv. de resultaten die in jouw straatje passen noemen, en eventueel minder voordelige resultaten negeren of niet meenemen in je besluit, de Fam. Bartels is giga voorstander van LDR en RK, dus die vlieger zal hier niet op kunnen gaan.
Verder is het dan wel erg grappig dat LDR en zwaar misbruikte paarden in india hetzelfde gehalte stresshormoon aanmaken, zijn ze tov een neutrale groep bekeken of enkel tegenover elkaar, want dan zou je het oo kzo kunnen uitleggen:
Het stresshormoon bij LDR gereden paarden ligt niet hoger dan bij de zwaar misbruikte karrepaarden van India.....

Waar wil je dus naartoe met dit stuk tekst?[/quote]

Freeride, ik geloof dat mijn bericht niet overkomt zoals ik het bedoel. Ik geef aan dat er iemand (niet jij) in het voltigetopic (dus niet jouw berichten in dit topic) aangeeft dat het niet zo erg is voor een voltigepaard dat er 3 mensen tegelijk op zitten omdat het paard flink is bijgezet en dan dus sowieso zijn rug beter gebruikt. Daarom heb ik er ook vraagtekens en uitroeptekens achter gezet. Verder bedoel ik volgens mij precies hetzelfde als jij. Het is gewoon belachelijk zo'n onderzoek. Ik vind het in ieder geval te triest voor woorden. Daar wil ik naar toe met stukje tekst.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:15

@[***], pppppfffffllrlrrrrpppp sorry, verkeerd begrepen dan Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:29

Hi, hi, geeft niks hoor. Het blijkt uit mijn eerdere posten af en toe ook dat ik niet helemaal goed te begrijpen ben. ;)

Flowflessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:05

ik denk dat het belangrijk is, om te kijken naar de conditie van een paard.
Een super gezond, sterk paard, kan vaak aardig wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:15

Wat is in jouw ogen "aardig wat"?
Dat is natuurlijk een heel ruim begrip op deze manier. Wil je, je reactie eens onderbouwen met voorbeelden? Dan kunnen we daar weer verder mee.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:41

@Marjootje: superknap van je, dat knopje in je hoofd omzetten, is de eerste (en belangrijkste) stap. Wens je heel veel succes en (voor de zwakkere momenten) sterkte!! Blijf aan je paard denken en lees af en toe hier iets na, zodat je gemotiveerd blijft!! Helpt mij zeker.

Dat je met bijzet (zoals bij voltige) een paard zwaarder mag belasten, lijkt me onzin. Dat een paard met goed ruggebruik (ietsje) meer kan hebben, daar geloof ik wel in. Maar dan nog: drie ruiters erop, 150 kg, lijkt me dat iedereen hier dit toch behoorlijk veel vindt?! Maar zoals eerder gezegd, ik weet niks van voltige.

En wat is inderdaad aardig wat? Ik weeg denk ik rond de 85 kg en dat vind ik ook 'aardig wat'. Zou graag bijvoorbeeld 75 kg wegen. Maar voor iemand van 55 kg is diezelfde 75kg aardig wat...

@John: interessant stuk, ik denk dat een paard niet snel pijn laat merken en dat wordt hiermee bevestigd. Maakt het niet makkelijker voor mij als 'zwaardere' ruiter.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:52

Wat Tango 1979 al zegd wat is aardig wat volgens jou flowflessie? het zou fijn zijn als je daarover meer duidelijkheid kunt geven, een nieuwe of frisse bokker die zich wil mengen in dit topic is altijd leuk hoor ;)

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:57

Tango1979 schreef:
@Marjootje: superknap van je, dat knopje in je hoofd omzetten, is de eerste (en belangrijkste) stap. Wens je heel veel succes en (voor de zwakkere momenten) sterkte!! Blijf aan je paard denken en lees af en toe hier iets na, zodat je gemotiveerd blijft!! Helpt mij zeker.

Dat je met bijzet (zoals bij voltige) een paard zwaarder mag belasten, lijkt me onzin. Dat een paard met goed ruggebruik (ietsje) meer kan hebben, daar geloof ik wel in. Maar dan nog: drie ruiters erop, 150 kg, lijkt me dat iedereen hier dit toch behoorlijk veel vindt?! Maar zoals eerder gezegd, ik weet niks van voltige.

En wat is inderdaad aardig wat? Ik weeg denk ik rond de 85 kg en dat vind ik ook 'aardig wat'. Zou graag bijvoorbeeld 75 kg wegen. Maar voor iemand van 55 kg is diezelfde 75kg aardig wat...

@John: interessant stuk, ik denk dat een paard niet snel pijn laat merken en dat wordt hiermee bevestigd. Maakt het niet makkelijker voor mij als 'zwaardere' ruiter.

En dan zit je ook nog met het type paard. Is die 75 kg bijvoorbeeld al "aardig wat" voor een grote KWPN of voor een D-tje bijvoorbeeld. Ik vind het nog steeds erg moeilijk om een grens te bepalen. Zit zelf vooral met het zwaardere in de zin van misschien te zwaar voor pony, niet eens echt voor mijn lengte. Momenteel 1.68 en 64 kg, ben wel bezig om weer richting de 60 of minder te gaan. In het vorige topic vonden mensen het geen probleem bij het zien van een foto. Maar als ik andere reacties lees op gewichten en lengtes dan ga ik toch weer heel hard twijfelen...

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:05

Oke, gelukkig! Laten we proberen de discussie op een leuke manier voort te zetten! :)

Persoonlijk vind ik voltige echt schandalig. Mijn bijrijdpaardjes staan naast een manege waar ik nu dus ook heen ga met deze paardjes. Hier wordt ook aan voltige gedaan. Vind het allemaal erg knap die kunstjes ter paard met zijn 3en, 4en, 5en en soms nog meer mensen tegelijk op het paard. Maar ik denk niet dat het erg goed voor een paard is.

De paarden die op die manege staan, zijn ook helemaal versleten. (althans, de voltige paarden; de manege paarden zien er prima uit).
Ten eerste loopt het paard op een volte, wat al erg zwaar is voor een paard. Vaak gaan ze bij voltige maar een kant om, dus linksom of rechtsom. Geen idee of dit overal zo is, maar bij deze manege wel.

Het paard loopt dus op de volte, vervolgens springen er allemaal mensen op het paard zijn rug, doen vervolgens een handstand, gaan er op staan en weet ik veel wat ze nog meer allemaal doen: het paard wordt belast door onverdeeld/onregelmatig/bewegend gewicht. Wanneer iemand in het zadel zit, geeft de ruiter (in geval van een ervaren ruiter) mee met de gangen van het paard. Het gewicht belemmert het paard dus niet in zijn gangen. Tenzij iemand dusdanig overgewicht heeft.

Al met al ben ik dus niet zo'n fan van voltige, ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:14

En dan te bedenken dat al die mensen die voltige doen eerst heel veel hebben moeten oefenen voor alles vlekkeloos verloopt, en ze hun voeten en handen helemaal goed neer zetten.
De keren dat ze missprongen, en met een plof op die paardenrug neer kwamen, denk dat die paarden daar best veel van de lijden hebben.
Want met zijn 3en of 4en op een galloperend paard staan dat leer je niet in een week tijd.