Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:37

Het 'doorduwen' in inderdaad nooit mijn bedoeling geweest, maare.... 2 pagina's maar? := volgens mij ben ik al 10 pagina's bezig ondertussen... en zolang sommige mensen er nog steeds van overtuigd zijn dat dit voor élk paard een goede manier is om ingereden te worden en dat mensen ook vooroordelen gaan noemen over bijv. 'doodgeknuffelde parelli-paarden' en dat deze mensen hun paard geen leiderschap zouden kunnen bieden, vond ik dit genoeg redenen om door te gaan met de discussie :D Maar je hebt inderdaad gelijk dat ik het nou eenmaal nooit eens zal worden met iedereen en andersom ook niet... dus misschien heb ik wel genoeg 'gezeurd' in dit topic.. nou niet ervoor zorgen dat ik weer een goeie reden heb om terug te komen }>

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:38

Het is fijn dat dat de methode is voor Klimop, maar dat had ik na 1 bericht ook wel begrepen. Zo'n 30 berichten plaatsen in de topic komt op mij over als je mening door willen duwen.

Bericht aan Klimop; inderdaad misschien heb je nu genoeg "doorgezeurd" :D met de 2 pagina's bedoel ik ook jouw 30 berichten haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:04

araber schreef:
de eigenaar maakt de keuze ik denk dat ieder paard via deze manier (die van gert) ingereden kan worden

Op die manier, dan heb je de strekking van mijn post niet begrepen ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:07

Mindim schreef:
Klimop schreef:
En dát vraag ik me nou al de hele tijd af, maar niemand heeft me tot nu toe antwoord kunnen geven daarop... waarom stap je erop als het paard vanaf de grond al niet luistert?

Kan je je ook afvragen of het gedrag van de paarden in de filmpjes een goed beeld over het gedrag geeft van deze paarden. Deze paarden worden aan iets nieuws geintroduceerd, nogal overrompelend inderdaad en daaruit baseren jullie het complete gedrag van het paard? Zonder het dier of de eigenaar te kennen?

Ja. Het gaat toch om deze situatie? Dit is de situatie die nu van belang is. Dat het paard thuis heel braaf is, is niet van belang.
Dat is nou africhten. Het paard op een bekende plek iets aanleren en dat daarna in kleine stapjes uitbreiden naar andere omstandigheden. Als het paard onder die nieuwe omstandigheden niet meer luistert, zal je eerst het bekende weer moeten bevestigen, voordat je doorgaat met iets nieuws.
De paarden op de filmpjes hebben of nooit iets aangeleerd gekregen of reageren door de nieuwe prikkels niet meer op wat ze kennen. In beide gevallen zal je dan een stapje terug moeten doen en even de voorgaande stappen moeten bevestigen.
Als je het paard daadwerkelijk iets positiefs wil leren, dan. Als je gewoon op wilt stappen en het paard dmv vluchtgedrag voorwaarts wil houden, dan hoeft dat natuurlijk niet :+

Het is ondertussen trouwens al tientallen malen wetenschappelijk bewezen dat in kleine stapjes leren in bijna alle gevallen de voorkeur heeft boven "overdonderen". Maar daar zijn paarden vast een uitzondering op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:11

sanne83 schreef:
Ja. Het gaat toch om deze situatie? Dit is de situatie die nu van belang is. Dat het paard thuis heel braaf is, is niet van belang.
Dat is nou africhten. Het paard op een bekende plek iets aanleren en dat daarna in kleine stapjes uitbreiden naar andere omstandigheden. Als het paard onder die nieuwe omstandigheden niet meer luistert, zal je eerst het bekende weer moeten bevestigen, voordat je doorgaat met iets nieuws.
De paarden op de filmpjes hebben of nooit iets aangeleerd gekregen of reageren door de nieuwe prikkels niet meer op wat ze kennen. In beide gevallen zal je dan een stapje terug moeten doen en even de voorgaande stappen moeten bevestigen.
Als je het paard daadwerkelijk iets positiefs wil leren, dan. Als je gewoon op wilt stappen en het paard dmv vluchtgedrag voorwaarts wil houden, dan hoeft dat natuurlijk niet :+

Het is ondertussen trouwens al tientallen malen wetenschappelijk bewezen dat in kleine stapjes leren in bijna alle gevallen de voorkeur heeft boven "overdonderen". Maar daar zijn paarden vast een uitzondering op :D

Jij hebt het er over dat de paarden onopgevoed zijn. Dat weet je helemaal niet aan de hand van een filmpje van tien minuten. Je weet niet hoe zo'n dier in zijn vertrouwde omgeving is, jij weet niet wat ze thuis allemaal doen aan grondwerk of iets als dat, dat weet je niet. Je zegt dat je het bij dit filmpje houdt en de rest er niet toe doet, toch speculeer je over de rest.
Dat een paard in een nieuwe situatie herbevestigd moet worden, wil niet zeggen dat ze onopgevoed zijn, zoals jij beweerd.

Misschien kun je een wetenschappelijk onderzoek noemen waarin dat bewezen staat? Kunnen we dat allemaal even lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:18

Klimop schreef:
Mindim schreef:
Tja geen paard is hetzelfde. Een van mijn paarden is heel koelbloedig, heeft dekens om eht interessert hem allemaal niets. Alles hebben we stap voor stap opgebouwd. Alleen de eerste maal goed aansingelen flipte hij echt even. Wat ik wil zeggen dat stap voor stap ook geen garantie is voor alels braaf ondergaan en niet van iets schrikken. Jij zegt dat jij 'weer'de uitzondering hebt en daar reageer ik dan weer op. Als jij telkens de uitzonderingen hebt, zal de rest wel iets niet goed doen.

Volgens mij probeer ik nou al meerdere malen duidelijk te maken dat ik dus juist geen 'uitzondering' heb, maar dat weet men weer om te draaien tot 'ze kan alles zo goed' en 'de rest doet het blijkbaar fout' :?

Het is misschien geen garantie voor succes, maar imo kunnen op deze manier veel stress-momenten en flippende paarden worden voorkomen.. als sommige mensen iets meer geduld en tijd erin stoppen.

Bij het zien van zo'n filmpje waarop Gert een paard zadelmak maakt en deze uit z'n plaat gaat, ben ik vooral bang dat zo'n dier (wat nog jong is, balans nog moet vinden met ruiter etc) door al die sprongen een keer gigantisch onderuitgaat/struikelt/verstapt oid en daardoor iets oploopt... dat nog bovenop het feit dat er imo hierbij psychisch in één keer te veel over zo'n paard heenkomt.

Jij bent degene die het woord uitzondering in de mond nam hoor, niet ik. En misschien bedoel je het niet zo, maar het komt wel enigszins over dat jouw weg de enige goede is. Er is door meerdere mensen gezegd, dat het misschien niet voor elk paard geschikt is en andere mensen vinden het showelement niks en een ander kan de methode begrijpen, maar zou het zelf niet doen.

Sommige paarden zijn zo gestressed dat zelfs grondwerk als stress kan worden ervaren. aarden die zo verstard zijn en puur angst zijn.
Je hebt bijvoorbeeld ook mensen die enorm hysterisch kunnen worden, dan zie je dat men ze een klap in het gezicht geeft en ze zijn weer rustig.

Persoonlijk vind ik dat je als eigenaar de verantwoording hebt je paard dusdanig bekend te maken met dingen, dat hoeft meneer van de Hof niet te doen. Toen mijn paard werd beleerd kende hij het zadel en was hij keurig opgevoed. Toen hij dat wist heb ik hem pas weg gebracht, juist om stress te voorkomen. Dus dan ligt het misschien niet aan Gert van den Hof, maar aan de eigenaar die zijn paard zo aflevert.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:44

Ik bedoelde echt de situatie zoals die op het filmpje te zien is. Daarop kan je het gedrag van het paard op dat moment zien. Aangezien dat het moment is dat ze het paard iets nieuws gaan leren, zal het paard op dat moment moeten laten zien dat het de voorgaande stappen kent en begrijpt. Dat is duidelijk niet zo op de filmpjes. Dat hoeft niets te zeggen over wat er thuis met het paard gedaan is. Het gaat mij puur over de situatie op dat moment. Staat ook in het stukje dat je quote.

Dit is een site van een gedragswetenschapper, die zich vooral focussed op paarden.
http://www.aebc.com.au/articles/24/
Hier heeft hij een aantal artikelen waarin principes uit de (algemene) gedragsleer specifiek op het paardrijden worden uitgelegd.

Je hebt verder volledig gelijk. Het gaat hier ook om de eigenaren. Gert zelf is gewoon een atletische vent met lijm aan de billen :D die daar gewoon z'n brood mee verdient. En dat is z'n goed recht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:07

Ik heb een cursus daarin gevolgd over kuddesamenstelling en hoe een paard kan verschieten van instinctief gedrag naar rationeel gedrag. En hoe je daar mee moet werken.
Ik denk alleen niet dat de methode van Gert van den Hof voor elk paard traumatisch hoeft te zijn, daarom vind ik het juist belangrijk om te weten hoe deze paarden na afloop zijn en hoe ze tegenwoordig onder het zadel zijn en uberhaupt hoe ze zich gedragen. Dan pas kun je zeggen of deze methode goed voor het paard geweest is of niet.
Met een stresskip zou ik eerder alles in stappen doen, terwijl ik een dominant exemplaar eerder bij Gert zou brengen. Dat een paard dominant is qua karakter hoeft niet te betekenen dat hij niet aan de hulpen staat of niet is opgevoed. Alleen kunnen reacties bij vreemden en in een vreemde omgeving verschillen met thuis.

Dank voor de site.
Het omgaan met de angst van een paard heeft trouwens ook niets met goed aan de hulpen zijn te maken. een paard is immers heel moeilijk bereikbaar voor hulpen, wanneer ze in vluchtgedrag en angst verschieten.

sanne83

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:27

ja, dus hoe beter het paard naar de hulpen luistert, hoe beter het paard zal luisteren bij een afleidende prikkel (en dus niet wegrennen, maar luisteren naar de hulpen). Als je de intensiteit van de afleidende prikkels langzaam opbouwt, zal het paard niet leren dat hij door alle hulpen heen kan rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:38

sanne83 schreef:
ja, dus hoe beter het paard naar de hulpen luistert, hoe beter het paard zal luisteren bij een afleidende prikkel (en dus niet wegrennen, maar luisteren naar de hulpen). Als je de intensiteit van de afleidende prikkels langzaam opbouwt, zal het paard niet leren dat hij door alle hulpen heen kan rennen.

Als een paard echt angstig is, dan hou je er niets aan. Dan bereik je het paard helemaal niet. Wanneer je angst ziet aankomen, dan kun je wat en bij een licht angstig paard kun je wat, met een extreem angstig paard niet. Komt ook nog een stuk vertrouwen om de hoek kijken, als mijn paard angstig is kan ik hem er uit halen, een ander niet. Bij mijn beide paarden niet trouwens.

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:14

Dit zou zeker niet mijn manier zijn. Ik zou alles op basis van vertrouwen en rust doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:19

Ik zit me net te bedenken dat een paard die vroeger bij ons op stal stond ook door hem is beleerd tijdens een demonstratie. Dit was juist een erg gevoelig paard. Ik weet nog dat ik de foto's zag en daar een beetje een rotgevoel bij had.
Ik ken dat paard en ik zag de paniek in zijn ogen, dat weet ik nog. Ik heb alles met hem erg voorzichtig gedaan en dat ging goed, maar soms ook moeizaam, in de wei was hij het pispaaltje. Voor hem lijkt me dit niets geweest.