Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
murphy102 schreef:Ik begrijp jou heel goed wat jij bedoelt, maar ik begrijp ook heel goed dat anderen jou niet snappen.
Zoals we van jou gewend zijn, heb je wel de klok horen luiden, maar weet je weer niet waar de overbekende klepel hangt.
Dat krijg je als je alleen maar boeken leest en deze theorie niet naar de praktijk om kan zetten.

Heb niet alle reacties in detail gelezen, maar ik wil best toelichten waarom ik het door de opmerkingen van IngeT en Cherie interessant vond worden. Volgens mij had Cheries opmerking te maken met die van IngeT, althans zo vatte ik hem op. Mocht dat onjuist zijn geweest, dan mijn excuses. Ik begrijp Cherie aldus, dat een reactie krijgen op een beenhulp ook 'maar' een kwestie van conditionering is, zoals eigenlijk met de meeste, misschien wel alle hulpen. Dat is ook wat ik interessant vond aan de opmerkingen van IngeT. Ik heb namelijk tot voor kort dressuur (in welke stijl dan ook) nooit gezien als conditionering - ik verdiepte me meer in de rijtechnische aspecten om het zo maar even uit te drukken - maar nu ik er beter over nadenk, is het dat in feite wel. In het kader van de vraag naar verschillen tussen verschillende rijstijlen vind ik dat een interessante constatering, omdat, zoals we ook al eerder constateerden, het gewenste resultaat bij zowel Du als Fr dressuur toch hetzelfde is. De weg erheen wordt echter bepaald door een andere wijze van conditioneren, althans, dat is mogelijk en een gedachte die nu in mij opkomt. Dat doet niets af aan de rijtechnische verschillen tussen de twee stromingen, maar ik vind het een interessante manier van kijken naar de zaak. Zooist schreef:Van mij wel
En andersom vliegen ook de PB's in het rond dus maak je geen zorgen!
Dat is de reden dat ik me niet meer laat zien in dit soort topics. Ik word er kotsmisselijk van dat je blijkbaar alleen klassiek bent als je iedereen afkat die niet klassiek rijdt.
En dat zonder ook maar iets van jezelf te laten zien
Kon het heel even niet laten en ben nu weer weg!
Visitor schreef:O, hallo allemaal! Ik kijk even een paar uur niet en we zijn weer een paar pagina's verder.Heb niet alle reacties in detail gelezen, maar ik wil best toelichten waarom ik het door de opmerkingen van IngeT en Cherie interessant vond worden. Volgens mij had Cheries opmerking te maken met die van IngeT, althans zo vatte ik hem op. Mocht dat onjuist zijn geweest, dan mijn excuses. Ik begrijp Cherie aldus, dat een reactie krijgen op een beenhulp ook 'maar' een kwestie van conditionering is, zoals eigenlijk met de meeste, misschien wel alle hulpen. Dat is ook wat ik interessant vond aan de opmerkingen van IngeT. Ik heb namelijk tot voor kort dressuur (in welke stijl dan ook) nooit gezien als conditionering - ik verdiepte me meer in de rijtechnische aspecten om het zo maar even uit te drukken - maar nu ik er beter over nadenk, is het dat in feite wel. In het kader van de vraag naar verschillen tussen verschillende rijstijlen vind ik dat een interessante constatering, omdat, zoals we ook al eerder constateerden, het gewenste resultaat bij zowel Du als Fr dressuur toch hetzelfde is. De weg erheen wordt echter bepaald door een andere wijze van conditioneren, althans, dat is mogelijk en een gedachte die nu in mij opkomt. Dat doet niets af aan de rijtechnische verschillen tussen de twee stromingen, maar ik vind het een interessante manier van kijken naar de zaak.
Overigens zijn het rode boekje en Steinbrecht binnen en kan niet wachten om ze te lezen!
Edit: eigenlijk was mijn opmerking dus geheel off topic (net als die van IngeT en Cherie78), maar toch leuk dat het de discussie aan deed wakkeren.
En ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van Misskriss...
murphy102 schreef:Dankjewel, Visitor. Gelukkig pak jij, aan wie de vraag gericht was, de vraag wél goed op.
Toch vraag ik mij af of je inhoudelijk begrijpt wat Cherie nu eigenlijk zegt.
Ze heeft nl. zeker een kern van waarheid, alleen het verhaal is incompleet.
En eerlijk gezegd (sorry Cherie, maar dat moet men ook kunnen zeggen) merk ik dit wel vaker.
Maar dat dat misschien vanuit het paard gezien minder logisch is?) Of bedoel je heel iets anders?
Murphy102 schreef:Wat mij steeds opvalt is dat zoiets steeds gezegd wordt op het moment dat de andere partij geen argumenten heeft om de klassieke dressuur neer te sabelen.

murphy102 schreef:Cherie, je leest tussen de regels door dat je wel iets belangrijks zegt. Echter, ik vind dat je het uit zijn verband hebt gehaald.
Je zegt 2 dingen.
[...]
murphy102 schreef:Ja Visitor, dat verschil is enorm tussen Frans/Duits en modern: 2 totaal verschillende rijwijzen met -naar míjn mening- een totaal verschillende doelstelling.
Hier komen we nog wel op terug. Ik ga nu de les in.
Kadankovitch schreef:(...)
Het gaat achter elkaar (en misschien niet altijd in de hier beschreven volgorde), gescheiden door kleine tijdsafstanden, maar niet tegelijkertijd. Echter bij een gevorderde combinatie zijn die tijdsafstanden vaak nauwelijks waarneembaar,,, en wellicht zelfs verdwenen. Op dat moment zou men kunnen spreken van het orkest der hulpen. Maar tot die tijd vergaat er meestal veel tijd. Deze werkwijze wordt toegepast omdat het voor het paard en de ruiter eenvoudiger zou zijn. Alles een voor een; niet eerder aan het volgende beginnen, voordat heteerste op orde is. Daardoor wordt het de ruiter ook duidelijker waar de schoen wringt. Gaat het bij de buiging niet goed? of is het zijwaarts treden van de achterhand het probleem? Ik weet dat precieser dan bij een gelijktijdige toepassing van alle hulpen voor travers.
Citaat:Ik heb hier een erg globale beschrijving gegeven hoe het princiepe van 'main sans jambes et jambes sans main' in z'n werk zou gaan.
Visitor schreef:murphy102 schreef:Cherie, je leest tussen de regels door dat je wel iets belangrijks zegt. Echter, ik vind dat je het uit zijn verband hebt gehaald.
Je zegt 2 dingen.
[...]
Bedankt voor deze toelichting. Ook daar kan ik het mee eens zijn, geloof ik. Ik had niet begrepen dat Cherie iets anders meende.
Maar dan nu de vraag: bestaat er in dit opzicht - het opzicht van conditioneren in overeenstemming met de biomechanica om het zo maar even te noemen - een verschil tussen de Duitse, Franse en moderne dressuur? (Rollkür/hyperflexie/extreem diep op de borst trekken dan wel inbuigen even buiten beschouwing gelaten, of beschouwen jullie dat als onlosmakelijk verbonden met moderne dressuur? Ik niet.)
cherie78 schreef:Cherie, meende NIETS anders, als wat geschreven stond![]()
Een hulp wordt een paard aangeleerd (geconditioneerd), het enige wat een paard "begrijpt" als we er net opzitten (in dit geval om voorwaarts te gaan) is het UIT EVENWICHT brengen om een stap voorwaarts te doen om het evenwicht te herstellen.
Dat, uit het evenwicht brengen, doet de ruiter met zijn zit.
cherie78 schreef:Western (reining) zou ook wel in dit topic passen, ook een "rijstijl dressuur".