verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:33

Als je goed leest, snapt niemand jou, alleen Visitor kennelijk. Moet ik alle namen oplezen?
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 23-01-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:34

murphy102 schreef:
Als je goed leest, snapt niemand jou. Moet ik alle namen oplezen?

Daar vraag ik niet naar; ik vraag wat JIJ niet snapte.
Of is zelfs dit te onduidelijk, dat je andere posters hierin moet meetrekken?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:37

Ik begrijp jou heel goed wat jij bedoelt, maar ik begrijp ook heel goed dat anderen jou niet snappen.
Zoals wel vaker heb je de klok horen luiden, maar weet je niet waar de overbekende klepel hangt.
Dat krijg je als je alleen maar boeken leest en deze theorie niet naar de praktijk om kan zetten.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 24-01-12 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:38

murphy102 schreef:
Ik begrijp jou heel goed wat jij bedoelt, maar ik begrijp ook heel goed dat anderen jou niet snappen.
Zoals we van jou gewend zijn, heb je wel de klok horen luiden, maar weet je weer niet waar de overbekende klepel hangt.
Dat krijg je als je alleen maar boeken leest en deze theorie niet naar de praktijk om kan zetten.

Persoonlijk worden lukt aardig goed bij jou.

En nu graag op de inhoud van dit topic verder, graag

Ben trouwens wel nieuwsgierig naar jouw "wapenfeiten" in de klassieke dressuur.
Een "open" boek ben je wat dat betreft niet.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-01-12 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:39

Ach hou op en schij uit, Murphy. Jouw vingertje wijst constant een richting uit. Het neersabelen van de Nederlandse top. Dit is een topic over verschillende rijstijlen en niet alleen klassiek, dus er mogen meerdere mensen reageren.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:16

Ik begrijp jouw gefrustreerde reactie niet, Setteke. Allereerst heb ik het hier helemaal niet over de Ned. top en ten tweede denk ik dat jij je aangesproken voelt als het daar om gaat. Dat is jouw probleem.
Ik stel een serieuze, geïnteresseerde vraag aan Visitor.
Of is het voor jou wel duidelijk, Setteke?

setteke

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:24

Oh nee? Ben ik de enige die moeite heeft met jouw posts? Dacht het niet.
Jij bent degene die ervoor zorgt, dat ik nooit meer "durf" te reageren op een rijstijl-topic.
En met mij vele anderen.
Je bent te goed woordelijk onderlegd en je slaat iedereen om de oren. Niet leuk voor iedereen die ietsje minder begaafd is en wel iets wil zeggen.
Uiteindelijk ben je geheel alenig over en dan verbaas je je? Iets is niet in een impasse, maar niemand durft meer iets te zeggen :+

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 03:09

Allerbeste Murphy, Cherie heeft zeker een punt. U moet niet openlijk iemand in discrediet proberen te brengen omdat U niets weet over zijn/haar rijkunstige kwaliteiten, terwijl over Uzelf niets bekend is. U bent buitengewoon discreet over uw persoon. Dat is uw goed recht, maar ben dan zo fair niet iemand anders rijkunstige kwaliteiten door het slijk te trekken.

Ik begrijp ook heel goed dat Setteke stelt dat zij niet meer durft te schrijven. Persoonlijk denk ik dat zij er gewoon geen zin meer in heeft. C'est le ton qui fait la musique, ik bedoel dan de toon die U aanslaat tegenover anderen. Het is een aanklagende manier waarop U schrijvers alhier aanspreek op hun geuite mening. Steeds worden ze in de hoek geduwd.
En juist U die mij meent te kunnen verbieden voor andere te antwoorden, wilt nu van Visitor een uitleg krijgen over hetgeen Cherie bedoelde. Vindt U dat zelf niet vreemd.
U bent zeer vermakelijk, maar U draagt, gezien het bovenstaande toch niet bijzonder bij tot de voorgang van dit topic.

Cherie, zoudt U een wat uitgebreidere uitleg kunnen geven van uw opvatting? Het zou zeker passen in het kader van dit topic.
Bij voorbaat dank

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 04:16

Ik heb het meeste gelezen en even een vraag tussendoor,

Ik rij zelf sinds kort op de klassieke manier.
Ik las dat een aantal nooit de been en teugelhulp tegelijk gebruiken, maar als ik travers rij leg ik mijn buitenbeen aan zodra het buitenachterbeen van de grond komt en tegelijk haal ik het gewicht van de binnenschouder af met mijn teugel en verplaats dat gewicht naar het buiten acherbeen en geef een kreepje met beide teugels naar de wand.
Is dit dan niet juist en/of onduidelijk zoals een aantal omschrijven??
En hoe zou het dan moeten?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:21

Ben ik de enige die Murphy's vraag als een vraag ziet? En dan allerlei verweten worden door mensen die zelf ook niet bepaald zuinig zijn met de virtuele zweep. Of is het angst voor een gedegen antwoord waar geen speld tussen te krijgen is? Is dat dan een kwestie van goed kunnen schrijven of misschien klopt het wel gewoon ? :)*

Misskriss,het is mij niet helemaal duidelijk hoe jij travers rijdt maar ik kan je ook niet vertellen hoe je het bzh/hzb moet doen.Ben ook benieuwd naar het antwoord

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:04

Weet je Piepenfiets wat nu zo grappig is, deze verwijten komen van twee mensen die zelf geen antwoorden kunnen geven als het even wat kritische vragen zijn. Ik ga hier dan natuurlijk ook niet op in.
Zelf kunnen ze óf geen antwoorden bedenken of geven óf ze moeten eerst weer even nalezen om antwoord te kunnen geven.
En net wat je zegt: vanuit de klassieke hoek komen onderbouwingen, die ik mis vanuit de moderne hoek.
En daar zal de kneep wel zitten: men kan niet met argumenten discussiëren en wat is er dan gemakkelijker om de ander datzelfde te verwijten.
Mijn vraag aan Visitor is dus nog steeds dezelfde: Waaróm ga jij met Cherie mee?
Dat kan zij vast zelf wel vertellen en dat maakt de discussie interessant: INHOUD, beste Setteke en Kadankovitch. Doe ook eens een duit in het zakje zou ik zeggen. Maar als ik mij niet vergis, begrijpt Kadankovitch Cherie op dit punt ook niet helemaal, zo schreef hij. Visitor schijnbaar wel, dus laten we even wachten op haar mening.
Dat lijkt mij interessant voor de discussie.
En dat vind ik wel leuk van Cherie, die probeert in ieder geval de discussie te voeden.
Daarnaast wil ik wel even zeggen, Setteke, dat uit de vele leuke Pb's die ik krijg, ik niet die de door jou gewekte indruk krijg, integendeel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:18

Van mij wel :r

En andersom vliegen ook de PB's in het rond dus maak je geen zorgen!

Dat is de reden dat ik me niet meer laat zien in dit soort topics. Ik word er kotsmisselijk van dat je blijkbaar alleen klassiek bent als je iedereen afkat die niet klassiek rijdt.

En dat zonder ook maar iets van jezelf te laten zien :n

Kon het heel even niet laten en ben nu weer weg! :evaw:

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:22

O, hallo allemaal! Ik kijk even een paar uur niet en we zijn weer een paar pagina's verder. :-) Heb niet alle reacties in detail gelezen, maar ik wil best toelichten waarom ik het door de opmerkingen van IngeT en Cherie interessant vond worden. Volgens mij had Cheries opmerking te maken met die van IngeT, althans zo vatte ik hem op. Mocht dat onjuist zijn geweest, dan mijn excuses. Ik begrijp Cherie aldus, dat een reactie krijgen op een beenhulp ook 'maar' een kwestie van conditionering is, zoals eigenlijk met de meeste, misschien wel alle hulpen. Dat is ook wat ik interessant vond aan de opmerkingen van IngeT. Ik heb namelijk tot voor kort dressuur (in welke stijl dan ook) nooit gezien als conditionering - ik verdiepte me meer in de rijtechnische aspecten om het zo maar even uit te drukken - maar nu ik er beter over nadenk, is het dat in feite wel. In het kader van de vraag naar verschillen tussen verschillende rijstijlen vind ik dat een interessante constatering, omdat, zoals we ook al eerder constateerden, het gewenste resultaat bij zowel Du als Fr dressuur toch hetzelfde is. De weg erheen wordt echter bepaald door een andere wijze van conditioneren, althans, dat is mogelijk en een gedachte die nu in mij opkomt. Dat doet niets af aan de rijtechnische verschillen tussen de twee stromingen, maar ik vind het een interessante manier van kijken naar de zaak.
Overigens zijn het rode boekje en Steinbrecht binnen en kan niet wachten om ze te lezen!

Edit: eigenlijk was mijn opmerking dus geheel off topic (net als die van IngeT en Cherie78), maar toch leuk dat het de discussie aan deed wakkeren.

En ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van Misskriss...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:32

Zooist schreef:
Van mij wel :r

En andersom vliegen ook de PB's in het rond dus maak je geen zorgen!

Dat is de reden dat ik me niet meer laat zien in dit soort topics. Ik word er kotsmisselijk van dat je blijkbaar alleen klassiek bent als je iedereen afkat die niet klassiek rijdt.

En dat zonder ook maar iets van jezelf te laten zien :n

Kon het heel even niet laten en ben nu weer weg! :evaw:

Ik zie dat toch anders, Zooist.
Wat mij steeds opvalt is dat zoiets steeds gezegd wordt op het moment dat de andere partij geen argumenten heeft om de klassieke dressuur neer te sabelen. Deze wijze van het opleiden van een paard is goed uit te leggen en is heel breed, dus we hoeven helemaal niet in hokjes te denken.
In de moderne rijderij echter is e.e.a. kennelijk wat minder goed uit te leggen, logisch, want daar werkt men vooral aan de voorkant (daar ging het nu trouwens helemaal niet over, maar haalt Setteke erbij).
Kennelijk kan men niet uitleggen wat daar VOOR HET PAARD daar de voordelen van zijn en dan gaat men op de man spelen, gezien de post van Setteke nav mijn serieuze vraag aan Visitor. Jammer.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:37

Visitor schreef:
O, hallo allemaal! Ik kijk even een paar uur niet en we zijn weer een paar pagina's verder. :-) Heb niet alle reacties in detail gelezen, maar ik wil best toelichten waarom ik het door de opmerkingen van IngeT en Cherie interessant vond worden. Volgens mij had Cheries opmerking te maken met die van IngeT, althans zo vatte ik hem op. Mocht dat onjuist zijn geweest, dan mijn excuses. Ik begrijp Cherie aldus, dat een reactie krijgen op een beenhulp ook 'maar' een kwestie van conditionering is, zoals eigenlijk met de meeste, misschien wel alle hulpen. Dat is ook wat ik interessant vond aan de opmerkingen van IngeT. Ik heb namelijk tot voor kort dressuur (in welke stijl dan ook) nooit gezien als conditionering - ik verdiepte me meer in de rijtechnische aspecten om het zo maar even uit te drukken - maar nu ik er beter over nadenk, is het dat in feite wel. In het kader van de vraag naar verschillen tussen verschillende rijstijlen vind ik dat een interessante constatering, omdat, zoals we ook al eerder constateerden, het gewenste resultaat bij zowel Du als Fr dressuur toch hetzelfde is. De weg erheen wordt echter bepaald door een andere wijze van conditioneren, althans, dat is mogelijk en een gedachte die nu in mij opkomt. Dat doet niets af aan de rijtechnische verschillen tussen de twee stromingen, maar ik vind het een interessante manier van kijken naar de zaak.
Overigens zijn het rode boekje en Steinbrecht binnen en kan niet wachten om ze te lezen!

Edit: eigenlijk was mijn opmerking dus geheel off topic (net als die van IngeT en Cherie78), maar toch leuk dat het de discussie aan deed wakkeren.

En ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van Misskriss...

Dankjewel, Visitor. Gelukkig pak jij, aan wie de vraag gericht was, de vraag wél goed op.
Toch vraag ik mij af of je inhoudelijk begrijpt wat Cherie nu eigenlijk zegt.
Ze heeft nl. zeker een kern van waarheid, alleen het verhaal is incompleet.
En eerlijk gezegd (sorry Cherie, maar dat moet men ook kunnen zeggen) merk ik dit wel vaker.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:40

murphy102 schreef:
Dankjewel, Visitor. Gelukkig pak jij, aan wie de vraag gericht was, de vraag wél goed op.
Toch vraag ik mij af of je inhoudelijk begrijpt wat Cherie nu eigenlijk zegt.
Ze heeft nl. zeker een kern van waarheid, alleen het verhaal is incompleet.
En eerlijk gezegd (sorry Cherie, maar dat moet men ook kunnen zeggen) merk ik dit wel vaker.

Ok. Maar wat vind je dan incompleet er aan? Misschien dat het 'biomechanische aspect' ook meespeelt? Dat je dus in principe van alles kan conditioneren, maar dat het één misschien handiger is dan het ander? (Zou je bijvoorbeeld ook een paard kunnen leren voorwaarts te gaan door aan te teugels te trekken en halt te houden op been, kort door de bocht gezegd? Denk het wel. Ik zie paarden dat wel eens doen denk ik := Maar dat dat misschien vanuit het paard gezien minder logisch is?) Of bedoel je heel iets anders?
Edit: en wat zou ik dan misschien missen in wat Cherie - volgens jou - zegt (en waar jij je niet in kan vinden)?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:06

Hier wil ik even op reageren (vetgedrukte); puur biomechanisch is er in feite geen enkele hulp.
Een paard een beenhulp aanleren (het voorwaarts gaan) is er op gebaseerd dat een paard "uit evenwicht" wordt gebracht.
Pas later "leert" een paard dat die "bewuste beenhulp" ervoor is om voorwaarts te gaan.
Het paard gaat dus ahw voorwaarts door een gewichtshulp (uit balans-brengend) van de ruiter.[/quote]

Cherie, je leest tussen de regels door dat je wel iets belangrijks zegt. Echter, ik vind dat je het uit zijn verband hebt gehaald.
Je zegt 2 dingen.
* de biomechanica staat los van het hulpen aanleren.
* je zet het paard voorwaarts door het uit zijn evenwicht te brengen.

Allereerst denk ik dat paarden leren door te associëren. Dit is niet anders dan bij een hond.
Ondanks de huidige discussie over "Hoe paarden leren" (denk aan MacLean - Australië, Machteld vanden Dierendonck en de conferentie bij Bartels in Hoge Mierde) hierover, denk ik persoonlijk dat we ook hier niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden en blijft voor mij de associatie voorop staan. Een goed voorbeeld hiervan is:
drijven in de takt van de gang, oftewel taktmatig drijven:
men drijft (aangeleerde hulp) op het moment dat het binnenachterbeen van de grond komt (biomechanisch) met het doel de hulp op het JUISTE moment te geven. Het doel: het binnenachterbeen verder onder de massa te plaatsen en dús gebruikmakend van de biomechanica! Het paard biedt het immers al aan vanuit zijn bewegingsmechanisme.
Dus met punt één ben ik het om bovenstaande reden niet met jou eens.

Wat punt 2 betreft:
De zithulp kan men onderscheiden in een gewichtshulp en een kruishulp, dus kruisaantrekken om het paard voorwaarts te drijven, samen met de stemhulp.
Om nu even op jouw voorbeeld terug te komen:
Heel terecht zeg jij dat een groen paard de eerste keer de beenhulp níet zal begrijpen. Dat klopt.
Een paard gaat van nature in natuurlijk evenwicht. Op het moment dat er een ruiter op zijn rug gaat zitten is dat natuurlijk evenwicht geheel verstoord. In de dressuur willen wij dit evenwicht mét ruitergewicht daarom omzetten in een rijkunstig evenwicht, zodat het paard ons kan dragen zonder schade voor hemzelf.
Dus wat we daarom doen bij een groen paard om hem voorwaarts te doen bewegen, is dit:
we brengen het stílstaande paard uit zijn evenwicht door ons gewicht te verplaatsen heel voorzichtig.
Denk maar aan wat er gebeurt als wij als mens stil staan met iemand op onze rug die heen en weer wiebelt: deze brengt ons uit ons evenwicht waardoor wij genóódzaakt zijn om één van onze benen naar vóren te plaatsen om zodoende ons evenwicht te herstellen.
Ditzelfde beogen wij bij een paard die nog niet voorwaarts gaat op een beenhulp.
Het paard zal dus een stap naar voren plaatsen op het moment dat wij hem uit zijn evenwicht hebben gehaald.
Hiervoor moet je hem heel goed belonen.
De volgende stap is:
Dit herhalen en nú een drijvende kuithulp eraan toevoegen.
Het paard zal de zithulp met de kuithulp gaan associëren en ZO LEERT EEN PAARD voorwaarts te gaan!

Dus de hulpgeving dient altijd "inpasbaar" te zijn in de biomechanica. Net als het voorbeeld van het taktmatig drijven.
Dat men dat al eeuwen geleden heeft begrepen en daarom de titel "Klassiek" krijgt, kan ik ook niets aan doen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 24-01-12 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:12

Ik ben van mening dat er nog meer op de wereld is dan klassiek.
Maar waarom moet klassiek neergesabelt worden :?

Murphy102 schreef:
Wat mij steeds opvalt is dat zoiets steeds gezegd wordt op het moment dat de andere partij geen argumenten heeft om de klassieke dressuur neer te sabelen.

Ik sta open voor alle trainingsmethoden die aansluiten bij mijn paarden en bij mijn gevoel. Ook dat heb ik al tig malen uitgelegd.

Mij valt het op dat de klassiek fundamentalisten het blijkbaar nodig vinden om alles wat niet klassiek is neer te sabelen.

Prachtig vind ik het dan ook dat Carl Hester haast niet kan lopen van de klassieke veren in zijn kont en zijn paarden lekker laag, rond en diep loswerkt :')

Maar goed, hier gaat het topic niet over, maar wilde toch even reageren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:17

murphy102 schreef:
Cherie, je leest tussen de regels door dat je wel iets belangrijks zegt. Echter, ik vind dat je het uit zijn verband hebt gehaald.
Je zegt 2 dingen.
[...]

Bedankt voor deze toelichting. Ook daar kan ik het mee eens zijn, geloof ik. Ik had niet begrepen dat Cherie iets anders meende.
Maar dan nu de vraag: bestaat er in dit opzicht - het opzicht van conditioneren in overeenstemming met de biomechanica om het zo maar even te noemen - een verschil tussen de Duitse, Franse en moderne dressuur? (Rollkür/hyperflexie/extreem diep op de borst trekken dan wel inbuigen even buiten beschouwing gelaten, of beschouwen jullie dat als onlosmakelijk verbonden met moderne dressuur? Ik niet.)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:27

Ja Visitor, dat verschil is enorm tussen Frans/Duits en modern: 2 totaal verschillende rijwijzen met -naar míjn mening- een totaal verschillende doelstelling.
Hier komen we nog wel op terug. Ik ga nu de les in.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:45

murphy102 schreef:
Ja Visitor, dat verschil is enorm tussen Frans/Duits en modern: 2 totaal verschillende rijwijzen met -naar míjn mening- een totaal verschillende doelstelling.
Hier komen we nog wel op terug. Ik ga nu de les in.

Graag, want dat zou ik graag willen weten. En ook vooral het verschil in dit opzicht tussen Frans en Duits.

Kadankovitch schreef:
(...)
Het gaat achter elkaar (en misschien niet altijd in de hier beschreven volgorde), gescheiden door kleine tijdsafstanden, maar niet tegelijkertijd. Echter bij een gevorderde combinatie zijn die tijdsafstanden vaak nauwelijks waarneembaar,,, en wellicht zelfs verdwenen. Op dat moment zou men kunnen spreken van het orkest der hulpen. Maar tot die tijd vergaat er meestal veel tijd. Deze werkwijze wordt toegepast omdat het voor het paard en de ruiter eenvoudiger zou zijn. Alles een voor een; niet eerder aan het volgende beginnen, voordat heteerste op orde is. Daardoor wordt het de ruiter ook duidelijker waar de schoen wringt. Gaat het bij de buiging niet goed? of is het zijwaarts treden van de achterhand het probleem? Ik weet dat precieser dan bij een gelijktijdige toepassing van alle hulpen voor travers.

Interessant, want ik doe het tot dusver inderdaad tegelijk (min of meer, denk ik).
Citaat:
Ik heb hier een erg globale beschrijving gegeven hoe het princiepe van 'main sans jambes et jambes sans main' in z'n werk zou gaan.

Bedankt, hiernaar was is erg benieuwd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:45

Visitor schreef:
murphy102 schreef:
Je zegt 2 dingen.
[...]

Bedankt voor deze toelichting. Ook daar kan ik het mee eens zijn, geloof ik. Ik had niet begrepen dat Cherie iets anders meende.
Maar dan nu de vraag: bestaat er in dit opzicht - het opzicht van conditioneren in overeenstemming met de biomechanica om het zo maar even te noemen - een verschil tussen de Duitse, Franse en moderne dressuur? (Rollkür/hyperflexie/extreem diep op de borst trekken dan wel inbuigen even buiten beschouwing gelaten, of beschouwen jullie dat als onlosmakelijk verbonden met moderne dressuur? Ik niet.)

Cherie, meende NIETS anders, als wat geschreven stond :)*
Een hulp wordt een paard aangeleerd (geconditioneerd), het enige wat een paard "begrijpt" als we er net opzitten (in dit geval om voorwaarts te gaan) is het UIT EVENWICHT brengen om een stap voorwaarts te doen om het evenwicht te herstellen.
Dat, uit het evenwicht brengen, doet de ruiter met zijn zit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:46

Zooist schreef:
Wie is Ellen Lange? :P

LOL Hahahahahahah

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:48

Zooist schreef:
Wie is Ellen Lange? :P

Een country-zangeres oa :D

Schiet me gelijk een volgende "vraag" te binnen :+

Western (reining) zou ook wel in dit topic passen, ook een "rijstijl dressuur" :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:54

cherie78 schreef:
Cherie, meende NIETS anders, als wat geschreven stond :)*
Een hulp wordt een paard aangeleerd (geconditioneerd), het enige wat een paard "begrijpt" als we er net opzitten (in dit geval om voorwaarts te gaan) is het UIT EVENWICHT brengen om een stap voorwaarts te doen om het evenwicht te herstellen.
Dat, uit het evenwicht brengen, doet de ruiter met zijn zit.

Ik snap niet goed op welk punt jullie dan van mening verschillen, maar dat zal wel aan mij liggen. Het is voor leken zoals ik allemaal minder evident dan jullie wellicht veronderstellen. Maar dat hoort verder niet thuis in dit topic, denk ik.
cherie78 schreef:
Western (reining) zou ook wel in dit topic passen, ook een "rijstijl dressuur".

Jazeker, ik ben ook wel benieuwd hoe men tegen de verschillen tussen reining en de al genoemde rijstijlen aankijkt. Ik weet zelf niets van reining, maar het meest in het oog springende verschil lijkt mij de losse teugel en de gewenste hoofd-halshouding van het paard...