is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:12

Mindfields schreef:
Een goede ruiter kan met een slofteugel rijden. Echter heeft die hem niet nodig. Een instructeur die je vertelt dat je een slofteugel om moet doen, heeft niet voldoende kennis om je uit te leggen hoe je een paard correct nageeflijk rijdt. Simple as that.

_/-\o_

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:20

Mindfields schreef:
Een goede ruiter kan met een slofteugel rijden. Echter heeft die hem niet nodig. Een instructeur die je vertelt dat je een slofteugel om moet doen, heeft niet voldoende kennis om je uit te leggen hoe je een paard correct nageeflijk rijdt. Simple as that.

Ben het deels met Mindfields eens...
In Harskamp en Erp wonen tocht wel goede ruiters met een redelijke staat van dienst. Die ook regelmatig een slofje omhangen. Dit doen ze met een doel.
Hebben deze mensen niet de kennis om het gebruik van een slof uit te leggen? Over correct nageeflijk rijden bestaan ook weer legio definities overigens...

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:38

Uquido84 schreef:
Deze discussie blijft altijd bestaan want wanneer mag je een slofteugel gebruiken en hoe gebruik je hem het best? Ik rij liever met een slof dan dat ik mijn spierballen moet gebruiken om ze los te krijgen door zigzaggende bewegingen met mn handen te maken of dat de paardentong helemaal blauw wordt door de aanhoudenende kracht op het bit, zoals deze meneer zo mooi kan demonstreren....

Door die slof dan bijvoorbeeld even 1 a 2 minuten aan te halen is het voor het paard ook duidelijk waar hij zn hoofd moet houden. Niemand houdt het vol om 2 minuten "vast te houden"...
Het heet daarom ook een hulpteugel. Of haal ik met dit berichtje half bokt op mn nek omdat dit "zielug voor me paardje is"?!

Om een paard nagevelijk te krijgen hoor je niet je spierballen te gebruiken en ook niet met slof.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:51

clhufl schreef:
Uquido84 schreef:
Deze discussie blijft altijd bestaan want wanneer mag je een slofteugel gebruiken en hoe gebruik je hem het best? Ik rij liever met een slof dan dat ik mijn spierballen moet gebruiken om ze los te krijgen door zigzaggende bewegingen met mn handen te maken of dat de paardentong helemaal blauw wordt door de aanhoudenende kracht op het bit, zoals deze meneer zo mooi kan demonstreren....

Door die slof dan bijvoorbeeld even 1 a 2 minuten aan te halen is het voor het paard ook duidelijk waar hij zn hoofd moet houden. Niemand houdt het vol om 2 minuten "vast te houden"...
Het heet daarom ook een hulpteugel. Of haal ik met dit berichtje half bokt op mn nek omdat dit "zielug voor me paardje is"?!

Om een paard nagevelijk te krijgen hoor je niet je spierballen te gebruiken en ook niet met slof.

...nagevelijk? Seriousley...? :\

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:41

Uquido84 schreef:
In Harskamp en Erp wonen tocht wel goede ruiters met een redelijke staat van dienst. Die ook regelmatig een slofje omhangen. Dit doen ze met een doel.
Hebben deze mensen niet de kennis om het gebruik van een slof uit te leggen? Over correct nageeflijk rijden bestaan ook weer legio definities overigens...

Ik zei niet: om het gebruik van een slofteugel uit te leggen, maar om correct nageeflijk te rijden, en nee ik vindt niet dat die ruiters dat doen nee. Die gebruiken daar een stang voor en die trekken ze horizontaal. Dat heet dan 'verbinding'.

M_D_H

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:59

weet je, je zult altijd voorstanders en tegenstanders hebben, dat hou je met alles :)
echter, ik blijf erbij dat als de slof op de juiste manier gebruikt wordt dat het dan geen kwaad kan :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:16

Ik ben niet per definitie tegen een slofteugel, maar dan net zoals met alle bijzet, scherpe bitten, sporen en andere versiering, als het op de juiste manier gebruikt wordt.

Dus nee, niet om je paard in toom te houden een slof of scherp bit pakken. En als ie niet vooruit wil, meteen maar sporen aandoen ook al kun je je benen niet stil genoeg houden en werken de sporen ook als het paard al loopt.

Mijn mening is dat al deze dingen ter ondersteuning van de been en teugelhulpen zijn en niet ter vervanging.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:03

Nageeflijkheid? Dit betekent toch dat het paard loslaat in de kaken. Je voelt dat hij met het bit in de mond speelt. Het bit rammelt een beetje. Op dat moment dat het paard nageeft, komen de hulpen door. Dan kun je met hem praten. Als hij zijn kaken op elkaar houdt, dan komen je hulpen niet door.

Of:

Nageeflijkheid komt voort uit het gelijk onderbrengen van de achterbenen. Zij moeten zijn als de slinger van een klok. Evenver naar voren en evenver naar achteren. Als gevolg daarvan zal het paard de buikspieren sluiten.( Dit zit in zijn biomechanica opgesloten) Buikspieren en rugspieren zijn antagonisten. Als de buikspier zich sluit zal de rugspier ontspannen. Een paard draagt zijn hoofd en hals met zijn rugspieren. Als het paard de rugspieren ontspant zal hij hoofd en hals naar beneden willen brengen. Wanneer het paard nu op zijn lijn kan blijven lopen spreken we over "verticaal evenwicht. De ruiter zit zonder moeite in het midden op de rug en kan voelen dat het paard door zijn lijf heen beweegt. Het geschenk van de nageeflijkheid wordt hier verkregen. Het paard legt zijn hals en hoofd in onze handen. Alleen daarom ontstaat de elastische verbinding met de paardenmond.

Door een slofteugel dwing je het paard dus feitelijk in de houding, maar laten we eerlijk zijn: dresuur is een dwangsport! Alle oefeningen die in de ring gereden worden, zijn gebasseerd op dwang.
Iets geforceerd zo ongeforceerd mogelijk laten lijken. Dat is dressuur anno 2011.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:10

Dat geld met alles zo!
En 9 van de 10 mensen die hier in dit topic reageren, reageren ook zo belachelijk in aqndere topics,
Je bent te groot, te zwaar, je beruikt een slof of sporen een pelhalm je hebt geen ca, je beugels zijn te kort of te lang het paard is te dik of te dun.
Het is nooit goed!!
En mensen in dit topic ik scheer niet iedereen over 1 kam maar kom op! de meesten hier doen precies het zelfde!

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:28

volbloedfan schreef:
Dat geld met alles zo!
En 9 van de 10 mensen die hier in dit topic reageren, reageren ook zo belachelijk in aqndere topics,
Je bent te groot, te zwaar, je beruikt een slof of sporen een pelhalm je hebt geen ca, je beugels zijn te kort of te lang het paard is te dik of te dun.
Het is nooit goed!!
En mensen in dit topic ik scheer niet iedereen over 1 kam maar kom op! de meesten hier doen precies het zelfde!

Amen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:31

Met een slof dwing je een paard in een houding (omdat hij niet alle kanten op kan waar hij heen wil) maar dat is niet altijd erg, zolang het een begrenzing is. Mijn paard heeft bijvoorbeeld rugproblemen en houdt haar rug snel strak en hoog, zodat de spieren niet kunnen ontwikkelen. Veel longeren, slofje eraan als begrenzing en het paard merkt dat hij geen pijn heeft als hij zijn rug bolt. En je ontwikkelt de spieren daar. Niets mis mee, zou ik zeggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:34

Uquido84 schreef:
Nageeflijkheid? Dit betekent toch dat het paard loslaat in de kaken. Je voelt dat hij met het bit in de mond speelt. Het bit rammelt een beetje. Op dat moment dat het paard nageeft, komen de hulpen door. Dan kun je met hem praten. Als hij zijn kaken op elkaar houdt, dan komen je hulpen niet door.

Of:

Nageeflijkheid komt voort uit het gelijk onderbrengen van de achterbenen. Zij moeten zijn als de slinger van een klok. Evenver naar voren en evenver naar achteren. Als gevolg daarvan zal het paard de buikspieren sluiten.( Dit zit in zijn biomechanica opgesloten) Buikspieren en rugspieren zijn antagonisten. Als de buikspier zich sluit zal de rugspier ontspannen. Een paard draagt zijn hoofd en hals met zijn rugspieren. Als het paard de rugspieren ontspant zal hij hoofd en hals naar beneden willen brengen. Wanneer het paard nu op zijn lijn kan blijven lopen spreken we over "verticaal evenwicht. De ruiter zit zonder moeite in het midden op de rug en kan voelen dat het paard door zijn lijf heen beweegt. Het geschenk van de nageeflijkheid wordt hier verkregen. Het paard legt zijn hals en hoofd in onze handen. Alleen daarom ontstaat de elastische verbinding met de paardenmond.

Door een slofteugel dwing je het paard dus feitelijk in de houding, maar laten we eerlijk zijn: dresuur is een dwangsport! Alle oefeningen die in de ring gereden worden, zijn gebasseerd op dwang. Iets geforceerd zo ongeforceerd mogelijk laten lijken. Dat is dressuur anno 2011.

dit is zo'n onzin, sorry hoor maar hier kan ik me wel zo kwaad om maken!!!
laten we even wel wezen, maar als je het zo gaat bekijken is alles dwang, de meeste paarden zullen in de natuur nooit over een hindernis van 1,60 heen springen (goh gek he want die zijn er ook niet in de natuur) de meeste paarden zullen nooit uit zich zelf over een picknickbank springen, of knielen, of flemen op commando, in een stal staan, of uberhaubt een mens op zich laten rijden...
daar dwingen wij ze toe!!
dus als je zo gaat praten dan is alles in de paardenwereld dwang!!

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:46

M_D_H schreef:
Uquido84 schreef:

Of:

Door een slofteugel dwing je het paard dus feitelijk in de houding, maar laten we eerlijk zijn: dresuur is een dwangsport! Alle oefeningen die in de ring gereden worden, zijn gebasseerd op dwang. Iets geforceerd zo ongeforceerd mogelijk laten lijken. Dat is dressuur anno 2011.

dit is zo'n onzin, sorry hoor maar hier kan ik me wel zo kwaad om maken!!!
laten we even wel wezen, maar als je het zo gaat bekijken is alles dwang, de meeste paarden zullen in de natuur nooit over een hindernis van 1,60 heen springen (goh gek he want die zijn er ook niet in de natuur) de meeste paarden zullen nooit uit zich zelf over een picknickbank springen, of knielen, of flemen op commando, in een stal staan, of uberhaubt een mens op zich laten rijden...
daar dwingen wij ze toe!!
dus als je zo gaat praten dan is alles in de paardenwereld dwang!!

Ik heb nog geen enkel paard uit blijdschap, mooi gezette pirouettes zien draaien in de wei. Ik heb nog nooit een paard changementen om de pas zien maken in de wei.
Ofeningen die gevraagd worden in de dressuur doen die paarden echt niet omdat ze het graag willen of zo graag doen voor iemand die op hun rug zit te knijpen...
Dus ja, als het gebruik van hulpteugels en welzijn in het algemeen nader onder de loep neemt kun je beter je megamooie en extra van de grond dravende paard zonder deken in de wei pleuren en stoppen met rijden.

Als je goed zou lezen M_D_H, dan kun je je wel voorstellen dat ik het sarcastisch bedoel.
Ik als dressuurruiter ben me bewust van hetgeen ik doe en waar ik mee bezig ben. Dit topic gaat er om of er meerdere mensen zijn die een slofteugel gebruiken en het gebruik daarvan niet afkeuren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:53

ik ben een van die mensen die de slofteugel gebruiken ;)
en ik keur het gebruik daarvan idd niet af :D
mits... de slof goed gebruikt wordt en er ook een daadwerkelijk gegronde reden voor is om de slof te gebruiken en deze reden met het welzijn van je paard te maken heeft :)
een slofteugel is geen dwingende teugel :n het is een begrenzende teugel...iets wat de meeste mensen niet schenen te weten :)
ik rij mijn eigen en een paard hier in training met slofje...
maar niet te vaak (ze moeten er niet afhankelijk van worden en ik overgens ook niet :) ) en op een goede manier :)
beide vanwege een medische reden (lang verhaal) en dan vind ik het gebruik van een slofje heel iets anders ;)

overgens... even over die changementen om de pas... die van mij doet ze wel in de wei :+
en met los gooien :+
maar die van mij is ook een beetje gek :(:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:05

Ach zelfs een roskam is bij sommige mensen in verkeerde handen :D

Ik ben alleen anti-slof bij mensen die er niet mee kunnen rijden. Maar zo ook met sporen en andere tierelantijn.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:21

Ik ben voor wanneer de ruiter er goed mee overweg kan en het diervriendelijk en nuttig word gebruikt.
Helaas zie ik tegenwoordig zovaak mensen rijden die dat niet kunne dat ook ik me steets meer erger eraan

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:41

Uquido84 schreef:
Mindfields schreef:

Hmm,kun je eens uitleggen wat dat doel is?
Ruiters, op welk niveau ook die een slofteugel denken te moeten gebruiken hebben blijkbaar een paard van een te hoog kaliber voor hun eigen kunnen,paarden kunnen alles al, de ruiter/amazone moet enkel leren om het paard niet in de weg te zitten en om de juiste vraag op de juiste manier te stellen.
En nu zijn er een hoop mensen die mij een zweverige niet realistische ruiter gaan vinden omdat ik niet in de top meerijd, maar ik ben mans genoeg om te zeggen;
Oops, sorry paard, dat was niet mijn bedoeling,ipv gewoon "effe lekker doorpakken op de binnenteugel.........."want hij moet t maar doen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:43

Vandaag weer aardig lopen ergeren aan iemand die met slof reed... bah. Niet op de teugel of op been met slof als hulpmiddel, nee, echt kin op de borst vastzetten. Echt bah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:43

Het maximale waar je een slofteugel voor zou moeten gebruiken is een begrenzende werking, om te voorkomen dat je paard als een giraf door de bak gaat en zijn rug wegdrukt. D.w.z. dat de slof eigenlijk constant in een boogje hangt, behalve wanneer het paard zijn rug weg gaat drukken en met zijn hoofd omhoog komt. Als je het verder nog ergens anders voor gebruikt, moet je je even achter je oren krabben.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:30

Bizzybijtje schreef:
Het maximale waar je een slofteugel voor zou moeten gebruiken is een begrenzende werking, om te voorkomen dat je paard als een giraf door de bak gaat en zijn rug wegdrukt. D.w.z. dat de slof eigenlijk constant in een boogje hangt, behalve wanneer het paard zijn rug weg gaat drukken en met zijn hoofd omhoog komt. Als je het verder nog ergens anders voor gebruikt, moet je je even achter je oren krabben.

Dan mag de ruiter van gisteren zich heeeeeeeel stevig achter de oren krabben! En omdat 99% van de slof gebruikers de slof niet op bovengenoemde manier gebruikt (waar ik dus niet tegen ben, je dwingt je paard niet "in de krul") ben ik tegen de slof. Wat ik gisteren zag... de teugel hing in een boogje. Lijkt me verkeerd...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:37

Bizzybijtje schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:10

Agossie schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dan mag de ruiter van gisteren zich heeeeeeeel stevig achter de oren krabben! En omdat 99% van de slof gebruikers de slof niet op bovengenoemde manier gebruikt (waar ik dus niet tegen ben, je dwingt je paard niet "in de krul") ben ik tegen de slof. Wat ik gisteren zag... de teugel hing in een boogje. Lijkt me verkeerd...

Ja, dat is inderdaad er jammer... Daardoor krijgt de slof ook een 'in-de-krul-trek-imago', terwijl je dan gewoon compleet verkeerd bezig bent.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:59

Na bijna alle pagina's gelezen te hebben ben ik nog niet overtuigd om niet anti slof te zijn!

Bizzybijtje schreef:

Ik ben er juist tegen om voor dit probleem een slofteugel te gebruiken. De ruiter heeft dan duidelijk niet de kennis om dit op een correcte manier op te lossen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:01

Uquido84 schreef:
Ik heb nog geen enkel paard uit blijdschap, mooi gezette pirouettes zien draaien in de wei. Ik heb nog nooit een paard changementen om de pas zien maken in de wei.
Ofeningen die gevraagd worden in de dressuur doen die paarden echt niet omdat ze het graag willen of zo graag doen voor iemand die op hun rug zit te knijpen...
Dus ja, als het gebruik van hulpteugels en welzijn in het algemeen nader onder de loep neemt kun je beter je megamooie en extra van de grond dravende paard zonder deken in de wei pleuren en stoppen met rijden.

Ik wel hoor, dat doen ze heel regelmatig, elke oefening die wij van ze vragen doen ze uit zichzelf ook, zomaar in de wei. Piaffe zelfs.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:06

Mindfields schreef:
Uquido84 schreef:

Ik wel hoor, dat doen ze heel regelmatig, elke oefening die wij van ze vragen doen ze uit zichzelf ook, zomaar in de wei. Piaffe zelfs.

niet ieder paard kan oefeningen van de gp!!