Hermelientje, bedankt voor je toelichting over McLean
Hermelientje schreef:McLean is het 100% eens met dat gedeelte van de training van Anky dat betrekking heeft op nooit gelijktijdig een hand en een been signaal geven.
De man wordt steeds interessanter
Dat is mijn beleving namelijk ook altijd geweest; dat het niet logisch is om eerdere signalen tegelijk te geven aan een paard. Ik kan het ook niet volgen als 2 man tegelijkertijd iets aan mij gaan vragen...
Hermelientje schreef:Doe je dat wel dan krijg je een effect dat "overshadowing" heet. De sterkste prikkel wordt opgevolgd door het paard en de zwakste prikkel dooft uit.
Lijkt mij niet handig voor een dressuurruiter, want als de zwakste prikkel in een andere verrichting ineens de hoofdprikkel moet zijn, dan lijkt mij dat verwarrend voor het paard. Want volgens mij krijg je dan dat paarden afstompen op prikkels, en wij dressuurruiters willen juist dat ze reageren op een minimale prikkel.
Hermelientje schreef:Dus als je steeds met je hand werkt terwijl je been geeft dan luistert het paard naar de sterkste prikkel meestal hand en reageert niet meer op het been waarna de ruiter harder been geeft of zelfs elke pas moet drijven met sporen enz.
Helemaal helder en logisch
En naar mijn mening is het ook zo dat de dtrainingsmethode van Anky er naar streeft dat je eenmalig een tempo aan geeft en het paard daar blijft tot hij een andere opdracht krijgt, zodat de ruiter in de tussentijd het been er af kan halen zonder dat het paard terugvalt in tempo/iets anders gaat doen. Dat lijkt mij de ultieme verfijning van hulpen.
Hermelientje schreef:Verder lijkt het me dat in elk systeem wel eens een "actieve" hulp samen met een "passieve" hulp gebruikt wordt.
In tegenstelling tot wat iemand hier ergens beweerde gebruikt Anky wel degelijk zithulpen: zij zegt kleiner op je zit maar de overgang op de hand, dat lijkt mij voor een paard volkomen duidelijk.
Is voor mij ook logisch en duidelijk. Maar ik denk dat misverstanden ontstaan omdat 'men' vaak zo spastisch reageert als je zegt iets 'op de hand' te doen. Teugelhulpen en inwerking met de hand lijken soms wel een beetje taboe hier op bokt. Zoiets benoemen werkt dan blijkbaar als een rode lap op een stier, en men verliest dan de gehele context waarin dit gebeurd uit het oog.
Hermelientje schreef:Ik heb soms het idee dat mensen tegenstellingen zoeken waar ze helemaal niet bestaan.
Jeemig wat zijn we het eens!
Straks bloedt de discussie dood omdat we het allemaal met elkaar eens zijn
Hermelientje schreef:Overshadowing kun je ook gebruiken om ongewenst gedrag te laten uitdoven (zoals angst voor een scheerapparaat). We kennen dat vast allemaal wel.
Het principe is mij duidelijk.... Het zal een toer worden bij mijn paard. Het probleem is niet dat ik daar geen tijd en energie in wil steken. Het probleem is echter dat mijn paard razendsnel kan reageren op het moment dat de prikkel van het scheerapparaat toch onverhoopt de overhand krijgt. Zo snel dat je daar bijna niet op kunt anticiperen. M.a.w.: het blijft een heel gevaarlijk klusje met hem... Maar het streven is nog wel om hem zonder sedatie te kunnen scheren. Ik ben van plan een scheerapparaat aan te schaffen die tussen een opscheermachine en een zware in zit. Die kun je ook op 2 verschillende toeren laten draaien. Om een opscheermachine geeft hij niets. Misschien helpt het al als ik het toerental langzaam kan opschroeven icm met zijn aandacht vasthouden.
Hermelientje schreef:En zelfs een mens schijnt het niet te kunnen, al zeggen vrouwen meestal dat ze uitstekend kunnen multitasken.
Nee hoor, kunnen ze niet. Ze kunnen wel heel snel omschakelen en daardoor taken heel snel achter elkaar uitvoeren, waardoor het lijkt alsof ze verschillende dingen tegelijk doen
murphy102 schreef:Prima, die McLean, maar ik vraag mij af hoe goed zijn rijkunstig gevoel is ontwikkeld.
Kun je vragen bij stellen, maar zijn visie sluit dus blijkbaar wel aan bij de visie van iemand die dus imo haar rijkunstig gevoel wel optimaal ontwikkeld heeft (Anky) op dit punt. Dus voor mij weer een extra bevestiging voor dat principe.
Het stuk over primare en secundaire hulpen komt op mij in ieder geval herkenbaar over.
liljebo schreef:McLean geeft ook aan dat de hulpen van de handen en been in de zin van primaire hulpen gas en rem tot een samenspel komen, als paard en ruiter verder gevorderd zijn. Niet gelijktijdig, maar wel in innige samenwerking.
Precies. En daarom ben ik ook van mening dat alles valt of staat met de fijne motoriek en de timing en dosering van de ruiter. En het gevoel daarvoor. Als je als ruiter je hulpen niet snel, met de juiste dosering en onafhankelijk van elkaar kunt geven kun je die primaire hulpen NOOIT goed op elkaar afstemmen. Dat is ook de reden waarom ik naast mijn paard ook mijn eigen lijf probeer te trainen; om die fijne motoriek/reactiesnelheid etc. te verbeteren.
Hermelientje schreef:Hoofd laag werkt misschien wel extra goed omdat dat ook nog een ontspannende houding is. Alle manieren om de aandacht van je paard vast te houden zijn volgens mij prima en clickertraining kan daarbij vast heel nuttig zijn.
Daarom geeft LDR-houding ook extra controle over het paard omdat je zijn aandacht beter vast kunt houden, mits deze houding niet geforceerd en afgedwongen is (want dan geeft het alleen maar spanning) In vrijheid heeft een paard ook alleen maar de nek het hoogste punt als hij vlucht of bij spannende dingen (nieuw paard ontmoeten/paarden die elkaar niet aardig vinden. Wij willen die houding onder het zadel en verlangen daarbij dat het paard 'ontspannen' blijft en dat is in beginsel wel een beetje onnatuurlijk. Dat het wel kan en dat je dat kunt trainen is een gegeven. Maar een paard draaft in zijn vrije tijd niet met een verheven draf en nek het hoogste punt door de wei als hij volledig ontspannen is.
Dus voor mij is een lagere, diepere ronde houding bij het losrijden ook wel logisch. Ik krijg bij mijn paarden juist spanning als ik ze te snel opgericht instel. (met de aanvulling dat de mate waarin je een paard LDR instelt echt ontzettend afhankelijk is van het paard, zijn africhtingsniveau en zijn bouw. Met lager, dieper ronder bedoel ik niet meteen de extreme houding. Maar bijvoorbeeld de houding van het plaatje wat ik eerder van Anky hier plaatste. Dat vind ik een hele functionele houding om je paard los te werken) Het is niet een houding, het gaat juist om de variaties)
Edit: Dit plaatje met deze hh-houding: