sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:02

Interessante discussie. Ik heb nog niet alles gelezen, maar een groot deel en heb respect voor de manier waarop jullie discussieren. Zowel voor bandida als Sees, maar ook voor Jasmijn.
(en nog wat mensen die goede argumenten aanvoeren.)

Ik ben het niet altijd eens geweest met Jasmijn, maar ze heeft zeker ook belangrijke punten zoals in haar laatste post.
In een ding ben ik het iig met haar eens.... mijn mening is dus ook dat een paard zijn gedraging behoorlijk aan de begeleider/ruiter aanpast.
Dat is ook niet verwonderlijk. Als je beseft dat een paard een verandering in hartslag bij begeleider al opmerkt en zijn hartslag daaraan aanpast (uiteraard niet bewust) zoals onderzoek aantoonde, is het niet meer dan logisch dat het paard zijn gedrag aanpast aan de manier waarop je ermee omgaat.

Ik merk dat ook als ik ze aan iets nieuws engs moet wennen, bv een stuk plastic op de rug wil leggen
(weet het... voor vele idioot, maar het is een onderdeel van de dingen die ik nu doe)
Als ik weet dat een paard bang is voor plastic kan ik extra voorzichtig te werk gaan, waardoor de angst van het paard toeneem. Slaag is erin die wetenschap te blokken en gewoon ermee te gaan trainen, dan zie je dat een paard het ook al heel snel accepteert, afhankelijk van hoe 'gewoon' ik het vind. En dat is slechts een voorbeeld.

Zelf werk ik bitloos en train ik alleen met positief reinforcement, maar..... ik los ook niet andermans problemen op. Laatste jaren ben ik al blij dat ik na een flinke dip weer normaal met eigen paarden kan omgaan. Dus ben ik ook niet in de positie om te oordelen.
Ik kan hooguit voor de ene trainer meer respect opbrengen dan voor de andere.

Desalnietemin... hoe graag ik ook paarden uitsluitend op een vriendelijke manier getraind zie... is soms wat meer optreden nog altijd beter dat het aanmodderen wat sommige anderen doen totdat het paard bij de slacht beland.

Ik heb zelf een paard verklooid. Inmiddels alweer dertig jaar geleden. Ik kocht een paard wat op de lijst voor de slacht stond, omdat het onbetrouwbaar en onhandelbaar was. En om die reden ook niet geschikt voor de fokt. Ik kende het paard vanaf veulen. Het stond bij een fokker met enorme paardenervaring en had nooit trauma's opgelopen of wat dan ook. Waarom het dan zo was??? Geen idee.
Ik zou het wel even regelen. Ik kocht het paard, zette het in een manege vanwege begeleiding en ging ermee aan de slag. En uiteindelijk was het zadelmak en het ging redelijk. Totdat ik na een vakantie terugkwam en het paard de bak in bracht, terwijl het nogal snorkelde.
"Ik zou er niet opstappen," zei de jongen van de manege. Hij was niet de instructeur, maar was wel goed met paarden.
Bwaahhh, zei ik. Ze doet dat wel vaker. Geen probleem.
Ik stapte op en tijdens het opstappen trok paard de teugels in flarden en ging als een rodeostier door de bak, terwijl ik nog niet goed zat. Gevolg laat zich raden. Opnieuw geprobeerd en hetzelfde resultaat, En ik stond niet meer op.
Zo snel heb je een kwaaie gewoonte erin. En het was geen angst. Daar ben ik tamelijk zeker van. Wel ontstaan vanuit een onzeker moment, maar daarna een tactiek.
De jongen van de manege heeft mijn blunder opgeknapt (ik kon een tijd niet meer lopen) Dat ging niet heel vriendelijk. Hij longeerde het paard totdat het erg moe was, zette het in de hoek zodat het niet wegkon en stapte op en af, tig keer.
Ik zal niet ontkennen dat er wellicht een andere mogelijkheid was, maar op dat moment ging het om een paard wat toch al op de nominatie voor de slacht stond en waarbij het door mij gecreeerde probleem er geen goed aan deed.
Het kwam ook weer goed en ik heb uiteindelijk het paard weer gereden. Het is ook de deur uitgegaan als rijpaard, maar het is nooit een makkelijk paard geworden en de kopers wisten van het 'oude' probleem.
Ik bedoel maar... problemen creeeren is in een tel gebeurd. Het oplossen is andere koek. Dan kun je een vriendelijke oplossing verkiezen. Maar Jasmijns oplossing is nog altijd beter dan geen oplossing.
Want er belanden ook hier jaarlijks duizenden paarden in het slachthuis omdat de onhandelbaar zijn geworden.

Heb trouwens een dergelijk exemplaar ook hier gehad staan. lang hengst geweest bij mensen die geen hengst aankonden. Gevolg: 1.65 hoog oerstrek trekpaard wat exact zijn eigen kracht kende en letterlijk sch**t had aan mensen. Moet eerlijk bekennen dat mijn man -ook altijd vriendelijk met paarden- minstens vijf keer vol met zijn elleboog is 'ingekomen' toen het paard hem omver probeerde te krijgen door vol op hem in te steigeren en te bokken.
Hij kreeg hem enigszins onder controle, maar gezien zelfs de hengstenboer met ardenners hier in de buurt aan een dergelijk paard niet zou beginnen, heb ik er ook vriendelijk voor bedankt.
Zo'n paard heeft, denk ik, echt iemand nodig die verdraaid stevig in zijn schoenen staat en er ook nog eens zin in heeft om het risico aan te gaan.

Ook hier geldt dat er wellicht een andere manier van trainen is. Waarchijnlijk zou zelfs positief trainen met een dergelijk paard werken, mits je daar zelf extreem goed in bent.
Maar die mensen zijn er nu eenmaal maar verdraaid weinig en ze lossen echt niet per definitie andermans problemen op.
En als dat dan niemand doet, krijgen deze types een one-way-ticket.

Desalnietemin.... mbt de discussie...
Ik ben geen bit en spoorliefhebber, maar denk dat niet daardoor de schade wordt toegebracht, maar door het feit dat er maar verdraaid weinig ruiters zijn die hier goed mee om kunnen gaan.
Ik durf te beweren (en nu gaan bitlozen mij afschieten) dat een correct gereden paard met minimale hulpen op stang en trens en met sporen minder te leiden heeft dan een paard wat door een onkundig ruiter wordt gereden. Ik heb helaas in mijn zoektocht naar een paard enorm veel kapot gereden paarden gezien.
Het probleem zit hem dan ook niet bij S&T of sporen, denk ik. Maar bij het feit dat het merendeel van de mensen die er gebruik van maakt, daar nog niet aan toe is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:07

jasmijn78 schreef:
Sees schreef:
En een paard blijft een paard dus die zal zich niet als een porseleinen poppetje gaan gedragen omdat jij hem zo behandeld. Iig, niet als dat er niet al een beetje inzit.

Hoe je hem behandeld/benaderd is van veel grotere invloed op zijn gedrag dan jij denkt. Daarmee is niet alles direct opgelost, maar het heeft zeker invoed op de mate en ernst van een probleem... En op de termijn waarop het opgelost kan worden.

Een paard waar een beetje onzekerheid niet al inzit, zal zich niet ineens als een angstig onzeker dier gaan gedragen louter en alleen omdat jij hem zo behandeld.

liljebo

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:10

Sees, ik ben het vaak met je eens, maar niet in deze.
Ik denk dat de invloed van de begeleider op het paard enorm is.
Al zal een zeer zelfbewust paard niet zo snel bang worden onder een bange ruiter. Maar er misschien wel een beetje de vloer mee aanvegen :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:15

liljebo schreef:
Desalnietemin.... mbt de discussie...
Ik ben geen bit en spoorliefhebber, maar denk dat niet daardoor de schade wordt toegebracht, maar door het feit dat er maar verdraaid weinig ruiters zijn die hier goed mee om kunnen gaan.
Ik durf te beweren (en nu gaan bitlozen mij afschieten) dat een correct gereden paard met minimale hulpen op stang en trens en met sporen minder te leiden heeft dan een paard wat door een onkundig ruiter wordt gereden. Ik heb helaas in mijn zoektocht naar een paard enorm veel kapot gereden paarden gezien.
Het probleem zit hem dan ook niet bij S&T of sporen, denk ik. Maar bij het feit dat het merendeel van de mensen die er gebruik van maakt, daar nog niet aan toe is.

Dit ben ik ook volledig met je eens!! Andersom denk ik ook niet dat bitloos voor iedereen is weggelegd. Ik denk dat er minstens net zoveel onkundige ruiters zijn die bitloos aanklooien als er ruiters zijn met bit e.d. die aanklooien. Maar ik denk dat mensen die hun paard niet bitloos fatsoenlijk kunnen rijden (wellicht na een (korte) wenperiode) ook een paard mét bit niet fatsoenlijk rond kunnen sturen en andersom.

Ik ben ook niet per definitie tegen stang en trens, wel vraag ik me soms af of hoe wij omgaan met paarden en wat wij van ze vragen wel...tja, eerlijk is? En dat geldt niet alleen voor de dressuur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:16

Dat is ook de reden waarom ik een paard nooit verkoop als beginnerspaard of kinderpony.
Ik heb er al veel gehad die enorm veranderden wanneer er een andere begeleider bij kwam en dat hoeft niet eens iemand te zijn die onzeker of onervaren is.
Zelfs de makste schaapjes kunnen bij de verkeerde energie ineens heel nukkig of brutaal worden, je moet wel heel veel ervaring hebben met een paard om het juist te kunnen inschatten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:18

liljebo schreef:
Al zal een zeer zelfbewust paard niet zo snel bang worden onder een bange ruiter. Maar er misschien wel een beetje de vloer mee aanvegen :)

Maar ik zeg ook niet dat de 'bui' of het karakter of wat dan ook van de ruiter/verzorger geen invloed heeft op het paard ;). Ik zeg alleen dat ik niet geloof dat een zelfverzekerd paard zich ineens als een porseleinen poppetje zal gaan gedragen doordat de ruiter/verzorger hem zo behandeld. Dan vind ik het idd aannemelijker dat het paard 'misbruik' zal maken van de situatie en over de ruiter/verzorger heen loopt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:03

Sees schreef:
liljebo schreef:

Maar ik zeg ook niet dat de 'bui' of het karakter of wat dan ook van de ruiter/verzorger geen invloed heeft op het paard ;). Ik zeg alleen dat ik niet geloof dat een zelfverzekerd paard zich ineens als een porseleinen poppetje zal gaan gedragen doordat de ruiter/verzorger hem zo behandeld. Dan vind ik het idd aannemelijker dat het paard 'misbruik' zal maken van de situatie en over de ruiter/verzorger heen loopt.

Ja precies. Klopt ook. Zijn we het toch eens. Maar ik denk eigenlijk dat jasmijn ook een beetje in die richting denkt.
Een paard met een tikje onzekerheid, zal extra onzeker worden bij een onzekere begeleider/ruiter
Een paard wat totaal geen last heeft van onzekerheid, zal op een andere manier reageren, bv door er de vloer mee aan te vegen.
(enkele gouden uitzonderingen daargelaten)
Ik bedoel eigenlijk dat ze allemaal wel reageren op ruiter/verzorger, zij het op een manier die bij het karakter past.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:04

Liljebo en zo zitten we zo maar stiekem ineens weer op één lijn ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:06

anneliesdj schreef:
Dat is ook de reden waarom ik een paard nooit verkoop als beginnerspaard of kinderpony.
Ik heb er al veel gehad die enorm veranderden wanneer er een andere begeleider bij kwam en dat hoeft niet eens iemand te zijn die onzeker of onervaren is.
Zelfs de makste schaapjes kunnen bij de verkeerde energie ineens heel nukkig of brutaal worden, je moet wel heel veel ervaring hebben met een paard om het juist te kunnen inschatten.

Ik heb een tijd voor een beginnerspaard gekeken omdat ik een makkelijke knol wilde. Heb zelf helaas een boel issues gehad en ben inmiddels lichamelijk niet zo best en vijftig, vandaar.
Maar je wil niet weten wat je als dusdanig voorgeschoteld krijgt.
Weet je dat menig 'beginnerspaard' volledig afgesloten is?
Als die open gaan, kom je iets heen anders tegen (veelal volledig kapot gereden paarden)

Sindsdien heb ik mijn bedenkingen als ik beginnerspaard zie staan.

Maar ik snap jouw uitgangspunt heel erg goed.
En of paarden veranderen bij sommige mensen. Nogal eens zien gebeuren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:15

Sees schreef:
Dit ben ik ook volledig met je eens!! Andersom denk ik ook niet dat bitloos voor iedereen is weggelegd. Ik denk dat er minstens net zoveel onkundige ruiters zijn die bitloos aanklooien als er ruiters zijn met bit e.d. die aanklooien. Maar ik denk dat mensen die hun paard niet bitloos fatsoenlijk kunnen rijden (wellicht na een (korte) wenperiode) ook een paard mét bit niet fatsoenlijk rond kunnen sturen en andersom.

Ik ben ook niet per definitie tegen stang en trens, wel vraag ik me soms af of hoe wij omgaan met paarden en wat wij van ze vragen wel...tja, eerlijk is? En dat geldt niet alleen voor de dressuur.

Haha, ook hier dus op een lijn...
Ik ben ook niet extreem hoor... ik nuanceer graag.

Maar ik zie dus idd ook bitloos dingen waar ik niet blij van wordt. Zo wordt bitloos nog wel vaak als een vrijkaartje gezien om niet op je handen te letten en dat vind ik erg jammer. Druk op de neus mag je ook niet verwaarlozen en ook hierbij zul je toch je handen onder controle moeten hebben.
Maar goed... de ruiters die de handen niet onder controle hebben en met bit rijden, zijn ook nauwelijks te tellen.

Het komt dus gewoon neer op de ruiter. En... naar ik denk... de mate waarin een bit iets toevoegt.
Voor dat wat ik doe, voegt een bit nl helemaal niets toe. Integendeel...
Wij rijden hier bitloos, maar we maken vooral buitentochten of doen wat trailoef e.d. (naast veel werk vanaf de grond) en dan is bitloos super handig. Bij een pauze clip ik gewoon de teugel aan een kant los en voila... paard kan grazen aan een soort halster.
Maar ook met gewoon rijden zie je mensen keurige resultaten zonder bit halen en voegt het ook niet echt iets toe.
Dat gebeurt volgens mij pas bij de afstemming die nodig is om aan de eisen te voldoen die in de moeilijke dressuuroefeningen worden gevraagd.
Maar voor te veel mensen is het bit gewoon een controlemiddel/rem en de sporen een manier om een paard beter aan het been te krijgen en dat is jammer. Vooral als het dan gaat om een onzorgvuldig gebruik daarvan en het daardoor 'doof' worden van het paard voor de hulpen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:22

Niet met je eens Sees. De betreffende combinatie waar ik het net over had, kon met bit juist eindelijk eens helemaal ontspannen rijden. Paard was voor het eerst in 11 jaar ontspannen onder het zadel. Daarnaast heb ik er meerdere in training gehad die door het bitloos rijden een enorme onderhals ontwikkeld hadden door het tegendrukken op de druk op de neus en achter de oren. Ik heb ze eerst bitloos gewerkt, maar de communicatie verloopt met zoveel ruis omdat het gewoon niet duidelijk is, ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard. Met bit liepen die eindelijk ontspannen met een bolle rug, en een bovenhals ipv onderhals, en er was een gesprek te voeren, wat op bitloos niet mogelijk was omdat het paard zich totaal afsloot. Ik had het in mijn eerdere bericht dus alleen even over 1 paard, ik zei daarvoor al dat ik er meerdere gevallen van heb gehad. Paarden gingen een stuk blijer naar huis na de training.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:31

Mindfields schreef:
Daarnaast heb ik er meerdere in training gehad die door het bitloos rijden een enorme onderhals ontwikkeld hadden door het tegendrukken op de druk op de neus en achter de oren.

Ligt dat dan ook niet op de manier waarop ermee is gereden?

Mindfields schreef:
Ik heb ze eerst bitloos gewerkt, maar de communicatie verloopt met zoveel ruis omdat het gewoon niet duidelijk is, ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard. Met bit liepen die eindelijk ontspannen met een bolle rug, en een bovenhals ipv onderhals, en er was een gesprek te voeren, wat op bitloos niet mogelijk was omdat het paard zich totaal afsloot.

Hier dus dezelfde vraag... heeft dat dan niet te maken met de manier waarop ze voorheen bitloos werd gereden?
Ik denk daarbij aan een situatie die andersom ligt... bv paarden die van draf en renbaan komen en hebben geleerd om op het bit te leunen. Die zie je dus niet zelden veel beter op bitloos reageren omdat er met bit op een andere manier werd 'gecommuniceerd'

Mindfields schreef:
Ik had het in mijn eerdere bericht dus alleen even over 1 paard, ik zei daarvoor al dat ik er meerdere gevallen van heb gehad. Paarden gingen een stuk blijer naar huis na de training.

Zou het zo niet zijn dat het voor een paard makkelijker is om te veranderen in gedrag als alles anders is.
Dus... dat een paard met slechte ervaringen in het bitloos gunstiger reageert met bit omdat dan de nare 'trigger' er niet is en andersom zoals bv bij dravers, die bitloos vaak bitloos weer gunstiger reageren.

Paarden met overgevoelige neus e.d. daargelaten. Er zijn nu eenmaal paarden die druk op neus/achter oren niet prettig vinden, net zo goed als er paarden zijn die druk in de mond als onprettig ervaren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:34

Het ligt ook aan de manier van rijden, maar bij het geval waar ik net over sprak zijn we eerst bitloos begonnen, en later met bit precies hetzelfde gevraagd, namelijk nageven, waarop het paard het direct begreep en binnen een half rondje ontspande. Was helemaal niks hysterisch meer aan te bekennen, wat ze daarvoor 11 jaar lang elke dag wel was, bitloos.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:37

Mindfields schreef:
Het ligt ook aan de manier van rijden, maar bij het geval waar ik net over sprak zijn we eerst bitloos begonnen, en later met bit precies hetzelfde gevraagd, namelijk nageven, waarop het paard het direct begreep en binnen een half rondje ontspande. Was helemaal niks hysterisch meer aan te bekennen, wat ze daarvoor 11 jaar lang elke dag wel was, bitloos.

Maar dit paard had al een hele berg (negatieve) ervaring achter de rug mbt bitloos, als ik het goed begreep? En dan is die reactie niet vreemd, denk ik.
Zoals ik eerder al noemde.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:39

Ja, maar het gekke is, dat ik zelden een paard tegenkom wat zo op een bit reageert. Hoe dan ook, uiteindelijk blijf je bij alles terugkomen op: het is maar wie het bedient. Bit, sporen, zweep etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:42

Mindfields schreef:
Ja, maar het gekke is, dat ik zelden een paard tegenkom wat zo op een bit reageert. Hoe dan ook, uiteindelijk blijf je bij alles terugkomen op: het is maar wie het bedient. Bit, sporen, zweep etc.

Niet? Ik rij geen paarden voor andere mensen, maar heb toch aardig wat paarden hysterisch op een bit zien reageren. Sommigen flipten al als ze het bit zagen, anderen gingen hoofd kantelen, erop hangen, ertegen in, vluchtgedrag etc. (vooral bij voormalige dravers)
Veelal werd het 'opgelost' door een scherper bit erin te doen of er hulp teugels aan te hangen.
Een kwalijke zaak, vind ik dan

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:57

Tja MF ik kan het alleen maar eens zijn met Liljebo en verwijzen naar mijn eerdere post; bitloos is niet voor ieder paard maar zéker niet voor iedere ruiter weggelegd. Je hebt daar zoveel kunde en kennis voor nodig.

Ik heb zat paarden met een onderhals gezien, echter nog nooit veroorzaakt vanwege het bitloos rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:00

Sees schreef:
Ik heb zat paarden met een onderhals gezien, echter nog nooit veroorzaakt vanwege het bitloos rijden.

En ik wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:04

Ik zie ook genoeg paarden met een onderhals.... en meestal zijn dat paarden die met bit gereden zijn, en totaal verkeerd gereden zijn....'precies verkeerd om bespierd'... en banaan met de puntjes naar boven :D
Je ziet het gros van de mensen met bit rijden, naar verhouding zijn er gewoon nog steeds veel minder mensen die zonder bit rijden.
De meeste uitwassen zie je dus bij 'met bit' gereden paarden.

Dan is het lastig te bepalen waar dat aan ligt, en of die dieren er net zo slecht aan toe zouden zijn wanneer ze bitloos gereden waren.
Daar is nog te weinig informatie over, bitloos rijdende ruiters zijn naar verhouding een erg kleine groep.

Zou best een interessant onderzoeksonderwerp zijn natuurlijk.....

Hoe verhoudt dit alles zich dan tot het werken met kaptoom, zoals in de AR? Feitelijk bitloos, maar wel met (periodiek) druk op de neus... Daar zie je toch veel keurig geschoolde paarden.... zonder bit....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:06

Mindfields schreef:
Sees schreef:

En ik wel.

hm... door bitloos hoofdstel of door de rijstijl van de betreffende bitloze ruiter.

Denk nl, net als Sees, dat de oorzaak niet in het bitloze ligt, maar in het rijden/ruiter.
Net zo min als de hysterie die ik eerder bij de bitpaarden noemde, door het bit zelf zijn veroorzaakt, maar door de manier waarop ermee werd omgegaan.

*edit* heb dus bij mijn zoektocht naar paard ook vele paarden met onderhals gezien en die werden toch echt met bit gereden (maar rijtechnisch dus behoorlijk beroerd)
Laatst bijgewerkt door liljebo op 04-10-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:07

Ja, maar dat is ook een geheel andere stroming dan die het gros beoefend. Daar wordt systematisch gewerkt, van jongs af aan, in alle rust. geen stap te snel, geen druk.

Liljebo: Dat zeg ik ook net. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:08

liljebo schreef:
hm... door bitloos hoofdstel of door de rijstijl van de betreffende bitloze ruiter.

Denk nl, net als Sees, dat de oorzaak niet in het bitloze ligt, maar in het rijden/ruiter.
Net zo min als de hysterie die ik eerder bij de bitpaarden noemde, door het bit zelf zijn veroorzaakt, maar door de manier waarop ermee werd omgegaan.

Hier sluit ik me bij aan.... dit lijkt ook de meest plausibele verklaring voor problemen. Een bijzonder kundige ruiter zal een paard uitstekend tot op zekere hoogte kunnen scholen zonder bit...
In ieder geval dermate goed dat het paard zijn lijf correct gebruikt...

Overigens denk ik dat afwisseling ook erg prettig is voor een paard... af en toe eens zonder dat bit werken kan erg verfrissend zijn.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:09

Mindfields schreef:

Oke, ik begreep dat je bedoelde dat de onderhals door het bitloos rijden an sich werd veroorzaakt. En daar geloof ik niet in.
Het ligt m.i. ten alle tijden aan de rijstijl.

Ruiters die in dat opzicht behoorlijk de mist in gaat, vindt je volgens mij zowel bij de bitlozen als bij de bitruiters.
In beide groepen vind je echter ook het tegendeel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:14

liljebo schreef:
Mindfields schreef:

Oke, ik begreep dat je bedoelde dat de onderhals door het bitloos rijden an sich werd veroorzaakt. En daar geloof ik niet in.
Het ligt m.i. ten alle tijden aan de rijstijl.

Ruiters die in dat opzicht behoorlijk de mist in gaat, vindt je volgens mij zowel bij de bitlozen als bij de bitruiters.
In beide groepen vind je echter ook het tegendeel.

Ik heb net een ruin gekocht die door een kind gereden is, kind gebruikte de teugels... en dus het bit om zichzelf te stabiliseren.... erg sneu voor het paard dus.
Enfin, paard heeft nu een enorme onderhals.... en het wordt nog hele klus om daar een mooie hals van te maken.
Gelukkig is hij nog maar 5, en niet al te lang door dat kind gereden...

In het geval van startende ruiters en kinderen vind ik bitloos een zeer goede oplossing.... en mik daar ook nog een bokriempje bij, zodat dat hoofd zoveel mogelijk rust krijgt.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:15

liljebo schreef:
anneliesdj schreef:

Sindsdien heb ik mijn bedenkingen als ik beginnerspaard zie staan.

Maar ik snap jouw uitgangspunt heel erg goed.
En of paarden veranderen bij sommige mensen. Nogal eens zien gebeuren.

Dat is dus wat ik bedoel en waarom ik ze niet als zodanig bestempel.
Je ziet af en toe zelfs adv. staan waarin een 3 jarige sinds 4 weken zadelmak bejubeld wordt als ideale kinderpony.
Dan vraag ik me echt af wat ze met zo'n dier hebben uitgehaald of dat ze gewoon rare opvattingen hebben wat dat betreft.
Een paard kan wel heel braaf zijn maar dat is natuurlijk wat anders.