Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divanolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:00

Ik rij men paardje 4 keer in de week dinsdag's donderdag's en zaterdag's,zondag's
maar we rijden neit echt interzief gewoon stap draf en al ie braaf is een galopje omdat hij die galop wel kan maar als ie dan terug komt wil hij alleen maar snel drafen en dan kan je alles doen wat je wilt maar niks werkt :)
heel raar maar hij is best gek(L)Hoe kan je er een foto bijzeten?weet iemand dat zoja wil die dan een pb sturen :PB

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:44

ZusJacobs schreef:
Ik ben zelf voorstander van om het paard met 3,5 zadelmak te maken (rustig), na dit is gebeurd ruim een jaar op de weide, en als ze 4,5/5 zijn pas echt rijden/beleren.

Ben ik echt helemaal met je eens:)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:27

Het hangt allemaal af van de conditie van je drie-jarige paard en het (lichte) gewicht van de ruiter en natuurlijk wat je van het paard vraagt... dat rondgedraai in de bak daar wordt zo'n jonkie geen heertje van,
en van in de wei lopen dat schiet ook niet op wat opbouw betreft(leuk voor de ontspanning en de vitamientjes)

lange lijnen rijden en in de frisse lucht.

patriciakk

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:24

hallo,
ik lees ff gezellig mee,
sinds 2 weken heb ik voor mijn dochter van 12 een 3 jarige kleine e pony gekocht,hij is zo'n 4 ,5 maanden onder het zadel..
we zijn van plan om 3x per week n half uurtje te rijden,en dat gaat erg goed,hij heeft best n goede conditie en is best goed gebouwd.en volgens mij kan hij t allemaal goed aan.
3x per week dus in de bak,ze rijd dan onder begleiding,1x per week gaan we n half uurtje buiten rijden en de rest vrij,en eventueel ff longeren.

leuk om alle reacties erover te lezen,was best nieuwschierig hoe iedereen t doet,tis voor ons ook nieuw om n jonge pony te hebben,
als t aan mijn dochter liogt rijd ze natuurl;ijk t liefst elke dag,maar ze snap dat dat niet kan.
gelukkig is ze nog een 3 jarige d pony aan t rijden 2x per week en een a pony van mijn vriendin elke dag...dus ze kan vollop rijden.

groetjesss

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:05

Ik heb ook 'n 3 jarige.
Ik weet nog niet precies hoe vaak ik d'r op ga zitten, ik doe het iig wel rustig aan en ben niet van plan intensief te gaan rijden.
Ik bedoel, 't paard heeft hopelijk nog een lange tijd te leven, 't hoeft allemaal niet zo snel.
Ik ga nu wel even wat vaker tot dat hij 't allemaal accepteert en als normaal ervaart, en dan max een kwartiertje.

Ik weet namelijk nu al dat 't in de winter niet zo goed gaat lukken ivm gladheid, moet alles te voet doen en wil geen risicos nemen.
En 't schijnt een harde winter te worden dus dan wat minder, maar dan kan hij wel lekker naar buiten.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:08

En m'n paardje is geen paard van 1.80 maar een pony van 1.55.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:14

Die van mij is bijna 3,5 en nu bijna 2 mnd onder het zadel. Ik rij 2 of 3 keer per week ongeveer een half uurtje. En dan is het alleen nog maar stappen en draven :)

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:58

ik heb zelf een fjord van bijna 3.5 jaar en er word ongeveer 1x in de 2 wkn mee gereden en dan een buitenrit dus lekkere lange rechte stukken rijden en niets vragen. verder longeren aan de dubbele longe en doen we aan grondwerk. maar waar ik toch wel heel benieuwd naar bent is waarom hij moeite heeft met stilstaan als mijn dochter erop zit, heeft dat met evenwicht te maken?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:32

mijn bijna 3,5 jarige fjord heeft dit probleem ook!denk met evenwicht al vind de mijne het zo wie zo niet leuk om stil te staan.
ook als ik er naast loop

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:22

hoi,eerder heb ik ook al gereageerd in dit topic.
Ik kan nu eindelijk weer aan de gang met mijn 3 jarige (3,5 inmiddels)
Ze is nu net een paar dagen van haar veulentje af.Ik begin nu met 3 keer per week een stukje aan de hand door het dorp te lopen.Zodra ze weer wat conditie heeft,over een paar weken,ga ik weer langzaam aan beginnen met longeren.Ook hier begin ik rustig aan met 2 keer 5 minuten en zo opbouwen.Ik bekijk het per dag wat ze aankan.Ze heeft een forse knauw gehad met haar dracht,dus ik ga niks forceren.
Ik hoop half december,begin januari dat er weer iemand licht op kan gaan rijden.
ik neem de tijd,want door deze dracht heeft ze waarschijnlijk al een groeiachterstand op gelopen,dus zal ze niet zo groot worden als verwacht.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:31

ik rijd hem zo nu en dan omdat ik in hongarije woon kan ik niet rijden waneer t slecht weer is aangezien we in het gebied hier kleigrond hebben
als alles mee zit dan krijgen we volgend jaar een rijbak met zand erin
mijn pony doe ik niet longeren van te voren omdat het gewoonweg niet nodig is tot nu toe heeft ie onder het zadel nog geen stap verkeerd gedaan dus hopelijk blijft dat zo,
het enigste wat ik vervelend vind is dat hij met zijn hoofd omhoog en omlaag schud dus vandaar een martingaaltje ik hoop dat kullie nog tips hebben om hem aan het bit nagevenlijk te rijden.

hij is nu net 4 geworden en hij heeft zometeen in de winter lekker vrij dan wandel ik alleen maar met hem
ik zou graag foto s plaatsen maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt :o :o

groetjes rowanda

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:28

hoi rowanda

de pony van mijn dochter deed precies hetzelfde,pony zoekt aanleuning en dat vid mijn dochter moeilijki en dan gaat ie schudden met zijn hoofd.
wij rijden met een elastiek,gewoon heel vriendelijk hoor,aan zijn singel en dan door t bit en dan op zijn nek leggen,als hij erg gaat schudden gaat ie iets meer naar richting schoft,loopt ie lekker,dan weer los richting de oren,
dit doet ze nu al 4 weken en het elastoek gaat na 5 min al af,alleen ff met losrijden
mijn dochter is 12 en mist sosm wat kracht,zodra hij gaat schudden,is ze niet sterk genoeg,dan krijg je trekwerk en dat willen we absoluut niet,nu na die 4 weken rijden,gaat t super goed,loopt goed nagevelijk en met n hele vriendelijke hand

met een martingaal beperkt je het paard,je kan je hand niet goed opzij doen,

ik zou t eens proberen.....

succes

gr paticia

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:44

bedankt patricia,

ik heb hier ook al aan gedacht hebben ze die ook in pony maat of is het een maat
ik hoop dat het bij die van mij ook werkt want ik wil ook geen trekwerk maar vriendelijkehand

nogmaals bedankt alvast.

gr rowanda

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:39

ik vindt niet dat je op een driejarige moet rijden. Ermee bezig zijn en allerlei vaardigheden oefenen/trainen ernaast prima, goed zelfs, maar erop, nee. Inrijden minimaal op 4 jaar, liefst nog wat later.

grtjes

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:31

yvonne1303 schreef:
ik vindt niet dat je op een driejarige moet rijden. Ermee bezig zijn en allerlei vaardigheden oefenen/trainen ernaast prima, goed zelfs, maar erop, nee. Inrijden minimaal op 4 jaar, liefst nog wat later.

grtjes

ik heb zelf ook een 3jarige, en rijd hem nu 4 keer in de week... wat je zegt klopt in sommige gevallen.. maar ik vind dat je dit per paard moet bekijken.. als het nog een iele is die nog veel moet groeien zou ik met zijn 3 ook zeggen, zet hem nog even op de wei en laat hem lekker groeien, maar in mijn geval.. tuurlijk die moet ook nog groeien maar die was al duidelijk klaar om er mee te kunnen beginnen!
en tuurlijk, die paarden moet je ook hun rust gunnen en tijd gunnen.. maar het is ook echt niet dat die super zwaar werk nu al hoeft te verrichten en krijgt nog genoeg vakantie! tussen de selecites en kampioenschappen in en na de kampioenschappen!

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:31

Je ziet niet aan de buitenkant hoe klein hij nog van binnen is. Ik blijf er bij, een drie jarige is te jong om bereden te worden.

grt Yvonne

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:48

Ik rijd nog helemaal niet, ik ben pas op de 3e bezig gegaan met leren omgaan met mensen, band op te bouwen, voor die tijd kon ze lekker in de wei genieten en heb ik met dr gewandeld. Pas na de winter is ze 4 en ga ik beginnen met beleren :D

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:14

ik heb ook een 3 jarige en die groeit nog steeds
in april zadelmak gemaakt in totaal 5 keer op gezeten en
staat tot nu toe stil en elke dag de wei op
in febr maart ga ik er weer op, vind het zo het beste voor hem ben zuinig op hem

heb ook een 4 jarige, die heb ik in jun ingereden, zei werkt nu 4 dagen in de week
ik doe liever alles rustig aan

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:20

wat verstandig klinkt dit allemaal maar velen denken

...ik wil zo snel mogelijk Z starten dus maw lekker vroeg erop en 'spelenderwijs' voor proefwerkjes leren...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:32

Mijne was 4 jaar en 3 maanden toen ze zadelmak gemaakt werd, ze is nu ruim 4 maanden onder het zadel en rij zo'n 4 a 5 x 20/30 minuten. Moet zeggen dat ze wel behoorlijk baby nog is en ik denk dat het goed is geweest dat ze al ruim 4 was.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:33

purkie schreef:

...ik wil zo snel mogelijk Z starten dus maw lekker vroeg erop en 'spelenderwijs' voor proefwerkjes leren...

Alleen vergeten ze dan inderdaad dat ze pas in april als ze 5 worden M mogen starten en pas met januari 6 jaar in het Z mogen. Dus je kunt hem wel heel snel klaar stomen maar je kan toch niet sneller dan de regels..

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:37

Mijn jonkie is 3,5jaar...Ik longeer en speel wat met hem. Ook doe ik vrijheidsdressuurkunstje/oefeningetjes die nog niet te belastend voor hem zijn.
Na de winter word hij bijna 4 en ga ik hem zadelmak maken. Eerst rustig aan dus...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:40

Ik rij op een haflinger en ben begonnen toen zij 3 jaar en euhh... 4 maanden was. (Nu is ze 4,5)
Best vaak gereden, ze pakt het super goed op.

Zonder enkel hulpteugeltje en ze heeft nooit klachten gehad.
Nu rij ik western met haar :D

Ze is ook bevallen van een prachtig merrieveulen in mei, de weken daarvoor erg weinig gereden, na de bevalling een week gewacht en toen langzamerhand begonnen.
Gaat super!

Ik vind het een beetje onzin om paarden op de wei te gooien tot ze een jaar of 5 zijn.
Meteen in de hand, van kleins af aan, dan heb je zo'n fijn paard later, mijn vz-paardje en haar veulen zijn een perfect voorbeeld daarvan.
Het enige wat je hoeft te doen is een borstel eroverheen te doen en te knuffelen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:48

superlise schreef:
purkie schreef:

Alleen vergeten ze dan inderdaad dat ze pas in april als ze 5 worden M mogen starten en pas met januari 6 jaar in het Z mogen. Dus je kunt hem wel heel snel klaar stomen maar je kan toch niet sneller dan de regels..

scheelt wel een snelle doorstart als je paard al rijp is voor de Z ;)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:50

Ik ben van mening dat je naar je paard moet kijken, en daar je training op moet baseren. Het ene paard is wat sneller volwassen dan het andere paard. Bij mij is het per paard verschillend, ik krijg veel 3 jarigen om zadelmak te maken, waar ik gemiddeld 3 keer in de week opzit. Bij mij is braaf ook braaf, en dan is het ook goed. Een jong paard moet je spelenderwijs beleren, en ik vind het belangrijk dat het paard plezier in het werk houd.