Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:43

_Bitje_ schreef:
Er zijn inderdaad genoeg combinaties die echt te snel gaan met hun puberpaard en die niet luisteren naar de seintjes
die het paard geeft wanneer hij er gewoon nog niet aan toe is. Toch is het wel mogelijk om een jong paard wat gewoon
veel looplust en plezier in het werken heeft op jonge leeftijd 'hoog' te rijden op de juiste manier.

Kijk bijvoorbeeld naar Totilas, een behoorlijk jonge hengst die op die leeftijd op topniveau loopt, en toen iig met edward goeden fijn gereden werd. Neem aan dat hij wel weet en voelt wat hij doet.
En zo ken ik nog wel enige combinaties met een jong dier die gewoon als een trein gaan, maar wel denken om het welzijn van
het jonge paard.
Ik rijd bijvoorbeeld zelf mijn 5 jarige haflinger, die nu M1 dressuur loopt. En geloof me, ik ken geen paard die zo vrolijk en vol
levenslust zit als hij.

Neemt niet weg dat er genoeg combinaties zijn, of nee ruiters die hun paard als materiaal zien waar ze mee kunnen scoren en totaal
niet letten op of het dier wel lekker in hun vel zit. Nee, bah :n

Daar zijn de meningen hier op Bokt over verdeeld :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:44

Electra63 schreef:
_Bitje_ schreef:
Er zijn inderdaad genoeg combinaties die echt te snel gaan met hun puberpaard en die niet luisteren naar de seintjes
die het paard geeft wanneer hij er gewoon nog niet aan toe is. Toch is het wel mogelijk om een jong paard wat gewoon
veel looplust en plezier in het werken heeft op jonge leeftijd 'hoog' te rijden op de juiste manier.

Kijk bijvoorbeeld naar Totilas, een behoorlijk jonge hengst die op die leeftijd op topniveau loopt, en toen iig met edward goeden fijn gereden werd. Neem aan dat hij wel weet en voelt wat hij doet.
En zo ken ik nog wel enige combinaties met een jong dier die gewoon als een trein gaan, maar wel denken om het welzijn van
het jonge paard.
Ik rijd bijvoorbeeld zelf mijn 5 jarige haflinger, die nu M1 dressuur loopt. En geloof me, ik ken geen paard die zo vrolijk en vol
levenslust zit als hij.

Neemt niet weg dat er genoeg combinaties zijn, of nee ruiters die hun paard als materiaal zien waar ze mee kunnen scoren en totaal
niet letten op of het dier wel lekker in hun vel zit. Nee, bah :n

Daar zijn de meningen hier op Bokt over verdeeld :D

hoe bedoel je precies?

Electra63

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:46

Bitje,
Volgens een aantal bokkers in dit topic rijden de 'topruiters', zoals Anky, Adelinde en Edward helemaal niet paardvriendelijk en is het alleen maar een circuskunstje en geen Klassieke Dressuur.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:48

Electra63 schreef:
Bitje,
Volgens een aantal bokkers in dit topic rijden de 'topruiters', zoals Anky, Adelinde en Edward helemaal niet paardvriendelijk en is het alleen maar een circuskunstje en geen Klassieke Dressuur.

Van anky en adelinde heb ik verschillende filmpjes gezien waar ik inderdaad niet echt blij van werd. van edward nog niet.
Ik ben zelf niet tegen het lang en laag rijden, maar de rollkur gaat mij ook te ver :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:53

_Bitje_ schreef:
Electra63 schreef:
Bitje,

Van anky en adelinde heb ik verschillende filmpjes gezien waar ik inderdaad niet echt blij van werd. van edward nog niet.
Ik ben zelf niet tegen het lang en laag rijden, maar de rollkur gaat mij ook te ver :j

En juist bij edward en toot vond ik er veel spanning inzitten. Maat dat is blijkbaar een verschil in kijken.
Wil niet zeggen dat ik zeg dat jullie geen gelijk hebben, maar heb een andere mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:54

tteettt schreef:
@Mindfield ik snap niet helemaal je punt, voor iedereen is de Financiële situatie toch anders? Mijn buurman rijd een porche ja kan ik ook niet betalen, is het dan fout wat hij doet? Of moet dan niemand maar meer hoger op willen?

Ik snap dit ook niet helemaal? Daar gaat het toch ook helemaal niet om? Het gaat mij om degene die zelf falen of floppen in de ring, of te laf zijn de ring te betreden en dan maar gaan afgeven op anderen die wel al dan niet met succes de ring uitkomen. Dat vind ik getuigen van slechte mentaliteit. Als je regelmatig paarden succesvol tot Z2 opleidt (en dan ga ik er van uit dat ze ook daadwerkelijk Z2 geklasseerd met wp zijn als ze bij Mindfield weggaan) dan spreek je toch niet van falen of floppen in de ring?

Ik heb nu een paard waarmee ik dus ga proberen verder te komen dan Z. Hij loopt nu ZZ licht met wisselend succes. De ene keer wp en plaatsingen en de andere keer helemaal niets en baggerproeven. Ik heb zelf nooit hoger gereden, en ik heb hem als 3-jarige zelf opgeleid. We zijn dus beide groen op dit niveau. Onze poging gaat met vallen en opstaan. Ik lig daar niet wakker van; dit is mijn leerproces. Ik moet het doen binnen de mogelijkheden die ik heb: financieel, maar ook op andere vlakken. Ik kan niet iedere week op wedstrijd met dit paard. In de subtop zijn ze vaak zo verweg; dat kan ik niet combineren met mijn prive. Mijn knelpunt is nu dat ik wedstrijdritme mis. Mijn paard is van nature kijkerig; hoe vaker ik hem meeneem, des te minder dat word en des te beter hij gaat lopen.

Maar voor een buitenstaander is het lekker makkelijk schieten als er eens wat misgaat op een wedstrijd. Maar kan die dan meteen oordelen of ik wel of niet goed bezig ben? Of dat het 'te snel' is gegaan? Ik denk van niet. Ik heb verschillende clinics bij Henk van Bergen gereden (schijnt nogal mee gedweept te worden met deze man door een aantal KR aanhangers hier). Zonder te willen opscheppen: deze man haalde in de clinic mijn paard aan als een goed voorbeeld van een paard met een hele goede basisafrichting. Leuk. zo'n compliment natuurlijk. Maar voor mij ook ontnuchterend: zo iemand kan dat wel vinden, maar het is geen garantie voor succes heb ik dus ondervonden. Je bent er a. nooit mee klaar en b. je paard blijft gewoon een leven wezen en een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid behouden. En c. het is ook niet gezegd dat je het bij een ander paard dan ook automatisch goed voor elkaar hebt. Mijn paard loopt thuis met 2 vingers in zijn neus een lichte tour proef, incl. de wissels om de 2. Maar ja, dat is thuis. En dat is voor mij weer lekker makkelijk zeggen dat hij dat kan. Want wie ziet mij nou thuis? Dat is ook maar een enkeling. Voor mij is het echte bewijs dat we het kunnen pas geleverd als we het ook op wedstrijd kunnen laten zien. Dat is pas het bewijs dat ik mijn paard onder andere/vreemde omstandigheden dus net zo kan rijden als thuis en dus dat hij onder alle omstandigheden gehoorzaam en ontspannen kan blijven. En mijn ervaring is dat dat veeeeeeel minder eenvoudig is dan dat het klinkt.

Ik denk dat iedere serieuze wedstrijdruiter dat zo ervaart, en dat degene die hier maar klagen over ze en hun vaak geen enkel benul hebben 'what it takes' om een goede mooie proef neer te zetten. Anders zouden ze zich wel wat genuanceerder uitlaten over 'de wedstrijdruiter' en ze zeker niet over een kam scheren.

Mindfields schreef:
Verder voel ik me niet aangesproken door je bericht vwb zelf nooit iets laten zien, aangezien er van mij talloze foto's en video's te vinden zijn, gister nog een videootje op bokt gepost van mijn hengst.

Wie de schoen past, trekt hem aan. Ik heb jou al eens eerder gecomplimenteerd (in het KR topic) dat jij als een van de weinige, die zich ook nog eens aanbied als instructie, openheid geeft over je achtergrond, je kennis en ervaring. daar heb ik respect voor. In tegenstelling tot jouw lief (Moll) die het hoogste woord heeft over hoe paardrijden zou moeten maar op enkele weinig zeggende foto's na, voor zover ik weet nauwelijks iets van zichzelf laat zien (in de zin van actie/bewegende beelden, want action speaks louder then words) en vrijwel geen info geeft over zijn achtergrond. En wat ik hier en daar zo lees, heeft hij tot 5 jaar terug zelfs nog nooit op een paard gezeten.

En natuurlijk is het altijd een persoonlijke keuze in hoeverre je persoonlijke info geeft op internet. Maar ik vind wel dat die morele verplichting groeit op het moment dat je zo hoog van de toren gaat blazen of jezelf ook aanbied als instructie etc. Dan groeit de verantwoordelijkheid om mensen ook maar eens te laten ZIEN hoe het moet. Of bijvoorbeeld TS: afgeven op jan en alleman; maar iets noemenswaardigs van zichzelf laten zien is er niet bij. Ik begrijp gewoon niet van veel bokkers niet kritischer zijn op wie nu eigenlijk wat zegt, voordat ze waarde gaan hechten aan wat er gezegd wordt???

Maar het valt mij dan wel weer een pietsie van je tegen dat jij (mindfield) ondanks jouw achtergrond je ook laat verleiden tot weinig concreet geklaag over 'ze' en 'hun'.

Mindfields schreef:
Maar ook jouw beeld van de stallen waar ik het over heb gehad hier, is naar mijn mening erg rooskleurig. Ik heb al zoveel ellende gezien, helaas!

Maar hoe weet jij wat mijn beeld is? Ik heb alleen gesteld dat mijn beeld genuanceerder ligt. Maar ik heb mij verder niet uitgelaten over hoe ik het zie?

Mindfields schreef:
Maar kun jij met volle overtuiging tegenspreken dat vreselijk veel paarden kapot gereden worden voor hun 9e jaar?

Maar HOE kun je daar iets algemeens van zeggen? Dan zou je van heeeeel veel 9-jarige paarden hun volledige geschiedenis moeten weten. Medisch, hoe ze gehouden worden, getraind, specifieke exterieurmatige kenmerken etc. etc. WIE weet dat in vredesnaam nou? Hoe kun je van ieder willekeurig 9 jarig afgekeurd paard nu weten of hij 'af' is door sport/verkeerde training of een andere oorzaak?

Naar zo iets zou je heel gericht statistisch onderzoek moeten doen en dan nog: het is bijna ondoenlijk om voor een voldoende grote steekproef gelijke omstandigheden te creeeren voor 9 jaar. Tot er ooit zoiets is geweets is het gewoon stemmingmakerij om maar vanalles te roepen. Natuurlijk worden er paarden kapot gereden, maar hoeveel vallen er niet uit door niet-sportgerelateerde omstandigheden? Moeilijk te zeggen.

geerke schreef:
Dat is wat anders dan van pappie een duur klaargestoomd paard te krijgen.
Ook leuk maar waar leer je nu meer van?

Dit vind ik ook weer zo jammer, zo afgunstig... Ik zou in mijn leven wel eens een keer een goed klaargestoomd leerpaard willen hebben hoor! Ik denk dat mij dat echt heel erg had kunnen helpen. Ik vind het ook alleen maar fijn voor mensen die die gelegenheid wel hebben. Ook fijner voor jonge paarden als ruiters eerst de fijne kneepjes hebben kunnen leren op een goed leerpaard. Ook hulde aan de ruiters die hun beperkingen kennen: die het rijden van jonge paarden overlaten aan anderen omdat ze weten dat dat niet hun ding is en verder in de gelukkige omstandigheden zijn dat ze over goed doorgetrainde paarden kunnen beschikken.

Mindfields schreef:
Ja, en toch zeg ik: het aantal paarden wat kapot gereden wordt(kissing spines, artrose, geestelijk kapot(onderschat die groep vooral ook niet) kan drastisch naar beneden, als er maar meer goede instructeurs en trainers gaan komen. Want DAAR begint het hele verhaal, niet bij de ruiters zelf.

Over het eerste deel vind ik dat je dus moet oppassen met zulk soort uitspraken, voor het tweede deel ben ik het dus met je eens. Wat is voor een narcist nu mooier dan een groep volgelingen/bewonderaars te hebben in de vorm van 'leerlingen'? Voor die mensen is een functie als instructeur dus heel aantrekkelijk. Daarom vind ik het zo belangrijk dat wanneer je je als bijvoorbeeld instructeur prestenteert, je openheid geeft over je kennis, kunde ervaring, dus je CV.
Geen loze lege kreten als 'respect' en 'rechtrichten' en 'liefde voor het paard'Of allerlei eigen interpretaties van dressuur of paardrijden bla bla bla. Maar gewoon harde feiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:56

deeva schreef:
electra volgens mij kan je joolien beter pb-en want dit heeft niks met deze topic te maken en wordt het nu een persoonlijke kwestie.

Volgens mij, ben ik gewoon on-topic?

IMO is het hetzelfde als je zegt ik eet geen vlees, maar in je profiel maak je reclame voor het lekkerste varkensvlees bij Slager Jansen ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:01

Oh was jij dat toen in KR? Ok dan niks gezegd vwb dat!

Het geklaag over ze en hun, is omdat je mensen niet met naam en toenaam mag noemen ivm allerlei toestanden. Feit blijft dat ik weet wat ik allemaal gezien heb en dat dat echt niet leuk was voor die paarden.

Nee, niet ELK paard wat stuk gaat is stukgereden, maar ik heb het over de talloze gevallen die wel gewoon kapotgereden zijn. Wat gewoon herleidbaar is naar verkeerde houdingen, weggedrukte ruggen.

Wel eens een paard gezien dat door slofteugelgebruik een gat in zijn rugband had? Doordat die rugband zo strak over de wervels werd getrokken dat er een scheur in kwam? Ik dus wel. Is aan niets anders te wijten dan het rijden op een wrede manier.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:02

Tendance schreef:
Joolien schreef:

Het is een persoonlijke aanval en dat is niet toegestaan ;)

Sorry ik heb even over je vraag heen gelezen. Wat ik met resultaat gericht lesgeven bedoel is niet zo zeer voor wedstrijden maar ik werk graag naar een bepaald punt toe.

Joolien zij valt mij aan op een ander forum, omdat ze dat hier niet wil, omdat ik het dan lees. Helaas lees ik het toch.
Rellen ga ik hier niet doen alleen de mededeling. Verder heb ik het er met haar VIA pb over of ik bel even als ik weer in NL ben.

Ik heb meerdere, ook jonge paarden met adelinde gezien en heb wat jij noemt nooit bij haar gezien.

Om even op het laatste te reageren, als u dat niet gezien hebt, dan is uw blik van lichtheid zachtheid. En nuance toch anders dan die van mij en andere met mij, en ben ik persoonlijk wel nieuwsgierig hoe u zelf han been en zit hanteert.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:15

Mindfields schreef:
Het geklaag over ze en hun, is omdat je mensen niet met naam en toenaam mag noemen ivm allerlei toestanden.

Maar er zijn toch genoeg concrete situaties aan te halen om over te discussieren. Hoe moet je nu weten waar we het over hebben als we niet concreet kunnen worden? Dan blijf je toch maar langs elkaar heen kletsen? Alleen als je gezamenlijk naar hetzelfde kijkt kun je er achter komen hoe een ander iets ziet.

Mindfields schreef:
Feit blijft dat ik weet wat ik allemaal gezien heb en dat dat echt niet leuk was voor die paarden.

Maar wellicht dat jouw referentiekader anders is omdat jij veel paarden aangeboden krijgt om te corrigeren.

Ik zie in mijn omgeving ook een hoop dingen waarvan ik denk: dat is niet leuk voor paarden. Ik ben ook wel eens niet leuk geweest voor mijn paarden als ik nu terug kijk. Maar ik zie een hoop mensen ook gewoon worstelen. De wil is er vaak wel. En daarom oordeel ik er misschien minder hard over.

Mindfields schreef:
Ik dus wel. Is aan niets anders te wijten dan het rijden op een wrede manier.

Wreedheid is nooit goed te praten. Maar ik denk dat het in de meeste gevallen de oorzaak ligt in onwetendheid en een schrijnend gebrek aan goede instructie. Over het eerste hoeven we niet de discussieren. Over het tweede kun je een flinke boom opzetten.

Moll schreef:
En nuance toch anders dan die van mij en andere met mij, en ben ik persoonlijk wel nieuwsgierig hoe u zelf han been en zit hanteert.

Liever nog dan een lap hoogdravende droge tekst: laat dan maar eens zien? Hoe hanteert Moll hand, been en zit licht en zacht? Moll is instructeur, dus in staat om het voor te doen? Kom, laat ons dan niet langer in het ongewisse! Want als we volgens jou niet naar de top moeten kijken, naar wie dan wel? Het podium is geheel voor jou!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:17

Wauw Jasmijn, wat ontzettend sterk en goed geschreven allemaal!
Heel mooi verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:17

alles gaat tegenwoordig snel ;)

en wat doe je d'r aan?

Niks.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:20

ls u zo over mij en van van gelezen hebt, weet u inmiddels wel wie ik graag zie rijden , en vraagt u nu naar de bekende weg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:21

En jij ontwijkt alle vragen nogal.
Je zou jezelf toch als voorbeeld kunnen stellen met foto hier in het topic??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:22

Chaos schreef:

Er staan foto's van mij op het forum enz

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:23

Moll schreef:
Om even op het laatste te reageren, als u dat niet gezien hebt, dan is uw blik van lichtheid zachtheid. En nuance toch anders dan die van mij en andere met mij, en ben ik persoonlijk wel nieuwsgierig hoe u zelf han been en zit hanteert.

Vraag maar aan noor, die heeft daar haar mening wel over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:24

Foto's van Moll zijn niet zo moeilijk te vinden, ik heb wel eens een foto's met een mooie Valk gezien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:26

Moll schreef:
ls u zo over mij en van van gelezen hebt, weet u inmiddels wel wie ik graag zie rijden , en vraagt u nu naar de bekende weg.

Ik wil niet weten wie jij graag ziet rijden, ik wil weten hoe JIJ rijdt. En jij ontwijkt weer volgens de bekende weg.

Chaos schreef:

Of liever nog film...

Electra63 schreef:
Foto's van Moll zijn niet zo moeilijk te vinden, ik heb wel eens een foto's met een mooie Valk gezien.

Maar van iedere idioot kan met een beetje handigheid een enigzins knappe foto geschoten worden of juist een hele slechte. Harmonie, lichtheid etc. kun je niet beoordelen adhv stilstaande beelden. Paardrijden is geen statisch iets. Dus vandaar: film.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:28

Moll schreef:
Chaos schreef:

Er staan foto's van mij op het forum enz

De enkele foto's in je profiel bedoel je? Als ik van mezelf alleen mijn mooiste foto's plaats lijk ik nog getalenteerd.
Heb je geen filmpje? Ik zou daar zeker nieuwsgierig naar zijn maar ga niet heel je berichtengeschiedenis erop na pluizen als je niet erg vind.

En ik heb het over vragen ontwijken in het algemeen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:30

Van een foto kan men genoeg af lezen. Filmpje wil ik graag nog eens maken en zal er ook zeker wel komen, dus geduld bij deze

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:34

tja, maar wat zit iedereen hier nou op elkaar te zaniken?
Net alsof iedereen perfect is, nooit iets verkeerd doet en alles volgens het boekje doet?

En commentaar leveren op de meest succesvolle ruiters, van dit is fout en dat is fout...
Ik wed dat iedereen wel eens iets verkeerds doet wat misschien wel niet zo hoort, dat is menselijk,
zolang het maar niet opzettelijk gebeurt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:34

Moll, dan kom je maar kijken je bent van harte welkom. Noor weet wel waar mijn paardjes wonen.
Foto's heb ik maar zeer weinig, omdat we eigenlijk alleen filmen en niet fotograferen. Afspelen wil wel, maar communiceren met de pc wil hij niet zo best.
Dus als je het zelf wilt zien, dan zul je langs moeten komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:37

_Bitje_ schreef:
tja, maar wat zit iedereen hier nou op elkaar te zaniken?
Net alsof iedereen perfect is, nooit iets verkeerd doet en alles volgens het boekje doet?

En commentaar leveren op de meest succesvolle ruiters, van dit is fout en dat is fout...
Ik wed dat iedereen wel eens iets verkeerds doet wat misschien wel niet zo hoort, dat is menselijk,
zolang het maar niet opzettelijk gebeurt.

je hebt helemaal gelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:41

Moll schreef:
Van een foto kan men genoeg af lezen.

Op de meeste foto's sta je ernaarst en die hebben naar mijn mening een hoog 'circus' gehalte. De enkele foto's waar je er dan op zit is het enige wat mij opvalt dat je zelf nu ook weer niet een al te chique houding hebt... Maar ik vind dus dat je pas kan beoordelen of een houding van een ruiter functioneel is als je ze in actie ziet. Ik vind 'functioneel' namelijk nog belangrijker dat 'volgens het boekje'

Moll schreef:
Filmpje wil ik graag nog eens maken en zal er ook zeker wel komen, dus geduld bij deze

Ik geloof dat we die vaker hebben gehoord... Eerst zien dan geloven... Voor mij zegt het gedweep van allerlei oude meesters op je site, het feit dat je wel een filmpje van een ander plaatst op je site (hienrich) en nauwelijks rijtechnische foto's en NIETS over je eigen persoonlijke kennis, ervaring en cv genoeg. Een hoop geblaat maar weinig wol.

Maar goed; ik wacht het filmpje af. De kans bestaat natuurlijk dat ik volledig wordt weggeblazen door zoveel ongekende lichtheid, zachtheid en rijkunst. Dan ben ik ook weer zo dat ik mijn mening gelijk weer bij stel hoor. Dan zet ik je direct weer op een torenhoog voetstuk. Tot die tijd blijf ik sceptisch. :Y)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:51

En dat mag, als je sceptisch bent blijf je scherp