wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:29

Ik snap even niet wat dat denken ermee te maken heeft? Het gaat om natuurlijke aanleg van zowel het paard als de ballerina. Denken doet niet terzake, bewegen en souplesse daar gaat het om. Daarom is de vergelijking ballerina - paard prima te maken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:31

themuisje schreef:
tendace:
volgens mij gaan wij het hierover niet eens worden :)
dat geeft niet. meerder helft van de tijd kan ik me in jouw posts vinden en vind ik dat je gelijk hebt.
nu even niet :D

Dat mag ook zeker. Natuurlijk ben ik blij, dat jury's zo doen, want daardoor pak ik ook met een iets mindere proef prijzen, maar nu ik wat ouder word vind ik het ergens niet altijd eerlijk tegenover anderen.
Moet ik dan eigenlijk L1 gaan? Ja dat zou kunnen, maar het doorzitten vindt mijn vent nog niet helemaal fijn, dus doe het nog maar niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:32

Fitzroy schreef:
Ik snap even niet wat dat denken ermee te maken heeft? Het gaat om natuurlijke aanleg van zowel het paard als de ballerina. Denken doet niet terzake, bewegen en souplesse daar gaat het om. Daarom is de vergelijking ballerina - paard prima te maken.

Laat maar ik kan het niet duidelijker uitleggen, dus zul je mijn standpunt hierin niet gaan begrijpen.
We laten het er verder maar gewoon bij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:33

In het L1 hoef je haast niet door te zitten :n
Je mag tot het irritante af elke keer even lichtrijden :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:33

Tendance schreef:
themuisje schreef:
tendace:
volgens mij gaan wij het hierover niet eens worden :)
dat geeft niet. meerder helft van de tijd kan ik me in jouw posts vinden en vind ik dat je gelijk hebt.
nu even niet :D

Dat mag ook zeker. Natuurlijk ben ik blij, dat jury's zo doen, want daardoor pak ik ook met een iets mindere proef prijzen, maar nu ik wat ouder word vind ik het ergens niet altijd eerlijk tegenover anderen.
Moet ik dan eigenlijk L1 gaan? Ja dat zou kunnen, maar het doorzitten vindt mijn vent nog niet helemaal fijn, dus doe het nog maar niet.

waarom is dat oneerlijk?
moet schumacher dan maar in een minder snelle auto gaan rijden omdat het anders oneerlijk is voor de ander? :D

Tendance

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:38

Nou Schumacher is al lang niet altijd meer de beste, maar boven hem is er ook geen hogere klasse meer, dus hij kan ook niet hoger.
Boven de B dressuur zit er nog heel veel, dus ik zou ook gewoon een hogere klasse kunnen gaan rijden. Maar vind het prijzengeld eigenlijk op het moment wel lekker.
Ik zou sowieso niet zeggen, dat hij in een minder snelle auto moet, tenslotte is het ook geen optie dat ik op een minder goed paard ga.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:48

Ach Tendance iemand met een minder goed paard weet gewoon dat hij of zij 100% moet rijden voor winst. Want zo werkt het gewoon. Ik weet gewoon dat als ik niets laat liggen ik iedere keer net winst rijdt. Als ik een klein foutje maak dan heb ik gelijk een vier. Het is zelfs zo dat als ik een super proef rijd ik alles zes rijd bij een bepaalde jury die heel erg streng is. Maak ik een foutje dan weet ik dat ik bij een ander onderdeel een 7 krijg want blijkbaar vindt hij wel dat ik winst moet rijden dus doet hij dat zo. Ik mag twee keer foutje maken en dan heb ik twee zevens maar drie keer dan is het gedaan. Dat vind ik wel terecht.
Hij is wel eerlijk want hij jureert super streng en altijd rijdt de helft maar winst van het aantal starters en ik zit daar als vierde of vijfde plek bij. Met een merens tussen de warmbloed paarden vind ik dat niet verkeerd.
Bij andere juryleden kan ik wel boven de 190 rijden of eerste worden maar hij geeft dat gewoon niet. Ik zit daar echt niet mee. 181 bij hem is voor mij meer waard als 190 bij een ander want hij kijkt heel goed en streng. Wel zie ik vaak sippe gezichten en zelfs boze gezichten richting mijn kant omdat ik met een merens wel winst rijd bij die man. Altijd wordt dat aan mij gevraagd. :+
Ik vind het niveau in NL wel redelijk tot goed. Is een groot verschil met Zuid Frankrijk. Wel zie ik veel paarden bij ons achter de teugel lopen en daar ben ik niet zo kapot van. Dat wordt wel geaccepteerd in de lagere klasse bij ons in de buurt in die zin dat die mensen als ze nette proef rijden winst rijden.
Zelf start ik mijn paardje in een categorie als zij een á twee klasse verder is dus B starten als paard L is, L als paard L2 tot M is enz.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:07

Zo denk ik er ook over alleen is het met die van mij lastig. Hij beheerst de vliegende wissels, schouderbinnenwaarts en keertwending om de achterhand en al een beetje travers, maar doorzitten op wedstrijdterrein, dat lukt nog niet...
Ik ga met hem gewoon voor balans. Eerst maar meer balans en dan over naar de L1. Ik denk, dat ik gewoon alle klassen uit ga rijden, dan moet ik wel over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:10

Tendance even kleine correctie: je gaat voor het evenwicht van je paard. De ruiter is in balans en het paard gaat in evenwicht. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:11

Tendance schreef:
Ze gaat van hand veranderen moet middendraf rijden en het paard komt iets uit evenwicht dus is even 1 tel tegen de hand, dan krijgt zij een 4.
Ik maak met mijn apart bewegende ruin dezelfde fout alleen doet hij ook 1 stapje galop, maar krijg een 6. Dat klopt toch niet? Mijn fout was vele malen groter dan die van haar, maar het cijfer dat ik krijg is hoger.

Dat ligt er ook aan wat voor jury je treft.
Het eerste geval levert bij mij geen 4 op in de B.
Het laatste geval levert bij mij geen 6 op in de B. Twee van zulke fouten kunnen nooit een voldoende geven.

Maar dat een beter bewegend paard hoger scoort dan een simpel bewegend paard is logisch. Je beoordeelt adhv het Skala en de zuiverheid van de gangen staat daarbij bovenaan.
Het uitgangspunt van een paard dat draaft voor een 8 is beter dan van een paard dat draaft voor een 6.

Tendance schreef:
Het enige wat ik eraan toevoeg is dat die beide ballerina's voor zichzelf kunnen denken en jij dat voor je paard moet doen, die jouw op zijn beurt moet begrijpen, dus dat ik daarom de vergelijking vreemd vind.

Je denkt te ver en te moeilijk, het gaat in de vergelijking puur om de aanleg en het talent. :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:15

themuisje schreef:
pearlie schreef:
Pfff....

Het gaat erom dat het in mijn ogen gaat om wie de beste proef neerzet, niet wie het mooiste paard heeft. Natuurlijk heeft een mooi en goed paard meer kans, ik ben niet onnozel. In de meeste gevallen zal dat paard ook wel de beste proef laten zien en dus de meeste punten krijgen. Maar in sommige gevallen niet en dat vind ik dan jammer aan de wedstrijdsport. Daar is dit topic toch voor? Om aan te geven wat je van de wedstrijdsport vindt? Nou dit vind ik dus.

we mogen daar toch wel op in gaan met onze mening?
dat is volgens mij het hele punt van een discussie. en aangezien dit een discussie is mogen mensen die het niet met jouw eens zijn daar ook hun mening over geven.
vind dat je voor een groot deel gelijk hebt. helaas werkt het alleen niet zo. en dat is niet alleen in de sport. maar in de hele maatschappij :)

Tuurlijk mag iedereen z'n mening geven! Ik wou alleen aangeven dat ik niet alleen maar probeer tegen anderen in te gaan, maar alleen wil laten zien hoe ik erover denk.
Ik weet dat het niet werkt zoals ik het zou willen, helaas, en inderdaad dat is in de hele maatschappij zo. Af en toe ben ik een beetje te idealistisch.
Om daar nog even op door te gaan, zoals ik in een eerdere post zei, is er een verschil tussen de beste zijn en als beste presteren. Want de prestatie die geleverd wordt door de ruiter op het mindere paard is misschien wel veel groter en knapper dan de prestatie van de ruiter die samen met zijn paard eigenlijk de beste zijn maar het vandaag even niet laten zien. Hoewel het reeel is dat de beste wint, is het niet altijd eerlijk (en ook daarover valt weer te discussieren). Helaas behoor ik tot degenen die het nogal eens als "oneerlijk" ervaren op die manier. Dat is dressuur rijden, dat hoort er bij. Maar jammer is het wel... In mijn utopia zou je in de dressuur beoordeeld worden op je prestatie. Maar zelfs ik snap dat dat niet te beoordelen valt door mensen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:20

Tja Pearlie, zo is dressuur nu eenmaal. Ik kan ook niet op tegen PAVO-toppers die een vermogen gekost hebben met professionele ruiters erop die hun brood verdienen door alleen maar te rijden. Maar ik kan wel door lessen en veel trainen mijn paarden proberen nog beter te laten bewegen en meer van de grond. Voor mij ligt daar de uitdaging en is het niet geweldig als je die toppers er wel een keer uitgereden hebt, door een foutloze proef neer te zetten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:24

Dressuur rijden doe ik voor mezelf. Ik meet mezelf nooit met de prestaties van de anderen. Ik weet wat ik en mijn paardje waard zijn. Dus rijd ik zelf hoger en hoger en dat is mijn prestatie. Los van de prestatie van de anderen.
Ik ben ook maar een mens dus toen ik een keer eerste was stond ik te blozen van genoegen als een 16 jarige. Had ik totaal niet verwacht. Dat jonge mensen met schitterende paarden dan met slaande deur de ruimte verlaten verbaast me heel erg, want ik ben altijd blij voor iedereen met hun prijs. Met name een aantal instructeurs vonden het heel erg leuk voor me en ook terecht zeiden ze.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:33

pien_2010 schreef:
Dressuur rijden doe ik voor mezelf. Ik meet mezelf nooit met de prestaties van de anderen. Ik weet wat ik en mijn paardje waard zijn. Dus rijd ik zelf hoger en hoger en dat is mijn prestatie. Los van de prestatie van de anderen.
Ik ben ook maar een mens dus toen ik een keer eerste was stond ik te blozen van genoegen als een 16 jarige. Had ik totaal niet verwacht. Dat jonge mensen met schitterende paarden dan met slaande deur de ruimte verlaten verbaast me heel erg, want ik ben altijd blij voor iedereen met hun prijs. Met name een aantal instructeurs vonden het heel erg leuk voor me en ook terecht zeiden ze.

Ik rijd ook voor mezelf. Maar als ik voor m'n gevoel goed gereden heb en ik zie dat niet terug in de punten, dan kijk ik ook wel eens even naar de anderen, ook gewoon om er van te leren. En dan zie ik wel eens dingen die misschien logisch zijn, maar niet altijd eerlijk.
Ik gun anderen ook prijzen hoor! Alleen gun ik mezelf op z'n tijd ook wel eens leuke punten of misschien zelfs een prijsje als ik er hard voor getraind heb en voor m'n gevoel een goede prestatie heb neergezet.
Gelukkig haal ik ook voldoening uit een goede training of een lekkere buitenrit!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:06

Pearlie in principe kijk ik dus zeer bewust niet meer naar een ander. Want ik vind de jury zeker niet altijd eerlijk en dan maak ik me alleen maar boos. Daar ben ik helemaal mee gestopt.
Ik ben een keer zeer boos geworden jaren geleden toen mijn dochter een super proef neer had gezet met haar merens, alles lukte. Haar punten waren zo laag dat ze bijna verlies had in plaats van winst dat het had moeten zijn. Een jongen met een geweldig paard (Super gangen) die drie keer uit de ring was gesprongen en geen enkel figuur netjes had gereden reed dikke winst. Ik ontplofte en viel uit tegen de vrouwelijke jury die gepunt had. Goh wat was ik boos want we waren nogal ver gereisd. Een oud jury lid viel me bij en zei en public dat ik een klacht moest indienen bij de KNHS en zijn naam moest noemen want dat meske met die merens had winst verdiend en was oneerlijk gepunt. Heb ik gedaan (en nooit meer iets van gehoord).
Toen heb ik me voorgenomen dat ik nooit meer naar een ander ga kijken want daar word ik niet gelukkig van. Wat niet weet wat niet deert. /3

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:50

Ach, ik kan me daar totaal niet druk om maken. De ene keer krijg je een punt als je hem niet denkt te verdienen, de andere keer heb je geen punt als je gevoel je verteld dat je er wel twee hebt.

Ik vind de ervaring en het leren op cc veel belangrijker.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:13

pien_2010 schreef:
Tendance even kleine correctie: je gaat voor het evenwicht van je paard. De ruiter is in balans en het paard gaat in evenwicht. :)

Dat mag ook.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:16

pien_2010 schreef:

Ik gun het een ander ook altijd om een prijs te hebben, maar mezelf toch altijd het meest! Sorry egoïstisch ik weet het maar daarom noemen ze het ook een individuele sport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:19

Tendance schreef:
pien_2010 schreef:

Ik gun het een ander ook altijd om een prijs te hebben, maar mezelf toch altijd het meest! Sorry egoïstisch ik weet het maar daarom noemen ze het ook een individuele sport.

dan is het toch ook niet zo'n probleem dat jij de prijzen rijd ipv je moeder? :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:21

Zooist schreef:
Ach, ik kan me daar totaal niet druk om maken. De ene keer krijg je een punt als je hem niet denkt te verdienen, de andere keer heb je geen punt als je gevoel je verteld dat je er wel twee hebt.

Ik vind de ervaring en het leren op cc veel belangrijker.

Hmm zo denk ik erover als ik net in een nieuwe klasse zit, maar als ik weet dat ik het kan, dan gaat het me niet meer om de ervaring maar echt om de punten. Vandaar dat ik soms ook teleurgesteld kan zijn als ik met dit paard niet in de prijzen ben in de B.
Terwijl ik in het Z1 een rondedans doe met een winstpunt, dat paard heeft namelijk niet de meest ideale bouw, mogelijkheden en werklust voor de Z1 (liever lui dan moe en we gaan eigenlijk net iets te ontspannen, ook leuk, maar dat willen ze blijkbaar niet zien).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:22

themuisje schreef:
dan is het toch ook niet zo'n probleem dat jij de prijzen rijd ipv je moeder? :D

HAHAHA Dat is waar, maar zij mag als enige van me winnen in mijn hoofd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:29

Wat ik vind, is dat de jury veel strenger mag jureren, het instromings niveau mag veel hoger liggen, echter vind ik het niveau van jureren belabberd er wordt teveel gekeken naar spektakel en niet naar correctheid.

In mijn opinie zou er veel meer gekeken moeten naar de correctheid van de oefening dan naar het totaal beeld, dat daar on het totaal plaatje móet kloppen is zeker zo, echter word er na mijn mening teveel met druk gereden en is de puurheid van het rijden ver te zoeken, het algemene niveau in de wedstrijd rijerij is dan ook belabberd laag, de algemene kennis eveneens.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:30

Tendance schreef:

Wat mij betreft moet de beste combinatie winnen. En nee, dat zijn wij momenteel niet. De prijzen zijn nu dus, terecht, niet voor ons.
En individueel? We moeten het toch echt samen doen, Winston en ik. Soms heb ik m'n dag niet, Winston soms ook niet. Geeft niks, hoeft ook niet. :) Ik heb graag iets om op te trainen, te verbeteren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:32

Ik vind dat juryleden vaak vergeten waar het B officieel voor bedoeld is.
De B is officieel bedoeld om als ruiter te laten zien, dat je het begin/basis voldoende beheerst om te mogen gaan springen. Veelal zie ik juryleden die daar zo wel te streng als te mild op letten. Het is maar weinig zo, dat het echt juist is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:33

KarinvdM schreef:
Tendance schreef:

Wat mij betreft moet de beste combinatie winnen. En nee, dat zijn wij momenteel niet. De prijzen zijn nu dus, terecht, niet voor ons.
En individueel? We moeten het toch echt samen doen, Winston en ik. Soms heb ik m'n dag niet, Winston soms ook niet. Geeft niks, hoeft ook niet. :) Ik heb graag iets om op te trainen, te verbeteren.

Paardrijden is een individuele sport. Jij als combinatie zal individueel moeten rijden tegen de rest. Het is geen teamsport.
Mensen die daar anders over denken, die mogen de encyclopedie veranderen.