Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:09

TS heeft al gezegd dat het niet aanvallend is en dat niet alleen slanke mensen mogen paard rijden. Maar dat er wel ergens een max. is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:10

shera schreef:
Ik ben zelf te zwaar en ik rij wel paard (zwaarder type paard dat dan weer wel)
Ik ben er van overtuigd dat ik met minder gewicht fijner kan rijden. Ik heb ook een hekel aan foto's van mezelf te paard (erg confronterend) Ik vind het gewoon geen mooi plaatje (praat voor mezelf dus he..)

Nu de moitvatie nog vinden om er iets aan te doen.
Want dat afvallen moeilijk is, is een ding wat zeker is..... :j

Afvallen is heel moeilijk als je er niet voor 100% voor gaat.
Als je echt gemotiveerd bent (en blijft doordat je ziet dat je afvalt) kan het ook erg fijn zijn :j

Ninx

Ine23 schreef:
Vanaf wanneer heeft iemand dan ernstig overgewicht volgens de bokkers?
Volgens de officiele normen heb je overgewicht met een bmi tussen de 25 en 30 en ben je obees met een bmi boven de 30. Vanaf 35 ben je morbide obees.
Een bmi van 26 is dus imo géén ernstig overgewicht en ik neem aan dat een Shire of andere trekpaard wel een persoon van 100kg kan hebben zonder daardoor in de weg te worden gezeten. Zet die persoon niet op een iele arabier, want dat is ook volgens mij niet diervriendelijk.

Dan is je BMI inderdaad 26.... en is het verstandig af te vallen... het is inderdaad geen ernstig overgewicht, maar wel goed om alert te zijn!
Ik heb ook nog even gechecked en nuanceer bij deze mijn voorgaande post.

daffodil

Ik vind dit een zinloze discussie waarvan er al tig op bokt te vinden zijn. Ik snap ook niet dat mensen in de "verdediging" schieten of met talloze voorbeelden komen waarom iets wel of niet kan. Leven en laten leven, als je toch voor alles de goedkeuring van een ander nodig zou hebben.........

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:11

Jeminee, wat een gezeur.
Als men het dan niet kan aanzien, kijkt men maar mooi de andere kant op.
Laat ieder zijn eigen leven leiden.

daffodil

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:12

Hahaha Dakotah, twee zielen één gedachte!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:13

Ach zollang maar het paard er niet onder ljid is het toch geen probleem?

De betreffende paard zal dan wel meer in de overal van de spieren getraint moeten worden
zodat ze ook meer kracht kunnen behouden op hun rug.

Een paard dat half staat de trillen omdat die de persoon niet kan houden dan zeg ik wel van dat, dat totaal niet goed is.

Ik zelf kijk wel eens door de ogen van andere mensen en geloof me een deel wilt neit eens zo dik zijn of rokend.
Roken is meer om stres te verminderen(een hoop mensen kunnen dat eenmaal niet zonder)
Overgewicht zit meestal helaas in de familie en kan de persoon er niets aan doen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:14

Quellian schreef:
Het is geen excuus inderdaad.

Maar Hhilde, je hoeft niet naar de sportschool om te sporten. Hardlopen of fietsen (mits je een fiets hebt) kost niets, enkel tijd en inspanning.
Mij zie je ook niet in de sportschool, niet dat ik er geen geld voor heb, maar het trekt me niet (en kan het fysiek ook niet), daarom is fietsen een prima oplossing (als ik er eentje heb aangeschaft :D ) en de hometrainer van m'n schoonmoeder mag ik lenen en een 2e hands crosstrainer kost je ook de kop niet via marktplaats. Buiten dat zijn er ook genoeg DVD's te downloaden waarin een goede workout wordt uitgelegd en voorgedaan, dus 'geen geld voor de sportschool' is in mijn ogen een makkelijke dooddoener. Alleen moet je je afvragen wie je in de gek neemt. Het maakt namelijk niemand uit of jij overgewicht hebt of niet, je moet het voor jezelf doen en als je aan alle kanten excuses blijft verzinnen, tja... daar heb je alleen jezelf mee.

Als ik hard ga sporten verplaats ik waarschijnlijk (ook psychologisch) BED naar boulimia. En ik schreef al dat ik fiets en wandel. Daarbij heb jij geen inzicht in mijn geldzaken.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:15

Miracle_ schreef:
Chantaliiejj schreef:
Dat jij zo'n topic opent

Dat jij zo'n nuttige reactie bijdraagt! ;)

Ja idd,, :D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:16

Je kunt er ook nog anders naar kijken. Als je paard veel te zwaar zou zijn doe je er als ruiter alles aan om het beestje weer in shape te krijgen. Ongeacht de oorzaak van het overgewicht van het dier.. dat kan medisch zijn, dat kan door een blessure zijn, door te enthousiast voeren, verzin het maar.

Geen middel wordt geschuwd in de meeste gevallen. Krachtvoer verbannen of verminderd, hooi gerantsoeneerd, weidegang beperkt of het paard wordt in een paddock gehuisvest. Soms apart voer aangeschaft, of koeken. Dat het paard honger heeft, jammer dan. Dit is goed voor hem. En bewegen moet het paard. Vooral veel bewegen, want die kilo's moeten er wel af natuurlijk.
Dat het in het begin wat kortademig is of heel erg zweet, acht dat wordt vanzelf minder. Dat het paard snel moe is, dat komt ook wel goed. Lekker longeren, buitenritten, trainen. Alles voor een strak figuur en een fit paard.
En het resultaat is uiteindelijk ook goed. De kilos gaan eraf, de conditie verbetert, de prestaties verbeteren. Ruiter merkt dat paard beter kan buigen, meer uithoudingsvermogen heeft, dat de dekjes weer mooi langs de buik naar beneden vallen ipv opzij staan, en er wordt gereden met meer plezier.

Waarom behandelen ruiters zichzelf niet uit dezelfde manier ? Ruiters zouden even kritisch moeten zijn op zichzelf als op hun paard.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:18

Ik vind de opmerkingen over mensen die te dun zouden zijn in dit topic echt heel opmerkelijk, gezien de gepikeerdheid van sommige mensen die zich onder het noemertje te dik scharen.
Hoewel sowieso al een non-argument is. "beter te dik en wel kunnen rijden, dan zo'n spriet en dan steeds in de mond hangen."
Ja, tegenover iets wat niet optimaal is, staat altijd nog wel iets wat nog minder optimaal is.
En dan iemand die dun is een spriet noemen. Dus... tja... :o

Vind het verder wel een domper voor degenen die het wel gelukt is om af te vallen, dat het argument dat het gewoon niet kan, zo vaak voorbij komt.
Tuurlijk zijn er omstandigheden waarin het echt niet lukt om af te vallen, maar er zijn maar al te veel omstandigheden waarin het wel zou kunnen lukken, ook al is het moeilijk en van veel factoren afhankelijk.

Moet je je paard lastig vallen met een gewichtsprobleem van de ruiter? Denk het niet.
Er wordt zo makkelijk verteld dat iemand te groot is voor zijn of haar pony, zonder al te veel discussie... Of iemand is nog te klein voor een paard... zonder discussies. Genoeg topics hier op het forum over dat soort onderwerpen...
Waarom mag er niet gezegd worden dat iemand te dik is voor een paard?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:18

Sythaa schreef:
Je kunt er ook nog anders naar kijken. Als je paard veel te zwaar zou zijn doe je er als ruiter alles aan om het beestje weer in shape te krijgen. Ongeacht de oorzaak van het overgewicht van het dier.. dat kan medisch zijn, dat kan door een blessure zijn, door te enthousiast voeren, verzin het maar.

Geen middel wordt geschuwd in de meeste gevallen. Krachtvoer verbannen of verminderd, hooi gerantsoeneerd, weidegang beperkt of het paard wordt in een paddock gehuisvest. Soms apart voer aangeschaft, of koeken. Dat het paard honger heeft, jammer dan. Dit is goed voor hem. En bewegen moet het paard. Vooral veel bewegen, want die kilo's moeten er wel af natuurlijk.
Dat het in het begin wat kortademig is of heel erg zweet, acht dat wordt vanzelf minder. Dat het paard snel moe is, dat komt ook wel goed. Lekker longeren, buitenritten, trainen. Alles voor een strak figuur en een fit paard.
En het resultaat is uiteindelijk ook goed. De kilos gaan eraf, de conditie verbetert, de prestaties verbeteren. Ruiter merkt dat paard beter kan buigen, meer uithoudingsvermogen heeft, dat de dekjes weer mooi langs de buik naar beneden vallen ipv opzij staan, en er wordt gereden met meer plezier.

Waarom behandelen ruiters zichzelf niet uit dezelfde manier ? Ruiters zouden even kritisch moeten zijn op zichzelf als op hun paard.

Mooi gesproken..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:19

Sythaa schreef:

Mooie post.... en inderdaad: kijk of je dezelfde discipline die je je paard oplegt ook voor jezelf zou kunnen hanteren...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:21

En wie zegt dat het paard het gewicht van zijn ruiter een probleem vind?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:21

Hhilde schreef:
Als ik hard ga sporten verplaats ik waarschijnlijk (ook psychologisch) BED naar boulimia. En ik schreef al dat ik fiets en wandel. Daarbij heb jij geen inzicht in mijn geldzaken.

Het maakt mij niet uit of je overgewicht hebt of niet en of je gaat sporten of niet en of je wel geld hebt of niet. Zijn inderdaad mijn zaken niet. Maar als jij aangeeft dat je niet naar de sportschool gaat omdat je daar geen geld voor hebt en vervolgens tips wegwuift met zulke argumenten, tja. Dan vraag ik me inderdaad af of je wel wilt afvallen.

Ik ben bekend met boulimia en anorexia. Álles heeft te maken met wilskracht. Zonder wilskracht kom je nergens in het leven, helaas ben ik daar vaak genoeg tegenaan gelopen en vandaag de dag ook.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:22

Ik ben het wel met TS eens.
Paardensport is al een egoïstische sport omdat het paard er niet voor kiest om bereden te worden, paarden verzetten zich niet voor niets tijden het inrijden. En als het paard dan ook nog een te zware ruiter heeft zal het paard het helemaal niet met plezier doen.
Er zijn zeker uitzonderingen, als je een stevig paard hebt kan daar ook best een stevige ruiter opzitten. Maar mensen met écht zwaar overgewicht zouden (naar mijn mening) niet op een paard moeten gaan zitten. Vind ik niet fair tegenover het dier.

Als je er als, te dikke ruiter, toch voor kiest om op een paard te klimmen, vind ik het egoïstisch.

miccamaaike

Boeiende discussie dit..

Ik ben zeker te zwaar, ik ga dan ook echt niet meer op elk paard zitten. Heb 2 jaar een bijrijdpaard gehad die me wel hebben kon, maar waar ik toch over twijfelde of het wel verstandig was. Nu rij ik een kwpn'er van 1,72m en die heeft er echt geen moeite mee om mij te dragen.
https://lh4.googleusercontent.com/-l9fN ... 070151.jpg
(of zie topic in OS)

Als ik nu nog had moeten leren rijden had ik het wel een ander verhaal gevonden, dan zit je een paard veel meer in de weg. Maar nu heb ik niet het idee Luit in de weg te zitten. Ik ga netjes mee in zijn bewegingen en heb niet het idee hem hier in te belemmeren.

Ik rij ook veel studentenwedstrijden. Je rijdt dan op onbekende paarden op verschillende maneges. Ik vraag bij het loten altijd of het paard wat ik loot groot en sterk genoeg is. Ik heb al verschillende keren gewonnen van gewone slanke mensen. In het studentenrijden rijd je tegen mensen op hetzelfde paard. Het lijkt mij als zo'n paard je echt niet kan hebben hij er ook niet bepaald beter van gaat lopen en je in theorie dan niet van die mensen zou winnen.

Ik ben het eens, ik zou moeten afvallen. Maar net als stoppen met roken (wat ik overigens gelukkig niet doe) is dat nog verdraaid lastig. Ik ben niet gezegend met een snelle stofwisseling helaas en ja wel met een gezonde eetlust, wat het nou niet bepaald makkelijker maakt.

Vjestagirl

Ninx schreef:
Ine23 schreef:
Vanaf wanneer heeft iemand dan ernstig overgewicht volgens de bokkers?
Volgens de officiele normen heb je overgewicht met een bmi tussen de 25 en 30 en ben je obees met een bmi boven de 30. Vanaf 35 ben je morbide obees.
Een bmi van 26 is dus imo géén ernstig overgewicht en ik neem aan dat een Shire of andere trekpaard wel een persoon van 100kg kan hebben zonder daardoor in de weg te worden gezeten. Zet die persoon niet op een iele arabier, want dat is ook volgens mij niet diervriendelijk.

Dan is je BMI inderdaad 26.... en is het verstandig af te vallen... het is inderdaad geen ernstig overgewicht, maar wel goed om alert te zijn!
Ik heb ook nog even gechecked en nuanceer bij deze mijn voorgaande post.

Grappig, dat zowel de huisarts als de diëtiste een BMI van 26 eigenlijk totaal geen reden vinden om af te vallen, maar bokt wel.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:23

Ik ben het ook helemaal eens met Sythaa, mooie post! Ik geef eerlijk toe dat mijn conditie en uithoudingsvermogen ver onder het niveau van mn paarden ligt, maar daar wordt hard aan gewerkt momenteel :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:23

Sythaa schreef:

Zeker mee eens. En daarom zijn dit soort topics juist belangrijk.
Dan heb ik het uiteraard niet over de kwetsende opmerkingen.
Maar over de waardevolle tips en het bewustwordingsproces.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:24

Dikke mensen moet je niet veroordelen, je kan mensen kwetsen. Zeker omdat je hun verleden, heden (omstandigheden) niet kent.

Als mensen lol hebben in het bezig zijn met paarden en rijden, en ze zijn wat dikker, laat ze lekker. Natuurlijk er is een grens.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:25

Ik ben het eens met DOOR.
Ik ben ook van mening dat als iemand wilt afvallen, dat het ook wel lukt als ze zich de moeite ervoor doen.
Maar vaak hopen 'dikkere' mensen dat alles maar vanzelf gaat... Ook moeten ruiters wat meer kijken naar hun paard ook...
(Dit is wat ik in mijn omgeving zie, en is absoluut niet op niemand hier bedoelt). Daarmee bedoel ik:
Maagverkleining en dergelijke zonder dagelijks te gaan sporten. Dit vind ik er dan over.
En smoesjes als: Kunnen geen gezond voedsel betalen. Dit is zo zever hé. Een broccoli kost 0,60€ dus komaan.
Wat kost een pizza, 2.5€? Dit vind ik echt zo belachelijke argumenten zeg! Er zijn genoeg tv programma's die dit bewijzen.
Ik vind dat iedereen mag paardrijden, dik of dun. Maar wel rekening houdend met het paard waarop je zit.
Maar in de meeste gevallen lijkt mij ook wel dat dit gedaan word...

En een 'dik' mens op een paard?! Nou, die doet tenminste wel aan sport.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:29

Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Wauw :wow: Wat ben jij kortzichtig zeg! :oo

Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen? :x

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:29

Ik ben dan ook te zwaar, maar mijn paard loopt losser door zijn lijf en rug dan menig paard op mijn stal. Juist omdat ik hem meer door de rug en lager rijdt.
Dus ja, iemand die zich bewust is van dingen en zich aanpast kan nog niet zo'n slecht effect hebben op een paard...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:30

het is wel een feit dat ongezond eten goedkoper is daisNbenj.. die pizza is namelijk je maaltijd, en bij die broccoli moeten nog aardappelen en vlees.. Dat is helaas de maatschappij nu.. je kan snel makkelijk ongezonde maaltijden krijgen. Maargoed denk dat we het er met zn allen wel mee eens zijn dat mensen die hun paarden belemmeren in welke manier dan ook, er niet op moeten gaan zitten. Mensen hier met overgewicht hoeven zich dus ook niet aangesproken te voelen als ze weten dat ze hun paard niet in de weg zitten.:)