Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
shera schreef:Ik ben zelf te zwaar en ik rij wel paard (zwaarder type paard dat dan weer wel)
Ik ben er van overtuigd dat ik met minder gewicht fijner kan rijden. Ik heb ook een hekel aan foto's van mezelf te paard (erg confronterend) Ik vind het gewoon geen mooi plaatje (praat voor mezelf dus he..)
Nu de moitvatie nog vinden om er iets aan te doen.
Want dat afvallen moeilijk is, is een ding wat zeker is.....
Ine23 schreef:Vanaf wanneer heeft iemand dan ernstig overgewicht volgens de bokkers?
Volgens de officiele normen heb je overgewicht met een bmi tussen de 25 en 30 en ben je obees met een bmi boven de 30. Vanaf 35 ben je morbide obees.
Een bmi van 26 is dus imo géén ernstig overgewicht en ik neem aan dat een Shire of andere trekpaard wel een persoon van 100kg kan hebben zonder daardoor in de weg te worden gezeten. Zet die persoon niet op een iele arabier, want dat is ook volgens mij niet diervriendelijk.
Quellian schreef:Het is geen excuus inderdaad.
Maar Hhilde, je hoeft niet naar de sportschool om te sporten. Hardlopen of fietsen (mits je een fiets hebt) kost niets, enkel tijd en inspanning.
Mij zie je ook niet in de sportschool, niet dat ik er geen geld voor heb, maar het trekt me niet (en kan het fysiek ook niet), daarom is fietsen een prima oplossing (als ik er eentje heb aangeschaft) en de hometrainer van m'n schoonmoeder mag ik lenen en een 2e hands crosstrainer kost je ook de kop niet via marktplaats. Buiten dat zijn er ook genoeg DVD's te downloaden waarin een goede workout wordt uitgelegd en voorgedaan, dus 'geen geld voor de sportschool' is in mijn ogen een makkelijke dooddoener. Alleen moet je je afvragen wie je in de gek neemt. Het maakt namelijk niemand uit of jij overgewicht hebt of niet, je moet het voor jezelf doen en als je aan alle kanten excuses blijft verzinnen, tja... daar heb je alleen jezelf mee.
Sythaa schreef:Je kunt er ook nog anders naar kijken. Als je paard veel te zwaar zou zijn doe je er als ruiter alles aan om het beestje weer in shape te krijgen. Ongeacht de oorzaak van het overgewicht van het dier.. dat kan medisch zijn, dat kan door een blessure zijn, door te enthousiast voeren, verzin het maar.
Geen middel wordt geschuwd in de meeste gevallen. Krachtvoer verbannen of verminderd, hooi gerantsoeneerd, weidegang beperkt of het paard wordt in een paddock gehuisvest. Soms apart voer aangeschaft, of koeken. Dat het paard honger heeft, jammer dan. Dit is goed voor hem. En bewegen moet het paard. Vooral veel bewegen, want die kilo's moeten er wel af natuurlijk.
Dat het in het begin wat kortademig is of heel erg zweet, acht dat wordt vanzelf minder. Dat het paard snel moe is, dat komt ook wel goed. Lekker longeren, buitenritten, trainen. Alles voor een strak figuur en een fit paard.
En het resultaat is uiteindelijk ook goed. De kilos gaan eraf, de conditie verbetert, de prestaties verbeteren. Ruiter merkt dat paard beter kan buigen, meer uithoudingsvermogen heeft, dat de dekjes weer mooi langs de buik naar beneden vallen ipv opzij staan, en er wordt gereden met meer plezier.
Waarom behandelen ruiters zichzelf niet uit dezelfde manier ? Ruiters zouden even kritisch moeten zijn op zichzelf als op hun paard.
Sythaa schreef:Je kunt er ook nog anders naar kijken. Als je paard veel te zwaar zou zijn doe je er als ruiter alles aan om het beestje weer in shape te krijgen. Ongeacht de oorzaak van het overgewicht van het dier.. dat kan medisch zijn, dat kan door een blessure zijn, door te enthousiast voeren, verzin het maar.
Geen middel wordt geschuwd in de meeste gevallen. Krachtvoer verbannen of verminderd, hooi gerantsoeneerd, weidegang beperkt of het paard wordt in een paddock gehuisvest. Soms apart voer aangeschaft, of koeken. Dat het paard honger heeft, jammer dan. Dit is goed voor hem. En bewegen moet het paard. Vooral veel bewegen, want die kilo's moeten er wel af natuurlijk.
Dat het in het begin wat kortademig is of heel erg zweet, acht dat wordt vanzelf minder. Dat het paard snel moe is, dat komt ook wel goed. Lekker longeren, buitenritten, trainen. Alles voor een strak figuur en een fit paard.
En het resultaat is uiteindelijk ook goed. De kilos gaan eraf, de conditie verbetert, de prestaties verbeteren. Ruiter merkt dat paard beter kan buigen, meer uithoudingsvermogen heeft, dat de dekjes weer mooi langs de buik naar beneden vallen ipv opzij staan, en er wordt gereden met meer plezier.
Waarom behandelen ruiters zichzelf niet uit dezelfde manier ? Ruiters zouden even kritisch moeten zijn op zichzelf als op hun paard.
Hhilde schreef:Als ik hard ga sporten verplaats ik waarschijnlijk (ook psychologisch) BED naar boulimia. En ik schreef al dat ik fiets en wandel. Daarbij heb jij geen inzicht in mijn geldzaken.
Ninx schreef:Ine23 schreef:Vanaf wanneer heeft iemand dan ernstig overgewicht volgens de bokkers?
Volgens de officiele normen heb je overgewicht met een bmi tussen de 25 en 30 en ben je obees met een bmi boven de 30. Vanaf 35 ben je morbide obees.
Een bmi van 26 is dus imo géén ernstig overgewicht en ik neem aan dat een Shire of andere trekpaard wel een persoon van 100kg kan hebben zonder daardoor in de weg te worden gezeten. Zet die persoon niet op een iele arabier, want dat is ook volgens mij niet diervriendelijk.
Dan is je BMI inderdaad 26.... en is het verstandig af te vallen... het is inderdaad geen ernstig overgewicht, maar wel goed om alert te zijn!
Ik heb ook nog even gechecked en nuanceer bij deze mijn voorgaande post.
Rivaldo schreef:Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!
Wat ben jij kortzichtig zeg!