Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:27

Listigliesje:
als ik op het voorterrein kijk en ik zie iemand die zijn of haar paard 1 mep of schop verkoopt kijk ik daar niet echt van op hoor. Helemaal niet als ik zie dat die persoon dan netjes doorrijd.
Wanneer het mij echter wél opvalt en wat ik helaas veel zie gebeuren is het stelselmatig schoppen en slaan, of zelfs tegelijk schoppen omdat ie niet naar voren wil, maar dan wel flink aan de teugels trekken.
Denk ook dat het gros van mensen die rijden het verschil wel kunnen zien tussen een terechte tik en "afronselen". En nee, daar hoef je geen wedstrijden voor gereden te hebben, gezond verstand is voldoende ;)

setteke

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:31

Dat klopt Liselot, maar er zijn ook genoeg mensen die een corrigerende tik als dierenbeulen zien.
Het onderscheid tussen wat echt niet kan en wat soms gewoon nodig is, ligt heel gevoelig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:32

ik ken een stal die wedstrijden organiseert en waar het secretariaat kijkt op de losrijbak..

een tijd geleden was er een ruiter, die was haar paard van voren letterlijk in de krul aan het
trekken en ze bleef hem van achteren net zolang meppen tot hij naar haar benen en zweep
begon te trappen en dreigde overeind te komen. Dan kreeg hij er gewoon een paar achteraan
want stout zijn wordt niet geduld.

Ruiter heeft 2 proeven gereden en ging naar huis met 2 winstpunten en een 1e en 2e plaats met
dat paard in het Z.

Toen ik er over begon tegen omstanders hoorde ik van meerderen dat zij vaker kwam met een
vrachtwagen en dat familie van haar daar ook veel sponsorde. Daarom werd ze blijkbaar ook niet
aangepakt hoe zij met haar paarden omging.. en de jury kon dat niet zien/weten. Maargoed..
het secretariaat dus wel..

Het wordt dus gewoon toegestaan al is er zicht op...

(nu spreek ik over 1 situatie.. gelukkig heb ik dat nog niet veel vaker meegemaakt)

Maar ik heb het dus wel gezien..

*terwijl ik vroeger toen ik 16 was op mn vorige paard (7) de hele bak zag omdat meneer
enthousiast was in de losrijbak (buiten, voor het eerst in tijden omdat de bak zo lang slecht was)*

Als ik hem terug probeerde te nemen ging hij bokken, na er 2x bijna naast gelegen te hebben gaf
ik hem een mep op zijn kont en reed netjes verder.. en toen stonden er 2 mensen langs de bak
te gillen dat ze me wel even lieten diskwalificeren :j

Heb ze aangeboden of ik even mee zou lopen zodat ze wisten over welke persoon het ging. Toen
viel het stil :')

Een tik, is wat anders dan aanhoudelijk trappen en meppen
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-07-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:35

maar wat vinden jullie dan van het feit dat er bij het losrijden nauwelijks toezicht wordt gehouden? Bijvoorbeeld afgelopen week op de Almelose ruiterdagen. De ringmeesters houden alleen maar bij wie zich aan en afmeld. Ze zitten in hun hokje en hebben verder geen zicht op het losrijterrein. Verder is daar dus niemand die dat terrein in de gaten houd. De jury's zitten ook in hun hokjes en zijn uiteraard al druk genoeg om proeven te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:35

Liselot schreef:
Listigliesje:
als ik op het voorterrein kijk en ik zie iemand die zijn of haar paard 1 mep of schop verkoopt kijk ik daar niet echt van op hoor. Helemaal niet als ik zie dat die persoon dan netjes doorrijd.
Wanneer het mij echter wél opvalt en wat ik helaas veel zie gebeuren is het stelselmatig schoppen en slaan, of zelfs tegelijk schoppen omdat ie niet naar voren wil, maar dan wel flink aan de teugels trekken.
Denk ook dat het gros van mensen die rijden het verschil wel kunnen zien tussen een terechte tik en "afronselen". En nee, daar hoef je geen wedstrijden voor gereden te hebben, gezond verstand is voldoende ;)

Dat wilde ik ook zeggen, en dat laatste benadrukken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:38

svdijk86 schreef:
ik ken een stal die wedstrijden organiseert en waar het secretariaat kijkt op de losrijbak..

een tijd geleden was er een ruiter, die was haar paard van voren letterlijk in de krul aan het
trekken en ze bleef hem van achteren net zolang meppen tot hij naar haar benen en zweep
begon te trappen en dreigde overeind te komen. Dan kreeg hij er gewoon een paar achteraan

Ruiter heeft 2 proeven gereden en ging naar huis met 2 winstpunten en een 1e en 2e plaats met
dat paard in het Z.

Toen ik er over begon tegen omstanders hoorde ik van meerderen dat zij vaker kwam met een
vrachtwagen en dat familie van haar daar ook veel sponsorde. Daarom werd ze blijkbaar ook niet
aangepakt hoe zij met haar paarden omging.. en de jury kon dat niet zien/weten. Maargoed..

(nu spreek ik over 1 situatie.. gelukkig heb ik dat nog niet veel vaker meegemaakt)

Maar misschien is het paard wel een draak of altijd stoutig op losrijterrein (reactie op andere paarden)....
weet jij veel, jij doet alleen een waarneming, een momentopname :)

In het M en Z mag je niet meer met zweep rijden in de proef en het proefje duurt toch even, zeker 2 proeven...dus daar heeft ze niet kunnen meppen,
dus zal de basis toch oké zijn, anders scoor je echt geen 2 wp en voorraan in de prijzen!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-07-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:42

Liselot schreef:
maar wat vinden jullie dan van het feit dat er bij het losrijden nauwelijks toezicht wordt gehouden? Bijvoorbeeld afgelopen week op de Almelose ruiterdagen. De ringmeesters houden alleen maar bij wie zich aan en afmeld. Ze zitten in hun hokje en hebben verder geen zicht op het losrijterrein. Verder is daar dus niemand die dat terrein in de gaten houd. De jury's zitten ook in hun hokjes en zijn uiteraard al druk genoeg om proeven te beoordelen.

Indien er werkelijk sprake is van buitensporig gedrag jegens paard of andere ruiters dan zou de ringmeester
daar ter plekke melding van moeten maken of de klacht neerleggen bij het wedstrijdsecretariaat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:42

listiglistje schreef:
svdijk86 schreef:

dat paard in het Z.

Maar misschien is het paard wel een draak of altijd stoutig op losrijterrein (reactie op andere paarden)....

In het M en Z mag je niet meer met zweep en het proefje duurt toch even, zeker 2 proeven...dus daar heeft ze niet kunnen meppen,
dus zal de basis toch oké zijn, anders scoor je echt geen 2 wp en voorraan in de prijzen!

en hier ga je dus al scheef, ik zie dus geregeld paarden die absozekerweten niet bevestigd zijn in de basis,die door de handigheid van de ruiter door de proef gereden worden,ook op z nivo en wel hoger ook...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:43

listiglistje schreef:
Liselot schreef:

Indien er werkelijk sprake is van buitensporig gedrag jegens paard of andere ruiters dan zou de ringmeester
daar ter plekke melding van moeten maken of de klacht neerleggen bij het wedstrijdsecretariaat.

de ringmeesters op het betreffende evenement zijn 14 tot 16 jarige meisjes die ik ook niet heel erg bevoegd vind, dus hoe weet ik dan als toeschouwer waar ik wél naartoe moet?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:44

listiglistje schreef:
s_en_z schreef:

dat paard in het Z.

In het M en Z mag je niet meer met zweep en het proefje duurt toch even, zeker 2 proeven...dus daar heeft ze niet kunnen meppen,

Ik heb een uur in de bak gereden op mijn paard, ze kwam later dan mij de bak in... paard had een sleepbeentje
linksachter en DAAR liep ze hem telkens op te tikken, en omdat hij van voren tegen de hand kwam
op haar spoorgebruik kreeg hij de wind van voren, heb haar 45 minuten zien losrijden.. waarbij ik toch
veel op haar gelet heb omdat ze me constant afsneed en mijn paard niet wendbaar is op de hand en ik
dus veel heb gestapt..

Kon niet echt zeggen dat het geen braaf paard was, verder liep hij leuk in de houding, weliswaar met
het kruis wat hoog maar dat hij van achter het werk niet bij kon benen was de ruiter haar schuld.. en
daarom afgeronseld worden vond ik een beetje banketstaaf. Hij bokte ook niet gemeen, steigerde ook niet gemeen.
Liep braaf langs alle andere paarden.. dus.. mnee.. je brengt me niet van mn stuk. Deze situatie had niet
voor mogen komen.

Mijn "waarneming" van 45 minuten mag ik dus geen momentopname noemen..

Trouwens even voor de rest:

Toen ze de bak uit ging sleepte het paard NOG STEEDS met zijn linkerachterbeen ;)
Het geklets had een hoop striemen veroorzaakt.. maar niet van het paard gewonnen _O-
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-07-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:46

en die van jou loopt ook koersen sammy? denk dat daar nogal een verschil in zit ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:48

@knollentuin: Die zijn er best en dat weet ik ook (ik ben niet van gisteren hoor ;) )
maar de hele handige ruiters zijn toch vaak de professionelere ruiters, ruiters die er zijn/haar geld mee verdienen.
En vaak ook niet altijd de meest simpele paarden te rijden krijgen....Als er geld en andere eigenaren in het spel zijn is dat soms het geval :o

In de basissport zijn dit echt uitzonderingen, ik denk net zoals schoentje dat de meeste amateur/basissportruiters
er niet op uit zijn om hun paard express te pesten en te verprutsen :)
Ik denk echt dat we met uitzonderingen te maken hebben, hier in de regio zie ik het zelden tot nooit.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:50

hier in de regio is op de meeste voorterreinen bij het springen wel een jury aanwezig. Is ook verplicht dacht ik. Gebeuren er dingen die niet mogen, dan grijpt zo'n jury ook wel in.
Zo zou he bij de dressuur ook moeten, al is het op de hele grote terreinen wat moeilijk overzicht houden...

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:06

Toevallig dat de manege eigenaresse (van de manege waar ik rijd) dit laatst ook al zei. Zij moest paar weken terug jureren maar kwam echt niet vrolijk terug.
Ze vond het ronduit zielig hoe ruiters, zelfs Z ruiters, tijdens de proef alleen maar zaten te trekken en te schoppen.
Ze gaf ons zelfs een paar voorbeelden waar ze echt boos om kon worden. Paarden halt laten houden door gewoon simpel weg aan de stang/trens te trekken waardoor de achterhand van het paard er onder schiet. Ruiters die zo ver achterover zaten dat ze bijna konden gaan liggen. Nee, zij is er ook niet meer over te spreken.
Ik geloof dat er over het aantal deelnemers wat ze gejureerd heeft (half 10 tot 2 uur) maar +/- 5 met winstpunten waren..

Sorry voor de spellingsfouten :o

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:27

Ben het er helemaal mee eens..! Ik verbaas me er ook steeds vaker over hoe mensen met hun paard om gaan.. Zelf doen ze het fout maar het paard krijgt de schuld ja tuurlijk lekker makkelijk maar daar schiet je niks mee op! En het ergste vind ik nog dat die ruiters zo hoog komen in de sport.. Zie ik dan hele andere dingen als de jury?? Laatst ook op een wedstrijd Z was bezig en ik kijken.. Een ruiter tijdens het rijden: Schoppen, slaan, schreeuwen tegen haar paard:S In de proef? In de bek lopen sjorren om hem laag te houden schoppen om hem voorwaarts te houden? En tadaa madam heeft winst nou ik zit nu op de opleiding paardenhouderij en de proef wordt beoordeeld naar 'het scala van africhting' nou dit ging niet bepaald volgens het scala van africhting maar ze wordt wel beloond?? waar gaat dit naartoe in de paardensport??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:39

Blijkbaar kom ik ook op andere concoursen dan TS. Natuurlijk zie ik ook dingen die niet horen te gebeuren, maar 90% van wat ik op concours zien, en misschien nog wel meer, is gewoon normaal en vriendelijk tegen zijn paarden.
Als je naar een wedstrijd gaat om bewezen te krijgen, dat een ander slecht met zijn paard om gaat, dan zie je alleen dat stukje en niet dat er ook heeel veel meer andere mensen zijn, die juist heel goed met hun paarden omgaan.

Het afgelopen weekend heb ik het hele weekend in Meppel rondgelopen en welgeteld 1 iemand naar zien doen tegen haar paard. Als dank hiervoor belande ze in het ziekenhuis, maar dat wil toch niet gelijk zeggen, dat iedereen verkeerd met zijn of haar paard omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:51

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:52

Das knap, met 4 jaar in het Z. Vooral omdat dit pas mag vanaf 1 januari in het jaar dat ze 6 worden.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:54

listiglistje schreef:

In het M en Z mag je niet meer met zweep rijden in de proef en het proefje duurt toch even, zeker 2 proeven...dus daar heeft ze niet kunnen meppen,

Nee Listiglistje, daar ga je echt grandioos de fout in.. Ik zie ook wel nationaal ruiters die hun paard 3 kwartier lang bleven aantikken met de zweep en steeds op de rem trokken (en daarbij moest het paard natuurlijk wel met de kin op de borst blijven). En dan bedoel ik echt eindeloos tik-tik-tik-tik-tik-tik-tik-enz., totdat ze de ring in moesten: zweep weg en ja, dan bleef het paard wel 5 minuten flink sjouwen, hij keek wel uit om te stoppen!! En dan met gerust hart 2x winnen met 4 winst in het ZZ-Z. Ontzettend frustrerend als je daar tegen moet rijden en het wel eerlijk en paardvriendelijk probeert te doen. Ik meld dat soort dingen dus wel aan een jurylid en nu outdoor zie ik wel eens een federatievertegenwoordiger er bovenop springen. Eindelijk!

Het ergste is, ik ken de trainer die de ruiters dit 'leert' en dat is een erg bekende trainer in Nederland. Bedroevend.

@Knollentuin; blij dat jij er ook zo over denkt..

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:57

Ik rijd niet op hoog niveau, en rijd een fjord... Maar ik denk dat naast de ruiters ook instructeurs zich schuldig maken in het aanleren van een bepaalde methode... Zo zou mijn fjord wel ontspannen en nagevelijk worden als ik zodra hij niet nagaf een strenge hand zou hebben... Dan leert hij het vanzelf, werd mij verteld... Maar wat doe je dan als 12 jarige? Je gelooft dat, en doet wat je instructeur zegt... Pas toen ik 14/15 was, en weinig vorderingen maakte begon ik te denken; 'he, hier klopt iets niet...' Maar dat was omdat ik op wedstrijden mensen zag die met een heel lichte hand hun paarden reden, en daarvoor had ik dat nooit gezien (ja, internationale wedstrijden op tv)...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:29

@tjuppie ,ik denk wel eens dat ik degene ben die gek is,dankjewel dat ik er niet als enige zo in sta.
want ,en dat is geen aanval listig lisje,er wordt dus wel aangenomen dat t goed is want er wordt winst gegeven ,dus moet er wel iets goed aan zijn...
ken je die test met die kunstkenners? men liet een aantal apen en olifanten met verf kliederen en lieten dat aan een aantal kunstkenners zien,toen er bij gemeld werd dat een kunstkritici ze in zn atelier opnam waren de kritieken lirisch en lovend...
johan hamminga zei het laatst heel pakkend ,:als je als jury 30 combis voorbij ziet komen met op de kop getrokken paarden en zzwoegende ruiters en een die op lenge gereden wordt en het ziet er daar uit of het geen moeite kost ga je op den duur wel geloven dat het hoort zoals die 30 rijden...en daar moet wat aan gedaan worden op alle nivos

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:34

knollentuin schreef:
@tjuppie ,ik denk wel eens dat ik degene ben die gek is,dankjewel dat ik er niet als enige zo in sta.
want ,en dat is geen aanval listig lisje,er wordt dus wel aangenomen dat t goed is want er wordt winst gegeven ,dus moet er wel iets goed aan zijn...
ken je die test met die kunstkenners? men liet een aantal apen en olifanten met verf kliederen en lieten dat aan een aantal kunstkenners zien,toen er bij gemeld werd dat een kunstkritici ze in zn atelier opnam waren de kritieken lirisch en lovend...
johan hamminga zei het laatst heel pakkend ,:als je als jury 30 combis voorbij ziet komen met op de kop getrokken paarden en zzwoegende ruiters en een die op lenge gereden wordt en het ziet er daar uit of het geen moeite kost ga je op den duur wel geloven dat het hoort zoals die 30 rijden...en daar moet wat aan gedaan worden op alle nivos

Dan mag er eerst wel begonnen worden in de GP :+
Mijn redenatie daarachter is, dat heel veel wedstrijdruiters als een "berg" opkijken naar GP-ruiters.
En een voorbeeld-functie erin zien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:36

Aangezien jullie allemaal hier zo betrokken zijn bij het welzijn van paarden in de paardensport raad ik jullie aan om federatievertegenwoordiger bij de KNHS te worden. Zie:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=1824 ... le=11&men=

Dan ben je bevoegd om eenieder te diskwalificeren die zich misdraagt op wedstrijden. Als de KNHS over meer federatievertegenwoordigers beschikt, kunnen ze er ook meer inzetten. En dus kan het welzijn nog beter gewaarborgd worden. Dat gaat meer helpen dat een brief schrijven. Dan kun je er ook echt wat aan doen.

(dan wel tegen een luttele onkostenvergoeding en week in week uit op je vrije dag, maar dat hebben de moraalridders er hier vast voor over)

Verder wordt volgens mij hier excessief/buitensporig geweld nog te vaak verward met onkunde en onwetendheid. Over het eerste: daar hoeven we toch niet over te discussieren? Dat wil niemand ziet toch? Maar de discussie is gestart over het lage (rijkunstige) NIVEAU van wedstrijdruiters.

Als je gewoon niet goed kunt rijden dan is de kans groot dat je ongecontroleerder en tegenstrijdige hulpen geeft en is en niet per definitie kwade wil in het spel. Die ruiters moet je niet te hard veroordelen. Wel hun instructie die ze kennelijk op wedstrijd laat gaan. En als je als instructie enige ballen hebt; dan trek je je handen af, van ruiters die tegen jou advies in toch op wedstrijd gaan. Pas dan sta je voor kwaliteit van je lesgeven.

Liselot schreef:
maar wat vinden jullie dan van het feit dat er bij het losrijden nauwelijks toezicht wordt gehouden? Bijvoorbeeld afgelopen week op de Almelose ruiterdagen.

Als je er wat aan wilt doen moet je federatievertegenwoordiger worden! Als ex-bestuurslid van een vereniging weet ik hoe moeilijk het is vrijwliigers te vinden. Als je een bijdrage wilt leveren aan verbetering van de sport, dan moet je bereid zijn je vrijwillig in je vrije tijd je in te zetten.

schoentje schreef:
hier in de regio is op de meeste voorterreinen bij het springen wel een jury aanwezig. Is ook verplicht dacht ik. Gebeuren er dingen die niet mogen, dan grijpt zo'n jury ook wel in.

categorie 1 wedstrijden hebben altijd federatievertegenwoordigers, en op een beperkt aantal cat. 2 en 3 wedstrijden worden fed. vetregenwoordigers ingezet. Ik denk dat het geen onwil is van de KNHS om deze op ALLE wedstrijden in te zetten, maar het meer gelegen is, in het feit dat en gewoon te weinig van die gekken zijn die zich opofferen om een hele vrije dag op het losrijterrein rond te lopen, met ook nog eens het risico dat als je ergens wat van zegt je een grote bek krijgt.

Dus nogmaals: voor iedereen die vind dat er wat moet veranderen: als je iets concreets wilt doen (ipv in het luchtledige te blijven klagen) dan moet je federatievertegenwoordiger worden. Dan kun je daadwerkelijk iets doen tegen de excessen.

Verder ben ik nog altijd benieuwd naar de onderbouwing waarom Joolien alias de TS van mening is dat zij als instructie wel over voldoende bagage beschikt? Er is hier al meerdere keren, en niet alleen door mij om gevraagd. Dus het zou je sieren als je ons van uitleg voorziet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:40

ja nou, ik heb laatst met afgrijzen naar een groep grand prix ruiters op tv zitten kijken ,en nee ik start het niet,maar als ik zo op mijn paard zou zitten harken en duwen krijg ik gruwlijk op mn kl...van mn trainer en mn paard.
en daarnaast heb ik zo mn ideeen van wat ik mooi en fijn vind en waar ik naartoe wil werken plus dat ookal heb ik zelf niet het hoogste nivo ik wel kan zien of een paard lichtvoetig en vrij beweegt en of dat de ruiter zit te zwoegen of dat ie samen met zn paard voegt,ik geloof dat het uiteindelijke doel was

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:45

Ter info nog een link.

http://www.knhs.nl/objects/00022437.pdf

Volgens dit plan wil de KNHS fairplay, sportiviteit en welzijn nog meer bevorderen. Het zal denk ik nog even duren voordat de resultaten daarvan merkbaar zijn, maar er wordt toch zeker aandacht aan besteed...

Knollentuin: wil jij geen federatievertegenwoordiger worden? ;)