Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:21

aha weer een term verduidelijkt :D zo had ik er werkelijk nog nooit naar gekeken.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:23

Ja idd quadripes dat zijn ook de contra oefeningen die ik ken.

Wat ik wel eens doe met appuyeren is een klein stukje app en dan terug wijken weer een stukje app en weer terug wijken, om het paard niet teveel op de binnenschouder te laten vallen, dit doe ik ook veel in stap, vind het een fijne oefening als voorbereiding op het langere stuk appuyeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:24

Dit verwisseld men vaak, dat is net zo als binnen en buiten.
De binnenzijde is altijd de kant van de stelling.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:26

dat snap ik ja, maar het gebeurd toch vaak dat paarden zelf gaan "leunen" naar de kant en dat is dan toch de stelling kant, door terug te wijken zorg je ervoor dat het paard weer recht boven de benen komt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:27

ullaatje schreef:
Ja idd quadripes dat zijn ook de contra oefeningen die ik ken.

Wat ik wel eens doe met appuyeren is een klein stukje app en dan terug wijken weer een stukje app en weer terug wijken, om het paard niet teveel op de binnenschouder te laten vallen, dit doe ik ook veel in stap, vind het een fijne oefening als voorbereiding op het langere stuk appuyeren.

Dat doet men meestal anders, wijken voor de kuit is nl een geheel andere oefening en geen zijwaarts gang maar een zijwaartse beweging met laterale hulpen.
Men kan veel beter dan het paard weer rechtrichten en rijden dus voorwaarts (dat is de richting waar het hoofd is) in Schouderbinnenwaarts.
Appuyeren zijn diagonale hulpen, en die met een oefening te mixen met laterale hulpen is wel zeer opvallend.
Bovendien is de beenzetting totaal anders.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:28

in het appuyeren moet je toch juist het buitenachterbeen er vermeerderd onder laten treden. door de buitenzijde te openen. dan kan een paard toch niet op de binnenschouder vallen? er moet toch oprichting zijn in deze oefening?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:29

Maar het werkt wel goed!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:31

ja maar dan rijd je de oefening toch niet goed, bedoel ik?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:33

Zooist schreef:
Maar het werkt wel goed!

Het is schijn, dat het goed functioneert.
Wijken voor de kuit is een geheel andere beweging, en men controleert de schouders op een geheel andere wijze.
Denkt u maar eens na wat nu het essentiële verschil is tussen beide oefeningen.
Wanneer een paard over zijn schouder naar binnenvalt, waardoor dat onstaat??
Het paard word meestal dan met de voorhand te ver voorgezet, waardoor de achterhand niet meer dragen kan, waardoor de binnenschouder te veel belast word.
Een kleine correctie is gewoon de 1e teugelhulp met de buitenhand en de binnenhand de 3e teugelwerking te geven dus de schouders terug te brengen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:34

wat ik zei: de buitenzijde (buitenschouder) openen.

en niet het paard diep willen rijden in deze oefening, er moet wel relatieve oprichting zijn. anders valt het ook op de voorhand, natuurlijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:36

Appuyeren is parallel ten opzichte van de langezijde, dit wil zeggen de binnenschouder en de binnen heup zijn op 1 lijn, zodat het optisch lijkt of de voorhand voor is, de buiging is gering en de stelling ook.
Men rijdt tegenwoordig met veel te veel halsstelling, en de voorhand te ver voor, dit doet men om de schijn te geven of het paard in een zuivere buiging is dit is geheel niet het geval de hals is gebogen.
En omdat het hoofd en de hals te ver naar binnen zijn word automatisch de binnenschouder meer belast en komt het paard dus op de voorhand.
Laatst bijgewerkt door Professor op 09-06-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:44

als je paard op de juiste manier verzameld is, zoals nodig voor een appuyement, dan heeft het al relatieve oprichting en kan dus niet op de voorhand/binnenschouder vallen. als je teveel stelling neemt, dan corrigeer je dat door de buitenschouder te openen, waardoor het paard rechter komt en dus weer in de correcte relatieve oprichting terecht komt. dat is van achteren naar voren een appuyement rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:49

quadripes schreef:
als je paard op de juiste manier verzameld is, zoals nodig voor een appuyement, dan heeft het al relatieve oprichting en kan dus niet op de voorhand/binnenschouder vallen. als je teveel stelling neemt, dan corrigeer je dat door de buitenschouder te openen, waardoor het paard rechter komt en dus weer in de correcte relatieve oprichting terecht komt. dat is van achteren naar voren een appuyement rijden.

Goede aanvulling, dus de SB verbeteren en niet in een Arbeidsdraf rijden maar werkelijk verzameld, wanneer een paard achter dragen kan is geen enkele oefening moeilijk meer voor het paard, dan is alleen de ruiter vaak diegene die het geheel verstoren kan. 8-)
En niet vergeten de voorbereidende oefening Renvers en Travers te perfectioneren.
Dan is het appuyeren helemaal niet zo moeilijk, het is een controlle oefeningen of de voorbereiding wel "eerlijk" geweest is.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:50

oke, duidelijk verhaal.
Moet er wel nog een kleine aanvulling aan toevoegen dat ik voor ik het app inzet wel eerst schoudervoor inzet en niet zomaar de boel om trek al ware.
Probeer juist mijn paard goed voor te bereiden.

Wel heel goed om eens na te denken voor mij over de beenzetting ten opzichte van het app en het wijken.
Opent de ogen even, zeg maar.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:06

ik had ook echt niet het idee dat je de boel omtrekt :D

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:43

ben toch even het hoofdstuk over contra oefeningen aan het lezen.
In mijn steinbrecht, haha.
Ge worden toch geprikkeld door dit soort gesprekken, erg leerzam.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:24

Even drie pagina's bijgelezen sinds mn post en de reacties daarop 8-)

Ik begrijp nu dus dat aan de hand werken met een paard hier als academisch wordt gezien en niet als klassiek. En het rijden, met een instructeur op de grond die helpt, klassiek. Wat rijd de Weense rijschool dan? Klassiek academisch? %)

Hier vind men het dus klassiek als je met "het boek" in de hand en trainer op de grond dressuur rijd. (even heel plat vertaald want ik probeer het te begrijpen) Als je dan bedoeld de "oude dressuur" zoals hij vroeger gereden werd zonder alle moderne truukjes zoals hyperflexen enz enz. Als "oude dressuur" voorbeeld vind ik Klimke dan wel een goede.

Zoals jullie nu discussiëren heb ik altijd gereden en het rijden geleerd. Dus ik was al klassiek bedenk ik me dan terwijl ik altijd dacht gewoon dressuur te beoefenen :+

Ik wil me dus verder oriënteren en dus ook graag leren om een paard aan de hand af te richten, sommige dingen wil je gewoon kunnen in het leven en daar hoort dit voor mij wel bij. Maar ik begrijp dat jullie dat helemaal afkeuren omdat het "academisch" zou zijn. Denk dat ik hier niet echt op mn plekkie ben om mee te kletsen :')

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:51

klassiek = gewoon dressuur dat proberen nou al de hele tijd te vertellen. vroeger had je niets anders dan klassiek.

alleen zijn er de laatste tien jaar ofzo ineens mensen opgestaan die een 'eigen vorm' van dressuur hebben bedacht, zoals SJ zijn rollkur gebeuren, AdB met zijn rechtrichten, BB met zijn academische gedoe.

wij wijzen academisch af, omdat het geen doordacht systeem is om een paard op te leiden, maar op Baucher is gebaseerd, verknipt met wat iberische dingen (kaptoom/stang, werk aan de hand) en het uiteindelijk niet leidt tot goed opgeleide paarden, maar tot dieren zonder enige impuls die hun lichaam niet mogen gebruiken.

als je dan al zoiets als werk aan de hand wilt leren, zou je naar iemand moeten gaan die dat werkelijk goed kan. En dat zijn mensen van de Iberische school. Niet dat 'rechtricht' gebeuren. Je kunt een paard niet aan de hand rechtrichten of africhten.

In de Spaanse Rijschool is het puur Duitsklassiek. En een trainer vanaf de grond heeft niets met werk aan de hand te maken, gewoon met een trainer die zowel paard als ruiter opleidt.

hyperflexie is geen modern truukje, het bestond al in de tijd van de Duke of Newcastle, die bedacht had dat het paard in de hals buigzamer moest worden en daarom slofteugels had uitgevonden. Baucher heeft zich daar verder op georienteerd en dat uitgewerkt tot een systeem. En dat is het rollkur systeem geworden. Niets moderns dus, gewoon middeleeuwen. En ook geen 'truukjes', maar een onderdeel van een systeem dat als doel had paarden binnen een paar maanden hogeschooloefeningen te laten doen in een circusarena. waarbij hij wilde dat het paard totaal geen eigen initiatief meer had. komt dit bekend voor?

omdat ze in de AR zich ook bedienen van de Baucher methodes (paard in voorwaarts neerwaartse houding brengen dmv druk op de neus, links en rechts inbuigen in de hals, veel vanuit stilstand werken met hoofdposities, alle oefeningen aan de hand met een voorwaarts neerwaartse tendens zelfs de verzamelde zijgangen die je niet eens zo zou moeten willen rijden, het afdwingen van het vwnw ipv dat het ontstaat vanuit een goed gereden paard enz enz) kun je AR niet klassiek noemen. Bovendien vertellen zij dat je oefeningen moet doen 'om de achterhand buigzamer te maken'. dat is maar 20% van het verhaal, zij doen alsof dressuur en dan vooral hogeschooldressuur voor elk paard goed is en bereikbaar is. Dat het paarden 'beter zou maken'. Dat is gewoon niet zo. Hogeschooloefeningen zijn niet bedoeld om paarden 'beter te maken'.

Zij slaan de basisdressuur even over en beginnen meteen met de verzameling.... hoezo Baucher?? hoezo circusdressuur?? en dus ook geen werkelijke verzameling, maar paarden die futloos zonder achterhandgebruik gaan. Bij onze vrienden die LDR rijden hebben de paarden ook geen achterhand gebruik (in dragende zin), maar mogen dan in elk geval nog hun stuwkracht gebruiken. Bij de AR mogen paarden helemaal niets meer gebruiken, als ze maar in het vormpje gaan. (want was het niet zo: 'eerst de vorm'... of wat wordt er ook weer geleerd?)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:57

Quadripes. Ik heb een tijdje vol overgave de academische route bewandeld en ik volgde toen ook veel blogs, waaronder ook de jouwe geloof ik. Kan mij herinneren dat jij toentertijd (2008) ook met de academische rijkunst bezig was.
Als ik toen wist wat ik nu weet was ik er ook niet aan begonnen, maar het heeft mij wel gebracht waar ik nu ben. We
Ik denk dat het aan de hand werken niet zo heel verkeerd is. Je leert goed kijken naar je paard je kan het paard leren ubertreten wat weer prettig kan werken onder het zadel. Natuurlijk moet je het paard niet in een houding dwingen, maar dat doe je ook niet als je erop zit

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:06

Hmmmzzz ja ok, bedankt voor deze heldere uitleg Quadripes. Er zitten naar mijn idee een paar haken en ogen aan, maar de grote lijnen valt wat voor te zeggen :)

Moet eerlijk zeggen dat me de tijd en de zin me ontbreekt om hierover in discussie te gaan, alhoewel die best interessant zou kunnen zijn trouwens :D Ik ben niet van de boeken, daar heeft degene die me opgeleid heeft lang genoeg voor gestudeerd om van mij een een praktijkamazone te maken. Ik kan geen lesgeven maar wel voelen op een paard, wat en wanneer er iets moet gebeuren. Dus in een topic als dit ga ik giga onderuit om mijn theorie kennis _O-

@vosroy, ja daar kan ik me in vinden. Ik gebruik het "handwerk" nu om bepaalde dingen in de training onder het zadel makkelijker te maken. Mijn paard is er toevallig zo eentje die het dan goed oppakt. De basis leer ik wel onder het zadel aan. Dan zitten er naar mijn idee toch beter de juiste hulpen op :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:16

nee nee 2008 was de tijd van Flex, toen reed ik bij een GP trainer. Die blog staat op volbloeds.nl. En daar heb ik het over klassiek, niet over academisch. kun je nog steeds nalezen als je dat wilt.

en het werk aan de hand wat ik toen deed, was gebaseerd op Richard Hinrichs en Alphons Dietz (Iberische school). Daarom zeg ik: als je werkelijk werk aan de hand wilt leren, kun je veel beter bij die mensen te rade gaan.

Ik heb me op aanraden van die trainer wel een half jaar met werk aan de hand volgens de AR bezig gehouden, omdat hij daar niets van wist en hij me daarin niet kon onderwijzen (maar hij was het absoluut NIET eens met de manier van rijden en dat heeft hij me ook afgeraden). Van hem heb ik echt onwijs veel geleerd, hij was altijd bereid om mijn vragen te beantwoorden, las zelf enorm veel boeken en vond het een uitdaging om van mijn renpaard een dressuur paard te maken.

Toen ik bij de AR eenmaal door kreeg hoe de vork in de steel zat (omdat ik immers al klassiek reed voordat ik daar terecht kwam en al een andere manier van werken aan de hand kende), ben ik weer teruggegaan naar het werkelijke klassieke rijden. Ik ben in die tijd ook verhuisd en kon toen niet bij hem blijven trainen. Inmiddels train ik bij een andere GP trainer.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:59

nee, niet met je paard Flex, maar met de lipi. ik heb het ook niet op volbloeds gelezen. je had dat paard toen net. Zie het zo voor me, binnenbak met blinde witte muur, jodphurbroek, hoofdstel met beslag. Toen was er een website volbloeds en link naar lipi en AR. kan zijn dat ik mij vreselijk vergis, maar vergeet nooit een gezicht is niet handig in mijn werk. Bij wie les je nu?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:03

In 2008 had ik Conversano nog niet, daarmee heb je mij in de war gebracht. Verder is het zoals ik het hierboven heb geschreven.

Ik heb mezelf er een half jaar mee bezig gehouden, en toen ik eenmaal doorkreeg hoe het in mekaar zat, ben ik weer teruggegaan naar het oude pad. Ik heb ook gezegd in het vorige topic: ik heb het een kans gegeven, maar het was niet klassiek. En omdat ik mezelf altijd overal meteen helemaal in verdiep, weet ik ook heel goed waarom ik er niet mee door wil/kan gaan. En waarom ik het anderen ook ten zeerste wil afraden.

Ik denk dat je mijn andere website bedoelt, dat is nu de site van mijn stal en daar heb ik wel trainingsvorderingen op bij gehouden inderdaad. Die is nu alweer een jaar leeg op een voorpagina na.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:22

nou ja, we hebben AR ervaring dus kunnen er ook uit ervaring over praten. Waarom een paard niet scholen aan de hand? ik zie neer klassiek geschoolde mensen dat doen. puur voor discussie

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:30

je kunt een paard wel aan de hand scholen, maar niet rechtrichten. verder is het heel moeilijk om het buitenachterbeen te controleren en je mag je paard niet voortdurend vwnw vragen. daarnaast ben je altijd bezig met een opgelegd tempo vanuit de persoon op de grond. wat dus zorgt dat je niet werkelijk van achteruit naar voren kunt werken. je kunt niet voelen wat je paard doet. het is wel geschikt om oefeningen aan te leren, daar gebruiken ze het ook voor in het Iberisch klassieke. Maar je kunt nooit verfijnen, nooit helemaal weten of een paard zijn lichaam goed gebruikt. om de eenvoudige reden dat je er niet op zit (heb ik in het vorige topic ook al geschreven).

dat kan met lange lijnen wel, daarom is dat wel geaccepteerd in de Duitsklassieke stroming.

Steinbrecht zegt ook: degene die zijn paard goed wil opleiden, gaat er zo snel mogelijk gewoon 'op zitten'.

en de AR manier gaat gewoon van verkeerde punten uit (vwnw vragen, zelfs in verzamelende oefeningen, teveel stelling/halsbuiging waardoor het paard in buiging lijkt te gaan maar niet werkelijk buigt enz). maar goed, dat heb ik in het andere topic al uitgelegd. ik ben wel een beetje klaar met de AR eerlijk gezegd.