Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tjoppie schreef:ik ben blij dat ik het niet begrijp! En ik snap hieruit ook dat jij NUL weet wat er nodig is om in de top mee te rijden.
murphy102 schreef:Oké ZZonneglans, via PB weer ontopic.
Kritisch zijn is altijd goed. Om kritisch te kunnen zijn moet je wel iets met iets kunnen vergelijken.
Voor mij is de logica het belangrijkste in samenhang met een eerlijke manier in omgang met het paard.
Toch denk ik dat er een ommekeer komt. Je merkt het aan de ruiters, de roep om klassieke instructie.
Men wil weer samenwerking en dus medewerking van het paard die uiteindelijk de harmonie geeft en tot uiting komt in lichtheid.
Het is een kwestie van tijd...
quadripes schreef:als paarden 'heet worden' van een trainingssysteem dan moet je eens gaan nadenken, want dat kan niet de bedoeling zijn. paarden worden heet als ze iets als onprettig ervaren, als ze spanning opbouwen. dressuur was nou juist uitgevonden om paarden mentale en fysieke rust te gunnen, zodat ze in alle rust en ontspanning (denk aan het Skala) hun werk kunnen doen.
Citaat:in die zin staat LDR dus haaks op het Skala (immers een heet paard is niet Durchlaessig (want ze zijn moeilijk te controleren) en ook niet 'Losgelassen' maar gespannen en heet) en kan het dus niet als 'Skala' waardig trainingssysteem gezien worden. Dientengevolge gaat het in tegen de FEI trainingsregels en gaat het voorbij aan alle doelstellingen van de dressuur.
tjoppie schreef:Ik vind dat een trainingsmethode aangepast moet worden aan het paard, welke methode dat ook is. Niks is absoluut slecht of absoluut goed. Wel kunnen methodes absoluut niet passend zijn.
ZZonneglans schreef:En dat je vindt dat alleen ruiters vanaf het niveau subtop ter zake kundig zijn om LDR toe te passen. Vindt je dus (red.) dat in de basissport klassiek gereden dient te worden?
Zie jij een belang voor het paard om LDR gereden te worden, ipv klassiek?
Wat denk jij dat Anky/Bartels in de LDR-methode ziet?
Ik hoop dat je jouw visie wilt delen met ons en een bijdrage wilt leveren aan de discussie, die denk ik steeds interessanter wordt.Blijf ik achter staan.
Citaat:En dat je vindt dat alleen ruiters vanaf het niveau subtop ter zake kundig zijn om LDR toe te passen. Vindt je dus (red.) dat in de basissport klassiek gereden dient te worden?
Ik zie wel belangen op topniveau bij top paarden en top ruiters ja. Ik ben het ermee eens dat het voor een leek niet vriendelijk kan ogen, net zoals ik het niet vriendelijk vind ogen als er zo een jong turnstertje binnenstebuiten wordt gevouwen. Echter daar zitten ook belangen bij voor het lijfsbehoud van dat turnstertje op dat niveau. Zo zie ik het ook met de topsportpaarden onder de topruiters. Het is een vorm van het lijf voorbereiden op de inspanning die het straks moet gaan leveren in de ring.Citaat:Zie jij een belang voor het paard om LDR gereden te worden, ipv klassiek?
Citaat:Wat denk jij dat Anky/Bartels in de LDR-methode ziet?