LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:58

Z2 met aardige winst, ook in de kür(s).

Maakt dat wat uit dan? Heeft imo weinig met training te maken? Pirouettes, passage en wissels om de
pas op zitbeenwissel waren geen enkel probleem hoor.

Enige reden dat ik niet meer door kon was omdat paardje zijn lijfje het niet meer aan kon (met name zijn benen,
vriendje heeft in het weiland 2x een flinke peesblessure opgelopen.. (denk je het goed te doen) waardoor hij
uiteindelijk toch veel slijtage had.)

Heb mezelf een paar keer gedwongen op wedstrijd te gaan toen paardlief nog redelijk was, maar had er maar
weinig animo voor in de tijd dat ik 2x per week een uur lang les kreeg waarbij ik mijn paard constant LDR vast
moest houden en van achteren bij moest drijven. Had er geen lol meer in toen ik alleen maar een (half)stakend
paard onder mn kont had.

Niet 1 instructrice die ik heb gehad heeft onder PSG-niveau gereden. Mijn huidige start ook GP en jureert boven het Z.
Ik ben heel serieus met mijn paard bezig en ik ben niet anders dan dagelijks mezelf aan het verbeteren dus vind dat
ik best wel mijn mening mag geven betreft het verschil dat ik tussen de 2 trainingsmethodes voel ja.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-06-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:00

svandijk, ik denk dat heel veel ruiters, breedtesport of subtop, zich met jouw verhaal kunnen identificeren...! Je bent goed bezig!

tjoppie

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:04

Sorrie, dat is gewoon basis, en als basisruiter heb je helemaal niks van doen met oefeningen op topniveau. Ik snap niet dat je dat zelf niet beseft. LDR is niet iets wat je met elk paard op elke manier kan doen en zeker niet bij Z2 ruitertjes, want die ruitertjes hebben die feeling niet, en de paarden kunnen dat niet aan. Ook niet zo een beste instructrice als ze jou LDR liet toepassen op een basispaard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:09

Tjoppie, dan zul je jezelf nog verbazen want ik zie ze het zelfs toepassen op meiden die amper
kunnen doorzitten zonder hun paard in de mond te zitten en die net 2x B gestart zijn met een 4 tot 7jarige.

Overigens vind ik het een beetje een vreemde beredering. Dus tot ZZ-Zwaar zou ik me met klassiek bezig
moeten houden (of zou ik het volgens jou moeten vogelen en ruk en plukken?) en vanaf daar zou ik "bevoegd" zijn om LDR toe te mogen passen.

Haha. Overigens heb je mij nooit zien rijden en vind ik niet dat je kunt oordelen over wat voor "feeling" ik
wel en niet beschik. Dat ik niet GP gestart ben betekent niet dat ik op een paard van dat niveau zit te prutsen.
De subtop van tegenwoordig kopen paarden die al easy afgericht zijn t/m GP en al ZZ-Zwaar gelopen hebben. Waar
ze op meeliften en toevallig vaak zat uitgenodigd worden voor Rabo-Talentenplan en weet ik het.

Dat is nieteens beschikken over "feeling", dat is het GELUK dat papa de centjes had om met zo'n paard te mogen zwaaien.
(die overigens net zo hard de deur weer uit gebonjoured worden als paardje en ruiter niet genoeg winst rijden)

En waarom is in jouw ogen mijn vorige paard een basispaard? Kan de oefeningen niet aan, laat me niet lachen. Zelfs
subtop ruiters om me heen die moesten starten vroegen waarom ik niet mee startte als ik gewoon aan het rijden was
in hun losrijring. Hun paarden waren niet half zo gespierd als hij was.

Of je het er nu wel of niet mee eens bent interesseert me niet.. met mijn huidige paard ben ik lekker op de "ouderwetse"
manier bezig, zonder frutsels of truukjes en dat bevalt me prima.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-06-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:13

Dat is toch waanzin? En ik weet uit deze post dat je dus ruk begrijpt van wat er op hogere niveaus verwacht word van ruiter en paard. Ik zeg helemaal niet dat je je op lagere niveaus met klassiek bezig moet houden, ik ben niet van stromingen. Ik zeg alleen dat LDR rijden (en dan correct LDR) slechts voor een paar ruiters in Nederland weggelegd is, en dan zelfs niet met al hun paarden. Zowel ruiter als paard moet het aankunnen. Dus wat denkt dan in hemelsnaam een Z2 ruiter met die materie te doen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:21

Zoals ik al zei Tjoppie, helemaal niets. Dat is de manier waarop ik les heb gekregen.
Heb al aangegeven dat ik weg ben gegaan bij de instructrice omdat HAAR manier van trainen mij gewoon
absoluut niet aanstond. Toen ik 11 was adoreerde ik Anky, met haar prachtige Cocktail en
zijn geweldige draf. Als ik nu naar haar proeven kijk die ze tegenwoordig rijd zie ik dat er geen bal van
klopt en begrijp ik nieteens WAAROM ze uberhaupt gewonnen heeft. Ik snap het wel, want een paard
die gewoon maar "braaf" zijn proefje huppelt is niet goed genoeg.

Noem mij eens 1 ruiter die dan "oh zo geweldig" correct LDR rijd en waarvan zijn paard ook loopt zoals hij zou
moeten. En dan bedoel ik CORRECT, en niet met een uitzwaaiend achterbeen.

Ben je klaar met kraken? ;) Topic is pas net weer open.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:27

Jij had nooit les moeten krijgen op die manier, valt de methode niet aan te rekenen! Het is je instructeur die dit niet goed gedaan heeft en jou als ruiter die dat geaccepteerd heeft aan te rekenen. Als jij zo kundig was dan had jij gezegd dat jullie hier niet bekwaam genoeg voor waren ipv eerst je paard naar de poorten van hel te sturen.

Noem maar een dwarsstraat Bonfire, Salinero? En over twee jaar zien we Anky weer met een ander paard op dat niveau goed presteren.

Jammer dat jij jezelf en je paard overschat hebt.

Ik kraak niks, ik zeg alleen dat jouw ervaring met LDR nooit had mogen plaatsvinden omdat jij helemaal niet op dat niveau bezig bent. en dat derhalve jouw ervaring met LDR niet ter zake doende is

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:45

Als ik naar de door jouw genoemde paarden google zijn 9 van de 10 foto's of op een heeeele slechte timing
genomen. Of het paard gebruikt de achterhand niet goed waardoor de hals te hoog komt en de neus te
diep gaat. Of ik zie foto's waarbij 1 hand duidelijk de sterkste van het stel is. (of valt dit onder meeveren? :') )
Of ik zie een paard dat totaal niet losgelaten is in de rug. Zelfs op genoeg foto's is duidelijk te zien dat
de bil en flank teveel of juist te weinig doet vergeleken met de schouderpartij.

Anyway. Ik ga slapen, ik ben toch maar een leek :+

Cocktail liep pas los door zijn lijf.. (oke dan noem ik ook wel een talent voor de draf op) en die deed ook
niet alle oefeningen 100% zuiver en eigenlijk alleen zijn draf was écht spectaculair en mooi. Maar goed.. als
ruiter en paard perfect waren reden ze wel een hogere percentages. (algemeen, niet enkel Anky)

En Tjoppie, inderdaad. Was dat maar zo, had ik maar niet op die manier lesgekregen. Had ik in de ring
maar tegen de lamp gelopen. Dan had ik vast een stuk verder geëindigd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 06:54

Wat mij wel opvalt in alle discussies, dat de Ruiter hoger gesteld word als het paard bij LDR, men heeft het nooit over de combinaties.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:07

svandijk, laat je niet van de wijs brengen. Tjoppie heeft het niet begrepen! Ga niet in de verdedeging met iemand die het zelf niet begrijpt.
Als je LDR alleen maar op hoog niveau en bij slechts enkele paarden zou kunnen gebruiken, dan deugt zo´n trainingsmethode dus van geen meter.
De paarden waar T. het over heeft, zijn paarden wiens wil gebroken is en die zonder protest als mechanische trucjesmachines uitvoeren wat gevraagd wordt.

LDR heeft de ABSOLUTE CONTROLE nódig, omdat ze geen medewerking van het paard krijgen; de wil van de ruiter wordt het paard opgelegd!!
Om die reden merkt Professor ook terecht op dat er binnen het LDR niet gesproken wordt over combinaties...

Mensen die LDR aanhangen, hebben zelf geen klassieke achtergrond, want dan zouden zij hun controle vinden in het verkrijgen van een durchlässig paard, een paard dat zo van achteren naar voren wordt gereden (ipv andersom bij LDR), dat daaruit een correcte aanleuning en nageeflijk paard is ontstaan, dus een paard dat ontvankelijk is voor alle hulpen.
Dat de hulpen via zijn losgelaten, swingende rug door laat komen van achteren naar voren en weer van voor naar achteren!!
Dát is de KLASSIEKE CONTROLE!!
En weet je, dan krijg je vrolijke paarden die de ruiter álle MEDEWERKING geven en zo vorm je een combinatie in plaats dat je je macht misbruikt op het paard door het gebruik van LDR!!
Je moet er trots op zijn, svandijk, dat jíj geen LDR nodig hebt!!
Mensen die dat wel nodig hebben, zouden zich moeten schamen!! Het is hun onmacht...!!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:12

ik ben blij dat ik het niet begrijp! En ik snap hieruit ook dat jij NUL weet wat er nodig is om in de top mee te rijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:20

tjoppie schreef:
ik ben blij dat ik het niet begrijp! En ik snap hieruit ook dat jij NUL weet wat er nodig is om in de top mee te rijden.

Oh ja hoor, heel véééél KRACHT..!!
Wel eens een ontspannen stangteugel gezien?
Wel eens een zgn. topruiter zijn/haar paard op een trensje zien rijden?
Wel eens een ontspannen ruiter gezien die níet achterover hangt om zijn paard in de absolute oprichting getrokken te houden?????

Fijne top!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:24

i rest my case!

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:42

Tjoppie, als je nu je posts van gisteren terugleest, vindt je ze dan ook wat onprettig overkomen?
Wat ik eruit kan halen wat voor de discussie relevant is, dan zeg je dat LDR niet voor ieder paard geschikt is. En dat je vindt dat alleen ruiters vanaf het niveau subtop ter zake kundig zijn om LDR toe te passen.
Vindt je dat in de basissport klassiek gereden dient te worden?
Zie jij een belang voor het paard om LDR gereden te worden, ipv klassiek?
Wanneer vindt jij dat LDR op wie toegepast zou mogen door wie?
Wat denk jij dat Anky/Bartels in de LDR-methode ziet?
Ik hoop dat je jouw visie wilt delen met ons en een bijdrage wilt leveren aan de discussie, die denk ik steeds interessanter wordt. :j

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:51

goede vragen, ZZonneglans.

wil ik nog iets aan toevoegen:

wat is er dan de meerwaarde van om een paard dat in de hoogste graad van verzameling en oprichting gaat toch met zijn hoofd naar beneden te dwingen, zoals bijvoorbeeld in passage en piaffe? in de natuur gaat het paard bij deze bewegingen immers trots met het hoofd omhoog en maakt zich groot. waarom zou je dat willen veranderen?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:03

Ik vind dat een trainingsmethode aangepast moet worden aan het paard, welke methode dat ook is. Niks is absoluut slecht of absoluut goed. Wel kunnen methodes absoluut niet passend zijn.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:14

murphy102 schreef:
Oké ZZonneglans, via PB weer ontopic.
Kritisch zijn is altijd goed. Om kritisch te kunnen zijn moet je wel iets met iets kunnen vergelijken.
Voor mij is de logica het belangrijkste in samenhang met een eerlijke manier in omgang met het paard.

Toch denk ik dat er een ommekeer komt. Je merkt het aan de ruiters, de roep om klassieke instructie.
Men wil weer samenwerking en dus medewerking van het paard die uiteindelijk de harmonie geeft en tot uiting komt in lichtheid.
Het is een kwestie van tijd...

Ik ben tevreden met je antwoorden, en mooi gezegd Murphy.

quadripes schreef:
als paarden 'heet worden' van een trainingssysteem dan moet je eens gaan nadenken, want dat kan niet de bedoeling zijn. paarden worden heet als ze iets als onprettig ervaren, als ze spanning opbouwen. dressuur was nou juist uitgevonden om paarden mentale en fysieke rust te gunnen, zodat ze in alle rust en ontspanning (denk aan het Skala) hun werk kunnen doen.

Dit makes sense, vind ik.

Citaat:
in die zin staat LDR dus haaks op het Skala (immers een heet paard is niet Durchlaessig (want ze zijn moeilijk te controleren) en ook niet 'Losgelassen' maar gespannen en heet) en kan het dus niet als 'Skala' waardig trainingssysteem gezien worden. Dientengevolge gaat het in tegen de FEI trainingsregels en gaat het voorbij aan alle doelstellingen van de dressuur.

Dit wat minder, Anky's paarden reageren op de lichtste hulp, dus juist heel goed te controleren, dan zou je kunnen stellen dat dit het ultieme durchlassig is.
Daarnaast denk ik dat er geen eenduidige doelstelling is van de dressuur: de doelstelling van dressuurruiters in de wedstrijdring zal niet overeenkomen met de aloude doelstelling van de dressuur. Wedstrijdsport, topsport gaat over winnen, zoals in de andere takken van paardensport al lang gebruikelijk en duidelijk (eerste over de finish, foutloos, etc) is.

Gezien de reactie van vur blijft het dus lastig te bepalen welk belang er is voor het paard. Er moet een belang zijn, daar twijfel ik niet aan, de LDRtopsporters hebben liefde voor hun paard en willen ook het beste. Zij zijn bezig met wedstrijden maar daarnaast ook met opleiden, dus een antwoord als: 'er is geen belang voor het paard' is niet afdoende.
Welke belang is er voor het paard?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:15

Vind dat er velen zijn die draaien als de wind.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:20

Go with the flow!

Maar zo is het leven tegenwoordig.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:21

tjoppie schreef:
Ik vind dat een trainingsmethode aangepast moet worden aan het paard, welke methode dat ook is. Niks is absoluut slecht of absoluut goed. Wel kunnen methodes absoluut niet passend zijn.

Dat ben ik zeker met je eens.

Wil je nog antwoorden geven op de andere vragen?

ZZonneglans schreef:
En dat je vindt dat alleen ruiters vanaf het niveau subtop ter zake kundig zijn om LDR toe te passen. Vindt je dus (red.) dat in de basissport klassiek gereden dient te worden?
Ik hoop dat je jouw visie wilt delen met ons en een bijdrage wilt leveren aan de discussie, die denk ik steeds interessanter wordt. :j Blijf ik achter staan.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:23

Professor schreef:
Vind dat er velen zijn die draaien als de wind.

Loze opmerking en draagt niets bij aan de discussie. Ik wil het topic graag openhouden en geen ARvsKR-sfeertje creëren.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:23

een beer op een gloeiende plaat reageert ook snel. dat is ook geen teken van Durchlaessigkeit...

en volgens de FEI regels zouden de klassieke beginselen gerespecteerd moeten worden door de ruiters en de paarden op die manier worden opgeleid. als dat dus in de topsport kennelijk niet meer belangrijk is, rijden zij geen werkelijke dressuur, maar hebben zij hun paarden opgeofferd voor persoonlijk gewin.

wat is er dan nog sport aan? wat is er dan nog paardvriendelijk aan? wat is er dan 'liefde' voor hun paarden? zolang ze blijven winnen...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:37

Citaat:
En dat je vindt dat alleen ruiters vanaf het niveau subtop ter zake kundig zijn om LDR toe te passen. Vindt je dus (red.) dat in de basissport klassiek gereden dient te worden?

Ja. Ik vind dat je zeker een bepaald niveau moet hebben qua africhting van zowel ruiter als paard om deze technieken toe te passen. In de basissport moet vooral correct gereden worden, dat kan modern zijn dat kan klassiek zijn, maar dat kan nooit de uitvoerende LDR techniek zijn.

Citaat:
Ik zie wel belangen op topniveau bij top paarden en top ruiters ja. Ik ben het ermee eens dat het voor een leek niet vriendelijk kan ogen, net zoals ik het niet vriendelijk vind ogen als er zo een jong turnstertje binnenstebuiten wordt gevouwen. Echter daar zitten ook belangen bij voor het lijfsbehoud van dat turnstertje op dat niveau. Zo zie ik het ook met de topsportpaarden onder de topruiters. Het is een vorm van het lijf voorbereiden op de inspanning die het straks moet gaan leveren in de ring.

Citaat:

zie hierboven, ik vind het niet vriendelijk ogen, maar ik snap wel waar het vandaan komt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:55

zijn paarden niet net mensen? En dat de een op een ander manier getraind moet worden dan de ander?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:20

Michael1104 schreef:
zijn paarden niet net mensen? En dat de een op een ander manier getraind moet worden dan de ander?

Met mensen neemt men dan ook geen ander systeem, maar varieert net zoals bij paarden.