zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:57

Dan is het niet de zweep die gemeen is, maar de ruiter :)

Mijn zwepen zijn heel lief, die aaien, en daarmee kun je heel lekker kriebelen :D

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:00

Yamcha schreef:
Dan is het niet de zweep die gemeen is, maar de ruiter :)

Mijn zwepen zijn heel lief, die aaien, en daarmee kun je heel lekker kriebelen :D

Mee eens!

Ik zie ook liever 1 of 2 goede meppen dan hele tijd die tikjes of prikjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:04

Ik liever niks :)

Ik rijd mijn paard zonder sporen en zweep, gaat prima hoor :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:06

Ik stuur met mijn zweep, is ook mijn bitloze optoming :+ door gewoon hem tegen de hals te leggen en eventueel wat druk te geven, of gewoon naast zijn lichaam in zicht te houden, weet hij dat hij moet wijken :)
Maar als het nodig is geef ik er ook een flinke tik mee, heb niets met het slappe gezwieber dat een paard alleen maar irriteerd en niets uithaalt en ook niet duidelijk is.
Na 2 keer been (eerst 1 heel zachte, daarna iets steviger) geen reactie bij been krijgt hij een vrij harde tik, zo heb ik het geleerd. Dat heb ik heel soms nog nodig, verder hoef ik mijn been maar aan te leggen of mijn dikke ijsco hobbelt vooruit. Heerlijk licht aan het been door een paar keer een duidelijke tik wanneer er geen reactie kwam, daar zie ik niets fouts in.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:41

Licht eraan hoe je met je zweepje om gaat naar het paard toe. Ik geef geen harde tikken bijv.

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:20

een betere titel zou zijn : zweep is onnodig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:26

Billie1 schreef:
Cassidy schreef:

:?
Dit is een heel oud topic? Kunnen we niet meer op reageren, dus ben benieuwd wat je wil zeggen hiermee? :)
Overigens kan ik me absoluut niet vinden in het topic... mocht dat de vraag zijn

Gezien de nieuw regels van bokt mag je gerust in dat topic nog reageren.
Dus als je inhoudelijk wat toe te voegen hebt, ga vooral je gang.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:32

Zweep is geen straf en niet zielig, mits correct gebruikt. Namelijk getimed en gedoseerd en ter verfijning bij 'effect op de hulp' en 'impuls'. Grof beengebruik bij geen zweep is i.m.o. een voorbeeld van iets wat 'zieliger' is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:34

Was in mijn rijtje van nuttig zweepgebruik nog de functie van zweetmes vergeten. :D
Daar heb ik hem vandaag voor gebruikt. :j

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:37

Ik vind dat een zweep gewoon moeten kunnen maar wel als je ermee om kan gaan. Want sommige ruiters weten gewoon niet hoe ze die moeten gebruiken. Ik bv rij er niet mee dit omdat ik het irritant vind ik rij liever met sporenen daar moet je natuurlijk ook mee leren omgaan.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:18

Een zweep vind ik zielig als het te pas en onpas wordt gebruikt zonder aanwijsbare reden, dit geldt ook voor sporen. Het zijn hulpmiddelen en geen strafkamp artikelen.... Als mij wat wordt gevraagd en ik begrijp het niet, begrijp ik het niet beter als ik een stomp in mijn maag krijg, geld voor de dieren ook, lijkt mij.

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:54

nou ik vind het wel zielig als je contstant slaat en zonder reden
maar als het echt een reden heeft vind ik het wel nodig bijvoorbeeld als hulp of straf

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:59

@theponylover, je hoort een paard níet te straffen met een zweep. Dan kun je een zweep niet als hulp gebruiken, als je er ondertussen ook je paard mee afranselt als hij niet doet wat je wilt :s

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:15

Anne_GTI schreef:
Was in mijn rijtje van nuttig zweepgebruik nog de functie van zweetmes vergeten. :D
Daar heb ik hem vandaag voor gebruikt. :j

Daar zijn zwepen inderdaad ook handig voor. Verder gebruik de zweep alleen als hij niet op mijn beenhulpen wilt reageren.
Soms is het bij me hebben tijdens het rijden al voldoende :D

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:57

Je hebt ook zat paarden die je niet eens één tikje hoeft te geven en alleen een zweep vast te houden of ze worden als voorwaartser. En ik zie sowieso niet echt kwaad in zweepjes. Tenzij je er erg heftig mee omgaat natuurlijk!

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:25

Ik ben het met je eens dat een tikje niet is om te straffen, maar alleen om duidelijk te maken dat hij/zij het anders moet of er weer even zijn/haar aandacht bij heeft. Ik vind het wel verkeerd als je gewoon maar rakelings met je zweep gaat slaan, als je pony/paard even iets doet dat niet naar je zin is.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:26

over het algemeen gebruik ik mijn zweep als hulpmiddel ( bijv. met wijken en haar achterhand niet goed mee gaat alleen zweep ertegen aan leggen, dus niet slaan) maar mijn paard heeft ook een periode gehad dat hij ging steigeren en bokken en ton hem ik hem geslagen als straf (dierenarts is erbij geweest en hij had nergens last van)

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:20

Helemaal gelijk. Ik sluit me ook bij aan!

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:17

Een ondersteuning voor bepaalde hulpen.
En soms om mijn paard (heb ik niet meer) even te laten merken dat hij normaal moet doen omdat hij heel dominant is, en dan luisterde hij absoluut niet meer naar mijn hulpen met de been. En dan gaf ik hem 1 goeie mep op zijn kont.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:11

Mij is eens gezegt dat als je een paard een zacht tikje met de zweep geeft
Dat ie dan eigenlijk niet veel voelt, maar dat ie het dan hoord, of de zweep
ziet bewegen en dan weet dat ie in beweging moet komen. :\

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:16

Tjaa.... maneges...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:43

Noeni schreef:
Ik zie wel eens dat mensen hun benen van het paard af houden en als die dan stopt ineens been geven (zo niet heel hard omdat die stopt) maar dan denk ik toch, waarom houd je je been niet eraan? Wat vinden jullie hiervan?

Een goede zaak vind ik dat. Zo leert je paard dat hij alleen beenhulp krijgt als die voorwaarts moet. Als je altijd beenhulp geeft wordt je paard een beetje immuun zeg maar. Vooral in het begin heel makkelijk om de beenhulpen te leren en je hoeft als hij het weet nog maar heel lichte hulpen te geven die je als buitenstaander niet ziet. Precies zoals dat de bedoeling is bij dressuur.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:46

eelkie schreef:
Het enige waar ik mijn zweep soms voor pak is als mijn paard wat naar binnen valt ( na de galop heeft ze op een of andere manier moeite om over de hoefslag te lopen ). Het enige wat ik hoef te doen dan is mijn zweep aan de binnenkant houden en dan wijkt ze eigenlijk voor de druk van de zweep aan die kant en blijft ze netjes op de hoefslag, ik raak haar dus geeneens aan. Verder gebruik ik hem echt nooit. Niet met springen, niet in het bos. Ze is zo fijn voor de hulpen dat het ook echt niet nodig is.

Dit probleem ken ik en heeft eigenlijk niks met de zweep te maken maar meer met de onbewuste hulpen die je zelf vaak geeft. Zodra je jezelf helemaal onder controle hebt is het probleem van naar binnen vallen altijd weg.

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:25

vind het niet zielig, als je de zweep maar goed gebruikt en niet onnodig slaat

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:27

Mijn zweep is over het algemeen een lieve aaistok, soms bedoelt om aanwijzingen te geven en het komt ook voor dat ik hem gebruik om een paard goed op z'n donder te geven als hij het verdient, maar geen 1 is er hier bang voor de zweep...