Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:38

Wat ik vaak gewoon niet snap is dat mensen dus wel fanatiek op hun paard rijden met overgewicht en het paard moet soms keihard werken maar die mensen zelf gewoon niet vol kunnen houden om te gaan sporten of iets, ik vind dat echt tamelijk egoïstisch, ik heb eens een combinatie gezien waarbij het paard kreunde omdat mevrouw niet normaal kon doorzitten en dus constant met een gewicht van circa 90 kilo op de rug knalde en waarbij mevrouw zelf ook keihard hijgde omdat ze totaal geen conditie heeft ik vind dat echt niet kunnen en van mij mogen ze zulke mensen ook meteen de ring uitsturen. Tuurlijk zijn er ook goede combinaties met overgewicht maar sorry ik ben ze echt nog niet tegen gekomen.

Waarom ga je dan niet lekker met je paard elke dag een uur wandelen ofzo.
Ik weeg zelf 64 kilo en ben 1.78 lang, ook ik heb 12 kilo zwaarder gewogen.

dromertje2

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:46

Daar is dan weer de vraag: wat is dik? IK vind als je 1.78 lang bent en je weegt 76 kg, je niet dik.
Ik ben maar een 1.59 dus ik zou dan maar 45 kilo mogen wegen ofzo? Ik ben gisteren naar een dieëtiste geweest, en als ik 65 kilo weeg zal ik heel content zijn.
Ik heb een paar jaar geleden ook zoveel gewogen en kreeg toen contant de vraag of ziek was en ik toch meer moest eten. Je moet ook naar de bouw kijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:50

Qua gewicht voor het paard moet je niet naar de bouw kijken. Het ging er hier niet om of mensen te dik waren, maar of mensen te zwaar waren voor het paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:51

Het gaat er eigenlijk vooral om dat je zelf een beetje fit bent, soepel, en geen ernstig overgewicht hebt.
Iemand die eens eventjes 10 kilo boven zijn 'gezonde' BMI zit hoef je niet direct van zijn paard te trekken, maar wanneer we praten over tientallen kilo's meer is paardrijden gewoon even geen handige optie totdat je weer een beetje op gewicht bent.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:07

weet je wat mij erg opvalt in dit topic......... :)

dat mensen die weinig of een mooi gewicht hebben dat heel graag hier neerzetten :j

en dan mensen die dat niet hebben een graag een naar gevoel willen geven.

ik ben te zwaar volgens BMI maar zit mezelf niet in de weg, heb een goede conditie,pas prima in mijn zadel [ heb ruimte over ]

ik vraag me dan ook af hoe bv jasmijn78 denkt te weten dat zwaardere mensen dat allemaal niet hebben?

ben je zelf zwaar geweest en heb jij dat toen ondervonden of denk jij alleen maar dat dat zo moet zijn?

om een vb te geven mijn vriendin is een lekker dikkertje en heeft meer conditie dan mij en ligt zo in de splagaat wat mij echt niet lukt :+

en dat word er gezegd dat de zwaardere mensen reageren in dit topic, is toch logisch .......moet je maar eens lezen wat er allemaal geschreven word!!!

en ik geloof zeker dat sommige zich dat erg aantrekken :j

en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
paardrijden is leuk voor iedereen en iedereen wilt het beste voor zijn paard, en helaas is het nu eenmaal zo dat we niet allemaal een super figuurtje hebben sowhat!

laat mensen lekker in hun waarde en laat iedereen lekker plezier hebben met zijn paard,niemand wil zijn paard in de kreukels rijden!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:10

Amen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:15

Citaat:

Sorry moest echt even lachen, dat is iets wat je jezelf aanpraat, lees het hele topic al mee en kan geen enkele post terug vinden waar dat in gebeurd

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:16

mirgino schreef:

dat mensen die weinig of een mooi gewicht hebben dat heel graag hier neerzetten :j

ik ben te zwaar volgens BMI maar zit mezelf niet in de weg, heb een goede conditie,pas prima in mijn zadel [ heb ruimte over ]

ik vraag me dan ook af hoe bv jasmijn78 denkt te weten dat zwaardere mensen dat allemaal niet hebben?

ben je zelf zwaar geweest en heb jij dat toen ondervonden of denk jij alleen maar dat dat zo moet zijn?

om een vb te geven mijn vriendin is een lekker dikkertje en heeft meer conditie dan mij en ligt zo in de splagaat wat mij echt niet lukt :+

en dat word er gezegd dat de zwaardere mensen reageren in dit topic, is toch logisch .......moet je maar eens lezen wat er allemaal geschreven word!!!

paardrijden is leuk voor iedereen en iedereen wilt het beste voor zijn paard, en helaas is het nu eenmaal zo dat we niet allemaal een super figuurtje hebben sowhat!

laat mensen lekker in hun waarde en laat iedereen lekker plezier hebben met zijn paard,niemand wil zijn paard in de kreukels rijden!

Ik weeg ook niet veel maar ik moet ook erg letten op mijn gewicht hoor! Moet ook opletten wat ik eet anders weeg ik ook zo weer 12 kilo zwaarder. Dus makkelijk praten vind ik het zeker niet!

En ik kom hier ook echt om alle dikke mensen een NAAR gevoel te geven :?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:18

Ja ik wel hoor, vind ik heerlijk :j
Ik krijg daar echt een kick van :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:19

Naar gevoel willen geven zie ik hier nergens hoor..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:20

Citaat:

Het gaat er ook niet om of iedereen een super figuur heeft, hoe mensen eruit zien en eruit willen zien moet iedere voor zich weten. Volgens mij ging het onderwerp over de belasting van het paard, niet of je een super figuurtje hebt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:26

En hoeveel keer heb ik al niet aangehaald, jij vind dat bv. zoveel kilo niet meer op een paard gaat, want JIJ vind dat teveel terwijl IK misschien kan vinden dat het wel gaat. Iets wat jij dik vind, vind ik misschien niet dik. In de maatschappij vind men ook rap mensen te dik, maar is dit objectief wel zo. Als men de standaard critteria naar beneden haald, ja dan is gauw iedere persoon te zwaar om op een paard te zitten.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:29

Volgens mij gaat het er ook helemaal niet om wat WIJ vinden maar wat gezond is voor het paard!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:29

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar ik zag op de eerste of tweede pagina staan dat de combi paard-ruiter bekeken moet worden.

Nu ben ik zelf 1.87 en voor de lengte heb ik een normaal gewicht.
Mijn vriend is even lang, maar zwaarder. Hij zit met zijn BMI op de 25. Hij is aan het afvallen.
Mijn vriend rijdt ook paard op een manege. Daar is geen vaste stelregel over het gewicht, maar hij rijdt op een vast groepje paarden, waarvan verwacht wordt dat die dit gewicht kunnen dragen.
We willen ooit een keer een paard kopen, maar hoe schat je in wat een paard kan dragen?
waar let je dan op?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:32

driebergen schreef:
Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar ik zag op de eerste of tweede pagina staan dat de combi paard-ruiter bekeken moet worden.

Nu ben ik zelf 1.87 en voor de lengte heb ik een normaal gewicht.
Mijn vriend is even lang, maar zwaarder. Hij zit met zijn BMI op de 25. Hij is aan het afvallen.
Mijn vriend rijdt ook paard op een manege. Daar is geen vaste stelregel over het gewicht, maar hij rijdt op een vast groepje paarden, waarvan verwacht wordt dat die dit gewicht kunnen dragen.
We willen ooit een keer een paard kopen, maar hoe schat je in wat een paard kan dragen?
waar let je dan op?

Lijkt mij zoiezo een lastige keuze! Als je een groot grof paard koopt wil dat nog niet zeggen dat hij een sterke rug heeft. Sommige kleine zullen sterker zijn als andere grote. Mag ik vragen wat je vriend weegt en wat jij weegt?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:33

mirgino schreef:

Ik heb nog nergens iets gezien wat erop lijkt dat zware mensen de grond in worden getrapt? Verder gaat deze discussie allang niet meer over zozeer 'te dik' maar over 'te zwaar'. Mensen met overgewicht vallen bijna altijd in beide categorieen maar ook de hele lange mensen vallen in de categorie 'te zwaar'.
Daarnaast zou je misschien ook alsvolgt er tegenaan kunnen kijken: de mensen met een mooi gewicht werken er hard aan om dat gewicht te behalen en te behouden omdat ze zelf vinden dat ze anders niet met goed fatsoen op hun paard mogen rijden en passen die opvatting op gelijke wijze toe op andere ruiters. Heel fair in mijn opvatting.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:36

chanel1985 schreef:
En hoeveel keer heb ik al niet aangehaald, jij vind dat bv. zoveel kilo niet meer op een paard gaat, want JIJ vind dat teveel terwijl IK misschien kan vinden dat het wel gaat. Iets wat jij dik vind, vind ik misschien niet dik. In de maatschappij vind men ook rap mensen te dik, maar is dit objectief wel zo. Als men de standaard critteria naar beneden haald, ja dan is gauw iedere persoon te zwaar om op een paard te zitten.

Nou ja... het probleem is dat de gehele wereldbevolking uit zijn voegen groeit.
We zijn met z'n allen, als wereldbevolking te dik.... de westerse wereld althans.
Vroeger speelde dat veel minder. Toen ik een puber was zag je veel minder mensen, en sowieso ook jonge kids met overgewicht.
We moeten accepteren dat dat echt een probleem is van 'nu'.

Of we het fraai vinden of niet doet er niet zoveel toe. Dat het niet gezond is, voor veel problemen zorgt, en niet heilzaam is voor paarden om daar met flink wat overgewicht op te gaan zitten lijkt me volstrekt duidelijk.

Wat ik wel begrijp van Mirgino is dat mensen misschien te snel voorbij gaan aan het feit dat overgewicht niet altijd een even makkelijk te bevechten 'probleem' is... het hangt af van zoveel factoren. Een oordeel is snel gegeven, en inderdaad misschien vaker door de mensen die minder moeite hebben hun gewicht onder controle te houden.
De gehele maatschappij is ingericht om mensen 'dik te maken' (verzadigd ongezond voedsel is het goedkoopste en overal verkrijgbaar, en je hoeft nauwelijks meer te bewegen om ergens te komen).

Maar of het nu een probleem is van het individu of van de gehele maatschappij maakt voor het paard niets uit.
Ik ben het dus wel volstrekt oneens met de stelling dat IEDEREEN moet kunnen paardrijden,.. dat vind ik pertinent niet waar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:40

ik heb toch echt iets gelezen over dikke kont die niet in een zadel past en iets over dikke bovenbenen en dat je dan van je paard rolt als deze opzij springt

:D en ik praat mezelf niks aan hoor :+ ik voel me prima met maatje meer
en ben ook de leeftijd dat ik me aantrok van wat mensen zeiden allang voorbij :j

maar ik weet dat veel meiden het zich wel aantrekken :(:)

ik post hier niet omdat ik me persoonlijk aangevallen voelt of me aangesproken voelt maar ik erger me {x) aan sommige dingen die neergezet worden.

en soms is het ook lachwekkend om te lezen dat anderen menen te weten hoe het voelt :+
en denken dat zwaardere mensen geen conditie hebben :+
er zullen er heus wel tussen zitten die dat niet hebben maar dat is bij slanke mensen ook.

het is een doelgroep waar vooral slanke mensen op reageren en dan denken dat ze niks kwetsend neerzetten als ze neerbuigend doen over een zwaarder persoon op een paard

er loopt nog een topic,of je op je paard past ;)

ze vonden mij passend totdat ik neerzette hoeveel ik weeg :+ toen was dat ineens toch wel veel }:0

ik denk dat men zelf wel weet wat hun eigen paard aan kan.

eigenlijk haat ik dit soort topics :+ :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:42

Ik denk niet dat iedereen goed weet wat zijn eigen paard aankan. Sommige mensen zitten een beetje in een ontkenningsfase volgens mij (waarmee ik niemand persoonlijk bedoel hoor!). Maar je schuift je eigen grenzen snel op.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:44

_Arwen_ schreef:
Ik denk niet dat iedereen goed weet wat zijn eigen paard aankan. Sommige mensen zitten een beetje in een ontkenningsfase volgens mij (waarmee ik niemand persoonlijk bedoel hoor!). Maar je schuift je eigen grenzen snel op.

Dat denk ik ook! Ik denk als iemand vraagt aan mensen van kan ik nog rijden op dit paard aangezien mijn gewicht en 10 mensen zeggen nee en 1tje zegt ja dan denk ik toch ook dat mensen eerder naar die ja neigen.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:51

Ik heb zelf ook licht overgewicht volgens de berekening met BMI (1.70m en 85 kg).
Ik ben erg bewust dat het toch wat minder makkelijk is met rijden dan iemand die gewoon wat lichter is, want inderdaad het zit gewoon in de weg. Ik ben daarom erg bezig met hoe ik zit door zitles om hem zo min mogelijk in de weg te zitten.
Ik probeer daarnaast ook aan een wat betere conditie te bouwen door gezonder te eten en meer te bewegen.

Ik ben van mening als je echt serieus wedstrijd wil rijden dat je gewoon meer aan jezelf moet werken aangezien het toch zwaarder is voor een paard dan recreatief rijden. Dus recreatief rijden kan best met licht overgewicht (op een passend paard).
Bij serieus overgewicht moet je toch eerst even aan het paard denken en soms is het gewoon echt te zwaar voor een paard.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:56

Natasja22 schreef:
Ik heb zelf ook licht overgewicht volgens de berekening met BMI (1.70m en 85 kg).
Ik ben erg bewust dat het toch wat minder makkelijk is met rijden dan iemand die gewoon wat lichter is, want inderdaad het zit gewoon in de weg. Ik ben daarom erg bezig met hoe ik zit door zitles om hem zo min mogelijk in de weg te zitten.
Ik probeer daarnaast ook aan een wat betere conditie te bouwen door gezonder te eten en meer te bewegen.

Ik ben van mening als je echt serieus wedstrijd wil rijden dat je gewoon meer aan jezelf moet werken aangezien het toch zwaarder is voor een paard dan recreatief rijden. Dus recreatief rijden kan best met licht overgewicht (op een passend paard).
Bij serieus overgewicht moet je toch eerst even aan het paard denken en soms is het gewoon echt te zwaar voor een paard.

_/-\o_

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:56

mirgino schreef:

So what?? Nou dat lijkt me duidelijk. Dit hele topic gaat niet over ruiters die al dan niet te dik zijn. Met tere zieltjes die zich snel aangesproken voelen. Dit topic gaat over wat er gezond is voor een paard. Zet nou even je eigen ego opzij. Probeer het niet te zien als naar doen tegen mens die wat dikker zijn, maar zie het als mensen die het beste voor hebben met de gezondheid van de paarden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:03

Tja, ik denk ook wel, hoe leuk ik een shetlander ook vind en hoe geweldig die pony ook zou zijn.. Zou nog geen vrijstelling zijn om er met mijn gewicht om te zitten.
Er moet gewoon een knop om voor de veel te zware ruiters en ze moeten beséffen dat het al een wonder is dat je op zo'n dier mag zitten, dus moet je ook respect hebben als dat dier je niet meer kan dragen. Het is óf afvallen óf niet meer rijden op dat paard. Ik hou niet zo van mensen die alleen maar zitten te klagen en er niks aan doen.

Verder vind ik mensen die een normaal gewicht hebben wat naar doen tegen mensen met overgewicht in het algemeen en dat zie je hier maar weer eens terug (niet bij allen, maar wel bij sommigen) Afvallen is namelijk écht niet simpel en een verslaving kun je niet altijd stoppen door maar even 'hard voor jezelf te zijn'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:10

De combinatie moet gewoon passen en men moet reeel blijven.
Ik kom regelmatig bij verschillende mensen voor zadelcontrole en zie daar dus ook grensgevallen.
Ik heb bijv. een klant die eigenlijk wel te zwaar is, maar daar dusdanig mee omgaat dat ze daarom bewust niet vaker dan 3x per week onder het zadel werkt en veel in de verlichte zit rijdt. Ook haar zadel is eigenlijk te klein voor haar, maar er past geen groter zadel op haar paard en haar paard gaat voor. TOP!! vind ik dat.

Ik heb echter ook een klant in dezelfde situatie waar het paard duidelijk last van haar heeft. Bij de bijrijders die lichter zijn loopt het paard aanzienlijk eenvoudiger. Hiervan wordt ik dan wel wat verdrietig.

Het allertriest vond ik een situatie van een dame die een pony kocht die gewoon te klein is.
het gaat hier om een slank persoon met een perfect BMI maar die 30cm te groot is voor de pony. Ze moet en zal een springzadel en dressuurzadel hebben, maar de pony past niet meer dan 15 inch en zij heeft minstens 17inch nodig. Deze persoon kon het eigenlijk geen drol schelen dat een zadel op zijn kont zou liggen en weigerde zich aan de pony aan te passen. Sterker nog, ze had de pony nog op proef en heeft hem ondanks dat ze wist dat hij te klein was voor haar doel toch gekocht. Deze klanten weiger ik dan ook te helpen.

Zelf ben ik bijna mager te noemen, toch had mijn paard in de eerste maanden na het inrijden last van mij als ik er lang op zat. Ik ben dan ook regelmatig afgestapt met buitenrijden en heb er naast gelopen. Ze is nu te koop en ik zoek bewust een kleine ruiter. Een zwaar persoon KAN gewoon niet op dit paard.

Conclusie: Blijf luisteren naar je paard en dan is het gewicht ondergeschikt.