Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Stress is misschien niet helemaal het juist gekozen woord. Maar feit is dat veel jonge paarden extreem scheef zijn en bijna al direct met vlucht/staak gedrag beginnen wanneer je na het opstappen weg stapt op de slechte hand. Het bevestigen van de makkelijke kant doe je niet. Door tijdens de rest van de training de moeilijke kant mee te pakken train je allebei de kanten evenredig. Verschilt denk ik ook per paard. Zou ook nog kunnen schelen wanneer je voor het rijden beide kanten aan de longe werkt.
Moll schreef:@
The_Stig
die ervaring deel ik niet dat jongen paarden heel scheef zijn, wel in onbalans, maar extreem scheef, is maar een enkeling, en alvoords er uberhaubt een zadel op komt werk ik persoonlijk al langere tijd met het paard aan de dubbele longe, en ook hier in is rechtrichten continu de bezigheid, en het in balans brengen van het dieren zoals ze in het klassiek zeggen buigen doet men op de rechtelijn en rechtrichte op de folte
Professor schreef:Moll schreef:@
The_Stig
die ervaring deel ik niet dat jongen paarden heel scheef zijn, wel in onbalans, maar extreem scheef, is maar een enkeling, en alvoords er uberhaubt een zadel op komt werk ik persoonlijk al langere tijd met het paard aan de dubbele longe, en ook hier in is rechtrichten continu de bezigheid, en het in balans brengen van het dieren zoals ze in het klassiek zeggen buigen doet men op de rechtelijn en rechtrichte op de folte
Grappig, dat u inwezen hetzelfde schrijft als dat ik gedaan heb, en daarbij zitten wij honderden kilometers uit elkaar. Vreemd dat men niet meer weet dat men paarden eerst aan de hand voorbereid voordat men erop gaat zitten, dat geeft veel minder stress.
Sjolvir schreef:Hier linksmuizende rechts handige, ook vanwege de coordinatie links rechts.
Ben het met Moll eens dat jonge paarden vaak niet extreem scheef zijn,
bij verkeerd gereden paarden zie je vaker scheefheid dan bij jonge dieren.
Wat betreft longeren met dubbele longe ook nog praktisch in de zin dat paard dan ondertussen
iets gesnapt heeft van teugelvoering, buiten het sterker worden en in balans brengen etc.
The_Stig schreef:Maar feit is dat veel jonge paarden extreem scheef zijn en bijna al direct met vlucht/staak gedrag beginnen wanneer je na het opstappen weg stapt op de slechte hand.
Moll schreef:geheel met u eens, zo adviseer ik ook altijd te beginnen op de moeilijke kant

bertie schreef:Het is altijd weer spannend te zien hoe mensen vinden dat paarden iets moeten, maar zijzelf vooral niet.
Paarden moeten rechtgericht worden, maar leren we onszelf (bijvoorbeeld) links schrijven als we rechtshandig zijn?
Weliswaar uit verveling bij vergaderingen begonnen kan ik nu redelijk linkshandig schrijven, terwijl ik van oorsprong uitgesproken rechtshandig ben. Het is heel verhelderend om de eigen beperkingen te kennen.
Met alle eigen beperkingen denken veel ruiters dat ze natuurlijke scheefheid van een paard 'even' kunnen corrigeren.
De eigen beperkingen kennen leert nederigheid.
Helemaal eens, professor!
bertie schreef:The_Stig schreef:Maar feit is dat veel jonge paarden extreem scheef zijn en bijna al direct met vlucht/staak gedrag beginnen wanneer je na het opstappen weg stapt op de slechte hand.
Dit meen je toch niet serieus, he. Alsjeblieft?
Het is mij in ieder geval nooit overkomen, dat een paard daarom zo staken of vluchten.
Als dit al waar is moet er veel meer aan de hand zijn. Verwachtingspatronen die al bij de paarden aanwezig zijn, bijvoorbeeld.
*helemaal perplex*
liefhelietje schreef:Wat voor oefeningen zou een ruiter dan zelf kunnen doen om te zorgen dat deze 'rechtgericht' is?
Professor schreef:liefhelietje schreef:Men mag niet van een paard verwachten dat hij of zij het goed en perfekt doet, wanneer men zelf er scheef op zit.Wat voor oefeningen zou een ruiter dan zelf kunnen doen om te zorgen dat deze 'rechtgericht' is?
. The_Stig schreef:Misschien is extreem scheef wel overdreven en niet duidelijk omschreven, maar de reactie van het paard kan behoorlijk heftig zijn op een klein ongemak van het paard door direct op de moeilijke hand te moeten beginnen. Heb zelf het idee dat wanneer een jong paard nog spanning heeft van het opstappen en wegrijden dat de scheefheid veel meer tot uiting komt. Heb het dan wel over net zadelmak. Maar het zal ook met de manier van trainen voor het erop stappen te maken hebben.
Ben gewoon nieuwsgierig. 

Professor schreef:Johanna59 schreef:Voor mij is het gewoon belangrijk, dat mijn paard over de rug loopt. Dat dit soms gaat met zijn neus achter de loodlijn, zal me echt worst wezen. Het is een peulenschil om hem met zijn neus op de loodlijn te rijden.
Legt u ons eens uit wat over de ruglopen is??? En welke spieren het paard daarbij gebruikt, en welke ontspannen dienen te worden.
Wanneer u dat zou weten dan klopt uw betoog niet. Bovendien loopt een paard niet hij gaat.
Het is een teken van iets wat ik niet kan begrijpen wanneer een paard de ruiter draagt doormiddel van de buikspieren, die via spierpakketen lopen naar heup, knie en spronggewricht dat men deze uitdruk nog gebruikt.
Er is geen spier in de rug die u zou kunnen dragen, de rugspier ook wel rugband genoemt is een bewegingsspier, die strekt u door achter de loodlijn te rijden, dus op langere duur uit, dan haalt u op den duur de rek uit deze, waardoor de lendenen wegzakken, dus een doorgezakte rug krijgt.
Wat u noemt intresseert mij geen worst, betekend dus mijn paard intresseert mij geheel niet als ik maar lekker rij.
Johanna59 schreef:Geen idee of u zelf rijdt, maar met termen en uitdrukkingen ben u goed hoor!
Fantastisch zoals u de reacties beantwoord en van repliek dient. Ga zo door.
Tegenwoordig is het echter een algemene uitdrukking: over de rug lopen. Jammer dat u deze niet kent.
Dat een paard zijn buikspieren moet gebruiken, dat weten denk ik wel de meeste mensen. Maar toch prettig, dat
u dit weer toelicht.
Wat wel een beetje raar overkomt is uw correctie van, dat mijn paard niet loopt maar gaat. Dat zal dan wel taalkundig zijn, die van mij en de meeste anderen ook, lopen. Een paard loopt over de rug, loopt aan de hand, loopt in het gareel, loopt aan de teugel etc. Maar, men is nooit te oud om te leren toch? Wellicht, dat deze uitdrukking vroeger gebruikt werd, maar je moet met de tijd meegaan, want stilstand is achteruitgang.
Voor mij, is het goed gebruik van de rug, zeer belangrijk. Dat dit alleen maar kan, met een goed getraind paard, die zijn buikspieren dus gebruikt, is logisch. Of hij daardoor achter de loodlijn loopt, voor u dan gaat, is, veel minder belangrijk.
T.S. heeft wel degelijk gelijk, dat het, helaas, ook afhankelijk is, van de bouw van het paard. Tegenwoordig wordt er echter tijdens het jureren, teveel naar het plaatje gekeken. Dus, vooral neus op de loodlijn. Dat is jammer, want het belangrijkste wordt dan vergeten, en dat is een goed, over de rug lopend paard.
Moll schreef:als het goed is heb ik zelfs nog een foto geplaatst in dit topic.