TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:58

Daan_Ordeal schreef:
Frodo dat heeft niets met er voor open staan te maken. Het is een feit dat de neus minder gevoelig is dan de lagen.

Wel fijn dat je er nu in ieder geval een beter beeld van hebt :)

ik bedoel in mijn hoofd met openstaan ervoor he.
of begrijp ik u gewoon niet :o?

Judass

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:03

Zelf ben ik vóór bitloos, maar idd zoals de meeste mensen hier tégen verkeerd gebruik! Maar dat ben ik ook met bit. Of eigenlijk met alles.
En ik heb niks tegen een bit, of tegen afwisselen van bit of bitloos :)
Ik ben neutraal denk ik, maar zeker niet tegen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:06

Dat begrijp ik Frodo. Maar de neus is dus niet gevoeliger is dan de lagen. Inderdaad een knop die jij dan moet omzetten.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:11

Daan_Ordeal schreef:
Dat begrijp ik Frodo. Maar de neus is dus niet gevoeliger is dan de lagen. Inderdaad een knop die jij dan moet omzetten.

klopt helemaal. ik heb even in je profiel gespiekt, en ik moet zeggen: mijn complimenten!
ziet er best vriendelijk uit. ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:37

Ik ben zelf op een gegeven moment (reed toen al een hele tijd bitloos) het boek 'probleem bitloos' gaan lezen.
Vond dat erg verhelderend!

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:57

geen flauw idee!
bitloos is veel paardvriendelijker (niet gezegd dat met bitloos niet goed is hoor!!!)
soms heb je met bit wel meer controle!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:21

Ik heb meer controle zonder bit :P (side pull)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:38

Ik vind het een beetje onzin.
Als je paard snel last van de mond heeft is het een optie.
Maar het is niet vriendelijker als met bit (Nu heb ik het over een bitloos HOOFDSTEL)
Met een bitloos hoofdstel werkt het over de neus heen, maar het is ook maar net hoe streng je bent met je handen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:03

RougeLaMer schreef:
Maar het is niet vriendelijker als met bit (Nu heb ik het over een bitloos HOOFDSTEL)
Met een bitloos hoofdstel werkt het over de neus heen, maar het is ook maar net hoe streng je bent met je handen.

En dan nog durf ik rustig te beweren dat het bitloze hoofdstel wat ik gebruik (Marylot sidepull) totaal niet scherp is en dat dat dus vriendelijker rijden is dan met bit. ;)

Bitloos rijden is echt niet alleen een optie bij een paard die last heeft van zijn mond, hoor. Bekijk het eens wat ruimer en wees blij dat er een keuze is, ongeacht of je paard last van zijn mond heeft of niet. :)
Natuurlijk altijd in combinatie met goed gebruik van de optoming, maar dat geldt voor zowel bitloos als met bit, vind ik. Anders moet je sowieso maar niet op een paard gaan zitten, want het is een levend wezen met gevoel en daar dien je respect voor te hebben.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:06

Met bit of zonder bit, iedereen moet het zelf weten, maar ik vind het allebei goed, als zonder bit al erg is, dan is alles wel erg natuurlijk, dan mag je geen zweep gebruiken, geen sporen, eigenlijk gewoon niet rijden dus, gwoon lekker znder bit blijven rijden toch als je dat wilt.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:45

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

Ik heb hetzelfde, geloof wel dat sommige paarden er beter op lopen, maar ik ben niet zo van dat zweverige..

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:50

Twiggy2008 schreef:
RougeLaMer schreef:

En dan nog durf ik rustig te beweren dat het bitloze hoofdstel wat ik gebruik (Marylot sidepull) totaal niet scherp is en dat dat dus vriendelijker rijden is dan met bit. ;)

Bitloos rijden is echt niet alleen een optie bij een paard die last heeft van zijn mond, hoor. Bekijk het eens wat ruimer en wees blij dat er een keuze is, ongeacht of je paard last van zijn mond heeft of niet. :)
Natuurlijk altijd in combinatie met goed gebruik van de optoming, maar dat geldt voor zowel bitloos als met bit, vind ik. Anders moet je sowieso maar niet op een paard gaan zitten, want het is een levend wezen met gevoel en daar dien je respect voor te hebben.
Respect voor je paard? :+ het hoort anders om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:52

Niet mee eens. Het hoort allebei. Meestal zit de kant van het paard wel goed. Nu de mens nog.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:21

Ik rijd mijn paard bitloos en ik moet zeggen dat ik alle hoofdstellen al uitgeprobeerd heb. Alles was het net niet of gewoon helemaal niet.
Veel hoofdstellen werken snel dwingend of hebben een instabiele inwerking. Het komt de ontspanning iig niet altijd ten goede. Maarr..de vriendelijkheid zit natuurlijk in de hand van de ruiter.

Over het algemeen zijn veel mensen die bitloos rijden recreatieruiters waarvan de meerderheid geen kaas heeft gegeten van rechtrichten. Wanneer zij desondanks met een strakkere teugel gaan rijden ontstaan de problemen...bij zulke combinaties ziet het bitloos rijden er vaak niet prettig uit.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:31

Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.

Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.

Bij deze uitleg wil me volledig aansluiten. Te vaak zie ik mensen die een paard meer ellende aandoen zonder bit dan met bit. Heel veel verdiepen zich niet in de inwerking, maar er staat bitloos dus schaffen we het aan en ondertussen doen we dat paard meer zeer dan wanneer je met een bit zou rijden. Hackamore is trouwens ook bitloos en 10 jaar terug riep iedereen dat dat dierenmishandeling was!!!

Ik rij zelf of met bit of met hackamore.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 04:31

Vlieg eens op met die site van "bitloos paardrijden". Als er een site is waar dingen eenzijdig belicht worden is het daar wel. Bit is volgens hen dodelijk en bitloos is geweldig. Onzin!

Mijn merrie houd niet van druk achter haar oren. Niet met een stalhalster (als je daaraan gaat trekken, aan de hand, krijg je ook druk op de oren en dan staat madam rechtop, ze is geen steigeraar! Wel loopt ze regelmatig langzamer dan ik en ik loop vrij snel) en niet met bitloze optomingen. Het bit neemt ze graag aan, zonder geklooi of geklier of gemekker. Een paar stalgenoten rijden met hun paarden bitloos en dat gaat bij hun paarden super.

Op mijn werk hebben we een ezel. Met hem wandel ik, aan de hand (beestje is ongeveer 1 meter hoog dus peins er niet over erop te gaan zitten, al schijnt hij wel beleerd te zijn onder zadel. Later gaat ie mischien voor de kar). Met een halster is wandelen met hem een finale ramp, moet je verdomd sterk in je schoenen staan om dat enigszins netjes voor elkaar te krijgen. Een fanatiek bitloos amazone heeft ook eens met hem gewandeld met een touwhalster en een keer met een kruislings systeem en meneer stond bij beiden of rechtop, of stil. Tja, ezel. Uiteindelijk is ie letterlijk op 2 benen naar huis gewandeld, z'n voorbenen zaten steeds rond borsthoogte bij ons mensen. Oren plat in z'n nek en als ie de kans kreeg viel ie nog aan ook. Is bijdehand geval maar errug leuk om mee te werken als je z'n gebruiksaanwijzing een beetje kent.

Heb meneer de ezel nu op een bitje. Hoef NOOIT ook maar enige druk te zetten, alleen het feit dat ie dat bitje in heeft zorgt er al voor dat ie parmantig, met z'n oren naar voren, trots als een pauw meeloopt. Niets geen gesteiger meer, geen gestaak meer terwijl ik de teugels alleen aan het uiteinde vast heb, dus geen druk. Als ik z'n hoofdstel alleen maar laat zien komt ie aan gestormd, desnoods over of dwars door de andere ezels heen, dan weet ie dat ie iets leuks mag doen. En staat met z'n snufferd open te wachten. Kan iemand beweren dat hij een bit niet fijn vind? Ik ben ervan overtuigd dat hij het bit fijner vind dan het halster. Terwijl een andere ezel met een bitje in geen stap zet en aan het halster juist apetrots meeloopt.

Ik denk dat het aan het dier in kwestie ligt wat ie fijner vind. De ene mens vind ook andere dingen fijn dan de andere mens, waarom zouden alle paarden dan hetzelfde fijn of juist niet fijn moeten vinden? Ook paarden (en ezels) hebben hun eigen karakter en vooral hun eigen voorkeuren. Je zal echt naar het individuele dier moeten kijken en naar wat bij dat dier past. Bij de een zal dat een bitje zijn, bij de ander een bitloze optoming. Generaliseren heeft nog nooit gewerkt en zal dat ook nooit gaan doen, of het nou bitloos generaliseren is of met bit generaliseren. Ik ben persoonlijk dus heel blij dat er steeds meer bitloze optomingen komen, net zoals ik blij ben dat er steeds meer verschillende soorten bitjes komen. Zo word de kans steeds groter dat je voor elk dier de perfecte optoming vinden kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:01

RougeLaMer schreef:

Nee hoor. Het hoort wederzijds te zijn (Yamcha snapt het ook :D ).
Wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. ;)
Ik weet dat dat moeilijk is voor sommige ruiters, ja, om dat te begrijpen :+ . Maar het is wel iets waar ik in elk geval bewust mee bezig ben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:02

Twiggy2008 schreef:
[En dan nog durf ik rustig te beweren dat het bitloze hoofdstel wat ik gebruik (Marylot sidepull) totaal niet scherp is en dat dat dus vriendelijker rijden is dan met bit. ;)

Maar hoezo? Niemand kan zeggen waarom een bitloos hoofdstel bij correct gebruik vriendelijker is dan een bit bij correct gebruik. Ik geloof dat beiden even vriendelijk en even kwaad kunnen doen.

At Mick75: Dat is een van de redenen dat ik niks heb met al die zweverige natural mensen. Alle boeken/sites zijn heel eenzijdig, beweringen zijn overdreven, achterhaald en sommige gevallen gewoon verzonnen. Ik krijg al kriebels als ik sommige mensen met hun paard bezig zie: aaaah lief paardje aaagossie <3 . Hartstikke leuk hoor, respect voor je paard, maar andersom dan???

Ik vindt het puur wat van de "nieuwe generatie", net als die paddock-paradises, waar je paard het hele jaar in de modder mag staan. Joepie, ik denk dat menig paard liever een grasveldje heeft. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:07

Als je je ergens niet in wil verdiepen of het alleen van 1 kant wil bekijken heb er dan geen mening over.
Wat betreft ben je dan hetzelfde als die eenzijdige NH-sites. :+

Als je zo graag hokjes wil maken valt Twiggy2008 geloof ik onder de noemer natural, betekend niet dat zij een paard heeft wat geen respect voor haar heeft of dat ze zweverig is.

Een sidepull verdeelt de druk over een groter deel dan een bit dat doet + er hoeft niks in de mond te zitten. Genoeg reden voor mij om te zeggen dat bij juist gebruik een sidepull vriendelijker is.
En dat word dan ook even bevestigd door het paard door volleige ontspanning van de lippen. :+
En dat zegt dus niet dat een bit perse onvriendelijk is, maar veel mensen verstaan dat er toch nog wel onder.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:10

het is juist beter heb ik het idee
mijn pony vind het juist fijn en komt sneller aan de tuigel

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:16

bitloos of met bit
het maakt geen zak uit! het is hoe je er mee omgaat!

en dat mensen zeggen dat het vriendelijker is. ik word een beetje bitloos-moe als ik het zo mag noemen?

gepiepelengepopel hier op bokt toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:55

Chaos schreef:
Niemand kan zeggen waarom een bitloos hoofdstel bij correct gebruik vriendelijker is dan een bit bij correct gebruik. Ik geloof dat beiden even vriendelijk en even kwaad kunnen doen.

Dat is heel goed uit te leggen en is ook al zo dikwijls uitgelegd.
Uitleg en onderbouwing kun je via google ook vinden.
Maar je leest het niet, je wilt het niet lezen, je wilt het waarschijnlijk ook helemaal niet weten, en vooral: je gelooft het niet. Tja, dan houdt het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:56

Btw, bitloos paardrijden heeft niets met natural, NH of zweverigheid te maken.
Waar dat nou weer vandaan komt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:10

Chaos schreef:
Twiggy2008 schreef:
[En dan nog durf ik rustig te beweren dat het bitloze hoofdstel wat ik gebruik (Marylot sidepull) totaal niet scherp is en dat dat dus vriendelijker rijden is dan met bit. ;)

Maar hoezo? Niemand kan zeggen waarom een bitloos hoofdstel bij correct gebruik vriendelijker is dan een bit bij correct gebruik. Ik geloof dat beiden even vriendelijk en even kwaad kunnen doen.

At Mick75: Dat is een van de redenen dat ik niks heb met al die zweverige natural mensen. Alle boeken/sites zijn heel eenzijdig, beweringen zijn overdreven, achterhaald en sommige gevallen gewoon verzonnen. Ik krijg al kriebels als ik sommige mensen met hun paard bezig zie: aaaah lief paardje aaagossie <3 . Hartstikke leuk hoor, respect voor je paard, maar andersom dan???

Ik vindt het puur wat van de "nieuwe generatie", net als die paddock-paradises, waar je paard het hele jaar in de modder mag staan. Joepie, ik denk dat menig paard liever een grasveldje heeft. :+

De Marylot is een heel vriendelijk bitloos hoofdstel, zit geen scherp randje aan. ;)
Ik zou zeggen, probeer het eens en kom dan een met een tegenargument ofzo, want ik kan werkelijk niets onvriendelijks/scherps of weet-ik-veel-wat-voor-negatiefs aan dat bitloze hoofdstel vinden.

Nieuwe generatie??? Hmmm, ik ben 40 (jij 19 ofzo??? :D ), rij al vanaf 1977 ofzo. :+
En ik gebruik niet voor niets de term WEDERZIJDS respect. Kun je lezen??????? Niks 'lief paardje'. Ik vind je opmerkingen erg triest, want je wilt het gewoon niet snappen, je wilt alleen maar schoppen. En je schopt maar een eind weg, verdiep je eerst maar eens in de Marylote en in de betekenis van wederzijds respect. Dan praten we daarna wel verder. Want dan weet je tenminste waarover je praat. ;)

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:26

Twiggy2008 schreef:
RougeLaMer schreef:

Nee hoor. Het hoort wederzijds te zijn (Yamcha snapt het ook :D ).
Wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. ;)
Ik weet dat dat moeilijk is voor sommige ruiters, ja, om dat te begrijpen :+ . Maar het is wel iets waar ik in elk geval bewust mee bezig ben.

Ja, respect naar je paard is heel belangrijk maar die respect moet toch wel vooral naar jou zijn..