Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
starangel0 schreef:bonzwa schreef:Wij stappen altijd op met krukje en ik maak ze al zadelmak met krukje
Hoe bedoel je? Ik hoop niet dat je het krukje op de rug van het paard legt?!?!
Nee natuurlijk niet.. Ze leert al vanaf het 1e moment dat er een ruiter op de rug komt dat die met krukje op stapt.
bonzwa schreef:Wij stappen altijd op met krukje en ik maak ze al zadelmak met krukje
Nee natuurlijk niet.. Ze leert al vanaf het 1e moment dat er een ruiter op de rug komt dat die met krukje op stapt.
[/quote]
Omdat er geen is en ik heb een haflingertje en die is niet zo groot maar als ik de sprong bv moet verstellen, kan ik lastig iedere keer dat krukje doen. Bovendien schopt hij het krukje altijd om, een echte grapjas dus, Marliesje schreef:Huertecilla schreef:Een paar hints:
Hou je nooit met alleen één hand vast; dat is instabiel.
Hou nooit alleen het zadel vast; dat is een grote belasting én ....het kan verschuiven.
Hou nooit de cantle vast; dan moet je overpakken.
Ga nooit óp een stijgbeugel staan met je hele gewicht; grote belasting.
Ga nooit met je bovenlijf hoog over het paard; hoog zwaartepunt.
Stap nooit met je ´rug tegen de muur´ op; áls het paard die kant op stapt...
Enzovoorts (het is geen opstaples tenstotte).
Dit topic eens doorbladerend is de conclusie; nog vóór de basis gaat het al fout![]()
Vroegâh diende je opstappen te leren op een houten paard. Dat is hoogst uitzondelijk tegenwoordig. Het resultaat van de moderne erkende rijscholerij is
Enne, hoe moet het dan wel?
)
Voor de mensen die een krukje maar een smoes vinden voor stijve harken (Yep, stijve hark, that's me!): kijk eens naar de foto die TS heeft geplaatst in de OP. Valt er iets op aan dit prachtige paardje?