Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:06

zonder opstapje kom ik er gewoon niet op zonder een partij aan mn paard te sjorren, dus ik zoek altijd het hele erf af naar een opstapje. Ik gebruik sinds kort een tafel, paard ernaast parkeren en dan eerst op de tafel, dan op paardje XD

GittekeZ1

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:01

Ik vind het erg dat mensen nog zonder trapje of krukje op stijgen
Dat je het wel moet kunen gimnasties gezien vind ik wel belangrijk
mijn paard van 1.83 stap ik zo op alleen zelfs de haflingers mogen niet zonder kruk van mij worden op gestapt
Hoe ligt je ook bent er komt altijd een 1 zijdige belasting op de rug en dat is niet goed
dus in het behoud van een gezonde paarde rug stap niet zonder trapje of kruk op

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:42

Ik heb een paard van 1.80 en stap gewoon zo op, nooit met krukje e.d

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:44

De ene keer aan de linkerkant andere keer aan de rechterkant

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:51

Wij stappen altijd op met krukje en ik maak ze al zadelmak met krukje :D

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:51

bonzwa schreef:

Hoe bedoel je? Ik hoop niet dat je het krukje op de rug van het paard legt?!?!

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:20

Eigenlijk altijd aan de linkerkant :') met een krukje. Als er geen krukje in de buurt is, dan sta ik met mijn hoofd in de richting van het paard, mijn tenen steken ook in die richting, hups hups en ik zit op m'n paard.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:33

starangel0 schreef:
bonzwa schreef:

Hoe bedoel je? Ik hoop niet dat je het krukje op de rug van het paard legt?!?!

:') Nee natuurlijk niet.. Ze leert al vanaf het 1e moment dat er een ruiter op de rug komt dat die met krukje op stapt. :D

Ik stap overigens ook altijd op met krukje. Ik ben te zwaar om het zonder te doen. Ik ben lang en lenig zat. Daar ligt het niet aan. Maar het lijkt me nou niet bepaald prettig voor mn paard dat ik met mn hele hebben en houwen even aan 1 kant van zn lijf ga hangen met mn dikke kont. 8-)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 07:23

bonzwa schreef:

Hoe bedoel je? Ik hoop niet dat je het krukje op de rug van het paard legt?!?![/quote]
:') Nee natuurlijk niet.. Ze leert al vanaf het 1e moment dat er een ruiter op de rug komt dat die met krukje op stapt. :D

Ik stap overigens ook altijd op met krukje. Ik ben te zwaar om het zonder te doen. Ik ben lang en lenig zat. Daar ligt het niet aan. Maar het lijkt me nou niet bepaald prettig voor mn paard dat ik met mn hele hebben en houwen even aan 1 kant van zn lijf ga hangen met mn dikke kont. 8-)[/quote]

Ja zo bedoelde ik het ja dankje!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:44

Het ligt aan de grote van het paard :')
Bij een Haflinger of zo stap ik bij de buik op, maar bij een van de paarden op mijn vorige manege van 1.75m hoog stapte ik met een krukje op omdat het anders niet lukte. Maar ik probeer me niet in het zadel te laten 'vallen' zoals ik nog al eens deed toen ik jong was, gewoon zachtjes in het zadel laten zakken. Maar ik stap dus nooit zo op zoals hij hoort, dus met je rug naar het hoofd van het paard terwijl je ter hoogte van de schouder staat.

lisaginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:47

Ik stap met een krukje want tegen mij is gezegd: dat is beter voor de rug van het paard :D

schimmelvlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:25

Tenen en hoofd in de richting van het paard. Zeker mijn tenen. Ik mag er niet aan denken wat het beest zou voelen moest ik steeds met mijn voet in zijn buik prikken bij het opstappen. Want echt sierlijk ben ik daar niet in :p

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:56

Eerst stond mijn paard niet stil met opstijgen en toen heb ik hem met zijn hoofd in de hoek gezet.
Met mijn rug naar hem toe,voet in de beugel en meteen opstijgen.
Toen hij wel stil stond ging ik op de onderste rand van de bakrand staan en kon ik zo opstappen.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:42

Met een krukje :o

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:15

Ook met een krukje! :o

bobbie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:20

Zonder krukje. :$ Omdat er geen is en ik heb een haflingertje en die is niet zo groot maar als ik de sprong bv moet verstellen, kan ik lastig iedere keer dat krukje doen. Bovendien schopt hij het krukje altijd om, een echte grapjas dus,

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:39

Zertab is 1,67 daar stap ik zo op.
Amalia is 1,72 daar kom ik op met behulp van de eigenaar.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:37

Aan de linker en rechterkant. En als ik zonder zadel rijd dan met een verhoging (meestal een boomstam of hek). Het lijkt me nog steeds erg cool om de indianenzwaai te leren, maar met mijn stijfe lijf zit dat er waarschijnlijk niet in :')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:58

Mijn paard is 1.72. Ik kan er zonder hulp op, maar wel lastig (zadel schuift etc). Meestal stap ik op met emmer, of op paaltje in het bos of via zijkant trailer (op wedstrijd). Veel fijner voor paard.
Jonge paarden stap ik of zelf op of dmv voetje.

lisanneamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:37

ik kan zonder zadel er opspringen.
maar met zadel doe ik het altijd zo snel mogelijk.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:38

Tammy_ schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting m'n paardje z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel, op die manier prik ik niet met m'n teen in z'n buikje.
dan twee hupsen en dan hop omhoog, been erover, en zachtjes zitten :Y)

Precies hetzelfde alleen ik doe 1 hupsje :Y)

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:05

Ik stap meestal met krukje oid op. Als die even niet in de buurt is net zoals jij!
Ik probeer wel eens met me rug naar zijn hoofd te gaan staan.. maar dan hup ik eerst 3 keer opzij voordat ik omhoog kan komen! :+ dus heb niet het id dat dat echt zinvol is! :')

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:21

Marliesje schreef:
Huertecilla schreef:
Een paar hints:
Hou je nooit met alleen één hand vast; dat is instabiel.
Hou nooit alleen het zadel vast; dat is een grote belasting én ....het kan verschuiven.
Hou nooit de cantle vast; dan moet je overpakken.
Ga nooit óp een stijgbeugel staan met je hele gewicht; grote belasting.
Ga nooit met je bovenlijf hoog over het paard; hoog zwaartepunt.
Stap nooit met je ´rug tegen de muur´ op; áls het paard die kant op stapt...
Enzovoorts (het is geen opstaples tenstotte).

Dit topic eens doorbladerend is de conclusie; nog vóór de basis gaat het al fout |o

Vroegâh diende je opstappen te leren op een houten paard. Dat is hoogst uitzondelijk tegenwoordig. Het resultaat van de moderne erkende rijscholerij is 8)7

Enne, hoe moet het dan wel?

Ik kan natuurlijk niet voor HC spreken, maar een beetje logica doet al heel veel.
Hier is hoe ik opstijg, en NEE, ik ben niet onder de indruk dat ik het dús wel goed doe... Ben wel benieuwd of mijn dagelijkse circusact de goedkeuring van HC enigzins kan wegdragen.

Altijd vanaf een verhoging (in mijn geval momenteel een bierkrat, maar ik heb liefst iets hogers :+ )
Afwisselend rechts en links (ook met afstijgen trouwens), maar even uitgaand van vanaf links:

Linkerhand voor het zadel met een flinke greep manen,
Linkervoet in beugel,
Rechterhand ligt over het zadel, op de plaats waar je bovenbeen komt te rusten,
Je hupt omhoog (met eventueel hulp van je rechteronderarm/hand), lichaam zo kort mogelijk tegen het paard aan,
Niet overeind gaan staan, maar een gebogen linkerknie houden, en je bovenlichaam laag houden,
Ook je rechterbeen gebogen houden en rustig over de kont van het paard zwaaien, en laten zakken, (tijdens het "overzwaaien" van je been heb je al "kruis"contact met je zadel)
Je bovenlichaam draait richting de hals van het paard terug omhoog, let erop dat je hoofd niet boven de hals komt. (niet zo lekker voor je neus als je paard schrikt)
Als je rechtop zit kan je je rechtervoet in de beugel zetten. Stevig in het zadel zitten is veel belanrijker dan, en zéker niet afhankelijk van beugels.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Om het even te visualiseren:
Je staat rechtop op 2 benen op de grond, je buigt nu voorover met je bovenlichaam, linkerbeen gebogen in de knie, waarbij je je rechterbeen naar achter omhoog brengt,
Nu draai je je bovenlichaam naar links vanuit je linkerbeen, dus rechterbeen gaat naar rechts, en je komt weer omhoog.

Er is geen sprake van "zachtjes gaan zitten", omdat je niet rechtop staat in je beugel en zo boven je zadel uitkomt met je zit.
Bij jonge of onberekenbare paarden blijf ik tijdens het overzwaaien soms zo laag dat mijn linkerschouder contact met de hals houdt. Ook niet geheel onbelangrijk; keep your eye on the horizon! Als je in de verte kijkt heb je veel meer balans!

En om nog even lekker belerend te doen -:) Voor de mensen die een krukje maar een smoes vinden voor stijve harken (Yep, stijve hark, that's me!): kijk eens naar de foto die TS heeft geplaatst in de OP. Valt er iets op aan dit prachtige paardje?

Sphie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:50

Ik stap altijd op via een krukje, anders is het zo slecht voor zijn rug.

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:30

Ik ook zonder kruk, ze wil er gewoon niet naast staan en het lukt me nog goed zonder