Nu heb ik wel pijn in mijn armen grrrrr Ik rijd mijn paardje altijd heel los maar wel met contact, maar nu heb ik gister les gehad van iemand anders ( iemand die hoog les geeft, en best wel aanzien ) en heb ik heel erg last van mijn armen, schouders. Ik moest van hem vast houden dus ook met ophoudingen. Hij bleef maar zeggen vast houden, vast houden dus ik zeg man zoveel kracht heb ik niet hoor. Dus ik snap er nu niks meer van moet ik nu echt vast houden totdat mijn paard los laat??????????? Dit is totaal niet mijn manier van rijden, maar om het toch te proberen heb ik het wel gedaan en nu zit ik echt in dilema. Moet ik zo verder gaan met trainen of ga ik op mijn eigen manier verder? Hij liep er wel veel meer onder en gebruikte zijn achterhand ook veel beter en tuurlijk liet hij wel los, maarja dat is logisch met zoveel druk en zodra hij los liet liet ik ook los, maar mijn armen doen echt zeer nu. Ik weet het echt niet meer hoor.
Nee, je moet écht niet zo lang strak blijven vast houden tot jij pijn hebt in de hoop dat je paard los laat. Als ik jou was, zou ik echt op je eigen manier verder gaan, gewoon andere instructie zoeken. Je moet je paard van voren op licht contact houden (dus geen waslijntjes) en gewoon écht lekker vooruit rijden. Overgangetjes maken, schakelen in tempo etc zodat hij fijn actief word. Desnoods ga je lekker op de middenvolte (B-E) en dan met je binnenbeen naar je buitenteugel "rijden".
Ik zou andere instructie zoeken, goed dat je het meteen inziet.
@Yvonne1408 Dit klinkt heel herkenbaar. Ik heb ook van zo'n iemand les gehad. Die ook alleen maar riep vasthouden vasthouden. En als het mij niet lukte stapte hij zelf op resultaat was dat mijn paard voledig blokkeerde. Bokken slaan naar zijn been enz enz. Mijn paard werd bestempeld als rotbok. En ik moest maar met slof gaan rijden. Ik heb dit een halfjaar volgehouden. Zat bijna dagelijks jankend op mijn paard. Omdat het mij niet lukte en zo verschrikkelijk zeer deed aan mijn armen. Nu een jaar later en op mijn eigen manier verder gereden te zijn. Durft mijn paard weer eindelijk het bit aan te nemen. En begint ze nu ook weer kleine stukjes te ontspannen.
Ik denk idd ook dat het 'vast blijven houden' niet goed is. Wel moet je imo een ophouding kunnen maken, dus eventjes vasthouden, waarna je weer loslaat. Net als been geben toch, been aanspannen, en daarna weer loslaten. Als je die twee blijft herhalen, moet het paard ook vanzelf los gaan laten op het bit, toch?
Zeg het ajb als ik kwets verkoop. Ik ben ook geen instructrice of prof
Het paard hoort vanzelf "los te laten", maar dat is niet op het bit maar in zijn rug. Maar dan moet je wel eerst je paard recht rijden, anders kán hij niet eens lekker ontspannen over zijn rug lopen.
En ik weet wat een paard voelt, ik heb zelf namelijk een scheve rug en moet daarvoor fysio achtig iets doen, en ik weet uit ervaring hoeveel pijn het doet om korte spieren op te rekken. Ik heb dus alle respect ervoor als een paard er wat langer over doet.
bertine37
Geplaatst: 21-02-11 00:00
En wat dan als je met meerdere mensen hetzelfde paard rijdt ? Ik kan natuurlijk erg mijn best doen, maar als andere mensen wel gaan trekken. Heeft het dan wel zin ?
Tuurlijk heeft het zin, alleen duurt alles net even wat langer omdat je steeds weer opnieuw moet beginnen, maar de tijd dat je steeds opnieuw moet beginnen, word ook steeds korter als je paard het wat meer gaat begrijpen en steeds een ietsie pietsie rechter word.
En als ze zien dat het bij jou werkt, gaan ze het misschien wel overnemen?
bedankt voor jullie reacties, ik heb het gister weer geprobeert en nu zonder zoveel druk op de teugels en dit gaat gewoon veel beter. Ik krijg lang niet zoveel verzet en ik heb een rustigere aanleuning zo. En felicity van wie heb jij les gehad dan, want hij stapt er inderdaad dan zelf ook wel even op!!!! Ben heel benieuwd en niet dat het mij om namen gaat hoor. Mijn paardje is nog heel jong en ik wil hem niet verpesten, dus ga lekker op mijn manier verder. Bedankt allemaal voor de tips
SRY
Geplaatst: 06-06-11 21:06
Nou als ik met mijn paard rij, heb ik soms wel pijn aan me armen van hem bij me te houden. Als ik dat niet doe, dan gaat hij ervandoor. Meestal begint dit pas als hij warm aan het worden is, dan gaat er een knopje om in zijn hoofd, het knopje 'gaan gaan en nog eens gaan'. Dan voel je je armen behoorlijk. Bij mijn pony heb ik daar geen last van.
Dat vasthouden gebeurd veel.. dan rijd je van voor naar achter waardoor het achterbeen er wel bij komt maar de rug vast wordt gezet. Het paard komt er dan niet onder maar plaatst het achterbeen achter de massa.. waardoor je dus een paard krijgt die loopt als een negerin (kont naar achter). Je hoort je paard altijd van achteren naar voren te rijden. Je moet wel contact hebben maar mag geen (tegen)druk geven.. hij hoort naar je hand te zakken.. niet omhoog getild te worden.
Ik had er laatst ook last van, maar dat kwam omdat ik heel erg verkrampt aan het rijden was, niet omdat ik zat te trekken/hangen ofzo. Ik rij nog niet zo lang, en was nogal geconcentreerd bezig waardoor mn schouders en mn armen helemaal vastzaten. Ik heb soms moeite met ontspannen (working on it!), en moet dan echt even verteld worden even adem te halen en te ontspannen. Maar goed, dat kan ook behoorlijke spierpijn opleveren dus.
Amber27
Geplaatst: 07-07-11 01:07
helemaal mee eens. vlak bij mijn huis staat een stal met best wel veel paarden en daar rijd echt serieus iedereen met een slofteugel... echt irritatie van hier tot tokio!
@amberonia Ik ben zelf ook geen voorstander van de slofteugel. Heb er geen problemen mee als hij goed gebruikt word. Maar heb jij er last van dat iedereen daar met slofteugel rijdt? Rij je er zelf ook?
JudithhB
Geplaatst: 10-07-11 11:23
Ik heb net een half jaar stage erop zitten en daar heb ik een aantal weken een instructeur gehad waarvan ik ook alleen maar aan dit hoofd moest plukken en trekken. Gelukkig heb ik snel een andere instructeur gekregen maar van die paar weken dat ik naar hem heb geluisterd heb ik enorme spierballen aan overgehouden. Ik snap het nut er niet van. Je paard raakt alleen maar meer gespannen. Ok, voor het plaatje op wedstrijd zal je er op korte duur misschien je punten mee halen maar je paard is binnen no time verneukt!!!
Spierballen op stage kreeg ik ook, maar niet van het rijden hoor. En ook niet van het longeren.
Maar van het mesten en vegen, voorafgaand aan het rijden.
ted
Geplaatst: 10-07-11 23:31
Voor te veel is achter te weinig. Dus zodra het paard "hangt" dus voor erg zwaar is, loopt het paard niet op zijn achterhand. Dan is het de taak aan de ruiter om te zorgen dat het paard goed op zijn achter benen loopt.
xAppelmoes
Geplaatst: 11-07-11 09:05
Mijn armen doen soms toch echt pijn na het rijden.
Als ik bijvoorbeeld een buitenrit maak wordt mijn paard altijd druk, gewoon omdat ze het leuk vind. Dan gaat ze erg trekken en zeker in het begin moet ik moeite doen om haar bij me te houden. Wat moet ik dan doen? Teugels lang laten en er bijna zeker van zijn dat mn paard op de klepper gaat?
Paard terug rijden op je zit, en als ze niet reageert, corrigeer je met je hand. Niet in de mond blijven trekken, daar wordt de mond alleen maar hard van, je paard voelt het nog wel, maar reageert niet meer.