Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mam80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:36

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

:j _/-\o_

Geryon

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:44

Ook ik rijd niet altijd volgens de regels.. Ik ben sterng (vroeger altijd te lief..) als mijn paard te ver gaat, maar zodra hij lief doet, doe ik gelijk poeslief terug. Ik heb hem wel eens vooruit moeten slaan omdat ie alleen maar ging stijgeren, of heel erg in zijn mond moeten trekken (nogal vaak eigelijk) omdat ie anders niet meer te stoppen was. Mijn paard doet anders wat ie zelf wil (en hij doet het eigelijk altijd..) en daar heb ik niets meer over te zeggen. Maar ik blijf wel gewoon zonder hulptteugels of strenger bit of strengere sporen en weet ik veel wat rijden. Alleen voor het springen en in het verkeer een martingaal.. Anders klappen we weer bijna achterover.. DUs hier gaat t vaak niet volgensmij het boekje, maar zodra Geryon weer normaal doet, ben ik weer lief in dezelfde seconde (op getraind :P)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:55

Mijn paard heeft een ontzettend lief karakter. Hij is ook niet overmatig dapper, heeft eerder juist bevestiging en aanmoediging nodig.
En ik ben een heeeeele lieve ruiter :j Het lukt mij ook steeds vaker, beter en langer om in harmonie samen met mijn paard van onze ritten te genieten.

Maar oh wee als hij denkt te kunnen beslissen welke kant we op gaan, of als hij het tempo denkt te kunnen bepalen }> Dan ben ik niet lief. Dan zet ik mijn paard op een volte halve meter (en nee, dat is vast niet diervriendelijk) En ik beken dat ik een tijdje terug flink heb zitten flossen in zijn muiltje. Hij stond meteen stil :Y) Gisteren nog stond ik met hem in het bos, peerd met z'n neus richting huis en hij wilde gaaaaaan terwijl ik nog op de grond stond. Dan is HO ook HO. Stapje terug, en eerste het mens aan boord voordat er gelopen wordt.

Ik moet zeggen dat ik het niet graag doe. Soms is het nodig om dui-de-lijk te zijn, en met de verwende dramkop die hij was moest ik soms rigoreus ingrijpen. Tegenwoordig is hij een stuk minder verwend en drammerig, en daar profiteert hij van. Ik ben daardoor meestal namelijk erg lief voor hem.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:14

heerlijk topic dit :+ bokkers die het gewoon toegeven.

Ook ik ben een befaamde regeltjes misser. Ik heb een haflinger x arabier en die combi is niet altijd fijn. Het eigenwijze maar ook het hete gedrag af en toe met nog een extra hoog tempo. Dat kan behoorlijke frustratie geven tijdens het rijden. :Y)

Ik ben eerlijk is eerlijk, niet altijd even fair tegenover mijn paard. Ik voel me dan vaak ook reteschuldig en dat is maar goed ook :o Daarentegen is een harde hand bij mij vaak onderdeel van de training. Tja wie niet luisteren wil moet maar voelen. Vroeger was het als ik haar simpel een rustiger tempo vroeg een halfuur aan kloten.

Nu vraag ik het een paar keer vriendelijk en dan is de maat vol.. dan kan madame een rukje verwachten. Dan is ze even beledigd maar later is het ook weer goed :)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:35

inkepink schreef:
gelukkig dat er op bokt nog mensen zijn die gewoon realistisch zijn...
en ook ik beken...
ik heb hier 1 hele duidelijke stelregel: tot hier en niet verder.
tja ik heb nu eenmaal 4 merenstanken staan die af en toe proberen om verder dan hier te gaan..........niet dat ik veel aanricht met mijn amper 1.65 en schoenmaat 36 maar indruk maakt het altijd wel.

Ik herken me hier echt heel erg in :P
Mijn merens is ook een mega tank, die ook af en toe probeert "over mijn heen te lopen".
Ik ben zelf 1.58 en ook schoenmaat 36, die hij wel eens langs ziet komen.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:39

Ikzelf doe ontzettend veel fout met rijden. Ik rijd zelf nog niet zo heel lang, maar leer er wel van.
Net al galopperen, ik kon niet aangalopperen... wat blijkt...
Ik pakte de teugels korter voor galop, dus trok hem op de rem, ja dan doet ie het niet :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:42

Wat bedoel je met "volgens het boekje"?

Ik hoef er niet voor uit te komen, ik ga nooit over de schreef wat eerlijk rijden betreft, ik doe mijn paard niet bewust pijn omdat ze wat uithaalt en ik word niet strenger omdat ze even niet loopt zoals het hoort. Ik vang het op een andere manier op, gewoon paardvriendelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:47

Bailey_4ever schreef:
heerlijk topic dit :+ bokkers die het gewoon toegeven.

Hoe zouden die in hun relatie zijn of reageren op een partner die met hen omgaat zoals zij met hun paard?

Laat maar, ik hoef dat niet te weten. IEEEEEEK.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:51

helemaal eens met ts.
Ik probeer vriendelijk te zijn, maar ik weet ook dat mijn grootste minpunt mijn te strenge handen zijn. Ik oefen er hard mee en het gaat al stukken beter, maar nog niet altijd goed. Ook heeft mijn paardje de neiging om zelf te diep te gaan lopen en dan ook echt te diep. Dan helpt het om even kort te liften, anders wordt ik snel weer te streng met me hand en ga ik hem juist belonen doordat hij in mijn handen mag hangen.
Dus ik kom er eerlijk voor uit.. Je kan toch niet goed worden zonder fouten te maken en te leren.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:53

Mijn vriendinnetje is vaak net zo koppig als ik ben, en eerlijk gezegd leidt dat wel eens tot ruzie ja... :o

Tjelle2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:57

Ik doe echt wel m'n best om volgens het 'boekje' te rijden. Maar als ik er later over nadenk heb ik toch een heleboel fouten gemaakt, die vaak helemaal niet nodig zijn.
Schrijven jullie dit wel eens op om zo een beter beeld te krijgen?

Wilma99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:06

Ja hoor, eerst hield ik het bij in een schriftje, maar het nu Het logboek voor de Dressuurruiter bij Media Boekservice aangeschaft.
Is net nieuw, dus ik heb het pas een weekje, maar het lijkt goed te werken. Omdat ik elke keer dezelfde punten noteer, krijg ik nu al een goed beeld van de knelpunten. Deze wist ik eigenlijk al wel, maar nu heb ik het zwart op wit. Zou het maar eens gaan proberen.
Succes! (Oh ja je kunt het bestellen via http://www.mediaboek.nl)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:19

Och ik ben wel een enorm pietjeprecies met zadelen enzo. vanaf de juist kant, singel omlopen en zacht laten zakken, alles door de lusjes heen, zachtjes aansingelen, etc etc, al mijn riempjes van het hoofdstel MOETEN vastzitten (zus ook de uiteinden door de passantjes heen), ik rij altijd met cap, rijbroek, laarzen. Ik ben zeer zelden tot nooit onrechtvaardig met rijden, maar als ik mijn dag niet heb en de paarden willen niet de juiste boxen in terwijl ze dat al jaren dag in, dag uit doen, kan ik wil eens onredelijk zijn. Skup onder de kont of een slag met een lege emmer tegen zn kont komt wel eens voor ;-)

Verder moeten ze alleen niet door me heen lopen, dan word ik hels. Verder ben ik heel fair durf ik te stellen. Vrij veel volgens 'het boekje'

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:04

Ik was juist TE lief voor mijn paard :o
Gevolg: paard nam een loopje met me, liep me zo ondersteboven, tilde zn voetjes niet meer op.
Ging de kant op die hij wilde in het tempo dat hij wilde.
En toen was het wel duidelijk dat het zo niet meer verder kon :D

Ik probeer nog steeds altijd vriendelijk te blijven.
Maar als meneer z'n eigen zinnetje gaat doen dan maak ik hem duidelijk dat dat niet mag.
Paard is 1000 keer fijner te rijden nu :j

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:08

Ook bij mij hangt het scharenbitje niet altijd rustig in de mond hoor. Zeker met een buitenrit doe ik deze in omdat mevrouw anders af en toe echt het tempo overneemt. Met scharenbitje heeft ze toch wel ietsje meer respect. Moet toch enigzins ontspannend zijn. Maar nee dit zal dr vast niet even fijn uitzien. Maar luisteren is luisteren hoor.
Je moet er altijd naar streven. Maar harmonie is er gewoon niet altijd. En dan soms moet je ze daar toch weer even op wijzen..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:19

Huertecilla schreef:
Hoe zouden die in hun relatie zijn of reageren op een partner die met hen omgaat zoals zij met hun paard?

Laat maar, ik hoef dat niet te weten. IEEEEEEK.

Gelukkig ben ik maar een mens (en ook eentje die fouten maakt en er van probeert te leren :Y) )

Het lijkt mij ontzettend moeilijk om perfect te zijn.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:40

GamblersCup schreef:
Ik hoef er niet voor uit te komen, ik ga nooit over de schreef wat eerlijk rijden betreft, ik doe mijn paard niet bewust pijn omdat ze wat uithaalt en ik word niet strenger omdat ze even niet loopt zoals het hoort. Ik vang het op een andere manier op, gewoon paardvriendelijk.

Hier ga ik in mee! als je eerlijk naar je paard bent en consuquent dan zul je er samen wel uitkomen ;)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:21

Ik heb een enorme klik met mijn paard, ik heb haar nu iets langer als een jaar, en ze is nu een jaar ohz.
Ik heb in die tijd miss 2 keer een kleine ruzie gehad met der (wat rijden betreft) dat ze der hoofd wegsteekt en een loopje neemt, dat wil ik niet hebben. Maar ik los het dan wel op een eerlijke manier op. Tot nu toe werkt dat prima, dus ik rij haar echt volgens het boekje wat ''bestraffing'' betreft.

Alleen als ze klaar is met rijden en ik wil der hoofdstel af doen, dan wil ik niet dat ze schuurt, en als ze dan niet na mijn stem luisterd, dan krijgt ze wel een elleboog op haar neus of een stomp. Ben verdorie geen schuurpaal.

Verder denk ik ook dat het per paard verschillend is. De een heeft een strengere aanpak nodig als de ander, maar vind het wel belangrijk dat men eerst op een eerlijke manier het probleem probeert op te lossen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:18

Ik zie verschillende reacties langskomen, van mensen die toegeven hun paard een ruk in hun bek te geven "als ie expres vervelend doet", tot mensen die zeggen fouten te maken en daarvan te leren. Fouten maken we allemaal, ik heb ook wel eens per ongeluk aan de teugels getrokken omdat ik er bijna afsodemieterde en per ongeluk de teugels vastklemde in mijn hand. Dat is een reuzenverschil vind ik. Ik vind het ook heel naar te lezen dat mensen inderdaad hun paard "straffen" en pijn doen omdat het te snel gaat, z'n hoofd eens naar links gooit of te diep loopt. Moeten ze eens bij jou doen, je een knal op je bek verkopen omdat je naar rechts keek... ik snap dat echt niet, het zijn geen "dingen", het zijn dieren. Die doe je niet pijn omdat het niet reageert zoals jij wilt op dat moment. Maar goed, dat is mijn mening, ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als ik zo met mijn dier om moest gaan omdat ik "perfrect" rond wil hobbelen.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:26

Ik doe het ook wel eens mijn merrie kan regelmatig het bloed onder met nagels weghalen. :s Dan krijgt ze gewoon een tik of moet ik er extra doorvragen.
Vroeger was het erger dat ik echt pist of kon worden, niet doorslaan of zo voordat ik verkeerde reacties krijg. :P
Maar wel meer aanpakken dan gewoonlijk en ben regelmatig afgestapt om dan maar te longeren of te stoppen.
Tegenwoordig gaat het stukken beter en weet mijn merrie eindelijk dat ze naar mij moet luisteren :D
( een uurtje op een dag mogen ze best wat voor je doen ;) )

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:36

Heerlijk deze zelfspot en zelfkennis. Ik doe er graag aan mee.

Van de week wilde het paard wat ik aan het beleren was steeds rechtsaf en ik wilde linksaf. Na 3 keer ben ik dat zat en toen moest ik hem eventjes op z'n plek zetten. Ging prima daarna, maar heel zachtjes of heel vriendelijk ging dat niet O:) }:).

En daar kan ik 's nachts nog uren van wakker liggen.... Was ik niet te ruw, heb ik het wel goed aangepakt, moest ik het niet anders doen, enz.... Vast herkenbaar... :\

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:59

Als je je dat af zit te vragen, ja, dan was je te ruw. Ik hoef me nooit af te vragen of ik te ruw was of mijn paard zeer heb gedaan. Er zijn zat andere manieren van het omgaan met je paard buiten de standaard manier om, maar daar moet je je wel in (willen) verdiepen. Niet dat ik een heilig boontje ben hoor, maar ik moet er gewoon niet aan denken dat ik mijn paard als een ding ga behandelen, het pijn doe of het in verwarring breng met menselijke omgangsmanieren wat een paard eigenlijk helemaal niet begrijpt. En dan de zweep erover zodat ze van pijn, schrik of angst tóch jouw kant op gaan... :n

Mijn uitzonderlijk lompe Fries die voor geen meter op been of iets anders reageerde toen ik haar kocht, heb ik inmiddels zo ver dat ze gewoon soepel loopt. Ik ben misschien wel wat langer met haar aan de slag geweest om dat te bereiken, maar ik rij nog steeds zonder sporen of zweep. Ze heeft het volste vertrouwen in me en dat wil ik niet schaden door te slaan of flink "door te pakken" zoals sommige het hier zo noemen, om zichzelf in te dekken. Want dat betekend gewoon in de bek rukken of de sporen er flink in. Niet mijn manier. Ik geef mijn katten ook geen rotschop als ze ergens zitten wat eigenlijk niet mag.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:06

Ik heb ooit een jonge hengst eens een flinke klap verkocht (hij stond recht over eind omdat hij een mooie merrie zag en was niet meer te controleren). Hij schrok zo dat hij 10 meter verderop op zijn kont zat. De enige klap die hij ooit heeft gehad. Daarna hoefde ik hem alleen te waarschuwe als hij iets van plan was. Maar er kwam wel een dame naar me toe (die structureel haar paard op de voorhand reed en elke pas hem een tik gaf om hem aan het lopen te houden) dat ze de dieren bescherming ging bellen om dat ik mijn paard sloeg. De dierenbescherming is toen bij mij op stal lang geweest en complementeerde mij over de verzorging van mij paarden. Verder denk pakt iedereen zijn paard wel eens wat harder door. Als mijn pony voor de wagen staat zit ik ook wel eens meer aan zijn mond dan ik eigenlijk zou willen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:43

BMarjolijn schreef:
. Verder denk pakt iedereen zijn paard wel eens wat harder door.

Nee hoor, vind ik niet nodig.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:29

Asyaa schreef:
*ziet de bokt-moraal-ridders zich al klaar maken voor de aanval*

_O-

Indd, ik was met me eerste pony na m'n ongeluk soms ook te soft, durfte bijv niet eens goed diep door te zitten bang dat ie een zere rug zou krijgen (ja na een zwaar ongeluk ben je ineens voorzichtiger)

Op een gegeven moment , hing ie wel erg in me hand, me instructrise zei toen dat ik hem best eens een rukje terug zou mogen geven ,als ie m'n vragen / toestaan ding gewoon negeerd, dus jah hij word soms wel even wat harder doorgepakt, niet dat ik um enorm in de mond ruk maar hij mag het best even weten hij hangt soms ook ongelovelijk op mij.

Ook met longeren kan ie soms (1x in de 3maand) een tik verwachten als ie weer eens door me hand heen de buitenkant leuker vind en daar gewoon dood leuk met al zn kracht op af rent, na die tik en strenge toespraak weet Asra genoeg